Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » fre 13 okt 2017, 12:43

Detta med att katter inte är lika personliga och inte bryr sig om sina ägare på samma sätt som hundar har Honey motbevisat idag.
Vaknade och fick kramp i vaden, det gjorde så ont att jag skrek rakt ut och jämrade mig en massa.
Direkt efter jag skrikit kom Honey springande, jamandes och hoppade upp i sängen, fram till mitt huvud och buffade på mig för att kolla hur det var med mig.
Hon var så otroligt söt på ett sätt som hon i normala fall inte är. Det märktes verkligen på henne att hon var orolig över hur jag mådde och då tänkte att jag nog behövde lite morgongos.

Jag som redan var lite trött och inte ville gå upp fick det ännu svårare att gå upp kan vi ju säga.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 14 okt 2017, 20:29

Lillan hoppar upp i sängen där Lillebror vilar, buffar på honom. "Hej, jag är smutsig. Fixa."
Lillebror tvättar av huvudet åt henne. "Så. Resten får du ta, jag sover."
Lillan buffar in halva sig under Lillebrors haka. "Jag vill mysa."
Lillebror vänder bort huvudet och lägger huvudet på tassarna. "Sova."
Lillan lägger sig ovanpå honom.
Lillebror mjoffar och flyttar på sig.
Lillan lägger sig ner. "Hmf."
Lillebror blundar.
Lillan rullar runt på rygg.
Lillebror kisar med ett öga.
Lillan sträcker framtassarna mot honom. "Det vore mysigare med sällskap."
Lillebror ignorerar. "Ligg still och sov."
Lillan flyttar sig nära genom att rulla fram till honom. "Så!"
Lillebror puttar surt till henne. Lillan hugger tag o hans framben och trycker pannan mot det, nöjt pratandes för sig själv. Lillebror ger upp, lägger sig bekvämt tillrätta med benet utsträckt och somnar om. Lillan ligger näääära och tycker att han gör allt onödigt besvärligt. Lillebror låter hälsa att det är drygt att vara herre i ett hus fullt av knäppa tjejer.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 14 okt 2017, 22:01

Fragole skrev:Detta med att katter inte är lika personliga och inte bryr sig om sina ägare på samma sätt som hundar har Honey motbevisat idag.
Vaknade och fick kramp i vaden, det gjorde så ont att jag skrek rakt ut och jämrade mig en massa.
Direkt efter jag skrikit kom Honey springande, jamandes och hoppade upp i sängen, fram till mitt huvud och buffade på mig för att kolla hur det var med mig.
Hon var så otroligt söt på ett sätt som hon i normala fall inte är. Det märktes verkligen på henne att hon var orolig över hur jag mådde och då tänkte att jag nog behövde lite morgongos.

Jag som redan var lite trött och inte ville gå upp fick det ännu svårare att gå upp kan vi ju säga.

Människor som inte förstår eller inte gillar katter förminskar deras kärlek och empati .

Så jag säger BS till att katter inte formar lika starka band till ägare som andra djur .

Tösen är väldigt känslig hur jag känner mig och likadant är hon när det kommer till jackson . Så fort han har blivet räd och gömnt säg eller känner sig osäker så finns hon alltid där för en uppmuntrande slick på huvudet.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tis 17 okt 2017, 09:55

Tilde har fått sova med mig i sovrummet för första gången (på lääääänge)! :heart:

När jag satte upp en mellanvägg och fick ett eget "sovrum" har jag valt att katterna inte får vara där öht pga olika anledningar. Även fast jag inte jobbar heltid och är hemma mycket så har jag ändå börjat få dåligt samvete. Timmarna på dygnet med mig blir ju inte lika långa känns det som och även fast jag sover så har hon ju min närhet, och så älskar hon ju att sova under täcket såklart. :smile:

Funderade på om jag skulle ha stängt under dagtid men nu lämnade jag öppet innan jag for till jobbet, hon kanske blir förvirrad annars.
Lite nytt att utforska igår även fast hon varit på smygvisit där inne några gånger. :smile: hon verkar ha sovit med mig hela natten, hon låg bredvid när jag vaknade om inte annat. :wub:
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » tis 17 okt 2017, 12:49

Kolla vilken megaroller jag hittat. :smile:

Bild

En "vanlig" (eller ja, den jag använder från IKEA iaf) är 10 cm och denna 16 cm bred.

Hittade på Åhléns hemsida, märket MUJI, men jag har bara hittat denna som 3-pack refill. Har mejlat och frågat om själva handtaget/skaftet också. Finns tom ett teleskopskaft man kan köpa till:

Bild

Perfekt till sängen ju! :smile:
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 18 okt 2017, 09:52

Fredag kväll blir det kattgos! Hoppas jag kan få ligan att gå med på det...
Har köpt en väldigt stor förpackning av nytt kattgodis som jag hoppas de tycker om.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 18 okt 2017, 18:06

Nu har Ruben opererats för stopp i tunntarmen igen... Som tur var behövde de inte öppna själva tarmen den här gången heller eftersom veterinären lyckades massera ut stoppet/hårbollen i tjocktarmen. Ruben opererades igår och jag har precis hämtat hem honom. Stackarn är lite vinglig p.g.a. den smärtstillande medicinen (antar jag), men verkar glad över att vara hemma. Gick på lådan och bajsade ut hårbollen det första han gjorde. :hi5: 29.630 kr kostade det den här gången, men jag behövde bara betala drygt 6000, tack vare veterinärvårdsförsäkringen.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 18 okt 2017, 20:01

Birmafröken skrev:Nu har Ruben opererats för stopp i tunntarmen igen... Som tur var behövde de inte öppna själva tarmen den här gången heller eftersom veterinären lyckades massera ut stoppet/hårbollen i tjocktarmen. Ruben opererades igår och jag har precis hämtat hem honom. Stackarn är lite vinglig p.g.a. den smärtstillande medicinen (antar jag), men verkar glad över att vara hemma. Gick på lådan och bajsade ut hårbollen det första han gjorde. :hi5: 29.630 kr kostade det den här gången, men jag behövde bara betala drygt 6000, tack vare veterinärvårdsförsäkringen.

Skönt att han mår bra och att de inte behövde öppna tarmen. Försäkringar är bra när de behövs.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 18 okt 2017, 20:04

Birmafröken skrev:Nu har Ruben opererats för stopp i tunntarmen igen... Som tur var behövde de inte öppna själva tarmen den här gången heller eftersom veterinären lyckades massera ut stoppet/hårbollen i tjocktarmen. Ruben opererades igår och jag har precis hämtat hem honom. Stackarn är lite vinglig p.g.a. den smärtstillande medicinen (antar jag), men verkar glad över att vara hemma. Gick på lådan och bajsade ut hårbollen det första han gjorde. :hi5: 29.630 kr kostade det den här gången, men jag behövde bara betala drygt 6000, tack vare veterinärvårdsförsäkringen.

Vilken tur :hi5: och försäkring är ett klipp att ha :-D Hoppas nu Ruben återhämtar sig fort och att han slipper sådana hemska hårbollar.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 18 okt 2017, 20:05

Yrhättans skrev:Fredag kväll blir det kattgos! Hoppas jag kan få ligan att gå med på det...
Har köpt en väldigt stor förpackning av nytt kattgodis som jag hoppas de tycker om.

Åh så mysigt! Massor av gos att ta igen :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » ons 18 okt 2017, 21:28

Ujuj, stackars Ruben - så skönt att det gick bra! :consoling: :hi5:

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 18 okt 2017, 22:26

Ruben fick Microlax på djursjukhuset innan han åkte hem och nu har han inte bara bajsat ut hårbollen, utan bajsat rinnande flera gånger. Det värsta är att han läcker rinnande bajs hela tiden som fastnar i pälsen ner på benen och under svansen och lämnar avtryck där han sitter... :urk: :consoling:

Eftersom han inte ville äta på djursjukhuset är det "viktigt att han kommer igång med maten", helst dietfoder, men i princip det enda jag hittills har fått honom att äta frivilligt är Dreamies-godisar, men det är väl förmodligen bättre än ingenting.. 8-[
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 19 okt 2017, 08:49

Birmafröken skrev:Ruben fick Microlax på djursjukhuset innan han åkte hem och nu har han inte bara bajsat ut hårbollen, utan bajsat rinnande flera gånger. Det värsta är att han läcker rinnande bajs hela tiden som fastnar i pälsen ner på benen och under svansen och lämnar avtryck där han sitter... :urk: :consoling:

Eftersom han inte ville äta på djursjukhuset är det "viktigt att han kommer igång med maten", helst dietfoder, men i princip det enda jag hittills har fått honom att äta frivilligt är Dreamies-godisar, men det är väl förmodligen bättre än ingenting.. 8-[

Stackars Ruben :consoling: hoppas magen och aptiten kommer igång snart. Ja, med matvägrande katt är även godis bra! Thrive kyckling är mild mat för min Tös magen när den inte är snäll och enl mina katter mkt god. Annat att testa med är att koka kycklingfilé eller färsk torskfilé och att servera maten på extra lyxiga ställen som i mattes säng, bord etc.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 20 okt 2017, 17:26

Hemma! Möttes av ligan och är redan förlåten. Ska packa upp lite och sen kattgos och sova.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 20 okt 2017, 18:05

Yrhättans skrev:Hemma! Möttes av ligan och är redan förlåten. Ska packa upp lite och sen kattgos och sova.

Men ååååh! Du kommer ha klisterkatter ett bra tag framöver :smile: och ligan kommer noga se till att matte inte åker igen!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 21 okt 2017, 18:35

Yrhättans skrev:Hemma! Möttes av ligan och är redan förlåten. Ska packa upp lite och sen kattgos och sova.

Välkommen hem! Duktigt att hålla kontakt med forumet hela semestern. :-D

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Inläggav Tjejenmedklös » lör 21 okt 2017, 23:34

Birmafröken skrev:Ruben fick Microlax på djursjukhuset innan han åkte hem och nu har han inte bara bajsat ut hårbollen, utan bajsat rinnande flera gånger. Det värsta är att han läcker rinnande bajs hela tiden som fastnar i pälsen ner på benen och under svansen och lämnar avtryck där han sitter... :urk: :consoling:

Hoppas det ordnar till sig snart annars kanske du kan ge Fortiflora för att hjälpa till att få balans i tarmen igen. När det är fällperiord och det inte finns färskt gräs av kvickrot att tillgå så brukar jag ge fiberhusk ett par gånger i veckan. Det brukar funka bra.
Persian kitten (royal canin) funkar också bra för att stabilisera oroliga magar.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 22 okt 2017, 10:03

Jag måste bara skryta om Nikita. Hon bröt sig in i skåpet där jag har kattgodis och annat. Tog med sig tuben med cosma thrive freezedried chicken, bar den till skrivbordet och la ner den bredvid skrivbordsstolen. Satte sig bredvid och krävde högljutt att jag skulle öppna den. Naturligtvis lydde jag! :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » sön 22 okt 2017, 10:17

mjlee skrev:Jag måste bara skryta om Nikita. Hon bröt sig in i skåpet där jag har kattgodis och annat. Tog med sig tuben med cosma thrive freezedried chicken, bar den till skrivbordet och la ner den bredvid skrivbordsstolen. Satte sig bredvid och krävde högljutt att jag skulle öppna den. Naturligtvis lydde jag! :smile:

Bra katt reder sig själv! Lillebror och Lillan, aka områdets mästertjuvar, tipsar om att de flesta förpackningar och tuber går att slita upp med tänder eller klor - om kattslaven skulle drabbas av nåt storhetsvansinne och vägra hjälpa till.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 22 okt 2017, 21:58

mjlee skrev:Jag måste bara skryta om Nikita. Hon bröt sig in i skåpet där jag har kattgodis och annat. Tog med sig tuben med cosma thrive freezedried chicken, bar den till skrivbordet och la ner den bredvid skrivbordsstolen. Satte sig bredvid och krävde högljutt att jag skulle öppna den. Naturligtvis lydde jag! :smile:

Duktig tjej :hi5: både att fiska fram godiset ur skåpet men också ha dresserat matte väl :grin:
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 22 okt 2017, 21:59

Du måste väl nästan ha gosats ihjäl vid det här laget av din liga :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 23 okt 2017, 21:21

Duktig Nikita. Bra att veta att hon serverar sig själv om du glömmer.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 23 okt 2017, 21:22

Starwatcher skrev:

Du måste väl nästan ha gosats ihjäl vid det här laget av din liga :grin:

Ordningen är återställd här hemma. Jag är täckt i katthår och sover med katter överallt. De har fått massor av extra smaskens för att jag riktigt ska vara förlåten.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 25 okt 2017, 09:56

Ska in med Nikita till vet imorgon. Hon har ful och skivig päls och förra gången det hände för några år sedan, visade det sig att hon hade UVI och njurproblem. Vill även att vet kollar munnen på henne för att kolla att allt står rätt till efter FORL i februari. Usch, hoppas att det inte är något allvarligt fel. :-(

Lilla älsklingsgoset mitt

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 25 okt 2017, 12:26

mjlee skrev:Ska in med Nikita till vet imorgon. Hon har ful och skivig päls och förra gången det hände för några år sedan, visade det sig att hon hade UVI och njurproblem. Vill även att vet kollar munnen på henne för att kolla att allt står rätt till efter FORL i februari. Usch, hoppas att det inte är något allvarligt fel. :-(

Vi håller så klart tummarna för Nikita och hoppas det bara är höst-päls och inget annat.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 okt 2017, 18:11

mjlee skrev:Ska in med Nikita till vet imorgon. Hon har ful och skivig päls och förra gången det hände för några år sedan, visade det sig att hon hade UVI och njurproblem. Vill även att vet kollar munnen på henne för att kolla att allt står rätt till efter FORL i februari. Usch, hoppas att det inte är något allvarligt fel. :-(

Håller tummarna här med och om det är till någon tröst så är lillens päls rätt skivig och trist fn också. Så det är säkert bara årstiden.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 25 okt 2017, 20:02

Idag var jag och handlade lite efter jobbet. Kommer hem och Manami dyker ner i påsarna och kollat vad som är köpt. Hon visar ganska tydligt att det är något hon inte är nöjd med men jag kommer inte på vad. Nåja, kvällen fortsätter och så fort jag går in i köket kommer hon rusande och sätter sig vid kylskåpet. För en halvtimme sedan så kom jag på det.
Hon har inte fått sin favoritmjukost på länge, hon är van att få lite varje kväll som en liten mysstund bara för henne. Så, vad gör jag....
1. Det spöregnar ute.
2. Jag har bytt om till mysiga innekläder.

Mina alternativ var.
1. Handla i morgon.
2. Gå iväg till affären och handla.

Nu är jag tillbaka från affären, blöt. Manami är lycklig, hon har fått sin ost.

Jag är lydig kattslav.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 25 okt 2017, 22:08

Har länge funderat på hur jag ska lösa kvällsbadet med katterna. Luna är inte sugen på några av de leksaker/vippor vi har haft hemma. Lucifer busar med verkligen allt, så vi har löst det med att först vippa lucifer, sen stänga in honom med en portion kvällsmat. Sen ta en del av Lunas portion och kasta hit och dit så hon också får springa lite. Men det verkar liksom inte räcka, och det är lite tråkigt att behöva stänga in lucifer hela tiden. Men han är väldigt på om man försöker leka med Luna så det har varit vårt enda alternativ.

Fram tills nu. Rensade i leksaksakåpet och hitta en gamal laserpekare som vi köpte till Luna, men la av med när jag läste något om att det kan stressa katten att jaga något utan att fånga det typ?

Så vi körde igång den och styrde katterna åt varsitt håll och när någon "fångade" pricken fick dom en godis kastad mot sig. Så vi kunde ha båda katterna igång samtidigt, ingen behövdes stängas in och dom fick belöningar vi fångadet. Win/Win! :grin:

(Iofs brydde sig katterna inte sååå mycket om godiset. Pricken var roligare att fånga..)

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tor 26 okt 2017, 10:51

Lilla Luna skrev:Har länge funderat på hur jag ska lösa kvällsbadet med katterna. Luna är inte sugen på några av de leksaker/vippor vi har haft hemma. Lucifer busar med verkligen allt, så vi har löst det med att först vippa lucifer, sen stänga in honom med en portion kvällsmat. Sen ta en del av Lunas portion och kasta hit och dit så hon också får springa lite. Men det verkar liksom inte räcka, och det är lite tråkigt att behöva stänga in lucifer hela tiden. Men han är väldigt på om man försöker leka med Luna så det har varit vårt enda alternativ.

Fram tills nu. Rensade i leksaksakåpet och hitta en gamal laserpekare som vi köpte till Luna, men la av med när jag läste något om att det kan stressa katten att jaga något utan att fånga det typ?

Så vi körde igång den och styrde katterna åt varsitt håll och när någon "fångade" pricken fick dom en godis kastad mot sig. Så vi kunde ha båda katterna igång samtidigt, ingen behövdes stängas in och dom fick belöningar vi fångadet. Win/Win! :grin:

(Iofs brydde sig katterna inte sååå mycket om godiset. Pricken var roligare att fånga..)

Kvällsbadet?

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » tor 26 okt 2017, 14:15

Birmafröken skrev:
Lilla Luna skrev:Har länge funderat på hur jag ska lösa kvällsbadet med katterna. Luna är inte sugen på några av de leksaker/vippor vi har haft hemma. Lucifer busar med verkligen allt, så vi har löst det med att först vippa lucifer, sen stänga in honom med en portion kvällsmat. Sen ta en del av Lunas portion och kasta hit och dit så hon också får springa lite. Men det verkar liksom inte räcka, och det är lite tråkigt att behöva stänga in lucifer hela tiden. Men han är väldigt på om man försöker leka med Luna så det har varit vårt enda alternativ.

Kvällsbadet?

Hrm.. kvällsBUSET så klart. Dumma autocorrect.. :swear:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 26 okt 2017, 16:30

Nu har jag och Nikita varit hos vet. Hon kollades igenom noga, blod/urin, tänderna (ingen röntgen eftersom vet tyckte det var onödigt och inte hade tid) klämdes igenom, tömde analsäckarna. Påpekade var hon slickat sig lite kal på ena bakbenet men det tyckte inte vet heller var något problem. :-? Jag misstänker att nu anses jag vara en CCL hos kliniken. :wait:

Dessutom väste Nikita som en orm och lät som en mistlur tills hon fick sin spruta. Usch, kände mig hemsk när hon hoppade upp på min axel och liksom lindade sig runt nacken och vetten fick använda milt våld för att plocka bort henne.

Nikita sövdes för att kunna ta blod och urin och kolla igenom henne ordentligt. Jag gav henne ingen mat på morgonen eftersom jag misstänkte att hon skulle sövas/få lugnande, så när hon kräktes så var det inte mycket. Men jag börjar bli orolig, hon väcktes av en spruta vid 11 men är otroligt låg, sover hela tiden, men ffa när hon är vaken så orkar hon knappt gå omkring och hon pratar inte öht :-( är det naturligt? Hon försöker tvätta sig men 'fastnar' liksom i position, om det inte var hemskt skulle det vara roligt. Slickandet går långsamt och det blir inte så mycket av det. Hon har inte försökt grooma mig alls. Hon reagerar långsamt på stimuli. Jag får ont i magen.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 26 okt 2017, 17:39

mjlee

Katter kan var rätt off efter en nedsövning.

När Indra levde, blev hon sövd ca 1 ggr/år och hon var helt off i ett dygn efteråt. Kunde precis som du skriver bli låst i en position i flera minuter. Hon vägrade alltid ligga där jag tyckte det var varmt och skönt - utan hon la sig oftast i hallen vid ytterdörren där det är som kallast. Sen vete tusan om hennes halvsittandes/liggande ställning gick att kalla för ligga ner. Hon var också helt ointresserad av att bli klappad och verkade mest vilja bli lämnad ifred.

Min katt Isis blev för första gången sövd i våras. Hon var ett konstant pratande dregelmonster. Det bokstavligen rann skumaktigt dregel från henne. Hon dreglar normalt när hon är kelsjuk. Efter 12 timmar var hon normal igen - åh höll på att glömma, hon satt oftast och stirrade med stora pupiller.

NÄr Osiris blev sövd, också första gången i år - så satt hon med stora ögon, skakade och stirrade. Hon verkade allmänt skärrad och rädd, så henne gick jag och masserade för hon verkade kall.

Håll koll på katten och ta det lugnt. Jag vet hur hjärtskärande det är att se ens katt så off. Men så länge det inte blir värre, så tycker jag att det du skriver låter rätt normalt
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 26 okt 2017, 18:53

mjlee skrev:Nu har jag och Nikita varit hos vet. Hon kollades igenom noga, blod/urin, tänderna (ingen röntgen eftersom vet tyckte det var onödigt och inte hade tid) klämdes igenom, tömde analsäckarna. Påpekade var hon slickat sig lite kal på ena bakbenet men det tyckte inte vet heller var något problem. :-? Jag misstänker att nu anses jag vara en CCL hos kliniken. :wait:

Dessutom väste Nikita som en orm och lät som en mistlur tills hon fick sin spruta. Usch, kände mig hemsk när hon hoppade upp på min axel och liksom lindade sig runt nacken och vetten fick använda milt våld för att plocka bort henne.

Nikita sövdes för att kunna ta blod och urin och kolla igenom henne ordentligt. Jag gav henne ingen mat på morgonen eftersom jag misstänkte att hon skulle sövas/få lugnande, så när hon kräktes så var det inte mycket. Men jag börjar bli orolig, hon väcktes av en spruta vid 11 men är otroligt låg, sover hela tiden, men ffa när hon är vaken så orkar hon knappt gå omkring och hon pratar inte öht :-( är det naturligt? Hon försöker tvätta sig men 'fastnar' liksom i position, om det inte var hemskt skulle det vara roligt. Slickandet går långsamt och det blir inte så mycket av det. Hon har inte försökt grooma mig alls. Hon reagerar långsamt på stimuli. Jag får ont i magen.

Jag antar att hon sederades. Min Tös sederas alltid hos veterinären och vissa ggr har hon varit helt väck ganska länge. Värst var den gången hon var helt speedad i 3 dygn, morrade åt allt och inget samt svingade sig mellan taklamporna. Så fort läkemedlen gått ur kroppen dök hon ner i en korg och sov i 12 timmar. Andra gånger har hon varit ungefär som du beskriver Nikita. Inget att oroa sig för :consoling: Hur länge effekten sitter i kan variera. Numera får min Tös en specialordinerad cocktail som går ur fort och hon är helt ok redan när vi kommer hem igen dvs efter en ½-1 timme.

Se bara till att hon inte försöker klättra upp högt så hon ramlar och att hon vaknar till lite mer innan hon äter.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 26 okt 2017, 19:45

Nikita försökte bita mig!!! :hi5: :happy: :love:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 26 okt 2017, 20:34

mjlee skrev:Nikita försökte bita mig!!! :hi5: :happy: :love:

Att man kan bli glad av sådant! :smile:

Jag har verkligen upplevt hela registret när mina katter blivit sövda. Pix var "full" och vinglig i timmar efteråt, Doxy var låg och slö medan Midna var sjövild och helt speedad.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » tor 26 okt 2017, 21:49

Yrhättans skrev:Idag var jag och handlade lite efter jobbet. Kommer hem och Manami dyker ner i påsarna och kollat vad som är köpt. Hon visar ganska tydligt att det är något hon inte är nöjd med men jag kommer inte på vad. Nåja, kvällen fortsätter och så fort jag går in i köket kommer hon rusande och sätter sig vid kylskåpet. För en halvtimme sedan så kom jag på det.
Hon har inte fått sin favoritmjukost på länge, hon är van att få lite varje kväll som en liten mysstund bara för henne. Så, vad gör jag....
1. Det spöregnar ute.
2. Jag har bytt om till mysiga innekläder.

Mina alternativ var.
1. Handla i morgon.
2. Gå iväg till affären och handla.

Nu är jag tillbaka från affären, blöt. Manami är lycklig, hon har fått sin ost.

Jag är lydig kattslav.

Haha, så bra historia! :smile: :rosor:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 27 okt 2017, 10:48

Vi hade ett väldigt bra jaktsamarbete igår.

Midna har gått och varit förbannad på en onåbar nattfjäril i taket i flera dagar. Mycket upprörda "piiiiip" och sådant där frustrationstjatter.

Till sist drog maken fram en stol, lyfte upp Midna mot taket medan jag fick stå och vifta för att få malen åt rätt håll. Lyckad jakt!

(Sedan tyckte hon visserligen att vi skulle plocka fram mer nattfjärilar åt henne).
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 27 okt 2017, 11:56

Provsvaren har kommit. Nikita ÄR FRISK!!! Alla njurvärden var bra, ingen infektion i kroppen, glukosen lite förhöjd, ska prata med vet om det på måndag, men tydligen är det inte ovanligt vid stress. Herregud jag kan bara sitta här och känna hur lättnaden lyfter hela kroppen. :hi5: :love: :studsmatta: :happy: :heart: :rosekiss: :wub: :luv: :vinka:

Dessutom är hon helt återställd från sederingen. Ligger och sover på uppvärmd kattsäng på skrivbordet vid fönstret. Tjattrar argt över inte tillräckligt med Dreamies, springer före till köket med svansen i vädret så jag trillar över henne. Hoppar upp och ner på skrivbordet och sätter sig med rumpan på tangentbordet och spinner när jag måste skriva runt henne.

Nu ska jag bara köpa, vad heter det, särskild olja som ska vara bra för kattpälsen? Stackars Nikitagoset, hon har rakat framben och på bröstet och ser ganska rolig ut.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » fre 27 okt 2017, 12:16

mjlee skrev:Provsvaren har kommit. Nikita ÄR FRISK!!! Alla njurvärden var bra, ingen infektion i kroppen, glukosen lite förhöjd, ska prata med vet om det på måndag, men tydligen är det inte ovanligt vid stress. Herregud jag kan bara sitta här och känna hur lättnaden lyfter hela kroppen. :hi5: :love: :studsmatta: :happy: :rosekiss: :wub: :luv: :vinka:

Dessutom är hon helt återställd från sederingen. Ligger och sover på uppvärmd kattsäng på skrivbordet vid fönstret. Tjattrar argt över inte tillräckligt med Dreamies, springer före till köket med svansen i vädret så jag trillar över henne. Hoppar upp och ner på skrivbordet och sätter sig med rumpan på tangentbordet och spinner när jag måste skriva runt henne.

Nu ska jag bara köpa, vad heter det, särskild olja som ska vara bra för kattpälsen? Stackars Nikitagoset, hon har rakat framben och på bröstet och ser ganska rolig ut.
Vad skönt att allting såg bra ut!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 27 okt 2017, 15:31

Lilla Luna skrev:

Bra idé. :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"