Föredrar din katt mänsklig kontakt, mat eller lek?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Föredrar din katt mänsklig kontakt, mat eller lek?

Inläggav eye of a tiger » fre 31 mar 2017, 07:05

http://www.goodhousekeeping.com/life/pe ... -friendly/
Bara 37 % väljer andra stimulering och resten söker upp väljer människor i första hand
Som man alltid har sagt till folk som säger något annat . Bra forskning som också bevisar att hemlösa katter också uppskattar mänsklig kontakt .

Vad väljer era katter i först hand ? Mat,leksaker eller er ?

Busfrön brukar välja mig först , sen lek och sist mat

Moderation Rubriken är ändrad. Undvik att skriva på andra språk än svenska för tydlighetens skull.

"§ 2.7 Skriv tydliga rubriker. Trådrubriken är viktig och det ska i den klart framgå vad tråden handlar om. Detta för att man dels inte ska behöva klicka sig in i varje tråd för att få reda på det, dels för att öka chanserna att man med sökfunktionens hjälp ska hitta tråden."
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Re: Scientists Prove That Your Cat Actually Loves You

Inläggav jecnodde » fre 31 mar 2017, 08:57

Det beror på om mina är hungriga eller ej.

Men när mina katter söker upp mig och vill ha min uppmärksamhet så vill dom antingen ha mat eller kel.

När jag går och lägger mig kommer katterna direkt till sängen för gos och vi första tecken på att jag har vaknat så är dom där för gos (eller tala om att det är tomt i matskålen)

När dom var yngre kom dom även för lek, nu är det mindre tig om lek och mer tig om mat och gos (båda är 16 år)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 31 mar 2017, 09:39

eye of a tiger skrev:http://www.goodhousekeeping.com/life/pets/news/a43469/cats-friendly/
Bara 37 % väljer andra stimulering och resten söker upp väljer människor i första hand
Som man alltid har sagt till folk som säger något annat . Bra forskning som också bevisar att hemlösa katter också uppskattar mänsklig kontakt .

Alltid glädjande när katters beteenden studeras :-D

Mina katter väljer alltid mig först, sedan lek, och alltid allra sist kommer mat.
Bild

Koshka_ru
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Koshka_ru » fre 31 mar 2017, 12:19

Inte så länge sen så var det en dokumentär på Kunskapskanalen om Katternas hemliga liv. Där sa de att eftersom katterna (i alla fall de flesta raser) är inte flockdjur, så föredrar de människors sällskap framför sina släktningar. Det är en förklaring till :-)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 31 mar 2017, 13:01

Starwatcher skrev:
eye of a tiger skrev:http://www.goodhousekeeping.com/life/pets/news/a43469/cats-friendly/

Alltid glädjande när katters beteenden studeras :-D

Mina katter väljer alltid mig först, sedan lek, och alltid allra sist kommer mat.

Ja det är roligt när det forskning på katters beteende och tar upp sånt här . Jag blir så trött när det envisas att katter är mindre kärleksfulla etc än hundar . Det behöver göras mer där man jämför katter med katter och inte andra djur .

Koshka_ru skrev:Inte så länge sen så var det en dokumentär på Kunskapskanalen om Katternas hemliga liv. Där sa de att eftersom katterna (i alla fall de flesta raser) är inte flockdjur, så föredrar de människors sällskap framför sina släktningar. Det är en förklaring till :-)

Fast det är är en sanning med modifikation . Har katter gott med mat, utrymme med mera så söker sig katter till varandra .
de är inte som pantrar , geparder som lever ensamma förutom när det är parnings tid
Bägge mina och de katter som jag har vuxit upp med har trivts med varandra och haft rätt mycket utbyte med varandra .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Föredrar din katt mänsklig kontakt, mat eller lek?

Inläggav Yrhättans » fre 31 mar 2017, 19:19

Min liga väljer mänsklig kontakt för det mesta. Manami är en konstant hungra så där är det mat först och kel sen. Lek kommer på sista plats.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Föredrar din katt mänsklig kontakt, mat eller lek?

Inläggav Kryddmamma » sön 02 apr 2017, 23:06

Jag tycker att det beror på.
Om jag har plockat fram kyckling-vingar eller hjärta så kan jag locka och pocka bäst jag vill, de äter. Samma om jag 'fiskar katter' med spö och lägger undan spot innan de är färdig-lekta, då jagar de bollar, möss, varandra, men ignorerar mig.
Men om livet är 'vardagstråkigt', inget extragott att äta, ingen lekstund, matte är mest tråkig och läser bok/kollar film, ja då ska det sittas i knät eller iaf vara nära (I sängen eller soffan eller var jag nu befinner mig).

Återgå till "Allmänt kattprat!"