Ska bort och skulle uppskatta råd om kattvakt... Okastrerad innekatt. Vill inte att han kommer bort... Vad är smartast?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
AFX
Kattunge
Kattunge

Ska bort och skulle uppskatta råd om kattvakt... Okastrerad innekatt. Vill inte att han kommer bort... Vad är smartast?

Inläggav AFX » tor 02 mar 2017, 14:09

Tjaba.
Min katt är typ 1,5 år nu. Vi har blivit bästa polare, då jag tog hand om honom som liten kattunge tills nu. Han är okastrerad för att jag vill att han ska vara naturlig! Han mår bra av det, och är en frisk katt. Men nu jag skriver inte denna tråd för att diskutera om det ämnet.

Jag undrar hur ni gör med kattvakt?
Märker att jag är jävligt överbeskyddande när det gäller min lilla plutt, även om han väger 8-9 kg och är storvuxen.. Tonåring fortfarande antar jag, men rätt stor.
Men först hade jag planer på att bara låta honom bo hos andra.... Men dom bor i villa och sånt, och det kan va lätt att en katt råkar smita... Vilket är det sista jag vill!
En okastrerad katt lär jaga damer långt. ;) Visst, om jag tatuerat örat på honom, då hade jag nog kunnat riskera att han rymmer... Teoretiskt.
Maybe.

Anyways. Antingen chansar jag och försöker lita på andra och att dom håller dörrarna stängda, vilket kan bli fel.
Eller så låter jag nån komma hit och umgås med katten hos mig, där han är säkrare så! ;) Hade känts skönare för mig tror jag faktiskt.

Om dom kommer två gånger per dag eller så och umgås och fixar....
Säkert endel katt ägare som gör så.
Han är enbart chippad, men det ser ut som en vildkatt om han skulle rymma där borta ut i skog och annat... trafik, etc.

Visste inte att man kunde bli såhär tajt med en katt, eller bli som en jävla orolig morsa som snubbe. hah. (Mest ang hans säkerhet och liknande.) Men tagit hand om honom som "pappa balloo" sen han va en riktigt liten plutt och 12 veckor så...
Ska va borta en vecka ungefär, men jag kommer säkert sakna honom som fan. Min bästa polare fan. Blivit så.

Anyways. Vad är smartast? Att ba lägga ansvaret på några andra som inte har katt, och att den kan rymma, eller att dom får komma hit istället och mata, och ge vatten och umgås lite varje dag?

(Vissa här kanske inte bryr sig så mycket och bara lämnar bort sin katt till vemsomhelst iof, om det är en strikt innekatt. Oavsett smitnings risk. Kanske jag som är "överbeskyddande".)

För mig skulle det kännas säkrare om nån kom hit. Finns liten hemma verkstad där med och olika föremål, och shit can happen, teoretiskt. Även om det säkert skulle va kul för honom att va där, sålänge han inte rymmer.
Detta är första gången jag behöver fixa kattvakt, men inte sista. Ska fundera på hur jag ska göra...
Han har inte hunnnit va ute än, då jag inte börjat gå med honom i koppel ute än ens...
(Förutom att han snor fåglar på balkongen ibland, som jag sen får rädda...)

Tackar.
mvh

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Ska bort och skulle uppskatta råd om kattvakt... Okastrerad innekatt. Vill inte att han kommer bort... Vad är smarta

Inläggav Fragole » tor 02 mar 2017, 15:40

Vi låter alltid någon komma till oss och passa katterna. Dels för att det inte är jättelätt att hitta någon som har möjlighet att hitta rum för två katter. Dels för att det är bäst för våra katter. Vi har en skyggis som får panik om han kommer utanför lägenheten, dels en hona som inte är den vänligaste mot andra än mig och sambon.

Har du någon som har möjlighet att komma till dig (minst) två gånger om dagen tror jag det är det allra bästa.
Speciellt med en okastrerad hankatt, risken finns att han börjar revirmarkera eller som du säger, smiter ut och försöker hitta en fin flicka att para sig med!

Hoppas det löser sig!

AFX
Kattunge
Kattunge

Re: Ska bort och skulle uppskatta råd om kattvakt... Okastrerad innekatt. Vill inte att han kommer bort... Vad är smarta

Inläggav AFX » tor 02 mar 2017, 16:44

Fragole skrev:Vi låter alltid någon komma till oss och passa katterna. Dels för att det inte är jättelätt att hitta någon som har möjlighet att hitta rum för två katter. Dels för att det är bäst för våra katter. Vi har en skyggis som får panik om han kommer utanför lägenheten, dels en hona som inte är den vänligaste mot andra än mig och sambon.

Har du någon som har möjlighet att komma till dig (minst) två gånger om dagen tror jag det är det allra bästa.
Speciellt med en okastrerad hankatt, risken finns att han börjar revirmarkera eller som du säger, smiter ut och försöker hitta en fin flicka att para sig med!

Hoppas det löser sig!

Hej. Tack för svaret.
Mja, jag lutar åt det hållet faktiskt. Att nån får komma hit och se till honom, tömma lådor och liknande...
Umgås, mysa lite. Då rymmmer han liksom inte. Mest det som jag inte pallar tänka på medans jag är borta.
Han är lite skygg innan han känner nån, men sen lägger han sig och visar magen sen. Han är en snäll, mestadels lugn, och cool katt,

Han hade haft kul med miljöombyte säkert. Men som sagt.... Innan hans öra är tatuerat, ser det ut som en stor vild katt i princip.
Han hade gärna fått para sig med damer, men det är mest att han kanske, eller definitivt kommer få smak på det, och kan komma bort långa sträckor pga sånt...
Då han humpar min arm ibland och jag får säga till honom att sluta. Händer sällan. Men den driften kan driva honom bort långa sträckor är min gissning. ;) heh

Ska försöka hitta nån som kommer hit istället... Bäst så. Känns säkrast på nått vis...
Tills hans öra är gaddat och man ser att han har en ägare. Chip visste jag själv inte ens om att det existerade innan jag skaffa min katt.

Yes, tack. Det löser sig - timbuktu.
Peace out

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » fre 03 mar 2017, 18:19

Hej! Vad bra att du ber andra om råd när du befinner dig i en sådan situation, hoppas det löser sig på bästa sätt :)

Först vill jag bara säga att det här med tankar kring kastrering ofta består av missuppfattningar och myter, så jag vill bara förklara lite kring det. Att vi inte vill kastrera beror på att vi förmänskligar våra djur, för att vi vill deras bästa och ser dem lite som våra barn som vi vill skydda, och det är ju självklart :) Men att förmänskliga sin katts känslor när det gäller kastrering kommer inte gynna någon av er. Även om du tycker att din katt mår bra okastrerad nu så kommer den alltid att ha ett starkt begär att jaga efter honor att para sig med, vilket innebär en psykisk stress då begäret aldrig tillgodoses. Det kanske inte händer nu, men eftersom han är innekatt så är det ju även onaturligt att han har ett begär men inte får para honor, om du förstår vad jag menar. Katter är mycket skickliga på att dölja smärta och problematik, så det är inte säkert att vi uppfattar deras signaler, även om man är allra bästa vänner. Även om du skulle låta honom para en gång så skulle, precis som du säger, begäret ändå inte stillas.

Den sexuella driften är inte som hos oss människor med njutning inblandad, där vi känner oss tillfredsställda efteråt, utan hos okastrerade katter går det ut på att föröka sig så mycket som möjligt, och jaga efter så många honor som möjligt, slåss med andra hanar om honorna och reviret, det sitter djupt instinktivt och är tyvärr ingenting vi kan göra något åt. Däremot kan vi hjälpa katten att slippa dras med det här.

Kastrering innebär inte att man tar ifrån katten någonting naturligt, utan tvärtom är det en stor befrielse. Då kan din katt få lugn och ro livet ut, och risken att han lämnar dig och försvinner flera mil, eller börjar skvätta, magra av, minskar.

Jag vill bara berätta min syn på saken, så att du får lite insikt i frågan. Givetvis är det upp till dig som ägare att besluta vad som är bäst för honom :) Lycka till!

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » fre 03 mar 2017, 21:39

Jättebra förklarat Artemis. :-)

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » lör 04 mar 2017, 00:33

Då jag absolut inte kan ta med katterna om jag åker bort så kommer en kattvakt och bor hos dem i min lägenhet. Har strikta regler så vem som helst tar jag inte utan någon jag litar på
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » lör 04 mar 2017, 06:31

En okastrerad hankatt ska man vara väldigt försiktig med så man inte triggar igång att han börjar strila och kissa fel. Det kan bli jättejobbiga problem av sånt.

Jag skulle inte ha flyttat på katten, utan låtit folk komma hem till hans revir istället under tiden du är borta.

(Och sedan lägger jag till fastän du redan klargjort din inställning; katter som inte ska användas i seriösa avelsprogram bör kastreras! Att låta honom para honor (enstaka gånger) kan stressa och sätta igång revirkissande som är svårt att komma tillrätta med.)

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 11:01

artemis skrev:Hej! Vad bra att du ber andra om råd när du befinner dig i en sådan situation, hoppas det löser sig på bästa sätt :)

Först vill jag bara säga att det här med tankar kring kastrering ofta består av missuppfattningar och myter, så jag vill bara förklara lite kring det. Att vi inte vill kastrera beror på att vi förmänskligar våra djur, för att vi vill deras bästa och ser dem lite som våra barn som vi vill skydda, och det är ju självklart :) Men att förmänskliga sin katts känslor när det gäller kastrering kommer inte gynna någon av er. Även om du tycker att din katt mår bra okastrerad nu så kommer den alltid att ha ett starkt begär att jaga efter honor att para sig med, vilket innebär en psykisk stress då begäret aldrig tillgodoses. Det kanske inte händer nu, men eftersom han är innekatt så är det ju även onaturligt att han har ett begär men inte får para honor, om du förstår vad jag menar. Katter är mycket skickliga på att dölja smärta och problematik, så det är inte säkert att vi uppfattar deras signaler, även om man är allra bästa vänner. Även om du skulle låta honom para en gång så skulle, precis som du säger, begäret ändå inte stillas.

Den sexuella driften är inte som hos oss människor med njutning inblandad, där vi känner oss tillfredsställda efteråt, utan hos okastrerade katter går det ut på att föröka sig så mycket som möjligt, och jaga efter så många honor som möjligt, slåss med andra hanar om honorna och reviret, det sitter djupt instinktivt och är tyvärr ingenting vi kan göra något åt. Däremot kan vi hjälpa katten att slippa dras med det här.

Kastrering innebär inte att man tar ifrån katten någonting naturligt, utan tvärtom är det en stor befrielse. Då kan din katt få lugn och ro livet ut, och risken att han lämnar dig och försvinner flera mil, eller börjar skvätta, magra av, minskar.

Jag vill bara berätta min syn på saken, så att du får lite insikt i frågan. Givetvis är det upp till dig som ägare att besluta vad som är bäst för honom :) Lycka till!

Hej. Ok...
Men jag kommer aldrig kastrera min katt någonsin, och jag vill inte diskutera kastrering. Mer om katt vakt här. Skrev det i mitt första inlägg... Han mår bra av att va okastrerad och min katt är naturlig från evolutionen och jag skulle hellre såga av min egna lilltå höll jag på att skriva än att kastrera min katt. Han har rätt till att ha kvar sina kulor/sexuella drift, och har inte bett om att få bort med dom, och jag skulle aldrig göra något så som han inte bett om. Han mår asbra, naturligt. Säkert växt så mycket med pga hur naturlig han är. Magra skulle han aldrig göra. Tvärtom, mer...;)
Ang kattvakt försöker jag lösa. Tjaba

edit:
Postar samma som till en annan till dig:
(Hej, ok. Ja, det är din åsikt, men jag håller inte med alls. Jag respekterar min katts kroppsdelar och hans space, och då han inte pratar och inte bett om det, och då jag tycker det är lite ohumant personligen, vill jag inte, och kommer aldrig, och det finns inte nån på denna planet som kan tvinga mig till det heller. (Oavsett om jag får betalt för det. Skulle tacka NEJ.) Ingen har auktoritet över mig. Ingen. Jag är den finala auktoriteten. (Över mitt liv, mina tankar, val, etc.)
Samma sak med honom... Han får ha kvar sina kulor. Och jag ser det som att om han parar sig med honor i säkra miljöer, då är det enbart kul för katten, och skönt. En naturlig del av evolutionen. ;) ska fixa det sen. Nu vet jag din åsikt, men jag vill inte diskutera kastrering. Mer kattvakt.)

Men tack att du skrev att det är upp till mig som ägare. Tack. ;) Yes, han mår bäst av att ha kvar kulorna. Han mår asbra.
Och tack, det löser sig, säkert med kattvakt. ;)
mvh
Senast redigerad av AFX lör 04 mar 2017, 11:38, redigerad totalt 2 gånger.

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 11:15

satanica skrev:Då jag absolut inte kan ta med katterna om jag åker bort så kommer en kattvakt och bor hos dem i min lägenhet. Har strikta regler så vem som helst tar jag inte utan någon jag litar på

Tjaba. Ja, alltså... jag stressar kring det just nu. Hitta en som kan ta hand om katten hos mig. Har några som kan ta hand om den hos sig, för det är mest bekvämt för dom. Känner att jag inte HELT litar på dom så. Har allmänt svårt att lita på människor när det gäller ansvar för min katt.
Jag hade litat på dom ifall dom bodde i lägenhet.

Min katt är snabb! Han kan enkelt springa ifrån dom ut i det fria. Jag fan vaknar nån timme tidigare när jag sover nu när jag tänker på kattvakt. Hmm.. Behöver börja lära mig meditera eller leva i nuet. ;)
Blir stressig, och får mardömsliknande scenarion i skallen. Målar upp mentala bilder i skallen i onödan. Eller tänker bara på rymning helt enkelt... Typ han teoretiskt skulle springa ut för en dörr, och försvinna ba.

(teoretiskt OM han ville ut, skulle han överlista dom enkelt. Alternativt ovan katt ute kanske inte springer iväg, jag vet ej.)

Men jag ska försöka att skaffa kattvakt hos mig, eller stanna hemma kanske... Vill inte riskera för mycket när det gäller min katt. ;) Kanske är överbeskyddande.

Jag känner som dig fan. Shit can happen hos andra! Men om jag ska åka iväg, då vill jag skaffa kattvakt på mina villkor känns det som!
Hade nästan bestämt att han ska va där nu och jag skulle försäkra min om att dom håller dörrar stängda, etc. (Förberett osv..)
Men känner ändå att jag inte litar på dom så, om jag ska va helt ärlig. Inte för att jag vill va otacksam att han får bo hos nån annan (jag är tacksam), men olyckor kan hända. Ursäkta svamlig text. Trött.
Men det lär bli så att jag får försöka chansa att lita på andra/dom när det gäller min katt polare.... Och åka iväg, då jag vill iväg. Eller försöka leta nån som kan komma hit istället, eller stanna hemma. Föredrar hemma hos mig, men inte alltid lätt att hitta kattvakt som man vill kanske.

mvh
Senast redigerad av AFX lör 04 mar 2017, 13:14, redigerad totalt 2 gånger.

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 11:28

KattenOxå skrev:En okastrerad hankatt ska man vara väldigt försiktig med så man inte triggar igång att han börjar strila och kissa fel. Det kan bli jättejobbiga problem av sånt.

Jag skulle inte ha flyttat på katten, utan låtit folk komma hem till hans revir istället under tiden du är borta.

(Och sedan lägger jag till fastän du redan klargjort din inställning; katter som inte ska användas i seriösa avelsprogram bör kastreras! Att låta honom para honor (enstaka gånger) kan stressa och sätta igång revirkissande som är svårt att komma tillrätta med.)

Hej.
Kanske, men min katt sköter sig. Han är naturlig. Han kissar i lådan.
Tack, jag håller med dig. Ska försöka ordna det idag faktiskt... Har som sagt kattvakt hos annan. Men gillar inte iden... Känner mig inte helt säker eller lugn av den tanken. Vill mest va lugn och inte oroa mig om jag är borta. Mest det.

(Hej, ok. Ja, det är din åsikt, men jag håller inte med alls. Jag respekterar min katts kroppsdelar och hans space, och då han inte pratar och inte bett om det, och då jag tycker det är lite ohumant personligen, vill jag inte, och kommer aldrig, och det finns inte nån på denna planet som kan tvinga mig till det heller. (Oavsett om jag får betalt för det. Skulle tacka NEJ.) Ingen har auktoritet över mig. Ingen. Jag är den finala auktoriteten. (Över mitt liv, mina tankar, val, etc.)
Samma sak med honom... Han får ha kvar sina kulor. Och jag ser det som att om han parar sig med honor i säkra miljöer, då är det enbart kul för katten, och skönt. En naturlig del av evolutionen. ;) ska fixa det sen. Nu vet jag din åsikt, men jag vill inte diskutera kastrering. Mer kattvakt.)

Anyways. Råka bli lite svamligt, men tack för era svar. =)
Jag vet inte hur det blir än med kattvakt, men ska försöka fråga nån idag om dom kan ta hand om honom här istället...
Peace out, folks

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 11:58

Om han nu skulle bo hos andra, som det kanske blir... Vet ej än.
Om vi säger att han kommer bort, och är chippad ba. Ser ut som en vanlig stor katt...
Hur stor är chansen att man får tillbaks en katt då sen? Han är lite skygg av sig, men snäll och mysig.
Men han är inte typen som går fram till människor. Han är typen som går undan... Men sen när han lärt känna ett tag, lägger sig och visar magen.. Han är en skygg katt helt enkelt bland nya människor.

Vill inte att han kommer bort som jag tjatat om... Men om man säger att man lägger till katt halsband till chip da...
Okastrerad. Kommer han springa iväg långa sträckor pga sex driften, eller kommer en katt oftast tillbaks från ett hem dom rymt/gått ut/smitit ut ifrån?
Hur lång tid kan sånt ta?

Finns säkert människor här som fått bortsprungna katter, och mina djupaste beklagelser isånnafall till dom. Hmm. Fyfan va jag hade saknat min katt om han försvann.. Speciellt om man inte skulle veta om bilar kört på eller, vadsomhelst kan hända.
Ska se om jag hittar nån som kan komma hit ändå. Eller hur det blir med att dra iväg en vecka sen... Kan försöka lita på andra med, men har lite svårt att lita på människor ibland, eventuellt.
thnx

edit: Jag kan söka ang dom frågorna på katt forumet istället. Men det verkar som dom flesta ägare låter nån komma hem till sig helt enkelt. Det låter smartast. Jag skulle ha frågat om det när jag prata med katt vakt innan där. ;)
Blir svårt med resor och annat enligt denne med 2 ggr per dag. Men det finns andra man kan hitta iof, maybe.

Om dom bott i lägenhet och inte villa hade jag litat på dom helt!
Senast redigerad av AFX lör 04 mar 2017, 13:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Inläggav artemis » lör 04 mar 2017, 12:04

AFX skrev:Samma sak med honom... Han får ha kvar sina kulor. Och jag ser det som att om han parar sig med honor i säkra miljöer, då är det enbart kul för katten, och skönt. En naturlig del av evolutionen. ;)

Jag vet att du inte vill diskutera detta, och det behöver vi inte, men snälla läs bara det här.
Det du nämner ovan är tyvärr precis vad vi försöker få kontroll över. Det är därför vi informerar dig om detta. Det här är inte kritik gentemot dig som ägare, och ingen försöker tvinga dig till någonting, men situationen över huskattavel (alltså allt som inte är raskattavel) är bortom all kontroll. Det finns seriös avel som är hårt kontrollerad, och så finns det kattungeproduktion. Som jag förklarade innan så upplever inte katter att det är skönt när de parar sig, det är inte som när vi människor har sex, så du kan känna dig trygg med att du inte tar ifrån katten någon slags njutning.

Vi behöver hjälpas åt tillsammans för att bromsa fler huskattungar från att komma till världen, och inte ta så lätt på det här. Idag finns det 150 000 hemlösa katter bara i Sverige, som slutligen kommer svälta eller frysa ihjäl, om de inte dör av svåra infektioner eller blir dödade av andra djur, varav majoriteten kommer ifrån att människor inte kastrerat sina katter och sedan velat "ta en kull", för att det är gulligt med kattungar och "det är ju inte så farligt". Eller som i många fall, att katten bara råkat smita ut, vilket är en mycket större risk när man har en okastrerad katt än kastrerad. En enda katthona kan få 120 ungar under sin livstid, som sedan får nya ungar, och nya, och nya. Det räcker att din hane smiter ut en enda gång så kommer första tanken vara att söka upp en hona att para, och vips så kommer ytterligare fler kattungar till världen som inte klarar sig länge i det vilda.

Om du besöker ett katthem så kommer du se konsekvenserna av att människor inte kastrerat sina katter, eller för att de bara velat ha en kull kattungar. Det är resultatet av något som visserligen är en helt naturlig del av evolutionen, men priset för det har lett till att ett enormt antal katter kommer lida en hel livstid för att sedan dö en plågsam död. Ett fåtal av dessa kanske har turen att fångas in i burar och få ett hem. Katter idag är uppfödda som husdjur, och klarar sig inte på egen hand utomhus, även om det är deras naturliga miljö.

Vi förstår att det beror på att människor inte är informerade om den här situationen, det är just därför vi informerar och inte kritiserar. Marknaden med huskatter är mättad för länge sedan. Det behövs inte fler kattungar (såvida de inte ingår i en seriös och kontrollerad uppfödning), utan vi behöver försöka få ut alla katter som finns på våra katthem till nya hem. Varje gång man tar en egen huskattkull så tar man ifrån katter som är i verklig nöd chansen att få ett hem.

Jag vill bara att du ska ha detta i åtanke. Jag har jobbat på ett katthem, och ingenting har skurit i mitt hjärta så hårt som att se skicket som många av dessa katter är i när de kommer in. Många är apatiska med stora psykiska trauman efter ett hårt liv utomhus, och kommer aldrig att kunna rehabiliteras helt. Jag menar bara väl när jag berättar det här, och jag hoppas att du inte upplever det som kritik. Jag vill bara att du väger fördelarna mot nackdelarna med att behålla din hane okastrerad.

Nu till dina frågor:
Chansen att din hane kommer komma tillbaka går inte att säga på förhand. Eftersom han är innekatt så är risken mycket stor att han kommer bli påkörd eller allvarligt skadad, eftersom han inte sett världen. Då han har sitt revir inomhus så kommer han sannolikt sluta upp i andra katters revir, och risken är stor att han kommer hamna i slagsmål. Men det är inte bara din katt som kommer riskera att lida. Om han parar sig med en hona som föder sina ungar utomhus så kommer betydligt fler katter än så att göra det.
Senast redigerad av artemis lör 04 mar 2017, 12:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 04 mar 2017, 12:14

En okastrerad hane kan gå många mil för att hitta en hona och för att hitta ett revir till sig själv. Finns det andra katter i närheten där han bor kommer de att slåss och någon av katterna tappar sitt revir och får gå längre bort.
Så svaret är att om han kommer ut är risken ganska stor att han inte kommer tillbaka för att han går till honor och för att hitta revir. Det kan också vara att han bort bortjagad av andra katter som skyddar sitt revir så han inte vågar gå tillbaka.
Riskerna är stora om han är lite skygg att han inte kommer fram till främmande människor som kan fånga in honom, risk för att han blir skadad och ingen tar hand om skadorna.

Så, se till att han stannar inomhus för hans egen skull och för att du inte ska behöva undra om han är där ute skadad eller död.

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 12:33

artemis skrev:
AFX skrev:Samma sak med honom... Han får ha kvar sina kulor. Och jag ser det som att om han parar sig med honor i säkra miljöer, då är det enbart kul för katten, och skönt. En naturlig del av evolutionen. ;)

Jag vet att du inte vill diskutera detta, och det behöver vi inte, men snälla läs bara det här.
Det du nämner ovan är tyvärr precis vad vi försöker få kontroll över. Det är därför vi informerar dig om detta. Det här är inte kritik gentemot dig som ägare, och ingen försöker tvinga dig till någonting, men situationen över huskattavel (alltså allt som inte är raskattavel) är bortom all kontroll. Det finns seriös avel som är hårt kontrollerad, och så finns det kattungeproduktion. Som jag förklarade innan så upplever inte katter att det är skönt när de parar sig, det är inte som när vi människor har sex, så du kan känna dig trygg med att du inte tar ifrån katten någon slags njutning.

Vi behöver hjälpas åt tillsammans för att bromsa fler huskattungar från att komma till världen, och inte ta så lätt på det här. Idag finns det 150 000 hemlösa katter bara i Sverige, som slutligen kommer svälta eller frysa ihjäl, om de inte dör av svåra infektioner eller blir dödade av andra djur, varav majoriteten kommer ifrån att människor inte kastrerat sina katter och sedan velat "ta en kull", för att det är gulligt med kattungar och "det är ju inte så farligt". Eller som i många fall, att katten bara råkat smita ut, vilket är en mycket större risk när man har en okastrerad katt än kastrerad. En enda katthona kan få 120 ungar under sin livstid, som sedan får nya ungar, och nya, och nya. Det räcker att din hane smiter ut en enda gång så kommer första tanken vara att söka upp en hona att para, och vips så kommer ytterligare fler kattungar till världen som inte klarar sig länge i det vilda.

Om du besöker ett katthem så kommer du se konsekvenserna av att människor inte kastrerat sina katter, eller för att de bara velat ha en kull kattungar. Det är resultatet av något som visserligen är en helt naturlig del av evolutionen, men priset för det har lett till att ett enormt antal katter kommer lida en hel livstid för att sedan dö en plågsam död. Ett fåtal av dessa kanske har turen att fångas in i burar och få ett hem. Katter idag är uppfödda som husdjur, och klarar sig inte på egen hand utomhus, även om det är deras naturliga miljö.

Vi förstår att det beror på att människor inte är informerade om den här situationen, det är just därför vi informerar och inte kritiserar. Marknaden med huskatter är mättad för länge sedan. Det behövs inte fler kattungar (såvida de inte ingår i en seriös och kontrollerad uppfödning), utan vi behöver försöka få ut alla katter som finns på våra katthem till nya hem. Varje gång man tar en egen huskattkull så tar man ifrån katter som är i verklig nöd chansen att få ett hem.

Jag vill bara att du ska ha detta i åtanke. Jag har jobbat på ett katthem, och ingenting har skurit i mitt hjärta så hårt som att se skicket som många av dessa katter är i när de kommer in. Många är apatiska med stora psykiska trauman efter ett hårt liv utomhus, och kommer aldrig att kunna rehabiliteras helt. Jag menar bara väl när jag berättar det här, och jag hoppas att du inte upplever det som kritik. Jag vill bara att du väger fördelarna mot nackdelarna med att behålla din hane okastrerad.

Nu till dina frågor:
Chansen att din hane kommer komma tillbaka går inte att säga på förhand. Eftersom han är innekatt så är risken mycket stor att han kommer bli påkörd eller allvarligt skadad, eftersom han inte sett världen. Då han har sitt revir inomhus så kommer han sannolikt sluta upp i andra katters revir, och risken är stor att han kommer hamna i slagsmål. Men det är inte bara din katt som kommer riskera att lida. Om han parar sig med en hona som föder sina ungar utomhus så kommer betydligt fler katter än så att göra det.

Tjaba.
Jag förstår vad du vill komma fram till, och det är fint. Det är fint att du bryr dig så om katter. ;)
Jag tar inte illa upp alls. Men jag kommer inte kastrera min katt för det. Respekterar att du jobbat på katthem och tagit hand om katter så, och mja, det är ett hårt liv. Det är så det är...
(Kan fatta att du tar det hårt att se en katt som vart i hårt slagsmål med varandra eller magrat och annat. Förstår det. Men uhm... Det är endel av evolutionen med.)

Själv ser jag det dock som bra att vilda katter förökas, sålänge det inte blir för många...
Man vill inte att människor ska kastrera för många katter så katter inte kan förökas i naturen och evolutionen (och dör ut helt), och man vill inte att det ska blir över populerat.

Tigrar och lejon kan dö ut en dag, och om nån skulle kastrera en fullvuxen tiger eller ett lejon, hade jag blivit galen.
Nu har vissa människor vart rädda för stora lejon och tigrar, etc. och många fega människor skutit dom i jakt. Jag är en rätt snäll kille, men sånna skulle jag nog stänga in dom människorna i en kattbur eller skuta. Eller om dom bara skuter och stoppar upp. fan va jag hatar sånt.. Eller jag skulle försöka få in dom i fängelse mest, inte skuta andra människor. nevermind.
Men där kan man aldrig kastrera! Dom måste överleva och föröka sig mer från människan, och komma bort så långt dom kan.

Anyways.. Jag respekterar hur du bryr dig om djur, och tar hand om dom. ;) Det är fint. Men jag tänker inte kastrera min katt oavsett.
Keep it up! mvh

edit: Och jag förstår att det finns risker med att min kära katt skulle komma ut... Ska försöka ordna detta idag på något vis...
Se om nån kan komma hit. thnx

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » lör 04 mar 2017, 12:38

Du har inte övervägt kattpensionat? Vi lämnar våra katter till en som har säkerhetsdörrar och rutiner för att jag känner mig tryggast så (om inte någon av mina högt värderade kattvakt kan sova över hos oss och fixa det här, för då är det bästa lösningen). Det kostar en slant, men känns väldigt tryggt och bra. Jag vet också att någon som verkligen kan katter ser efter mina älsklingar.

Där finns dock andra katter så risk finns ju att fertiliteten ställer till det med oönskade beteenden.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 12:39

Yrhättans skrev:En okastrerad hane kan gå många mil för att hitta en hona och för att hitta ett revir till sig själv. Finns det andra katter i närheten där han bor kommer de att slåss och någon av katterna tappar sitt revir och får gå längre bort.
Så svaret är att om han kommer ut är risken ganska stor att han inte kommer tillbaka för att han går till honor och för att hitta revir. Det kan också vara att han bort bortjagad av andra katter som skyddar sitt revir så han inte vågar gå tillbaka.
Riskerna är stora om han är lite skygg att han inte kommer fram till främmande människor som kan fånga in honom, risk för att han blir skadad och ingen tar hand om skadorna.

Så, se till att han stannar inomhus för hans egen skull och för att du inte ska behöva undra om han är där ute skadad eller död.

Hej. tack... yes. Jag ska försöka se till så att kattvakterna håller dörrarna stängda i en vecka. (Vart tydlig med det, så dom förstår.) Eller om jag ännu bättre hittar nån som kommer hit som sagt. (Då är det omöjligt att han ens kan komma ut. 100% garanti säker, mindre stress över att lägga ansvaret på andra så.)
Så jag helst vill ha det. Men ibland får man inte alltid som man vill, men ska försöka.
Tack för era svar. Cat lovers. ;) Nu ska jag vila huvudet, och mysa med katten. Sov fan dåligt inatt. Trött.
Peace out

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 12:45

Alade skrev:Du har inte övervägt kattpensionat? Vi lämnar våra katter till en som har säkerhetsdörrar och rutiner för att jag känner mig tryggast så (om inte någon av mina högt värderade kattvakt kan sova över hos oss och fixa det här, för då är det bästa lösningen). Det kostar en slant, men känns väldigt tryggt och bra. Jag vet också att någon som verkligen kan katter ser efter mina älsklingar.

Där finns dock andra katter så risk finns ju att fertiliteten ställer till det med oönskade beteenden.

Tack. Nej, men jag löser detta. Ska ringa och snacka med en nu, eller fråga grannarna om dom kan se till katten! Tack ändå. Simma lugnt. im out

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 15:31

Meh.
Jag som måste lära mig att tänka såhär.
https://youtu.be/d-diB65scQU

Och såhär:
http://tinybuddha.com/blog/7-healthy-wa ... -worrying/

Han får vara hos dom en vecka, och dom kommer inte släppa ut katten.
Så han kan ligga på en inomhus balkong och kolla på fåglar och kanske jaga nån mus inomhus om han har tur.
;)
Fanns nån mus som ibland kom dit...
Men jag kan sätta på katt halsband inomhus om jag skulle va paranoid och överbeskyddande ba... Telefon nummer och allt. Inte mycket trafik där utanför.
Men han kommer vara inomhus där, och jag har kattvakter som klarar av det där!
Dom har extra dörr framför fram dörren med, så det är lugnt.

Mer jag som måste lära sluta överanalysera saker, eller skapa mentala situationer/scenarion i huvudet . Och om katten teoretiskt skulle komma ut, vilket han inte kommer göra.
Då skulle han vara id märkt (chip märkt), och slö innekatt som han är skulle förmodligen bli hungrig... Och komma tillbaka till huset om dom ställde mat utanför teoretiskt. Oavsett kastering eller inte. Han skulle nog "kriga på" bra om han teoretiskt skulle försvinna, och skulle vara nyttigt att få smaka på utelivet. Men det kommer inte hända så ändå. Innekatt, då jag tyvärr inte har möjlighet att ha utekatt. I wish.

Han lär tycka att det är bekvämt med värme, kärlek och gratis mat.
Men det löste sig. Bra för både mig och katten att få miljöombyte. Blir asbra.
I framtiden sen kanske jag ordnar kattvakt hemma hos mig. Eller om det går bra där, då får han hänga där ibland ba i framtiden!
Jag som måste lära mig att leva i nuet, och aldrig tänka, "tänk om".
Istället.. "Tänk om det blir hur bra som helst." ;) Ska lära mig meditera, och aldrig oroa mig. Det hjälper igentligen aldrig.

Har kattvakt hursomhelst, och det är positivt då dom andra jag ska till har hund som fortfarande typ är valp och inte vet när den ska backa undan katter, så jag får inte ta med honom dit. Dom testa med katt för en månad sen dom passa, men hunden vart riven.

Men ska bli skönt med miljöombyte för både katten och mig! Första gången jag blir katt fri på ett tag då. Rätt skönt faktiskt. Få lite ensam tid. Nyttigt.

Tänkte att det kunde vara bra att veta hur andra med innekatt gjorde med kattvakt mest.
Tackar för svaren iallafall.
Antar att tråden kan låsas då.
✌ out.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 04 mar 2017, 19:05

Här är en till som är lite överbeskyddande när det gäller ens katter.

Brukar skriva långa instruktioner, ibland med bilder.... :smile:

Sen om jag har svårt hitta en kattvakt som jag känner förtroende för, så låter jag bli att resa bort. Min stress nivå av oroa hade ändå tagit bort allt nöje/nytta med en resa.

Det har även hänt att jag har låtit bli gå på fest eller dylikt om jag inte kunnat ta mig hem samma kväll när jag haft nån katt som skulle ha medicin.

Och dom gånger jag har kattvakt så har dom kommit hem till mig, antigen nära vän eller granne som jag har bra kontakt med (passar hennes hästar)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » lör 04 mar 2017, 21:05

Tja, AFX
Du skriver väldigt osammanhängande och konstigt och vill ha råd om kattvakt. Den enda möjlighet du har med en fertil hankatt är att någon kommer hem till dig och ger katten mat och tömmer lådan. Andra alternativ finns inte, inte ens att lämna katten till nån kompis som lovar att hålla honom inne.

Jaha? Varför då?

1. Det är stor risk katten pissar ner kompisens hem. Nytt revir, nya lukter, måste pissa in mitt nya revir. Men OK, om du är beredd att betala totalrenovering då kan du ju lämna katten till kompisen
2. Det finns inga kattpensionat som tar emot fertila hankatter. Så det är inget alternativ.

Du skriver väldigt osammanhängande att du inte vill kastrera katten. Av någon outgrundlig anledning. Det är att förmänskliga katten att inte kastrera. Nä, du vill säkert inte själv bli kastrerad. Det kan jag förstå. Men att överföra den åsikten på katten är fel. Flera här har på ett pedagogiskt sätt försökt få dig att förstå att du har fel. Jag går ett steg längre och kallar dig för djurplågare.

Japp, rätt. Min åsikt är att det är djurplågeri att hålla en hankatt fertil när han inte ska användas i avelsarbete. Ska en hankatt vara fertil och vara avelshane så ska det vara en kort tid och under den tiden ska han träffa så många honor som möjligt, enligt planeringen. Sen ska kulorna bort.

Hankatsungar borde kastreras vid 12 veckors ålder.

Moderation Inlägg redigerade för brott mot §1.2.

Usch
Ragdoll och huskatt

AFX
Kattunge
Kattunge

Inläggav AFX » lör 04 mar 2017, 22:13

jecnodde skrev:Här är en till som är lite överbeskyddande när det gäller ens katter.

Brukar skriva långa instruktioner, ibland med bilder.... :smile:

Sen om jag har svårt hitta en kattvakt som jag känner förtroende för, så låter jag bli att resa bort. Min stress nivå av oroa hade ändå tagit bort allt nöje/nytta med en resa.

Det har även hänt att jag har låtit bli gå på fest eller dylikt om jag inte kunnat ta mig hem samma kväll när jag haft nån katt som skulle ha medicin.

Och dom gånger jag har kattvakt så har dom kommit hem till mig, antigen nära vän eller granne som jag har bra kontakt med (passar hennes hästar)

Det kan bli så när man blir bra vänner med katter. ;) Men man ska nog inte bli för överbeskyddande. Men katter ger en mycket kärlek. På ett annat sätt än människor kan, även om människor med kan ge kärlek, på ett annat sätt. ;) Bra att det funkar för dig så med vakt. Men jag prata med dom idag, och det känns tryggt. Blir brau.

Användarvisningsbild
Apila
Moderator
Moderator
Katt: Hemlis & Spöket

Inläggav Apila » sön 05 mar 2017, 12:04

Moderation Tråd rensad och redigerad för brott mot regel §1.2.

Tänk på tonen alla!
Bild

bassetasse
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bassetasse » lör 08 apr 2017, 20:41

Många och långa inlägg så inte läst allt ingående.

Förmodligen har TS redan varit iväg oxå...

Hur som helst:
Jag är oxå en överbeskyddande kattägare till två innekillar 7 och 8 år. I julas var jag för första gången iväg på semester i tre veckor sen blev kattägare.

Efter övervägt mkt o många alternativ, valde jag att dom skulle bo hemma och en väns son med STOR o GOD kattvana flyttade in under tiden jag var borta.

När kom hem både kände jag, och mina kattkillar bekräftade att det var bästa alternativet.

Tips! Att ytterligare ngn i din omgivning som katterna träffat o känner igen har xtra nycklar OM händer ngt eller strular med inneboende kattvakten.

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 16 apr 2017, 17:26

Varför ska katter föröka sig ute i Sverige.. ? Katten är inte en svensk inhemsk ras.

Blir seriöst förbannad.. där jag jobbar finns det tama katter som förvildats samt deras ungar, brutna ben ihjälsvultna och sjuka.. jättefint. Dessutom så fryser dom sönder sig i kylan.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 19 apr 2017, 07:38

Moderation Inlägg borttaget.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Återgå till "Allmänt kattprat!"