Innekatt(er) med växelvis boende

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
tomrud
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ingen katt ännu, men kanske snar

Innekatt(er) med växelvis boende

Inläggav tomrud » tor 16 mar 2017, 12:45

Mina barns mamma och jag går i kattfunderingar. Våra barn (14 och 11 år) bor växelvis och flyttar mellan oss varje vecka.
Nu funderar vi om det är möjligt och vettigt att även låta katterna bo växelvis. Alla råd vi har läst om innekatter, säger att man ska ha två. Och det rådet tänker vi följa.

Vad tänker ni mera erfarna kattmäniskor om upplägget?
Jag är tacksam för råd och synpunkter

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Re: Innekatt(er) med växelvis boende

Inläggav Lurvpöse » tor 16 mar 2017, 13:06

tomrud skrev:Mina barns mamma och jag går i kattfunderingar. Våra barn (14 och 11 år) bor växelvis och flyttar mellan oss varje vecka.
Nu funderar vi om det är möjligt och vettigt att även låta katterna bo växelvis. Alla råd vi har läst om innekatter, säger att man ska ha två. Och det rådet tänker vi följa.

Vad tänker ni mera erfarna kattmäniskor om upplägget?
Jag är tacksam för råd och synpunkter

Det kan nog funka utmärkt, tror jag.
Jag har själv veckopendlat med katter och det gick fint. Och vad bra att ni vill ha innekatter! Dels får de trygga liv och dels kommer de att äga sina revir på båda ställen.

Hur långt behöver katterna flytta varje gång?
Vad är det för typ av katter ni tänkt på? (katt från katthem, kattungar etcetera).

Två unga katter har bättre förutsättningar att kunna anpassa sig än äldre eller skygga katter som haft ett tufft liv. Så jag hade nog sökt efter två trygga syskon i din sits.

Katterna måste kunna känna sig trygga på båda ställen, så klösträd i båda hushåll samt en bra miljö med trygga sovplatser, ställen att spana från och andra grejer som är viktiga för katter behövs. Samma typ av mat också, plötsliga foderbyten kan ge dålig mage.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

tomrud
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ingen katt ännu, men kanske snar

Inläggav tomrud » tor 16 mar 2017, 13:20

Hur långt behöver katterna flytta varje gång?
Vad är det för typ av katter ni tänkt på? (katt från katthem, kattungar etcetera).

Katterna kommer att flytta ca 10min med bil varje gång.

Typ av katt har vi inte funderat så mycket på ännu. Vi behövde först veta om det var vettigt med växelvis boende.
Vad det sen blir, beror naturligtvis på de råd vi får.

Användarvisningsbild
Merci
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav Merci » tor 16 mar 2017, 14:31

Jag tror det kan gå bra. Jag hade nog ordnat med två mysiga fraktburar/-väskor som dom även kan ha som krypin när dom inte reser. Då har dom en plats som känns trygg oavsett var dom är. Fördelen med två hem är ju att dom får variation men ändå kommer känna sig hemma. Leksaker som blir lite mer intressanta efter en veckas vila osv.

Sedan gäller det att dom gillar att åka bil. Min systers katt får total panik och klöser i princip sönder sina klor om hon försöker ta honom i bilen. Helt uteslutet utan någon form av lugnande med andra ord.

Hur har ni tänkt i framtiden? Katter kan ju bli rätt gamla och vad händer när era barn flyttar hemifrån? Är ni överens om allt det praktiska, försäkringar, veterinärvård, övriga kostnader osv?

Återgå till "Allmänt kattprat!"