två katter med två olika specialfoder, hur?!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mijon95b
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sisse och tussi- bondkatter

två katter med två olika specialfoder, hur?!

Inläggav mijon95b » tis 07 mar 2017, 10:40

Jag har två fina bondkatter här hemma,med två olika problem.. min honkatt tussi börjar mer och mer likna en boll sedan kastereringen för ett par månaders sedan, problemet är långt ifrån akut men jag har nu inhandlat speciellt dietfoder för henne och tänkte nu börja följa doseringen stenhårt.
Och hennes bror, sisse, har utvecklat- vad veterinären tror är någon form av födoämnesallergi (har farit till veterinären tre ggr pga borttslickad päls, sen en "böld" sen småsår..) och sista "domen" nu är att det kan vara allergi..
så, påse med speciellt spjälkat protein är inköpt (specific food allergy management), men nu sitter jag här och begriper ingenting- hur ska jag kunna dosera kattmaten utan lång fastetid samt utan att de äter av varandras mat? kan ha en form av hjärnstillestånd här nu... men hur har ni andra gjort? några tips?
Rädda katterna från en plågsam död!

Skriv på namninsamlingen för lag om märkning av katter!

www.djurskyddet.se

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: två katter med två olika specialfoder, hur?!

Inläggav Colourspot » tis 07 mar 2017, 10:55

Det är inte farligt på något sätt för katten att inte småäta under dagen. Mina två katter äter helt olika kost och ingen av dem bör äta någon större mängd av den andres mat. Här hemma serveras mat två gånger per dag. Vi har provat oss fram till att just två mål funkar bäst, troligen för att ingen av mina katter ska äta några stora mängder så delas maten upp på flera mål blir portionerna pyttesmå. Men det går förstås att servera t.ex frukost, middag, kvällsmacka också.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 07 mar 2017, 10:59

Jag har tre katter med olika foder och gör så här.

För det första, måltidsutfodring. Katterna får mat på bestämda tider (nåja, de kan ruckas någon timme hit och dit ibland beroende på jobb, men någorlunda fasta i alla fall) och det står ingen mat framme mellan måltiderna. Det brukar gå bra att ställa om katterna, tog bara några dagar för mig, och har så gjort för mig förutom en av dem, som har en speciallösning som nämns nedan. Med måltidsutfodring hinner katterna bli ordentligt hungriga mellan måltiderna vilket gör att de äter upp allt eller i alla fall det mesta som serveras.

För det andra, övervakning vid måltiderna. Mina katter har lärt sig hyfsat väl att de bara får äta ur sin egen matskål, men ibland kommer en nyfiken nos till grannens som man får vara där och putta bort. Samma sak här som med måltidsutfodringen, katterna lär sig hyfsat snabbt att det bara är den egna matskålen som gäller.

För den av mina katter som absolut inte kunnat vänja sig vid måltidsutfodring utan fortfarande vill gå och småäta av maten gör jag så här. Serverar portionen av mat i den egna matskålen så att han får äta så mycket som han vill. Flyttar sedan över resterande till hans SureFeed som bara han kommer åt så att han äta resten när det passar honom.

Ett alternativ till måltidsutfodringen är naturligtvis att skaffa två SureFeed skålar så att varje katt bara kommer åt sin egen mat. Det tog någonstans mellan en och två veckor för Jacek att få kläm på hur det fungerande med luckan som öppnar och stänger sig när han kommer i närheten. Om man har katter som inte är chipmärkta följer en bricka med varje matskål som man kan fästa vid kattens halsband så att den kan öppna matskålen på så sätt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 08 mar 2017, 23:45

Här kör vi med två SureFeed med måltidsutfodring 2 gånger dagligen. Ena katten småäter och spar oftast mat i sin skål, andra dammsuger oftast i sig sin mat. I början var det för att de inte skulle goffa i sig varandras mat och stressa varandra kring måltiderna men nu har småätarkissen lite annan mat eftersom hennes mage är känsligare.

Det första vi testade var att mata ena katten på bänken och andra på golvet, men lämnade hon något så var hankatten uppe på bänken och "städade" så för oss funkade det inte så bra.

Användarvisningsbild
mijon95b
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sisse och tussi- bondkatter

Inläggav mijon95b » fre 10 mar 2017, 10:18

ok. tack för svar! vi har provat att ge två ggr om dagen nu, men det är lurigt.. och surefeed var ju väldigt fiffigt, men vääldigt dyrt.. sambon har lärlingslön (ca 10 ut i månaden) själv är jag uska, och vi är tvåbarnsföräldrar... ekonomin har inte alltid varit dålig, men just nu är bekvämligheter som surefeed inte att tänka på!
Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan man kan se resultat av allergifoder? och om nu inte fodret hjälper.. vad gör man då? lille sisse har slickat bort all päls på mage och vid svansroten... och det har gått i en väldans fart! han älskar att vara ute, men han blir nu snabbt kall och vill in igen, och det verkar nästan som om grannens katter känner av/ser att något är tokigt för de är på honom direkt! buu... vet verkligen inte vad man ska göra! :tb_cry:
Rädda katterna från en plågsam död!

Skriv på namninsamlingen för lag om märkning av katter!

www.djurskyddet.se

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 10 mar 2017, 10:53

Det tar upp till 8 veckor innan man säkert vet om katten blir bättre av allergifodret då antikroppar kan finns kvar så länge. Självklart så blir katten sämre på det fodret vet man att just det allergifodret inte fungerar. Det luriga är att man kan behöva testa ett antal olika foder innan man hittar rätt foder, finns inget allergifoder som passar alla allergiska katter.

Om ni kan hitta billig kattlucka som läser kattens chip går det att enkelt göra utfodringslåda se fina exempel på kattstatus:

http://www.kattstatus.se/sida119.html

Annars förutom Shurfeed så är det nog bara att ge katterna maten som måltider och passa dom under tiden. Kollat blocket mm efter begagnad shurfeed? Kan tänka mig att sådana säljs efter att den inte behövs längre.
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » lör 11 mar 2017, 14:19

Kan också rekommendera SureFeed, de är inte gratis men fungerar väldigt bra. Min gamla katt Zelda fick inte ha sin blötmat ifred när jag skaffade nya kissen Kara. Kara sög i sig sin egen mat blixtsnabbt och gick sedan på Zeldas mat. Skaffade en SureFeed från Zooplus, det inte mer än någon dag så hade Zelda fattat hur det funkade och nu är alla nöjda och glada.

Surefeedern på bilden är extrautrustad med en "sköld" för att förhindra Kara från att stjäla mat från sidan när Zelda äter och lite trevliga blå inslag, köpta direkt från SureFlap.

Bild

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Återgå till "Allmänt kattprat!"