Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Safia » mån 18 sep 2017, 10:13

Aziz skrev:Råkade av en slump nyligen få veta att vår fina herr katt blev misshandlad av en pojkvän till sin första matte. Mannen slog tydligen både henne och herr katt och gjorde illa honom på olika sätt, skrek och sparkade och nöp honom. Blev så himla ledsen, både för matten och för vår älskade kattpojkes skull. :-(

Finaste herr katt har varit med om så mycket elände. En del visste jag ju sedan tidigare men det här var något nytt. Kanske läser in för mycket nu, men tycker att han liksom har en stor sorg i kroppen och ögonen ibland. Som om han plötsligt blir påmind om något och liksom sjunker ihop och ser rädd ut för någon sekund, innan han blir sitt vanliga stöddiga jag igen. Älskade kisse! :consoling: Påminns om hur utelämnade våra djur är till oss människor och hur sårbara inför vår ondska.

Till alla katter som far illa. :rose:

Visst har katterna minnen. Jaromir har exakt samma beteende, och kommer ju från ett vanvårdshem där ägaren var en alkoholiserad man som inte var särdeles snäll mot katterna när han var berusad. Just den där blicken, och att sjunka ihop, och att nervöst titta sig omkring för att försöka undvika faror, är så talande.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 18 sep 2017, 13:14

Safia skrev:
Aziz skrev:Råkade av en slump nyligen få veta att vår fina herr katt blev misshandlad av en pojkvän till sin första matte. Mannen slog tydligen både henne och herr katt och gjorde illa honom på olika sätt, skrek och sparkade och nöp honom. Blev så himla ledsen, både för matten och för vår älskade kattpojkes skull. :-(

Finaste herr katt har varit med om så mycket elände. En del visste jag ju sedan tidigare men det här var något nytt. Kanske läser in för mycket nu, men tycker att han liksom har en stor sorg i kroppen och ögonen ibland. Som om han plötsligt blir påmind om något och liksom sjunker ihop och ser rädd ut för någon sekund, innan han blir sitt vanliga stöddiga jag igen. Älskade kisse! :consoling: Påminns om hur utelämnade våra djur är till oss människor och hur sårbara inför vår ondska.

Till alla katter som far illa. :rose:

Visst har katterna minnen. Jaromir har exakt samma beteende, och kommer ju från ett vanvårdshem där ägaren var en alkoholiserad man som inte var särdeles snäll mot katterna när han var berusad. Just den där blicken, och att sjunka ihop, och att nervöst titta sig omkring för att försöka undvika faror, är så talande.

Men det kan bli så mycket bättre! Med tiden! Mina älskade lurvetussar Pandora och Leonardo, som tyvärr skuttar runt på andra sidan regnbågsbron nu för tiden, var vanvårdade och misshandlade när de kom till mig. De litade inte på många utom matte först...men sedan blev de världens gosgrisar, som hoppade upp till folk i soffan (matte och husse skulle ju aldrig släppa in någon som var elak mot katter) och de älskade att vara på utställning och fick lovord för att de var så trygga och fina.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 18 sep 2017, 17:22

Tvättat idag och bäddat med nya fräscha lakan. Nikita tyckte det var otroligt roligt att 'hjälpa' till. Det måste naturligtvis rullas runt, runt, runt, kaninsparkas, gömmas under lakanet, lägga sig platt och glo argt. Vara uppe på sängen fortare än jag han ta ner henne. Riktigt, riktig sur när jag till slut lyckades bädda klart :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 19 sep 2017, 07:27

mjlee skrev:Tvättat idag och bäddat med nya fräscha lakan. Nikita tyckte det var otroligt roligt att 'hjälpa' till. Det måste naturligtvis rullas runt, runt, runt, kaninsparkas, gömmas under lakanet, lägga sig platt och glo argt. Vara uppe på sängen fortare än jag han ta ner henne. Riktigt, riktig sur när jag till slut lyckades bädda klart :smile:

Gissa hur lång tid det tar med fem som hjälper till...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 19 sep 2017, 07:56

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Tvättat idag och bäddat med nya fräscha lakan. Nikita tyckte det var otroligt roligt att 'hjälpa' till. Det måste naturligtvis rullas runt, runt, runt, kaninsparkas, gömmas under lakanet, lägga sig platt och glo argt. Vara uppe på sängen fortare än jag han ta ner henne. Riktigt, riktig sur när jag till slut lyckades bädda klart :smile:

8-[ Oj, ja kan tänka mig att det tar tid. Med bara 2 st som "hjälper" till räknar jag med en timme för att bädda rent. Blir Tösen riktigt i gasen och råkar döda dunkudde tar det en dag inkl städningen av allt dun i hela huset :smile:
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 19 sep 2017, 08:27

Har en väluppfostrad liga hemma. De sitter snällt nedanför sängen och väntar för att sen borra ned sig i nyfluffade täcken med rena lakan på. Allt till husses förtret som inte riktigt gillar katthår på nybäddad säng. :grin:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 19 sep 2017, 13:00

Jag kan bara tänka mig :smile: antar att medan du plockar ner en så smiter tre upp. Man kan ju tro att Nikita inte vill ligga kvar när jag lägger på duntäcket men då hittar jag en liten brun klump naturligtvis mitt i sängen så jag måste fiska fram henne. Då blir det riktigt sura blickar. Jag undrar om jag någonsin har en bäddad säng utan större eller mindre antal bruna katthår? :-k

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 19 sep 2017, 13:05

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:

Jag kan bara tänka mig :smile: antar att medan du plockar ner en så smiter tre upp. Man kan ju tro att Nikita inte vill ligga kvar när jag lägger på duntäcket men då hittar jag en liten brun klump naturligtvis mitt i sängen så jag måste fiska fram henne. Då blir det riktigt sura blickar. Jag undrar om jag någonsin har en bäddad säng utan större eller mindre antal bruna katthår? :-k

8-[ Oj, ja kan tänka mig att det tar tid. Med bara 2 st som "hjälper" till räknar jag med en timme för att bädda rent. Blir Tösen riktigt i gasen och råkar döda dunkudde tar det en dag inkl städningen av allt dun i hela huset :smile:

Tack och lov så dödar inte Nikita täcken eller kuddar, än så länge. Men kuddar är det väldigt roligt att kaninsparka på dock.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 19 sep 2017, 14:04

Starwatcher skrev:
Herr katt har haft turen att få komma till er och han är säkert mkt tacksam för det. Att han har ett vanligt kaxigt sätt är ett bra betyg för er och den kärlek ni visar honom.

eye of a tiger skrev:
Håller med starwatcher att herr katt hade tur som fick komma till er

Tack för fina ord och uppmuntran Starwatcher och Eye. :rosor:

Safia skrev:

Ja så är det nog. Som beteendevetare så vet jag ju att människor har ett starkt "kroppsminne" även av saker som vi glömt på ett medevetet plan och så är det förstås även för katter. Väldigt skönt att kunna göra en insats för en liten kisse...eller tre. :blink: :rosor:

Tessera skrev:
Men det kan bli så mycket bättre! Med tiden! Mina älskade lurvetussar Pandora och Leonardo, som tyvärr skuttar runt på andra sidan regnbågsbron nu för tiden, var vanvårdade och misshandlade när de kom till mig. De litade inte på många utom matte först...men sedan blev de världens gosgrisar, som hoppade upp till folk i soffan (matte och husse skulle ju aldrig släppa in någon som var elak mot katter) och de älskade att vara på utställning och fick lovord för att de var så trygga och fina
.

Ja, det är så underbart att tänka på alla katter, inte minst här på forumet, som får nya familjer och massor av kärlek och hur de utvecklas och blir trygga så småningom genom det. :rosor:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 22 sep 2017, 10:55

Var och lämnade katterna på kattpensionatet imorse. Doxy dök direkt in i en holk och gömde sig medan Midna fräste och morrade åt allt. Sen såg hon en hylla dit man kunde klättra och en boll och en kattmyntegrej och en rastgård -och så glömde hon bort att vara rädd :smile:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 22 sep 2017, 14:26

Åh vad jag njuter av att Nikita kommit tillbaka igen. Hon ligger inte bara i sin kattigloo utan numera på den uppvärmda kattsängen på skrivbordet/fönstret. Och chillar med mig i sängen hela nätterna. :hi5: Kan möjligtvis ha något att göra med att jag äntligen kommit på hur man stänger av elementet i vardagsrummet så man inte kippar efter andan av värmen i lägenheten. Förra vintern hade jag balkongdörren öppen ibland bara för att det var så varmt.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 23 sep 2017, 00:04

Lurvpöse skrev:Var och lämnade katterna på kattpensionatet imorse. Doxy dök direkt in i en holk och gömde sig medan Midna fräste och morrade åt allt. Sen såg hon en hylla dit man kunde klättra och en boll och en kattmyntegrej och en rastgård -och så glömde hon bort att vara rädd :smile:

Sjysst pensionat!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 24 sep 2017, 20:21

Stackars Nikitagoset, hon är inne i en period när hon läcker - det verkar gå i perioder och luktar så hon behöver tvättas ibland. Inte uppskattat. Matte gratis på Blocket. :swear:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 26 sep 2017, 08:32

Börjar ha kattabstinens och förföljer okända katter på gatan.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Fragole » tis 26 sep 2017, 09:20

Yrhättans skrev:Börjar ha kattabstinens och förföljer okända katter på gatan.
Haha! Det är inte lätt att vara utan sina pälsklingar!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 26 sep 2017, 13:19

:smile: Då vet vi att det är du när det står i tidningarna om svensk kvinna som förföljer katter på gatan för att gosa :-D Skämt å sido, kan inte ens tänka på hur mkt du måste sakna din fina liga !
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 26 sep 2017, 17:31

Been there, done that... :grin:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 26 sep 2017, 20:56

Vad är det för katter som finns där? Är det mycket gatukatter?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 27 sep 2017, 02:19

De är bra på att ta hand om sina katter, det är få lösspringande katter här. Finns kattklubb, utställningar och olika rasuppfödare. Jag vet att det finns program som har till uppgift att fånga in och sterilisera/kastrera innan de släpps ut.
På en av öarna finns det här
http://lanaicatsanctuary.org/
Vågar inte åka dit, risken är stor att jag tar med någon hem.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » fre 29 sep 2017, 13:43

Alltså åh! Igår natt vaknade jag av lite kurrande katt i örat. Som var påväg rakt ner under täcket där han la sig alldeles brevid mig. Så himla gulligt! Så kul att lucifer börjar bli så himla trygg med oss också här hemma. Nu vill ha bara vara nära hela hela tiden. Låg mellan mig och hussen under täcket större delen av morgonen också. Så himla gosigt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 29 sep 2017, 18:22

Lilla Luna skrev:Alltså åh! Igår natt vaknade jag av lite kurrande katt i örat. Som var påväg rakt ner under täcket där han la sig alldeles brevid mig. Så himla gulligt! Så kul att lucifer börjar bli så himla trygg med oss också här hemma. Nu vill ha bara vara nära hela hela tiden. Låg mellan mig och hussen under täcket större delen av morgonen också. Så himla gosigt.

:heart: så mysigt :-D
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 29 sep 2017, 21:17

Hmm, jag undrar nästan om Nikita fått mask, iofs har hon inte varit utanför lägenheten sedan i somras. Men hon är mer hungrig än vanligt. Undrar om katter blir hungrigare när det blir kallare :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 30 sep 2017, 02:31

mjlee skrev:Hmm, jag undrar nästan om Nikita fått mask, iofs har hon inte varit utanför lägenheten sedan i somras. Men hon är mer hungrig än vanligt. Undrar om katter blir hungrigare när det blir kallare :-k

Mina äter mer när det är kallare, ibland har de också matdagar då de äter väldigt mycket.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 02 okt 2017, 09:36

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Hmm, jag undrar nästan om Nikita fått mask, iofs har hon inte varit utanför lägenheten sedan i somras. Men hon är mer hungrig än vanligt. Undrar om katter blir hungrigare när det blir kallare :-k

Mina äter mer när det är kallare, ibland har de också matdagar då de äter väldigt mycket.

Samma här, och motsatsen, dagar då det rynkas på nosen åt allt. (dock inte så ofta när det gäller lillen)

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 02 okt 2017, 13:50

Aziz skrev:
Yrhättans skrev:

Samma här, och motsatsen, dagar då det rynkas på nosen åt allt. (dock inte så ofta när det gäller lillen)

Även Prickisarna har ibland (för sällan) matdagar. Temperaturen spelar nog ingen roll för deras matlust. Båda är petiga med maten tyvärr,
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 03 okt 2017, 21:45

Nikita är rolig. Hon hatar verkligen vatten, men när hon ligger och sover på skrivbordet doppar hon svansen i vattenkoppen jag har som hon kan dricka ur och märker det inte alls, trots att svansen viftar så jag får vattenstänk på mig :smile:

Ericany
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Ericany » sön 08 okt 2017, 15:03

Hej alla kattälskare!

Jag hoppas att jag kan få råd av er.

Jag har en kastrerad hane på 3 år (innekatt) som behöver en kompis, han är ganska framåt och ständigt sugen på bus. I temperamentet är han annars en jättehärlig och genomsnäll katt men som sagt behöver han busa oftare än vi orkar.

Bör vi skaffa en likasinnad kattunge eller en som är lite lugnare? Vill gärna ha en katt som gillar att mysa och antar att i princip alla katter är sugna på bus om kompisen insisterar? Tänker också på eventuell risk att kattungen känns som ett hot om den är för framåt?

Undrar även om det mest lämpligt med hane eller hona? Givetvis ska kattungen kastreras.

Vad har ni för kommentarer?

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 08 okt 2017, 21:25

Grattis älskade Nikita på födelsedagen! :love: så praktiskt med SMS från Agria så jag inte glömmer bort. Hann tyvärr inte köpa kyckling utan det får bli imorgon. En myckenhet Dreamies blir det dock. Puss på dig goset mitt. :heart: :balloon: :wub:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 08 okt 2017, 23:05

Grattis nikita .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 09 okt 2017, 07:17

Grattis Nikita på födelsedagen :grattis: :balloon: Det blir säkert extragod kyckling när du får den och extramycket godis är en perfekt födelsedag :-D
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 09 okt 2017, 07:30

mjlee skrev:Grattis älskade Nikita på födelsedagen! :love: så praktiskt med SMS från Agria så jag inte glömmer bort. Hann tyvärr inte köpa kyckling utan det får bli imorgon. En myckenhet Dreamies blir det dock. Puss på dig goset mitt. :heart: :balloon: :wub:

Stort grattis till en vacker tös!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 09 okt 2017, 16:12

mjlee skrev:Grattis älskade Nikita på födelsedagen! :love: så praktiskt med SMS från Agria så jag inte glömmer bort. Hann tyvärr inte köpa kyckling utan det får bli imorgon. En myckenhet Dreamies blir det dock. Puss på dig goset mitt. :heart: :balloon: :wub:

Grattis vackra Nikita! :grattis:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 10 okt 2017, 11:06

Fick tag på en hund att gosa med idag. Allvarlig kattabstinens, saknar min liga.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 10 okt 2017, 11:26

Jag tror att Midna lyckades finta bort mig helt igår.

Lekte lite med katterna en stund och slängde dreamies åt dem. Jag har dem i en gammal kryddburk. Sedan drog Midna iväg och började gräva upp leca-kulor ur en blomkruka. Jag ställde ifrån mig burken utan att sätta fast locket.

Jag lyfte bort Midna från blomman och hämtade sopskyffeln. På den tiden hann Midna gå tillbaka och välta ut allt i burken på golvet... Hon är inte dum den där!
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 10 okt 2017, 13:53

Lurvpöse skrev:Jag tror att Midna lyckades finta bort mig helt igår.

Lekte lite med katterna en stund och slängde dreamies åt dem. Jag har dem i en gammal kryddburk. Sedan drog Midna iväg och började gräva upp leca-kulor ur en blomkruka. Jag ställde ifrån mig burken utan att sätta fast locket.

Jag lyfte bort Midna från blomman och hämtade sopskyffeln. På den tiden hann Midna gå tillbaka och välta ut allt i burken på golvet... Hon är inte dum den där!

Smart tjej :smile:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 10 okt 2017, 17:29

Lurvpöse skrev:Jag tror att Midna lyckades finta bort mig helt igår.

Bra tös reder sig själv. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 11 okt 2017, 20:19

Stor lycka i kväll! 2 flugor kom in. Första dödade Tösen, tog ca 1 sekund. Den andra sitter nu uppe i taket i arbetsrummet och lär nog snart också vara död. 2 nöjda katter mao :grin:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 12 okt 2017, 14:08

Busfrön :hi5: för flygor. Och duktig fröken som tog flygan på 1 sekund
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tor 12 okt 2017, 16:25

När man kommer hem från en lång dag i skolan och Pisco börjar spinna redan när jag närmar mig soffan!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 12 okt 2017, 18:11

eye of a tiger skrev:Busfrön :hi5: för flygor. Och duktig fröken som tog flygan på 1 sekund

Tösen tackar och hälsar att självklart är tjejer de bästa jägarna - hennes bror muttrar nu surt över tjejer och deras hybris....
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"