Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav eye of a tiger » tis 04 apr 2017, 15:17

Yrhättans skrev:Ligan applåderar Jane som så modigt försvarade matte. De vet att toarullar kan vara väldigt lömska och ligga i bakhåll om man inte anfaller först. De måste dödas väldigt noga.

Jane tackar Ligan och nickar instämmande och hälsar - Duktiga katter som oss borde få medalj . De är lömska de där toarullarna 8-[
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 04 apr 2017, 15:35

Colourspot skrev:Kära medforumkatter, kan ni hjälpa mig att få matte att köpa en ny säng? Den vi har är hur bra som helst, men den är för liten och räcker faktiskt bara åt mig (och möjligen Lillan, hon är så liten). På dagarna vill jag ligga vid kudden, efter att jag legat på klösmöbeln i solen vid fönstret. Det har jag alltid gjort, så hon borde lärt sig nu. Men icke. Idag ligger hon kvar i sängen, och tar upp all plats! Matte säger att hon är sjuk, så jag är snäll och ligger vid fotändan, men såhär kan vi ju inte hålla på. Matte snackar om att vi ska flytta och få mer plats, så en megastor säng borde vara högst upp på listan, men hon säger att det är dyrt med sängar. Människor prioriterar jättekonstigt.
//Lillebror

Kära Lillebror.
Du måste tjata lite om alla fördelar med en stor säng. Både du och Lillan kan sova gott då. Det är också viktigt för oss katter att kunna sträcka ut sig ordentligt ibland. Byta plats för att inte få liggsår får man inte heller glömma.
Om matte inte tycker argumenten räcker får du locka med att matte också kan få plats att sova där för att njuta av ert sällskap.
Busligan

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 04 apr 2017, 18:01

Bild

:smile: jäpp stämmer bra

Colourspot skrev:Kära medforumkatter, kan ni hjälpa mig att få matte att köpa en ny säng? Den vi har är hur bra som helst, men den är för liten och räcker faktiskt bara åt mig (och möjligen Lillan, hon är så liten). På dagarna vill jag ligga vid kudden, efter att jag legat på klösmöbeln i solen vid fönstret. Det har jag alltid gjort, så hon borde lärt sig nu. Men icke. Idag ligger hon kvar i sängen, och tar upp all plats! Matte säger att hon är sjuk, så jag är snäll och ligger vid fotändan, men såhär kan vi ju inte hålla på. Matte snackar om att vi ska flytta och få mer plats, så en megastor säng borde vara högst upp på listan, men hon säger att det är dyrt med sängar. Människor prioriterar jättekonstigt.
//Lillebror

Busfrön håller med Ligan man får tjata och visa tydligt att det är trångt genom att trycka sig tätt intill så matte hamnar delvis utanför sängen och är nära och ramla ur sängen . (matte kommenterar tösens kommentar med att sängen är i perfekt storlek och pekar på de två korgarna i sängen . vilket tösen ignorerar )
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 04 apr 2017, 18:32

Matte blänger på Lillebror och kontrar med att vi minsann får plats alla tre på natten. Lillebror blänger tillbaka och svarar surt att matte snott hans dagsovplats, det har minsann inget med nätter att göra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 04 apr 2017, 21:18

Colourspot skrev:Matte blänger på Lillebror och kontrar med att vi minsann får plats alla tre på natten. Lillebror blänger tillbaka och svarar surt att matte snott hans dagsovplats, det har minsann inget med nätter att göra.

Busligan hälsar till Lillebror att det Väldigt Viktigt Med Bra Sovplats På Dagen. Man måste orka gosa och busa med matte när hon kommer hem. Om hon väljer att ockupera sängen på dagtid så är det viktigt med stor säng så alla kan vila bra.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » ons 05 apr 2017, 05:14

Lillan: *petar på matte*
Matte: *vaknar*
Lillan: Men hej matte, är du vaken, då kan vi goooosa! *kväver närapå matte som är toktäppt i näsan*
Matte: *klappar katt*
Lillan: Nä, nu måste jag sova därborta.
Matte: Jaha, meh..
Lillan: Det är faktiskt mitt i natten, då ska en sova.

Fem minuter senare, matte är väldigt vaken. Lillebror kräks.

Lillebror: Jag vill ha frukost.
Matte: klockan är fyra. Det blir inget.
Lillebror: Jag är hungrig. Magen är tom.
Matte: ... *kan knappt andas efter att ha snytit mig femtioelva gånger*
Lillebror: Det är äckligt här.
Matte: Jaha.
Lillebror: Jätteäckligt. Din jacka också. Och golvet. Blä. Städa, matte.
Matte: *sätter mig upp i ett försök att andas*
Lillebror: STACKARS LITEN MIIIIIIIG! *ylar*

En halvtimme senare. Matte kan fortfarande knappt andas. Kliver upp för att gå på toa.

Matte: *ser mig noga för men trampar ändå i kräks*
Lillebror: Sa ju att du skulle städa.

Aziz
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 05 apr 2017, 15:18

Colourspot skrev:Lillan: *petar på matte*
Lillan: Men hej matte, är du vaken, då kan vi goooosa! *kväver närapå matte som är toktäppt i näsan*

En halvtimme senare. Matte kan fortfarande knappt andas. Kliver upp för att gå på toa.

:smile:

Herr katt låter hälsa att det är högst olämpligt med sjuka mattar då servicenivån inte kan hålla den standard man har rätt att kräva som katt. Han framför därför sina djupaste sympatier i detta svåra trångmål till Lillebror och Lillan och hoppas att matten i nämnda fall omgående ser till att återfå hälsan så att servicenivån återgår till det normala. :roll:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 05 apr 2017, 20:40

Aziz skrev:
Colourspot skrev:Lillan: *petar på matte*

:smile:

Herr katt låter hälsa att det är högst olämpligt med sjuka mattar då servicenivån inte kan hålla den standard man har rätt att kräva som katt. Han framför därför sina djupaste sympatier i detta svåra trångmål till Lillebror och Lillan och hoppas att matten i nämnda fall omgående ser till att återfå hälsan så att servicenivån återgår till det normala. :roll:

Prickisarna vill också skicka deras varmaste sympatier till Lillebror och Lillan i denna besvärliga situation :consoling: Det är obeskrivlig när servicenivån plötsligt rasar ihop! Det är en katts rättighet att alltid ha en perfekt service!!

Båda hoppas att servicen snart är på topp igen och att Lillebrors och Lillans matte snart är frisk igen!
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » ons 05 apr 2017, 20:48

Lillebror och Lillan tackar för sympatierna från alla fyrbenta. Ingen ordning här hemma. Matte säger att extramänniskan kanske ska komma upp en sväng i helgen - kanske kan hon övertalas till att ordna upp denna misär.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 06 apr 2017, 09:14

lill stumpan är verkligen inbyggd på jakt,fånga ,döda och äta . så fort hon har leksaken i mun så ser hon fundersam ut . sama sak när hon rakterar runt så kanhon stanna upp och äta
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 06 apr 2017, 11:38

eye of a tiger skrev:lill stumpan är verkligen inbyggd på jakt,fånga ,döda och äta . så fort hon har leksaken i mun så ser hon fundersam ut . sama sak när hon rakterar runt så kanhon stanna upp och äta

Precis så är Tösen också :hi5: När hon haft jätteont i magen, mått illa och matvägrat har jag utnyttjat det genom att dra igång kul jaktlek mitt i natten. Fast hon matvägrat så fångar man fint byte så måste man äta :smile:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 06 apr 2017, 15:43

Starwatcher skrev:
eye of a tiger skrev:lill stumpan är verkligen inbyggd på jakt,fånga ,döda och äta . så fort hon har leksaken i mun så ser hon fundersam ut . sama sak när hon rakterar runt så kanhon stanna upp och äta

Precis så är Tösen också :hi5: När hon haft jätteont i magen, mått illa och matvägrat har jag utnyttjat det genom att dra igång kul jaktlek mitt i natten. Fast hon matvägrat så fångar man fint byte så måste man äta :smile:

:hi5: Smart sätt att avända sig av hennes instinkter :rosor:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 07 apr 2017, 00:01

Nikita är på uselt humör. Först var kattslaven borta alldeles för länge - och har mage att skylla på signalfel! Sedan nyser matte hela tiden så Nikita måste pipa högt varje gång. Jobbigt. Så då måste man bara gnaga lite. Dessutom var det alldeles för lite Dreamies som mutor för övergreppen :swear:

Är det någon som vill ha en matte gratis?

PS fast kanske inte ändå. Det är ändå ganska mysigt att ligga som en bebis med magen upp i mattes famn, bli vaggad och mjölktrampa med klorna ute på mattes röda svidande näsa där hon just nu snyter sig oupphörligen.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 07 apr 2017, 08:41

Skandal. Framför allt den lilla mängden Dreamies. Lillan och Lillebror sänder sympatier till Nikita.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 07 apr 2017, 11:52

Gick upp för att kissa och borsta tänderna, tänkte ta en ridtur. Ont i magen efter kisseriet, så tänkte vila en stund först. Glöm det, sa Lillebror som raskt lade sig precis mitt på sängen och blänger nu bistert på mig :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 apr 2017, 17:08

Bild

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Den nya snabell draken är jättefarlig hälsar Jackson .
Jane säger att hon inte alls är rädd utan ser efter sin fega bror och håller utsik att kusten är fri
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 09 apr 2017, 17:46

Colourspot skrev:Gick upp för att kissa och borsta tänderna, tänkte ta en ridtur. Ont i magen efter kisseriet, så tänkte vila en stund först. Glöm det, sa Lillebror som raskt lade sig precis mitt på sängen och blänger nu bistert på mig :smile:

Lillebror bara visar på hur skönt det skulle vara för alla med en större säng.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 09 apr 2017, 17:47

eye of a tiger skrev:Bild

Jane säger att hon inte alls är rädd utan ser efter sin fega bror och håller utsik att kusten är fri

Snabeldrakar är något man ska se upp med. I ligan är det Yra som bryr sig minst, stor risk att draken kommer att suga upp hennes svans någon gång. Då lär matte vara väldigt billig.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 09 apr 2017, 20:09

Inte ok med ny snabeldrake :consoling: Fint att Jane håller koll så inget farligt händer :hi5:

Det är så även hos oss att om ngn kan verka farligt så går stora starka pojken och gömmer sig medan syrran kommer fram för att undersöka saken. Tjejer verkar klart modigare......
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 apr 2017, 21:20

Yrhättans skrev:

Snabeldrakar är något man ska se upp med. I ligan är det Yra som bryr sig minst, stor risk att draken kommer att suga upp hennes svans någon gång. Då lär matte vara väldigt billig.

Jane är väl mindre rädd men inte så pass lungn som yra .
Starwatcher skrev:
Inte ok med ny snabeldrake :consoling: Fint att Jane håller koll så inget farligt händer :hi5:

Det är så även hos oss att om ngn kan verka farligt så går stora starka pojken och gömmer sig medan syrran kommer fram för att undersöka saken. Tjejer verkar klart modigare......

Jane :hi5: Tjejer är defintivt modigare
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 apr 2017, 21:48

Jesus att se en tung prick pojke hänga i gardinstången :shock: som tur gick inte stången sönder och han åkte kana ner för gardinen en bit
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » mån 10 apr 2017, 12:08

Nån mer katt som grabbar tag i ens hand/arm och klamrar sig fast, men samtidigt kaninsparkar som en tok mot nämnda hand och trycker ifrån med bakbenen? Snacka om motsägelsefullt! :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 11 apr 2017, 21:56

Bild

Busfrön har nu suttit i stirrat på en flygga hur länge som helst. Jane ser ut som hon har sett den heliga gralen

Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 12 apr 2017, 12:47

Chaplin rejsade precis rakt över mitt knä i soffan. Kul att han är på lekhumör :rosor:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 12 apr 2017, 21:47

Busfrön har nu suttit i stirrat på en flygga hur länge som helst. Jane ser ut som hon har sett den heliga gralen

Flygande snacks är intressant såklart.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 12 apr 2017, 21:48

Colourspot skrev:Nån mer katt som grabbar tag i ens hand/arm och klamrar sig fast, men samtidigt kaninsparkar som en tok mot nämnda hand och trycker ifrån med bakbenen? Snacka om motsägelsefullt! :smile:

Yra kan också det där. Ibland kommer hon rusande och kramar om mitt ben hårt och sparkar med bakbenen....

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 14 apr 2017, 01:50

Nikita hälsar att borta bra men hemma är ändå bäst. Där man kan ligga och sova i sin igloo eller kattsäng bredvid det varma elementet. Få klösa så mycket man vill på sin egen klöspåle utan att matte ropar och kommer och plockar bort en. Och få Sheba ur en påse men alldeles för lite Dreamies för att kompensera att bli släpad en halv dag med tåg och buss. Kattslaven är en snåljåp! :wait:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 14 apr 2017, 09:08

mjlee skrev:Nikita hälsar att borta bra men hemma är ändå bäst. Där man kan ligga och sova i sin igloo eller kattsäng bredvid det varma elementet. Få klösa så mycket man vill på sin egen klöspåle utan att matte ropar och kommer och plockar bort en. Och få Sheba ur en påse men alldeles för lite Dreamies för att kompensera att bli släpad en halv dag med tåg och buss. Kattslaven är en snåljåp! :wait:

Jag håller med Nikita, hemma är bäst. Matte får köpa lite god påskmat till Nikita så blir det nog bra.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 14 apr 2017, 09:10

Jag tror att jag går igenom och sorterar alla köksskåp och ligan tror att det är ett spännande äventyr där man får undersöka alla skåp och allt som finns där.
Det här kommer att ta tid.....

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 14 apr 2017, 09:19

Yrhättans skrev:Jag tror att jag går igenom och sorterar alla köksskåp och ligan tror att det är ett spännande äventyr där man får undersöka alla skåp och allt som finns där.

:smile: Ja, det lär ta tid med så mycket hjälp du får av ligan. Prickisarna tycker det är mkt bra med din hjälp för utan katt-hjälp kan sortering aldrig bli bra, sånt är för svårt för människor :hi5:
Bild

Användarvisningsbild
Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » fre 14 apr 2017, 19:27

Borstade Pisco med furminatorn och rullade sen ihop hand päls till bollar (mest för att den inte skulle flyga runt en massa). Tydligen var det de roligaste bollarna på planeten och han springer nu runt och leker som en galning med sin egen päls

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 14 apr 2017, 19:46

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:Jag tror att jag går igenom och sorterar alla köksskåp och ligan tror att det är ett spännande äventyr där man får undersöka alla skåp och allt som finns där.

:smile: Ja, det lär ta tid med så mycket hjälp du får av ligan. Prickisarna tycker det är mkt bra med din hjälp för utan katt-hjälp kan sortering aldrig bli bra, sånt är för svårt för människor :hi5:

Klar! Ligan är trött och matte behöver äggtoddy....

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 14 apr 2017, 19:48

Fragole skrev:Borstade Pisco med furminatorn och rullade sen ihop hand päls till bollar (mest för att den inte skulle flyga runt en massa). Tydligen var det de roligaste bollarna på planeten och han springer nu runt och leker som en galning med sin egen päls

Ibland är de bara för söta.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 14 apr 2017, 20:37

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:

Klart att matte behöver en äggtody trots att hon fick hjälp av busligan
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 14 apr 2017, 20:39

Fragole skrev:Borstade Pisco med furminatorn och rullade sen ihop hand päls till bollar (mest för att den inte skulle flyga runt en massa). Tydligen var det de roligaste bollarna på planeten och han springer nu runt och leker som en galning med sin egen päls

Söt
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 15 apr 2017, 11:24

Det har säkert redan tipsats om Kattashians men om inte så tipsar jag om dels den svenska och den isländska:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/n ... hianslive/

http://nutiminn.is/kattarshians/

Hoppas alla katterna hittar fina hem. Alla är så fina :love: :love: :love:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 15 apr 2017, 14:24

Söt hoppas som sagt de får bra hem.

:roll: När matte står i hallen på klädd och tittar in i köket och ser fröken löken ligga under köks bordet och se ut som ett levande fråetecken. fast hon har fjantat runt yterdörren 3 minuter tidigare.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 15 apr 2017, 14:56

Imorgon blir det lammstek, så förhoppningsvis kommer Nikita nedlåta sig att äta en bit. Vi får se. Det är dag för dag vad hon tycker om och inte. Inte för att hon är bortskämd :angelic:

Nikita är lite underlig. När jag äter och omsorgsfullt skär av alla kryddor så hon ska få en smakbit äter hon inte alltid. Men låter jag tallriken stå framme så är hon genast där och kastar sig över och slickar rent tallriken med alla kryddiga rester som blivit över när man äter :roll: Att grillkrydda och vitlökssalt inte är bra för katter har hon inte förstått. :wait:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » lör 15 apr 2017, 17:01

mjlee skrev:Imorgon blir det lammstek, så förhoppningsvis kommer Nikita nedlåta sig att äta en bit. Vi får se. Det är dag för dag vad hon tycker om och inte. Inte för att hon är bortskämd :angelic:

Nikita är lite underlig. När jag äter och omsorgsfullt skär av alla kryddor så hon ska få en smakbit äter hon inte alltid. Men låter jag tallriken stå framme så är hon genast där och kastar sig över och slickar rent tallriken med alla kryddiga rester som blivit över när man äter :roll: Att grillkrydda och vitlökssalt inte är bra för katter har hon inte förstått. :wait:

Pfft, typiskt tvåbenta. Stöldgods är det allra godaste! //Lillebror

Matte förstår dock Nikitas matte. Lillebror ger mig regelbundet en mindre hjärtattack genom att sätta i sig sånt som enligt boken är jättedåligt för katter. Puuuuh. Och sånt som är för katter, men inte njurkatter och inte är tänkt att ges påsvis..tidigare i veckan stal och dödade han en hel påse Dreamies (!!!). Lillan var nyckfulla upprörd över att han inte hade hyfs nog att säga till henne, matte gick i dagar och väntade på att behöva åka till veterinären med jättesjuk katt, Lillebror var mätt och nöjd :roll:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » lör 15 apr 2017, 17:04

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:

Ujujuj, ett hårt jobb att kontrollera allt som matte gömt i skåpen - så mycket spännande! Lillan nickar gillande åt ligans engagemang.

Återgå till "Allmänt kattprat!"