Vi ska adoptera min jourkatt!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
DoktorVinter
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Hona, huskatt, bruntabby+vit.

Vi ska adoptera min jourkatt!

Inläggav DoktorVinter » sön 02 apr 2017, 13:53

Hej alla kattälskare!

Jag har varit jourhem åt min nuvarande jouris i två veckor nu ungefär. Min fästman och jag har blivit såpass kära i henne så vi bestämde oss för att meddela föreningen att vi behåller henne. Vi är så glada över detta! Hon är 7 månader gammal. Vi har inte haft katt på länge någon av oss, fästmannens katt gick bort för cirka ett år sedan och själv har jag inte ägt en katt sedan januari 2012 då min egen katt gick bort.

Så nu känner jag personligen att jag vill ha lite tips och råd inför att skaffa katt igen. Vi har goda kunskaper om katter såklart, men man kan alltid lära sig mer! Jag har läst tipsen på Agria för övrigt. Katten är också försäkrad genom Agria och vi tar över försäkringen efter föreningen. Vi har matskålar, kattmat, kattgodis, kattlåda, leksaker, klösträd (som jag vill bygga på), transportbur, Urine Off, kattmynta (spray), spray för att katten inte ska klösa på möbler samt att vi har påbörjat avmaskning. Hon är nyligen kastrerad och chipmärka henne ska vi göra så fort som möjligt efter att vi har skrivit på papperen. Hon har fått sin första vaccination och ska få sin andra om cirka 2-3 veckor.

Är det något mer vi bör tänka på? Kanske tips på hur man känner igen sjukdom eller ohälsa hos katter? Jag vet en del om det med, t.ex. har jag haft en jourkatt som uppvisade tecken på att vara döende i njursjukdom. Han dog några timmar senare hos veterinären.. Sedan har jag haft en hjärtsjuk katt här med gravt hjärtfel, han andades lite underligt ibland och hjärtat kunde slå oregelbundet. Men som sagt, vi tar gärna emot tips och trix. :)

Är nervös inför att ha katt igen men vill göra mitt allra bästa för att få katten att må bra!

/Doktorn
Jag var jourhem åt katter i Göteborg mellan 2015-2017.
Äger tillsammans med fästmannen honkatten Juni.

:tb_angel: Änglakatter :tb_angel:
Alfons - OKÄNT :tb_cry: 2003
Molly Starfighter - 2005-11-25 :tb_cry: 2012-01-27
Jourkatten Ace - OKÄNT :tb_cry: 2016-10-12
Jourkatten Charlie - OKÄNT :tb_cry: 2017-04-06

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Vi ska adoptera min jourkatt!

Inläggav eye of a tiger » sön 02 apr 2017, 14:02

Grattis . Jag rek böckerna catify to satisfy och catification av Jackson Galaxy och även hans youtubkanal

. jag har vuxit upp med katter men ändå lärt mig en hel del som varit lärorikt och anvädbart när det gällt mina katter av galaxy .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
DoktorVinter
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DoktorVinter » sön 02 apr 2017, 16:42

eye of a tiger skrev:Grattis . Jag rek böckerna catify to satisfy och catification av Jackson Galaxy och även hans youtubkanal

. jag har vuxit upp med katter men ändå lärt mig en hel del som varit lärorikt och anvädbart när det gällt mina katter av galaxy .

Tack för ditt svar! Har hört talas om den boken, den verkar jättebra. Jag älskar Jackson Galaxy, han är riktigt duktig med katter. Jag har tittat en hel del på hans Youtubevideor och hans tv-program. Har nog ändå lärt mig en del av honom, delvis det här med "slow blink", att katter kommunicerar med varandra och sina människor genom att bland annat blinka långsamt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 03 apr 2017, 20:52

Grattis till er nya familjemedlem! Vissa tassar sätter spår direkt i ens hjärta och man kan inte göra annat än att låta dom stanna. Mycket information finns här på forumet och en bra sida är:
http://www.kattstatus.se/
där finns mycket läsvärt.
Välkommen till oss. :rosor:

Användarvisningsbild
DoktorVinter
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav DoktorVinter » mån 03 apr 2017, 23:15

Yrhättans skrev:Grattis till er nya familjemedlem! Vissa tassar sätter spår direkt i ens hjärta och man kan inte göra annat än att låta dom stanna. Mycket information finns här på forumet och en bra sida är:
http://www.kattstatus.se/
där finns mycket läsvärt.
Välkommen till oss. :rosor:

Tack så mycket, ska undersöka sajten närmare! :)

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » tor 06 apr 2017, 02:42

Grattis till er flicka! :rosor:

Jag tänkte också tipsa om www.kattstatus.se
Sen vill jag tipsa dig om att gå kattkurs på www.pawpeds.com grundkurs 1: https://pawpeds.com/pawacademy/courses/ ... ts_se.html
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » lör 08 apr 2017, 21:28

Grattis, vad roligt!
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Återgå till "Allmänt kattprat!"