4-månader gammal kattunge-lämna ensam?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
kise_kisse
Kattunge
Kattunge

4-månader gammal kattunge-lämna ensam?

Inläggav kise_kisse » fre 14 apr 2017, 22:14

Hej,

Jag har precis tagit över en fyra månader gammal kattunge som är väldigt social och framåt. Har bott i hus med 2 hundar med katten när jag fick den och kommer nu flytta till egen lägenhet med katten och utan hundarna. Tänkte att jag kommer vara hemma nästa hela dagarna de första 2-3 dagarna iallafall (förutom en dag då jag måste iväg 2-3h). Men med tanke på kattens ålder så undrar jag hur länge jag kan lämna den ensam när vi flyttat till den nya lägenheten? Och hur länge måste jag vara hemma de första dagarna?
Tack för svar!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: 4-månader gammal kattunge-lämna ensam?

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 07:53

Först och viktigast - kattungesäkra hemmet! Det finns mkt som är farligt i ett hem för små katter.

Några saker att tänka på:
Snören i alla former. Det har hänt att kattungar hängt sig i persienn linor. Fäst upp om det finns sådant.
Säkra små utrymmen som bakom kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin etc.
De flesta växter är mkt giftiga för katter och små kattungar är som små barn, allt ska smakas på.
Många hushållskemikalier är farliga, ställ undan och kattsäkra skåpet.

Med kattungar får man barnsäkra hemmet på samma sätt som om man har små barn, enda skillnaden är att katten når allt mellan golv och tak :smile:

Har du prydnadssaker som du är rädd om, ställ undan eller fäst dom med häftmassa.

En del kattungar gillar att tugga på sladdar som t.ex mobilladdare, elkablar odyl. Kabelspiral skyddar kabel och katt. Finns att köpa på t.ex Claes Ohlson billigt.

När det gäller att lämna ensam tror jag på träning, lite som man ensamtränar en lite valp. Hemma heltid första dagarna och sedan träna med att lämna korta stunder som man utökar successivt.

Lämna inte hundarna och kattungen ensamma alls! Låt kattungen absolut vara instängd i sovrummet utan hundarna!
Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 09:34

Hej,
Tack för svar. Många bra tips där.
Hur menar du att katten inte får vara instängd i sovrummet utan hundarna?
Första natten/nätterna sov jag själv med katten i sovrummet och hundarna sov i övriga delen av huset, så han separerades från hundarna då. På dagtid får alla djuren tillgång till hela huset. Katten ligger på fåtöljen i vardagsrummet och hundarna ligger i soffan och dom rör sig fritt i hela huset. Dom är ganska mkt i samma rum och det finns många ställen för katten att gömma sig på om han vill det. Är dock lite rädd att jag introducerade honom för tidigt för hundarna, men kommer flytta till en ny lägenhet om några dagar, utan hundarna, så då kommer han få vara själv.
Så hur tror du/ni han kommer reagera på det? Han är ändå ganska social och framåt av sig och har inte gömt sig en enda gång.
Det enda skillnaden som jag märker är att han hellre sover i fotändan nu istället för bredvid mig, under täcket eller vid huvudet. Så vet inte om det har med hunden o göra och att han vill känna sig fri och kunna "springa" fritt om hunden skulle komma. Dock sover dom i separata rum men antar väl ändå att han håller vakt?
Jag sover även nu med honom i mitt sovrum och hundarna sover i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 15 apr 2017, 09:39

Du bör inte lämna kattunge och hundar i samma rum ensam . hence låt kattungen sova i sovrummet utan hundar .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 09:47

eye of a tiger skrev:Du bör inte lämna kattunge och hundar i samma rum ensam . hence låt kattungen sova i sovrummet utan hundar .

Exakt så!
Bild

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 10:56

Ok, nej men det gör jag inte heller. Jag eller någon annan är alltid hemma och vi sitter med dom i vardagsrummet förutom när jag går ut med hundarna då:) Då blir någon annan hemma med katten.
Och på natten sover jag själv med katten i sovrummet:) Men förutom då så har jag knappt lämnat huset utan varit hemma hela tiden:)
Hunden är inte välkommen i det rummet/sovrummet som katten sover i. Och när han ville komma in dit, så satte sig katten vid dörren på sin "dörrmatta" (en dörrmatta som jag gett honom och som han brukar klösa på) och då vände hunden ryggen till och gick sin väg.
Så ingen av hundarna får komma till sovrummet, där katten sover och har sin matt, m.m.
Han markera även ganska bra själv att hundarna inte är välkomna dit och då brukar de vända ryggen till och gå sin väg. Räcker att han sätter sig på sin dörrmatta och kollar på hunden, så går hunden sin väg.
Tror hunden bara smet in här en gång när han åt upp kattens mat (men sen dess har jag matat katten på bordet eller ett ställe där hunden inte kommer åt). :)

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » lör 15 apr 2017, 10:59

Starwatcher skrev:Först och viktigast - kattungesäkra hemmet! Det finns mkt som är farligt i ett hem för små katter.

Några saker att tänka på:
Snören i alla former. Det har hänt att kattungar hängt sig i persienn linor. Fäst upp om det finns sådant.
Säkra små utrymmen som bakom kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin etc.
De flesta växter är mkt giftiga för katter och små kattungar är som små barn, allt ska smakas på.
Många hushållskemikalier är farliga, ställ undan och kattsäkra skåpet.

Med kattungar får man barnsäkra hemmet på samma sätt som om man har små barn, enda skillnaden är att katten når allt mellan golv och tak :smile:

Har du prydnadssaker som du är rädd om, ställ undan eller fäst dom med häftmassa.

En del kattungar gillar att tugga på sladdar som t.ex mobilladdare, elkablar odyl. Kabelspiral skyddar kabel och katt. Finns att köpa på t.ex Claes Ohlson billigt.

När det gäller att lämna ensam tror jag på träning, lite som man ensamtränar en lite valp. Hemma heltid första dagarna och sedan träna med att lämna korta stunder som man utökar successivt.

Lämna inte hundarna och kattungen ensamma alls! Låt kattungen absolut vara instängd i sovrummet utan hundarna!

Undrar dock hur jag borde göra när jag introducerar katten till den nya lägenheten, som är på ca. 70 kvm. Borde jag introducera honom till köket, hallen och sovrummet/badrummet först? Och sedan vardagsrummet och det andra sovrummet?Så det inte blir för mkt på en gång?

kise_kisse
Kattunge
Kattunge

Inläggav kise_kisse » tor 20 apr 2017, 14:27

Hur länge tror ni man kan börja med att lämna honom ensam? Har varit i nya lägenheten i några dagar nu och bara varit borta någon enstaka timme då och då. Men kan man lämna den hemma ca 8 h?
Eller vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 20 apr 2017, 14:59

8 timmar är inga problem. Men lek rejält med katten när du kommer hem, den kommer ha enormt med överskottsenergi :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Återgå till "Allmänt kattprat!"