Vilken väska är bäst för en skygges?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Vilken väska är bäst för en skygges?

Inläggav eye of a tiger » tor 12 jan 2017, 07:44

Jackson är mycket svår att lura /muta och han vet mycket väl när det blir något han tycker är jobbigt .

han vet när det är alvar och inte alvar. .

han är stor och muskelös och stark . så svår att hålla om han får panik .

filt som han kan gömma sig i funkar inte .

så min fråga är är en klassisk bur bättre en en rund :-k .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Vilken väska är bäst för en skygges?

Inläggav Starwatcher » tor 12 jan 2017, 08:22

Till en rädd katt är rund mkt bättre enligt min erfarenhet.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 12 jan 2017, 09:37

Jag tror inte att modellen på väskan spelar någon större roll. Att flyttas från sitt revir är nog det jobbiga för katten.

Ett tips för starka och motvilliga katter är att ställa reseburen på bordet med öppningen i linje med bordskanten. Katten vill ha fast mark under tassarna så det går ofta att lyfta katten rakt in i buren utan motstånd.

När jag hämtade Doxy från katthemmet var hon väldigt skygg och var svår att hantera. Jag trodde att katthemsföreståndaren skämtade när hen sa att den metoden funkade. Men det är en utmärkt metod.

Vi brukar börja packa flera dagar innan en resa med katterna, gör vi det kvällen innan eller verkar det minsta annorlunda är Doxy spårlöst försvunnen.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 12 jan 2017, 10:49

Starwatcher skrev:Till en rädd katt är rund mkt bättre enligt min erfarenhet.

Då blir det nog en rund sleepypody .

kan vara bra med något som inte påminner om hans trauma angående transportburar med
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 12 jan 2017, 11:48

angående lyfta och bord så funkar det att sätta en bur utan lock att få han att hoppa i en stund men hansticker så fort han missänker något

men att lyfta honom på det funkar inte då han både har kraft och styrka
Jackson Galaxy

Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » tor 12 jan 2017, 22:12

När jag ska ha in någon av katterna buren så är min inställning " vi diskuterar inte, matte bestämmer". Ordningen är
1. Katten stängs in i köket
2. Buren hämtas i källaren
3. Ta katten. En hand om båda frambenen, en hand om båda bakbenen. Rumpan in i buren först
4.stäng dörren

Dom tycker väl inte det är så kul. Men så är det, man måste åka i buren t ex till veterinären. Det är Inte förhandlingsbart.

När vi kommer hem så blir det ofta att buren står kvar i hallen några dagar. Då är det en populär sovplats. Så det är inte så att katterna inte gillar buren, den är helt OK. Men transporteras i buren bestämmer matte.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 13 jan 2017, 00:09

Tja. nu är ju jackson en skygges(då menar jag verkligen en skygges) och har haft mycket svår bakgrund.

medan jag kör en bestämd taktik med tösen som inte alls gillar buren .så funkar det inte med jackson .
att hålla i en hankatt som är både stark och rädd ja det är inte lätt .

han må vara tam och och uppföra sig trygg 98 procent vanligt vis med mig . han har kommit väldigt långt men vi har en bitt till att vandra . okända människor är han otroligt rädd för . människor han känner blir han tryggare med varje gång han träffar dem.

men när det kommer till sånt här. så verkar han komma i håg rädslan att tvingas in i burar . då han har flyttats två gånger och bägge gånger har det varit under stor stress .vilket mer eller mindre har fägat hans upplevelse när det gäller transportburar .

och nej jag är ingen som tycker synd. om katter när de blir rädda utan försöker vara som vanligt för att inte förstärka deras rädsla

nu försöker jag hitta en taktik och ett sätt så han kan komma över sitt trauma. så han kan komma över sin rädsla när det gäller sånt här .
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 13 jan 2017, 06:02

eye of a tiger skrev:

nu försöker jag hitta en taktik och ett sätt så han kan komma över sitt trauma. så han kan komma över sin rädsla när det gäller sånt här .

:hi5: Du är en klok mamma :-)

För Tösens del är Sleepypoden perfekt. Jag tror att den mjuka kanten gör att hon känner att mer skyddad. När vi hade bur till henne var det ett elände att få in henne. Våra sleepypod står alltid framme och hon väljer ibland att sova i sleepypoden. Jag brukar ha på överdelen men har öppet i dragkedjan upptill så hon kan krypa ner om hon vill. Lilla pojken tyckte en gång i tiden också mkt om den här väskan men numera är han för stor och får inte plats längre tyvärr.

Jag tror Siv här på forumet skaffade en sådan väska till hennes veterinärrädda katt. Jag tror hon skrev hennes recension här på forumet.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 13 jan 2017, 15:16

Stackar lill pojken som inte får plats längre :consoling:

har nog bestämmt mig för en sleepypod åt lill pojken .

sen får vi se hur det går . förhoppningsvis så funkar det. det var varken roligt för honom eller mig sista gången jag försökte få in honom i transportburen .
som tur har han fått ett förtroende för mig så i slut ändan gick det bra.

sen kan han inte fortsätta leva med sitt trauma heller .
utan han behöver få hjälp med det. så när det blir allvar ,att det blir mindre stressigt för honom .

skulle ha varit bra att ha något roligt ställe att åka till. men det finns det ju inte.

hade han inte varit så otroligt rädd för främmlingar hade jag tagit hem en veterinär men man vill ju att han ska känna sig fortsatt trygg hemma med .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » fre 13 jan 2017, 15:47

Det är så olika hur de reagerar. Men för mig och Neo har det fungerat att "tränga" honom. Jag skulle aldrig kunna lyfta upp honom eller hålla fast honom, men om jag "tränger" honom så att han inte ser någon flyktväg så ger han upp och går in i buren. Jag stänger in mig med honom i köket, där finns inga trånga, omöjliga gömställen. Sedan har jag använt kartongbitar ibland och ibland en filt, men själva syftet är att "immobilisera" honom så att han ger upp alla försök att fly/slåss/få panik, utan går in mer i ett "staty-tillstånd". Detta kan gå på några sekunder numera, väldigt smärtfri metod även om det låter taskigt. Men ja, alla reagerar olika.

Jag använder vanlig, klassisk hårdbur, då de är rymliga och har rymlig öppning. Går snabbt att stänga.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 14 jan 2017, 00:22

ja skyggisar regera olika . Jackson både flyr och kan anfalla när han blir trängd . jag försökte stänga in honom men det funkade inte heller och han har ju försvarat sig förut när han tyckt att han har har varit instängd .

Katthemmet fick ju hålla på mer än 1 timme innan de fick in honom i en bur när han skulle till mig och då han ju blivit flyttad under stress tre gånger nu (4 gånger om vi ska räkna med när han blev flyttad vid 5 veckors ålder ) . 1 gång ifrån första jourhemmet , 2 gången i från andra jourhemmet och sen till mig och var han då väldigt stressad alla gånger . så är det ju inte konstigt att han nu är så väldigt rädd ang transport burar, så nu hoppas jag att jag kan hitta en taktik och bur som passar honom .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » sön 15 jan 2017, 01:05

Ur rymningssynpunkt så använder jag mig alltid av klassiska transportburar, är livrädd att någon av skyggisarna ska riva sig ur väskor och smita. Är det någon som absolut inte vill åka brukar jag ställa buren på högkant med öppningen uppåt och lyfta i katten med bakdelen först, men oftast funkar det att backa in dom. För riktigt skygga skyggisar, sådana som inte är hanterbara brukar jag låna klämbur.
Buren står ofta framme och bäddad och även katterna som inte gillar att åka i den brukar gilla att ligga och sova i den. Det är dessutom en bur av större variant så ibland stoppar jag in en trygg kompis som gillar att vara ute på äventyr.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 15 jan 2017, 01:31

var kan man få tag på en klämbur någonstans?

ser dock inte trevlig ut och Jackson verkar var rätt lungn i buren när han är väl inne .

men visst det finns väl en möjlighet att han kan riva sig ur . kanske jag ska avbeställa köpet av sleepypod :-k har ingen direkt lust att lägga ut 2000 kroner på en väska som går sönder

sen har vi ju fortfarande problemet att få in honom i buren så klämmbur är nog inget för oss i alla fall .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 15 jan 2017, 09:22

Sleepypod är inte aktuell för någon av våra katter. Största skälet är att den är svårburen. Det har diskuterats förr på forumet och då var det en person som tyckte att den inte var särskilt svår att bära, men om man kollar recensioner i övrigt så är folk ganska eniga i den frågan.

Visserligen har alla människor olika förutsättningar osv, men det finns ju ändå vissa grundregler för vad som är ergonomiskt riktigt att bära på. Fattar att en del kan tycka att fördelarna överväger så att de väljer att använda väskan ändå, och det är ju bara att gratulera dem till att ha hittat en lösning som fungerar!

Men som jag förstått det saknar TS körkort/bil? I mitt fall har vi en bil i hushållet men jag har inget körkort så jag måste kunna frakta katterna på annat sätt också. Det kan bli så att sambon bara kan vara hemma från jobbet en viss tid så att vi får åka bil till veterinären men ta oss hem för egen maskin. Det innebär isåfall byten mellan tunnelbana - pendeltåg - buss - taxi + promenad eller eventuellt en cykeltur. Om man har möjlighet att bli hämtad med bil/taxi precis vid entrédörren och sedan kan åka ända fram till vart man nu ska, kan det väl vara okej med något otympligt att bära på. Men knappast om man behöver frakta två katter...

En fördel med hårdburar tycker jag är att man kan stapla dem (och rulla på bagagekärra).
Jag bäddar ofta med någon av mina gamla tröjor i burarna, jättemysigt tycker katterna. Förenklad variant av "DIY pet bed from a sweater" som det finns massor av på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BzM0zHgOY8I
Brukar inte sy ihop något utan bara vika till tröjan så den passar buren och stoppa i en bit av ett liggunderlag. I ärmarna lägger jag antingen en sydd orm (korvmodell) med polyestervadd i, eller remsor av frottéhanddukar. Om kattbädden blir svårt förorenad kan jag bara slänga rubbet sedan. (Särskilt en av katterna brukar bli åksjuk, tyvärr.)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 15 jan 2017, 09:28

Ja ts saknar bil.....
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 10:54

Visst är Sleepypoden svårare att bära då den är rund jmf med en avlång väska. Den är ju också tyngre än lättviktsmodeller av tunt tyg men inte tyngre än ordentliga hårda burar. Jämför jag Sleepypoden med hankattens stora flygcargo bur är faktiskt hankattens bur svårare att bära då den är så stor och klart tyngre.

Måste man bära långa sträckor är det nog pirra som krävs om man ska ha större, tyngre burar men för min del som bär korta sträckor är vare sig flygcargo buren eller sleepypoden omöjliga att bära. Mindre modeller för flygcargo får hankatten inte plats i eller så klarar han av att öppna buren själv vilket vi råkat ut för under bilfärd på motorväg :swear:

Även om jag varit tvungen att åka buss till djursjukhuset så hade fördelarna för Tösen med Speepypoden gjort att jag trots allt fortsatt använda den väskan. I princip så är hon inte hanterbar där om hon inte kan ligga i den väskan. I sleepypoden är hon så pass lugn att våra besök numera går fint utan totalpanik för henne.

Jag tar dessutom alltid endast en katt åt gången när vi åker till veterinär. En gång tog jag båda samtidigt vilket blev en ordentligt fiasko med 2 jätterädda katter, hankatten fick vaccinationen men honkatten var inte hanterbar så aldrig mer båda samtidigt.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 15 jan 2017, 11:18

Den nya avlånga modellen av Sleepypoden ser mycket mer lättburen ut än den runda. Den ser ju dock, i mina ögon, ut som en vanlig transportväska förutom att den är testad osv osv, så godkänner inte katten en sådan kanske inte den modellen är ett alternativ :-k

Båda mina åker i vanliga hårdplastburar. Funkar ok men när jag åker med båda, vilket blir varannan helg numera, är det lite drygt och otympligt trots att vi åker bil. Klurar på mer ergonomisk och smidig lösning. Lillebror är också rätt stor så många alternativ går bort.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 15 jan 2017, 11:44

Tack alla för input i tråden :rosor:

Har väl alltid haft otympliga transportburar . så att sleepypod är otymplig spelar just nu ingen roll.

Nu hoppas jag att både form,mjukhet och att den inte ser ut som en bur ska passa en prickig grabb med långsam invänjning och positiv förstärkning

Kommer ändå ta taxi till vetrinären dit och hem .

funderar väl ta med tösen i hennes egen bur som moraliskt stöd för grabben .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 15 jan 2017, 13:09

Starwatcher skrev:Även om jag varit tvungen att åka buss till djursjukhuset så hade fördelarna för Tösen med Speepypoden gjort att jag trots allt fortsatt använda den väskan. I princip så är hon inte hanterbar där om hon inte kan ligga i den väskan. I sleepypoden är hon så pass lugn att våra besök numera går fint utan totalpanik för henne.

Jag tar dessutom alltid endast en katt åt gången när vi åker till veterinär. En gång tog jag båda samtidigt vilket blev en ordentligt fiasko med 2 jätterädda katter, hankatten fick vaccinationen men honkatten var inte hanterbar så aldrig mer båda samtidigt.

Jag hör dig. Och vad ska man med en lättfraktad transportbur till - om katten vägrar transporteras i den? ;-)

Men för mig är det viktigt att känna att jag klarar av kritiska situationer själv om det krävs och flertalet av de akuta veterinärbesöken har tyvärr berott på att våra katter slagits med varandra. Hittills har ju Satmaran klarat sig utan en skråma, men jag vill ogärna tvingas välja mellan katterna om det kniper.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 15 jan 2017, 16:14

Jag är på samma Linje som dig Starwarcher . det är tack vare din förståelse för din fin veterinär rädda tös t. dina prickisar har fått en klok och bra matte :rosor:

och ditt varma förespråkande för seleepypoden
Som gjorde att jag har börjat fundera på att testa allt mer starkare och se om det funkar med Jackson
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 19:15

Om du köper den hoppas jag verkligen att sleepypoden fungerar lika fint för Jackson som den gör för Tösen. Man kan använda den även som ren liggplats utan locket på men just för att avdramatisera har jag alltid väskan ihopsatt, bara dragkedjan i taket öppet.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 15 jan 2017, 23:19

Ja det är väl en av fördelarna som jag hade tänkt använda .För att se om han blir mer villig att få in i buren om han får en positv bild av den . Sen får man väl se om det funkar eller inte .

Annars får jag väl fråga om Kompisen kan hjälpa mig .dock vill jag ogärna göra det .Då han är som han är och jag gärna vill att han har en fortsatt god relation till henne och hon till honom . Jackson är ju hennes favorit .Men det märkes att hon har regerat när han har fräst åt henne eller åt mig när han blivet överaskad .
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 16 jan 2017, 11:06

Är Jackson mat eller godismotiverad? Är det möjligt att få in honom i buren/väskan genom rätt muta? Jag har själv undvikit att lyfta herr katt in i buren utan han har gått in frivilligt genom att jag har lagt in godis eller en kattmynta leksak eller dyl. Du har säkert tänkt på det själv men får du väl in honom så kan du börja träningen därifrån genom att sakta öka på tiden han sitter där, lyfta lite försiktigt och släppa ut honom igen osv. Hur är han när han väl är i buren? Har han panik eller blir han passiv/defensiv?

Kan man tänka sig att han får utskrivet något lugnande som han kan få med maten inför vet besök som gör att han blir mer hanterbar?

Ingen av mina kissar har något emot burar och transportväskor om de fyller deras egna syften. Lillen kan slänga sig in i väskan om jag bär på den då han tror att han ska få gå ut. Lämnar vi tomtgränsen börjar han däremot vråla från tårna oavsett vilken sorts väska eller transport (bil, promenad m.m.) det handlar om. Herr katt låter sig gärna bäras i transportbur vid olika tillfällen men inte på väg till eller ifrån vet. :roll: Då är det utbrytningsförsök hela vägen dit och hem Det kanske är bra att förstå vilket moment som triggar rädslan för Jackson för att hitta bästa traumabearbetningen. Är det själva buren/väskan, att vara instängd, tappa kontrollen, själva transporten, vet besöket i sig, eller allting?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 16 jan 2017, 12:07

tack för dina input Aziz.

Just nu misstänker jag det är traumat att sättas in i buren och allt runt omkring detta .
Han är tyvärr inte godismotiverad eller lekmotiverad

många gånger har jag och kompisen försökt lockat honom upp i soffan med godis som med ost som han är tokig i.

men han vägrar även om han nog skulle vilja . leka kan han göra med kompisen men råkar hon röra på sig på ett viss som han inte är berädd på lägger han av och försvinner en stund

Han blir otroligt mistänksam när han känner på sig något och då är det ingen ide att försöka närma sig då han springer iväg eller att muta .

Att bli buren eller hållen runt kroppen har han inga problem med. han kan smälta i famnen när han är på goshumör . även gosmetoden provades med en bur utan tak . Dock sitter han inge länge och blir vaksam efter någon minut . sen är inte den buren den bästa att träna med då skjälva taket är svår att sätta .

Får han panik är det ingen ide att försöka hålla honom

Så nu försöker jag som sagt nysta i hela saken och får väl se om detta kan hjälpa.

Tror att vetrinären måste träffa en katt för att få något starkare utskrivet. får jag honom dit är det ju också en början .

Jane
Jackson Galaxy

Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Kulan » mån 16 jan 2017, 15:18

Varför ska du överhuvudtaget "bråka" med honom (och dig själv) med transportbur? Det är inte livsnödvändigt att åka till veterinären en gång om året för allmän koll och vaccination.

Katten har det ju lugnt och bra hos dig, äter, leker, skiter, sover. Alltså precis så bra som en katt ska ha det.

Ja, vaccination och koll är bra. Men om det blir så stort trauma av det så vettefan om man vinner så mycket på det.

Om han skulle bli akut sjuk eller skadad på något sätt är det en annan sak. Men då får man väl fånga honom med våld eller så är han så sjuk så han inte bryr sig. Kanske också be någon annan fånga honom så han inte förknippar obehaget med dig.

För många år sedan på en utställning fick en fertil hankatt frispel. Han blev riktigt jävla arg av någon anledning och fick tas ur utställningsburen med grova svetshandskar. Antagligen jätterädd för något. Han blev aldrig riktigt sig själv efter den händelsen. Bl a så gick det inte att låsa in katten i någon transportbur. Så det blev inga mer veterinärbesök för honom. Men att bara vara hemma i lugn och ro gick bra.

Så mitt förslag är att helt lägga ner tanken på transportbur. Så får han bo hos dig i lugn och ro tills det är dags att gå över Regnbågsbron. Ja, det kan hända att det blir tidigare om han inte behandlas av veterinär vid något tillfälle. Men då får både du och katten vara tacksamma för den tid ni fått. Alternativet för Jackson ( utan dig) hade antagligen varit att han redan nu skulle varit på andra sidan Regnbågsbron
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 16 jan 2017, 15:38

nej jag tänker inte bråka med honom eller tvinga i väg honom på en gång .

utan göra det lättare för honom . är det så fel?
kanske det inte blir i år eller för den delen nästa år eller om 5 år vem vet

jag för min del vill att han ska känna sig bekväm med en bur utan att få panik och visst kan man vänta tills han blir så dålig innan man kommer till en veterinär. men då skulle jag inte ens kunna leva med mig skjälv om jag inte hade prövat olika alternativ och det hade varit ett svek både mot honom och mig
Jackson Galaxy

Bild

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt

Inläggav Kulan » mån 16 jan 2017, 16:26

Då tänker vi olika. Jag tycker att man inte alltid ska prova alla alternativ i alla situationer. Tänker framför allt på sjukdomar. Jag skulle nog ta ett definitivt beslut långt innan alla alternativ är uttömda. Du skulle kanske tänka annorlunda. Kan säkert vara så. Viktigast är ändå att dom besluten man tar är utifrån kattens bästa. Och där tänker vi likadant.
Ragdoll och huskatt

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 16 jan 2017, 19:59

Jag tycker att din tanke att vänja värstingen med att bli förflyttad i en "hattask är mycket klok.

Det är viktigt att man kan stänga till överallt annars spelar nog egentligen utseendet inte så stor roll på transportväskan.

Med tanke på ditt enorma tålamod och den beundransvärda prestation du gjort med värstingen (som numera är from som ett lamm enligt alla fina videos) är jag övertygad att du även kommer att lyckas med det här.

Det finns ju andra orsaker till att behöva flytta katterna. Du kan bli sjuk eller kan behöva resa bort hastigt och då har du ett alternativ.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 16 jan 2017, 23:15

Ja jag tänker på sjukdomar som Forl och annat och liksom du kulan tänker jag på kattens bästa . Kan jag få honom dit utan stor stress eller tvång så tror jag att han inte skulle må ännu sämmre av det. som det är nu så är han en glad,frisk och lekfull grabb

Tack Missan för din input och pep :-)

Som Dr jekyll och mr Hyde gömmer jackson sin värstng sida och den kommer fram när kameran stängs :P

Skämt och sidå så är det väl flera tankar som du tar upp. vem vet vad framtiden händer i framtiden . ngen vet och om någon måste flytta katterna som kompisen då ser jag inga fel i fall Jackson är van .

sen så trycker jag på att det här kommer att få ta tid . Jackson kommer inte blir tvingad till något eller ner tryckt och inlåst

Allt kommer att handla om positv förstärkning och hans eget bevåg i fall han lägger sig och sover i den utan lock .
Jackson Galaxy

Bild

Momo
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Momo » ons 29 mar 2017, 09:45

Jag har tre skyggisar, 5-7 år. Det är alltid en avvägning hur mkt stress man kan och bör utsätta dem för, men att låta dem självdö i stället för att ta dem till vet för behandlingsbara sjukdomar har jag svårt att förstå. Jag skulle i så fall avliva två av dem nu för att de har tandsten som bör tas bort...(!)

Veterinärerna och deras inställning/hand med skygga katter spelar också en stor roll. Vi har haft mkt bra erfarenheter med hemveterinärer, men det gäller att välja någon som kan skyggisar och har bra mobil utrustning. Då kan man "passa på" att göra allt som behövs som ev blodprov, tand- o hälsokoll, kloklippning och vaccinering om det behövs, Det som fungerat bäst här är då att försiktigt "tränga" dem med filtar för att efter det sedera dem. I något fall tog vet med sig dem till sin klinik medan de sov för att t.ex. ta tandsten - sen vaknade de i lugn och ro i sina burar. Kanske ändå ett alternativ? Precis efter hembesöken har de faktiskt tytt sig ännu mer till mig/oss, och det har inte påverkat socialiseringen negativt alls. Förmodligen för att de förstår att detta inte alls är någon normal situation alls i deras hemmiljö. Men många veterinärer varken kan, vill eller vågar behandla skyggisar, andra "kräver" klämbur - undra på att kissarna blir extra stressade då.

Därmed inte sagt att man ser fram emot detta det minsta... men lycka till med raringen och ge inte upp även om detta moment är jobbigt!
:tb_love: :wub:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 29 mar 2017, 13:38

Momo skrev:Jag har tre skyggisar, 5-7 år. Det är alltid en avvägning hur mkt stress man kan och bör utsätta dem för, men att låta dem självdö i stället för att ta dem till vet för behandlingsbara sjukdomar har jag svårt att förstå. Jag skulle i så fall avliva två av dem nu för att de har tandsten som bör tas bort...(!)

Veterinärerna och deras inställning/hand med skygga katter spelar också en stor roll. Vi har haft mkt bra erfarenheter med hemveterinärer, men det gäller att välja någon som kan skyggisar och har bra mobil utrustning. Då kan man "passa på" att göra allt som behövs som ev blodprov, tand- o hälsokoll, kloklippning och vaccinering om det behövs, Det som fungerat bäst här är då att försiktigt "tränga" dem med filtar för att efter det sedera dem. I något fall tog vet med sig dem till sin klinik medan de sov för att t.ex. ta tandsten - sen vaknade de i lugn och ro i sina burar. Kanske ändå ett alternativ? Precis efter hembesöken har de faktiskt tytt sig ännu mer till mig/oss, och det har inte påverkat socialiseringen negativt alls. Förmodligen för att de förstår att detta inte alls är någon normal situation alls i deras hemmiljö. Men många veterinärer varken kan, vill eller vågar behandla skyggisar, andra "kräver" klämbur - undra på att kissarna blir extra stressade då.

Därmed inte sagt att man ser fram emot detta det minsta... men lycka till med raringen och ge inte upp även om detta moment är jobbigt!
:tb_love: :wub:

Tack så mycket för ditt svar :rosor: Dina skyggisar har fått ett mycket bra hem

Jo jag har funderat på att ta hem en veterinär . men tror det skulle bli en fruktansvärd stress för honom det med. Jackson regera rätt "vilt" när det kommer till främlingar. Det som man ser med mig och kompisen och även kattvakten så är det en stor skilnad från människor han inte känner.

Sen finns det tyvärr inget direkt stora val när det kommer vetrinärer som är duktiga på skyggisar eller ens kattbeetende .

Att väskan kom i tankarna var på grunsd av starwarcher :rosor: rek till sin veterinär rädda tös som verkade funka .Jackson har ju blivet ännu mer intresserad av denna då locket åkte på och tösen såg ut som sin grotta . han kryp ju in i den en natt och verkar trivas rätt bra i den . Så jag se om detta leder någonstan och med en hel del övning.men det få ske i tyvärr myrsteg

Jag håller med jag tänker inte låta honom skjälv dö . när han behöver få vård ska han få det och jag skulle gärna vilja att han får en koll även om han mår bra etc

Han är värd allt lill fjant och jag hopps kunna göra det mindre stressande . kommer ju ta med syrran också som gör det så mycket lättare med.

liten O

tösen har börjat försöka lock ut honom i trap huset när folk pratar högt i sina lägenheter . hon kanske också försöker träna honom :-k :P
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"