Näta vippfönster?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Näta vippfönster?

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 10:10

Ni som har vippfönster - hur har ni nätat?

Vi letar nytt hus och har noterat att vippfönster har blivit väldigt vanligt. Vill kunna vädra utan att behöva stänga in katterna och dessutom älskar katterna att sitta vid nätat, öppet fönster. Idag har vi inåtgående fönster som är mkt lätta att näta in på ett snyggt och enkelt sätt med en fast monterad nätad ram.

Att byta fönster i ett större hus är ju minst sagt en stor kostnad och utbudet av hus till försäljning i trakten är minimalt som det är så att enbart titta på hus med inåtgående fönster, ja då lär vi inte hitta ngt på lång tid tror jag :-k Kan vi näta vippfönster så underlättar det mkt!

Alla smart tips tas tacksamt emot!
Bild

Kulan
Superkatt
Superkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Re: Näta vippfönster?

Inläggav Kulan » lör 18 mar 2017, 10:52

Vi har relativt nya vippfönster. Dom öppnas enbart på utsidan av huset. Teoretiskt sett skulle man kunna putsa fönstren utan att ta bort blomkrukorna. Det borde vara väldigt enkelt att sätta lös ram med nät på insidan.
Ragdoll och huskatt

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 12:08

Kulan skrev:Vi har relativt nya vippfönster. Dom öppnas enbart på utsidan av huset. Teoretiskt sett skulle man kunna putsa fönstren utan att ta bort blomkrukorna. Det borde vara väldigt enkelt att sätta lös ram med nät på insidan.

Känner mig otroligt korkad just nu men hur kommer man åt att öppna fönstret med en nätram på insidan? Eller går det att montera nätram på utsidan av fönstret och i så fall hur kan man putsa fönstret?
Bild

Kulan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Kulan » lör 18 mar 2017, 20:31

Nä, i mitt tänk kan man inte ha nätfönster och kunna öppna fönstret samtidigt. Jag tänker typ en tavelram med nät. Å så får man spänna fast den på insidan med nån typ av klammer. Eller vred. Kolla Jula Fönstervred 316439. Eller möjligen gångjärn i ena sidan och vred på andra sidan.
Ragdoll och huskatt

Kulan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Kulan » lör 18 mar 2017, 21:07

Å så naturligtvis ta bort eller öppna, om man satt dit gångjärn, när man ska öppna fönstret eller putsa
Ragdoll och huskatt

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » lör 18 mar 2017, 21:48

Här Starwatcher. Jag hade ett snöre i handtaget som jag höll i när jag öppnade och puttade upp fönstret:
http://www.kattstatus.se/sida16.html

Men zooplus har också en lösning som jag inte testat: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattnat ... ?rrec=true
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » lör 18 mar 2017, 22:12

Tack för tips!

Ett fast monterat nät som är ordentligt fastskruvat är nog ett måste för oss. Prickisarna är enormt starka i tassarna och mkt duktiga på att ta bort saker :pfft: Intressant du skrev, Gisele! Att putta ut fönstret och dra in det går ju att göra med en stång som går igenom nätet. Hur gör du för att komma åt handtaget?

Zooplus varianten ser fiffig ut men inser att Prickisarna kommer avsky att inte få sitta vid helt öppet fönster som dom är vana vid. Bättre än inget så klart och det räcker fint för att vädra.

Hoppas så klart att huset vi hittar har inåtgående fönster men bra att vara förberedd då de flesta husen verkar ha vippfönster eller ännu värre utåtgående fönster.
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 23 mar 2017, 21:01

Inte riktigt det du frågar om men... :grin: Vi har vinkeljärn på utsidan så att fönstren bara går att öppna "ofarligt mycket". Slipper vi vara oroliga at nån ska smita ut.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » fre 24 mar 2017, 19:17

Spatborg skrev:Inte riktigt det du frågar om men... :grin: Vi har vinkeljärn på utsidan så att fönstren bara går att öppna "ofarligt mycket". Slipper vi vara oroliga at nån ska smita ut.

Enkel och smart lösning! För att vare sig katter eller ev gäster ska öppna fönster som inte är nätat har vi fönsterlås. Nyckel till fönster ges ej till gäster eller katter :smile:
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"