AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » lör 17 mar 2018, 13:36

Starwatcher skrev:Funderar på ett ute-träd till katterna. Ska stå ute på altanen, tak finns inte så trädet måste tåla regn.

zooplus har ett, Karlie outdoor III http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... oor/433247. Ser lite vekt ut och tar en hel del plats.

Katzen Deko har flera modeller, svindyra men ser stadiga ut.

Ngn som testat uteträd och kan ge tips?

Ja, hur har ni andra gjort klätter och klösmöjligheter ute?


Tyvärr har jag en sån där pyttebalkong så det finns inte på kartan att jag skulle få plats, plus att jag inte kan näta ordentligt. Annars skulle nog Nikita klara sig med zooplus trädet eftersom hon skulle sova och sola inte leka. Men med dina bastanta vildingar kan det nog vara värt att investera i ett Katzen Deko :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » lör 17 mar 2018, 13:45

Starwatcher skrev:Funderar på ett ute-träd till katterna. Ska stå ute på altanen, tak finns inte så trädet måste tåla regn.

zooplus har ett, Karlie outdoor III http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... oor/433247. Ser lite vekt ut och tar en hel del plats.

Katzen Deko har flera modeller, svindyra men ser stadiga ut.

Ngn som testat uteträd och kan ge tips?

Ja, hur har ni andra gjort klätter och klösmöjligheter ute?

Tittade på träd för utomhusbruk förra helgen när det var kattutställning i Sollentuna. Är det Katzen Deko kanske som brukar vara där? Hur som helst såg de väldigt stabila och praktiska ut med smarta material och avrinningsfunktionet i bäddar m.m. Jag hade satsat på ett sånt om jag skulle ha ett ute.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 10:11

mjlee skrev:
Tyvärr har jag en sån där pyttebalkong så det finns inte på kartan att jag skulle få plats, plus att jag inte kan näta ordentligt. Annars skulle nog Nikita klara sig med zooplus trädet eftersom hon skulle sova och sola inte leka. Men med dina bastanta vildingar kan det nog vara värt att investera i ett Katzen Deko :smile:


Jo, Katzen Deko är nog bättre med ack så dyra. Drygt 5000 kr jämfört med knappt 2000 kr för zooplus trädet. Katzen Deko är också mer platseffektivt än zooplus trädet.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » sön 18 mar 2018, 10:14

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Tyvärr har jag en sån där pyttebalkong så det finns inte på kartan att jag skulle få plats, plus att jag inte kan näta ordentligt. Annars skulle nog Nikita klara sig med zooplus trädet eftersom hon skulle sova och sola inte leka. Men med dina bastanta vildingar kan det nog vara värt att investera i ett Katzen Deko :smile:


Jo, Katzen Deko är nog bättre med ack så dyra. Drygt 5000 kr jämfört med knappt 2000 kr för zooplus trädet. Katzen Deko är också mer platseffektivt än zooplus trädet.


Jag har Katzen Deko, inget uteträd men två stora klöstunnar och ett träd. Det var värt vartenda öre, stabila, stadiga, allt går att ta loss och tvätta i 60 grader och de är stadiga och rejäla.
Jämfört med att köpa något som inte håller så många år och inte går att hålla rent så var valet enkelt.
Dessutom är de snygga och det var lätt att få lite ändringar vi ville ha.
Vi gjorde upp att de tog med sig de vi beställt till en "utställning nära oss" och for dit och hämtade så slapp vi frakten.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 10:15

Aziz skrev:Tittade på träd för utomhusbruk förra helgen när det var kattutställning i Sollentuna. Är det Katzen Deko kanske som brukar vara där? Hur som helst såg de väldigt stabila och praktiska ut med smarta material och avrinningsfunktionet i bäddar m.m. Jag hade satsat på ett sånt om jag skulle ha ett ute.


:pfft: funderade på att åka till utställningen men bestämde till slut att inte åka. Förra gången jag var där fanns inga trädtillverkare men så typiskt att det nu även fanns uteträd att titta på.

Har enbart hört bra saker om Katzen Deko träden så jag gissade på att även uteträden skulle vara bra och genomtänkta. Jättebra att det var bra avrinning osv.

Får fundera lite till, 5000kr för ett träd ute på altanen är en del :-k Det är ju ändå för tidigt för ett träd då altan-säsongen inte startat ännu och det lär ju dröja ett bra tag till som den här vintern är i stockholm.
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » sön 18 mar 2018, 10:17

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Tyvärr har jag en sån där pyttebalkong så det finns inte på kartan att jag skulle få plats, plus att jag inte kan näta ordentligt. Annars skulle nog Nikita klara sig med zooplus trädet eftersom hon skulle sova och sola inte leka. Men med dina bastanta vildingar kan det nog vara värt att investera i ett Katzen Deko :smile:


Jo, Katzen Deko är nog bättre med ack så dyra. Drygt 5000 kr jämfört med knappt 2000 kr för zooplus trädet. Katzen Deko är också mer platseffektivt än zooplus trädet.


Jag har Katzen Deko, inget uteträd men två stora klöstunnar och ett träd. Det var värt vartenda öre, stabila, stadiga, allt går att ta loss och tvätta i 60 grader och de är stadiga och rejäla.
Jämfört med att köpa något som inte håller så många år och inte går att hålla rent så var valet enkelt.
Dessutom är de snygga och det var lätt att få lite ändringar vi ville ha.
Vi gjorde upp att de tog med sig de vi beställt till en "utställning nära oss" och for dit och hämtade så slapp vi frakten.


Tack!

Nästa inne-träd skulle nog bli ett från Katzen.Deko. Just nu har vi ju ändå en skog inomhus (enl mig, enl katterna absolut inte). Ska fundera på om det är värt 3000kr extra med ett bättre träd på altanen. Utrymmemässigt är det klart bättre iaf.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » fre 23 mar 2018, 17:31

Vad är det med Nikita och toa? Vad hon än gör så fort jag går så kommer hon sättande och hoppar upp i knät/axeln och ska svepa svansen så jag får mun och näsa fulla med hår innan hon bekvämt lägger sig till rätta för en lång och trevlig sovstund. Det är stundom lite mindre lämpligt när jag verkligen bara tänkte mig ett mycket snabbt besök. Även om dörren är stängd så ser jag en liten brun tass som envetet petar upp den. Att låsa finns inte på kartan kan det konstateras om jag ska våga sova hemma inatt. :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » fre 23 mar 2018, 23:30

mjlee skrev:Vad är det med Nikita och toa? Vad hon än gör så fort jag går så kommer hon sättande och hoppar upp i knät/axeln och ska svepa svansen så jag får mun och näsa fulla med hår innan hon bekvämt lägger sig till rätta för en lång och trevlig sovstund. Det är stundom lite mindre lämpligt när jag verkligen bara tänkte mig ett mycket snabbt besök. Även om dörren är stängd så ser jag en liten brun tass som envetet petar upp den. Att låsa finns inte på kartan kan det konstateras om jag ska våga sova hemma inatt. :smile:


Varje gång jag går kommer någon rusande och ska gå på låda samtidigt, ofta får jag en känsla av att det är viktigt att gå på låda med matte och att stänga dörren finns inte ens på kartan (om jag inte vill ha dörren helt sönderrepad).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 24 mar 2018, 07:20

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Vad är det med Nikita och toa? Vad hon än gör så fort jag går så kommer hon sättande och hoppar upp i knät/axeln och ska svepa svansen så jag får mun och näsa fulla med hår innan hon bekvämt lägger sig till rätta för en lång och trevlig sovstund. Det är stundom lite mindre lämpligt när jag verkligen bara tänkte mig ett mycket snabbt besök. Även om dörren är stängd så ser jag en liten brun tass som envetet petar upp den. Att låsa finns inte på kartan kan det konstateras om jag ska våga sova hemma inatt. :smile:


Varje gång jag går kommer någon rusande och ska gå på låda samtidigt, ofta får jag en känsla av att det är viktigt att gå på låda med matte och att stänga dörren finns inte ens på kartan (om jag inte vill ha dörren helt sönderrepad).


toa är tydligen en viktig plats och när människor använder toaletten en viktig händelse, så är det för oss också. Vi har inte lådor på toa, däremot har vi matskålar till katterna. Maten smakar extragott där :shock: (katterna har så klart matskålar även på andra ställen i huset men maten som går mest står i badrum).

Att stänga badrumsdörr går inte för precis som Yrhättans öiga skulle mina satsa på att klösa sig igenom dörren. Har en liten skräck om att ngn gång glömma bort att stänga dörren när jag är borta :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tis 27 mar 2018, 20:04

Flyttar hit mina funderingar!

Det här med att välja klösträd var ju inte alls lätt. Kikar på Kattens No1 och har inte råd med det jag skulle vilja ha (massa tusenlappar) + att ett så stort/skrymmande klösträd behöver jag egentligen kunna flytta på vid behov. Men Rundetorn ser ju trevligt ut, eller om en skulle införskaffa ett galoppträd... Fråga: har förstått att dessa träd spänns mellan golv och tak. Risk för märken i tak eller golv efter dem? (Jag tänker främst på taket, då jag bor i hyresrätt. Taket är vitt och lite skrovligt.)

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tis 27 mar 2018, 23:06

Colourspot skrev:Flyttar hit mina funderingar!

Det här med att välja klösträd var ju inte alls lätt. Kikar på Kattens No1 och har inte råd med det jag skulle vilja ha (massa tusenlappar) + att ett så stort/skrymmande klösträd behöver jag egentligen kunna flytta på vid behov. Men Rundetorn ser ju trevligt ut, eller om en skulle införskaffa ett galoppträd... Fråga: har förstått att dessa träd spänns mellan golv och tak. Risk för märken i tak eller golv efter dem? (Jag tänker främst på taket, då jag bor i hyresrätt. Taket är vitt och lite skrovligt.)


Ja, det trädet spänns mellan golv och tak. Man lägger en antiglid filt under trädet som passar till Kattens no 1 så inga märken på golvet. Upp mot taket bör man köpa takplattan som kan lämna lite mörka spår men som jag fått bort helt genom att använda en fiberduk med lite ajax på.

Viktigt är att trädet står 100% lodrät (använd ett litet vattenpass) och att man efterspänner trädet. För de allra flesta katter räcker det utmärkt. För Prickisarnas vilda framfart måste dock träden skruvas fast ordentligt i väggen också. Ett rejält väggfäste spräckte dom helt (tjockt trä) så numera är det förstärkt med metall.

Jag gissar att dina sötnosar är ngt mindre våldsamma under lek än mina är 8-[ och då lär ett Kattens no 1 stå pall utan att behöva skruva fast trädet.

Vi hade ett tag ett galoppträd från Kattens no 1 med längst upp en enda liggplats som senare har byggts om i omgångar. Just nu har det trädet en hängmatta högst uppe, en hängmatta på mitten och en liggkorg längre ner. Om du köper en väldigt kort stambit som du sätter högt uppe kan du få plats med 2 hängmattor på var sin sida om trädet med marginell höjdskillnad. Så har jag gjort på ett annat Kattens no 1 där det tydligen var viktigt för katterna att ligga på ungefär samma höjd och i samma träd (syskon!).

Kattens no 1 hängmattor är världens bästa hängmattor enligt mina katter trots att dom är på tok för små för hankatten men det spelar ingen roll att halva katten hänger utanför tydligen :smile: För en normallång katt är det en bra storlek.

Standardhöjd för ett galoppträd kostar strax under 1400 kr och hängmatta 299kr/st på zoo.se vilket ger ett jättebra träd. Kan nog finnas billigare på andra ställen. Mkt pengar men trädet är hållbart och på så sätt i längden billigare än enklare träd.

Har du kollat på zooplus.se? Där finns ett Petfun-träd som spänns mellan golv och tak för 1799kr:
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... fun/444591 vilket blir lite billigare än Kattens no1. Jättebra och stadigt träd utan risk för märken i taket.

Till Petfun trädet finns också reservdelar om man behöver, är bättre på det viset att man lätt kan ta bort textilierna utan att behöva riva trädet helt (som man måste göra på ett Kattens no 1) och trädet är i rent trä istället vilket för att ett Petfun träd håller ännu längre än ett Kattens no 1.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tor 29 mar 2018, 15:12

Starwatcher skrev:
Colourspot skrev:Flyttar hit mina funderingar!

Det här med att välja klösträd var ju inte alls lätt. Kikar på Kattens No1 och har inte råd med det jag skulle vilja ha (massa tusenlappar) + att ett så stort/skrymmande klösträd behöver jag egentligen kunna flytta på vid behov. Men Rundetorn ser ju trevligt ut, eller om en skulle införskaffa ett galoppträd... Fråga: har förstått att dessa träd spänns mellan golv och tak. Risk för märken i tak eller golv efter dem? (Jag tänker främst på taket, då jag bor i hyresrätt. Taket är vitt och lite skrovligt.)


Ja, det trädet spänns mellan golv och tak. Man lägger en antiglid filt under trädet som passar till Kattens no 1 så inga märken på golvet. Upp mot taket bör man köpa takplattan som kan lämna lite mörka spår men som jag fått bort helt genom att använda en fiberduk med lite ajax på.

Viktigt är att trädet står 100% lodrät (använd ett litet vattenpass) och att man efterspänner trädet. För de allra flesta katter räcker det utmärkt. För Prickisarnas vilda framfart måste dock träden skruvas fast ordentligt i väggen också. Ett rejält väggfäste spräckte dom helt (tjockt trä) så numera är det förstärkt med metall.

Jag gissar att dina sötnosar är ngt mindre våldsamma under lek än mina är 8-[ och då lär ett Kattens no 1 stå pall utan att behöva skruva fast trädet.

Vi hade ett tag ett galoppträd från Kattens no 1 med längst upp en enda liggplats som senare har byggts om i omgångar. Just nu har det trädet en hängmatta högst uppe, en hängmatta på mitten och en liggkorg längre ner. Om du köper en väldigt kort stambit som du sätter högt uppe kan du få plats med 2 hängmattor på var sin sida om trädet med marginell höjdskillnad. Så har jag gjort på ett annat Kattens no 1 där det tydligen var viktigt för katterna att ligga på ungefär samma höjd och i samma träd (syskon!).

Kattens no 1 hängmattor är världens bästa hängmattor enligt mina katter trots att dom är på tok för små för hankatten men det spelar ingen roll att halva katten hänger utanför tydligen :smile: För en normallång katt är det en bra storlek.

Standardhöjd för ett galoppträd kostar strax under 1400 kr och hängmatta 299kr/st på zoo.se vilket ger ett jättebra träd. Kan nog finnas billigare på andra ställen. Mkt pengar men trädet är hållbart och på så sätt i längden billigare än enklare träd.

Har du kollat på zooplus.se? Där finns ett Petfun-träd som spänns mellan golv och tak för 1799kr:
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... fun/444591 vilket blir lite billigare än Kattens no1. Jättebra och stadigt träd utan risk för märken i taket.

Till Petfun trädet finns också reservdelar om man behöver, är bättre på det viset att man lätt kan ta bort textilierna utan att behöva riva trädet helt (som man måste göra på ett Kattens no 1) och trädet är i rent trä istället vilket för att ett Petfun träd håller ännu längre än ett Kattens no 1.


Men rackarns att plattan lämnar spår. Jag råkade vid något tillfälle lägga en rulle läder så att den kom åt taket lite, vilket jag senare upptäckte hade gjort några små och ljusa men synliga märken - det tog flera omgångar med diskmedel och annat innan de försvann. Taket är hopplöst att "tvätta".. Kan en kanske komplettera plattan med en tunn träskiva (tex plywood), som sätts mellan tak och platta som skydd? Eller blir det ostadigt då? :-k

Jag missade helt Petfun-trädet på zooplus, kikade nog igenom de takhöga träden men alla jag tittade på verkade ha andra takfästen så övergav dem. Tack! Det ser ut att vara ett trevligt träd det också. Jag har ingen aning om vad mina två skulle tycka om hängmattor, men varför inte liksom :-D Och såvitt jag förstår "rena" träplattor - toppen. Helt klart ett alternativ! Tack :rosekiss:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » lör 31 mar 2018, 17:06

I dessa pälsfällningstider hur ofta borstar ni era katter? Känns som Nikita som ändå är korthårig fäller som en isbjörn.

Hennes päls är fortfarande ful, är någon annans det? Måste försöka oljan igen. Får försöka droppa den på maten eftersom tassen blev fiasko. :wait:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 31 mar 2018, 19:16

mjlee skrev:I dessa pälsfällningstider hur ofta borstar ni era katter? Känns som Nikita som ändå är korthårig fäller som en isbjörn.

Hennes päls är fortfarande ful, är någon annans det? Måste försöka oljan igen. Får försöka droppa den på maten eftersom tassen blev fiasko. :wait:


Mina korthåriga borstas aldrig, räcker med att klappa. I år verkar det inte iaf ännu vara så mkt fällning. Vart annat till vart 3:e år fäller dom ganska mkt och däremellan ganska lite. Men kan vara att fällningen börjar lite senare. Temperaturen förefaller minst lika viktig som ljuset.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » sön 01 apr 2018, 13:34

mjlee skrev:I dessa pälsfällningstider hur ofta borstar ni era katter? Känns som Nikita som ändå är korthårig fäller som en isbjörn.

Hennes päls är fortfarande ful, är någon annans det? Måste försöka oljan igen. Får försöka droppa den på maten eftersom tassen blev fiasko. :wait:


Lillans päls är inte så fin, noterade jag nyligen. Hon har lite underull och en mer silkig päls, och den ser liksom lite flikig ut när hon tex ligger ner. Lillebrors päls är däremot fin och ser jämn ut/"alla hår ligger fint" - han har mycket underull. Båda fäller ordentligt nu. Jag borstar ingenting för närvarande men behöver nog börja med det igen. Lillebror kan jag borsta varje dag, medan det för Lillan nog räcker med ett par gånger/veckan för samma resultat.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tis 03 apr 2018, 16:58

mjlee skrev:I dessa pälsfällningstider hur ofta borstar ni era katter? Känns som Nikita som ändå är korthårig fäller som en isbjörn.

Hennes päls är fortfarande ful, är någon annans det? Måste försöka oljan igen. Får försöka droppa den på maten eftersom tassen blev fiasko. :wait:

Herr katt fäller inte mycket alls och jag behöver egentligen aldrig borsta honom. Gör det ändå då och då eftersom han verkar njuta av det. Lillen antistatbehandlar jag med ett torrschampo ca varannan vecka och kör med fuminatorn ungefär lika ofta. Han har fällt jättemycket men det verkar som om det börjar lugna ner sig nu. Han har varit "skivig" och mjällig av och till men det blir bättre efter behandling.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tis 03 apr 2018, 19:15

Colourspot skrev:
mjlee skrev:I dessa pälsfällningstider hur ofta borstar ni era katter? Känns som Nikita som ändå är korthårig fäller som en isbjörn.

Hennes päls är fortfarande ful, är någon annans det? Måste försöka oljan igen. Får försöka droppa den på maten eftersom tassen blev fiasko. :wait:


Lillans päls är inte så fin, noterade jag nyligen. Hon har lite underull och en mer silkig päls, och den ser liksom lite flikig ut när hon tex ligger ner. Lillebrors päls är däremot fin och ser jämn ut/"alla hår ligger fint" - han har mycket underull. Båda fäller ordentligt nu. Jag borstar ingenting för närvarande men behöver nog börja med det igen. Lillebror kan jag borsta varje dag, medan det för Lillan nog räcker med ett par gånger/veckan för samma resultat.


Mmm, inte för att citera från neggotråden, men det krävs nog en hel del borstning och pälsvård de närmaste månaderna om du inte vill ha små söta katthår på din fina oljade/lackade bänk :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » ons 04 apr 2018, 14:13

Har ett högt älskat klösträd som egentligen är avsett att stå i ett hörn men som har funkat bra även längs med en vägg. Det har svajat lite när herr katt äntrar liggplatsen högst upp men häromdagen hörde jag ett misstänkt ljud och när jag gick för att titta satt en förvånad herr katt fortfarande i bädden men hela trädet hade vält med katt och allt och halvlåg ner mot en bokhylla. Tack och lov så skadade sig inte herr katt utan låg snällt kvar när jag baxade träd med katt upprätt igen. Nu måste jag förankra trädet med något annat än den tillfälliga silvertejpen (mitt universalknep för all lagning) men vi har sådana där hopplösa 40 tals väggar som det bara kommer svart pulver ifrån när man borrar och som är jätteporösa. Någon som har någon ide? Jag har en bra borrmaskin men vete katten :grin: om det funkar att skruva i väggen ens med plugg. :-k

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 17947
Blev medlem: lör 26 nov 2011, 11:21
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls
Ort: Nacka

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav teachingbirds » ons 04 apr 2018, 15:29

Aziz skrev:Har ett högt älskat klösträd som egentligen är avsett att stå i ett hörn men som har funkat bra även längs med en vägg. Det har svajat lite när herr katt äntrar liggplatsen högst upp men häromdagen hörde jag ett misstänkt ljud och när jag gick för att titta satt en förvånad herr katt fortfarande i bädden men hela trädet hade vält med katt och allt och halvlåg ner mot en bokhylla. Tack och lov så skadade sig inte herr katt utan låg snällt kvar när jag baxade träd med katt upprätt igen. Nu måste jag förankra trädet med något annat än den tillfälliga silvertejpen (mitt universalknep för all lagning) men vi har sådana där hopplösa 40 tals väggar som det bara kommer svart pulver ifrån när man borrar och som är jätteporösa. Någon som har någon ide? Jag har en bra borrmaskin men vete katten :grin: om det funkar att skruva i väggen ens med plugg. :-k

Det finns plugg eller skruv som funkar i alla väggar, det låter som att du har fel typ bara.
BildBild -


Transformation is not a future event
it's a present activity

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 04 apr 2018, 15:34

Aziz skrev:Har ett högt älskat klösträd som egentligen är avsett att stå i ett hörn men som har funkat bra även längs med en vägg. Det har svajat lite när herr katt äntrar liggplatsen högst upp men häromdagen hörde jag ett misstänkt ljud och när jag gick för att titta satt en förvånad herr katt fortfarande i bädden men hela trädet hade vält med katt och allt och halvlåg ner mot en bokhylla. Tack och lov så skadade sig inte herr katt utan låg snällt kvar när jag baxade träd med katt upprätt igen. Nu måste jag förankra trädet med något annat än den tillfälliga silvertejpen (mitt universalknep för all lagning) men vi har sådana där hopplösa 40 tals väggar som det bara kommer svart pulver ifrån när man borrar och som är jätteporösa. Någon som har någon ide? Jag har en bra borrmaskin men vete katten :grin: om det funkar att skruva i väggen ens med plugg. :-k


Slagborrmaskin är nog sämre än en borrhammare, så var det för mina hopplösa 40-tals väggar. Använde mkt mindre diameter på borren än som skulle behövas då väggen ändå smulade en del. Istället för ett hål tog jag upp 2 mindre. Bra betongplugg är också viktigt. Mellan hålen satte jag en rejäl trälist. Från listen mot väggen ( parallellt mot golvet) skruvade jag en trälist vinkelrät så listen gick rakt ut mot trädet. Trädet fäste jag i den vinkelräta listen med hjälp av kabelkämmor i metall.

Använd en riktig betongexpander, prata med personalen på ett byggvaruhus. Claes Ohlson har mkt bra grejer men deras expanders tillhör väl inte det bästa i sortimentet. Jula har haft riktigt bra priser på borrhammare om du inte kan låna en.

Kan trösta dig med att moderna hus har på tok för dåliga väggar också för våra prickiga pojkar.....
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » ons 04 apr 2018, 20:56

Fine, nojig matte är nojig. Men Nikita går omkring och liksom piper ibland. Vet inte riktigt vad hon menar och om hon har ont - alltså inte sin vanliga pipande/mjau/skrikande. Jag försöker klämma lite för att se om hon har ont men det går inget vidare eg hon piper och bits när jag klämmer på olika ställen :-k Försöker borsta tänderna men det är en kat(t)astrof. Fattar inte hur vet kan öppna munnen och se så lätt? Jag får klämma utanför. Hon är ömsom extra klistrig och ömsom på dåligt humör. Borde jag oroa mig? Ringde till Agria vet men han bara sa att det inte var någonting när jag beskrev hur hon mådde :pfft:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » ons 04 apr 2018, 21:43

mjlee skrev:Mmm, inte för att citera från neggotråden, men det krävs nog en hel del borstning och pälsvård de närmaste månaderna om du inte vill ha små söta katthår på din fina oljade/lackade bänk :smile:


Inte för att vara sån men katthår fastnar nog inte i olja (som jag till slut bestämt mig för) på samma sätt som i färg. :pfft: :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tor 05 apr 2018, 10:06

Bild

Så här blev det med kosoll under klösträdet, nu kan inte herr katt välta trädet. Inte jättesnyggt men funktionellt och lättfixat. Man kan tom hänga leksaker eller annat som påskpynt :oops: i konsollen. Tack för att ni delade med er av era tips. :rosor:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » lör 07 apr 2018, 12:30

Det slog mig att jag har en rejäl låda med diverse prylar till hästen i stallet - olika salvor, termometer, bomull, kompresser, vetflex osv. Till mig själv är det sämre: en termometer, lite plåster, sårtvätt, sterila kompresser och kirurgtejp. Men jag har ingen alls till katterna, förutom lite probiotika och annan friskvård (tandborste osv). Nog för att en del av det jag har till mig själv kan användas till dem, men ändå. Grejerna till hästen är ju i stallet, vilket föga hjälper när katterna är hemma... Vad har ni i katternas första hjälpen-låda?

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » lör 07 apr 2018, 13:06

Colourspot skrev:Det slog mig att jag har en rejäl låda med diverse prylar till hästen i stallet - olika salvor, termometer, bomull, kompresser, vetflex osv. Till mig själv är det sämre: en termometer, lite plåster, sårtvätt, sterila kompresser och kirurgtejp. Men jag har ingen alls till katterna, förutom lite probiotika och annan friskvård (tandborste osv). Nog för att en del av det jag har till mig själv kan användas till dem, men ändå. Grejerna till hästen är ju i stallet, vilket föga hjälper när katterna är hemma... Vad har ni i katternas första hjälpen-låda?


Kolsuspension (som nog är för gammal), klorhexidin... hmmm... Tandkräm och tandborste som jag misstänker att katterna gömt. Inte jättemycket och inte uppdaterat sen vi skaffade katterna.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 07 apr 2018, 13:09

Colourspot skrev:Det slog mig att jag har en rejäl låda med diverse prylar till hästen i stallet - olika salvor, termometer, bomull, kompresser, vetflex osv. Till mig själv är det sämre: en termometer, lite plåster, sårtvätt, sterila kompresser och kirurgtejp. Men jag har ingen alls till katterna, förutom lite probiotika och annan friskvård (tandborste osv). Nog för att en del av det jag har till mig själv kan användas till dem, men ändå. Grejerna till hästen är ju i stallet, vilket föga hjälper när katterna är hemma... Vad har ni i katternas första hjälpen-låda?


Vetflex den mindre modellen, sterila kompresser, steril koksalt, klorhexidin, tratt, termometer, jodopax, polstervadd och fästingplockare. Egentligen är det mesta gemensam första hjälpen förutom just termometer och tratt.

Allt utöver det anser jag absolut kräver ett veterinärbesök och krävs större omläggning tänker jag i så fall skaffa det som har rek av veterinären.

Mediciner som vi har hemma är det som vi fått utskrivet av veterinär dvs kortison och cerenia (medicin mot illamående) till Tösen i fall hon skulle få ett skov.
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 7283
Blev medlem: fre 26 aug 2005, 12:04
Katt: Långhårig huskatt och birma
Ort: Göteborg (Hisingen)
Kontakt:

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Tessera » lör 07 apr 2018, 13:33

Till både oss och katterna har vi en låda med självhäftande gasbinda (typ Vetflex), elastisk binda, lite olika storlekar på höggradigt rena kompresser, sterila kompresser, sax och pincett, tejp, steristrips, steril koksaltlösning, klorhexedin, alsollösning, idominsalva och mabukahonung.

Katterna har, utöver detta, febertermometer med 10 sekunders mättid. (Människorna har febertermometer, lite olika sorters plåster och diverse receptfria och receptbelagda läkemedel.)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » sön 08 apr 2018, 03:17

Småäter era katter eller äter de upp allting på en gång? Nikita är en småätare, även om hon är riktigt hungrig eller det är något fantastiskt gott (RC wft!) så äter hon bara upp en del - det gäller även om hon inte fått mycket i skålen och sedan går hon tillbaka flera gånger och petar i sig lite mer. Och hon har dessutom inte fri tillgång utan får begränsat med mat. Kanske tur att hon är ensam katt och inte bor med en kompis som slänger i sig allt på en gång.

Funderar lite på varför vissa katter vill småäta och andra äter upp direkt. Kan det ha något med uppväxten att göra? Kanse katter som är uppvuxna med många andra katter och bor tillsammans med andra vara mer benägna att äta upp direkt för att inte gå hungrig? Eller diffar det oberoende? :-k

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » sön 08 apr 2018, 10:51

mjlee skrev:Småäter era katter eller äter de upp allting på en gång? Nikita är en småätare, även om hon är riktigt hungrig eller det är något fantastiskt gott (RC wft!) så äter hon bara upp en del - det gäller även om hon inte fått mycket i skålen och sedan går hon tillbaka flera gånger och petar i sig lite mer. Och hon har dessutom inte fri tillgång utan får begränsat med mat. Kanske tur att hon är ensam katt och inte bor med en kompis som slänger i sig allt på en gång.

Funderar lite på varför vissa katter vill småäta och andra äter upp direkt. Kan det ha något med uppväxten att göra? Kanse katter som är uppvuxna med många andra katter och bor tillsammans med andra vara mer benägna att äta upp direkt för att inte gå hungrig? Eller diffar det oberoende? :-k

Har en glupsk som kastar i sig maten och en försiktig småätare. Vet inte riktigt vad det beror på men har en känsla av att småätandet är mer vanligt bland katter. Vår glupska katt får maten portionerad så jämt som möjligt över dygnet eftersom han lätt spyr annars. Så det är inte så rationellt ätbeteende att kasta i sig maten. Jag tänker att det är ett mer 'felbeteende' än att småäta ofta och vara kräsen som känns mer smart om man tänker överlevnad och evolution.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » sön 08 apr 2018, 15:26

Lillan, som bott med många andra katter och där var minst i gänget och alla katterna i princip delade på större "byttor" mat (fri tillgång på torrfoder, blötmaten fick hon nog vara lite snabb för att hinna äta av), kan kasta i sig maten när hon blir stressad. Då kommer den upp igen efter en kort stund, och ofta är den då inte ens tuggad utan hon slukar vad det nu är så fort det bara går. Numera händer det sällan, sist var det för att hon varit på stöldräd och tryckt i sig en massa mat så fort som möjligt innan jag upptäckte vad hon hade för sig. Det är viktigt att hon får äta ifred, både från kattkompis och en massa rörelse och folk som pysslar med saker osv. Jag har också helt övergett att ge henne lite rejälare bitar (hon äter mest BARF, dvs rå mat), efter att ha sett henne kräkas upp modell stora grytbitar med typ två bitmärken på: nu får hon antingen färs eller färs blandat med mindre bitar. Och jag blandar hennes mat med vatten, då kan hon inte tömma fatet på en sekund.

Lillebror äter för det allra mesta lugnt. Självklart ser jag till att han får äta ifred och i lugn och ro, men han har inte alls samma tendenser som Lillan.

Båda mina katter äter upp sina portioner när de serveras, men får god tid på sig att göra det. Båda två ska också ha relativt lite mat: Lillebror för att han äter njuranpassad kost ( = väldigt energität mat. Mycket fett och kolhydrater.), Lillan för att hon är en liten katt helt enkelt. Här hemma serveras inte torrfoder som annat än godis (tex fodersök eller belöning/muta vid jobbiga saker).

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tor 12 apr 2018, 22:38

Finns det något djur som kan blänga lika argt som en missnöjd katt? :smile: Nikita höll än en gång på att nästan trilla ner (från soffan den här gången) när hon låg och solade magen så jag lyfte henne längre in. Hon sätter sig upp och ger mig en mördar BLICK. Svårt det här med att göra rätt :-k

Edit: Fruktansvärt dåligt foto, men ja, så här såg det ut :smile:

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » fre 20 apr 2018, 11:02

När era katter sover, ser ni någonsin hur de andas? Alltså magen/flanken rör sig :-k

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10490
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 11:29
Katt: huskatt
Ort: I Skånska skogen

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Weaxzezz » fre 20 apr 2018, 11:59

mjlee skrev:När era katter sover, ser ni någonsin hur de andas? Alltså magen/flanken rör sig :-k

Jadå, men oftast inte. Beror på hur hon ligger.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » fre 20 apr 2018, 12:10

Weaxzezz skrev:
mjlee skrev:När era katter sover, ser ni någonsin hur de andas? Alltså magen/flanken rör sig :-k

Jadå, men oftast inte. Beror på hur hon ligger.


Jag har börjat bli lite fundersam. Nikita har alltid snörvlat en del, ffa beroende på hur hon ligger, dvs ligger hon helt utsträckt så gör hon det inte, men däremot när jag håller henne som en bebis i famnen (en av favoritställningarna) eller med magen över min axel - en annan då snörvlar hon ordentligt och kan andas tungt. Har pratat med varje vet vi varit hos och de har alla sagt att det inte är något att oroa sig för. Hon gör det inte heller när hon är uppe, sitter, går springer osv, utan bara i vissa ställningar och ibland när hon vilar. Men som sagt, man ser att hon andas, som nu när hon ligger på mage, med huvudet på ned. Hon har dessutom ofta grums i ögonvrån och jag torkar bort det nästan varje dag. Hon slickar sig om nosen när hon sovit och nosen är ofta kall och fuktig.

Återigen har jag tagit upp det med varje vet som bara säger att hon har trånga nos/andningsvägar. Men jag vet inte, jag tycker ändå det är obehagligt nu när hon börjar bli äldre. :-?

Ska väl tillägga att det känns meningslöst att ta henne till veterinär när de säger att ingenting är fel

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » tis 24 apr 2018, 20:12

Hur vanligt tror ni det är att en allergisk katt reagerar mot parfymer i tvål och liknande produkter? Försöker använda så mycket parfymfritt som möjligt men Sally tycks ju få skov väldigt ofta, i början av april lugnt och fint men nu klåda på magen och innanför frambenen som är hennes "standardställen" :/
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » tis 24 apr 2018, 21:17

Mysseman skrev:Hur vanligt tror ni det är att en allergisk katt reagerar mot parfymer i tvål och liknande produkter? Försöker använda så mycket parfymfritt som möjligt men Sally tycks ju få skov väldigt ofta, i början av april lugnt och fint men nu klåda på magen och innanför frambenen som är hennes "standardställen" :/


Om tvättmaskinen sköljer halvbra/dåligt så kan nog det alt tvättmedlet/sköljmedlet absolut påverka vissa katter. Rester från den typen av produkter kan irritera huden.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » tis 24 apr 2018, 22:46

Colourspot skrev:
Mysseman skrev:Hur vanligt tror ni det är att en allergisk katt reagerar mot parfymer i tvål och liknande produkter? Försöker använda så mycket parfymfritt som möjligt men Sally tycks ju få skov väldigt ofta, i början av april lugnt och fint men nu klåda på magen och innanför frambenen som är hennes "standardställen" :/


Om tvättmaskinen sköljer halvbra/dåligt så kan nog det alt tvättmedlet/sköljmedlet absolut påverka vissa katter. Rester från den typen av produkter kan irritera huden.

Jag har inte tvättmaskin i lägenheten men våra maskiner är från stenåldern och en extra tömning får man köra i 9 fall av 10. Maskinerna duger enbart i krig så ja, det kan absolut vara så. Länge velat ha en egen tvättmaskin i lägenheten men har ingen plats - eller råd.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 25 apr 2018, 14:05

Mysseman skrev:
Colourspot skrev:
Mysseman skrev:Hur vanligt tror ni det är att en allergisk katt reagerar mot parfymer i tvål och liknande produkter? Försöker använda så mycket parfymfritt som möjligt men Sally tycks ju få skov väldigt ofta, i början av april lugnt och fint men nu klåda på magen och innanför frambenen som är hennes "standardställen" :/


Om tvättmaskinen sköljer halvbra/dåligt så kan nog det alt tvättmedlet/sköljmedlet absolut påverka vissa katter. Rester från den typen av produkter kan irritera huden.

Jag har inte tvättmaskin i lägenheten men våra maskiner är från stenåldern och en extra tömning får man köra i 9 fall av 10. Maskinerna duger enbart i krig så ja, det kan absolut vara så. Länge velat ha en egen tvättmaskin i lägenheten men har ingen plats - eller råd.


Var glad för att ni har en gammal tvättmaskin. Moderna maskiner sköljer uselt då maskinerna använder mkt lite vatten för att skölja.

Är man känslig för tvättmedel är det vta med extra sköljningar, inte centrifugera på högt varvtal då tvättmedel pressas in i textilierna. Zeolit innehållande medel svs oftadt pulver kan ge vssa rester på tvätten om man tvättar på hög temperatur.

Vet inte hur vanligt det är att katter reagerar på dylika saker men vetkar inte helt ovanligt. Tyvärr jan man få behöva testa sig fram för att hitta rätt. Min Tös tål ibte alls flera vabliga oparfymerade allergivänliga tvättmedel. Hon har även fått klåda av sl smälla tvålar och schampo jag smvänt.

Golvrenglringsmedel kan också orsaka klåda. Vanlig såpa som man ofta tror är snällt är egentlugen vanligt med kontaktallergiet motoch är pga det inte tillåtet aty använda på sjukvårdsinrättningar. Min katt tål det inte och den oparfymerade ajax som ska vara snäll funkar inte heller, däremot gpr det bra med den vsnliga ajax.

Vet hur jobbigt det är som matte med kliande katt, man får helt enkelt testa sig fram. Även kattsand kan ge klåda.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » ons 25 apr 2018, 17:26

Jag skall testa att köpa parfymfritt schampo, tvål, lotion och liknande grejer, se om det kanske funkar bättre. Fortsätter med tvättpulvret som förut, kikar på astma och allergiförbundets rekommenderande produkter, tänker spontant att de produkterna borde vara skonsamma mot överkänslighet även om det självklart finns undantag.

Hennes intensiva gnag har minskat avsevärt men inte helt, men hon mår bättre! :)
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 25 apr 2018, 17:59

Mysseman skrev:Jag skall testa att köpa parfymfritt schampo, tvål, lotion och liknande grejer, se om det kanske funkar bättre. Fortsätter med tvättpulvret som förut, kikar på astma och allergiförbundets rekommenderande produkter, tänker spontant att de produkterna borde vara skonsamma mot överkänslighet även om det självklart finns undantag.

Hennes intensiva gnag har minskat avsevärt men inte helt, men hon mår bättre! :)


:hi5: bra att hon gnager mindre!

Jag testade en sak i taget för att lättare kunna utvärdera.

Flr vår del var tyvärr inte produkterna som rek av astma och allergiförbundet ngn hit men dom fungetar för många andra.
Bild


Återgå till "Allmänt kattprat!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster