Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Aziz » fre 27 okt 2017, 15:39

mjlee skrev:
Nu ska jag bara köpa, vad heter det, särskild olja som ska vara bra för kattpälsen? Stackars Nikitagoset, hon har rakat framben och på bröstet och ser ganska rolig ut.

Vad skönt att allt var bra! :hi5: Skriv gärna vilken olja det var och om den fungerade bra. Kanske något för lillen? Jag använder, espree, "simple shed & static spray" för honom när han hårar som mest i kombo med furminator och avslutar med att gnida med sämsk-skinn, sedan är hela kissen polerad och fin. :grin: Han tycker jättemycket om denna spa-upplevelse, men kan ju var kul att pröva något annat.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 28 okt 2017, 18:13

Jag är helt knäckt och har panik. Vet ringde och lämnade ett meddelande. Nikita är inte alls frisk. Hon har något han kallade coolia (efter träget googlande tror jag det är e. colie bakterier) som han skrivit ut antibiotika för. Jag visste att det var någon slags UVI. Helvetes klinik. Blodprov får jag först på måndag. Älsklingen min. Du får inte vara sjuk. :sad: :cry: :-(

Edit: Hon har fått något som heter Baytril utskrivet är det någon som vet vad det är? Och något som heter meloxikam men verkar vara metacam.

Tack och lov att jag följde magkänslan och tog henne till vet.
Senast redigerad av mjlee lör 28 okt 2017, 18:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 28 okt 2017, 18:34

mjlee skrev:Jag är helt knäckt och har panik. Vet ringde och lämnade ett meddelande. Nikita är inte alls frisk. Hon har något han kallade coolia (efter träget googlande tror jag det är e. colie bakterier) som han skrivit ut antibiotika för. Jag visste att det var någon slags UVI. Helvetes klinik. Blodprov får jag först på måndag. Älsklingen min. Du får inte vara sjuk. :sad: :cry: :-(

Edit: Hon har fått något som heter Baytril utskrivet är det någon som vet vad det är? Och något som heter meloxikam men verkar vara metacam.

Baytril är antibiotika. En UVI är en lindrig åkomma och dessutom behandlingsbart, så det finns ingen anledning till panik.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 28 okt 2017, 18:43

Birmafröken skrev:
mjlee skrev:Jag är helt knäckt och har panik. Vet ringde och lämnade ett meddelande. Nikita är inte alls frisk. Hon har något han kallade coolia (efter träget googlande tror jag det är e. colie bakterier) som han skrivit ut antibiotika för. Jag visste att det var någon slags UVI. Helvetes klinik. Blodprov får jag först på måndag. Älsklingen min. Du får inte vara sjuk. :sad: :cry: :-(

Baytril är antibiotika. En UVI är en lindrig åkomma och dessutom behandlingsbart, så det finns ingen anledning till panik.

Jo UVI har hon haft flera gånger, men den enda gången när den var asymptomatisk var det exakt samma sak. Skivig och ful päls. UVI trots att hon inte har ont när hon kissar (hon har även haft 'vanlig' UVI några gånger med klassisk symptom och kissar lite men överallt). Men i samband med den UVI så visade det sig att hon hade njurproblem och det är vad jag misstänker är samma sak som händer nu.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 29 okt 2017, 21:23

Usch säger de små terroristerna, nu väntar en väldigt jobbig tid för dom. :consoling:

Matte har lämnat servicebranschen (och märkliga arbetstider och ca 50% schema) för ett kontorsjobb på 100%!! Med andra ord matte kommer helt plötsligt börja vara hemifrån väldigt mycket och dessutom kliva upp tidigt varje dag?? Kommer bli en stor förändring i stackars katternas rutiner. Vi har försökt ändra dom redan i veckan, men matte har varit lite lat och passat på att ha sovmorgon.. :oops:

Så inte nog med att dygnet är en timme fel och bara det gör katterna lite skumma, nu ska matte vara hemsk också. Inte lätt att vara litet monster just nu.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 22:07

Lilla Luna skrev:Usch säger de små terroristerna, nu väntar en väldigt jobbig tid för dom. :consoling:

Matte har lämnat servicebranschen (och märkliga arbetstider och ca 50% schema) för ett kontorsjobb på 100%!! Med andra ord matte kommer helt plötsligt börja vara hemifrån väldigt mycket och dessutom kliva upp tidigt varje dag?? Kommer bli en stor förändring i stackars katternas rutiner. Vi har försökt ändra dom redan i veckan, men matte har varit lite lat och passat på att ha sovmorgon.. :oops:

Så inte nog med att dygnet är en timme fel och bara det gör katterna lite skumma, nu ska matte vara hemsk också. Inte lätt att vara litet monster just nu.

Man borde ha rätt till inskolning för sina pälsklingar så de kan vänja sig långsamt.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 30 okt 2017, 08:45

Lilla Luna skrev:Usch säger de små terroristerna, nu väntar en väldigt jobbig tid för dom. :consoling:

Jag förstår hur du känner det. Jag har sökt nytt jobb men börjar fundera på om det verkligen är en bra idé med tanke på katternas rutiner. Men de vänjer sig ju, katter är väldigt anpassningsbara.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 31 okt 2017, 17:00

Eftersom vet inte ringde tillbaka ringde jag till kliniken idag. Enligt person jag pratade med så visade blodprovet inte på några förhöjda värden eller annat. Om man nu kan lita på dem så är det 'enda' Nikita har är UVI som fixas med antibiotika. Stor pust av lättnad. Ska ändå ringa tillbaka imorgon för att prata med vet tror jag. Hmm, kommer antagligen att cementera mitt rykte som CCL :smile: Men hellre en gång för lite än en gång för mycket anser jag.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 31 okt 2017, 21:35

mjlee skrev:Eftersom vet inte ringde tillbaka ringde jag till kliniken idag. Enligt person jag pratade med så visade blodprovet inte på några förhöjda värden eller annat. Om man nu kan lita på dem så är det 'enda' Nikita har är UVI som fixas med antibiotika. Stor pust av lättnad. Ska ändå ringa tillbaka imorgon för att prata med vet tror jag. Hmm, kommer antagligen att cementera mitt rykte som CCL :smile: Men hellre en gång för lite än en gång för mycket anser jag.

Mycket bättre att kolla en gång för mycket, åtminstone tills vi lärt oss förstå kattspråket ordentligt så vi kan fråga hur de mår.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 31 okt 2017, 22:40

Chaplin kräktes mat och rejäl hårboll ikväll så det blev tvångsborstning. :swear: Han var inte jätteimpad, men låg i alla fall still om jag gosade honom på huvudet samtidigt. 4-5 kardor fulla med fluff senare förstår jag varför magen inte ville vara med. Måste nog övertala honom till borstning oftare. Syrran hoppar upp frivilligt och kräver borstning och gos på kvällarna, men han sköter helst frisyren själv...

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 02 nov 2017, 21:41

Vi är ute i Roslagen. Min pappa och A har köpt en ny valp efter att Nicki dog. Misty är en typisk halv vuxen glad unghund. Jag öppnar väskan och släpper ut Nikita. Hon vandrar ur, högljutt klagande eftersom hon inte fått mat på hela dagen. Misty kommer rusandes och hoppar runt, viftar på svansen. Nikita kollar på henne, låter, inte som när hon är arg/rädd med Bosse, utan mer vanligt prat. När Misty kommer lite för nära så blir det ett väs eller två och lite vispande med tassen varvid Misty backar. Misty är verkligen helfascinerad av Nikita och följer efter när Nikita går runt vilket Nikita tar med upphöjt lugn och svansen rakt upp. :smile: Nikita får mat på bänken, det sticker upp en svart hundnos alldeles vid skålen, Nikita ignorerar nosen och fokuserar bara på att äta. Samma sak med Dreamies, hundnos i princip i hennes bak, helt ointressant när det vankas Dreamies.

Det roliga med Nikita är att istället för att gå upp och lägga sig i min säng som hon brukar göra så har hon varit i köket och biblioteket hela kvällen och ärligt provocerat Misty genom att gå fram och tillbaka framför henne och sedan sätta sig ner och stirra när Misty studsar fram, så hon kan väsa och vispa lite mer med tassen. Mellan varven sover de nära varandra. Nu sover hon i fåtöljen och Misty på golvet. Nikita har tjattrat hela kvällen och är otroligt gosig och groomar mig väldigt. Mjo, kontrasten mellan när hon träffar andra katter och hund är slående. :grin:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 04 nov 2017, 10:22

mjlee skrev:Vi är ute i Roslagen. Min pappa och A har köpt en ny valp efter att Nicki dog. Misty är en typisk halv vuxen glad unghund. Jag öppnar väskan och släpper ut Nikita. Hon vandrar ur, högljutt klagande eftersom hon inte fått mat på hela dagen. Misty kommer rusandes och hoppar runt, viftar på svansen. Nikita kollar på henne, låter, inte som när hon är arg/rädd med Bosse, utan mer vanligt prat. När Misty kommer lite för nära så blir det ett väs eller två och lite vispande med tassen varvid Misty backar. Misty är verkligen helfascinerad av Nikita och följer efter när Nikita går runt vilket Nikita tar med upphöjt lugn och svansen rakt upp. :smile: Nikita får mat på bänken, det sticker upp en svart hundnos alldeles vid skålen, Nikita ignorerar nosen och fokuserar bara på att äta. Samma sak med Dreamies, hundnos i princip i hennes bak, helt ointressant när det vankas Dreamies.

Det roliga med Nikita är att istället för att gå upp och lägga sig i min säng som hon brukar göra så har hon varit i köket och biblioteket hela kvällen och ärligt provocerat Misty genom att gå fram och tillbaka framför henne och sedan sätta sig ner och stirra när Misty studsar fram, så hon kan väsa och vispa lite mer med tassen. Mellan varven sover de nära varandra. Nu sover hon i fåtöljen och Misty på golvet. Nikita har tjattrat hela kvällen och är otroligt gosig och groomar mig väldigt. Mjo, kontrasten mellan när hon träffar andra katter och hund är slående. :grin:

Nikita kanske vill ha en liten hundvalp i julklapp? Du beskriver så jag kan se henne framför mig och jag tror hon har riktigt roligt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 04 nov 2017, 10:27

Lördag förmiddag. Jag vaknar av en liten kall nos som tycker matte är sen med frukost, det är Manami som tycker att matte ska kliva upp och servera. Självklart gör jag det. Efter en liten stund kommer övriga ner i köket och vill ha sin del, Madde sätter sig vid altandörren, hon vill gärna gå ut en stund före frukost vilket hon såklart får.
Ett tag senare har alla ätit, matte rensat lådan och det är tid för min frukost.
Luna kommer tassande och hoppar upp i mitt knä, hon är mattes birmaplåster. Jag gosar och kliar och hon snurrar runt i mitt knä och som vanligt har hon en rosa tungspets som hänger ute. Då vet jag att hon mår riktigt gott. En halvtimme senare är hon nöjd och jag kan börja tänka på min frukost igen.
Vad vore livet utan katter som ser till att man tar det lugnt ibland.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 06 nov 2017, 09:38

Hemma igen. Jag misstänker att Nikita saknar sin hund lite. Trots att hon är nöjd över att komma hem. Det blev bara roligare och roligare. Hon slutade att väsa helt. Tassvispen var en bit från nosen med klorna inne och bara när Misty var för närgången, eg, försökte pussa henne, vilket hon iofs gjorde upprepade gånger. :smile: Misty lyckades dessutom slicka henne flera gånger, nu pratar vi inte om nospuss utan om några rejäla slick med stor våt hundtunga över hela ryggen :smile: Nikita fick fixa pälsen mellan gångerna. Misty kommer alltså hoppande (nästan färdigvuxen labbe) och bokstavligen slår omkull Nikita i sin iver att hälsa. Nikita kommer på fötter och går vidare med svansen rakt upp. Talade om för Misty att så gör man inte och stirrade ut henne. Undrar om hon kommer så bra ihop med hundar eftersom hon talar hundspråk? Svansen viftar och hon satt och försökte stirra ut Misty.

Hon rullade dessutom runt, med magen i vädret precis framför Misty och gick omkring och spann och gned sig mot stolar och bord och dörrar när hunden tittade på lite förvirrat.

Jag vet att hennes ägare, som även föder upp spaniel, berättade att när hon hade en valpkull var Nikita den enda katten som envisades med att gå på golvet inte bänkar, stolar och bord, trots att hela valphögen kom rusande.

Att hon kommer bra överens med hundar det vet jag, men jag har aldrig sett henne med en lekfull unghund som inte lämnar henne ifred. Trodde allvarligt att hon skulle antingen bli arg eller rädd/gå sin väg. Istället sökte hon sig nästan till Misty. Uppenbarligen har Nikita läst rasbeskrivningen lite fel och inte insett att det gäller katter inte hundar :grin:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 06 nov 2017, 16:25

Äsch, hundar är inget att vara rädd för - de är lätta att dressera, verkar Nikita tycka :smile:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 06 nov 2017, 16:55

Som om det inte vore nog så jobbigt med en allergisk katt så tål tydligen inte tjockisen kyckling eller annat "fjäderfä", reaktionerna lät inte vänta på sig :pfft:

Tur att jag har kvar av den gamla maten, han måste få i sig laktulos annars blir det stopp i bajseriet och det gillar vi inte.

(Har ni bra tips på kyckling/fjäderfri blötmat som inte kostar en halv förmögenhet får ni gärna komma med dessa.)
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 06 nov 2017, 17:42

Mysseman skrev:Som om det inte vore nog så jobbigt med en allergisk katt så tål tydligen inte tjockisen kyckling eller annat "fjäderfä", reaktionerna lät inte vänta på sig :pfft:

Tur att jag har kvar av den gamla maten, han måste få i sig laktulos annars blir det stopp i bajseriet och det gillar vi inte.

(Har ni bra tips på kyckling/fjäderfri blötmat som inte kostar en halv förmögenhet får ni gärna komma med dessa.)

Finns hos zooplus.se. Animonda Carny har smaker utan fågel
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat ... rny/250458
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 06 nov 2017, 23:25

Idag går man och lägger sig med en klump i magen..
huset hade lite bråttom hemifrån under dagen och lyckades missa att en vippa låg framme. När han väl kom hem hade Luna käkat upp hela snöret.. :swear: ringde ultuna som verkligen aldrig har tider och som rådde oss att avvakta. Då husse var borta mellan 14-20 har det gått för lång tid och snöret är inte kvar i magsäcken.. så dom kunde ändå inte göra något just nu.. så nu ska vi hålla stenkoll så hon inte kräks eller verkar dålig. då blir det ilfart till veterinär..

Hon är verkligen hemsk på snören. Det här är är tredje gången. Första gången gick det fort och då kräktes hon upp, andra gången hittade vi en meterlång bit persienn i bajset innan vi såg att det saknades.. så håller tummarna för att den här biten passerar i lugn i ro. :cry:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » mån 06 nov 2017, 23:54

Lilla Luna skrev:Idag går man och lägger sig med en klump i magen..
huset hade lite bråttom hemifrån under dagen och lyckades missa att en vippa låg framme. När han väl kom hem hade Luna käkat upp hela snöret.. :swear: ringde ultuna som verkligen aldrig har tider och som rådde oss att avvakta. Då husse var borta mellan 14-20 har det gått för lång tid och snöret är inte kvar i magsäcken.. så dom kunde ändå inte göra något just nu.. så nu ska vi hålla stenkoll så hon inte kräks eller verkar dålig. då blir det ilfart till veterinär..

Hon är verkligen hemsk på snören. Det här är är tredje gången. Första gången gick det fort och då kräktes hon upp, andra gången hittade vi en meterlång bit persienn i bajset innan vi såg att det saknades.. så håller tummarna för att den här biten passerar i lugn i ro. :cry:

Håller också tummarna :consoling:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 07 nov 2017, 07:10

Håller tummarna stenhårt! Hoppas att snöret snällt kommer ut rätt väg.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 07 nov 2017, 07:11

Håller tummarna hårt!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 07 nov 2017, 08:47

Här hålls också tummar. Vår yngsta katt är också svår på snören. När vi var bortresta i somras började han äta på ett tråddrapperi. En kväll såg vi en tråd som hängde ut från rumpan :shock: och blev också varse platsbrist på djurakuterna. Det gick bra ändå tack och lov. Knaskatter!

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » tis 07 nov 2017, 10:52

Men Luna då.. Här håller vi tummar och tassar för att det dumma snöret kommer ut av sig självt utan att bråka!

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tis 07 nov 2017, 17:14

Tack för alla fina kommentarer.
Än har inget kommit ut och Luna verkar inte så påverkad. Möjligtvis något tröttare.. har inte varit kul att vara på jobbet idag. Luna får imorgon förmiddag på sig också och sen ringer jag veterinär igen. Jätteskönt att ha super förstående chef som gett mig tummen upp att få åka ifrån om det behövs. Det skulle inte min gamla chef godkänt...

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » ons 08 nov 2017, 07:21

Alltså halleluja!!!!
Nu när jag sitter och äter frukost ser jag att lucifer leker med en bit snöre. Tänker mest bara vaf*n har han hittat den??? Ser att det är från vippan och tänker att det måste har varit en bit som inte blivit uppäten. Sen ställer lucifer sig och krafsar på tv-bänken och där ligger en slemmig spya full av små och större bitar snöre! :hi5:
Tror verkligen det var hela och det lilla som är kvar kommer med stor sannolikhet passera utan problem. :hi5: :hi5:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 08 nov 2017, 12:12

Åh vad skönt Lilla Luna! Tänk att man kan bli så lycklig över bajskorvar uppträdda på tråd eller som nu en präktig spya. :smile:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 08 nov 2017, 12:21

Lilla Luna skrev:Alltså halleluja!!!!
Nu när jag sitter och äter frukost ser jag att lucifer leker med en bit snöre. Tänker mest bara vaf*n har han hittat den??? Ser att det är från vippan och tänker att det måste har varit en bit som inte blivit uppäten. Sen ställer lucifer sig och krafsar på tv-bänken och där ligger en slemmig spya full av små och större bitar snöre! :hi5:
Tror verkligen det var hela och det lilla som är kvar kommer med stor sannolikhet passera utan problem. :hi5: :hi5:

Hurra! :hi5:

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 08 nov 2017, 14:39

Nu är vetegroddsoljan inköpt, ska klicka lite på ett bakben ikväll. Tvivlar på att hon äter om jag häller det i blötmaten, särskilt som hon alltid lämnar lite. Hmm, får se vad Nikita tycker om kränkningen :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 08 nov 2017, 15:06

Åh vilken lättnad för er att Luna kräktes upp snöret!
Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 10 nov 2017, 16:05

Att droppa några droppar vetegroddsolja i blötmaten blev ett fiasko. Nikita har ätit upp precis allt förutom där jag droppade. Suck. :wait: Ska försöka droppa på ett bakben ikväll.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 10 nov 2017, 21:55

mjlee skrev:Att droppa några droppar vetegroddsolja i blötmaten blev ett fiasko. Nikita har ätit upp precis allt förutom där jag droppade. Suck. :wait: Ska försöka droppa på ett bakben ikväll.

Undrar om Nikita har gått en kurs hos min häst :-k (Blandar jag nåt i hennes mat pillar hon metodiskt ut det som inte påverkats, hur noga jag än blandat och hur mycket jag än spätt ut det, och undviker varje smula av "det förgiftade"...)

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 11 nov 2017, 01:02

Colourspot skrev:
mjlee skrev:Att droppa några droppar vetegroddsolja i blötmaten blev ett fiasko. Nikita har ätit upp precis allt förutom där jag droppade. Suck. :wait: Ska försöka droppa på ett bakben ikväll.

Undrar om Nikita har gått en kurs hos min häst :-k (Blandar jag nåt i hennes mat pillar hon metodiskt ut det som inte påverkats, hur noga jag än blandat och hur mycket jag än spätt ut det, och undviker varje smula av "det förgiftade"...)

:smile: De verkar onekligen vara besläktade, brothers from another mother :grin: Jäkla katt, nu blir det dropp i pälsen istället. Hon är så fruktansvärt kräsen förutom RC torrisar. :wait: Idag slickade hon iofs i sig rester efter min grillade karré och tsatsiki på tallriken jag inte lagt i disken. Men jag lovar, om jag lagt det i hennes matskål skulle hon stirrat ut mig som jag försökt döda henne....

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » lör 11 nov 2017, 09:45

Undrar verkligen vad det är i min vetepåse? :-k
Sov med den i sängen i natt och nu på morgonen är Luna helt tokig i den. Hon har strykt sig massa på den och ålat omkring med den. Just nu ligger hon under täcket och gosar med den brevid mig, helt lugn och harmonisk. Luna är aldrig lugn och harmonisk och ligger speciellt aldrig under ett täcke. :shock:

Den luktar lite skog/mentol. Vet inte om det är något med lukten som gör att hon gillar den? Den är ju inte direkt varm längre.

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 11 nov 2017, 10:34

Lilla Luna skrev:Undrar verkligen vad det är i min vetepåse? :-k
Sov med den i sängen i natt och nu på morgonen är Luna helt tokig i den. Hon har strykt sig massa på den och ålat omkring med den. Just nu ligger hon under täcket och gosar med den brevid mig, helt lugn och harmonisk. Luna är aldrig lugn och harmonisk och ligger speciellt aldrig under ett täcke. :shock:

Den luktar lite skog/mentol. Vet inte om det är något med lukten som gör att hon gillar den? Den är ju inte direkt varm längre.

Kattmynta? :-k :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » lör 11 nov 2017, 13:28

Brukar alltid ha en miniroller i min väska men har glömt lägga ner en i denna. Ska iväg och mina byxor var måttligt håriga.
Hur jag löste det? Nagelfil!

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 11 nov 2017, 20:48

Stackars Nikita. Eftersom hon vägrar att äta mat med olja droppad på sig, blev det några på bakbenet ikväll. Matte bortskänkes snarast! :swear:

Hon slickar en gång, ger mig en dödsblick, slickar sig om nosen, skakar på benet. Gör om samma sak igen, innan hon haltar iväg. Uh okej? Vet inte om jag vågar sova inatt :smile:

Hon är så arg att hon vägrar att sova på kattsängen på skrivbordet utan går demonstrativt till den i andra fönstret. :roll:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » lör 11 nov 2017, 21:59

mjlee skrev:Stackars Nikita. Eftersom hon vägrar att äta mat med olja droppad på sig, blev det några på bakbenet ikväll. Matte bortskänkes snarast! :swear:

Hon slickar en gång, ger mig en dödsblick, slickar sig om nosen, skakar på benet. Gör om samma sak igen, innan hon haltar iväg. Uh okej? Vet inte om jag vågar sova inatt :smile:

Hon är så arg att hon vägrar att sova på kattsängen på skrivbordet utan går demonstrativt till den i andra fönstret. :roll:

Uuuuuh, vidrig äcklig oljig olja på fin burmapäls - vilken kränkning! Och inte gick det att skaka bort eländet heller. Vojjvojj. Lillebror skickar sitt medlidande på avstånd, människor är inte riktigt kloka ibland! :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 12 nov 2017, 20:21

mjlee skrev:Stackars Nikita. Eftersom hon vägrar att äta mat med olja droppad på sig, blev det några på bakbenet ikväll. Matte bortskänkes snarast! :swear:

Jag kan se henne framför mig när hon haltar iväg... Du får öva på att droppa utan att hon fattar att det är du som gör det.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » sön 12 nov 2017, 23:00

Jag skulle byta till veterinärfoder men fick ingen info om hur bytet bör gå till. Borde det inte ligga i veterinärens intresse att upplysa djurägaren om det så det blir rätt, eller ligger det utanför hans arbetsuppgift? Man kan väl inte anta att alla vet hur ett byte bör gå till eller? (Visst, det ligger i mitt intresse att fråga också men jag missade det.)

Jag blir fortfarande upplyst om hur viktigt det var att Sally INTE under några som HELST omständigheter får äta av det gamla fodret och jag min idiot serverade det nya fodret med en gång och bytte inte gradvis som man bör och ja, det blev ingen succé. Såren på magen har blivit finare förvisso men jag får göra om och göra rätt.

Jag är så osäker, kan inte och är rädd för att göra fel och så blev det fel. Känner mig bara hopplös faktiskt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 12 nov 2017, 23:12

Mysseman skrev:Jag skulle byta till veterinärfoder men fick ingen info om hur bytet bör gå till. Borde det inte ligga i veterinärens intresse att upplysa djurägaren om det så det blir rätt, eller ligger det utanför hans arbetsuppgift? Man kan väl inte anta att alla vet hur ett byte bör gå till eller? (Visst, det ligger i mitt intresse att fråga också men jag missade det.)

Jag blir fortfarande upplyst om hur viktigt det var att Sally INTE under några som HELST omständigheter får äta av det gamla fodret och jag min idiot serverade det nya fodret med en gång och bytte inte gradvis som man bör och ja, det blev ingen succé. Såren på magen har blivit finare förvisso men jag får göra om och göra rätt.

Jag är så osäker, kan inte och är rädd för att göra fel och så blev det fel. Känner mig bara hopplös faktiskt.

Du är inte alls hopplös. Det är inte lätt att veta hur man ska göra alla gånger. Du borde fått mer information om foderbyte. Sen är det olika, ibland kan det vara nödvändigt att byta på en gång även om det alltid är bäst med långsamma byten.
Det är många gånger jag vetat exakt hur man ska göra, efteråt när jag inte gjort rätt.
Men, vi gör vårt bästa och vi älskar våra katter, det räcker långt.

Återgå till "Allmänt kattprat!"