AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » mån 08 apr 2019, 13:39

Mysseman skrev:
Aziz skrev:
Mysseman skrev:Har någon här erfarenhet av Viacutan? Tjockisen har väldigt mjällig päls, borstar honom dagligen och har Duxo men problemet är att han är "rädd" för den :s (jag har provat att spruta på borsten och blanda med vatten men han springer och gömmer sig.)

Har ingen erfarenhet av Viacutan men undrar om det luktar något som kisse inte gillar. Själv kör jag med ett torrschampo med Aloe Vera. Sprayar på händerna och masserar in i pälsen och därefter använder jag furminator. Tar bort löst hår väldigt bra och kissen verkar gilla det. Sist gnider jag med sämskskinn. Kissen i fråga har iofs inte mjäll men kan bli lite trist i pälsen ibland och behandlingen brukar hjälpa.

Det är nog doften han inte tycker om, jag sprutade lite i händerna förut och tvättade av efteråt och gned in det i pälsen - lurade med godis efteråt :smile:

Vad heter torrschampot du använder? Blir det pulver och har det en stark doft? Skall kika efter den borsten, han gillar att bli borstad så det kan nog vara en bra investering :)

https://www.supercat.se/palsvard-katt/e ... alsam.html

Jag använder schampot i länken ovan. Är visserligen en hund på flaskan men fungerar bra även på katt. :-D

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 05 maj 2019, 15:43

När brukar ni börja göra en årlig seniorkoll på era katter?

Lillebror fyller 9år i mitten av maj och jag funderar lite. När vi var in för vaccination sist kollade veterinären över båda katterna, och lite extra i munnen eftersom jag bad om det (funderade på om det började bli dags att skrapa tandsten), men vi tog inga extra prover eller så. Lillebrors njurvärden kollas minst en gång om året (en gång i samband med vaccination, och i princip alltid vid veterinärbesök -förutom om vi åker in för tex ett sår vilket helt uppenbart inte har med njurarna att göra).

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 05 maj 2019, 17:21

Colourspot skrev:När brukar ni börja göra en årlig seniorkoll på era katter?

Lillebror fyller 9år i mitten av maj och jag funderar lite. När vi var in för vaccination sist kollade veterinären över båda katterna, och lite extra i munnen eftersom jag bad om det (funderade på om det började bli dags att skrapa tandsten), men vi tog inga extra prover eller så. Lillebrors njurvärden kollas minst en gång om året (en gång i samband med vaccination, och i princip alltid vid veterinärbesök -förutom om vi åker in för tex ett sår vilket helt uppenbart inte har med njurarna att göra).

Vid 8 år började vår veterinär tycka att det är dags. Nu har vi sedan i princip början gjort samma blodprover som vid en seniorkoll. Viktigt att inte glömma tänderna. Känns fortfarande jobbigt att veta att Lilleman haft ont pga forl/tr :-( Så nu blir det tandläkarbesök 1-2 ggr/år för att kolla upp.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » mån 03 jun 2019, 23:59

Har en fundering...

Sally är ju som bekant allergisk och jag vet inte till 110% mot vad mer än fisk- och fiskprodukter. Men nu undrar jag -

Under cirka 3 veckors tid har hon ätit annat torrfoder än allergifodret, och dessa foder har inte innehållit fiskprodukter, inte ens fiskolja och lord behold - hennes mage ser Mycket finare ut. MEN! Så här har det varit några gånger förut, att hennes gnag minskar och magen ser fin ut och sedan börja igen, trots att inget foderbyte har skett.. Men undrar ändå, kan det vara så enkelt att hon inte tål fiskolja heller?

Jag beställde hem nytt allergifoder men har inte öppnat förpackningen för tänker att jag kanske kan prova att fortsätta med denna maten hon äter nu för att se om det blir bättre, eller vad tycker ni?

:-k
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 04 jun 2019, 07:12

Mysseman skrev:Har en fundering...

Sally är ju som bekant allergisk och jag vet inte till 110% mot vad mer än fisk- och fiskprodukter. Men nu undrar jag -

Under cirka 3 veckors tid har hon ätit annat torrfoder än allergifodret, och dessa foder har inte innehållit fiskprodukter, inte ens fiskolja och lord behold - hennes mage ser Mycket finare ut. MEN! Så här har det varit några gånger förut, att hennes gnag minskar och magen ser fin ut och sedan börja igen, trots att inget foderbyte har skett.. Men undrar ändå, kan det vara så enkelt att hon inte tål fiskolja heller?

Jag beställde hem nytt allergifoder men har inte öppnat förpackningen för tänker att jag kanske kan prova att fortsätta med denna maten hon äter nu för att se om det blir bättre, eller vad tycker ni?

Ja, är katten ordentligt allergisk mot fisk tål katten inte heller fiskolja. Min sojaallergiska katt tål inte ens spår av soja och foder med sojaolja blir hon ordentligt sjuk av. Om du tror hon är fiskallergisk så skippa foder med fiskolja.
Bild

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tis 04 jun 2019, 21:25

Starwatcher skrev:

Ja, är katten ordentligt allergisk mot fisk tål katten inte heller fiskolja. Min sojaallergiska katt tål inte ens spår av soja och foder med sojaolja blir hon ordentligt sjuk av. Om du tror hon är fiskallergisk så skippa foder med fiskolja.

Usch, va dum och naiv jag känner mig. Alltid trott på tillverkarna/informationen om att fiskolja inte orsakar allergiskreaktion utan att det är proteinet i fisken :(
Men tack, då skall jag faktiskt undvika maten med fiskolja i för att se IFALL det blir bättre.
Simon, Bassel, Stella, Prinsen och Nåna - älskade och saknade ♥

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 04 jun 2019, 23:44

Mysseman skrev:
Starwatcher skrev:

Usch, va dum och naiv jag känner mig. Alltid trott på tillverkarna/informationen om att fiskolja inte orsakar allergiskreaktion utan att det är proteinet i fisken :(
Men tack, då skall jag faktiskt undvika maten med fiskolja i för att se IFALL det blir bättre.

Du ska inte känna dig dum. Det tog flera år innan vi kom på att sojaoljan i Tösens allergifoder gjorde henne så sjuk att hon behövde maxdos Medrol och ens en gång då knappt vara stabil. Hur tillverkarna tänker som har saker som fiskolja och sojaolja i ett allergifoder är ofattbart :swear: Prova och se om det blir bättre, man får ha lite tålamod då antikropparna finns kvar i upp till 8 veckor.
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"