AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tor 31 maj 2018, 09:03

Starwatcher skrev:Store tid - det kommer bli långa dagar! Vi har anlitat målare för att måla om huset vilket innebär att altanen är off-limit för katterna. Tjat, tjat och höga skrik från båda nonstop. Även om vi bor i hus kommer nog grannarna tro att katterna misshandlas. Bengaler är både envisa och har goda röstresurser.

Målarna verkar mkt effektiva så lär inte ta många dagar men kommer att kännas som månader tror jag.

Vörldens sämsta matte lär komma ut på blocket annons snart......

Oj, jag avundas dig inte! Det var hemska dagar när vi bytte balkongräcke. Kissarna var riktigt sura, men jag kan trösta dig med att mattar inte är så eftersökta på Blocket. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 31 maj 2018, 21:08

Aziz skrev:
Starwatcher skrev:Store tid - det kommer bli långa dagar! Vi har anlitat målare för att måla om huset vilket innebär att altanen är off-limit för katterna. Tjat, tjat och höga skrik från båda nonstop. Även om vi bor i hus kommer nog grannarna tro att katterna misshandlas. Bengaler är både envisa och har goda röstresurser.

Målarna verkar mkt effektiva så lär inte ta många dagar men kommer att kännas som månader tror jag.

Vörldens sämsta matte lär komma ut på blocket annons snart......

Oj, jag avundas dig inte! Det var hemska dagar när vi bytte balkongräcke. Kissarna var riktigt sura, men jag kan trösta dig med att mattar inte är så eftersökta på Blocket. :-D

Tack! Skönt att det inte är stort intresse för mattar som skänkes på Blocket :grin: Förhoppningsvis är arbetet runt altanen färdigt imorgon, blir en lättnad för oss alla.

Lite senare ska vi själva lasera om altandäcket vilket innebär att katterna inte kan komma ut på ett par dagar. Planen är att ta det en riktigt varm dag, tömma allt på altanen, göra rent och lasera senare samma dag vilket i bästa fall innebär att allt kan ställas tillbaka dagen efter och vi slipper de bittra klagomålen längre tid. Väldigt slitsamt att göra allt på så kort tid men vad gör man inte för husfridens skull.

Tips på hur man förklarar så att katterna förstår och fr.a accepterar varför man inte får gå ut på en byggarbetsplats?
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 11 jun 2018, 16:58

Ni som har flera katter av samma ras, varav den ena är sjuk (tex problem med njurarna, lever eller så) : är den sjuka kattens försäkring mycket dyrare än den friska kattens? Förutsatt att försäkringarna är likvärdiga, alltså.

Jag insåg just att Lillebrors försäkring kostar nästan 1200:-/år, medan Lillans (exakt samma försäkring, i samma bolag) kostar ca 850:-/år. Premien går ju upp lite varje år, för båda, men skillnaden är ändå stor. Grejen är att jag har för mig att jag betalade typ 700-800:- för Lillebrors första år och tänkte att det har med åldern på katt att göra kanske - men det stämmer ändå inte för Lillan var under 1år när hennes försäkring tecknades och Lillebror var 4år när jag tecknade hans. Förutom åldern är skillnaden att jag nyttjat hans försäkring mer, och att han har nedsatt njurfunktion. Hästen är försäkrad i samma bolag och hennes premie har inte påverkats av att jag nyttjat försäkringen en del (förutom att premien går upp det där lilla normala). Ska kolla försäkringsbrevet (fakturan kom idag), och förstås prata med bolaget, men blev bara fundersam. Jag kollade internetbanken och Lillebrors försäkring kostade nästan lika mycket förra året som i år, och Lillans försäkring har jag redan betalat i år (olika brytpunkter) så det är inte så att Lillans försäkring också ligger så högt nu.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 11 jun 2018, 19:55

Colourspot skrev:Ni som har flera katter av samma ras, varav den ena är sjuk (tex problem med njurarna, lever eller så) : är den sjuka kattens försäkring mycket dyrare än den friska kattens? Förutsatt att försäkringarna är likvärdiga, alltså.

Jag insåg just att Lillebrors försäkring kostar nästan 1200:-/år, medan Lillans (exakt samma försäkring, i samma bolag) kostar ca 850:-/år. Premien går ju upp lite varje år, för båda, men skillnaden är ändå stor. Grejen är att jag har för mig att jag betalade typ 700-800:- för Lillebrors första år och tänkte att det har med åldern på katt att göra kanske - men det stämmer ändå inte för Lillan var under 1år när hennes försäkring tecknades och Lillebror var 4år när jag tecknade hans. Förutom åldern är skillnaden att jag nyttjat hans försäkring mer, och att han har nedsatt njurfunktion. Hästen är försäkrad i samma bolag och hennes premie har inte påverkats av att jag nyttjat försäkringen en del (förutom att premien går upp det där lilla normala). Ska kolla försäkringsbrevet (fakturan kom idag), och förstås prata med bolaget, men blev bara fundersam. Jag kollade internetbanken och Lillebrors försäkring kostade nästan lika mycket förra året som i år, och Lillans försäkring har jag redan betalat i år (olika brytpunkter) så det är inte så att Lillans försäkring också ligger så högt nu.

Hankatter är dyrare att försäkra än honkatter. Betalar mer för Lillemans försäkring än Tösens trots att hon har kronisk sjukdom. Båda försäkrade i Agria och kullsyskon. Förklaringen jag fick av Agria är att hankatter råkar ut för fler olyckor och därför har högre premie.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 14 jun 2018, 14:28

Hur lång tid tar det tills munnen läker efter FORL operation? Nikita får metacam en gång om dagen men enbart blötmat eftersom vet rekommenderade det för att inte riskera att torrisar fastnar i munnen/hålet. Det är fri tillgång på blötmat men inga torrisar på två dagar :swear: Om det fortsätter så här kommer det att läggas ut annons på Blocket att matte bortskänks. Nikita hälsar att det är okattligt beteende och säkert bryter mot någon FN konvention. Matte känner att det här blir långa dagar. :roll:

Sura burmor låter väldigt mycket.

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 14 jun 2018, 19:47

Helt läkt mun 10-14 dagar enligt den vet som brukar göra tandjobben på mina katter. Så pass läkt att torrisar inte är någon större fara 3-4 dagar. Det är vad hon brukar rekommendera. Någon gång när det gjorts extra stora ingrepp och hon sytt med lös spänning för att inte dra i tandköttet när det läker har vi fått ordination på 14 dagar med enbart blötmat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 16 jun 2018, 01:36

Safia skrev:Helt läkt mun 10-14 dagar enligt den vet som brukar göra tandjobben på mina katter. Så pass läkt att torrisar inte är någon större fara 3-4 dagar. Det är vad hon brukar rekommendera. Någon gång när det gjorts extra stora ingrepp och hon sytt med lös spänning för att inte dra i tandköttet när det läker har vi fått ordination på 14 dagar med enbart blötmat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för info! för att vara på den säkra sidan blir det enbart blötmat tills vi ska tillbaka till vet om tio dagar för att ta nya prover. Vill inte riskera att någonting går fel, särskilt som hon redan har en infektion av något slag. Vi får bara hoppas att båda överlever tills dess. :smile: Ska kanske köpa lite Pussi eller Whiskas för att se om omväxling förnöjer.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » lör 16 jun 2018, 04:10

mjlee skrev:
Tack för info! för att vara på den säkra sidan blir det enbart blötmat tills vi ska tillbaka till vet om tio dagar för att ta nya prover. Vill inte riskera att någonting går fel, särskilt som hon redan har en infektion av något slag. Vi får bara hoppas att båda överlever tills dess. Ska kanske köpa lite Pussi eller Whiskas för att se om omväxling förnöjer.

Pisco hälsar att Pisco Sensation Sauces är det bästa som finns efter att man dragit ut tänder!

Återgå till "Allmänt kattprat!"