AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » fre 02 mar 2018, 09:52

Inte bönor som sådana, men närliggande. Jaromir är tokig i tofu och tigger skamlöst närhelst en bit hamnar på skärbrädan.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » fre 02 mar 2018, 15:46

Safia skrev:Inte bönor som sådana, men närliggande. Jaromir är tokig i tofu och tigger skamlöst närhelst en bit hamnar på skärbrädan.

Lillen tigger alltid skamlöst om allt som någon annan äter men när det gäller bönor använder han hela sin list (rätt ansenlig när det gäller) för att komma åt och stjäla.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » fre 02 mar 2018, 21:01

Nikita tycker det är under hennes värdighet att tigga, än mer att stjäla mat. Hon tycker inte om någonting konstigt. Ja hon kan tänka sig att slicka lite på min macka med Bregott på. Passar yakiniku in? Ett eller två slick på grädden när jag äter våfflor. RC torrisar är inte konstigt, eller hur? :smile:

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » fre 02 mar 2018, 23:00

Alltså vad gör man åt en katt som inte vill sova???
Lucifee håller på att driva oss alla till vansinne till och från. Han är helt tokig, vägrar sova och blir bara mer hyper ju tröttare han blir. Hur får man ens en katt trött?? Provat leka i mängder men han tröttnar _aldrig_. :pfft:
Ska inte katter sova mycket???

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 03 mar 2018, 01:22

Lilla Luna skrev:Alltså vad gör man åt en katt som inte vill sova???
Lucifee håller på att driva oss alla till vansinne till och från. Han är helt tokig, vägrar sova och blir bara mer hyper ju tröttare han blir. Hur får man ens en katt trött?? Provat leka i mängder men han tröttnar _aldrig_. :pfft:
Ska inte katter sova mycket???


Prickisarna är också på det viset, speciellt Lilleman. Rutiner gör det ngt lättare. Flera rejäla lekpass under kvällen och sista precis innan vi lägger oss och till sist i mörkret. Därefter kör hankatten hans "sova-länge-lek" med en leksak. Katterna leker tillsammans några pass under natten. Försöker hinna med ett kort lekpass på morgonen innan jag åker till jobbet. Viktigaste sovtiden som icke får rubbas på är eftermiddagar. Sover dom inte då blir dom hyper vilket gör att då måste allt vara lugnt med människor i tv-soffan. Första 2-3 åren fick man helt enkelt bädda ner sig med filt i soffan så katterna förstod att nu händer inget alls på länge :smile:

Kan ni sätta upp en fågelmatare?? Vi har flera som man sätter med sugpropp på fönsterrutan. Det gör att katterna blir klart tröttare då det tar på krafterna att spana på fåglar och gör att det också blir lättare att leka katterna trötta.

Lucifer är väl fortfarande en ung katt. Första 3 åren gick verkligen hela kvällarna ¨t för att leka.
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » lör 03 mar 2018, 09:07

Haha fantastiskt! Vi har väldigt fasta rutiner och har kört på det sen Luna var liten. Luna som nu är två är betydligt lugnare och följer rutinerna extremt. Kollar matte & husse på serien på kvällen som slutar 5 min över 21 klagar hon hög ljutt dessa 5 extra minuter som hon blir lidande. Om lucifer sover alls på eftermiddagen vaknar han redan vi 20 och buffrar runt och ska gosa och busa och sen trampa lite på människor och sen busa mer.. så vi har försökt lägga in ett extra lekplats efter vi ätit men då blir han nästan bara mer hyper.

Husse pluggar så han är hemma mycket och busar då mycket med Lucifer men det är ingen större skillnad på kvällen mot om husse haft föreläsning hela dagen och inte busat alls under dagen..

Vi bor på botten plan och har sånna där fågelmat bollar i ett litet träd direkt framför fönstret men ingen av katterna ser när det är fåglar där. Båda två sitter och kollar åt ett annat håll och tycker att matte är korkad som viftar och petar hit och dit. :roll:

Ja lucifer är ju trots allt bara 1 år och har nog mycket bus och kärlek för den delen att ta igen. Blir så ledsen när jag tänker på hur den här hyperbollen suttit "instängd" i ett mindre rum i 7 månader på katthemmet..

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 03 mar 2018, 09:48

Lilla Luna skrev:Haha fantastiskt! Vi har väldigt fasta rutiner och har kört på det sen Luna var liten. Luna som nu är två är betydligt lugnare och följer rutinerna extremt. Kollar matte & husse på serien på kvällen som slutar 5 min över 21 klagar hon hög ljutt dessa 5 extra minuter som hon blir lidande. Om lucifer sover alls på eftermiddagen vaknar han redan vi 20 och buffrar runt och ska gosa och busa och sen trampa lite på människor och sen busa mer.. så vi har försökt lägga in ett extra lekplats efter vi ätit men då blir han nästan bara mer hyper.

Husse pluggar så han är hemma mycket och busar då mycket med Lucifer men det är ingen större skillnad på kvällen mot om husse haft föreläsning hela dagen och inte busat alls under dagen..

Vi bor på botten plan och har sånna där fågelmat bollar i ett litet träd direkt framför fönstret men ingen av katterna ser när det är fåglar där. Båda två sitter och kollar åt ett annat håll och tycker att matte är korkad som viftar och petar hit och dit. :roll:

Ja lucifer är ju trots allt bara 1 år och har nog mycket bus och kärlek för den delen att ta igen. Blir så ledsen när jag tänker på hur den här hyperbollen suttit "instängd" i ett mindre rum i 7 månader på katthemmet..


Prickiarnas tider nu under vintern brukar vara 0830-1130 med lek, bus och spana ut genom fönster. 1130-12 lugnar sig och förbereder eftermiddagsvila. 12-1630 sovtid! 1630-1800 mat, spana ut genom fönster osv. 18-1930 fullt ös medvetslös.1930-21 vila, ev powernap. 2100-22 lite blandad lek. 23-0030 mer fullt ös. 0030-0200 sovtid. 0200-0300 lek! 0300-0500 powernap. 0500-0530 börjar vakna- 0530-0830 lek igen. På helgerna sover dom oftast fram till kl 0800 :rosekiss:

Så inga 16 timmars sömn för dessa katter direkt.

1 år gamla så var en lugn kväll att vi kunde lyssna på vädret på tv'n. Titta på tv gick överhuvudtaget inte alls vardagar. Lucifer lär lugna ner sig när han blir lite äldre :consoling:
Bild

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 21:53
Katt: En liten svarthårig huskatt<3
Ort: tälje

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav amiga » lör 03 mar 2018, 10:25

Lilla Luna skrev:Alltså vad gör man åt en katt som inte vill sova???
Lucifee håller på att driva oss alla till vansinne till och från. Han är helt tokig, vägrar sova och blir bara mer hyper ju tröttare han blir. Hur får man ens en katt trött?? Provat leka i mängder men han tröttnar _aldrig_. :pfft:
Ska inte katter sova mycket???


Hur leker ni med Lucifer? Är det mest springa/jaga-lekar? I så fall tänker jag att han kanske behöver något som tröttar ut honom mentalt, typ hjärngympa. Det finns en hel del för katter, och vissa för hundar kan även katter lösa. Agility och klickerträning är andra förslag.

Om du vill ha tips på hjärngympeleksaker, så gillar åtminstone min Sotis:
* Cat activity Brainmover (relativt svår att lära sig denna, tyckte hon - vissa moment är fortfarande lite svåra)
* Cat activity Funboard (rätt enkel skulle jag säga, men tar ändå lite tid att få ut all mat/godis)
* Cat It Senses Food Maze Foderlabyrint (enkel)
* Cat Activity Solitaire Kattspel (enkel)
* Trixie Cat Activity Turn Around (småsvår att lära sig, men sen mycket enkel - brukar bara använda två bägare, fastnar annars gärna i ett läge)

Sen funderar jag själv på att köpa Kattpussel Mixmax (Nina Ottoson) - finns i "easy", "medium" och advanced". Dessa kan man sätta ihop och göra ännu svårare, vilket jag tycker låter intressant... Cat activity Sniffing blanket låter också intressant, inte så svår kanske men katten får använda sin nos för att leta rätt på maten/godiset, dvs. katten får göra lite som de skulle ha gjort i det vilda.

Om Lucifer är lika mat/godisglad som Sotis är, så kanske något av mina förslag fungerar :-D Med Sotis brukar jag också ibland lägga upp hennes mat på flera småfat, som jag gömmer (när hon inte ser) runtom i hemmet. Eller bara gömmer godis som hon får leta efter.
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » lör 03 mar 2018, 12:02

Förutom alla tips ovan så finns roliga "spel" och filmer för katter på youtube. Men se till att säkra TV:n. :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » sön 04 mar 2018, 22:42

Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Inlägg: 6540
Blev medlem: tor 26 sep 2013, 23:42
Katt: ett gäng busiga birmor
Ort: Härnösand, Västernorrland

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » sön 04 mar 2018, 22:45

mjlee skrev:Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:


Alltid på kvällen, ibland någon gång om dagen. Så svårt att motstå bedjande ögon.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » sön 04 mar 2018, 23:36

Just nu inte alls för jag håller på att utreda om Pisco är spannmålsallergiker (och har inget spannmålsfritt godis hemma). Annars har det varit några gånger i veckan (ibland några gånger per dag)

Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 17947
Blev medlem: lör 26 nov 2011, 11:21
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls
Ort: Nacka

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav teachingbirds » mån 05 mar 2018, 10:21

mjlee skrev:Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:

Våra får alltid av husse på morgonen innan han går till jobbet. Det är deras lilla stund :wub:
Sen brukar de eventuellt få nån bit på kvällen ibland, speciellt om vi måste få in dem från uteplatsen (skaka godisburk är det effektivaste sättet).
Vi har ibland dreamisar men oftast får de bara frystorkat kött.
BildBild -


Transformation is not a future event
it's a present activity

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 12:07

mjlee skrev:Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:


Oftast 1 gång per dag på kvällen. Hankatten älskar godis och gillar att jag kastar godisbit som han får springa efter. Honkatten vill inte alltid ha godiset, skulle inte drömma om att springa efter det men vill ha ngn gång per vecka 2-3 godisbitar som jag serverar henne. Självklart erbjuds hon alltid godis när hankatten får.

Vi har Natures meny godis enbart numera. Thrive frystorkad vit fisk älskades av båda katterna men vi kör fiskfritt just nu och då får ingen. Hankatten tycker mkt om torkad vilsvinskött men det dissas helt av honkatten. Magra hankatten får alltid en miniklick smör när vi lagar middag och honkatten slipper smör så båda katterna blir nöjda då.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » mån 05 mar 2018, 12:37

mjlee skrev:Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:


En gång om dagen. Vitakrafts flytande godis. Mest använt för att smuggla ner dagens dos av laktulos i till intet ont anande missar. Lite oregelbundet så där kan de få någon bit utöver det, oftast om Jaromirs medicinering varit av det jobbigare slaget, för att muta till sig lite förtroende igen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2413
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 01:36
Katt: Huskatter
Ort: Göteborg

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Mysseman » mån 05 mar 2018, 13:36

mjlee skrev:Hur ofta ger ni era katter godis? Jag har kommit på att jag ger Nikita godis minst en gång om dagen :angelic: Men hon är så söt när hon kommer och spinner och buffar och pussar mig. :wub:

Rent godis får katterna aldrig 8-[
Köpte lamm som Sally inte tyckte om och tjockisen nöjer sig med lite torrisar från Mjau med smak och Sally springer glatt efter torrfoderkulor från hennes matskål :smile:

Men efter kloklippning får katterna "godis."
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » mån 05 mar 2018, 15:24

Herr katt får särskilt eftertraktade torrisar som muta när jag behöver få ett övertag, tex om jag vill gå ut genom dörren utan att få med honom. Har så klart resulterat i att smarta kissen alltid försöker blockera dörren när han märker att jag är på gång. :smile: 1-0 till herr katt.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 05 mar 2018, 15:58

Gah! Jag blir galen, har bestämt mig för Petfun eftersom de kan tvättas - pga Nikitas läckage så behöver jag kunna tvätta regelbundet - och jag vet att man ska kunna köpa till reservpålar, bäddar och liknande. Men jag hittar inte att någon säljer det i Sverige. :pfft: Är det någon här som har köpt det och var?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 18:41

mjlee skrev:Gah! Jag blir galen, har bestämt mig för Petfun eftersom de kan tvättas - pga Nikitas läckage så behöver jag kunna tvätta regelbundet - och jag vet att man ska kunna köpa till reservpålar, bäddar och liknande. Men jag hittar inte att någon säljer det i Sverige. :pfft: Är det någon här som har köpt det och var?


Tror inte Petfun har återförsäljare i Sverige utan man får beställa reservdelar från Petfun direkt. Ett tips är att inte köpa korgar med extratjock kant - dom tappar lätt med tiden formen helt vid tvätt tyvärr. Men lika sköna är dom trots det enl Prickisarna men ser väl lite tråkigare ut. Korgarna med vanliga kanten har klarat massor av tvättar dock. De extra vadderade hängmattorna är det inget problem alls med - mjuka och sköna och klarar tvätt fint :-)

Kolla om Petfun kommer till ngn kattutställning i din närhet - då kan man beställa innan och hämta upp på utställningen och slipper dyr fraktkostnad. Eftersom frakten kostar en del även om man bara beställer en korg eller hängmatta är det bättre att köpa rubbet direkt om man har möjlighet.

På zooplus finns fina träd som är enkla att ta bort och tvätta alla textilier på men inga reservdelar så i längden lönar det sig med Petfun eller Katzen-deko som är snäppet dyrare än Petfun.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 05 mar 2018, 19:54

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Gah! Jag blir galen, har bestämt mig för Petfun eftersom de kan tvättas - pga Nikitas läckage så behöver jag kunna tvätta regelbundet - och jag vet att man ska kunna köpa till reservpålar, bäddar och liknande. Men jag hittar inte att någon säljer det i Sverige. :pfft: Är det någon här som har köpt det och var?


Tror inte Petfun har återförsäljare i Sverige utan man får beställa reservdelar från Petfun direkt. Ett tips är att inte köpa korgar med extratjock kant - dom tappar lätt med tiden formen helt vid tvätt tyvärr. Men lika sköna är dom trots det enl Prickisarna men ser väl lite tråkigare ut. Korgarna med vanliga kanten har klarat massor av tvättar dock. De extra vadderade hängmattorna är det inget problem alls med - mjuka och sköna och klarar tvätt fint :-)

Kolla om Petfun kommer till ngn kattutställning i din närhet - då kan man beställa innan och hämta upp på utställningen och slipper dyr fraktkostnad. Eftersom frakten kostar en del även om man bara beställer en korg eller hängmatta är det bättre att köpa rubbet direkt om man har möjlighet.

På zooplus finns fina träd som är enkla att ta bort och tvätta alla textilier på men inga reservdelar så i längden lönar det sig med Petfun eller Katzen-deko som är snäppet dyrare än Petfun.


Nej, jag upptäckte att det inte finns några återförsäljare tyvärr. Funderar faktiskt på att köpa ett Natural Paradise, det är nästan hälften så dyrt och har också tvättbara korgar osv. Enda problemet är att de inte har reservdelar - 3 m takhöjd tyvärr. Men, det finns en annan påle med exakt samma omfång för en hundralapp. Frågan är om jag vågar chansa att man kan skruva ihop dem eftersom de är lika tjocka. :-k

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 20:45

mjlee skrev:
Nej, jag upptäckte att det inte finns några återförsäljare tyvärr. Funderar faktiskt på att köpa ett Natural Paradise, det är nästan hälften så dyrt och har också tvättbara korgar osv. Enda problemet är att de inte har reservdelar - 3 m takhöjd tyvärr. Men, det finns en annan påle med exakt samma omfång för en hundralapp. Frågan är om jag vågar chansa att man kan skruva ihop dem eftersom de är lika tjocka. :-k


Men måste trädet gå hela vägen upp till taket? Vi har bl.a ett sådant här Natural Paradise träd:
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... rad/506177 Riktigt stabilt (Prickisarna har ännu inte lyckats riva omkull trädet vilket är ett gott betyg.) Går bra att tvätta i 40 grader även om märkningen är enbart 30 grader. Träet är olackat så för att få trädet att se snyggare ut i längden om hon råkar kissa eller kräkas är det inte fel att lacka trädelarna. Största nackdelen är nog att det inte finns reservdelar att köpa och att man inte kan köpa en extra hängmatta eller korg.

Jag har ställt trädet intill en högre bokhylla och är uppskattat av katterna.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 05 mar 2018, 20:52

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Nej, jag upptäckte att det inte finns några återförsäljare tyvärr. Funderar faktiskt på att köpa ett Natural Paradise, det är nästan hälften så dyrt och har också tvättbara korgar osv. Enda problemet är att de inte har reservdelar - 3 m takhöjd tyvärr. Men, det finns en annan påle med exakt samma omfång för en hundralapp. Frågan är om jag vågar chansa att man kan skruva ihop dem eftersom de är lika tjocka. :-k


Men måste trädet gå hela vägen upp till taket? Vi har bl.a ett sådant här Natural Paradise träd:
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... rad/506177 Riktigt stabilt (Prickisarna har ännu inte lyckats riva omkull trädet vilket är ett gott betyg.) Går bra att tvätta i 40 grader även om märkningen är enbart 30 grader. Träet är olackat så för att få trädet att se snyggare ut i längden om hon råkar kissa eller kräkas är det inte fel att lacka trädelarna. Största nackdelen är nog att det inte finns reservdelar att köpa och att man inte kan köpa en extra hängmatta eller korg.

Jag har ställt trädet intill en högre bokhylla och är uppskattat av katterna.


Problemet är att där trädet ska stå är det begränsat utrymme. Och Nikita behöver något högt eftersom hon är en sån förbaskad klätterapa :smile:
Jag har funderat på det här Bild Det är 221 högt och behöver inte sättas fast öht.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 21:28

mjlee skrev:
Problemet är att där trädet ska stå är det begränsat utrymme. Och Nikita behöver något högt eftersom hon är en sån förbaskad klätterapa :smile:
Jag har funderat på det här Bild Det är 221 högt och behöver inte sättas fast öht.


Vi har trädet du visar bild på. Jättefint och kattvänligt men måste verkligen fästas i väggen, trädet tippar annars. Till trädet medföljer väggfäste men skruvar, plugg etc får man köpa så att det passar väggen. Vi har även Petfuns motsvarighet och även det trädet måste fästas i väggen. Då träden är relativt tunga och fästet sitter högt uppe samt att det är ganska bökigt att få dit skruvarna behöver man vara 2 för att fästa trädet, en som skruvar och en som håller i trädet.

Jag tog bort den lägre liggkorgen för att katterna skulle få mer sträcka att klättra på.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 05 mar 2018, 21:34

Starwatcher skrev:Vi har trädet du visar bild på. Jättefint och kattvänligt men måste verkligen fästas i väggen, trädet tippar annars. Till trädet medföljer väggfäste men skruvar, plugg etc får man köpa så att det passar väggen. Vi har även Petfuns motsvarighet och även det trädet måste fästas i väggen. Då träden är relativt tunga och fästet sitter högt uppe samt att det är ganska bökigt att få dit skruvarna behöver man vara 2 för att fästa trädet, en som skruvar och en som håller i trädet.

Jag tog bort den lägre liggkorgen för att katterna skulle få mer sträcka att klättra på.


Aha, nej då går det bort helt. Hmm, det blir nog Natural Paradise trädet med två skruvar som håller det på plats och förhoppningsvis så passar den extra pålen.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 21:51

mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Vi har trädet du visar bild på. Jättefint och kattvänligt men måste verkligen fästas i väggen, trädet tippar annars. Till trädet medföljer väggfäste men skruvar, plugg etc får man köpa så att det passar väggen. Vi har även Petfuns motsvarighet och även det trädet måste fästas i väggen. Då träden är relativt tunga och fästet sitter högt uppe samt att det är ganska bökigt att få dit skruvarna behöver man vara 2 för att fästa trädet, en som skruvar och en som håller i trädet.

Jag tog bort den lägre liggkorgen för att katterna skulle få mer sträcka att klättra på.


Aha, nej då går det bort helt. Hmm, det blir nog Natural Paradise trädet med två skruvar som håller det på plats och förhoppningsvis så passar den extra pålen.


Är extra pålen du hittat från Natural Paradise? I så fall kan det finnas en chans att det funkar. Trädbitarna hålls ihop med en metallskruv så gängen måste passa till båda bitarna.

En fördel med Petfun är att man kan beställa trädet i den höjden man vill ha det i direkt. Petfuns träd är klart tyngre och stabilare än Natural Paradise men också klart dyrare.

Eftersom Prickisarna är duktiga på att tjata till sig träd har vi numera 3 Kattens No1 (fina men jobbiga om man ska tvätta hängmattorna då trädet måste rivas för att få bort hängmattan), 4 Pet fun (nackdelen är priset och det där jag skrev om extra tjocka korgars tvätt), 3 Natural Paradise samt Natural Paradise klöstunna. Skulle inte köpa Kattens no 1 igen även om träden älskas av katterna. Nästa träd blir nog från Katzen-deko tror jag :oops: Senaste trädet köpte jag färdiglackad vilket var värt priset.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » mån 05 mar 2018, 22:09

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:
Starwatcher skrev:Vi har trädet du visar bild på. Jättefint och kattvänligt men måste verkligen fästas i väggen, trädet tippar annars. Till trädet medföljer väggfäste men skruvar, plugg etc får man köpa så att det passar väggen. Vi har även Petfuns motsvarighet och även det trädet måste fästas i väggen. Då träden är relativt tunga och fästet sitter högt uppe samt att det är ganska bökigt att få dit skruvarna behöver man vara 2 för att fästa trädet, en som skruvar och en som håller i trädet.

Jag tog bort den lägre liggkorgen för att katterna skulle få mer sträcka att klättra på.


Aha, nej då går det bort helt. Hmm, det blir nog Natural Paradise trädet med två skruvar som håller det på plats och förhoppningsvis så passar den extra pålen.


Är extra pålen du hittat från Natural Paradise? I så fall kan det finnas en chans att det funkar. Trädbitarna hålls ihop med en metallskruv så gängen måste passa till båda bitarna.

En fördel med Petfun är att man kan beställa trädet i den höjden man vill ha det i direkt. Petfuns träd är klart tyngre och stabilare än Natural Paradise men också klart dyrare.

Eftersom Prickisarna är duktiga på att tjata till sig träd har vi numera 3 Kattens No1 (fina men jobbiga om man ska tvätta hängmattorna då trädet måste rivas för att få bort hängmattan), 4 Pet fun (nackdelen är priset och det där jag skrev om extra tjocka korgars tvätt), 3 Natural Paradise samt Natural Paradise klöstunna. Skulle inte köpa Kattens no 1 igen även om träden älskas av katterna. Nästa träd blir nog från Katzen-deko tror jag :oops: Senaste trädet köpte jag färdiglackad vilket var värt priset.


Nej, tyvärr är inte den extra pålen Natural Paradise - de verkar inte ha reservdelar tyvärr. Kattens No 1 går bort eftersom Nikita läcker lite ibland och jag måste kunna tvätta. Jag hittade något intressant där man bygger ihop sitt eget träd. Funderar på att sätta ihop ett, iofs dyrare än Nature Paradise men då vet jag att jag har höjden jag behöver. 11 cm i omfång så inte helt fel.

Heh, det var många träd! Nikita får nog nöja sig med ett, en klöspåle och en tunna. Undrar om man skulle kunna skruva fast Petfun trädet i vägen :-k

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » mån 05 mar 2018, 22:29

mjlee skrev:
Nej, tyvärr är inte den extra pålen Natural Paradise - de verkar inte ha reservdelar tyvärr. Kattens No 1 går bort eftersom Nikita läcker lite ibland och jag måste kunna tvätta. Jag hittade något intressant där man bygger ihop sitt eget träd. Funderar på att sätta ihop ett, iofs dyrare än Nature Paradise men då vet jag att jag har höjden jag behöver. 11 cm i omfång så inte helt fel.

Heh, det var många träd! Nikita får nog nöja sig med ett, en klöspåle och en tunna. Undrar om man skulle kunna skruva fast Petfun trädet i vägen :-k


Så vitt jag vet finns reservdelar till allt Petfun säljer. Dom har träd som fästs i väggen så att köpa ett löst väggfäste är nog inga problem. Man kan göra ändringar på träden dom har och göra speciallösningar om man kontaktar Petfun. Jag gjorde det till ett träd och beställde större korgar än dom har normalt sett osv. Mkt hjälpsamma! Har sett bilder på väldigt höga Petfunträd, klart mer än 3 m höga varav några satt fast i väggen. Enl uppgift var allt köpt som ett kit från Petfun efter önskemål. Prova att maila Petfun och hör vad dom kan fixa och till vilket pris?

Det har blivit många träd då dom bokstavligt klättrade upp längs väggarn genom att dunka klorna in i väggarna (trötta människor orkar inte renovera väggar hela tiden...) och för att det var trist med tjafs mellan katterna om vem som skulle ligga var. Lilla Tösen vill sova själv när hon vill sova ordentligt och att få en bror rakt över sig gjorde henne som ett åskmoln :smile: Nåja, bra investering då samtliga träd används varje dag.

Ett av våra bättre köp var för övrigt den här som man hänger över en dörr: https://www.petplanet.co.uk/product.asp ... f_id=62796 Fungerar så länge dörren är hyffsat standard storlek.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » tor 08 mar 2018, 15:45

Hur har era katter reagerat på lugnande medel?

Doxy fick en liten dos av något lugnande i dag inför ultraljud av njurar. När hon fick en dos av uppvakningsmedel så vaknade hon, men blev mycket mer medtagen än vad de brukar bli. Hon var uppe och vinglade runt lite först, men sedan orkade hon inte mer. Temperaturen hade sjunkit rejält, hon låg på 35,3 och jag tror att hon hade nåt på 37 vid inskrivningen.

Nu har hon varit kvar hos veterinären sedan 11-tiden med dropp och värmedyna. Veterinären har ringt och sagt att hon har ätit, varit på låda och kvicknat till mer, men att hon fortfarande är lite ynklig.

Hon har inte blivit sövt så länge jag haft henne, så jag har ingen aning om hur hon reagerade vid kasteringen. Men narkos och lugnande är kanske inte samma medel ens.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 08 mar 2018, 20:58

Lurvpöse skrev:Hur har era katter reagerat på lugnande medel?

Doxy fick en liten dos av något lugnande i dag inför ultraljud av njurar. När hon fick en dos av uppvakningsmedel så vaknade hon, men blev mycket mer medtagen än vad de brukar bli. Hon var uppe och vinglade runt lite först, men sedan orkade hon inte mer. Temperaturen hade sjunkit rejält, hon låg på 35,3 och jag tror att hon hade nåt på 37 vid inskrivningen.

Nu har hon varit kvar hos veterinären sedan 11-tiden med dropp och värmedyna. Veterinären har ringt och sagt att hon har ätit, varit på låda och kvicknat till mer, men att hon fortfarande är lite ynklig.

Hon har inte blivit sövt så länge jag haft henne, så jag har ingen aning om hur hon reagerade vid kasteringen. Men narkos och lugnande är kanske inte samma medel ens.


Sövning och sedering är olika saker även om oftast ges lite sedering dvs lugnande innan sövning. Hankatten reagerar på samma sätt som din Doxy, däremot har sövning gått helt utan konstigheter. Honkatten reagerar också väldigt på sedering men håller kroppstemp etc. Däremot kan hon vara helt väck i flera dagar. På en sederingscoctail morrade hon åt allt ink väggar, vattenglas i 3 dagar, på en annan var hon helt speedad och sov inte alls på 3 dagar. Numera har vi till henne hittat rätt kombination av medel.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » fre 09 mar 2018, 06:25

Starwatcher skrev:
Lurvpöse skrev:Hur har era katter reagerat på lugnande medel?

Doxy fick en liten dos av något lugnande i dag inför ultraljud av njurar. När hon fick en dos av uppvakningsmedel så vaknade hon, men blev mycket mer medtagen än vad de brukar bli. Hon var uppe och vinglade runt lite först, men sedan orkade hon inte mer. Temperaturen hade sjunkit rejält, hon låg på 35,3 och jag tror att hon hade nåt på 37 vid inskrivningen.

Nu har hon varit kvar hos veterinären sedan 11-tiden med dropp och värmedyna. Veterinären har ringt och sagt att hon har ätit, varit på låda och kvicknat till mer, men att hon fortfarande är lite ynklig.

Hon har inte blivit sövt så länge jag haft henne, så jag har ingen aning om hur hon reagerade vid kasteringen. Men narkos och lugnande är kanske inte samma medel ens.


Sövning och sedering är olika saker även om oftast ges lite sedering dvs lugnande innan sövning. Hankatten reagerar på samma sätt som din Doxy, däremot har sövning gått helt utan konstigheter. Honkatten reagerar också väldigt på sedering men håller kroppstemp etc. Däremot kan hon vara helt väck i flera dagar. På en sederingscoctail morrade hon åt allt ink väggar, vattenglas i 3 dagar, på en annan var hon helt speedad och sov inte alls på 3 dagar. Numera har vi till henne hittat rätt kombination av medel.


Okej, det verkar som att de kan reagera kraftigt alltså. Hon verkar helt återställd nu i alla fall.

Midna fick nån reaktion efter kastreringen och var helt sjövild när vi fick hem henne. Fick stänga in henne i sovrummet eftersom hon helst ville härja runt och klättra överallt, med stygn på magen... Till sist tvärsomnade hon i alla fall.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator
Inlägg: 21518
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 21:38
Ort: Grannkommun

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav perkele » lör 10 mar 2018, 19:53

Idag fick katterna kycklingmage till middag, Danko tuggar i sig glatt för att sen gå runt och jama med riktig basröst. Inte liksom mjau mjau utan mer BAUUUUU. :smile:

Varför jamar han så och gör fler katter likadant? Han gör samma sak när han har mina strumpor i munnen, men då går han runt och jamar med de i käften. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » sön 11 mar 2018, 23:35

Chaplin tar i riktigt ordentligt ibland, men det är mer att han går och ropar.

Mer som AAAOU, AAAOU

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » ons 14 mar 2018, 00:42

När jag tittar på Nikita stirrar hon stint tillbaka tills jag blinkar mjukt och tittar bort. Är det någon annan katt som inte blinkar tillbaka eller tittar bort utan verkligen stirrar ut en? :-k Hon är definitivt inte rädd eller arg. Uppenbarligen är Nikita dominant, inte för att jag behövde påminnas om det :roll:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » ons 14 mar 2018, 02:01

mjlee skrev:När jag tittar på Nikita stirrar hon stint tillbaka tills jag blinkar mjukt och tittar bort. Är det någon annan katt som inte blinkar tillbaka eller tittar bort utan verkligen stirrar ut en? :-k Hon är definitivt inte rädd eller arg. Uppenbarligen är Nikita dominant, inte för att jag behövde påminnas om det :roll:
Pisco verkar inte alls förstå det där med att blinka. Han stirrar inte ut mig per se men han förstår inte alls vad blinkningarna betyder känns det som.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3981
Blev medlem: tor 08 maj 2008, 08:24
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO
Ort: Malmö

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Kryddmamma » ons 14 mar 2018, 23:11

Fragole skrev:
mjlee skrev:När jag tittar på Nikita stirrar hon stint tillbaka tills jag blinkar mjukt och tittar bort. Är det någon annan katt som inte blinkar tillbaka eller tittar bort utan verkligen stirrar ut en? :-k Hon är definitivt inte rädd eller arg. Uppenbarligen är Nikita dominant, inte för att jag behövde påminnas om det :roll:
Pisco verkar inte alls förstå det där med att blinka. Han stirrar inte ut mig per se men han förstår inte alls vad blinkningarna betyder känns det som.

Pisco fattade inte mina blinkningar heller. :smile:

Mina katter blinker till mig om jag blinker, men annars stirrer de tills jag blir blind.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 15 mar 2018, 06:43

mjlee skrev:När jag tittar på Nikita stirrar hon stint tillbaka tills jag blinkar mjukt och tittar bort. Är det någon annan katt som inte blinkar tillbaka eller tittar bort utan verkligen stirrar ut en? :-k Hon är definitivt inte rädd eller arg. Uppenbarligen är Nikita dominant, inte för att jag behövde påminnas om det :roll:


Tösen är extremt noga med artighet och hyffs så hon blinkar alltid tillbaka. Efter många snytingar från Tösen är Lilleman numera också ganska noga med artighet och brukar blinka tillbaka mot oss människor. Mot hans syrra blinkar han alltid tillbaka, annars åker han på en rejäl örfil :smile:
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tor 15 mar 2018, 08:49

Här hemma är det herr katt som håller på etiketten och han blinkar alltid artigt om jag blinkar. Han vill dock att alla i hushållet ska vända bort blicken innan han gör det. Annars kan han sura och lillen kan få sig en åthutning om han missar detta. Lillen är liksom allt för nyfiken och ivrig för att bry sig men han kan blinka till lite snabbt också om han är väldigt trött. Annars tar han all uppmärksamhet som en inbjudan till närkontakt och kommer och pussas. :smile:

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1078
Blev medlem: mån 03 nov 2014, 19:14
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Safia » tor 15 mar 2018, 09:49

Blindstyret Vilbert tittar bara lite ofokuserat utan reaktion, men det är kanske inte så konstigt (det kan däremot skapa lite gnissel med de övriga katterna som tycker han är ohövlig och bufflig som inte blinkar tillbaka).

Jaromir är mästare på kattkyssar och blir ofta så till sig att han rullar över på rygg med magen i vädret.

Jacek är alldeles för fysisk för att har tålamod med någon längre tid av blinkningar utan kravlar istället upp i knät och ska huvudbuffas.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » fre 16 mar 2018, 18:32

Lillan verkar inte förstå det här med att blinka åt människor. Hon har ju växt upp i ett hus med många katter och jag är övertygad om att hon förstår innebörden, men hon tycks anse att en visar sin människa tillgivenhet genom att gosa. Mycket.
Lillebror blinkar däremot mot mig. Inte varenda gång jag gör det - är han putt på mig så kan jag fetglömma den typen av respons :smile: - men ofta och han blinkar också "på eget initiativ".

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » lör 17 mar 2018, 10:16

Funderar på ett ute-träd till katterna. Ska stå ute på altanen, tak finns inte så trädet måste tåla regn.

zooplus har ett, Karlie outdoor III http://www.zooplus.se/shop/katt/klostra ... oor/433247. Ser lite vekt ut och tar en hel del plats.

Katzen Deko har flera modeller, svindyra men ser stadiga ut.

Ngn som testat uteträd och kan ge tips?

Ja, hur har ni andra gjort klätter och klösmöjligheter ute?
Bild


Återgå till "Allmänt kattprat!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster