Kattprat - allmän tråd 2017

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattprat - allmän tråd 2017

Inläggav Starwatcher » lör 18 nov 2017, 11:40

Birmafröken skrev:Angående handläggningstiden kan man ju alltid välja direktreglering om det kniper. Jag väljer nästan alltid det bara för att det är så smidigt.

Brukar välja direktreglering när det gäller hankatten och om han sederats. Det tar så lång tid innan han är i skicket att vi kan åka hem att vi ändå får vänta länge hos veterinären och då slipper jag pappersjobbet. Honkatten vaknar for och då hon är så rädd vill jag åka hemåt så fort det bara går och då skippar vi direktregleringen som alltid tar lite tid. Om katt varit inlagd har djursjukhuset fixat direktregleringen innan jag hämtat.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 18 nov 2017, 12:54

Jag brukar välja direktreglering när det rör sig om större belopp, som när katten varit inlagd eller om den opererats. Katten har ju oftast varit kvar på kliniken då så att de kan fixa med att direktregleringen är klar när jag hämtar katten, vilket gör det smidigt på alla sätt, plus att jag slipper ligga ute med stora belopp. Mindre belopp (under 5000 som någon godtyckligt vald gräns, det har varierat lite beroende på hur den egna ekonomin ser ut) tycker jag är smidigare att ta fakturan och själv reglera mot bolaget.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » ons 22 nov 2017, 18:42

Nikita och hennes hund:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 22 nov 2017, 19:22

Så söta de är tillsammans!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 22 nov 2017, 21:50

mjlee verkligen söta tillsammans :rosor: Jag tror du vet vad Nikita vill ha dvs en hundkompis :grin:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 22 nov 2017, 21:55

Underbara, jag tror att Nikitas önskelista på julklappar är klar. :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 23 nov 2017, 15:00

Fick Agrias beslut idag. Inga problem och av någon anledning rabatt på självrisken vilket jag inte vet vad det är? Så det blev lite mer än jag räknat med.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 23 nov 2017, 22:32

mjlee skrev:Fick Agrias beslut idag. Inga problem och av någon anledning rabatt på självrisken vilket jag inte vet vad det är? Så det blev lite mer än jag räknat med.

Jag fick rabatt på självrisken hos Agria när jag tog ut distriktsveterinär till min häst (förra hästen var försäkrad i Agria). Dvs när jag anlitade Jordbruksverkets veterinärer. Tror att det var 300:- rabatt.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » tor 23 nov 2017, 22:34

Nikitas min på näst sista bilden: Du där, jag tar en sån här tack! :smile:
Underbara bilder på dem!

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » lör 25 nov 2017, 18:24

Lillebror och lillan är mycket missnöjda. Matte kom just hem med ett nytt kattätande monster (aka en dammsugare). Än så länge är den tyst och stilla i sin kartong, som öppnades på begäran för inspektion, men gud vet när den börjar smyga runt i jakt på svansar. Vi hade ju lyckats bli av med den första! Eländes elände. Om det inte vore för att det är matdags så skulle nog matte bytas mot en gigantisk klösmöbel på Blocket.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » lör 25 nov 2017, 18:32

Colourspot skrev:Lillebror och lillan är mycket missnöjda. Matte kom just hem med ett nytt kattätande monster (aka en dammsugare). Än så länge är den tyst och stilla i sin kartong, som öppnades på begäran för inspektion, men gud vet när den börjar smyga runt i jakt på svansar. Vi hade ju lyckats bli av med den första! Eländes elände. Om det inte vore för att det är matdags så skulle nog matte bytas mot en gigantisk klösmöbel på Blocket.

Haha! Lycka till... :grin:

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » sön 26 nov 2017, 10:45

Jag var mycket nöjd med mig själv när jag trodde att jag hade hittat ett perfekt gömställe för tjockisens matskål tills Sally hittade den och sopade rent hela skålen :pfft:

Får gömma hans skål på vinden.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » mån 27 nov 2017, 22:29

Jag slås ibland av hur framåt Lillan blivit. Som idag, när jag slog en massa hål i jättehårt och tjockt läder, och följde upp med att nita ett gäng rejäla kopparnitar. När lillfröken flyttade in gick hon in under sängen när jag bankade lite grann. Idag bankade jag utav bara tusan, och länge, och hon satt antingen bredvid och tittade på eller sov en halvmeter bort i sängen. Lillebror snarkade sig igenom hela sessionen. Helt oberörda - att matte för oväsen är tydligen helt normalt :smile: (Lillan välte en grej som brakade omkull tidigare idag. Då for hon iväg som ett skott - inte alls samma sak.)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 27 nov 2017, 22:40

Mysseman skrev:Jag var mycket nöjd med mig själv när jag trodde att jag hade hittat ett perfekt gömställe för tjockisens matskål tills Sally hittade den och sopade rent hela skålen :pfft:

Får gömma hans skål på vinden.

Stulen mat är godast, så är det bara.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 27 nov 2017, 22:42

Colourspot skrev:Jag slås ibland av hur framåt Lillan blivit. Som idag, när jag slog en massa hål i jättehårt och tjockt läder, och följde upp med att nita ett gäng rejäla kopparnitar. När lillfröken flyttade in gick hon in under sängen när jag bankade lite grann. Idag bankade jag utav bara tusan, och länge, och hon satt antingen bredvid och tittade på eller sov en halvmeter bort i sängen. Lillebror snarkade sig igenom hela sessionen. Helt oberörda - att matte för oväsen är tydligen helt normalt :smile: (Lillan välte en grej som brakade omkull tidigare idag. Då for hon iväg som ett skott - inte alls samma sak.)

Så klart det är skillnad. Det gäller att sticka fort om man själv gör ljud så man inte får skulden för något man absolut är helt oskyldig till.
Men, så härligt att läsa om Lillans framgångar, hon är verkligen en trygg katt nu, med storebror och matte.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 28 nov 2017, 07:11

mjlee skrev:Fick Agrias beslut idag. Inga problem och av någon anledning rabatt på självrisken vilket jag inte vet vad det är? Så det blev lite mer än jag räknat med.

Man får rabatt för skadefria år. 300, 600 eller som mest 900 kr.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 28 nov 2017, 21:40

Jag förstår mig inte på Nikita. Plötsligt har hon strålande aptit, massor med energi, dricker lite mer än hon brukar men inte extremt och har blank burmapäls. :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 28 nov 2017, 22:27

mjlee skrev:Jag förstår mig inte på Nikita. Plötsligt har hon strålande aptit, massor med energi, dricker lite mer än hon brukar men inte extremt och har blank burmapäls. :-k

Mindre torr luft ett tag?

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » ons 29 nov 2017, 23:35

Lillan och Lillebror har ägnat en stund åt att rusa runt. Nu putsar de omsorgsfullt varandra. Det är inte så ofta som Lillan tar sig tid att tvätta Lillebrors huvud ordentligt - hon brukar nöja sig med två slick och sen tycka att han kan tvätta henne istället - men nu har de turas om en lång stund. Mysbollar :wub:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 30 nov 2017, 14:37

Colourspot skrev:Lillan och Lillebror har ägnat en stund åt att rusa runt. Nu putsar de omsorgsfullt varandra. Det är inte så ofta som Lillan tar sig tid att tvätta Lillebrors huvud ordentligt - hon brukar nöja sig med två slick och sen tycka att han kan tvätta henne istället - men nu har de turas om en lång stund. Mysbollar :wub:

Åååh, låter härligt. Nikita tvättar bara mig :smile: kan tänka mig att ni alla tre myser nu. Snön faller utanför men inne är det varmt och trevligt. Finns inget så rogivande som en nöjd katt. Spinns det också?

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » tor 30 nov 2017, 21:18

mjlee skrev:
Colourspot skrev:Lillan och Lillebror har ägnat en stund åt att rusa runt. Nu putsar de omsorgsfullt varandra. Det är inte så ofta som Lillan tar sig tid att tvätta Lillebrors huvud ordentligt - hon brukar nöja sig med två slick och sen tycka att han kan tvätta henne istället - men nu har de turas om en lång stund. Mysbollar :wub:

Åååh, låter härligt. Nikita tvättar bara mig :smile: kan tänka mig att ni alla tre myser nu. Snön faller utanför men inne är det varmt och trevligt. Finns inget så rogivande som en nöjd katt. Spinns det också?

Jag fick inte vara med :wait: :smile: (Bara halvt. Jag låg nerbäddad och katterna i fotändan.) Fast Lillan och jag myser varje morgon, ett obligatoriskt inslag när jag vaknat :luv: Till Lillebrors stora förtret, han tycker att det är usel prioritering att gosa före frukosten.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 01 dec 2017, 06:44

Hur mycket skulle Nikita hata mig om jag klickade hem ett riktigt blingbling halsband från ebay? Rhinestones passar bra till mörkbrun päls :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 01 dec 2017, 11:52

mjlee skrev:Hur mycket skulle Nikita hata mig om jag klickade hem ett riktigt blingbling halsband från ebay? Rhinestones passar bra till mörkbrun päls :smile:

Hmm, du kommer få behöva smöra extremt mkt ett tag tror jag. Köper förövrigt en del billigt bling från Wish då Tösen älskar bling, hennes bror tittar alltid lika undrande och funderar vad som är roligt med sådant. Sätta bling runt halsen på henne skulle jag aldrig våga däremot :smile:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 01 dec 2017, 12:02

mjlee skrev:Hur mycket skulle Nikita hata mig om jag klickade hem ett riktigt blingbling halsband från ebay? Rhinestones passar bra till mörkbrun päls :smile:

Beror nog på hur mycket du är beredd att betala i mutor. Allt har sitt pris. Har dock en stark känsla av att Nikita kommer att vara tuff i förhandlingarna. :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » fre 01 dec 2017, 13:35

Aziz skrev:

Beror nog på hur mycket du är beredd att betala i mutor. Allt har sitt pris. Har dock en stark känsla av att Nikita kommer att vara tuff i förhandlingarna. :smile:

En bild, tre kartonger Dreamies :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 02 dec 2017, 17:56

Nu är det köpt! Tyvärr kommer det med största sannolikhet inte innan jul, annars hade det varit roligt med julhälsningar från Nikita. Vi får dock se om jag vågar sätta på det eller inte. :smile: :shock:

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » lör 02 dec 2017, 23:12

Jaha, hur tolkar jag nu detta? Jag ligger i sängen och Lillan hoppar upp, trycker in baken under min axel och sätter igång att tvätta sig i rumpan. När hon är klar reser hon på sig och lägger sig istället på min ena fot. Är det en pik, eller vad? :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 02 dec 2017, 23:17

Colourspot skrev:Jaha, hur tolkar jag nu detta? Jag ligger i sängen och Lillan hoppar upp, trycker in baken under min axel och sätter igång att tvätta sig i rumpan. När hon är klar reser hon på sig och lägger sig istället på min ena fot. Är det en pik, eller vad? :-k

Du var ett perfekt stöd så hon kunde tvätta sig ordentligt. Som tack värmer hon din fot.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 03 dec 2017, 15:53

Luna paxade en kartong i dag, hon kan se bestämd ut när hon vill. Matte fick inte ta bort hennes kartong.

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 04 dec 2017, 05:49

Yrhättans skrev:Luna paxade en kartong i dag, hon kan se bestämd ut när hon vill. Matte fick inte ta bort hennes kartong.

Bild

Underbar bild med ytterst bestämd Luna. Vem skulle våga ens tänka tanken på att ta ifrån henne tron.. kartongen :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » fre 08 dec 2017, 11:30

Men herregud. Vilket habegär jag får nu. :swear: Jag VILL HA. Undrar om det kan bli min julklapp till mig själv? :-k

Bild

Jag hade räknat med att tandhygienisten skulle bli en del hundralappar dyrare än hon var. Kan jag använda dom pengarna till det här? :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 09 dec 2017, 16:42

mjlee skrev:Men herregud. Vilket habegär jag får nu. :swear: Jag VILL HA. Undrar om det kan bli min julklapp till mig själv? :-k

Bild

Jag hade räknat med att tandhygienisten skulle bli en del hundralappar dyrare än hon var. Kan jag använda dom pengarna till det här? :smile:

Självklart ska du ha de fantastiska kulorna/örhängena(?) Var hittade du dom?

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 10 dec 2017, 00:21

Aziz skrev:
mjlee skrev:Men herregud. Vilket habegär jag får nu. :swear: Jag VILL HA. Undrar om det kan bli min julklapp till mig själv? :-k

Bild

Självklart ska du ha de fantastiska kulorna/örhängena(?) Var hittade du dom?

Bild

Men alltså nu kan jag nästan inte stå emot! Det visade sig att man kan göra egen design (örhängen) så nu kan jag beställa dom här att ha i öronen :grin:

Det finns en sida som heter cafepress.com där man kan designa allt möjligt med personliga bilder uberlätt. Samma pris som om man köper med en av deras befintliga bilder - som den jag först tänkte köpa. Hade gärna haft en 'grym' Nikita bild men har ingen med lika bra kvalitet som den här. Det finns inte bara muggar, t-shirts och liknande utan i princip allt man kan komma på som kan göras personligt. Eller vad sägs om ett duschdraperi, mobilskal, mattor, klinkers, underkläder?!? Sjukt roligt att kolla runt där. Med frakt och allt så kostar örhängena 250 kr så inte alltför blodigt alls!

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 10 dec 2017, 09:18

Hittade ett annat foto på Nikita men är lite orolig eftersom det inte är lika bra kvalitet. Plus inte säker på att mörk bakgrund och mörk katt fungerar? :-k

Bild

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » sön 10 dec 2017, 21:28

mjlee skrev:Hittade ett annat foto på Nikita men är lite orolig eftersom det inte är lika bra kvalitet. Plus inte säker på att mörk bakgrund och mörk katt fungerar? :-k

Bild

Bild

Det blev örhängena med Nikita i sommarsol :grin:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 10 dec 2017, 21:45

mjlee skrev:
mjlee skrev:Hittade ett annat foto på Nikita men är lite orolig eftersom det inte är lika bra kvalitet. Plus inte säker på att mörk bakgrund och mörk katt fungerar? :-k

Bild

Bild

Det blev örhängena med Nikita i sommarsol :grin:

Jättefina :hi5: Fast med ett så vackert motiv kan det ju inte bli annat än fint :rosekiss:
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » mån 11 dec 2017, 11:39

Jättefina mjlee! :-D

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » mån 11 dec 2017, 12:37

Honey skulle ha bott i Norrland egentligen. Hon älskar snö över allt annat. Vi har ju fått några millimeter snö och hon skrek i morse över att jag skulle släppa ut henne på balkongen så hon kunde få gå ut och leka i den. Tyvärr var jag redan sen så kunde inte släppa ut henne. Får hoppas att den ligger kvar så hon kan få gå ut senare

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 11 dec 2017, 12:48

Mina har fått vara ute på balkongen idag, men ingen av dem testade snön... De satt mest och spanade under de ihopställda möblerna.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 11 dec 2017, 14:52

Nikita springer och gömmer sig när jag öppnar balkongdörren. Hon kan gå fram och sniffa intresserat men så fort jag öppnar så piper hon iväg och ser sur ut att matte är så elak att hon inte fixar värme. :roll: Satte ut henne en gång för att se vad hon tyckte om snö under tassarna. Har aldrig sett henne sett röra sig så snabbt eller bli så sur :smile: Då var jag gratis på Blocket och eventuellt att det betalades för snabb leverans :grin:

Återgå till "Allmänt kattprat!"