Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Starwatcher » fre 01 sep 2017, 15:52

Även Prickisarna kör nu nattklubb. Att matte inte får sova på jobbet bryr dom sig inte ett dugg om.....
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 02 sep 2017, 00:16

Tack och lov för katter som anser att man ska sova på nätterna. Däremot kan de bli akut sugna på gos när matte sover. Då är det bara att väcka henne och se till att hon gör sitt jobb.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 02 sep 2017, 01:58

England som påstor att det är skadligt att gå ut med katter i koppel och sele. Jag blir så jäkla förbannad . Nu får utekatts ägare ännu mera vatten pä sin kvarn att innekatter är djurplågeri.

Och katter kommer alltid att ses som frihets älskad
vildjur som inte går att hålla inne.

Är det bara i usa som har ny anaserad syn på andra alternatv än att bara släppa ut katter på fri tass .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 02 sep 2017, 22:54

Heh och så har jackson nu tagit lärdom av fröken löken.
Oförmågan att röra på benen och bara ligga och vänta på att matskålen ska konma där man ligger/sitter :roll:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 02 sep 2017, 23:08

eye of a tiger skrev:Heh och så har jackson nu tagit lärdom av fröken löken.
Oförmågan att röra på benen och bara ligga och vänta på att matskålen ska konma där man ligger/sitter :roll:

Självklart! Det ska vara rättvist hälsar Lilleman här och även pojkar vill ha det mysigt. Det är mysigt att få maten serverad där man ligger och väntar :hi5:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 03 sep 2017, 15:16

Nu är det inte nog med nattklubb här hemma, lillen håller igång som en duracellkatt även dagtid. Vad är det som händer? :shock: Han har inte varit så här aktiv sedan han var kattunge. Jag hinner inte med att rädda allt som han demolerar när han far fram. :swear: Idag har han verkligen levt upp till beskrivningen på Wikipedia som beskriver abessinier som en blandning mellan silkesapa och fyrverkeripjäs. :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 sep 2017, 18:05

Öven här är duracell jane igång . Det blir ännu mera sånt nu när bytena minskar .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 sep 2017, 18:07

Starwatcher skrev:
eye of a tiger skrev:Heh och så har jackson nu tagit lärdom av fröken löken.

Självklart! Det ska vara rättvist hälsar Lilleman här och även pojkar vill ha det mysigt. Det är mysigt att få maten serverad där man ligger och väntar :hi5:

*highfive* hälsar busfrön till prickisarna.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 03 sep 2017, 18:23

Misstänker att jag har någon form av katthypokondri.. Lunas aptit har ökat rejält, från att knappt äta upp till att sluka allt på en sittning. Börjar på engång fundera på mask så klart. Men hon äter ju inga djur när vi är ute?? :-k

positiva är i alla fall att detta är första gången henne aptit ökat istället för att som vanligt minska rejält. Kanske bara är vi som är ovana med en katt som äter som den ska?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 03 sep 2017, 19:17

eye of a tiger skrev:Öven här är duracell jane igång . Det blir ännu mera sånt nu när bytena minskar .

Skönt att inte vara ensam om eländet. :smile: Hoppas att det inte kommer vara så här till nästa sommar. :shock:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 03 sep 2017, 20:47

Jane tycker fruktansvärd synd om sig skjälv över att aldrig någonsin få något smaskigt BildBildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 03 sep 2017, 21:20

Lilla Luna skrev:Misstänker att jag har någon form av katthypokondri.. Lunas aptit har ökat rejält, från att knappt äta upp till att sluka allt på en sittning. Börjar på engång fundera på mask så klart. Men hon äter ju inga djur när vi är ute?? :-k

positiva är i alla fall att detta är första gången henne aptit ökat istället för att som vanligt minska rejält. Kanske bara är vi som är ovana med en katt som äter som den ska?

Tror det är lugnt. Är man van att truga är det ovant när all mat försvinner på en gång.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 04 sep 2017, 13:48

Lilla Luna skrev:Misstänker att jag har någon form av katthypokondri

Join the club :roll: Jag får panik över det minsta lilla hos Nikita, särskilt nu när hon börjar komma upp i ålder. Så då ringer jag antingen agria vet eller så åker jag in med henne. Har inte ens funderat på att reglera det eftersom jag misstänker att de inte kommer betala när man kommer in med en frisk katt. :smile:

Just nu är hon extra gosig och har kommit tillbaka och sover hos mig i sängen hela natten och jag börjar fundera på om hon känner sig dålig. Och nej, inte ett vetbesök ännu. Jo, hon äter, går på lådan osv, men eftersom jag vet hur tåliga katter är så försöker jag klämma igenom henne försiktigt och borsta tänderna. Ingetdera med större framgång.Tandborstning och att öppna munnen är hopplöst och när jag försöker känna på henne slutar det ofta med att hon nafsar och blänger surt.

Vad som känns skönt är att jag har lyckats lista ut hur jag kan fixa att slippa släpa med Nikita varje gång jag måste åka till Stockholm för vårdkontakter. Buss upp och ner samma dag, boka in besök så det fungerar med busstider. Visserligen blir det en lång dag ensam för henne men känner starkt att hon föredrar det framför resa på fyra, fem timmar, enkel väg, plus sova över hos Bosse.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 04 sep 2017, 17:38

Skulle vara kull att veta vad busfrön gör hella dagarna. Det har varit soligt och varmt ute och jane vägrar att gå ut för anra dagen. Det enda hon gör är att fara runt med jackson och kräva att få godis som vanligt.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 04 sep 2017, 17:48

mjlee skrev Just nu är hon extra gosig och har kommit tillbaka och sover hos mig i sängen hela natten och jag börjar fundera på om hon känner sig dålig.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för just detta. Herr katt sover klistrad på mig sedan en tid tillbaka, (när han inte går på nattklubb och brottas med lillen) och hur mycket jag än vill tro att det är en släng av matte-kärleks-sjuka, så tror jag mer på väderomslaget. :smile: Han ligger tom tätt intill på kvällen när vi ser på TV. :shock:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 04 sep 2017, 21:26

Min knäppa lilla Yra har just jagat efter min rostade macka. Jag hade glömt att hon är helt tokig i hemgjord lemoncurd, övriga i ligan tittar på henne som om hon är helt galen.
Blöt och fuktigt ute så hennes hår bakom öronen som alltid är lite lockigt (om inte matte fixar inför utställning) är nu två rejäla tussar krull, ser ut som en släng av la perm. Självklart fick hon en egen liten tallrik med en dryg tesked lemon curd. Nu sover hon bredvid mig på skrivbordet. I vanliga fall sover hon hellre på husses skrivbord men vägen till hennes hjärta går via magen....

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 04 sep 2017, 22:49

Aziz skrev:
mjlee skrev Just nu är hon extra gosig och har kommit tillbaka och sover hos mig i sängen hela natten och jag börjar fundera på om hon känner sig dålig.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för just detta. Herr katt sover klistrad på mig sedan en tid tillbaka, (när han inte går på nattklubb och brottas med lillen) och hur mycket jag än vill tro att det är en släng av matte-kärleks-sjuka, så tror jag mer på väderomslaget. :smile: Han ligger tom tätt intill på kvällen när vi ser på TV. :shock:

Min lilleman har också återvänt till sängen :happy: Tösen vill också gärna krypa ner en stund under täcket :heart: Mystiden har nog återvänt med hösten :grin: Mattegos varvas med rejäla lekpass så här års tydligen!
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 05 sep 2017, 10:16

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:

Min lilleman har också återvänt till sängen :happy: Tösen vill också gärna krypa ner en stund under täcket :heart: Mystiden har nog återvänt med hösten :grin: Mattegos varvas med rejäla lekpass så här års tydligen!

Hösten är härlig. En filt, en kopp te och två kissar. Kan inte blir bättre. :grin:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 05 sep 2017, 21:50

Blir så trött på kattägare som låter sina katter sitta ut till de kommer hem eller är för lata att kolla när katten vill komma in .

Varför har man ens katter i stan om de bara ska vara ute.?

Jane och jag har sett en katt ett tag nu som hon har blivet lite betuttad i . Mycket snäll och socal kille .

Idag när jag komm hem i från jobbet kom han skrikande i mot mig och kelade otroligt mycket så jag kunde inte ens gå då han slingrade runt bennen på mig. När jag äntlugen kunde gå då hängde han efter mig och vill gå in med mig genom porten.

Efter mycket om och men fick jag katten att följa mig på baksidan av huset för jag tänkte se om någon ägde honom . Stoppade en granne och pratade en bra stund med denna. Som sa att dena sett katten ut tidigt på morrgonen och sent på kvällen .

Första gången jag såg katten var när den vankade fran och tillbaka på natten . Nu börjar det bli kallt och det är synd om katten som förmodlingen kommet att springa ute dag som natt om den inte kommer när ägaren kallar .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 08 sep 2017, 22:01

Funderar hur jag ska klara mig utan kattgos i fem veckor, går det att lagra?

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 09 sep 2017, 14:18

Yrhättans skrev:Funderar hur jag ska klara mig utan kattgos i fem veckor, går det att lagra?

Skype!!! :smile: Du får be kattvakten att organisera det hela. Misstänker att ligan kommer att klara sig bättre än matte :grin: Gissar dock att det kommer att behövas en myckenhet gos och Dreamies när du kommer hem för att bli förlåten. Du får också ta med dig hem lite presenter. Går ligan ut? Mjuka silkeslena långa vita pälsar och lera känns som en dålig kombo. Iofs är dina så lätta att bada att det inte blir ett problem. Tack och lov så kommer Nikita inte att vilja sätta sin fot utanför dörren när det nu har blivit höst.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 10 sep 2017, 13:26

Yrhättans skrev:Funderar hur jag ska klara mig utan kattgos i fem veckor, går det att lagra?

Oj, ja det är nog verkligen på gränsen för det uthärdliga. Mig rekord är 10 dagar och då började jag gå lös på helt okända katter där jag befann mig. :smile: Kan också rekommendera Skype och att låta kissarna sova på resväskan så att den blir full av katthår. Har aldrig varit så glad åt katthår som på längre resor. :smile:

Ett till trick jag kom på är att besöka katthem eller kattcafeer på destinationen.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 10 sep 2017, 14:53

Skype har kattvakten lärt mig så det är fixat. Osäker om jag törs besöka katthem eftersom risken är stor att jag kattnappar någon och tar med hem. Katthår i resväskan är på gång, resväska framtagen och öppnad och ligan är väldigt hjälpsamma och hårar för fullt.
Jag vet hur mycket jag saknar dom när jag är bortrest även om jag vet att de har lyxliv som bor kvar hemma med kattvakt som lyder deras minsta vink med tassen.
Men, jag känner redan nu hur mycket jag kommer att sakna alla.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » mån 11 sep 2017, 10:36

Alltså Lucifer har visat sig vara en riktig liten odåga (men en väldigt söt sådan).. vi får fylla på hans vattenskål flera gånger om dagen + torka vatten. Han flyttar omkring på skålen väldigt mycket och tycker väldigt mycket om att dränka alla typer av leksaker och även hans filt.. :wait:

Vad gör vi?? Ska vi skaffa tyngre skål? Göra hål i golvet och sätta fast den?? Skaffa en sån där hamster flaska??
alsrig varit med om katt som plaskar med vatten så extremt mycket.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » mån 11 sep 2017, 11:12

Lilla Luna skrev:Alltså Lucifer har visat sig vara en riktig liten odåga (men en väldigt söt sådan).. vi får fylla på hans vattenskål flera gånger om dagen + torka vatten. Han flyttar omkring på skålen väldigt mycket och tycker väldigt mycket om att dränka alla typer av leksaker och även hans filt.. :wait:

Vad gör vi?? Ska vi skaffa tyngre skål? Göra hål i golvet och sätta fast den?? Skaffa en sån där hamster flaska??
Jag har vattenskålarna i ett ställ (denna: https://www.arkenzoo.se/trixie-matbar-m ... gIxtPD_BwE). Lite spill blir det men mycket mindre än innan (har också katter som gillar att flytta på vattenskålar)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 11 sep 2017, 12:10

Lilla Luna skrev:Alltså Lucifer har visat sig vara en riktig liten odåga (men en väldigt söt sådan).. vi får fylla på hans vattenskål flera gånger om dagen + torka vatten. Han flyttar omkring på skålen väldigt mycket och tycker väldigt mycket om att dränka alla typer av leksaker och även hans filt.. :wait:

Prickisarna anser att vatten är till för att leka med, tvätta tassar osv. Det i kombination med råstyrka...

Vi har numera 3 st Lucky kitten vattenfontäner som räddar våra golv. Tung fontän som katterna inte kan rubba, tyst och kan diskas i maskin. Inga dyra filter. Perfekt för katter som ska leka med vatten då den är plasksäker :-D Dessutom gillar båda katterna att dricka ur fontänen.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattska ... ter/250923

För vattenlek behovet erbjuds mina katter vattenlek varje kväll i badrummet.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 12 sep 2017, 19:51

Ibland undrar jag vad Nikita vill. Plötsligt så står hon på sängen och verkligen skriker riktigt högt MIAOOOW för att sedan återgå till sitt vanliga pratande. När jag tittar på henne, stirrar hon stint tillbaka eftersom jag uppenbarligen är dum som ett spån.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 13 sep 2017, 11:54

Det ryms tre katter i mitt handbagage och då har de gott om plats, undrar om det upptäcks i säkerhetskontrollen? Nåja, alla väskor och packning är nu ordentligt nedhårade så det känns bra.
Jag har börjat muta med smaskens redan i förväg. Just nu ligger några skivor skinkstek och tinar, vaktade av Manami som inte rört sig ur fläcken sedan jag tog fram ur frysen. I går kväll det lite räkor och dagen före kokt torsk. Fyllt upp förråd med Sheba och annat gott.

Noga kloklippt, kammat, vägt och borstat tänder på alla vare sig det behövdes eller inte.
Alltså, jag vet att jag är så bortskämd med en lillebror som flyttar in och tar hand om alla. Han är dessutom hemma på dagarna så de har full service men det känns ändå i mattehjärtat.

Husse bytte batteri i brandlarmet, började bli dåligt och vill inte skrämmas med ett larm som piper då och då. Manami är klart smart och nyfiken, hon klättrade snabbt uppför stegen och satt och funderade på vart hon skulle kunna ta vägen uppåt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 13 sep 2017, 13:16

Underbart att man lär sig så mkt tack vare katterna :-D
Sent igår kom det in en jättestor insekt som hoppade som en gräshoppa men som inte alls så ut så. Prickisarna gick så klart igång för fullt - mkt fint byte som självklart ska jagas. Insekten drivs in i ena badrummet och där sitter jag mitt i natten med 2 glada katter, en platta för att googla fram vad det var för ngt och så insekten. Visade sig vara en vårtbitare, hane. Så nu har jag lärt mig massor om syrsor, gräshoppor och våra olika varianter på vårtbitare och även hur dom låter :hi5:

Det var värt morgonens trötthet.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 13 sep 2017, 14:08

Starwatcher skrev:Underbart att man lär sig så mkt tack vare katterna :-D
Sent igår kom det in en jättestor insekt som hoppade som en gräshoppa men som inte alls så ut så. Prickisarna gick så klart igång för fullt - mkt fint byte som självklart ska jagas. Insekten drivs in i ena badrummet och där sitter jag mitt i natten med 2 glada katter, en platta för att googla fram vad det var för ngt och så insekten. Visade sig vara en vårtbitare, hane. Så nu har jag lärt mig massor om syrsor, gräshoppor och våra olika varianter på vårtbitare och även hur dom låter :hi5:

Det blev dagens skratt för mig. Får en bild i huvudet av dig, två glada katter och en vettskrämd insekt.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 13 sep 2017, 15:11

Yrhättans skrev:

Det blev dagens skratt för mig. Får en bild i huvudet av dig, två glada katter och en vettskrämd insekt.

Och jag undrar hur det slutade för den stackars vårtbitaren? De kan ju bli rätt rejäla. Mina kissars nya "bästa-byte" är stora trollsländor som de jagar kors och tvärs ute på gräsmattan när vi är ute. Ser rätt kul ut då trollsländorna i sin tur jag flugor. Men trollsländorna klarar sig undan för det mesta. Kattpojkarna får dock rejäl motion då de triggas att hoppa högre och högre för att nå bytena.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 13 sep 2017, 19:24

Aziz skrev:
Yrhättans skrev:

Och jag undrar hur det slutade för den stackars vårtbitaren? De kan ju bli rätt rejäla. Mina kissars nya "bästa-byte" är stora trollsländor som de jagar kors och tvärs ute på gräsmattan när vi är ute. Ser rätt kul ut då trollsländorna i sin tur jag flugor. Men trollsländorna klarar sig undan för det mesta. Kattpojkarna får dock rejäl motion då de triggas att hoppa högre och högre för att nå bytena.

Det var en rejäl vårtbitare som kom in och trots storleken förvånansvärt tålig. Vårtbitare smakar tydligen illa så katterna skadade bara stackars insekten svårt. Tyckte inte det kändes ok att låta kraken självdö så....

O ja - trollsländor är bästa insektsbytet även enl mina men i år har vi tyvärr bara sett 2 st :-k
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 14 sep 2017, 14:56

Kull upplevelse för prickisar och matte.

Busfrön är lite svartsjuka. Jane ölskar trollsländor ,dock ser vi inte många av dem
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 14 sep 2017, 15:48

Det är så mysigt att Nikita återvänt till mig. :wub: Nu sover hon under täcket i sängen och på sin kattsäng på skrivbordet. Jag är helt fascinerad hur hon kan gå från 0 till 100 på några sekunder. Från helt att sova riktigt djupt och drömma så prasslar jag med en påse som låter som Dreamies är hon där direkt. :smile:

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 16 sep 2017, 15:28

Talande exempel på hur katten fortfarande inte hålls lika högt i värde som t ex en hund.

Tråd på FB om katt som går utanför lådan och där ägaren söker tips och "huskurer" för att få katten att låta bli att gå på golv/i säng/på möbler. Folk ställer gladeligen upp och postar om citron, vitpeppar, aluminiumfolie och Gud vet vad annat som enligt dem ska lösa problemet.

Slänger in ett förslag om att katten bör kollas hos veterinär innan man börjar försöka med diverse huskurer för att utesluta urinvägsproblem/förstoppning/annan fysisk orsak. Hjälper det? Nix. Folk (inklusive ägaren) fortsätter att harpa på om huskurer och att problemet ligger i att katten går utanför lådan; inte i att problemet består i att katten protesterar mot något och därför väljer att göra sina behov på annat ställe.

Katten är inte så mycket värd att den kan kostas på ett veterinärbesök (inte för att det sägs direkt, men det är svårt att sluta sig till något annat), det är en billig quick-fix som eftersöks, inte att lösa grundproblemet.

~*morr*~
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » lör 16 sep 2017, 16:53

Safia skrev:Talande exempel på hur katten fortfarande inte hålls lika högt i värde som t ex en hund.

Tråd på FB om katt som går utanför lådan och där ägaren söker tips och "huskurer" för att få katten att låta bli att gå på golv/i säng/på möbler. Folk ställer gladeligen upp och postar om citron, vitpeppar, aluminiumfolie och Gud vet vad annat som enligt dem ska lösa problemet.

Slänger in ett förslag om att katten bör kollas hos veterinär innan man börjar försöka med diverse huskurer för att utesluta urinvägsproblem/förstoppning/annan fysisk orsak. Hjälper det? Nix. Folk (inklusive ägaren) fortsätter att harpa på om huskurer och att problemet ligger i att katten går utanför lådan; inte i att problemet består i att katten protesterar mot något och därför väljer att göra sina behov på annat ställe.

Katten är inte så mycket värd att den kan kostas på ett veterinärbesök (inte för att det sägs direkt, men det är svårt att sluta sig till något annat), det är en billig quick-fix som eftersöks, inte att lösa grundproblemet.

~*morr*~
Detta är så tragiskt men sant!
Blev själv förfärad häromdagen när jag såg ett inlägg, fritt citerat "Man vet att katten är bajsig när den vill gå ut i detta vädret" när det var storm och regn här. Det var inte riktigt läge att diskutera kattens innemiljö på just det "forumet" men gud vad provocerad jag blev!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 16 sep 2017, 21:05

Ja otroligt mycket sånt ser man i facebook grupper. Feliway må vara bra men det är inget botomedel . Men folk tipsar om underverket stup i kvarten så fort en katt går utanför etc etc

Snack om att katten ska komma till vetrinären i första hand är det inte tal om och likadant med sandlådor ,kattmiljö med mer
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 17 sep 2017, 17:37

Råkade av en slump nyligen få veta att vår fina herr katt blev misshandlad av en pojkvän till sin första matte. Mannen slog tydligen både henne och herr katt och gjorde illa honom på olika sätt, skrek och sparkade och nöp honom. Blev så himla ledsen, både för matten och för vår älskade kattpojkes skull. :-(

Finaste herr katt har varit med om så mycket elände. En del visste jag ju sedan tidigare men det här var något nytt. Kanske läser in för mycket nu, men tycker att han liksom har en stor sorg i kroppen och ögonen ibland. Som om han plötsligt blir påmind om något och liksom sjunker ihop och ser rädd ut för någon sekund, innan han blir sitt vanliga stöddiga jag igen. Älskade kisse! :consoling: Påminns om hur utelämnade våra djur är till oss människor och hur sårbara inför vår ondska.

Till alla katter som far illa. :rose:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 17 sep 2017, 18:07

Aziz skrev:Råkade av en slump nyligen få veta att vår fina herr katt blev misshandlad av en pojkvän till sin första matte. Mannen slog tydligen både henne och herr katt och gjorde illa honom på olika sätt, skrek och sparkade och nöp honom. Blev så himla ledsen, både för matten och för vår älskade kattpojkes skull. :-(

Finaste herr katt har varit med om så mycket elände. En del visste jag ju sedan tidigare men det här var något nytt. Kanske läser in för mycket nu, men tycker att han liksom har en stor sorg i kroppen och ögonen ibland. Som om han plötsligt blir påmind om något och liksom sjunker ihop och ser rädd ut för någon sekund, innan han blir sitt vanliga stöddiga jag igen. Älskade kisse! :consoling: Påminns om hur utelämnade våra djur är till oss människor och hur sårbara inför vår ondska.

Stackars herr Katt (och hans fd matte) :consoling: Minnen finns säkert kvar även om det blir bättre med tiden. Precis det du beskriver har jag sett hos hundar som i tidigare hem blivit misshandlade. Allt eftersom tiden går har de blivit tryggare och det gått längre tid mella flashbacks.

Herr katt har haft turen att få komma till er och han är säkert mkt tacksam för det. Att han har ett vanligt kaxigt sätt är ett bra betyg för er och den kärlek ni visar honom.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 17 sep 2017, 18:25

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:Råkade av en slump nyligen få veta att vår fina herr katt blev misshandlad av en pojkvän till sin första matte. Mannen slog tydligen både henne och herr katt och gjorde illa honom på olika sätt, skrek och sparkade och nöp honom. Blev så himla ledsen, både för matten och för vår älskade kattpojkes skull. :-(

Stackars herr Katt (och hans fd matte) :consoling: Minnen finns säkert kvar även om det blir bättre med tiden. Precis det du beskriver har jag sett hos hundar som i tidigare hem blivit misshandlade. Allt eftersom tiden går har de blivit tryggare och det gått längre tid mella flashbacks.

Herr katt har haft turen att få komma till er och han är säkert mkt tacksam för det. Att han har ett vanligt kaxigt sätt är ett bra betyg för er och den kärlek ni visar honom.

Ursh för såna svin . Tyvärr sker det någ en
del bakom stängda dörrar hos visa.

Håller med starwatcher att herr katt hade tur som fick komma till er
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"