AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Missan » tis 04 jul 2017, 11:07

Kan det vara så att Herr Katt är sent kastrerad så att han hann vänja sig vid det naturliga beteendet innan hormonerna försvann?

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 04 jul 2017, 17:58

Tösen sprayar ut om det är någon doft hon tycker hon behöver spraya över .Nu kan jag ju inte jämföra henne och grabben då jackson aldrig har sprayat eller varit ute. Men jane är ju den som bestämmer och styr samt är väl den som vill ha mest koll på reviret både inne och ute. Då menarar jag inte att hon sprayar på väggarna utan markerar med kindar etc Men hon är defintivt som vill ha koll om någon ringer på dörren eller kommer in .
.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 04 jul 2017, 21:33

Har du kollat att chippet är registrerat på dig?

Nu när det är sommar och snart semester flyttar vi kanske runt våra kissar.

Om din kisse skulle smita eller komma bort, kan man hitta dig som ägare i registret då?

Kolla här om du finns med; Sök katt.

Vet inte om det finns fler register men det hjälper ni andra säkert till med.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 04 jul 2017, 22:02

Missan skrev:Har du kollat att chippet är registrerat på dig?

Nu när det är sommar och snart semester flyttar vi kanske runt våra kissar.

Om din kisse skulle smita eller komma bort, kan man hitta dig som ägare i registret då?

Kolla här om du finns med; Sök katt.

Vet inte om det finns fler register men det hjälper ni andra säkert till med.

Ja, SVERAK har också ett register: http://www.sverak.se/id-register/sok-din-katt-har/
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tis 04 jul 2017, 22:09

Tack Birmafröken! :rosor:

Se till och kolla nu - skulle kissen smita är det så mycket enklare att hitta ägaren dvs dig.

Om din katt inte är märkt glöm inte att det inte är försent att göra det nu!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 04 jul 2017, 22:24

amiga skrev:
Aziz skrev:När jag är ute med kissarna i trädgården noterar de på katters vis minsta förändring. En flyttad skottkärra, en kvarglömd spade, en flyttad stol osv. Dessutom märker de naturligtvis om någon (oinbjuden) besökare varit där sedan sist. Allt undersöks noggrant och om det behövs så markeras allt med katternas dofter. Men här skiljer sig katternas beteende åt och jag skulle gärna veta varför?

Herr katt sprayar ofta på nya föremål eller platser han upptäckt någon ny doft på. Lillen däremot har aldrig sprayat någonsin på något öh. Han gnider däremot ofta sina kinder mot nya föremål. Varför sprayar den ena och inte den andre? Någon som vet? :-k

Herr katt sprayar aldrig inomhus tack och lov utan där gnider båda nya föremål med kindernas doftkörtlar.

Nu kanske det inte alls stämmer.. men jag har fått för mig att spray-markera en yta, är en starkare form av doftmarkering? Dvs. det luktar mycket mer av den katten som sprayat. I så fall kanske det är så att Herr Katt är något känsligare mot "fel" dofter, varpå han vill verkligen försäkra sig om att det ska lukta av honom. Lillen däremot kanske är mindre (lite?) känslig för det, och väljer därför att endast stryka sig mot saker.

// Med reservation för felaktiga påståenden. :grin:

Jo, jag har haft liknande tankar. Herr katt är väldigt revirstark och bevakar dessutom lillen när vi är ute tillsammans. Kanske är det herr katts som tar ansvar medan lillen liksom mer hänger på?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 04 jul 2017, 22:28

Missan skrev:Kan det vara så att Herr Katt är sent kastrerad så att han hann vänja sig vid det naturliga beteendet innan hormonerna försvann?

Skulle vara möjligt, jag vet inte när han blev kastrerad eftersom han redan var 4 år när han flyttade till oss. Han föredrar att göra sina behov utomhus också medan lillen vill in och gå på lådan när han blir nödig.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 04 jul 2017, 22:30

eye of a tiger skrev:Tösen sprayar ut om det är någon doft hon tycker hon behöver spraya över .Nu kan jag ju inte jämföra henne och grabben då jackson aldrig har sprayat eller varit ute. Men jane är ju den som bestämmer och styr samt är väl den som vill ha mest koll på reviret både inne och ute. Då menarar jag inte att hon sprayar på väggarna utan markerar med kindar etc Men hon är defintivt som vill ha koll om någon ringer på dörren eller kommer in .
.

Hm, ja det kanske är något sådant. Herr katt är absolut den som har störst kontrollbehov av katterna.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 04 jul 2017, 22:55

Angående doftmarkeringar så har min 13-åriga hankatt Moltas nu på äldre dar urinsprayat några ggr utomhus vid tomtgränsen närmast skogsbacken bakom huset. Det finns åtminstone två utekatter i området som jag sett har för vana att urinmarkera på utvalda ställen, så där Moltas markerat har det förmodligen redan varit någon och sprayat (det föregicks i alla fall av ett väldigt intensivt sniffande och flemande från Moltas sida).

Första gången jag såg Moltas resolut vända rumpan till en buske och spruta en urinstråle rakt ut trodde jag inte mina ögon, men utomhus är det tydligen ett helt naturligt beteende även för honom (kastrerad sedan 1 års ålder och aldrig kissat någon annanstans och på något annat sätt än sittande i lådan eller sittande utomhus i skogen).

Mina andra hankatter Oberon och Ruben luktar och flemar väldigt intensivt på andras urinmarkeringar utomhus, men markerar själva endast genom att gnugga och gnida kinderna mot olika pinnar , stubbar och annat som sticker ut. Eller så lägger de sig på marken och gnuggar hela kroppen mot underlaget.

Min teori är att Moltas är så pass gammal nu att han (trots att han är en sk. innekatt) har varit ute så ofta nu att han börjat få en känsla för hur det funkar "därute". De ständigt uppdaterade doftmeddelandena som utekatterna lämnar efter sig har väl till slut väckt liv i Moltas slumrande instinkt och jag måste erkänna att jag tyckte det var härligt att se! (lite kiss på en buskpinne gör ju heller ingen större skada).
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 05 jul 2017, 01:13

Intressant Birmafröken att läsa om dina kissar, för lillen beter sig precis som Oberon och Ruben medan herr katt alltid har markerat utomhus sedan första gången jag såg honom vara ute. Har slagit mig först på senare tid att de är så olika och att lillen aldrig gör på samma sätt. :-)

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 05 jul 2017, 19:58

Nu när det är så fint väder är vi ute ganska mycket med Luna. Vilket monstret är väldigt glad över.
Hon är väldigt förtjust i gräs, men inte att äta, utan snarare att attackera och tugga på, lååånga grässtrån är roligast.
MEN de tre senaste gångerna vi har varit ute har hon kräckts så fort vi kommit in. Hon har börjat slicka sig runt munnen ute, och då har vi alltid gått in och sen kommer spyan på en gång. Den är helt genomskinlig och innehåller alltid långa tjocka grässtrån.
Varför blri det så? Är det att hon inte sväljer ordentligt så det ligger och kittlar? Eller har hon svårt att smälta gräs bara?
Hon kräcks precis när vi kommer in, oftast två gånger efter varandra och sen är det bra.

Jättetråkigt då hon oftast blir lite nere och trött precis efter. Vill inte heller att hon ska acossiera gå in = kräckas...
Finns det mjölgitvis betesreducerare för katt?? :-k :blink:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 05 jul 2017, 20:20

Katter äter gräs just för att kräkas. Det är ett effektivt sätt att få upp hårbollar på.

Buskissen beter sig som en levande gräsklippare när hon är ute.

Jag vet inte hur det är med Luna men vår kisse fäller väldigt mycket hår just nu och gräset är ett sätt att få upp hårbollarna så att de inte blir förstoppning.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » ons 05 jul 2017, 21:15

Missan skrev:Katter äter gräs just för att kräkas. Det är ett effektivt sätt att få upp hårbollar på.

Buskissen beter sig som en levande gräsklippare när hon är ute.

Jag vet inte hur det är med Luna men vår kisse fäller väldigt mycket hår just nu och gräset är ett sätt att få upp hårbollarna så att de inte blir förstoppning.

Jo det är jag medveten om. Men att det liksom händer på engång så fort vi kommer in?
Luna har också bara fått en mesig hårboll en gång. Hon är korthårig och fäller inte mycket alls.. och spyan innehåller verkligen inget annat än just gräs och slem. Därför jag blev lite fundersam..

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 05 jul 2017, 21:21

Hur har Lunas mage fungerat är hon hård i magen? När bajsade hon senast?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 05 jul 2017, 22:08

Aziz skrev:När jag är ute med kissarna i trädgården noterar de på katters vis minsta förändring. En flyttad skottkärra, en kvarglömd spade, en flyttad stol osv. Dessutom märker de naturligtvis om någon (oinbjuden) besökare varit där sedan sist. Allt undersöks noggrant och om det behövs så markeras allt med katternas dofter. Men här skiljer sig katternas beteende åt och jag skulle gärna veta varför?

Herr katt sprayar ofta på nya föremål eller platser han upptäckt någon ny doft på. Lillen däremot har aldrig sprayat någonsin på något öh. Han gnider däremot ofta sina kinder mot nya föremål. Varför sprayar den ena och inte den andre? Någon som vet? :-k

Herr katt sprayar aldrig inomhus tack och lov utan där gnider båda nya föremål med kindernas doftkörtlar.

Här är det stor skillnad mellan katterna. Alla noterar förändringar, en flyttad blomkruka kan få mycket intresse. Men, den som håller mest koll är Madde, äldsta honan och Ludde som är lika gammal. Madde går runt varje morgon och doftmarkerar genom att stryka sig mot det mesta, ibland väldigt intensivt och hon kan till och med patrullera vår lilla tomt om hon ser någon annan katt utanför. Ludde går runt men doftmarkerar sällan. Jag har någon enstaka gång sett fläckar som jag misstänker är urin men vet inte vem av katterna som gör det.
Madde är trots att hon är minst den som styr flocken och jag tror hennes beteende är kontroll och skydd över flocken. Ringer det på dörren när vi är inne eller ljud som är nya så morrar hon och går mot ljudet (när hon hade kattungar så flyttade hon ungarna i säkerhet och tog skydd).

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 05 jul 2017, 22:12

Lilla Luna skrev:Nu när det är så fint väder är vi ute ganska mycket med Luna. Vilket monstret är väldigt glad över.
Hon är väldigt förtjust i gräs, men inte att äta, utan snarare att attackera och tugga på, lååånga grässtrån är roligast.
MEN de tre senaste gångerna vi har varit ute har hon kräckts så fort vi kommit in. Hon har börjat slicka sig runt munnen ute, och då har vi alltid gått in och sen kommer spyan på en gång. Den är helt genomskinlig och innehåller alltid långa tjocka grässtrån.
Varför blri det så? Är det att hon inte sväljer ordentligt så det ligger och kittlar? Eller har hon svårt att smälta gräs bara?
Hon kräcks precis när vi kommer in, oftast två gånger efter varandra och sen är det bra.

Jättetråkigt då hon oftast blir lite nere och trött precis efter. Vill inte heller att hon ska acossiera gå in = kräckas...

Jag har fem små betande kossor som nästan varje morgon går ut, betar, kommer in och kräks direkt. Ibland kommer det med en hårboll men ofta är det bara slem och något eller några grässtrån.
För det mesta händer det bara på morgonen, det gräs som äts senare under dagen/kvällen brukar de inte kräkas upp om det inte är en rejäl hårboll på väg.
Jag tror inte det är något att vara orolig för, tror möjligen att det kan bero på att de är nyvakna och inte ätit frukost före.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 05 jul 2017, 22:28

När det gäller era bevakande "utekatter" skulle ni kunna göra lite experiment.

Gnugga en trasa (jag kör gamla strumpor) mot någon av katternas ansikte. Det är ju där doftkörtlarna finns.

Sedan kan man preparera en yta med den doften alternativt sätta ut en pinne med kattens doft för att se om det blir någon skillnad i beteende.

Jag preparerade gamla kissens korg med Buskissen doft och nu är den en favoritsäng innan var det inte ens möjligt att ens titta åt den.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 05 jul 2017, 22:31

Missan skrev:När det gäller era bevakande "utekatter" skulle ni kunna göra lite experiment.

Gnugga en trasa (jag kör gamla strumpor) mot någon av katternas ansikte. Det är ju där doftkörtlarna finns.

Sedan kan man preparera en yta med den doften alternativt sätta ut en pinne med kattens doft för att se om det blir någon skillnad i beteende.

Jag preparerade gamla kissens korg med Buskissen doft och nu är den en favoritsäng innan var det inte ens möjligt att ens titta åt den.

Provar i helgen när jag har gott om tid att hålla koll på ev förändringar.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 05 jul 2017, 23:08

Missan skrev:När det gäller era bevakande "utekatter" skulle ni kunna göra lite experiment.

Ja det ska jag prova. :-D Lutar åt att det är herr katts självpåtagna ansvar för reviret och oss övriga som delar revir med honom, som gör att han beter sig så här.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » lör 08 jul 2017, 02:38

Yrhättans skrev:
Lilla Luna skrev:Nu när det är så fint väder är vi ute ganska mycket med Luna. Vilket monstret är väldigt glad över.

Jag har fem små betande kossor som nästan varje morgon går ut, betar, kommer in och kräks direkt. Ibland kommer det med en hårboll men ofta är det bara slem och något eller några grässtrån.
För det mesta händer det bara på morgonen, det gräs som äts senare under dagen/kvällen brukar de inte kräkas upp om det inte är en rejäl hårboll på väg.
Jag tror inte det är något att vara orolig för, tror möjligen att det kan bero på att de är nyvakna och inte ätit frukost före.

Nikita är korthårig och käkar gräs som en kossa (inomhus ampellilja) men hon har aldrig kräkts efter att hon ätit gräs. Verkar vara ganska onödigt med allt gräsätandet iofs eftersom hon aldrig har haft en hårboll i sitt liv.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 08 jul 2017, 22:36

Provade med doft från Manami och placerade ute, men ingen skillnad i beteende. Däremot lite annat intressant på samma tema. Jag la ut en ny solfilt på gräsmattan i dag, den har aldrig varit inne i huset. Alla katter nosade runt på filten, men bara Madde rullade runt på hela filten för att markera in den.
Provade också att ta Yras doft och gnugga in på överkastet på sängen. Normalt sett är det Luddes plats dagtid och ingen annan skulle drömma om att försöka ta den platsen. Det som hände nu var att Yra hoppade upp, nosade lite och jagade ner Ludde från hans plats och la sig själv där.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 10 jul 2017, 22:29

Hur reagerar era katter när ni är ledsna och gråter?
Jag får ordentliga panikångest attacker då och då och oftast har Luna mest svansat runt mig och buffat lite på mig. Men nu ikväll blev hon lite konstig. Hon kastade sig på golvet framför mig och liksom ålade runt med magen i vädret och sen for hon upp och typ hoppade på mig från sidan. Hon såg helt normal ut, ingen piskade svans eller burrig päls. Hon gick sen ett varv runt mig och gjorde samma hopp igen med framtassarna upp mot mina axlar. Så fort jag lugnade ner mig däckade hon brevid mig och sover nu djupt.

Jättenyfiken på vad beteendet beror på då hon aldrig reagerat så förut. Någon som känner igen beteendet också?

dooks
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav dooks » tis 11 jul 2017, 14:16

Min katt slet av en del av klon på "tummen" alltså yttersta skalet eller vad man kan kalla de.......Katten hade inte ont av det och nu är klon mkt större än på andra "tummen." är de normalt? Han har inga besvär me den tassen så inget ja e orolig över bara nyfiken :-)

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 11 jul 2017, 15:20

dooks skrev:Min katt slet av en del av klon på "tummen" alltså yttersta skalet eller vad man kan kalla de.......Katten hade inte ont av det och nu är klon mkt större än på andra "tummen." är de normalt? Han har inga besvär me den tassen så inget ja e orolig över bara nyfiken :-)

Det låter helt normalt. Jag brukar hitta sådana skal lite överallt hemma.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 11 jul 2017, 19:35

Lilla Luna skrev:Hur reagerar era katter när ni är ledsna och gråter?
Jag får ordentliga panikångest attacker då och då och oftast har Luna mest svansat runt mig och buffat lite på mig. Men nu ikväll blev hon lite konstig. Hon kastade sig på golvet framför mig och liksom ålade runt med magen i vädret och sen for hon upp och typ hoppade på mig från sidan. Hon såg helt normal ut, ingen piskade svans eller burrig päls. Hon gick sen ett varv runt mig och gjorde samma hopp igen med framtassarna upp mot mina axlar. Så fort jag lugnade ner mig däckade hon brevid mig och sover nu djupt.

Jättenyfiken på vad beteendet beror på då hon aldrig reagerat så förut. Någon som känner igen beteendet också?

Nisse var en tröstare . Jane är likadan kommer och ligger hos mig när hon känner att man mår dåligtet etc .

Katter känner av hur man mår rätt bra .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 13:53

Buskissen ska ut och åka i sommar och jag behöver tips om halsband.

Hon är naturligtvis Chippad och är vi ute i okända områden är det koppel som gäller men nu ska vi åka långt bort och jag är inte säker på att man kollar chipp i första hand där om hon skulle smita.

Vad har ni för tips?

Inget band med pingla utan bara en förstärkt information om vem som äger henne när hon nu inte är öronmärkt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 jul 2017, 15:44

Missan skrev:Buskissen ska ut och åka i sommar och jag behöver tips om halsband.

Hon är naturligtvis Chippad och är vi ute i okända områden är det koppel som gäller men nu ska vi åka långt bort och jag är inte säker på att man kollar chipp i första hand där om hon skulle smita.

Vad har ni för tips?

Inget band med pingla utan bara en förstärkt information om vem som äger henne när hon nu inte är öronmärkt.

Kommer ni att vara på samma ställe, alltså typ en stuga eller är du rädd att något ska hända på vägen dit?

Ta ett kort på buskissen, plasta in och sätt upp på anslagstavla och meddela att ni är här på besök och om någon ser din katt ska de ringa o s v.
Måla kattens naglar med nagellack i en färg som syns, den behöver fyllas på cirka var fjärde dag. Det gör jag med kattungar för att kunna skilja dom åt.
Det finns också kardborrehalsband som man egentligen använder till små katter, men de är i starka färger, lossnar lätt om något skulle hända.
Det är vad jag kommer på just nu.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 16:08

Tack för tipsen!

Buskissen ska ut på sin första utlandsresa och hon kommer att bo i ett hus i stadsnära miljö vi inte riktigt har full koll över inklusive en källardel.

Även om vi kattsäkrar utefter vårt bästa förstånd är fasan att hon ska hitta något ställe hon kan ta sig ut från.

Huset är gammalt även om det är renoverat och katter är som de är. Det är ju inte lätt om en katt springer bort i Sverige men vi har ju ändå en hel del kända rutiner. Kollar chipp skickar ut efterlysningar osv. Jag tror att det finns fler frigående katter dit vi ska och ser man en katt man inte känner igen är det inte säkert den kollas upp.

Hon har bälte och koppel då vi åker bil så jag är inte lika orolig vid transporten.

Man kan ju inte sitta hemma och vakta kissen hela tiden så hon kommer att vara ensam på dagarna delar av tiden.

Det finns heller inga planer på att hon skulle vara frigående utan det är mer om hon skulle hitta någon ventilation/ fönster/dörr att smita ut genom.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 15 jul 2017, 19:51

Missan skrev:Tack för tipsen!

Buskissen ska ut på sin första utlandsresa och hon kommer att bo i ett hus i stadsnära miljö vi inte riktigt har full koll över inklusive en källardel.

Även om vi kattsäkrar utefter vårt bästa förstånd är fasan att hon ska hitta något ställe hon kan ta sig ut från.

Huset är gammalt även om det är renoverat och katter är som de är. Det är ju inte lätt om en katt springer bort i Sverige men vi har ju ändå en hel del kända rutiner. Kollar chipp skickar ut efterlysningar osv. Jag tror att det finns fler frigående katter dit vi ska och ser man en katt man inte känner igen är det inte säkert den kollas upp.

Hon har bälte och koppel då vi åker bil så jag är inte lika orolig vid transporten.

Man kan ju inte sitta hemma och vakta kissen hela tiden så hon kommer att vara ensam på dagarna delar av tiden.

Det finns heller inga planer på att hon skulle vara frigående utan det är mer om hon skulle hitta någon ventilation/ fönster/dörr att smita ut genom.

Låt henne vara instängd i ett "säkert" rum när ni är borta och ta med färdigkopierade efterlysningar att sätta ut om det värsta skulle hända.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 15 jul 2017, 21:32

Yrhättans skrev:
Missan skrev:Tack för tipsen!

Låt henne vara instängd i ett "säkert" rum när ni är borta och ta med färdigkopierade efterlysningar att sätta ut om det värsta skulle hända.

+1! Ta med ngt som doftar av buskissen och förvara tätt så ev hund kan hjälpa till med eftersökning om det hemska skulle hända.

En del katter kan vara kinkiga med hur vatten får smaka så en liten dunk med vatten hemifrån är inte fel att ha till att börja med.

Hoppas ni och buskissen får en fin resa utan incidenser :-D
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 15 jul 2017, 22:37

Tack återigen för alla bra tips!

Ibland är det dom enkla som är svåra att komma på. :oops:

Självklart gör vi så man kan öppna upp eftersom vi känner oss trygga och tack för vattentipset.

Det kommer bli en stor omställning för Buskissen (och för oss med) men det kommer hon säkert att fixa. Får vi hoppas iallafall ...

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 17 jul 2017, 18:53

Ha en skön semester och vi håller tummarn att det går bra med buskissen
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » mån 17 jul 2017, 23:19

Hur vet man om en katt saknar ägare? blev uppmärksammad av en gäst idag att vi har en katt som strycker runt hotellet jag jobbar på. Detta är inte ett bra ställe för en katt, stor väg, stor parkering runt hela hotellet samt en mack och taxigarage alldeles brevid. Mycket bilar alltså. Jag hade aldrig sett katten själv men träffade på den av en tillfällighet idag också efter jag slutat. Den är väldigt liten, ganska mager och kändes smutsig i pälsen, hade inget halsband och ingen tatuering i örat vad jag kunde se. Så hur går jag vidare? Katten har stryckit runt hotellet i minst en vecka. Då gästen sett katten varje kväll hela veckan han bott där.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 18 jul 2017, 15:57

Lilla Luna skrev:Hur vet man om en katt saknar ägare? blev uppmärksammad av en gäst idag att vi har en katt som strycker runt hotellet jag jobbar på. Detta är inte ett bra ställe för en katt, stor väg, stor parkering runt hela hotellet samt en mack och taxigarage alldeles brevid. Mycket bilar alltså. Jag hade aldrig sett katten själv men träffade på den av en tillfällighet idag också efter jag slutat. Den är väldigt liten, ganska mager och kändes smutsig i pälsen, hade inget halsband och ingen tatuering i örat vad jag kunde se. Så hur går jag vidare? Katten har stryckit runt hotellet i minst en vecka. Då gästen sett katten varje kväll hela veckan han bott där.

Kolla med en veterinärmottagning, polis eller lokalt katthem om de har chipläsare? Jag har sett en del såna efterlysningar i lokala facebookgrupper också. Typ: *bild* är det någon som vet var denna katt hör hemma?

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tis 18 jul 2017, 19:11

Snälla älskade Nikitagoset, kan du sluta sitta bredvid datorn när jag äter sushi och vifta med svansen i sushin och ffa sojan? Eftersom jag inte vill att du ska få i dig sojasås måste jag torka din svans hela tiden. Att det blir små bruna hår i sushin spelar mindre roll. Dessutom vet du redan att soja smakar illa.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 18 jul 2017, 19:59

mjlee skrev:Snälla älskade Nikitagoset, kan du sluta sitta bredvid datorn när jag äter sushi och vifta med svansen i sushin och ffa sojan? Eftersom jag inte vill att du ska få i dig sojasås måste jag torka din svans hela tiden. Att det blir små bruna hår i sushin spelar mindre roll. Dessutom vet du redan att soja smakar illa.

Nikita hälsar att hon måste sitta bredvid matte och se till att hon får den uppmärksamhet hon vill ha. Hon tycker att matte inte ska sitta och mumsa sushi om det inte står en skål smaskens bredvid till henne.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 20 jul 2017, 00:38

Hur mycket ben ska kunna känna på yngre katt för att den ska räknas som mager? Återigen funderingar om den möjligtvis vilsna katt som hänger runt mitt jobb. Träffade på katten för andra gången idag på nära och kände igenom den ordentligt. Revbenen känns tydligt, likaså ryggraden. Höftbenen går det också in lite vid, men jämförde med Luna och där kändes det typ lika. katten är Max 1 år gissar jag på. Ser lite ut som en British shorthair, verkligen uber söt och kelig också.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 20 jul 2017, 13:22

På de magra katter jag mött har det inte funnits någon direkt muskelmassa över benen och de har känts "utstickande". Ibland har de haft blekt tandkött och blinkhinnan i ögonen har synts. Men det senare kan ju bero på mask också.

Jämför jag med mina katter så känns ryggrad och revben tydligt men de har ett lager muskler över.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 23 jul 2017, 07:09

Jag tycker den lilla katten under stegen ser ut som en blå sköldpadda eller är hon röd?fick en fråga vilken färg hon var. BildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 24 jul 2017, 06:05

Vad är det som är så oemotståndligt med papper, särskilt räkningar, hyreskontrakt, kallelser till vård och andra nödvändigheter, som kräver att bli sönderslitna i små, små bitar? :-k Alltså inte ens uppätna utan alla små, små bitarna spottas ut och sedan får matte lägga pussel. Kuvert och liknande är helt ointressanta. :wait:

Återgå till "Allmänt kattprat!"