Jordbruksverkets förslag om undantag från behandlingsförbudet

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Jordbruksverkets förslag om undantag från behandlingsförbudet

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 21:25

Jag ber om ursäkt för att det följande är långt, men om du bryr dig om ditt djur så uppmanar jag dig att läsa vad jag har att säga.

Som ni kanske vet så råder det en brist på legitimerade djursjukskötare i Sverige. Precis som det råder brist på sjuksköterskor inom humanvården. Jordbruksverket har idag gått ut med en remiss med förslag på stora förändringar och undantag till behandlingsförbudet. En av de stora förändringarna som de föreslår är att djurvårdare (motsvarande undersköterskor, med tex studentexamen från naturbruksgymnasium) efter en 80 timmars utbildning bl a ska få övervaka narkos.

I dagsläget är det enbart legitimerade djursjukskötare (motsvarande sjuksköterskor) med 3-årig universitetsexamen samt legitimerade veterinärer som får sköta narkos. Under djursjukskötarutbildningen har vi totalt 30 högskolepoäng (20 veckor, 800 timmar) anestesi med perioperativ vårdhygien, intensiv- och akutsjukvård. Redan här kan man ju se att det är något väldigt galet med Jordbruksverkets förslag. I den här 80 timmars utbildningen ska det dessutom ingå anatomi, fysiologi och läkemedelshantering. För oss djursjukskötare är det helt separata kurser på 10 respektive 7 högeskolepoäng (dvs drygt 11 veckor, drygt 450 timmar).

Jordbruksverket anser alltså att 1 250 timmars universitetsutbildning ska likställas med 80(!) timmars internutbildning.

80 timmar ska motsvara 1 250 timmar.

Sug på den en stund.

Noterade ni även orden "universitetsutbildning" och "internutbildning"? På djursjukskötarprogrammet examineras vi både teoretiskt och praktiskt enligt ett fastställt, av staten godkänt, ramschema. På en av de skriftliga tentorna i vår läkemedelskurs krävdes det alla rätt, 100%, för att bli godkänd. I Jordbruksverkets förslag på internutbildning finns det inte några nationellt fastställda examinationskrav.

Och det är inte slut här.

Nästa sak jag vill att ni ska tänka över är vilka som står för utbildningen. På SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) har vi tillgång till lärare som är eftersökta internationellt som föreläsare inom anestesi. Personer som kliniker över hela Sverige ringer (även sjukhus i humanvården) när det är något fel med deras narkosutrustning. Enda kravet på utbildare enligt Jordbruksverket är att personen är legitimerad veterinär. Inget ont om dessa, men ni kan ju också förstå skillnaden. Dessutom läser vi djursjukskötare mycket mer övervakning av anestesi och narkosapparaten än vad veterinärerna gör under sin utbildning (de ska ju ha fullt upp med att skära i djuret).

Sen kommer vi till den där lilla detaljen med legitimation.

Precis som sjuksköterskor, läkare och veterinärer så har djursjukskötare en legitimation. Det innebär att vi kan bli anmälda och i värsta fall bli av med vår legitimation om något skulle gå fel. Varje gång vi söver ett djur så sätter vi vår legitimation på spel. Djurvårdare med Jordbruksverkets extrautbildning kommer inte ha någon legitimation. De kommer söva på veterinärens legitimation. Känns bra, eller hur? De kan inte ställas till svars på samma sätt som en veterinär eller djursjukskötare kan.

Anestesi (narkos) är otroligt komplext. Jag är bara i början av att lära mig det och även om det är långt kvar så kommer jag vara sjukt nervös första gången jag kommer ha eget ansvar över en narkos. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel, även om man göra allting rätt. Och när the shit hits the fan måste man veta vad man ska göra.

Det här är inte något korståg mot djurvårdare. Absolut inte. Alla på en klinik har otroligt viktiga roller och är fullständigt nödvändiga. Men fråga dig själv; skulle du tycka att det vore ok att sövas av en undersköterska med gymnasieexamen och en internutbildning under bältet?

Skulle det kännas ok att lämna ifrån dig din älskade katt, hund, häst, kanin, familjemedlem och inte veta vem som kommer vara ansvarig för att den överlever sin operation?

Jordbruksverkets remiss ligger ute och man kan svara på den fram till 15 mars (mycket kort tid för att folk inte ska hinna svara). För ert djurs säkerhet - säg till dem vad du tycker. Som konsumenter har man mycket större makt än man kan tro.

http://www.jordbruksverket.se/omjordbru ... 503c7.html

(kopierat från Facebook med tillåtelse av författaren Kristina Wallin)

Moderation Ändrade titeln från ALLA DJURÄGARE! till Jordbruksverkets förslag om djursjukvårdarutbildning.
Senast redigerad av katkera tor 23 feb 2017, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: ALLA DJURÄGARE!

Inläggav Missan » tor 23 feb 2017, 21:31

Vad är alternativet?

Att operation ställs in och aldrig genomförs? Eller finns det andra sätt att lösa problemet?

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 21:35

Missan skrev:Vad är alternativet?

Att operation ställs in och aldrig genomförs? Eller finns det andra sätt att lösa problemet?

Alternativen är att utöka utbildningsplatserna för djursjukskötare, strukturera arbetsuppgifterna/arbetsfördelningen bland befintlig personal och yrkeskategorier, permanenta de tidigare övergångsreglerna och öppna upp för att tenta av och få legitimation för de som länge arbetat inom djursjukvården

Jag vill helst att mina djur överlever, inte bara att operationen utförs oavsett utgång

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 23 feb 2017, 21:40

Jag antar att ett av problemen är att man i större omfattning väljer operation istället för andra alternativ.

Vi får hoppas att problemet löser sig på sikt med hjälp av olika åtgärder.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 23 feb 2017, 21:48

:shock:

Jag vill verkligen att mkt välutbildade söver mina djur. Visst, kan säkert gå bra de flesta ggr men OM ngt händer måste man ha kompetens för att klara av situationen. Ska läsa igenom förslaget på jordbruksverkets sida under helgen.

När kommer motsvarande förslag inom humanvården där det finns en mkt stor brist på alla anestesipersonal??
Bild

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 21:52

Missan skrev:Jag antar att ett av problemen är att man i större omfattning väljer operation istället för andra alternativ.

Det är nog inte anledningen till att det råder brist på legitimerade djursjukskötare
Det har tills alldeles nyligen utexaminerats 40st/år, nu 80st
Det utbildas ferdubbelt så många veterinärer, och på de flesta kliniker/djursjukhus går det iaf 2 djursjukskötare per veterinär
Dessutom är det en hög arbetsbelastning, dålig löneutveckling och på sista tiden ett hårt klimat på sociala medier vilket gör att många väljer att sluta

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 21:54

Starwatcher skrev::shock:

Jag vill verkligen att mkt välutbildade söver mina djur. Visst, kan säkert gå bra de flesta ggr men OM ngt händer måste man ha kompetens för att klara av situationen. Ska läsa igenom förslaget på jordbruksverkets sida under helgen.

När kommer motsvarande förslag inom humanvården där det finns en mkt stor brist på alla anestesipersonal??

Ja vem vill inte bli sövd av en undersklterska med lite internutbildning?

Skämt å sido, om något skiter sig så ska det finnas veterinär eller djursjukskötare på plats för att hantera situationen, om det då är brist på djursjukskötare lutar det nog åt att den opererande veterinären också kommer att vara den som är ansvarig för narkosen
Vem ska hantera komplikationerna när veterinären står med händerna i ett öppnat djur?

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 23 feb 2017, 22:04

katkera skrev:
Missan skrev:Jag antar att ett av problemen är att man i större omfattning väljer operation istället för andra alternativ.

Det är nog inte anledningen till att det råder brist på legitimerade djursjukskötare
Det utbildas ferdubbelt så många veterinärer, och på de flesta kliniker/djursjukhus går det iaf 2 djursjukskötare per veterinär
Dessutom är det en hög arbetsbelastning, dålig löneutveckling och på sista tiden ett hårt klimat på sociala medier vilket gör att många väljer att sluta

Informationen du anger om antalet utexaminerade stämmer inte med informationen i konsekvensutredningen. Dessutom är förslaget tidsbegränsat.

Om det nu inte finns personal oavsett anledning till det - vad gör man istället? Ställer in operationen?

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 22:21

Missan skrev:
katkera skrev:

Informationen du anger om antalet utexaminerade stämmer inte med informationen i konsekvensutredningen. Dessutom är förslaget tidsbegränsat.

Om det nu inte finns personal oavsett anledning till det - vad gör man istället? Ställer in operationen?

Vad menar du är fel?

Jag har inte varit med om att vi ställer in operationer, däremot har det gått ut över tillgängligheten på ffa jourer

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 23 feb 2017, 22:30

Om du läser konsekvensutredningen får du kanske en bättre och faktabaserade grund till förslaget.

Bristen på personal har olika orsaker bland annat att verksamheten avseende djursjukvård har ökat i större takt än vad man tidigare trott men även att det inte utexamineras tillräckligt många.

Läser man vidare ser man också att alternativ till förslaget bl.a. är att avliva djuren istället för att behandla. Är det ett bättre alternativ?

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 22:39

Missan skrev:Om du läser konsekvensutredningen får du kanske en bättre och faktabaserade grund till förslaget.

Bristen på personal har olika orsaker bland annat att verksamheten avseende djursjukvård har ökat i större takt än vad man tidigare trott men även att det inte utexamineras tillräckligt många.

Läser man vidare ser man också att alternativ till förslaget bl.a. är att avliva djuren istället för att behandla. Är det ett bättre alternativ?

Ursäkta men vad är fel med det jag skrev ovan?
Det har flaggats från branschen om otillräckligt många utbildningsplatser sen mitten av 2000-talet, det här är inget som hände över en natt. Det har fram till 2014 examinerats ca 40st djursjukskötare om året, 2010 flaggades det igen för att det skulle bli brist när legitimationen infördes. I vår tar man in 80st till utbildningen.

Djuren kommer att avlivas, kanske inte innan operationen utan under eller eter pga outbildad personal som söver

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Jordbruksverkets förslag om djursjukvårdarutbildning

Inläggav Missan » tor 23 feb 2017, 22:54

Du anger en massa osakliga argument.

I konsekvensutredningen finns även en annan viktig ingrediens och det är att lagstiftningen ändrades kring 2010 avseende kravet för behandlare. Dvs tidigare var inte kraven lika hårda.

Under en övergångsperiod har man tillämpat lättnader på utbildningskravet för att kunna tillfredsställa vårdbehovet men om jag förstår det rätt ges inte några dispenser längre.

Det är inte heller speciellt relevant att jämföra situationen med människosjukvård.

I konsekvensutredningen nämns avlivning som alternativ till behandling inte som resultat av misslyckad sövning.

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tor 23 feb 2017, 23:06

Missan skrev:Du anger en massa osakliga argument.

I konsekvensutredningen finns även en annan viktig ingrediens och det är att lagstiftningen ändrades kring 2010 avseende kravet för behandlare. Dvs tidigare var inte kraven lika hårda.

Under en övergångsperiod har man tillämpat lättnader på utbildningskravet för att kunna tillfredsställa vårdbehovet men om jag förstår det rätt ges inte några dispenser längre.

Det är inte heller speciellt relevant att jämföra situationen med människosjukvård.

I konsekvensutredningen nämns avlivning som alternativ till behandling inte som resultat av misslyckad sövning.

Osakliga argument?
Du är medveten om att konsekvensutredningen inte är enig med flera remissinstanser?

Om man vill läsa och förstår problematiken fina det mycket information
JAG har inte undanhållit någon

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 24 feb 2017, 18:38

katkera skrev:
Osakliga argument?
Du är medveten om att konsekvensutredningen inte är enig med flera remissinstanser?

Ja, det är osakligt att använda känsloargument och inte fokusera på sakfrågan.

När jag hänvisat till konsekvensutredningen så är det inte resultatet av utredning jag hänvisat till utan de grundförutsättningar som funnits då förslaget arbetats fram.

Då avser jag varför bristen har uppkommit och det baseras på rena fakta varken känslor eller jämförelse med humansjukvård.

Jag har inga åsikter i sakfrågan däremot hur man lägger fram och presenterar fakta för att nå ett syfte. Vill du påverka omgivningen i någon riktning är det sakargument som håller i längden inte anspelning på känslor.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt
Katt: DRX

Re: Jordbruksverkets förslag om undantag från behandlingsförbudet

Inläggav artemis » lör 25 feb 2017, 09:30

Har inte läst på Jordbruksverkets hemsida, men jag skulle inte oroa mig. Det är väl bara att välja en annan veterinärklinik om man inte känner sig trygg med omhändertagandet? Ingen klinik jag skulle gå till skulle avskeda sin anestesiutbildade vårdpersonal för att anställa någon med gymnasieutbildning..

Användarvisningsbild
troja
Superkatt
Superkatt
Katt: 3xsomali

Inläggav troja » sön 26 feb 2017, 11:08

Jag tycker att förslaget är mycket oroande och kommer att delge jbv min uppfattning.
Tack för att du uppmärksammade mig på det här, katkera.

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav artemis » mån 27 feb 2017, 12:05

Var lite för snabb med mitt svar innan så vill bara förtydliga att beslutet från JBV är oroande. Utvecklingen av djurvård bör givetvis inte sträva baklänges :wait:

Syftade på att åtminstone inte jag skulle välja att söva mina djur på en klinik som valt att anställa någon som knappt har anestesiutbildning, och därav slipper man ju oroa sig över att försätta sig i en plötsligt tragisk situation på grund av bristande kompetens.

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » mån 27 feb 2017, 15:26

artemis skrev:Var lite för snabb med mitt svar innan så vill bara förtydliga att beslutet från JBV är oroande. Utvecklingen av djurvård bör givetvis inte sträva baklänges :wait:

Syftade på att åtminstone inte jag skulle välja att söva mina djur på en klinik som valt att anställa någon som knappt har anestesiutbildning, och därav slipper man ju oroa sig över att försätta sig i en plötsligt tragisk situation på grund av bristande kompetens.

Kommer du att fråga vem som söver ditt djur?

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » mån 27 feb 2017, 15:29

Missan skrev:
katkera skrev:
Osakliga argument?

Ja, det är osakligt att använda känsloargument och inte fokusera på sakfrågan.

När jag hänvisat till konsekvensutredningen så är det inte resultatet av utredning jag hänvisat till utan de grundförutsättningar som funnits då förslaget arbetats fram.

Då avser jag varför bristen har uppkommit och det baseras på rena fakta varken känslor eller jämförelse med humansjukvård.

Jag har inga åsikter i sakfrågan däremot hur man lägger fram och presenterar fakta för att nå ett syfte. Vill du påverka omgivningen i någon riktning är det sakargument som håller i längden inte anspelning på känslor.

Jag är fortfarande helt oförstående till vilka siffror jag felaktigt hänvisade till och vilka känsloargument du avser?

Dessutom är texten ett kopierat debattinlägg om det undgått dig

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » mån 27 feb 2017, 15:31

Veterinärmedicinska föreningens pressmeddelande hittar ni här

http://www.vmf.se/content/pressmeddelan ... -våra-djur

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 27 feb 2017, 19:10

Moderation Inlägg raderat, bryter mot 1.2 och 4.12

Användarvisningsbild
artemis
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav artemis » tis 28 feb 2017, 13:32

katkera skrev:
artemis skrev:Var lite för snabb med mitt svar innan så vill bara förtydliga att beslutet från JBV är oroande. Utvecklingen av djurvård bör givetvis inte sträva baklänges :wait:

Troligtvis inte, eftersom jag inte skulle vända mig till en klinik där jag behöver oroa mig över mitt djurs omhändertagande. Hade jag känt mig osäker så hade jag absolut gjort det. Jag informerar mig alltid i detalj kring både min egen och mina djurs vård, eftersom jag lätt oroar mig när jag inte vet vad som händer.

katkera
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav katkera » tis 28 feb 2017, 22:06

artemis skrev:
katkera skrev:

Troligtvis inte, eftersom jag inte skulle vända mig till en klinik där jag behöver oroa mig över mitt djurs omhändertagande. Hade jag känt mig osäker så hade jag absolut gjort det. Jag informerar mig alltid i detalj kring både min egen och mina djurs vård, eftersom jag lätt oroar mig när jag inte vet vad som händer.

Intressant

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 15:36

Jordbruksverket har nu bearbetar de inkomna svaren och valt att justera underlaget på vissa punkter.

Den nya svarstiden är den 7:e juni och berör endast de justerade avsnitten.

Jordbruksverket har också valt att svara av kommentarer avseende "kommande personalbrist inom berörda områden" i kompletterande konsekvensutredning.

Ytterligare svar på övriga kommentarer kommer att redovisas då sammanfattningen är klar efter att remisstiden gått ut.

All information finns i denna länk Remissförslag gällande ändringar i föreskrift ... på jordbruksverkets hemsida.

Återgå till "Allmänt kattprat!"