AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » tis 08 maj 2018, 05:20

Hur bra äter era katter när det är varmt ute och lägenheten blir le bastu?
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » tis 08 maj 2018, 08:31

Aptiten brukar minska på sommaren när det är riktigt varmt ute, i alla fall för målet mitt på dagen. Brukar ge lite mindre då (eller skippa helt om de inte alls vill ha) och istället ge lite mer morgon och kväll då det svalare och det brukar gå bättre att äta.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 08 maj 2018, 09:38

Mina katter äter mindre på dagen om det är riktigt varmt dvs runt 30 grader i skuggan. Det går mer sena kvällar och under natten. Serverar också ngn portion ute på altanen på kvällen vilket Lilleman gillar.

Än så länge märker jag inget på aptiten då vi bara har drygt 20 grader utomhus. Inne när jag kom hem var det 27 grader men det räknar mina katter inte som varmt utan mer som mystemperatur.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tis 08 maj 2018, 20:58

Nikita äter nog lika mycket. Men jag brukar ge henne lite mer torrisar när det är riktigt varmt eftersom hon är en typisk småätare. Ska köpa en kylklamp och se om det hjälper i sommar. Däremot vill jag gärna att hon dricker mer.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tis 08 maj 2018, 22:36

Här hemma serveras mat två gånger om dagen och jag märker ingen skillnad på aptiten när det är varmt.
Däremot kan Lillebror bli påverkad av värmen när lägenheten blir riktigt varm: trött på dagarna, ligger utsträckt och sover mer än annars. Då blir han också mycket mycket piggare om jag är uppe sent på kvällen, och lever gärna om då på ett sätt som han inte gör annars. I år har jag köpt mörkläggningsgardiner som faktiskt verkar hjälpa, iaf hittills, när det är soligt (har sol från soluppgång till efter lunch/em) - låter gardinerna vara fördragna när jag åker till jobbet fast lämnar öppet vid balkongdörren (katterna sätter sig "utanför" gardinerna, på fönsterbrädan, och tittar ut ändå). Det blir ju inte riktigt mörkt av gardinerna när det är fullt dagsljus, men de stänger ut en del av värmen som kommer av solen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » ons 09 maj 2018, 08:18

Märker ingen skillnad ännu. Lillens aptit är alltid i topp oavsett och herr katt småäter utspritt över dygnet oavsett. Men de kan bli lite slöare dagtid och mer aktiva sen kväll och natt om det är riktigt varmt. Lillen brukar dessutom dryga ut sommardieten med alla insekter han hinner svälja när vi är ute.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » ons 09 maj 2018, 23:11

Varför vägrar Nikita att äta rå lax när jag köper hem den till henne men tycker min sushi lax är mums? :-k

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 10 maj 2018, 10:49

mjlee skrev:Varför vägrar Nikita att äta rå lax när jag köper hem den till henne men tycker min sushi lax är mums? :-k


Är det lax avsedd för att göra egen sushi du köper hem? Sådan lax håller mkt högre kvalitetet än vanlig lax.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tor 10 maj 2018, 13:44

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Varför vägrar Nikita att äta rå lax när jag köper hem den till henne men tycker min sushi lax är mums? :-k


Är det lax avsedd för att göra egen sushi du köper hem? Sådan lax håller mkt högre kvalitetet än vanlig lax.


Vanlig fryst lax? Visste inte att sushilax är av högre kvalitet. Hmm. Får väl köpa en sashimi åt henne någon gång :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tor 10 maj 2018, 16:11

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Varför vägrar Nikita att äta rå lax när jag köper hem den till henne men tycker min sushi lax är mums? :-k


Är det lax avsedd för att göra egen sushi du köper hem? Sådan lax håller mkt högre kvalitetet än vanlig lax.


Vanlig fryst lax? Visste inte att sushilax är av högre kvalitet. Hmm. Får väl köpa en sashimi åt henne någon gång :smile:


Fryst? Klart att Nikita nobbar det :smile: Du får köpa Salmalax och fresta damen med (varning för högt kilopris!). Vill hon inte ha den så har du finfin lax att ha till just sushi eller sashimi! Riktigt, riktigt god. Finns i kyldisken.
https://www.salmalax.se

Lillebror låter hälsa att det minsann inte är något fel på fryst lax.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tor 10 maj 2018, 16:49

Lite på en höft, hur mycket kostar det att chipmärka katten hos veterinär now days?

Båda mina katter är tatuerade i örat, vilket häromkring ingår vid kastrering, men Lillans är redan lite knepig att se eftersom hon är svart och Lillebrors ser ut att kunna bli svårläst när den bleknar/blurrar till sig mer. Så jag tänker att jag kanske ska chipa dem som komplement lite längre fram. (Hoppas att nån kollar efter chip bara, om de kommer lösa. Jag har kört några påkörda/döda katter till veterinär, och när de haft öronmärkning har det inte alltid kollats efter chip - även om ingen ägare varit registerad på märkningen... :( )

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tor 10 maj 2018, 18:24

Colourspot skrev:Lite på en höft, hur mycket kostar det att chipmärka katten hos veterinär now days?

Båda mina katter är tatuerade i örat, vilket häromkring ingår vid kastrering, men Lillans är redan lite knepig att se eftersom hon är svart och Lillebrors ser ut att kunna bli svårläst när den bleknar/blurrar till sig mer. Så jag tänker att jag kanske ska chipa dem som komplement lite längre fram. (Hoppas att nån kollar efter chip bara, om de kommer lösa. Jag har kört några påkörda/döda katter till veterinär, och när de haft öronmärkning har det inte alltid kollats efter chip - även om ingen ägare varit registerad på märkningen... :( )


Chippa kan man väl göra utan sövning har jag för mig? Så då borde det bli lite billigare.

Re: Lax, hmm, får väl försöka fresta kräsna damen med 'riktig' sushilax någon gång. Tänker att sashimi kan jag alltid själv äta upp om Nikita rynkar på nosen åt det :smile:

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » fre 11 maj 2018, 12:36

Lite snabb googling ger priser mellan 350 och 600 för chipmärkning. Sannolikt ligger storstäderna och djursjukhusen högre i pris än lite mindre ställen. Säkrast är nog att ringa runt till lokala veterinärer och fråga.

När jag gjorde mina vill jag minnas att det låg kring 300, men det är många år sedan. Behövdes ingen tidsbokning i alla fall utan djursjukvårdarna tog det som drop-in i samband med vaccination.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » fre 11 maj 2018, 15:40

mjlee skrev:
Colourspot skrev:Lite på en höft, hur mycket kostar det att chipmärka katten hos veterinär now days?

Båda mina katter är tatuerade i örat, vilket häromkring ingår vid kastrering, men Lillans är redan lite knepig att se eftersom hon är svart och Lillebrors ser ut att kunna bli svårläst när den bleknar/blurrar till sig mer. Så jag tänker att jag kanske ska chipa dem som komplement lite längre fram. (Hoppas att nån kollar efter chip bara, om de kommer lösa. Jag har kört några påkörda/döda katter till veterinär, och när de haft öronmärkning har det inte alltid kollats efter chip - även om ingen ägare varit registerad på märkningen... :( )


Chippa kan man väl göra utan sövning har jag för mig? Så då borde det bli lite billigare.

Re: Lax, hmm, får väl försöka fresta kräsna damen med 'riktig' sushilax någon gång. Tänker att sashimi kan jag alltid själv äta upp om Nikita rynkar på nosen åt det :smile:


Ja, för att chippa behöver katten absolut inte sövas, om det inte är något särskilt. Har sett det göras på hund och då har det varit som en kraftig spruta, typ.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » lör 19 maj 2018, 11:29

Här är det dags för sommarbad för ligan. Är det fler än jag som brukar bada en extra gång som hjälp att bli av med vinterpäls?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » sön 20 maj 2018, 11:33

Hos oss sköter katterna om det där med badning vilket är mkt praktiskt. Båda hoppar då själva in i duschen, bara att sätta på vattnet. Tösen duschar alltid tillsammans med mig och brukar glatt hoppa runt så hon är genomblöt. Inte alltid lätt att passa henne när schampo och tvål ska fram. Testade att tvätta håret i kattschampo pga det men mitt hår blev babymjukt av det vilket inte direkt passar mitt hår.
Bild

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 17947
Blev medlem: lör 26 nov 2011, 11:21
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls
Ort: Nacka

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav teachingbirds » sön 20 maj 2018, 16:16

Vi sommartrimmar istället :grin:
BildBild -


Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » sön 20 maj 2018, 18:00

Jag är inte helt säker på att jag vill veta vad som händer om jag stoppar in Lillebror i duschen och blöter ner honom. :grin: Han skulle nog inte må dåligt av att bli hjälpt med att bli av med lite extra lös underull annars.

Provade just att blöta ner Lillan (hon lyckades kleta ner sig...) för första gången. Usch och fy och blött och fy och läskigt och blött och blä och usch och yl, hälsar hon. Lilla tösen skulle nog kunna vänja sig, men ärligt talat behöver hon inte bada i vanliga fall så.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AK2S Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » sön 20 maj 2018, 22:51

Tjockisen har blivit duschad en gång, gör jag aldrig igen.. 8-[

Stella var otroligt medgörlig, hon njöt inte direkt av duschen men fann sig i situationen med tillhörande sött morr.

Sally? Absolut inte. Provade när hon var kattunge, hon fick panik och jag fick rivsår, så all heder åt er som lyckas duscha/bada era missar! =D>
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 21 maj 2018, 19:46

Yrhättans skrev:Här är det dags för sommarbad för ligan. Är det fler än jag som brukar bada en extra gång som hjälp att bli av med vinterpäls?


Om jag inte vill att grannarna ska titta snett på mig med eventuell anmälning om djurmisshandel så tvättas Nikita bara när det verkligen behövs. Furminator avskyr hon så det blir gummikarda och microfiberduk. Tar mycket längre tid men räddar mattes armar och bröst och Nikitas humör.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » mån 21 maj 2018, 23:42

Jag har bara spolat av Chaplinkatt efter att han klivit i bajs. Då blir det en sväng i handfatet... Det har blivit en 2-3 vändor hittills, han är inte så bra på det där. Syrran verkar klara bajsstädning själv.

Igår fick jag till min stora förvåning 1. Borsta Chaplin 2. Gnida in lite spraybalsam för att få bort ännu mer fluff. Annars springer han av bara lukten...

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tis 22 maj 2018, 15:27

Yrhättans skrev:Här är det dags för sommarbad för ligan. Är det fler än jag som brukar bada en extra gång som hjälp att bli av med vinterpäls?


Har aldrig badat någon av kissarna. Herr katt skulle jag aldrig försöka mig på om han inte uttryckligen bad om det. Han är dessutom så noga med hygienen och fäller inte alls mycket hår så det känns helt onödigt. Lillen är allmänt harig vad gäller nya saker och tror inte att han skulle uppskatta bad men han har å andra sidan inte något emot spa med aloe vera behandling från Espree och furminator, så vi kör på det när han behöver bli av med lite "löshår". :-)

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » fre 25 maj 2018, 17:56

Det är så jäkla varmt och kvavt, vad skulle Nikita göra om jag tog med henne in i duschen? :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » fre 25 maj 2018, 19:05

mjlee skrev:Det är så jäkla varmt och kvavt, vad skulle Nikita göra om jag tog med henne in i duschen?
Jag ser rubriken "Bollnäs blodbad" framför mig!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » sön 27 maj 2018, 17:43

Fragole skrev:
mjlee skrev:Det är så jäkla varmt och kvavt, vad skulle Nikita göra om jag tog med henne in i duschen?
Jag ser rubriken "Bollnäs blodbad" framför mig!


:smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » sön 27 maj 2018, 19:07

Fragole skrev:
mjlee skrev:Det är så jäkla varmt och kvavt, vad skulle Nikita göra om jag tog med henne in i duschen?
Jag ser rubriken "Bollnäs blodbad" framför mig!


:smile: :smile: :-?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » tis 29 maj 2018, 10:38

Jag skulle behöva tips på hur man ger katter tabletter på ett "hållbart" sätt.

Doxy behöver ta en tablett 2 ggr per dygn och nu dag 3 märker vi att det kommer bli svårt.

Vi har hittills prövat att smeta in den i mjukost (funkade 1 dag), krossa den och blanda med kaviar (funkade en gång, sedan fick vi smeta det på hennes framben) och just nu kör vi med att peta ut innehållet i dreamies och gömma tabletten inuti. Det funkar just nu, men tabletten verkar smaka äckligt så hon kommer nog snart genomskåda det hela.

Tips på metoder eller saker som det går att dölja medicinen med, mottas tacksamt :)


Jag vill så långt det bara går undvika att behöva "tvinga i" henne tabletten, genom att lägga den i munnen. Hon har varit hemlös och har sannolikt dåliga erfarenheter av människor så jag har fått jobba för att bygga upp förtroendet.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » tis 29 maj 2018, 13:20

Lurvpöse skrev:Jag skulle behöva tips på hur man ger katter tabletter på ett "hållbart" sätt.

Doxy behöver ta en tablett 2 ggr per dygn och nu dag 3 märker vi att det kommer bli svårt.

Vi har hittills prövat att smeta in den i mjukost (funkade 1 dag), krossa den och blanda med kaviar (funkade en gång, sedan fick vi smeta det på hennes framben) och just nu kör vi med att peta ut innehållet i dreamies och gömma tabletten inuti. Det funkar just nu, men tabletten verkar smaka äckligt så hon kommer nog snart genomskåda det hela.

Tips på metoder eller saker som det går att dölja medicinen med, mottas tacksamt :)


Jag vill så långt det bara går undvika att behöva "tvinga i" henne tabletten, genom att lägga den i munnen. Hon har varit hemlös och har sannolikt dåliga erfarenheter av människor så jag har fått jobba för att bygga upp förtroendet.
Det finns en godissort från VitaKraft som heter Cat Yums. De är mjuka godisbitar och relativt stora, kanske funkar att peta in i en sådan?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 14:38

Lurvpöse skrev:Jag skulle behöva tips på hur man ger katter tabletter på ett "hållbart" sätt.

Doxy behöver ta en tablett 2 ggr per dygn och nu dag 3 märker vi att det kommer bli svårt.

Vi har hittills prövat att smeta in den i mjukost (funkade 1 dag), krossa den och blanda med kaviar (funkade en gång, sedan fick vi smeta det på hennes framben) och just nu kör vi med att peta ut innehållet i dreamies och gömma tabletten inuti. Det funkar just nu, men tabletten verkar smaka äckligt så hon kommer nog snart genomskåda det hela.

Tips på metoder eller saker som det går att dölja medicinen med, mottas tacksamt :)


Jag vill så långt det bara går undvika att behöva "tvinga i" henne tabletten, genom att lägga den i munnen. Hon har varit hemlös och har sannolikt dåliga erfarenheter av människor så jag har fått jobba för att bygga upp förtroendet.


Testa Tomlyn pill masker ellet pocket pills. Finns på nätet. Annars kan du testa att dela tabletten och stoppa i en gelatinkapsel m kycklingsmak. Gelarinkapslar finns på veterinärbutiken.se
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tis 29 maj 2018, 15:17

Hur diskret är olivfärgat nät? Sitter och grubblar på hur bäst näta in balkongen. Nu tror jag inte att Nikita kommer försöka klättra i nätet eller bita i det. Jag har redan en 'ställning' som jag kan spänna upp nätet på och kom just nu på att jag även kan fästa det i understället till balkongen ovanför så dörren får plats att öppna sig.

Min balkong är 70 cm djup, 140 cm lång, 160 cm till 2 m (taket) sluttande. Hur mycket nät tror ni jag behöver?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 15:51

mjlee skrev:Hur diskret är olivfärgat nät? Sitter och grubblar på hur bäst näta in balkongen. Nu tror jag inte att Nikita kommer försöka klättra i nätet eller bita i det. Jag har redan en 'ställning' som jag kan spänna upp nätet på och kom just nu på att jag även kan fästa det i understället till balkongen ovanför så dörren får plats att öppna sig.

Min balkong är 70 cm djup, 140 cm lång, 160 cm till 2 m (taket) sluttande. Hur mycket nät tror ni jag behöver?


Det mest diskreta nätet är rådjursnät. Hur ostnligt ett olivgrönt nät är beror t.ex på hur tjockt nätet är och vilken färg det är på husfasaden.

Hur mkt nät du behöver beror på hur hur du tänker fästa upp nätet.

Kolla nog innan du köper nät att nätet är uv-beständigt. Trist om det går hål i nätet.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tis 29 maj 2018, 16:21

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Hur diskret är olivfärgat nät? Sitter och grubblar på hur bäst näta in balkongen. Nu tror jag inte att Nikita kommer försöka klättra i nätet eller bita i det. Jag har redan en 'ställning' som jag kan spänna upp nätet på och kom just nu på att jag även kan fästa det i understället till balkongen ovanför så dörren får plats att öppna sig.

Min balkong är 70 cm djup, 140 cm lång, 160 cm till 2 m (taket) sluttande. Hur mycket nät tror ni jag behöver?


Det mest diskreta nätet är rådjursnät. Hur ostnligt ett olivgrönt nät är beror t.ex på hur tjockt nätet är och vilken färg det är på husfasaden.

Hur mkt nät du behöver beror på hur hur du tänker fästa upp nätet.

Kolla nog innan du köper nät att nätet är uv-beständigt. Trist om det går hål i nätet.


Jag kommer att fästa det med buntband innanför räcket och sedan ska nätet gå ner ordentligt till balkongens golv och fästas där. Tyvärr är fasaden ljusgul så det blir en stor skillnad. Ska kolla om nätet är UV tåligt.

Edit: Ja det är UV tåligt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 18:14

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Hur diskret är olivfärgat nät? Sitter och grubblar på hur bäst näta in balkongen. Nu tror jag inte att Nikita kommer försöka klättra i nätet eller bita i det. Jag har redan en 'ställning' som jag kan spänna upp nätet på och kom just nu på att jag även kan fästa det i understället till balkongen ovanför så dörren får plats att öppna sig.

Min balkong är 70 cm djup, 140 cm lång, 160 cm till 2 m (taket) sluttande. Hur mycket nät tror ni jag behöver?


Det mest diskreta nätet är rådjursnät. Hur ostnligt ett olivgrönt nät är beror t.ex på hur tjockt nätet är och vilken färg det är på husfasaden.

Hur mkt nät du behöver beror på hur hur du tänker fästa upp nätet.

Kolla nog innan du köper nät att nätet är uv-beständigt. Trist om det går hål i nätet.


Jag kommer att fästa det med buntband innanför räcket och sedan ska nätet gå ner ordentligt till balkongens golv och fästas där. Tyvärr är fasaden ljusgul så det blir en stor skillnad. Ska kolla om nätet är UV tåligt.

Edit: Ja det är UV tåligt.


Vad är det för nät och hur fäster du det mot sidorna och uppåt?
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tis 29 maj 2018, 18:48

Starwatcher skrev:Vad är det för nät och hur fäster du det mot sidorna och uppåt?


Tänkte köpa ståltrådsförstärkt nät

Bild

Det finns redan en ställning jag kan fästa det i som sagt.

Bild pga av vinkeln ser det ut som den översta stolpen - den som balkongen över stöder pekar uppåt, men den är tvärtom slutar neråt.

Den här går runt om balkongen men är tyvärr för låg för att jag ska kunna öppna balkongdörren.

Bild

Jag kan inte göra någon åverkan på fasaden så måste komma på ett sätt att se till att det inte blir några glipor.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 19:25

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Vad är det för nät och hur fäster du det mot sidorna och uppåt?


Tänkte köpa ståltrådsförstärkt nät

Bild

Det finns redan en ställning jag kan fästa det i som sagt.

Bild pga av vinkeln ser det ut som den översta stolpen - den som balkongen över stöder pekar uppåt, men den är tvärtom slutar neråt.

Den här går runt om balkongen men är tyvärr för låg för att jag ska kunna öppna balkongdörren.

Bild

Jag kan inte göra någon åverkan på fasaden så måste komma på ett sätt att se till att det inte blir några glipor.


Bygg en träbur som du fäster nätet i? Enkelt och helt kattsäkert om du även fäster nät så att det blir ett tak. Mät upp längderna på träet och få byggvaruhuset att kapa till i rätt längd.

Om du inte vill bygga buren själv lär det inte kosta mkt att anlita en snickare som gör det.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 29 maj 2018, 19:31

Store tid - det kommer bli långa dagar! Vi har anlitat målare för att måla om huset vilket innebär att altanen är off-limit för katterna. Tjat, tjat och höga skrik från båda nonstop. Även om vi bor i hus kommer nog grannarna tro att katterna misshandlas. Bengaler är både envisa och har goda röstresurser.

Målarna verkar mkt effektiva så lär inte ta många dagar men kommer att kännas som månader tror jag.

Vörldens sämsta matte lär komma ut på blocket annons snart......
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » tis 29 maj 2018, 22:42

Starwatcher skrev:Store tid - det kommer bli långa dagar! Vi har anlitat målare för att måla om huset vilket innebär att altanen är off-limit för katterna. Tjat, tjat och höga skrik från båda nonstop. Även om vi bor i hus kommer nog grannarna tro att katterna misshandlas. Bengaler är både envisa och har goda röstresurser.

Målarna verkar mkt effektiva så lär inte ta många dagar men kommer att kännas som månader tror jag.

Vörldens sämsta matte lär komma ut på blocket annons snart......


Måla om nu när det är perfekt väder för katter att vara ute! Ligan sänder sympatibuffar och minns den hemska perioden av olja altan.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » ons 30 maj 2018, 07:47

Lurvpöse skrev:Jag skulle behöva tips på hur man ger katter tabletter på ett "hållbart" sätt.

Doxy behöver ta en tablett 2 ggr per dygn och nu dag 3 märker vi att det kommer bli svårt.

Vi har hittills prövat att smeta in den i mjukost (funkade 1 dag), krossa den och blanda med kaviar (funkade en gång, sedan fick vi smeta det på hennes framben) och just nu kör vi med att peta ut innehållet i dreamies och gömma tabletten inuti. Det funkar just nu, men tabletten verkar smaka äckligt så hon kommer nog snart genomskåda det hela.

Tips på metoder eller saker som det går att dölja medicinen med, mottas tacksamt :)


Jag vill så långt det bara går undvika att behöva "tvinga i" henne tabletten, genom att lägga den i munnen. Hon har varit hemlös och har sannolikt dåliga erfarenheter av människor så jag har fått jobba för att bygga upp förtroendet.


Lidls mjuka salamistänger för hundar funkade länge för att få i Jaromir hans dagliga medicin. De är tillräckligt stora för att inte smulas sönder på en gång när man trycker ner tabletten i dem, och smaskiga nog för att maskera det mesta av medicindoften och gå ner utan större protester.

Nu är vi dock nere på fasthållning och ge tabletter direkt i munnen. Med större bitar av antibiotika tabletter och totalt sett fem mediciner (varav en flytande) som ska ges varje dag finns inget annat realistiskt alternativ.

Jaromir är också f.d. hemlös med si-så-där erfarenheter av människor. Peppar, peppar det funkar. Han gillar inte medicineringen, men är sitt vanliga gosiga jag när den initiala rädslan från att bli upplyft och fasthållen har släppt.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » ons 30 maj 2018, 07:56

Tack för svaren! :rosor: hade ingen aning om att det fanns gelatinkapslar speciellt för detta.

Det är tack och lov bara i 25 dagar vi behöver ge medicin, en rätt tuff antibiotika pga återkommande urinvägsinfektion, e-coli har liksom bosatt sig i urinblåsans vägg... Nu har hennes mage kraschat och jag tycker så himla synd om stackarn. Hon mår bra på det stora hela men det är tydligt att hon skäms. Hoppas att det stabiliserar sig snart.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 30 maj 2018, 08:41

Lurvpöse skrev:Tack för svaren! :rosor: hade ingen aning om att det fanns gelatinkapslar speciellt för detta.

Det är tack och lov bara i 25 dagar vi behöver ge medicin, en rätt tuff antibiotika pga återkommande urinvägsinfektion, e-coli har liksom bosatt sig i urinblåsans vägg... Nu har hennes mage kraschat och jag tycker så himla synd om stackarn. Hon mår bra på det stora hela men det är tydligt att hon skäms. Hoppas att det stabiliserar sig snart.


Ring och prata med veterinären! Blir magen allt för risig kan ett medicinbyte behövas på samma sätt som det är för människor.

Fortiflora har snälla bakterier i sig men finns även andra sorter som kan hjälpa magen att stabiliseras, veterinären kan nog ge råd om det. Min Tös mage kraschade när hon fick antibiotika pga bakterier i urinen och vår veterinär nämnde en sådan produkt som hon hade bra erfarenhet av men som som vi inte kunde prova pga Tösens allergi.

Hoppas mage och blåsa blir bra fort :consoling:
Bild


Återgå till "Allmänt kattprat!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 32 och 0 gäster