AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » mån 24 jul 2017, 11:49

mjlee skrev:Vad är det som är så oemotståndligt med papper, särskilt räkningar, hyreskontrakt, kallelser till vård och andra nödvändigheter, som kräver att bli sönderslitna i små, små bitar? :-k Alltså inte ens uppätna utan alla små, små bitarna spottas ut och sedan får matte lägga pussel. Kuvert och liknande är helt ointressanta. :wait:

Har en känsla av att Nikita, som är en mycket smart och aktiv dam, lätt skiljer på vad som är viktigt eller oviktigt för matte. Viktigt för matte = viktigt för Nikita. Sedan kanske kattdamen inte alltid har helt klart för sig hur det är meningen att man ska handskas med det viktiga men det går ju inte att tvivla på hennes engagemang. :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 24 jul 2017, 15:27

Söt Jane som hoppade upp på katthusets tak ivrigt väntande på att jag skulle dra ut blommträdet på balkongen för att sen lägg sig på trädet.

Känns som jag gjorde rätt val att köpa huset . Då jackson älskar att ligga på den lilla altanen och Jane får ligga på blomman i fred . För nu verkar hon tycka att det är roligt att ligga på balkongen igen.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 30 jul 2017, 10:41

Är det bara jag som har morgontrötta katter? Prickisarna som ju har en enorm energi är så trötta på morgonen. Lediga dagar är det alltid jag som vaknar tidigast. Helst vill katterna inte gå upp före kl 9 på morgonen. Inget nytt utan var så även som kattungar.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 30 jul 2017, 10:50

Starwatcher skrev:Är det bara jag som har morgontrötta katter? Prickisarna som ju har en enorm energi är så trötta på morgonen. Lediga dagar är det alltid jag som vaknar tidigast. Helst vill katterna inte gå upp före kl 9 på morgonen. Inget nytt utan var så även som kattungar.

Samma här, de kliver upp när jag jobbar för att äta frukost, sen tillbaka till sängen för att sova vidare. Alltid jag som vaknar först när jag är ledig.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 30 jul 2017, 18:33

Starwatcher skrev:Är det bara jag som har morgontrötta katter? Prickisarna som ju har en enorm energi är så trötta på morgonen. Lediga dagar är det alltid jag som vaknar tidigast. Helst vill katterna inte gå upp före kl 9 på morgonen. Inget nytt utan var så även som kattungar.

Min prickiga pojke är också morgontrött och ligger alltid kvar på vald sovplats (oftast på matte) tills matten går upp vid 9-10 tiden. Lillen däremot anser att sovande människor efter gryningen är trååååkiga och brukar chansa på att de kanske vill leka lite om man ber snällt, dvs jamar i öronen, kliver runt på ansiktena och biter kärleksfullt i alla kroppsdelar som sticker ut. Det brukar sluta med att han milt men bestämt förpassas till andra sidan en stängd sovrumsdörr. Han försöker dock lika optimistiskt varje morgon. :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 30 jul 2017, 19:15

Jane vill oftast ligga och dra sig på morrgonen . Jackson är den som vaknar tidigaste .runt kl 02.00. Då han tycker att syrran ska gå upp vilket oftast inte uppskattas av henne eller mig.

Hon ligger väll oftast till jag går upp och ligger en stund kvar . Sen är hon ju mycket mer aktiv över dagen och kvällen än jackson överlag.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » sön 30 jul 2017, 21:34

Kom att tänka på Tilde om hon typ haft ett "tråkigt" liv med Loftus (och skulle ha) tills han gick bort? :smile: Hon är ju onekligen i sitt esse nu när hon får vara ensamkatt. Mer gosig och kelig och älskar att leka (hände ju aldrig förut) mm.
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 30 jul 2017, 22:08

Phobia skrev:Kom att tänka på Tilde om hon typ haft ett "tråkigt" liv med Loftus (och skulle ha) tills han gick bort? :smile: Hon är ju onekligen i sitt esse nu när hon får vara ensamkatt. Mer gosig och kelig och älskar att leka (hände ju aldrig förut) mm.

Hon kanske lekte med Loftus och då fick utlopp för leklusten på så sätt? Jag vet att mina katter ibland är svåra att få igång med lek och så fort jag slutar för att göra ngt annat drar dom igång med lek på katters vis.

Hur som helst bra att hon har glädje som ensamkatt :-D
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 31 jul 2017, 22:13

Vet inte om det går att kalla 'morgon-trött', men speciellt den vite ger mig riktigt hatiska blickar när jag ska iväg till jobb på kvällarna och lyfter ut honom från hans mys-plats i sängen... Fast jag kan inte annat än hålla med honom, jag hade gärna stannat och gosat med honom (och de andra) dygnet runt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 01 aug 2017, 07:22

Funderar om hankatter är unversellt mer klantiga ,burdusa etc än honkatter. Jackson för mig är en typisk man :smile:
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tis 01 aug 2017, 07:59

eye of a tiger skrev:Funderar om hankatter är unversellt mer klantiga ,burdusa etc än honkatter. Jackson för mig är en typisk man :smile:

Det är samma hos hos oss! Tösen är artig, smidig som få osv. Lilla pojken klantar sig oftare även om det inte händer jätteofta, mindre noga med artigheter osv.

jag tror att hankatter klantar sig oftare, det är dyrare att försäkra hankatter pga hankatter även kastrerade tydligen råkar ut för olyckor oftare.
Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 01 aug 2017, 09:51

Här hemma är det också hankatten som är den klumpiga och klantiga.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 01 aug 2017, 17:15

Ni som har kattlådan i stora HOL har ni någon vaxduk eller något i lådan? Hur har ni gjort? Jag börjar bli trött på att mina odjur sprätter ut typ halva lådan vid varje lådbesök.
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » tis 01 aug 2017, 18:06

perkele skrev:Ni som har kattlådan i stora HOL har ni någon vaxduk eller något i lådan? Hur har ni gjort? Jag börjar bli trött på att mina odjur sprätter ut typ halva lådan vid varje lådbesök.

Jag har satt en lådmatta (http://m.ikea.com/se/sv/catalog/functio ... /80012853/) längs väggarna där lådan står och har en dörrmatta på "golvet" för att fånga sanden från tassarna.
Silikonmattan täcker inte alla väggar så att den fortfarande släpper igenom luft och inte blir instängt.

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » tis 01 aug 2017, 18:16

perkele skrev:Ni som har kattlådan i stora HOL har ni någon vaxduk eller något i lådan? Hur har ni gjort? Jag börjar bli trött på att mina odjur sprätter ut typ halva lådan vid varje lådbesök.

Jag har en djup plastback (30 cm), och en "kattsandsmatta" mellan lådan och ingångshålet. Det funkar helt OK med min kisse.

Men ja, har man värsta grävmaskinisten så är det nog att klä insidan i vaxduk som gäller, åtminstone delen där lådan är. Oavsett kommer det in mer luft än i en ordinarie huvlåda.

Min lösning:
Bild
Bild
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 01 aug 2017, 18:50

Fragole skrev:Jag har satt en lådmatta (http://m.ikea.com/se/sv/catalog/functio ... /80012853/) längs väggarna där lådan står och har en dörrmatta på "golvet" för att fånga sanden från tassarna.
Silikonmattan täcker inte alla väggar så att den fortfarande släpper igenom luft och inte blir instängt.

Är det smidigare att klippa och joxa med den än vaxduk? Tack för tipset!

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 01 aug 2017, 18:56

Thaeri Så har jag nu. :-) Men de sprätter iväg sand från sidorna, annars bra tips. :-D

Fragole
Überkatt
Überkatt

Re: RE: Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » tis 01 aug 2017, 19:11

perkele skrev:
Fragole skrev:Jag har satt en lådmatta (http://m.ikea.com/se/sv/catalog/functio ... /80012853/) längs väggarna där lådan står och har en dörrmatta på "golvet" för att fånga sanden från tassarna.

Är det smidigare att klippa och joxa med den än vaxduk? Tack för tipset!

Njae, det är nog inte enklare än en vaxduk, det är ju ett ganska tjockt material, men det är lätt att hålla rent iaf.
Jag vet att jag hade tänkt något annat först, men när vi ändå var på Ikea och jag såg denna köpte jag den.

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 01 aug 2017, 19:16

Tack för svar. :-D Hur har du satt upp de? Fungerar det med dubbelhäftande tejp eller är det för sladdrigt?

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » tis 01 aug 2017, 20:50

perkele skrev:Tack för svar. :-D Hur har du satt upp de? Fungerar det med dubbelhäftande tejp eller är det för sladdrigt?

Om man köper en bra tejp går det nog. Vi häftade fast vår med häftpistol (eller vad det nu heter)

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » tis 01 aug 2017, 21:11

Fragole skrev:Om man köper en bra tejp går det nog. Vi häftade fast vår med häftpistol (eller vad det nu heter)

Aa vet vad du menar. :-) Tack för dina svar! Måste ändå förbi Ikea snart, så passar på att kolla då. :grin:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 04 aug 2017, 11:01

Undrar om ngn kan tipsa om en bra aktiveringspryl att ligga godis i? Godiset jag tänkt ha i är Thrive frystorkad vit fisk som är ganska spröda ca 8-10 mm stora kuber. Får inte vara för lätt så att det bara är att raka åt sig godiset med tassen.

Vi har provat följande men som är för lätt:

Catit senses torn
Trixie cat activity funboard
Trixie cat activty tunnel feeder
Trixie cat activity poker box
Trixie cat activity brain mover
Trixie cat activity Turn around
Trixie cat activity snack box
Flera olika från Nina Ottossons sortiment
+ yllterligare några med hål att ta in tassen och pilla ut godiset.

Flera bollar har vi provat men de flesta för katt har så små hål att godiset inte kan komma ut så jag köpte för hund men där är bollen så stor att det inte är kul enl katterna. Cat pyramid var samma problem med som för bollarna.

Har också provat att gömma godiset men då tar det slut direkt då Prickisarna har mkt bra nos.

Vill gärna att katterna kan få lite sysselsättning dels dagtid när jag inte är hemma men även ngt lite senare på kvällen vid läggdags för trötta matte.

Pga allergi är det inte lätt att hitta godis som även Tösen tål då det enbart får finnas kött eller fisk i godiset. Torkade små, hårda bitar av kött gillar hon inte alls så aktivitetsleksaken måste fungera med Thrive godis. Hankatten anser inte att torrisbitar alls är godis och helst äter han inte torrisar. Honkatten tycker att det är ju bara mat och inget speciellt så med torrisbitar.
Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » fre 04 aug 2017, 13:12

Någon mer än jag som inte bara ger julklappar själv till mina katter, men även har en mami som gör det? Tycker det är så hemskt gulligt när jag får paket där det står "till Nox/Elrond från mattemor". :-D
Bild
"Weddings are basically funerals with cake."

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » fre 04 aug 2017, 15:17

Guybrush Threepwood skrev:Någon mer än jag som inte bara ger julklappar själv till mina katter, men även har en mami som gör det? Tycker det är så hemskt gulligt när jag får paket där det står "till Nox/Elrond från mattemor". :-D

Första åren fick katterna av mamma. Nu får de bara från min syster, och hennes hund får från mig (eller ja, katterna får av hunden och hunden får av katterna)

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » fre 04 aug 2017, 17:21

Fragole skrev:Första åren fick katterna av mamma. Nu får de bara från min syster, och hennes hund får från mig (eller ja, katterna får av hunden och hunden får av katterna)

Jag tycker det är så gulligt. De får alltid nåt av mamma och lillebror. Blir liksom glad i hjärtat då, för de förstår hur mycket mina kissar betyder för mig. :-D
Bild
"Weddings are basically funerals with cake."

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » fre 04 aug 2017, 22:49

SW, jag hade ett par av Nina Ottoson, men de jag hade var av trä och jag tyckte de blev sunkiga av vanliga torrfoder-kulor. De gär ju inte att diska/torka ordentligt.

Jag har en drör av Trixies sortiment också, med varierande grad av nöjdhet. Får bildgoogla de du frårat efter specifikt när jag kommer hem. Generellt kan jag saga att allt som har lösa delar (kupoler som ska vältas, lösa bollar som godiset göms under, plattor/lådor som ska dras ut osv) är lite jobbiga för då får matte spendera hela dagen med att leta upp dem igen.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » fre 04 aug 2017, 22:52

Mina katter ger och får alltid presenter av Matte, 'mormor' och 'moster'. Fast vi är galna i presenter i min familj, alla får av jultomten också. Då menar jag katter, hundar, och människor (alla over 40).

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

AKS Jag undrar del 5

Inläggav Siv » lör 05 aug 2017, 11:07

Starwatcher skrev:Undrar om ngn kan tipsa om en bra aktiveringspryl att ligga godis i? Godiset jag tänkt ha i är Thrive frystorkad vit fisk som är ganska spröda ca 8-10 mm stora kuber. Får inte vara för lätt så att det bara är att raka åt sig godiset med tassen.

Catit senses torn

Flera bollar har vi provat men de flesta för katt har så små hål att godiset inte kan komma ut så jag köpte för hund men där är bollen så stor att det inte är kul enl katterna. Cat pyramid var samma problem med som för bollarna.

Har också provat att gömma godiset men då tar det slut direkt då Prickisarna har mkt bra nos.

Vill gärna att katterna kan få lite sysselsättning dels dagtid när jag inte är hemma men även ngt lite senare på kvällen vid läggdags för trötta matte.

Pga allergi är det inte lätt att hitta godis som även Tösen tål då det enbart får finnas kött eller fisk i godiset. Torkade små, hårda bitar av kött gillar hon inte alls så aktivitetsleksaken måste fungera med Thrive godis. Hankatten anser inte att torrisbitar alls är godis och helst äter han inte torrisar. Honkatten tycker att det är ju bara mat och inget speciellt så med torrisbitar.

Vi har också provat de flesta du nämner. För Siv och Dools är boxar att dra ut (som i brain mover) lite för svårt, men annars lär de sig också ganska snabbt och då går det gärna lite för fort sen.

Siv gillar även den här:
https://www.supercat.se/aktiverings-kat ... -lila.html
Den är inte så svår, säkert lätt för dina prickisar, men den kräver ändå lite pysslande. Om man lägger bitarna i mitten tar det lite tid att få ut dem.

Har du provat Nina Ottossons pussel mixmax? Vi har inte provat det, men det verkar ganska svårt tycker jag.
Senast redigerad av Siv lör 05 aug 2017, 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 05 aug 2017, 11:10

Starwatcher skrev:Undrar om ngn kan tipsa om en bra aktiveringspryl att ligga godis i? Godiset jag tänkt ha i är Thrive frystorkad vit fisk som är ganska spröda ca 8-10 mm stora kuber. Får inte vara för lätt så att det bara är att raka åt sig godiset med tassen.

Catit senses torn

Såg en trixe dog memory trainer. Men du kanske har den redan. Jane är mycket duktig på att leta godis och på dvs aktivetet leksaker. Har en boll som man kan justera storleken så i bland kommer inte alls godisarna ut lika lätt. Dock är det väl mer för torrisar
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 05 aug 2017, 15:06

Skulle den här storleken funka? Jag testade med nåt fyrkantigt godis vi hade hemma och det trillade ut när bollen rullade så verkar kunna funka även om det inte är torrisar i.

Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 05 aug 2017, 17:06

Är det bara jag som tycker att det blivet en explotion av feliway råd som verkar användas till allt.

Så fort en katt kissar fel så skriver folk att ägarna ska ska skaffa feliway.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 06 aug 2017, 17:45

Siv skrev:Vi har också provat de flesta du nämner. För Siv och Dools är boxar att dra ut (som i brain mover) lite för svårt, men annars lär de sig också ganska snabbt och då går det gärna lite för fort sen.

Siv gillar även den här:
https://www.supercat.se/aktiverings-kat ... -lila.html
Den är inte så svår, säkert lätt för dina prickisar, men den kräver ändå lite pysslande. Om man lägger bitarna i mitten tar det lite tid att få ut dem.

Har du provat Nina Ottossons pussel mixmax? Vi har inte provat det, men det verkar ganska svårt tycker jag.

Ja, vi har provat mixmax från Nina Ottossons nu under helgen. Hade glömt bort att jag köpt så tog fram. Godissugna pojken tyckte den var ganska kul och får ut bitarna. Riktigt godissugen = tomt på godis på nolltid, mindre godissugen så tar det längre tid.

Tösen har inte varit godissugen under helgen så vet inte vad hon tycker.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 06 aug 2017, 17:46

ApanAnn skrev:Skulle den här storleken funka? Jag testade med nåt fyrkantigt godis vi hade hemma och det trillade ut när bollen rullade så verkar kunna funka även om det inte är torrisar i.

Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kanske kan fungera! Vad heter bollen och var köpte du den?
Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » sön 06 aug 2017, 17:58

Tror den är köpt på ICA Maxi, men osäker på märket. Här verkar den finnas, efter lite googlande: http://www.satchmos.se/product/5091/kat ... godis-boll

Edit: kanske det här är samma: https://animail.se/aktiveringsboll-3-fargad-6-cm.html

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 06 aug 2017, 21:25

ApanAnn skrev:Tror den är köpt på ICA Maxi, men osäker på märket. Här verkar den finnas, efter lite googlande: http://www.satchmos.se/product/5091/kat ... godis-boll

Edit: kanske det här är samma: https://animail.se/aktiveringsboll-3-fargad-6-cm.html

Tack :rosor: Ska testa en sådan boll.
Bild

astrid
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav astrid » mån 07 aug 2017, 07:24

Jag har precis blivit ägare till en katt som är dryga året gammal. Det verkar inte bättre än att han har fått en vaccinationsdos som kattunge, men aldrig dos 2 med nobivac tricat. Börjar man om från början med två sprutor då?
"Fred kan aldrig hållas genom våld, den kan bara hållas genom förståelse."
Albert Einstein

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav ApanAnn » mån 07 aug 2017, 10:49

astrid skrev:Jag har precis blivit ägare till en katt som är dryga året gammal. Det verkar inte bättre än att han har fått en vaccinationsdos som kattunge, men aldrig dos 2 med nobivac tricat. Börjar man om från början med två sprutor då?

Med många (människo) vacciner går det bra att fortsätta grundvaccineringen utan att gå tillbaka ett steg. Hör med veterinären om det räcker med påfyllnadsdos nu och sedan regelbundna boosterdoser. Fast å andra sidan är det inte farligt för katten med en extrados heller.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 07 aug 2017, 12:30

Funderar på att köpa ett bättre sele till Midna. Någon rekommendation?

Tips på bra hemsidor för kattgrejer mottages också tacksamt :)
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Fragole
Überkatt
Überkatt

Inläggav Fragole » mån 07 aug 2017, 12:31

Lurvpöse skrev:Funderar på att köpa ett bättre sele till Midna. Någon rekommendation?

Tips på bra hemsidor för kattgrejer mottages också tacksamt :)

Jag har en Tre Ponti och tycker väldigt mycket om den!
Köpte min på kattkompaniet.se

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 07 aug 2017, 14:37

Jag och jane är mycket nöjd med den här selen. Tror den är väldigt svår att ta sig ur.

Tösen står oftast still när jag spänner på den .

Skulle rek medium om katten inte är stor annars får man ta den större storleken .

Medium passar tösen . Small skulle nog varit på gränsen för smått för henne.

Köpt på ebay.
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"