Någon som har väskan "Mick" från Trixie?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Någon som har väskan "Mick" från Trixie?

Inläggav Merci » lör 18 mar 2017, 13:35

Jag köpte den väskan när jag lite i panik behövde ordna något att frakta Merci i. Det tog inte ens halva resan innan väskan gick sönder och ena metallskenan gick igenom tyget och stack ut på ena kortsidan.
Jag hörde av mig till företaget jag köpte den ifrån och dom tyckte att det självklart inte ska hända och skickade en ny till mig. Idag hämtade jag ut den nya och när jag tittar på sömmarna så känns det bara som en tidsfråga innan jag har samma problem igen, så nu funderar jag på om jag inte ska skicka tillbaka båda istället.

Finns det någon annan här som har den väskan? Hur hållbar har den varit? Den var ju inte dyr så jag kanske inte ska förvänta mig så mycket, men tanken är ju att jag ska använda den varje gång jag tar med henne ut så det vore ju trist om den "ramar isär".

Merci älskar dock väskan. Hon hoppade ner i den innan jag ens hade hunnit packa upp den färdigt och har inte klivit ur den sedan dess.. fast hon gillar å andra sidan alla väskor så hon blir nog nöjd vilken jag än köper :D

http://www.kattkompaniet.nu/sv/articles ... mick-liten

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Någon som har väskan "Mick" från Trixie?

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 13:44

Väskan ser tyvärr väldigt enkel att slita i stycken för en stark katt tycker jag, Just den konstruktionen är sämre oavsett märke.

Sturdibag som är en uppskattad väska tar sig min hankatt ut ur på ngn minut t.ex. Runda Sleepypod är en dyr väska som tåll mkt hårdare tag men till en riktigt stark och rymlingsbenägen katt är inte ens den tillräcklig. Väskan passar inte helller riktigt stora katter men till min 5 kg honkatt passar den fint enl henne.

Har man katt som verkligen vill ut ur väskan är det hårda väskor avseeda för flygtransport som cargo säkrast. Min hankatt transporteras alltid en en sådan. Låset kräver tvåhandsfattning och det är precis så att jag har tillräcklig handstyrka. Den har han inte klarat av att öppna. För att göra det mysigare för katten kan man lägga in ngn bit av fårskinn eller mjuk filt.
Bild

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » lör 18 mar 2017, 13:55

Starwatcher skrev:Väskan ser tyvärr väldigt enkel att slita i stycken för en stark katt tycker jag, Just den konstruktionen är sämre oavsett märke.

Sturdibag som är en uppskattad väska tar sig min hankatt ut ur på ngn minut t.ex. Runda Sleepypod är en dyr väska som tåll mkt hårdare tag men till en riktigt stark och rymlingsbenägen katt är inte ens den tillräcklig. Väskan passar inte helller riktigt stora katter men till min 5 kg honkatt passar den fint enl henne.

Har man katt som verkligen vill ut ur väskan är det hårda väskor avseeda för flygtransport som cargo säkrast. Min hankatt transporteras alltid en en sådan. Låset kräver tvåhandsfattning och det är precis så att jag har tillräcklig handstyrka. Den har han inte klarat av att öppna. För att göra det mysigare för katten kan man lägga in ngn bit av fårskinn eller mjuk filt.

Just det problemet har jag inte, som tur är :) Hon är väldigt lugn och nöjd och jag har inte sett minsta antydan till rymning. Hon väger dessutom bara 3 kg så ur den aspekten så känns det som att dom flesta väskor borde fungera.
En hård bur blir väldigt krånglig att ta ut på promenader och liknande (vi har en som vi använt till bilresor mm)

Skickar jag tillbaka den så lutar det lite åt att köpa en sådan här ryggsäck: http://www.supercat.se/transportvaskor/ ... ddedtocart
Den är ju dock lite dyrare, men förhoppningsvis också mer hållbar.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » sön 19 mar 2017, 08:49

Jag har inte just det märket, men en liknande modell och "pinnarna" som håller upp konstruktionen har gått sönder även i mina.

Nu har jag köpt en väska på hjul, liknande en resväska, som jag hoppas ska vara bättre. Försöker spara ryggen lite.

https://www.zoo.se/trixie-fero-dog-trol ... 28-cm.html
Bild

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Kontakt:

Inläggav Merci » mån 20 mar 2017, 11:37

myntasmatte skrev:Jag har inte just det märket, men en liknande modell och "pinnarna" som håller upp konstruktionen har gått sönder även i mina.

Nu har jag köpt en väska på hjul, liknande en resväska, som jag hoppas ska vara bättre. Försöker spara ryggen lite.

https://www.zoo.se/trixie-fero-dog-trol ... 28-cm.html

Åh, då blir det nog retur för mig. Jag känner lite spontant att en som är mer som en resväska borde vara mer hållbar, och som du säger, bättre för ryggen.
Jag har också funderat lite i dom banorna. Inte rullväska då, det fungerar dåligt i skogen, men på att det vore bra att skona ryggen. :) Har kollat på den här så jag hoppas den är lite mer hållbar. Dyrare är den ju, men från samma märke.. https://www.zoo.se/wiliam-backpack.html

Återgå till "Allmänt kattprat!"