Jag ska flytta, hur lär sig katterna?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
AndersE
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 bondkatter

Jag ska flytta, hur lär sig katterna?

Inläggav AndersE » ons 08 mar 2017, 11:11

Hej. Jag ska flytta om ett par veckor, inte långt bara 150 meter.

Hur snabbt lär sig katterna sitt nya hem? Alltså när jag släpper ut dom, hur lång tid tar
det innan de fattar att de bor på nytt ställe ? Det är bara 150m från sitt gamla ju.

Tänkte börja med att låta dom vara inne nån vecka så de lär sig sitt nya hem först.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Jag ska flytta, hur lär sig katterna?

Inläggav eye of a tiger » ons 08 mar 2017, 11:20

Gå ut med dom i koppel och seleett parmånader. annars kommer de dra till sitt gammla revir evuntellt gå vilse/bortjagade
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

AndersE
Ungkatt
Ungkatt
Katt: 2 bondkatter

Inläggav AndersE » ons 08 mar 2017, 11:26

Ok, här finns inte mycket hus runtomkring, och den ena brukar vara runt det nya stället och ibland inne där när jag är där och fixar o donar. Men men.. får väl se hur det går med permanent flytt.

Sele eller koppel är uteslutet, de har aldrig gått i koppel innan.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 08 mar 2017, 11:59

Tja . Det går attlära dom med positiv förstärkning .De flesta katter slänger sig på marken eller vägra att flytta på sig i början. därför är det alltd bra att börja inomhus korta stunder med någon rolig leksak eller extra lockande godis/beröm kan duga för vissa katter med
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 mar 2017, 12:00

AndersE skrev:Ok, här finns inte mycket hus runtomkring, och den ena brukar vara runt det nya stället och ibland inne där när jag är där och fixar o donar. Men men.. får väl se hur det går med permanent flytt.

Sele eller koppel är uteslutet, de har aldrig gått i koppel innan.

Varför är det uteslutet? Min mamma tog för många år sedan hand om en katt som fått tidigare fått klara sig helt själv och när vi flyttade gick min mamma ut med katten ett bra tag så han skulle lära sig var vi bodde. Den katten hade aldrig tidigare gått i i koppel/sele, tog inte lång tid för katten att lära sig.
Bild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » fre 10 mar 2017, 21:02

Mamma och pappa flyttade 500 meter och släppte ut katterna på en gång mer eller mindre, det var inga större problem. Ena katten fattade på en gång och var inte intresserad av att gå tillbaka till det gamla reviret överhuvudtaget, andra kissen gjorde det ett par gånger, men när hon inte blev insläppt av husets nya ägare tog det inte många gånger innan hon förstod.

Nu var det inga vägar emellan, bara åker och någon skogsbacke så det var ju väldigt säkert på det sättet. Och jag personligen hade nog inte gjort så, utan hållit dem inne i ett par veckor och kanske tagit med dem ut i trädgården i koppel ett par gånger innan de fått gå ut på egen tass. Speciellt som det inte är januari och snö för tillfället :p
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Återgå till "Allmänt kattprat!"