AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
teachingbirds
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Ziggy och Honey, ragdolls

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav teachingbirds » tor 02 aug 2018, 12:29

Innan jag började trimma själv tog vi till vet. De fick lugnande och det gick hur bra som helst. Nu blir de dock väldigt stressade av att åka bil, därav gör jag det själv hemma numera (utan lugnande dock såklart). Det märks att de tycker att det är väldigt skönt att inte ha all päls, speciellt nu i värmen.
BildBild -

Transformation is not a future event
it's a present activity

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 07 aug 2018, 20:02

Är det någon som vet var jag kan få tag på en kattbody där katten kan gå på lådan? :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 07 aug 2018, 20:25

mjlee skrev:Är det någon som vet var jag kan få tag på en kattbody där katten kan gå på lådan? :-k

Det finns många olika att köpa även om alla har liknande utseende.

https://vetzoo.se/buster-rehabtroja-kat ... gI7fvD_BwE

Den här är ganska lik den jag använde. Jag vet också att en del köper babybodies och använder, betydligt billigare att prova en sån. Även om de utan problem kan gå på lådan så blir det lätt några droppar kiss som kommer på bodyn så man bör ha flera så man kan byta och handtvätta varje dag.

Användarvisningsbild
Caoimhe
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Älva - norsk skogkatt

Inläggav Caoimhe » tis 07 aug 2018, 20:27

mjlee skrev:Är det någon som vet var jag kan få tag på en kattbody där katten kan gå på lådan? :-k

Har du hört med din veterinär om de har några inne? Min uppfattning är att veterinärerna brukar ha bodies, men de hänger sällan framme i shoppen, utan man får specifikt fråga efter dem.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 07 aug 2018, 22:40

Babybodies brukar gå att använda. Klipp av ii baken så fungerar det. Ett annat alternativ är att använda gammal tröjärm. Klipp 4 jål för tassarna bara.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 09 aug 2018, 18:39

Jag igen. Min veterinär har ordinerat Hills Urinary Stress torrfoder. Förra gången hon fick det (Hills alltså för sina njurar) så kraschade magen. Men jag tänker att om jag vänjer in henne långsamt så kan det gå bättre. Fick i henne en påse Hills blötfoder (urinary stress) blandat med Sheba när hon var tillräckligt hungrig. Men jag kan inte halvsvälta stackars Nikita.

Jag gillar inte Hills egentligen, men är det någon annan som har en UVI katt som kan ge mer tips och råd eller ska jag bara köpa hem det? Jag tänker att hon kan få det som torrfoder och jag fortsätter att ge henne en blandning av Sheba och Hills blötmat?

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

AKS Jag undrar del 5

Inläggav Siv » tor 09 aug 2018, 18:42

Ni som har nätat in balkong och fönster och använt rådjursnät, vilket mått på hålen (rutorna) har ni använt? :-k

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 09 aug 2018, 20:08

Siv skrev:Ni som har nätat in balkong och fönster och använt rådjursnät, vilket mått på hålen (rutorna) har ni använt? :-k

25x25mm. Köpte nätet på Granngården som hade i lager och iaf just då till bra pris i närmsta butiken. Det är det allra vanligaste rådjursnätet som vi använde. Mkt lätt att jobba med och få upp snyggt :-D Endast ett par mkt små fåglar har lyckats (eller olyckats beroende på hur man ser det) ta sig in genom ruta. Det fick ena gången frusna Tösen att gå ut i minus 25 grader och mkt snö på altanen :smile:

Till våra nätade fönster använde jag svetsnät istället och där med 14x14mm rutor för att skydda myggnätet jag satt på utsidan av svetsnätet.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

AKS Jag undrar del 5

Inläggav Siv » tor 09 aug 2018, 20:37

Starwatcher skrev:
Siv skrev:Ni som har nätat in balkong och fönster och använt rådjursnät, vilket mått på hålen (rutorna) har ni använt? :-k

25x25mm. Köpte nätet på Granngården som hade i lager och iaf just då till bra pris i närmsta butiken. Det är det allra vanligaste rådjursnätet som vi använde. Mkt lätt att jobba med och få upp snyggt Endast ett par mkt små fåglar har lyckats (eller olyckats beroende på hur man ser det) ta sig in genom ruta. Det fick ena gången frusna Tösen att gå ut i minus 25 grader och mkt snö på altanen

Till våra nätade fönster använde jag svetsnät istället och där med 14x14mm rutor för att skydda myggnätet jag satt på utsidan av svetsnätet.

Tack för ditt svar! Och vad bra att du påminde mig om fåglarna! Jag har tidigare använt rådjursnät till fönster och balkong, då 25x25 mm. En liten fågel tog sig in en gång. Det hade jag helt glömt bort.

I förra veckan beställde jag nytt nät från samma ställe som sist (Villaprodukter), även denna gång 25x25mm. Idag när jag hämtade ut det såg jag att de har skickat fel. Det står att det är 27x27 mm, men det ser snarare ut att vara 30x30. Rutorna ser väldigt stora ut.

Jag funderade på om jag skulle kunna använda det trots allt. Jag tänkte att det kanske är skönare med större rutor och att det kanske funkar lika bra...

Men nu lutar det nog ändå åt att jag returnerar det och ber dem skicka ett nytt. Jag vill ju inte att fåglar ska ta sig in. Inte heller att små tassar ska ta sig ut eller nät ska bitas sönder. Känns som en större risk med större rutor. Eller vad tror du/ni?

Även om jag väldigt gärna hade blivit färdig idag. Irriterande.

Återgå till "Allmänt kattprat!"