Har ni gjort en "smeller" till era djur?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Har ni gjort en "smeller" till era djur?

Inläggav ApanAnn » mån 23 jan 2017, 17:07

Jag funderar på att tillverka någon form av smeller för att ha om olyckan skulle vara framme och en av katterna skulle ta sig ut. Smeller = nåt för ID-hund att nosa på för att veta vilken individ som hunden ska leta upp.

Just nu fäller de som bara den och har dessutom kommit på att det kan vara skönt att bli borstade... Jag undrar bara hur jag ska lägga upp detta. De har samma borse, så även om jag tvättar den mellan lär det bli lite kontaminerat. Jag har diskat glasburkar, men har svårt att få bort doften helt. Fast det kanske är ok om ID-hunden söker efter både Chaplin och spanska oliver... :sks_question:

Jag har sett dem som laminerat pälstussar, men vet inte riktigt var vi har lamineringsmaskinen.

Har ni en smeller sparad? Hur har ni sparat den?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Har ni gjort en "smeller" till era djur?

Inläggav eye of a tiger » mån 23 jan 2017, 18:03

Ja jag tänker göra en .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 jan 2017, 20:09

Är mkt intresserad av att göra en smeller men hur sjutton gör man det med korthåriga katter som i princip inte fäller??? Kamma eller borsta går inte då båda är för korthåriga :-k Ngn som har tips?
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 23 jan 2017, 20:19

På ena sidan jag tittade på stod det att man kunde gnugga med en bomullspad om djuret inte går att borsta/klippa päls från. Fast då skulle paden hanteras med plasthandskar för att inte lukta husse/matte sen.

http://www.skd.se/husdjursbloggen/2016/ ... ch-varfor/

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » mån 23 jan 2017, 20:43

Från Skånska Dagbladets länk:
Eller så laminerar man pälsen. Små olika pälstussar på ett papper lamineras så de går att klippa upp till olika IDHundar.

(...)

Kommer djuret bort, utan att man sparat en smeller, går det för våra IDHundar att söka på en filt, ett halsband, sele, mat/vattenskålar en leksak, borste, allt som detta djur kommit i kontakt med. Det är alltså inte någon doft våra hundar går på, de söker MOLEKYLER o dessa finns överallt där djur, växter o människor rört sig.

Jag förstår inte. Vaddå laminera? Plasta in med en lamineringsmaskin eller vad? 8-[

Inte doft? :-? Nehej, vad för slags molekyler är det frågan om?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 23 jan 2017, 20:57

ApanAnn skrev:På ena sidan jag tittade på stod det att man kunde gnugga med en bomullspad om djuret inte går att borsta/klippa päls från. Fast då skulle paden hanteras med plasthandskar för att inte lukta husse/matte sen.

http://www.skd.se/husdjursbloggen/2016/ ... ch-varfor/

Samma sak har jag läst
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 24 jan 2017, 00:31

Ja det var lite knepigt skrivet tycker jag med.

Japp, lägga i sån där lamineringsficka och mangla igenom en lamineringsmaskin tolkade jag det som. Fast nu blev det en borstad tuss i glasburk. Förhoppningsvis tar sig båda inte ut samtidigt om nu det kontaminerar att jag borstat annan katt med samma borste tidigare,

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » tis 24 jan 2017, 09:19

jag fattar inte ](*,) :angry:
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tis 24 jan 2017, 09:31

Här fanns en bild på laminerad päls:
http://www.idhund.se/_default.asp?sida=smellerinfo

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 24 jan 2017, 09:33

som jag förstår det är att borta av päls och lägga in i en tätt försluten burk
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » tis 24 jan 2017, 14:48

ApanAnn skrev:Ja det var lite knepigt skrivet tycker jag med.

Japp, lägga i sån där lamineringsficka och mangla igenom en lamineringsmaskin tolkade jag det som. Fast nu blev det en borstad tuss i glasburk. Förhoppningsvis tar sig båda inte ut samtidigt om nu det kontaminerar att jag borstat annan katt med samma borste tidigare,

ApanAnn skrev:Här fanns en bild på laminerad päls:
http://www.idhund.se/_default.asp?sida=smellerinfo

Det där från SKD måste vara skrivet av någon som själv inte fattar vad det handlar om, eller att det har blivit konstigt ihopklippt av en redaktör på tidningen eller så...

Om det inte är doftmolekyler hundarna går efter är det väl dumt att kalla det man ska spara för "smellers"...?

Nåväl, beskrivningarna från IDhund-länken var betydligt bättre tycker jag.
Som jag förstår det borde det väl vara bättre att ha sparad päls (från en borste) som eventuellt är aningens besudlad av katt nr 2 i hushållet, än att inte ha något sparat alls? Sannolikheten att båda husdjuren rymmer/kommer bort samtidigt kanske inte är jättestor, om vi pratar om innekatter iaf?

Vi har ju också korthårskatter, Bengaler (utan underull) men mellan varven hårar de en hel del iaf. Ska nog börja samla i varsin diskad glasburk jag också. Att byta ut innehållet i burken två gånger om året kommer det inte bli tal om dock. Fylla på... snarare. ;-)

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Re: Har ni gjort en "smeller" till era katter

Inläggav ApanAnn » tis 24 jan 2017, 20:52

Jo, jag tänker lite likadant. De får helt enkelt ge fan i att rymma samtidigt.

Den enda som varit ute på dåligheter är Chaplin som tacklade sig ur en transportbur i rena paniken första gången vi skulle iväg med dem någonstans. Som tur var lyckades vi valla in honom i trapphuset för han hade för mycket panik för att vara kontaktbar, lockbar eller mutbar. Läskigt :(

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » ons 25 jan 2017, 23:04

Intressant hade aldrig hört talas om smeller men på kattforum får man lära sig nya saker nästan varje gång man är inne ;-)

Våra katter rymmer inte för de får gå ut på egen tass när de vill men föredrar oftast att softa i soffan, i vår säng eller på altanen då på sommaren ;-)
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse på Köp & sälj - forumet

Bild

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » lör 28 jan 2017, 12:40

Tacka fasen för att det är doften de går på, vad annat? Några konstiga andra molekyler som hundar känner lukten av?

Absolut allt här hemma luktar av våra katter så jag kommer inte göra någon "smeller", jag har svårt att tro att laminerad päls skulle vara mer effektiv än filten de ligger på dagligen.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » ons 01 feb 2017, 22:55

Bioluminescence skrev:Tacka fasen för att det är doften de går på, vad annat? Några konstiga andra molekyler som hundar känner lukten av?

Absolut allt här hemma luktar av våra katter så jag kommer inte göra någon "smeller", jag har svårt att tro att laminerad päls skulle vara mer effektiv än filten de ligger på dagligen.

Ja, så tänker jag också. Filtar och bäddar där de ligger nästan jämt är nog så bra det kan bli. Våra har dessutom separata platser att sova på och är i princip aldrig på den andras grejer, om de nu skulle lyckas rymma samtidigt.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » tor 02 feb 2017, 09:12

Våra har inte riktigt mutat in egna platser, utan på eftermiddagen är det troligare att hitta ena katten på ett ställe medan kvällstid har andra favoritplatser. Ibland ligger de "sked" någonstans också.

Sen skulle jag nog behöva släpa med en kontorsstol och överkastet om jag skulle ta några av de mest insovna ställena :smile:

Användarvisningsbild
Bioluminescence
Moderator
Moderator
Katt: Puffin, Wolfie & Charlie

Inläggav Bioluminescence » fre 03 feb 2017, 14:17

Alade skrev:
Bioluminescence skrev:Tacka fasen för att det är doften de går på, vad annat? Några konstiga andra molekyler som hundar känner lukten av?

Ja, så tänker jag också. Filtar och bäddar där de ligger nästan jämt är nog så bra det kan bli. Våra har dessutom separata platser att sova på och är i princip aldrig på den andras grejer, om de nu skulle lyckas rymma samtidigt.

Mina går inte ut så rent krasst spelar det ingen roll om hunden skulle få en kombinerad lukt. Luktar det av våra katter utomhus så är det rymlingen liksom.
Delar hemmet med T, kattdamen Puffin, odygdpåsarna Charlie och Wolfie och i dagsläget 5 stödkattungar. (Ny avatar, snajsig va?)

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 03 feb 2017, 17:47

Magica de Hex skrev:Våra katter rymmer inte för de får gå ut på egen tass när de vill men föredrar oftast att softa i soffan, i vår säng eller på altanen då på sommaren ;-)

Våra katter rymmer inte heller. Det gjorde de bara när de inte fick gå ut. :blink:

Det är väldigt skönt att numera kunna lita på att de inte sticker eller jagar i väg den andre eller strövar långt bort och inte hittar hem eller så. De är väldigt hemtama och om man inte ser till hankatten räcker det med att säga hans namn, man behöver inte ens ropa, för han är alltid i närheten och kommer då på en gång. Ibland räcker det att man bara tänker på honom. :grin:
Honan är mera egensinnig, hon kan gå förbi en i trädgården utan att hälsa t ex. Och vissa varma sommardagar är hon ibland "försvunnen" flera timmar i sträck. Om man då ropar på henne... så kommer hennes bror (ibland undrar jag om han tror att han heter hennes namn också) :smile: och sedan hjälper han till att leta. Han är jätteduktig på att spåra! Brukar hitta henne i något buskage där hon legat och sovit utan att ge sig till känna. (Ibland sover hon uppe i något av våra stora träd, eller i slänten på allmänningen intill.)

Så de flesta grejerna klarar vi alltså utan ID-hund.
Men jag tänker nog ändå samla ihop päls till varsin luktburk, ifall de skulle försvinna i samband med veterinärbesök t ex. Eller om vi skulle vara med om någon bilolycka och de kommer lös då i ett område de inte alls känner till.

Tänker att de också skulle kunna drabbas av sjukdom eller olycka, eller bli inlåsta på något vis, i närheten av vårt hus så att de inte kan ta sig hem för egen maskin. De brukar iofs höras rätt bra, men om allmäntillståndet är påverkat kanske man inte hittar dem.

Älsklingarna! :heart: :heart:

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » fre 03 feb 2017, 20:08

Bioluminescence skrev:Mina går inte ut så rent krasst spelar det ingen roll om hunden skulle få en kombinerad lukt. Luktar det av våra katter utomhus så är det rymlingen liksom.

Samma här. Men om de nu skulle lyckas med bedriften att försvinna på samma gång.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » lör 04 feb 2017, 00:47

KattenOxå Nemo var borta över en helg då han förmodligen var inlåst i grannens vebod och de inte var hemma,så han var rätt hes när han kom hem :lol:
Vi hann efterlysa honom med lappar också men hade på känn att han var inlåst nånstans han brukar inte gå iväg annars ;-)
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse på Köp & sälj - forumet

Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 04 feb 2017, 10:35

Totalt OT

Men jag tappade räkning på dom gångerna jag sprang och letade efter Indra utomhus för hon varit borta för länge....bara för att hitta henne inomhus på någon ny sovplats där hon lyckats smälta in i omgivningen - eller ännu värre; på vanlig sovplats men i en slags vinkel som gjorde att katten blev osynlig. Nope, näpp jag är inte alls blind när jag letar, nope :D :smile: suck

Nu är resterande två katter innekatter, men alltså dom lyckas gömma sig ändå :wait:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » lör 18 feb 2017, 21:14

Allvarligt talat, hur stor tror ni att chansen är att ni behöver ett hjälpmedel för en spårhund att söka efter era katter? Låter helt koko enligt mig.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » lör 18 feb 2017, 22:01

Bascule666 skrev:Allvarligt talat, hur stor tror ni att chansen är att ni behöver ett hjälpmedel för en spårhund att söka efter era katter? Låter helt koko enligt mig.

Min skrajsnaste katt blir så pass rädd i vissa situationer att han inte går att få kontakt med. Vi har haft en incident när han tog sig ur transportburen utomhus och blev jätterädd. Hade vi inte haft sån tur att vi lyckades valla/jaga honom mot huset och fick in honom i trapphuset så hade vi troligen behövt fällor och hela kittet. En skadad eller livrädd katt kan vara svårhittad.

Men, nej. Det är inte jättetroligt att vi kommer behöva anlita spårhund. Det är mer en sån där grej jag tänker göra och sen hoppas aldrig behöva.

Återgå till "Allmänt kattprat!"