Katt-astrof! Mycket busigare efter kastrering?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 Huskatter

Katt-astrof! Mycket busigare efter kastrering?

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 13:01

Jag kastrerade mina två katter för några veckor sen. Men jag tycker de har blivit mycket vildare... Egentligen gör det inget o jag tycker det är roligt att de busar o har det bra. Men de välter allt som går att välta o de har spridit papper över hela lägenheten, som har legat på vardagsrumsbordet.

Men som sagt, inge större problem. Bara att städa lite oftare. Men jag trodde de skulle bli lugnare efter kastreringen, de busade givetvis innan också, men jag tycker det är mer nu. De är lite mer än 9 månader. Hur ligger det till egentligen med kastrering?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Katt-astrof! Mycket busigare efter kastrering?

Inläggav eye of a tiger » tor 13 apr 2017, 13:44

Jane var vild förr kastreringen och hon var lika vild efteråt med .Nisse förändrades inte heller när han blev kastrerade .så inga av dom förändrades .

Får de hjärngympa dagligen? , lek med vippa? . Katter behöver jobba med hjärnan lika mycket som att leka fysiskt med leksaker och med varandra . Tösen blir betydligt tröttare av hjärngympa aktiviteter än någon annan aktivitet som att gå ut i sele (vilket vi gör dagligen nu på våren/sommaren), och lek med brosan och med mig.

Hon blir lungnare av att jobba för godis och kan villa några timmar efter det .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 16:35

Jodå, de har fullt med leksaker överallt. Leka med vippa, menar du dammvippa? För att den gillar de att leka med... :-D

Ibland tar de dammvippan i munnen o promenerar runt med dem. Jag har en sele, o ska se om de vill följa med ut i sommar. Kattgodiset letade de ut själva o åt upp allt... :-? Nu ska jag låsa in det. Kattmynta har jag också, men det är bara den ena, Milou som reagerar på det, inte Zero. Det är lite märkligt?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 13 apr 2017, 17:54

Har dina katter varit fertila innan kastreringen är det kanske så att dom har ro nu att leka. Dina katter är ju in en ungdomsperiod och då ska det lekas ordentligt och mkt så det låter helt normalt som du beskriver det.

Alla katter reagerar inte på kattmynta.
Bild

Användarvisningsbild
Mulla
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Mulla » tor 13 apr 2017, 22:29

Vad bra!

Sen jag skrev inlägget ovan så har de hunnit slå sönder en lampa, en prydnadssak, vält en korg med massa saker i o allmänt stökat till det. Men jag blir inte arg... Bara de har det roligt o trivs. Tar genast bort eventuella vassa saker som de kan skada sig på.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » fre 14 apr 2017, 01:20

Det här är våran favoritvippa: http://www.supercat.se/kattleksaker/da- ... D=31006130 (fast vi köpte den i vanlig butik och inte på nätet). Chaplin vill hoppa efter den när den rör sig snabbt och Chilla tycker det är mer spännnande att dra den under en filt eller under ett silkespapper. Dock är det bäst att stänga in vippan när den inte används. Husse får distrahera med godis i slutet av leksessionen så stänger jag in den i garderoben.

Jag fick tips av en annan "kattförälder" att sätta häftmassa under t.ex prydnadsgrejer så att katterna inte kan råka välta dem. Sen har våra varit så pass chill att prydnadsgrejerna inte varit i riskzonen, men tipset kanskehjälper dig!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 14 apr 2017, 11:31

Att katter blir lugna av kastrering betyder att de slipper den rastlöshet, stress och oro som könsmognad och fertilitet innebär, men att unga kastrerade katter är lekfulla är helt naturligt och bara ett tecken på att de mår bra. När man har katter gäller det att ligga steget före och kattsäkra och anpassa sitt hem med tanke på hur lekfulla och nyfikna katter rör sig och beter sig.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » fre 14 apr 2017, 11:56

9 månader = tonårsterrorister.

Min katt Kajsa hann i stort sett demolera allt som stod i mina fönster av porslin, keramik, glas den sommaren hon var 8-9-10-11 månader gammal. I stort sett samtliga blomkrukor strök med. Det låter bra att du har en cool inställning till vandalism och är beredd att "tonårsanpassa" reviret/territoriet.

Och fördelen med att de är två - och dessutom jämnåriga - är ju att de får utlopp för sin överskottsenergi på varandra. Stackars Kajsa fick på sin tid nöja sig med en 5-årig "tant" som inte nödvändigtvis alla gånger förstod tjusningen med brottningslekar.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12 år, är ensam kvar.

agrippas
Kattunge
Kattunge

Inläggav agrippas » lör 15 apr 2017, 18:07

Dina kattungar låter helt normala för sin ålder. De är tonåringar och även om de har blivit kastrerade kommer de att ha massor av energi och röja runt ett bra tag framöver. Jag brukar använda silvertejp och rulla rullar med klistret utåt och trycka fast på fönsterbrädan och sedan trycka dit blomkrukorna. Det fungerar väldigt bra.

Återgå till "Allmänt kattprat!"