Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
mjlee
Superkatt
Superkatt

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav mjlee » sön 30 apr 2017, 15:15

Funderar på om det är dags för första utomhuspromenaden med Nikita. Men det är fortfarande lite kyligt och blåser så frågan är om min tunnpälsade dam skulle uppskatta det. Hon är ju ganska frusen av sig och när det krävts gående i bur när vi åkt tåg så har det klagats rejält på vägen.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 30 apr 2017, 21:11

:swear: Jäkla smällare stackars Jackson är orolig .Jane märket av deta och försökte få honom på andra tankar. och drog in honom i lektornet för brottnings match :smile: :consoling: .Det är bra att han har en sån bra stora syster =D> :rosor:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 01 maj 2017, 21:50

Bild
Blomman känner sig ensam så jag gör den sällskap

Bild

Jackson ville att jag skulle ta över nu närhan var tvungen att gå och göra något viktigt.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

bubblan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bubblan » tis 02 maj 2017, 01:44

Ville inte att jag skulle gå till jobbet (Elliot)

Bild

Min nya katt (Chica). Fick henne via kattjouren. Kan ju lika bra rädda en katt.

Bild

Min tredje katt (Kiwi) som inte var lika road över Chicas ankomst

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 02 maj 2017, 09:13

Fina kissar du har bubblan. Röda katter och "toxidos" är något av favoriter för mig. :-D

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 03 maj 2017, 21:39

Hehehe, Nikita låg och solade på sängen och rullade runt så hon trillade ner på golvet. Vilken mördarblick man fick :smile: Det var uppenbarligen helt mitt fel.

Men sedan kom hon upp på skrivbordet medan jag jobbade och gosade in sig och fläkte ut sig över tangentbordet och spann så högt att jag trodde personerna jag intervjuade skulle höra det. Efteråt jamade hon mycket högt och klagande när jag måste ta ner henne. Nu är man inte vidare populär :pfft:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 03 maj 2017, 22:29

mjlee skrev:Hehehe, Nikita låg och solade på sängen och rullade runt så hon trillade ner på golvet. Vilken mördarblick man fick :smile: Det var uppenbarligen helt mitt fel.

Men sedan kom hon upp på skrivbordet medan jag jobbade och gosade in sig och fläkte ut sig över tangentbordet och spann så högt att jag trodde personerna jag intervjuade skulle höra det. Efteråt jamade hon mycket högt och klagande när jag måste ta ner henne. Nu är man inte vidare populär :pfft:

Klart det är mattes fel. Du skulle såklart bäddat runt henne med kuddar så hon inte kunde ramla ner, det borde en kattslav begripa.
Må vara att du har ett tråkigt jobb just nu, men det är mycket värt att få ha en katt på jobbet.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 03 maj 2017, 22:41

Jag borde gå och lägga mig men har fastnat. Rultan Yra ligger i korgen bredvid mig på skrivbordet och sover djupt. Jag har gett järnet i kväll och busat med alla och hon har somnat djupt.
Baktassarna smårycker som om hon springer i sömnen, framtassarna har hon stoppat tätt ihop i korgen och ett nöjt uttryck i ansiktet. Dessutom småpratar hon i sömnen omväxlat med en och annan snarkning.
Systrarna bus har trängt ihop sig i lilla klöstunnan och Ludde har sträckt ut sig på filten under elementet. På sängen ligger Madde ihoprullad och sover.
Allt är fridfullt och jag vill bara sitta här och njuta en stund.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 04 maj 2017, 00:00

Låter mysigt. Busförn har kört järnet de med och ligger nu utslagna
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 04 maj 2017, 00:32

Yrhättans skrev:Jag borde gå och lägga mig men har fastnat. Rultan Yra ligger i korgen bredvid mig på skrivbordet och sover djupt. Jag har gett järnet i kväll och busat med alla och hon har somnat djupt.
Baktassarna smårycker som om hon springer i sömnen, framtassarna har hon stoppat tätt ihop i korgen och ett nöjt uttryck i ansiktet. Dessutom småpratar hon i sömnen omväxlat med en och annan snarkning.
Systrarna bus har trängt ihop sig i lilla klöstunnan och Ludde har sträckt ut sig på filten under elementet. På sängen ligger Madde ihoprullad och sover.
Allt är fridfullt och jag vill bara sitta här och njuta en stund.

Härligt med förnöjda kissar runt omkring sig. Själv jobbar jag med det sista avsnittet i Pawpeds steg 1 med två nöjt slumrande kissar i sängen tätt intill mig. Bara katter i både knopp och kropp alltså, helt perfekt. :hi5:

Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Luna - En svartvit Bengal

Inläggav Lilla Luna » tor 04 maj 2017, 12:24

Vi har ju haft problem med Lunas mage till oc hfrån och igår var vi hos veterinären för 711 gången för undersökning.
Denna gång ska vi samla massa avföring, från tre tillfällen ist för bara ett för att verkligen utesluta Tritichomas (stavning?).
Vi fick även tips om foderbyte så nu ska vi prova RC sensitive och se hur det går..

Vi pratade lite om IBD utredningen också men med tanken på att vi har en reservation på vår försäkring för just mag och tarmproblem så kommer vi inte kunna genomföra den utredningen, vilket känns jätte jobbigt. Men 15k är helt enkelt alldeles för mycket för oss..
Känner mig som världens sämsta matte.. :-(

Veterinärbesök har tidigare varit helt okej men denna gång var l´Luna extremt rädd, både bajsade och kissade på sig när dom skulle ta blodprov och sen var hon så spänd så det kom inget blod i vilket fall.. Hon kommer ju aldrig frivilligt gå med att åka till veterinär igen.. Vad kan man göra för att förbättra det? Är det inte Tritichomas så måste vi tillbaka för att ta ett ordentligt blodprov, vilket känns extremt jobbigt nu när hon är så rädd.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 04 maj 2017, 18:19

Jane fjant maja fjantar hellre i trap ingången och jagar ett trasigt skosnöre än att gå ut . hon slank ut efter att jag slängt skräp .

iför sig fick hon gå ut innan middag men ändå fast det är fint väder .så är hon ändå inne och busar järnet med brosan :smile:
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 04 maj 2017, 21:50

Lilla Luna skrev:Vi har ju haft problem med Lunas mage till oc hfrån och igår var vi hos veterinären för 711 gången för undersökning.
Denna gång ska vi samla massa avföring, från tre tillfällen ist för bara ett för att verkligen utesluta Tritichomas (stavning?).
Vi fick även tips om foderbyte så nu ska vi prova RC sensitive och se hur det går..

Vi pratade lite om IBD utredningen också men med tanken på att vi har en reservation på vår försäkring för just mag och tarmproblem så kommer vi inte kunna genomföra den utredningen, vilket känns jätte jobbigt. Men 15k är helt enkelt alldeles för mycket för oss..
Känner mig som världens sämsta matte.. :-(

Veterinärbesök har tidigare varit helt okej men denna gång var l´Luna extremt rädd, både bajsade och kissade på sig när dom skulle ta blodprov och sen var hon så spänd så det kom inget blod i vilket fall.. Hon kommer ju aldrig frivilligt gå med att åka till veterinär igen.. Vad kan man göra för att förbättra det? Är det inte Tritichomas så måste vi tillbaka för att ta ett ordentligt blodprov, vilket känns extremt jobbigt nu när hon är så rädd.

Det finns mkt man kan göra för att minska rädslan för veterinärbesök. Tösen är helt makalös paniskt rädd hos veterinären då hon ju var så mkt där som liten kattunge pga magen. Numera går det lugnt till. Det vi gör är inget konstigt alls, i korthet så tar vi aldrig blodprov när hon är vaken.

Vi väntar på vår tur ute i bilen och hon kommer direkt in på rummet och slipper på så sätt alla hemska rädd-lukter från andra rädda djur. I möjligaste mån försöker vi få första tiden på dagen, då är det mindre rädd-lukter. Vi brukar också få ett rum som ligger lite avsides till.

Väl inne på rummet sätter jag väskan (med Tösen) högt, jag öppnar en liten glipa i taket på hennes sleepypod och så får hon sederingssprutan utan att hon ser sprutan alls. Så fort nålen är ute stänger jag dragkedjan, djursjukvårdaren går ut ur rummet och efter en liten stund kommer så veterinären in när hon sover. Därefter undersöks hon och blodprover mm görs. När vi är klara får hon uppvakssprutan, jag lägger tillbaka henne direkt i väskan och så är vi själva på rummet tills hon är fullt vaken och då åker vi hem.

När jag bokar tiden brukar jag säga ifrån att vi måste ha hjälp av en riktigt van djursjukvårdare som är bra på rädda katter. Tösen är mkt snabb och träffsäker med tassarna och helt säker på att anfall är bästa försvar vilket gjort att många är rejält rädda för henne vilket i sin tur spär på hennes rädsla. Vi får dock fin förståelse och som sagt numera går det mkt bra. Det kostar inte mkt extra att ge sedering.

Vi hoppas att söta Lunas mage nu blir helt bra!! Tritrichomonas är ett elände men trots allt mkt bättre än IBD. När det gäller fodret så tror jag att RC sensitive innehåller massor av spannmål men fungerar det för hennes mage är det trots allt perfekt.

Och inte ska du känna att du är en dålig matte!!! Luna har haft stor tur som fått er som hennes familj!
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 05 maj 2017, 17:33

heh . om katterna behöver livas upp så verkar en 4 vägs tunnel göra susen .Busfröna har blivit ännu mera livligar sen den kom in i hemmet .Jane som var svår att leka med leker nu gärna i samma rum som tunneln och då den är utformad som den. är får även tösen en chans att ge sig på hänget utan att man behöver stänga dörren och inte bara en prickig pojke som kastar på den först .

känns lite taskigt att plocka bort den på söndag för att den inte ska bli trist .

edit , typiskt medan jag skrev detta så dundrade Jackson föbi mig och jag hör något slags ljud jag inte känner igen. reser mig från stolen och ser honom leka med en del av en gren :lol:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 05 maj 2017, 17:50

Bild

Bild

Jackson Galaxy

Bild

Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » fre 05 maj 2017, 23:35

Tack starwatcher för de kloka orden. Ska definitivt fråga om vi kan ge henne lugnande nästa gång. Mådde så fruktansvärt dåligt av att se henne så rädd och ynklig hos veterinären. Vi hade turen att ha två veterinärer som verkligen var vana vid lite rädda och aggressiva djur men jag vet inte om allt det med handduk hit och dit och tratt på huvudet egentligen bara gjorde henne mer stressad...

Nu är i alla fall ett ordentligt bajsprov iväg skickat. Vi får svar på måndag. En del av mig vill ju att det ska vara den där jobbiga parasiten bara för att få en diagnos som inte innebär medicin och elende hela livet.

RC sensitive torrmat innehåller inte spannmål, men huvudingrediensen är ju ris.. men hon verkar tycka om den och diarrén slutade nästa på engång. Blötmaten innehåller däremot spannmål så den skippar vi. Vi håller just nu på att kika på andra märken för känslig mage med blötmat som vi kan prova.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 06 maj 2017, 11:11

Hill's i/d i burk (påsarna innehåller vetemjöl och har lite annan sammansättning i övrigt) innehåller inget spannmål vad jag kan se från innehållsförteckningen.

Fläsklever
Kyckling
Rismjöl
Potatisproteinextrakt
Animaliskt fett
Mineraler
Cellulosa
Torkad Betmassa
Taurin
Vitaminer
Psyllium
Spårämnen

Fördel är också att de flesta katter tycker att den smakar väldigt gott och gärna äter av maten. Här hemma används den både när någon har lite trassel med magen och som "muta" när någon är lite extra kinkig och inte vill äta det vanliga utbudet.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 06 maj 2017, 11:50

Lilla Luna skrev:Tack starwatcher för de kloka orden. Ska definitivt fråga om vi kan ge henne lugnande nästa gång. Mådde så fruktansvärt dåligt av att se henne så rädd och ynklig hos veterinären. Vi hade turen att ha två veterinärer som verkligen var vana vid lite rädda och aggressiva djur men jag vet inte om allt det med handduk hit och dit och tratt på huvudet egentligen bara gjorde henne mer stressad...

Nu är i alla fall ett ordentligt bajsprov iväg skickat. Vi får svar på måndag. En del av mig vill ju att det ska vara den där jobbiga parasiten bara för att få en diagnos som inte innebär medicin och elende hela livet.

RC sensitive torrmat innehåller inte spannmål, men huvudingrediensen är ju ris.. men hon verkar tycka om den och diarrén slutade nästa på engång. Blötmaten innehåller däremot spannmål så den skippar vi. Vi håller just nu på att kika på andra märken för känslig mage med blötmat som vi kan prova.

Tratt och handduk stressar mina katter mkt. Det sägs att vira handduk runt katten ska fungera lugnande men det verkar inte riktigt fungera så för bengaler ;-)

Viktigt att komma ihåg att även om det skulle vara IBD, ska man inte tappa hoppet. Min Tös var svårt sjuk som kattunge men med rätt foder har vi gått från rejält sjuk med högdos kortison till lugn mage och en pyttedos kortison var 5:e dag just nu. Hon fick ett skov i januari och då fick vi tillfälligt gå upp i dos. Om magen håller sig lugn kommer vi att sänka hennes kortison ytterligare om ett par månader till var 6:dag och förhoppningsvis är vi tillbaka till en gång per vecka i höst. Man får sänka dosen mkt långsamt har jag lärt mig.

Hon lärde sig fort att korisonet gör att magen gör mindre ont så medicineringen går lätt för henne. Det har hänt att hon själv frågat efter kortisonet genom att sätta tassen på skåpet vi har burken, suttit bredvid där jag gjort smörkrosset med kortison i och sedan slickat i sig det från mitt finger. Annars gillar hon inte smör.
Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 06 maj 2017, 17:44

Min lilla bruna ko :wub: köpte hem både kattgräs och ampellilja. Nikita blev helgalen. De måste vattnas ordentligt i diskhon innan jag kunde ställa ut dem och jag behövde till slut stänga köksdörren eftersom Nikita inte gav sig utan hoppade upp på diskbänken hela tiden. Nu är de i alla fall utplacerade. Hoppas bara hon inte tar dem en i taget utan går och äter på alla så de har en chans att återhämta sig. :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 06 maj 2017, 22:25

mjlee skrev:Min lilla bruna ko :wub: köpte hem både kattgräs och ampellilja. Nikita blev helgalen. De måste vattnas ordentligt i diskhon innan jag kunde ställa ut dem och jag behövde till slut stänga köksdörren eftersom Nikita inte gav sig utan hoppade upp på diskbänken hela tiden. Nu är de i alla fall utplacerade. Hoppas bara hon inte tar dem en i taget utan går och äter på alla så de har en chans att återhämta sig. :smile:

Viktigt att äta något grönt för att må bra.
Här finns också ett gäng kor. Nu när det börjar komma späda små grässtrån har jag fem små kossor ute på bete....

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 06 maj 2017, 23:39

Bild

Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 07 maj 2017, 09:05

Jane är verkligen på humöret knuffa ner saker just nu . I går knuffade hon ner en matskål på tork i köket . idag en kartong på byrån inne i sovrummet . Tydligen räcker det inte att springa runt som ett yrväder med brorsan.leka med mig samt koppel promenader med mera :roll: Men jag älskar mitt lilla yrvädder trots att hon är två år äldre än Jackson så är det mer fullfart på henne.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 09 maj 2017, 12:16

Nox och jag är verkligen gjorda för varandra. Han vet exakt när jag mår dåligt och då blir han extra kelig. När jag hade en period då jag vaknade varje natt med extrema mardrömmar och grät och hade panik så kom han alltid och la sig i famnen. När jag ligger på sidan, som jag alltid ligger när jag ska försöka sova, så föredrar han att ligga nere vid mina fötter eller någon annanstans. När jag mådde dåligt skulle han ligga tryckt mot min bröstkorg, punkt slut. Han säger ifrån om han tycker vi inte gosat tillräckligt en dag dessutom, då sätter han sig på mitt bröst och tjuter mig i ansiktet. :smile:
Och han älskar att hålla i mitt ansikte med framtassarna när vi myser. En större gospropp finns inte helt enkelt. :rosor:
Elrond kommer då och då och pratar med mig också, och han är gladast när jag kliar honom på ryggen medan han äter. Min lägenhet är täckt av katthår, men täckt av kattkärlek också så det jämnar ut sig. :smile:
Bild
"Weddings are basically funerals with cake."

ApanAnn
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 09 maj 2017, 14:59

eye of a tiger skrev:Jane är verkligen på humöret knuffa ner saker just nu . I går knuffade hon ner en matskål på tork i köket . idag en kartong på byrån inne i sovrummet . Tydligen räcker det inte att springa runt som ett yrväder med brorsan.leka med mig samt koppel promenader med mera :roll: Men jag älskar mitt lilla yrvädder trots att hon är två år äldre än Jackson så är det mer fullfart på henne.

Ja just det... måste fiska fram trollet som Chilla välte ned bakom soffan. Trodde den stod utanför hennes räckhåll på sin hylla, men hon ville väl ha en utmaning :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 09 maj 2017, 19:16

ApanAnn skrev:
eye of a tiger skrev:Jane är verkligen på humöret knuffa ner saker just nu . I går knuffade hon ner en matskål på tork i köket . idag en kartong på byrån inne i sovrummet . Tydligen räcker det inte att springa runt som ett yrväder med brorsan.leka med mig samt koppel promenader med mera :roll: Men jag älskar mitt lilla yrvädder trots att hon är två år äldre än Jackson så är det mer fullfart på henne.

Ja just det... måste fiska fram trollet som Chilla välte ned bakom soffan. Trodde den stod utanför hennes räckhåll på sin hylla, men hon ville väl ha en utmaning :smile:

Förmodlingen . :smile: Tösen blir lika envis om hon vill ha åt något.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 10 maj 2017, 20:48

Tog bort 4 vägs tunneln i tisdag,då den tar så mycket plats samt för att förändra lite . tog fram den i dag då vädret är så himmla trist.

Genast var det två busfrön som sprang in i den på en gång . öhh. ser ut som den nu kommer att stå framme väldigt länge
Jackson Galaxy

Bild

mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 10 maj 2017, 21:14

Svårt att ringa/jobba med en akut gosnödig katt som dessutom behöver borstas igenom lite. Nikita jamade och ålade sig och jag försökte kika runt hennes rygg och rumpa :smile: katthår i näsa och mun är väl inte optimalt när man ska prata i telefon. En gång satte hon en tass på tangentbordet och gjorde något konstigt. När jag ringde upp igen kunde jag inte direkt säga att jo, min katt bestämde sig för att gå över tangentbordet :smile: inte uberproffsigt direkt.

Men nu när jag kan gosa sitter hon och blänger surt på mig. Katter i allmänhet och Nikita i synnerhet! :roll:

Hon har också omsorgsfullt skrapat över tomma tallriken som toscan var på med sin filt. Den är nu begravt helt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 10 maj 2017, 22:22

Bild

Dr Jekyll and Mrs Hyde

Jackson Galaxy

Bild

Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 11 maj 2017, 12:32

Inför sambons födelsedag har Lunas matte varit smart nog att planera en romatisk natt i sthlm, i tron om att vi hade en kattvakt som kunde sova över här. Tyvärr visade det sig inte vara fallet så nu sitter matte här med massa ångest och vill bara ställa in allt..
Lösningen på problemet blev helt enkelt att Luna ska få sova hos svärmor i ett enskilt rum då dom har en väldigt bestämd katthona också. Luna har inte reagerat jättebra på andra katter och den här honan är dock van med katter och men som sagt väldigt bestämd.
Så det blev den lösningen vi kunde komma fram till..

Nu sitter matte med massa oro och hur ska Luna egentligen klara sig?? Hon kommer känna sig super ensam och övergiven..
Alternativ 2 hade varit om svärmor hade kommit hit ett tag under kvällen men det blir så himla många timmar ensam och Luna är inte så självständig.. Så det känns verkligen som pest eller kolera.

I vilket fall, vad ska man ta med sig för att få Luna att känna sig så hemma som möjligt? Det kommer gälla HÖGST 24h som Luna kommer vara där.

Och för er som läst tidigare inlägg, bajsprovet har kommit tillbaka helt rent så Luna bär inte på någon läskig parasit, så hon riskerar inte attt föra vidare någon smitta! Magen är otroligt nog relativt bra nu också. Så det känns i alla fall bra.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 11 maj 2017, 13:05

Om det bara gäller 24 timmar skulle jag hellre köra på kattvaktslösning på plats än att flytta till ny miljö med en annan katt.

Hur menar du att din katt inte skulle vara självständig nog i sin hemmamiljö jämförelse mot hur hon känner det i en ny miljö med en annan katt.

Fundera över om det är dina eller kattens känslor du styr efter.

Klart att ni ska åka på en trevlig semester. Det är viktigt både för er och kissen. Luna behöver kanske oxå träna på att vara själv en stund.
Senast redigerad av Missan tor 11 maj 2017, 13:08, redigerad totalt 1 gång.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 11 maj 2017, 13:06

Lilla Luna skrev:Inför sambons födelsedag har Lunas matte varit smart nog att planera en romatisk natt i sthlm, i tron om att vi hade en kattvakt som kunde sova över här. Tyvärr visade det sig inte vara fallet så nu sitter matte här med massa ångest och vill bara ställa in allt..
Lösningen på problemet blev helt enkelt att Luna ska få sova hos svärmor i ett enskilt rum då dom har en väldigt bestämd katthona också. Luna har inte reagerat jättebra på andra katter och den här honan är dock van med katter och men som sagt väldigt bestämd.
Så det blev den lösningen vi kunde komma fram till..

Nu sitter matte med massa oro och hur ska Luna egentligen klara sig?? Hon kommer känna sig super ensam och övergiven..
Alternativ 2 hade varit om svärmor hade kommit hit ett tag under kvällen men det blir så himla många timmar ensam och Luna är inte så självständig.. Så det känns verkligen som pest eller kolera.

I vilket fall, vad ska man ta med sig för att få Luna att känna sig så hemma som möjligt? Det kommer gälla HÖGST 24h som Luna kommer vara där.

Och för er som läst tidigare inlägg, bajsprovet har kommit tillbaka helt rent så Luna bär inte på någon läskig parasit, så hon riskerar inte attt föra vidare någon smitta! Magen är otroligt nog relativt bra nu också. Så det känns i alla fall bra.

Jag hade tagit med hennes kattlåda med hennes använda sand (mkt Luna lukt), liggkorg, filt också för att hennes lukt ska finnas. ngt som luktar matte och husse, lite leksaker, mat, skålar, feliway adapter.

Kan ni skypa till Luna så kan det vara bra. Mina katter gillar sånt mkt :-)
Bild

Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 11 maj 2017, 15:39

Missan skrev:Om det bara gäller 24 timmar skulle jag hellre köra på kattvaktslösning på plats än att flytta till ny miljö med en annan katt.

Hur menar du att din katt inte skulle vara självständig nog i sin hemmamiljö jämförelse mot hur hon känner det i en ny miljö med en annan katt.

Fundera över om det är dina eller kattens känslor du styr efter.

Klart att ni ska åka på en trevlig semester. Det är viktigt både för er och kissen. Luna behöver kanske oxå träna på att vara själv en stund.

Det jag syftade på är att Luna blir ensam väldigt länge hemma vilket hon inte är van vid eller bekväm vid. Skulle vi lämna henne hemma kommer hon vara ensam i typ 22h, med avbrott på typ ca 1-2h när någon kommer med mat. Hon är en väldigt aktiv och sällskapssjuk katt så skulle inte känna mig bekväm med att lämna henne så länge. Dessutom är lite obekväm med främlingar i början så hon skulle inte våga komma fram och busa på engång heller.

Starwatcher: smart med sanden, dom använder samma märke så hade tänkte låna där först, men med hennes egen sand blir det ju hennes egen lukt också. Jag hoppas filtar och sina egna matskålar kommer räcka. Alla våra korgar och lunas favorit platser sitter fast.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 11 maj 2017, 18:30

Lilla Luna skrev:Det jag syftade på är att Luna blir ensam väldigt länge hemma vilket hon inte är van vid eller bekväm vid. Skulle vi lämna henne hemma kommer hon vara ensam i typ 22h, med avbrott på typ ca 1-2h när någon kommer med mat. Hon är en väldigt aktiv och sällskapssjuk katt så skulle inte känna mig bekväm med att lämna henne så länge. Dessutom är lite obekväm med främlingar i början så hon skulle inte våga komma fram och busa på engång heller.

Jag förstår hur du tänker och har inga problem med det men utifrån din katts synvinkel är det en större ansträngning att lämna sitt revir för ett alldeles nytt som dessutom ägs av en annan katt. Det blir också påverkan på din svärmors katt.

Under den korta tid som din katt kommer att vara ensam hemma hinner hon dels bevaka sitt revir precis som vanligt och dels kommer hon att sova en hel del.

I båda fallen var det ju svärmor som skulle ta hand om kissen.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 11 maj 2017, 20:21

Finns inget mysigare en spinnande tös i knät
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 11 maj 2017, 22:23

Önskar jag haft kameran framme i kväll. Det är ganska kallt ute men alla ville ut en sväng när solen var framme på kvällen. Tittar ut efter en stund och ser inga katter. Går ut på altanen och tittar ner på gräsmattan. Där sitter alla fem på rad på några stenar för att komma åt den lilla kvällssolen som var där. Såg ut som ugglor på rad.

Sen i kväll har jag skurat kattlådan på favoritstället på undervåningen. Kattsand står redo i hinkar och katterna busar för fullt i vardagsrummet. Plötsligt kommer Luna, tittar in på toan, ingen kattlåda! Jag ser hur hon sneglar uppåt trappan men bestämmer sig för att det är för bråttom så hon hoppar upp i en hink och sätter sig.

Med katter i huset finns det alltid något att le åt.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 11 maj 2017, 22:25

Lillebror har gått från att rynka nosen åt hästlukt till att sova i timmar i en kartong med hästtäcken (varav det ena luktar starkt av häst, eftersom det legat otvättat i källaren sen i höstas i väntan på att jag ska byta ett trasigt spänne...), vilket fick till följd att han stank i flera timmar efteråt. Knaskatt. Nu ligger han på min ridkjol, och Lillan har norpat en skitig sadelgjord som hon utsåg till en prima huvudkudde. Jahapp...fast jo, de borde ju vara vana vid hästgrejer vid det här laget :roll:

Användarvisningsbild
Naala92
Superkatt
Superkatt
Katt: Ocicater

Inläggav Naala92 » fre 12 maj 2017, 17:00

(Ville inte göra en ny tråd i utställningsdelen för en fråga :oops: ) Finns det några regler kring öroninflammation och utställning? Ena katten har det och vi har gjort odling som visat att det inte är smittsamt. Om hon fortfarande skulle ha kvar lite när utställningen är funkar det med veterinärintyg (så de kan vara säkra på att det inte är skabb eller så)? (Hon är inte påverkad av det överhuvudtaget) 8-[
Bild
Min hemsida http://www.smallpaws.se" onclick="window.open(this.href);return false;
~Saknade Timon och Benjamin <3 ~

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 12 maj 2017, 21:38

Att ge Jackson syrsor är menings löst .efter 2 sekunder så har han käkat upp dem :roll:

Jane där i mot jagar dom lämnar dom när hon har lessnat vilket gör att jackson går dit och slukar up den med
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 13 maj 2017, 12:25

Två saker som var bra idag. att tösen är snäll samt jag vet hur jag ska bete mig när en katt freaking out .

Tösen och jag var ute en stund på morgonen ,sen var jag tvungen att gå in så lyfta upp henne och började bära hem henne .Jag började känna att hon blev stel och började stirra mig i ögonen . Jag tittade då bort och blundande . Men plötsligt kom en tas flygande rakt över mitt öga i alla fall. som tur utan klor ute och hon såg inte så glad ut men jag lyckades behålla lugnet . vi var då vid porten och gick in .
v
förmodligen hade hon set en katt när jag lyfte upp henne och hon blev aggressiv av detta .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » lör 13 maj 2017, 12:58

Jag kände mig rätt taskig mot Sotis i morse. Hon väckte mig, jag gick upp och lade upp maten på hennes fat. Men när jag ställde ner fatet så kände jag att något var fel. Så precis när hon skulle börja äta kom jag på det - medicinen!! Vilket innebar att jag fick rycka undan maten mitt framför nosen på Sotis. :smile: Pga att hon måste skölja munnen efter medicineringen, så får hon maten först efteråt.
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Återgå till "Allmänt kattprat!"