AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Birmafröken » sön 19 nov 2017, 10:48

Aziz skrev:Båda mina kissat skrapar då och då bredvid matskålen när de har ätit klart.

Nu har jag infört lite striktare mathållning för mina kissar eftersom båda behöver gå ner lite i vikt. Detta innebär framförallt att jag bevakar att herr katt får äta sin blötmat ifred för lillen och så har jag minskat på hans torrfoder. Herr katt har nu börjat skrapa oftare och mer vid matskålen. Sällan äter han upp allt vid samma tillfälle men han skrapar frenetiskt runt skålen och ibland fortsätter han äta från en annan vinkel och sedan skrapar han bredvid igen.

Jag vet att det finns olika teorier om det här beteendet. Vad anser ni? Skrapar era katter vid matskålen och vad tror ni att det beror på?

Min Moltas är den som skrapar mest här. Han skrapar över mat han inte ens vill smaka på eller när han har ätit färdigt. Skulle han kunna ta skålen till soppåsen och skrapa den där skulle han nog göra det. ;-)

Om det blir en liten skrap-paus i ätandet skulle jag tolka det som att katten först har "ätit klart", men ändrar sig. Kanske är katten hungrigare än vad maten är god vid sådana tillfällen.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » sön 19 nov 2017, 11:44

Här hemma skrapar båda katterna. Luna skrapar både innan hon äter och grundligt efteråt. Lucifee nöjer sig med ett par skrap efter, men tycker udda nog om att skrapa över vattenskålen också.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » sön 19 nov 2017, 14:09

Här hemma kommer skrapet bara om matte serverar något som är knappt ätbart enligt missarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 20 nov 2017, 13:04

Nikita skrapar och skrapar, inklusive om jag inte tar bort en tom tallrik direkt när jag äter vid datorn. Hon skrapar även noggrant över rester på fatet där hon äter blötmat - aldrig torrisar. Av någon anledning är allt med tomat i extra noga att skrapa över. Då skrapar hon även på mig :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 20 nov 2017, 18:25

:-k Mina skrapar aldrig :-k
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » mån 20 nov 2017, 18:39

Honey skrapar som en galning. Mest när det är blötmat eller annat gott men även ibland när det bara är torrfoder.
Hon måste också gå och städa efter Pisco när han varit på toa och krafsar över lite dåligt. Det är väldigt smidigt också för om en katt har spytt vet man alltid var för Honey står där och krafsar.
Hon har också krafsat över mina trosor när de hamnat utanför tvättkorgen

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 20 nov 2017, 21:26

Här finns en skrapare, Luna. Det är inte alltid hon skrapar och jag har inte hittat varför än. Ibland är det mat hon tycker väldigt mycket om, men måste skrapas rejält först och sedan äta upp och ibland när hon ätit klart. Hon skrapar på skåpen bredvid, aldrig på matskålen. Snart dags att måla om skåpen.
Hon är också den som ibland går och skrapar på lådan, länge och väl kan hon stå och skrapa på platsen innan hon gräver i sanden och gör vad hon ska. Ingen skillnad när lådan är nyskurad.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 21 nov 2017, 06:19

När Sally fick äta vanlig blötmat skrapade hon över den, hon hade en tendens till att "lyfta" maten ur skålen och lägga på golvet och när hon ätit klart skrapade hon över den. Nu när hon inte får den maten skrapas det ingenting.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 21 nov 2017, 11:17

Chaplin skrapar vid vattenskålen ibland och någon enstaka gång vid matskålen när det varit blötmat. Vet inte om det var ”äckligt, det här begraver vi” eller ”gott, äter senare”...

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tis 21 nov 2017, 20:52

Vad är ert bästa tips mot torr luft i lägenheten och katt med klåda?

Jag har köpt en luftrenare (?) som man hänger på elementet och har en hink med vatten hängandes på ett annat element och öppnar fönsterna, det hjälper lite men luften är verkligen aptorr hemma och det känns som att katten kliar mer nu under vinterhalvåret. Jag är ju själv lika torr som en öknen och kliar ju överallt.

Irriterande!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » ons 22 nov 2017, 09:23

Mysseman skrev:Vad är ert bästa tips mot torr luft i lägenheten och katt med klåda?

Jag har köpt en luftrenare (?) som man hänger på elementet och har en hink med vatten hängandes på ett annat element och öppnar fönsterna, det hjälper lite men luften är verkligen aptorr hemma och det känns som att katten kliar mer nu under vinterhalvåret. Jag är ju själv lika torr som en öknen och kliar ju överallt.

Irriterande!

En hink hängandes med vatten i på ett annat element* Bra att förtydliga kanske ;)

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tor 23 nov 2017, 11:11

Vi har en luftfuktare hemma, främst för husses skull men Luna som brukar bli lite mjällig när hon är stressad har inte kliat alls sen dess. Inga vita flingor i pälsen heller, trots att hon varit stressad. Köpte vår på webbhallen för typ 500-600.

Till ett annat ämne
Hur vet man egentligen om katter bråkar eller om det är bus? Det är verkligen fullfart på katterna _hela_tiden_ . För det mesta inge morr eller fräs och katterna verkar turas om att jaga varandra. Är fundersam över om katterna nu blivit kompisar och busar massa eller om derr är helt tvärt om?? :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 23 nov 2017, 11:31

Lilla Luna skrev:Vi har en luftfuktare hemma, främst för husses skull men Luna som brukar bli lite mjällig när hon är stressad har inte kliat alls sen dess. Inga vita flingor i pälsen heller, trots att hon varit stressad. Köpte vår på webbhallen för typ 500-600.

Till ett annat ämne
Hur vet man egentligen om katter bråkar eller om det är bus? Det är verkligen fullfart på katterna _hela_tiden_ . För det mesta inge morr eller fräs och katterna verkar turas om att jaga varandra. Är fundersam över om katterna nu blivit kompisar och busar massa eller om derr är helt tvärt om?? :-k

Riktigt bråk märker man! Att turas om att jaga utan morr etc är lek enl min erfarenhet. Våra små rovdjur leker på rovdjurs vis dvs ganska våldsamt.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 23 nov 2017, 12:31

Lilla Luna skrev:Vi har en luftfuktare hemma, främst för husses skull men Luna som brukar bli lite mjällig när hon är stressad har inte kliat alls sen dess. Inga vita flingor i pälsen heller, trots att hon varit stressad. Köpte vår på webbhallen för typ 500-600.

Till ett annat ämne

Det får bli en tur till IKEA på måndag och inhandla växter så blir det nog bra, och dessutom ser det trevligt ut. Har alldeles för få växter 8-[

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 23 nov 2017, 16:38

Mysseman skrev:

Till ett annat ämne

Det får bli en tur till IKEA på måndag och inhandla växter så blir det nog bra, och dessutom ser det trevligt ut. Har alldeles för få växter 8-[

Tänk på att de flesta växter är mkt giftiga för katter! Dessutom är en del besprutade med giftet så skölj noga av växter och kolla så du inte köper giftiga.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Mysseman » tor 23 nov 2017, 17:32

Starwatcher skrev:
Mysseman skrev:

Till ett annat ämne

Tänk på att de flesta växter är mkt giftiga för katter! Dessutom är en del besprutade med giftet så skölj noga av växter och kolla så du inte köper giftiga.

Jadå, har googlat runt idag och kollat en lista som Agria hade på sin hemsida, men köper växt som jag har nu som katterna inte äter på och fredskallan som jag eventuellt köper får hänga i en ampel. Min förra katt fick akut njursvikt så jag vågar inte köpa någon ny okänd grej. Nojig på så vis :)

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 24 nov 2017, 18:30

Jag undrar varför ingen lägger in någon kattbild i lussetävlingen?
Vi har fina priser så jag börjar undra om det är otydligt att det bara är att lägga upp en bild i tråden för tävlingen...

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » fre 24 nov 2017, 19:11

Yrhättans skrev:Jag undrar varför ingen lägger in någon kattbild i lussetävlingen?
Vi har fina priser så jag börjar undra om det är otydligt att det bara är att lägga upp en bild i tråden för tävlingen...
Mitt problem är att jag alltid sitter på mobilen och det fungerar dåligt med bilder från tapatalk

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 24 nov 2017, 19:31

Yrhättans skrev:Jag undrar varför ingen lägger in någon kattbild i lussetävlingen?

Måste klura ut hur jag får upp bild på forumet 8-[
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 24 nov 2017, 19:39

Ni har tid ett tag till. Heja på!
Fina priser och äran att vara första tärna till Edit

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » fre 24 nov 2017, 21:00

Helt missat! :shock: Vart finns denna tävling?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » fre 24 nov 2017, 21:13

Lilla Luna skrev:

Helt missat! :shock: Vart finns denna tävling?

Kolla under anslag högst upp. Vi la den där för att den skulle synas oavsett vilken del av forumet man än är inne i.
Det är bara att lägga in en bild i tråden så är man med.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 25 nov 2017, 20:04

Jag ska bara lyckas få en någorlunda fin bild på Lillebror (hade hoppats på en bild med båda två, men vi får väl se om det går att få till utan att den ena kattens huvud blir ett suddigt streck - när det liggs nära varandra så ska det oftast tvättas...), så ska jag peta in mitt bidrag. Superkul tävling med toppenpriser ju!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 27 nov 2017, 15:52

Såg nyss lindaks bidrag till tävlingen och undrar hur man får 2 katter att sitta stilla. Nästa fråga är hur man får på katt tomtedräkt resp renhorn utan att behöva uppsöka akutmottagningen?

Jag lyckas knappt få till suddiga bilder när båda katterna ska vara med på fotot och ngt sött på katterna är jag för feg för.

Helt fantastisk bild är det, lindak =D>
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » ons 29 nov 2017, 07:18

Nu har Lunas nattliga serenader börjat igen och med det även min oro så klart. Tål hon inte fodret ändå? Eller har hon fått i sig mer av Lucifers blötmat än vad vi trott?
Kan två tre slick verkligen ge en "ont i magen" - reaktion?

Usch, så mycket oros tankar. Önskar verkligen vi hade råd med hennes utredning för IBD så vi verklige kan få svart på vitt vad det är som pågår.. men 50k finns helt enkelt inte och det täcks inte alls av hennes försäkring.. :cry:

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 29 nov 2017, 08:55

Starwatcher skrev:Såg nyss lindaks bidrag till tävlingen och undrar hur man får 2 katter att sitta stilla. Nästa fråga är hur man får på katt tomtedräkt resp renhorn utan att behöva uppsöka akutmottagningen?

Jag lyckas knappt få till suddiga bilder när båda katterna ska vara med på fotot och ngt sött på katterna är jag för feg för.

Helt fantastisk bild är det, lindak =D>

Tack :mistlsmile: Frasse är nästan naken och tycker det är skönt med kläder. Freja hatar kläder, men en renhorns-hårklämma gick utan problem 8-[

Sen är dom vana att bli fotade... Frasse hatar det, Freja älskar det. Men Frasse VET att det bjuds på godis om man sitter stilla och är snäll :smile: Så mutor är rätt väg att gå

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 29 nov 2017, 09:47

Lilla Luna skrev:Nu har Lunas nattliga serenader börjat igen och med det även min oro så klart. Tål hon inte fodret ändå? Eller har hon fått i sig mer av Lucifers blötmat än vad vi trott?
Kan två tre slick verkligen ge en "ont i magen" - reaktion?

Usch, så mycket oros tankar. Önskar verkligen vi hade råd med hennes utredning för IBD så vi verklige kan få svart på vitt vad det är som pågår.. men 50k finns helt enkelt inte och det täcks inte alls av hennes försäkring.. :cry:

Det kan räcka med ett slick på mat för att ge en reaktion. Enklast är nog att se till att hon absolut inte kan komma åt Lucifers mat alls. Surefeed fungerar riktigt bra enl min erfarenhet och Bromma zoo dvs zoo.se brukar ha bra pris, ofta billigare än på zooplus.

Håller tummarna att söta Luna snart mår bättre och Tösen skickar buffar till olyckssyster.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 29 nov 2017, 10:43

Exakt vad håller Midna på med när hon gör så här?

Satt och åt frukost i morse och hon satt i vardagsrumsfönstret. Sedan hör jag hur hon liksom jamar en "fanfar"; Mi-miiii-mi-mi-miiiii!!!!, sprintar ut från vardagsrummet, gör en bredsladd värdig en volvoraggare in i köket och slänger sig med full fart på golvet, in under trasmattan där hon lägger sig ned och spinner.

Fanfaren har jag inte hört tidigare, men det där med att åla sig in under mattor gör hon ofta.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 29 nov 2017, 12:22

Lurvpöse skrev:Exakt vad håller Midna på med när hon gör så här?

Satt och åt frukost i morse och hon satt i vardagsrumsfönstret. Sedan hör jag hur hon liksom jamar en "fanfar"; Mi-miiii-mi-mi-miiiii!!!!, sprintar ut från vardagsrummet, gör en bredsladd värdig en volvoraggare in i köket och slänger sig med full fart på golvet, in under trasmattan där hon lägger sig ned och spinner.

Fanfaren har jag inte hört tidigare, men det där med att åla sig in under mattor gör hon ofta.

Låter som en bus-fanfar! Det förekommer här också precis innan ett rejs.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 29 nov 2017, 13:00

Birmafröken skrev:

Låter som en bus-fanfar! Det förekommer här också precis innan ett rejs.

Okej, vad bra att hon inte är ensam om det. Jag började undra hur det stod med henne :smile:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 29 nov 2017, 20:23

Lillkissen brukar köra sådana rejs också, Ser jätterolig ut när han sladdar runt hörnor och landar under trasmattan i hallen. Ser ut som tecknad film ungefär.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 30 nov 2017, 14:40

Här händer samma sak! Det sjungs ordentligt i olika tonarter innan Nikita kommer in och blåstirrar på mig men när jag försöker locka eller plocka upp henne så blir det full fart runt om i lägenheten. :-k

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 04 dec 2017, 12:43

Vad tror ni det här kan vara? Frågade när jag var hos vet tidigare och han tyckte inte att det var ett problem. Nikita slickar inte på det, utan det är liksom bara en kal fläck. Huden är mjuk och inte irriterad. Hon har dessutom lite kala bakben, frågade vet om det också men återigen tyckte han inte att det var några problem. Hon slickar inte där heller och när man stryker över det så är det lite strävt som det är små osynliga hår där. :-k

Bild

Jämför med för ett halvår sedan:

Bild

Jag vet att det ser ut som hon hade en fläck då också men den var mycket mindre och inte alls så synbar.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 04 dec 2017, 18:50

mjlee skrev:Vad tror ni det här kan vara? Frågade när jag var hos vet tidigare och han tyckte inte att det var ett problem. Nikita slickar inte på det, utan det är liksom bara en kal fläck. Huden är mjuk och inte irriterad. Hon har dessutom lite kala bakben, frågade vet om det också men återigen tyckte han inte att det var några problem. Hon slickar inte där heller och när man stryker över det så är det lite strävt som det är små osynliga hår där. :-k

Bild

Jämför med för ett halvår sedan:

Bild

Jag vet att det ser ut som hon hade en fläck då också men den var mycket mindre och inte alls så synbar.

Eftersom det känns stubbigt är det förmodligen Nikita själv som har tvättat bort pälsen.

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » mån 04 dec 2017, 20:43

Birmafröken skrev:Eftersom det känns stubbigt är det förmodligen Nikita själv som har tvättat bort pälsen.

Ja, kanske på bakbenen, men som sagt på magen är huden mjuk och silkeslen. Jag har haft ett vakande öga på henne och hon slickar inte där alls.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka

Inläggav Lilla Luna » tis 05 dec 2017, 07:55

Har av en slump kommit över ett älg (kalv) hjärta till katterna och funderar nu på hur mycket man egentligen vågar ge åt gången? Hjärtat är tydligen ganska stort och kommer fryst, så kan inte dela upp och frysa in igen sen.. Luna tål älg och lucifer verkar ha en sten mage, men ingen av dom är så jättevana med att få till 100% rått kött. Brukar mest bli en sked köttfärs här och där.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » tis 12 dec 2017, 22:01

Är det nån som vet om pupillvidgande ögondroppar (som Atropin, Mydriacyl. Aktiv substans: tropikamid.) svider i ögat? Alltså om de påverkar mer än själva effekten (att pupillen vidgas ordentligt och hålls öppen. Den reagerar alltså inte på ljus på samma sätt.). (Båda läkemedlen används bl.a vid behandling av hornhinnesår. Vilket är fallet med båda mina djur.)

Hästen har fått Atropin i två omgångar i år, och har inte tyckt att det är skitkul att få direkt, men jag kopplade inte att det gick lättare ibland och knepigare ibland till just läkemedlet utan trodde att det var för att det gick snabbare ibland (Atropin ges en gång/dag och övriga läkemedel hon fick i ögat ges två gånger per dag).
Iaf, så får Lillebror Mydriacyl just nu och på honom märker jag stor skillnad i beteende när jag droppar i Mydriacyl och när jag droppar i de andra dropparna (som bara är sterila. Ges för att "smörja" ögat lite, samma gavs till hästen sist och då sa veterinären att den ges för att ögat kan bli lite torrare och kännas obekvämt pga de andra läkemedlen, och att den i princip inte går att överdosera.). Nu dag två reagerar han knappt på själva dropparna när jag ger de sterila, men rycker och kniper och visar obehag när jag ger de pupillvidgande. De sterila ges tre gånger per dag, de pupillvidgande bara en, så det borde inte vara det faktum att de vidgande ges först som påverkar.

Mest bara nyfiken!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 12 dec 2017, 22:07

Lilla Luna skrev:Har av en slump kommit över ett älg (kalv) hjärta till katterna och funderar nu på hur mycket man egentligen vågar ge åt gången? Hjärtat är tydligen ganska stort och kommer fryst, så kan inte dela upp och frysa in igen sen.. Luna tål älg och lucifer verkar ha en sten mage, men ingen av dom är så jättevana med att få till 100% rått kött. Brukar mest bli en sked köttfärs här och där.

Om du låter det tina lite så kan du dela och frysa om i lagom bitar.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Colourspot » tis 12 dec 2017, 22:07

Lilla Luna skrev:Har av en slump kommit över ett älg (kalv) hjärta till katterna och funderar nu på hur mycket man egentligen vågar ge åt gången? Hjärtat är tydligen ganska stort och kommer fryst, så kan inte dela upp och frysa in igen sen.. Luna tål älg och lucifer verkar ha en sten mage, men ingen av dom är så jättevana med att få till 100% rått kött. Brukar mest bli en sked köttfärs här och där.

Enligt Livsmedelsverket är det ingen fara att frysa om kött, under förutsättning att det inte blivit för varmt (över kylskåpstemperatur) eller varit tinat för länge.

Jag gör egen Barf till Lillan (tidigare även Lillebror, såklart) när jag orkar - när jag inte orkar äter hon MUSH eller blötmat, och använder då både hjärta och annat muskelkött. När jag köper hem ingredienser åker de in i frysen i lagom portioner, sen tar jag fram och tinar i kylskåp när jag ska blanda mat. Ofta är köttet lite halvfruset fortfarande när jag skär upp i småbitar osv och blandar, och sen fryser jag in maten igen. Nån gång har det hänt att MUSH börjat tina lite på väg hem från stan, och jag fryser lugnt in det igen bara.

Så du kan absolut halvtina hjärtat för att portionera upp och sen frysa det igen. Tina i kylskåp och låt det inte ligga i flera dagar, så är det ingen fara.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 14 dec 2017, 22:42

Colourspot skrev:Är det nån som vet om pupillvidgande ögondroppar (som Atropin, Mydriacyl. Aktiv substans: tropikamid.) svider i ögat? Alltså om de påverkar mer än själva effekten (att pupillen vidgas ordentligt och hålls öppen. Den reagerar alltså inte på ljus på samma sätt.). (Båda läkemedlen används bl.a vid behandling av hornhinnesår. Vilket är fallet med båda mina djur.)

Hästen har fått Atropin i två omgångar i år, och har inte tyckt att det är skitkul att få direkt, men jag kopplade inte att det gick lättare ibland och knepigare ibland till just läkemedlet utan trodde att det var för att det gick snabbare ibland (Atropin ges en gång/dag och övriga läkemedel hon fick i ögat ges två gånger per dag).
Iaf, så får Lillebror Mydriacyl just nu och på honom märker jag stor skillnad i beteende när jag droppar i Mydriacyl och när jag droppar i de andra dropparna (som bara är sterila. Ges för att "smörja" ögat lite, samma gavs till hästen sist och då sa veterinären att den ges för att ögat kan bli lite torrare och kännas obekvämt pga de andra läkemedlen, och att den i princip inte går att överdosera.). Nu dag två reagerar han knappt på själva dropparna när jag ger de sterila, men rycker och kniper och visar obehag när jag ger de pupillvidgande. De sterila ges tre gånger per dag, de pupillvidgande bara en, så det borde inte vara det faktum att de vidgande ges först som påverkar.

Mest bara nyfiken!

Alla vidgande droppar jag provat svider på mig i alla fall, så det är antagligen inte så skönt för djuren heller. Det är en övergående sveda, men inte så skoj.

Återgå till "Allmänt kattprat!"