AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Veterankatt
Veterankatt

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Siv » sön 18 okt 2020, 18:49

Yrhättans skrev:
Siv skrev:Jag undrar lite om katterna bråkar eller leker när de fräser, brottas och jagar varandra. Varför är det bara den ena som attackerar och varför stannar den andra kvar? Jag skulle gissa att de busar med varandra. Borde inte Siv som ligger underst ha gått därifrån annars? Men har de roligt? Eller är de lite irriterade på varandra?

Bifogar en film för den som orkar titta. Den är drygt 2 minuter lång.

https://youtu.be/NkZj4q3dD6U

Jag har tittat och försökt jämföra med mina. Jag tror det är bus som övergår i irritation. Att hon ligger kvar är ett tecken på att hon underkastar sig för att visa att hon är lägre i rang. Jag kan ibland se mina fara runt och jaga varandra fram och tillbaka och turas om vem som jagar vem, men i något läge blir det ibland fel. Det är alltid Luna som då visar att hon är den som bestämmer och Manami ger sig. Men, jag tror inte heller det är "riktigt" bråk, snarare som jag skrev irritation. När det händer här och jag är i närheten brukar jag ta fram en vippa och avleda uppmärksamheten. Då kan båda övergå till att allt är bra igen på nolltid.

Vad intressant! Tack! Kan rangordningen variera, eller är det alltid samma katt som är högst i rang? Vet du vad det beror på vem som är högst/lägst i rang?

Om jag leker med Siv (som här ligger underst) och Dools kommer och vill vara med brukar alltid Siv sluta leka och gå därifrån. Är det också ett tecken på att hon är lägst i rang? Hon lämnar liksom platsen åt Dools.

En annan sak som är intressant är att Dools aldrig gör en fluga förnär, biter aldrig etc. Siv däremot kan bita och riva om hon blir rädd eller om det blir ”för mycket”. Högst i rang tycks alltså inte hänga ihop med ”aggressiv”.

Jag avleder också med vippa ibland. Men så undrar jag om de bara leker och jag egentligen bryter något som är roligt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 18 okt 2020, 19:32

Siv skrev:
Yrhättans skrev:
Siv skrev:Jag undrar lite om katterna bråkar eller leker när de fräser, brottas och jagar varandra. Varför är det bara den ena som attackerar och varför stannar den andra kvar? Jag skulle gissa att de busar med varandra. Borde inte Siv som ligger underst ha gått därifrån annars? Men har de roligt? Eller är de lite irriterade på varandra?

Bifogar en film för den som orkar titta. Den är drygt 2 minuter lång.

https://youtu.be/NkZj4q3dD6U

Jag har tittat och försökt jämföra med mina. Jag tror det är bus som övergår i irritation. Att hon ligger kvar är ett tecken på att hon underkastar sig för att visa att hon är lägre i rang. Jag kan ibland se mina fara runt och jaga varandra fram och tillbaka och turas om vem som jagar vem, men i något läge blir det ibland fel. Det är alltid Luna som då visar att hon är den som bestämmer och Manami ger sig. Men, jag tror inte heller det är "riktigt" bråk, snarare som jag skrev irritation. När det händer här och jag är i närheten brukar jag ta fram en vippa och avleda uppmärksamheten. Då kan båda övergå till att allt är bra igen på nolltid.

Vad intressant! Tack! Kan rangordningen variera, eller är det alltid samma katt som är högst i rang? Vet du vad det beror på vem som är högst/lägst i rang?

Om jag leker med Siv (som här ligger underst) och Dools kommer och vill vara med brukar alltid Siv sluta leka och gå därifrån. Är det också ett tecken på att hon är lägst i rang? Hon lämnar liksom platsen åt Dools.

En annan sak som är intressant är att Dools aldrig gör en fluga förnär, biter aldrig etc. Siv däremot kan bita och riva om hon blir rädd eller om det blir ”för mycket”. Högst i rang tycks alltså inte hänga ihop med ”aggressiv”.

Jag avleder också med vippa ibland. Men så undrar jag om de bara leker och jag egentligen bryter något som är roligt.

Jag kan bara utgå från mina erfarenheter. Jag har fem så det är ju en liten flock. Varje gång jag kastrerat någon har ordningen ändrats något och det har varje gång tagit upp till sex månader innan den nya ordningen är riktigt klar. Här hemma har fertil hane varit högst i rang, men har det varit något allvarligt gruff är det Madde (minst och äldst) som styrt upp. Hon och Ludde är nu 10 år och det är fortfarande Ludde (nu kastrat) som är högst i rang, Madde är fortfarande den som styr upp om det behövs. Men hon viker undan annars. Yra som är sju år är högst i rang vid matskålar, hon försvarar alltid sin rätt att få sin matskål först och det ska vara på hennes plats, det respekterar alla (annars får dom en högertass). Här hemma finns alltid torrfoder framme och blötmat serveras två gånger per dag så det borde inte behöva vara något runt maten, men det är tydligen viktigt för Yra. Yra viker undan för Ludde alltid men hon kan ibland jaga bort honom. Luna och Manami är fem år och det är Luna som bestämmer över Manami om det behövs. Så rangordningen här hemma är lite situationsberoende. Skulle jag vara tvungen att göra en lista är det Madde, Ludde, Yra, Luna och Manami. Jag tycker det är intressant att Madde kan styra bara genom att ställa sig och titta på dom andra men att hon ändå viker undan i andra sammanhang. Luna har förträdesrätt på mattes arm på kvällen, men är hon inte där kommer Manami på en gång.
Det är intressant att ta sig tiden att verkligen studera olika situationer och beteenden.

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Siv » sön 18 okt 2020, 20:32

Yrhättans skrev:
Siv skrev:
Yrhättans skrev:

Jag kan bara utgå från mina erfarenheter. Jag har fem så det är ju en liten flock. Varje gång jag kastrerat någon har ordningen ändrats något och det har varje gång tagit upp till sex månader innan den nya ordningen är riktigt klar. Här hemma har fertil hane varit högst i rang, men har det varit något allvarligt gruff är det Madde (minst och äldst) som styrt upp. Hon och Ludde är nu 10 år och det är fortfarande Ludde (nu kastrat) som är högst i rang, Madde är fortfarande den som styr upp om det behövs. Men hon viker undan annars. Yra som är sju år är högst i rang vid matskålar, hon försvarar alltid sin rätt att få sin matskål först och det ska vara på hennes plats, det respekterar alla (annars får dom en högertass). Här hemma finns alltid torrfoder framme och blötmat serveras två gånger per dag så det borde inte behöva vara något runt maten, men det är tydligen viktigt för Yra. Yra viker undan för Ludde alltid men hon kan ibland jaga bort honom. Luna och Manami är fem år och det är Luna som bestämmer över Manami om det behövs. Så rangordningen här hemma är lite situationsberoende. Skulle jag vara tvungen att göra en lista är det Madde, Ludde, Yra, Luna och Manami. Jag tycker det är intressant att Madde kan styra bara genom att ställa sig och titta på dom andra men att hon ändå viker undan i andra sammanhang. Luna har förträdesrätt på mattes arm på kvällen, men är hon inte där kommer Manami på en gång.
Det är intressant att ta sig tiden att verkligen studera olika situationer och beteenden.

Ja, mycket intressant!! Jag blir inspirerad att studera de olika situationerna ännu mer. I detalj. Det där att Luna har företräde på mattes arm är spännande. Dynamiken kring rätten till matte ska jag studera mer nu känner jag. Förr gjorde Siv nästan aldrig anspråk på mattes knä eller arm, men efter en stor operation förra året, och successivt med åldern (de är 11 nu) , har hon mer och mer tagit plats i mattes knä. Nu sitter hon hos mig nästan varje kväll, vilket Dools tycks ha accepterat. Det blir aldrig bråk om platsen.

Att Madde styr bara genom att stå och titta är också spännande. När jag har funderat över rang tidigare har jag oftast tänkt att Dools är högre i rang, pga att SIv nästan alltid anpassar sig efter henne. Men det känns så otroligt märkligt eftersom Dools är allt annat än dominant. Hon är liksom bara lekfull och snäll. Siv är mycket mer bestämd, hon markerar vad hon vill och sätter gränser. Men det är ju förvisso mot människor. Kanske annorlunda dem emellan...

Väldigt intressant att höra hur det är hos er, med flera katter! Intressant med matskålarna också. Att Yra bestämmer där, men inte annars. Jättespännande!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 19 okt 2020, 12:43

Att Siv inte lämnar kan också vara för att hon är lite trängd och för att kunna lämna måste hon lägga ner sina vapen, dvs klor och tänder. På rygg har hon även möjlighet att försvara sig. Jag brukar försöka bryta i dessa lägen eftersom det lätt urartar även om det börjar som lek. Jag har läst att många katter har svårt att leka samtidigt eftersom nästan all lek har sin grund i jaktbeteende och tamkatter alltid jagar ensamma. Det blir lätt så att de blockerar varandra.

Siv
Veterankatt
Veterankatt

Inläggav Siv » mån 19 okt 2020, 18:59

Aziz skrev:Att Siv inte lämnar kan också vara för att hon är lite trängd och för att kunna lämna måste hon lägga ner sina vapen, dvs klor och tänder. På rygg har hon även möjlighet att försvara sig. Jag brukar försöka bryta i dessa lägen eftersom det lätt urartar även om det börjar som lek. Jag har läst att många katter har svårt att leka samtidigt eftersom nästan all lek har sin grund i jaktbeteende och tamkatter alltid jagar ensamma. Det blir lätt så att de blockerar varandra.

Intressant! Stort tack för den informationen. Jag tycker att det låter väldigt troligt, både att Siv känner sig lite trängd och att de inte kan leka samtidigt pga att de jagar. Det känns verkligen som om det kan handla om att de blockerar varandra i jakten. Detta fick mig att förstå dem lite bättre känns det som. :) Tack!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tor 29 okt 2020, 10:30

Jag undrar om katter har någon slags känsla för "humor"? (i brist på bättre ord).

Midna håller på med så mycket random grejer att jag börjar undra... nån form av konstig humor har hon nog fasen.

dels älskar hon att hoppa upp på ens rygg och lägga sig i svanken, gärna när man står och typ läser recept vid köksbänken eller står i hallen och knyter skorna.

Sedan gillar hon att stjäla stolar, det brukar ofta gå till så att vi sitter och äter frukost på helgerna, hon hoppar upp på diskbänken där hon inte får vara, L säger åt henne, ingen reaktion, L reser sig, Midna avvaktar och när L hunnit någon meter så kastar hon sig ned från bänken, gör en tunnel på honom och slänger sig upp på stolen han suttit på. Sedan ligger hon där och ser nöjd ut...

Pix hade en del grejer för sig, men de var inte lika uträknade och man kunde förstå motiven bakom mer. Doxy gör inget åt det hållet.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 29 okt 2020, 20:36

Lurvpöse skrev:Jag undrar om katter har någon slags känsla för "humor"? (i brist på bättre ord).

Midna håller på med så mycket random grejer att jag börjar undra... nån form av konstig humor har hon nog fasen.

dels älskar hon att hoppa upp på ens rygg och lägga sig i svanken, gärna när man står och typ läser recept vid köksbänken eller står i hallen och knyter skorna.

Sedan gillar hon att stjäla stolar, det brukar ofta gå till så att vi sitter och äter frukost på helgerna, hon hoppar upp på diskbänken där hon inte får vara, L säger åt henne, ingen reaktion, L reser sig, Midna avvaktar och när L hunnit någon meter så kastar hon sig ned från bänken, gör en tunnel på honom och slänger sig upp på stolen han suttit på. Sedan ligger hon där och ser nöjd ut...

Pix hade en del grejer för sig, men de var inte lika uträknade och man kunde förstå motiven bakom mer. Doxy gör inget åt det hållet.

Jo, jag tror de har någon form av "humor". Här hemma ser jag det hos Yra och Manami som båda kan hitta på saker för att man ska kliva upp så dom kan ta stolen. Yra älskar att leka tittut eller "kull". Jag har inte lärt henne utan hon har lärt mig reglerna. Hon kommer framspringande, hoppar med tassarna på mitt ben, tvärvänder och rusar iväg. Jag förväntas springa efter tills jag kommer åt att klappa henne någonstans på kroppen. Då ska jag vända och springa och hon efter o s v.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 01 nov 2020, 15:41

Lurvpöse skrev:Jag undrar om katter har någon slags känsla för "humor"? (i brist på bättre ord).

:smile: Humor eller inte, smart är det i alla fall. =D> 1-0 till Midna

Återgå till "Allmänt kattprat!"