Träna rädd katt på att gå ut?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!
Kontakt:

Träna rädd katt på att gå ut?

Inläggav hardbanana » lör 08 apr 2017, 15:56

Hej!

Jag har haft skygga eller försiktiga katter förr och har tillsammans med dem tränat på att gå ut i koppel och sele då det är något vi gör dagligen med katterna. Jag tror de flesta katter mår bra att på något vis komma ut en sväng varje dag.
Men nu är det så att jag har lille nervösa Jack som flyttade in i September -16.
Han har gjort enorma framsteg med oss människor och är världens gospropp även om nya människor är läskiga och hålls på något avstånd. Vi övar dock frekvent på detta genom att folk som kommer hem till oss får bjuda på godis eller lek varje gång.
Han har inga problem med sele och koppel men tycker att utomhus är läskigt men samtidigt lite spännande, direkt när tassarna nuddar marken får han panik och antigen kryper ihop som en boll eller försökte slita sig ur selen.
Har jag transporten så får han panik och ska ur den och jag har tyvärr inte möjlighet att låta dörren stå öppen så han får gå ut i egen takt.

Andra katterna jag tränat har tytt sig till mig eller transporten men Jack får bara panik och ska dra vid första ljud.
Jag kommer ge upp och låta honom vara innekatt på heltid med innätad balkong MEN vill ge det ett sista försök efter en stunds paus för att jag är helt övertygad om att denna nyfikna och mycket aktiva katt hade älskat det om han fick chansen. Vi har kanske prövat en 10 gånger sen han flyttade in så jag har inte pushat honom enormt mycket.
Just nu provar jag att bara ta med honom ut och sitta en liiten stund varje dag i min famn. Han tyckte först det var läskigt och stressade upp sig men nu efter fyra dagar så sitter han hyffsat lugnt och sniffar runt om oss. Han blir dock rädd vid ljud eller om något händer (tar ut honom på lugnt plats där människor ej kommer).

Har ni några tips för fortsatt träning eller tycker ni jag ska ge mig bara? Jag tänker att om han vänjer sig vid att vara i min famn ute så kan han hänga med på promenader på så vis för han är trygg hos mig i övrigt. Han älskar sin kattbror Sabaton så Sabaton som älskar att vara ute brukar få hänga med oss för att jag hoppas att det ska ge Jack mer lugn. Några andra idéer eller åtminstone någon som kan säga att jag gör rätt? :roll:
Planen är att börja ta med mumsigt godis och ge ju mer han slappnar av så att han får positiva associationer.

Förlåt för långt och rörigt inlägg hehe. :grin:

Användarvisningsbild
idaho
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Nakita, Albus + änglakatten Tore

Re: Träna rädd katt på att gå ut?

Inläggav idaho » sön 09 apr 2017, 18:05

Jag har inte träffat katten ifråga så jag vet inte, men har själv en katt som verkligen blir superstressad av att vara ute. Henne har jag inte hjärta att bråka med. Hon mår gott av att slippa koppelpromenader och nöjer sig med den innätade balkongen/uteplatsen. Sen har jag en ungkatt på 1 år som klättrar på väggarna om han inte får komma ut på sina promenader så det är så olika.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 apr 2017, 23:00

Skjälv tränade jag Nisse att bli mindre rädd genom att ta ut honom alldeles utan för porten när det var lungnt och tyst .dock gick han ju för egen maskin och lyssnade på mig till slut när hanblev rädd . jag såg alltid till att han var glad och lungn när han gick igenom porten till huset när vi skulle in . körde korta stunder i början

Med jackson känner jag att det är inget jag skulle göra just nu . som sagt vet jag inte heller hur din katt är så du får väl testa och se om han vänjer sig eller inte .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 16 apr 2017, 17:21

Jag skulle låta katten vara , försök få den trygg inne innan den ska släpas ut förstår inte riktigt grejen.

Den är inte trygg inne än och den ska ut för de är kul? Den verkar intetycka det så spar det tills den är helt trygg med innemiljön först.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 20 apr 2017, 08:27

Min Tina var inte alls intresserad av att gå ut (katthemskatt) Det var som att hon hade fått nog av utomhuset. Däremot älskade hon att vara på balkongen/i rastgården.
Jag gick ut med henne två gånger, sen gav vi upp.
Ta en paus och testa om några månader kanske?

Återgå till "Allmänt kattprat!"