AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » mån 07 aug 2017, 15:06

Tre ponti såg intressant ut, men är det inte risk att katten trasslar sig ur det?


Det vi har nu liknar det som Jane har, men Midna drar som en jakthund i sitt sele... :shock: Har ett långt flexikoppel men när vi är ute i skogen och hon känner sig trygg så är hon flera meter framför mig.

Jag har funderat på puppia, eller någon i liknande "västmodell", så att trycket när hon drar hamnar över bringan.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » fre 11 aug 2017, 15:53

Lurvpöse skrev:Tre ponti såg intressant ut, men är det inte risk att katten trasslar sig ur det?


Det vi har nu liknar det som Jane har, men Midna drar som en jakthund i sitt sele... :shock: Har ett långt flexikoppel men när vi är ute i skogen och hon känner sig trygg så är hon flera meter framför mig.

Jag har funderat på puppia, eller någon i liknande "västmodell", så att trycket när hon drar hamnar över bringan.


Vi har sådana här västar. Det är de enda som min abessinier inte trasslar sig ur. Sitter bra, är lätta att sätta på och det blir inga punktvisa tryck. Den enda nackdelen är att det blir lite dyrt att skicka efter men de håller hur länge som helst. Har bara behöv byta när lillen vuxit ur en modell.

http://www.kittyholster.com/photos.html

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt
Inlägg: 1687
Blev medlem: sön 19 aug 2012, 14:06

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Missan » fre 11 aug 2017, 15:59

Västarna ser verkligen rustika ut.

Finns det några knäppningsanordningar eller trär man på västen?

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » lör 12 aug 2017, 15:12

Missan skrev:Västarna ser verkligen rustika ut.

Finns det några knäppningsanordningar eller trär man på västen?


Det är kraftiga kardborreband runt hals och mage, så man slår liksom västen om kroppen som ett paket. Gör att man kan justera efter varje kattkropp och mycket enkel att sätta på. Man lägger selet på ryggen och slår en del om magen och en runt halsen, inga knäppen eller band som ska ställas in. :hi5: Kunde lillen skulle han ta på det själv så ivrig blir han när vi ska gå ut. :-D

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt
Inlägg: 1687
Blev medlem: sön 19 aug 2012, 14:06

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Missan » lör 12 aug 2017, 22:18

Aziz skrev:
Missan skrev:Västarna ser verkligen rustika ut.

Finns det några knäppningsanordningar eller trär man på västen?


Det är kraftiga kardborreband runt hals och mage, så man slår liksom västen om kroppen som ett paket. Gör att man kan justera efter varje kattkropp och mycket enkel att sätta på. Man lägger selet på ryggen och slår en del om magen och en runt halsen, inga knäppen eller band som ska ställas in. :hi5: Kunde lillen skulle han ta på det själv så ivrig blir han när vi ska gå ut. :-D


Ser ut att sitta fint.

Buskissen slet sig från selen idag när vi efter ett långt resande äntligen kommit hem.

Jag springer runt mellan de parkerade bilarna i garaget med väskor och allt för att få tag på uschlingen. Hon belönade mig med ett blödande sår. Buskissen har förmodligen blivit lite slimmad efter alla upplevelser i sommar. Som tur var öppnades inte den automatiska garageporten och ingen bil kom annars hade hon säkert dragit all världens väg - nu när vi är på hemmaplan.

För tillfället ligger odjuret på sängen och tittar spänt efter nattfjärilar - kommer att bli en tung natt.

Får nog göra en investering i ny tvångströja!!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10852
Blev medlem: tis 01 jul 2008, 11:55

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav eye of a tiger » sön 13 aug 2017, 15:43

Funderar på hur mycket konistens påverkar ang mat om en katt tål eller inte.

Janes mage krachade av vanlig mjau på burk,samma sak av bozita trots långsam fasning .


Hon spydde av whiskas sås .så det fick jag sluta med också .

Provade de nya mjau påsarna samma sak där. magen krachade .
Whiskas grill tål hon utan problem än så länge .

Har köpt de små burkarna med mjau i sås . Som har väldigt fina bitar . Ger katterna 3-4 gånger per vecka en halv burk var som lite variation och inga av katterna har haft krachade magar eller spyt .

Synd att de inte finns större varianter av deta då katterna verkar tåla det. I nu läget är burkarna för tok dyra att ges som huvudföda .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » sön 13 aug 2017, 19:56

eye of a tiger skrev:Funderar på hur mycket konistens påverkar ang mat om en katt tål eller inte.

Janes mage krachade av vanlig mjau på burk,samma sak av bozita trots långsam fasning .


Hon spydde av whiskas sås .så det fick jag sluta med också .

Provade de nya mjau påsarna samma sak där. magen krachade .
Whiskas grill tål hon utan problem än så länge .

Har köpt de små burkarna med mjau i sås . Som har väldigt fina bitar . Ger katterna 3-4 gånger per vecka en halv burk var som lite variation och inga av katterna har haft krachade magar eller spyt .

Synd att de inte finns större varianter av deta då katterna verkar tåla det. I nu läget är burkarna för tok dyra att ges som huvudföda .

Framför allt brukar innehållet skilja beroende på konsistensen. Kolla även på sk tekniska tillsatser. Vissa sådana tål t.ex inte Tösen.
Hon tål därtill ex inte Bozita nöt i sås vilket beror på de små mängderna dill som finns i just den smaken :pfft:
Bild

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » sön 13 aug 2017, 22:17

eye of a tiger skrev:Funderar på hur mycket konistens påverkar ang mat om en katt tål eller inte.

Janes mage krachade av vanlig mjau på burk,samma sak av bozita trots långsam fasning .


Hon spydde av whiskas sås .så det fick jag sluta med också .

Provade de nya mjau påsarna samma sak där. magen krachade .
Whiskas grill tål hon utan problem än så länge .

Har köpt de små burkarna med mjau i sås . Som har väldigt fina bitar . Ger katterna 3-4 gånger per vecka en halv burk var som lite variation och inga av katterna har haft krachade magar eller spyt .

Synd att de inte finns större varianter av deta då katterna verkar tåla det. I nu läget är burkarna för tok dyra att ges som huvudföda .


Luna tål bara Mjau i gelé på påse, då den innehåller minst tillsatser. I tetra och burk finns cassia gum om jag inte missminner mig, vilket hon inte alls tål. Likadant men Bozita, där är det tetra i sås som funkar, men gelén innehåller cassia gum, Jane kanske också är känslig mot det?

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » mån 14 aug 2017, 20:25

Vi ska bli med en till katt!
Vi har varit Uppsala katthem och kikat lite och hittat en katt som skulle passa alldeles utmärkt, men då vi ska resa bort nästa vecka ville vi vänta med att tinga tills vi var hemma vilket dom inte gick med på.. Tingar man ska man kunna ta emot katten inom en vecka.
Men vi hoppas han finns kvar tills vi är tillbaka!

Nu till min fundering, vad kan vara bra att köpa? Tänkte lägga en ny zooplus beställning på lite smått och gott innan vi åker.
Vi har redan en extra kattlåda, så det behöver vi inte tänka på. Ett till katträd kommer vi beställa inom kort, så där är det också lugnt..
Men är det något jag missar? Tror ni katterna kan dela vattenfontän eller bör vi köpa två? :-k :-k

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tis 15 aug 2017, 12:00

Lilla Luna Jag tror nog att de kan dela vattenfontän eftersom de inte ägnar så mycket tid åt att dricka. Det viktigaste är nog att ha förberett så ni kan dela på katterna och den lilla har allt den behöver på "sin" yta och då behöver den så klart sin egen vattenskål/fontän. Viktigt också att den befintliga katten har ställen dit den kan dra sig undan när de väl möts. Extra av allt är annars ett bra sätt att tänka tror jag, ju mer resurser desto mindre anledning till konflikter.

Lycka till! :-D

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » tis 15 aug 2017, 21:15

Tack Aziz!
Vi har tänkt göra ett casecamp i vårt "kontor" där nya katten kommer få bo första tiden, så Luna kommer ha hela lägenheten att gömma sig i. Tänkte även köpa kompostgaller som vi ställer i dörröppning och har öppet korta stunder. Tror ändå Luna kommer sitta och häcka utanför dörren hela tiden. Är så oerhört nervös över hur hon kommer reagera överallting, men förhoppningsvis blir det bra i slutändan! Vi kommer inte vara populära i början, först lämnar vi henne med kattvakt i 5 dagar och sen max två veckor efter kommer vi komma hem med ett kattskrälle?? Hur kan vi??? :swear: :swear:

Dubbelt av allt var en bra tanke, tror vi definitivt behöver inhandla mer filtar och fler skålar, nu har vi bara 3, så dom hinner nog gå ut snabbare än vad vi önskar. Har också fått en tanke om att jag måste köpa nya leksaker av allt så Luna inte ser det som bara hennes leksaker, typ en ny vippa, nya bollar osv. Så dom får inviga allt tillsammans sen.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » tor 17 aug 2017, 21:36

I allt runt separationen har jag inte riktigt tänkt på försäkring.
Det är O som står på katternas försäkringar. Om jag nu tar Pisco kommer det räknas som en ny försäkring (med undantag för det hans sjukdomar), eller går det att ta över den bara sådär utan att det blir några konstigheter?
Har Agria om det spelar roll.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 11246
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:52
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Birmafröken » tor 17 aug 2017, 22:20

Fragole skrev:I allt runt separationen har jag inte riktigt tänkt på försäkring.
Det är O som står på katternas försäkringar. Om jag nu tar Pisco kommer det räknas som en ny försäkring (med undantag för det hans sjukdomar), eller går det att ta över den bara sådär utan att det blir några konstigheter?
Har Agria om det spelar roll.

Ring Agria och uppge Piscos försäkringsnummer så tecknas en ny försäkring som står på dig samtidigt som den gamla avslutas. Villkoren kommer att vara desamma eftersom det inte blir något glapp.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Inlägg: 6936
Blev medlem: sön 25 aug 2013, 13:59
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)
Ort: Lund

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » tor 17 aug 2017, 22:24

Birmafröken skrev:
Fragole skrev:I allt runt separationen har jag inte riktigt tänkt på försäkring.
Det är O som står på katternas försäkringar. Om jag nu tar Pisco kommer det räknas som en ny försäkring (med undantag för det hans sjukdomar), eller går det att ta över den bara sådär utan att det blir några konstigheter?
Har Agria om det spelar roll.

Ring Agria och uppge Piscos försäkringsnummer så tecknas en ny försäkring som står på dig samtidigt som den gamla avslutas. Villkoren kommer att vara desamma eftersom det inte blir något glapp.

Okej, vad bra :) tack!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Inlägg: 11193
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 11:30
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)
Ort: Borlänge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » mån 21 aug 2017, 12:56

Hur fasen kan katter vända i luften?

Har sett hur Doxy tagit ett jämfotahopp rakt upp i luften och sedan lyckas hon på något vis göra ett avstamp i tomma intet för att byta riktning och rejsa iväg åt ett annat håll... Min bästa förklaring är att katter struntar i fysiskens lagar...
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » ons 23 aug 2017, 22:53

Jag undrar vad fegiskatt tänker... Mig är han bitvis som ett plåster på och trampar gärna runt i knät eller ligger klistrad vid höften på mig när han är gosnödig eller vill ha närhet.

Maken är fortfarande läskig, men jag tycker att jag ser framsteg. Det är t.ex acceptabelt att ha gosmaraton med mig fast maken sitter i samma soffa och han tar emot godis från honom och är ok med lek med vippa. Ibland går det bra att få lite gos på huvudet av "fel" person. Särskilt om han sitter tryggt i mitt knä.

När husse har spännande filmvisning på surfplattan glömmer han världen och kan gå jättenära FÖR DET ÄR JU FÅGLAR!!!!

När jag inte är hemma ligger katten ofta ca 2 meter bort och tittar på honom. Maken tolkar det som "bevaka den där stora läskiga så jag vet var jag har den" medan jag mer vill tro att Chaplin gillar honom men inte riktigt vågar sig närmare. Undrar vem som har rätt? :smile:

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator
Inlägg: 21518
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 21:38
Ort: Grannkommun

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav perkele » tor 07 sep 2017, 08:27

Någon som har lite koll på seriösa katthem i Södertälje? Finns två krav; ska vara seriöst och vara i närheten av Södertälje, Gnesta, Järna och den trakten.
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 07 sep 2017, 09:05

perkele skrev:Någon som har lite koll på seriösa katthem i Södertälje? Finns två krav; ska vara seriöst och vara i närheten av Södertälje, Gnesta, Järna och den trakten.


Södertälje katthem är väl seriöst. Medlem i Svekatt :-) Aktugruppen verkar i hela Stockholmsområdet och gör så mkt gott!
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator
Inlägg: 21518
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 21:38
Ort: Grannkommun

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav perkele » tor 07 sep 2017, 09:09

Kommer inte in på deras sida. :-? Antar att det är bra att katthem är medlemmar i Svekatt, eller det kanske inte spelar så stor roll? Kan inte detta med katthem. :smile:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 07 sep 2017, 09:28

perkele skrev:Kommer inte in på deras sida. :-? Antar att det är bra att katthem är medlemmar i Svekatt, eller det kanske inte spelar så stor roll? Kan inte detta med katthem. :smile:


Funkar för mig att komma in på deras hemsida. Ja, katthemmen som är medlemmar i Svekatt verkar vara bra katthem om inte avlivar katter bara för att de är skygga, sjuka eller har en behandlingsbar sjukdom :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 21:53
Katt: En liten svarthårig huskatt<3
Ort: tälje

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav amiga » tor 07 sep 2017, 10:06

Starwatcher skrev:
perkele skrev:Kommer inte in på deras sida. :-? Antar att det är bra att katthem är medlemmar i Svekatt, eller det kanske inte spelar så stor roll? Kan inte detta med katthem. :smile:


Funkar för mig att komma in på deras hemsida. Ja, katthemmen som är medlemmar i Svekatt verkar vara bra katthem om inte avlivar katter bara för att de är skygga, sjuka eller har en behandlingsbar sjukdom :rosor:

Precis. De avlivar aldrig skygga eller behandlingsbara katter. Svårt sjuka som inte går att rädda avlivas förstås, men aldrig annars.

Jag känner inte till andra katthem inom Södertälje Kommun eller Gnesta, men Södertälje Katthem & Kattpensionat är seriöst. Alla katter säljs vaccinerade osv + vuxna kastreras innan och kattungar säljes med kravet att de skall kastreras. Representanter för katthemmet åker hem till en och kollar hur man bor, för att skapa sig en uppfattning om hemmet/den ev. nya ägaren är lämplig. De erbjuder sig alltid att ta tillbaka katt(er)n(a) om ägaren av någon anledning inte kan ha kvar sin katt.

Katthemmet finns ute i Weda, lite halvt dolt bakom Willys. :-) De har en Facebook-sida också, om du inte kommer in på hemsidan.
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator
Inlägg: 21518
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 21:38
Ort: Grannkommun

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav perkele » tor 07 sep 2017, 11:30

Tack! Frågar åt en kompis som jobbar inom äldreomsorgen. Det är en där som känner sig ensam och funderar på katt, vet bara att personen i fråga är äldre men ändå rätt pigg. Då kanske de är petigare med att sälja katt?
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 07 sep 2017, 11:43

perkele skrev:Tack! Frågar åt en kompis som jobbar inom äldreomsorgen. Det är en där som känner sig ensam och funderar på katt, vet bara att personen i fråga är äldre men ändå rätt pigg. Då kanske de är petigare med att sälja katt?


Många katthem säljer inte till riktigt gamla och brukar ha krav att man ska kunna sköta allt med katten själv. Katter kan ju också leva i 20 år. Ett alternativ kanske kan vara om personen är tillräckligt pigg att ställa upp som jourhem till en äldre katt?? Kattungar är visserligen söta men ack så jobbiga vilket nog kan ta på krafterna om man kommit upp i åren.
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator
Inlägg: 21518
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 21:38
Ort: Grannkommun

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav perkele » tor 07 sep 2017, 14:07

Var just äldre katt jag rekommenderade, borde skrivit det, sorry! Men ska be min kompis kolla upp om det finns möjlighet till jourhem.

Tack för hjälpen! :rosor:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tor 07 sep 2017, 16:12

perkele skrev:Var just äldre katt jag rekommenderade, borde skrivit det, sorry! Men ska be min kompis kolla upp om det finns möjlighet till jourhem.

Tack för hjälpen! :rosor:


Äldre katter kan vara svåra att få bortadopterade och då borde väl katthemmet inte vara lika petiga med åldern på den som ska adoptera? Borde väl vara viktigast att det matchar så att människan förväntas kunna leva minst lika länge som katten. :-k

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » tor 07 sep 2017, 23:39

Kattvärnet i Haninge har adopterar ut katter som "vårdkatter" till ett serviceboende, men där tror jag boendet står som kattägare och inte de som bor där. Vet dock inte säkert.

De är med i Djurskyddet och inte Svekatt, men de är också ett NoKill hem (dvs avlivar bara om veterinär rekommenderar det). En bit att åka från Södertälje, men kanske värt att ringa eller maila och höra?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 13 sep 2017, 19:47

Igår fick vi in en jättefin insekt och vips idag är åter Neko flies jättekul att leka med. På vintern när det varit mkt fåglar är det däremot mkt mer populärt med fjädervippor.Är det fler än mina katter som gillar leksaker som påminner om levande byten de nyss sett?
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Inlägg: 4654
Blev medlem: tor 12 jun 2014, 19:49
Katt: huskatt
Ort: Heby (Uppsala län)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Colourspot » ons 13 sep 2017, 22:21

Gillar era katter pasta? Lillebror har plötsligt fått för sig att snabbmakaroner är det godaste som finns här i världen, och Lillan hakar såklart på. Med eller utan smör, överkokta eller råa... (Nej, det är inte så att mina katter får äta av min s k mat, men de snor vid varje tillfälle..dvs om jag inte håller i tallriken och äter från den... Eller som nu, när Lillan helt sonika lensade vasken på de stackars makaroner som fastnat i kastrullen...)


EDIT : Ändra det där, förresten. Det hjälper inte ett dugg att hålla i tallriken. Lillan bestämde sig för att markera att matte inte behöver allt det där :roll:

Just billig pasta borde väl inte katterna tycka är så himla mumsigt? Det är väl typ bara mjöl, liksom. Inte ens jag gillar de här makaronerna! Knasiga djur. :smile:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » ons 13 sep 2017, 22:35

Våra verkar inte ha fattat att det går att sno mat från oss/bordet... Förutom Den Stora Hotwingstölden. Knäppkatten norpade och slök en kycklingvinge av hetare slag.

Jag har sett en katt äta spagetti som lämnats kvar ute på en turistrestaurang på varmare breddgrad. Såg rätt kul ut med spagettiskägg på katten. Fast där var det kanske mer överlevnadsgrej och mindre att pasta är gott.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » tor 14 sep 2017, 10:57

Starwatcher skrev:Igår fick vi in en jättefin insekt och vips idag är åter Neko flies jättekul att leka med. På vintern när det varit mkt fåglar är det däremot mkt mer populärt med fjädervippor.Är det fler än mina katter som gillar leksaker som påminner om levande byten de nyss sett?


Aldrig märkt ett sådant sambandet. De gillar omväxling utan tvekan, så när de är lite blasé så räcker det ofta inte bara att byta "bytesdjur" utan helst leka på ett annat sätt med andra former av vippor osv.

Colourspot skrev:
Gillar era katter pasta? Lillebror har plötsligt fått för sig att snabbmakaroner är det godaste som finns här i världen, och Lillan hakar såklart på. Med eller utan smör, överkokta eller råa...


Tack och lov inte! Det räcker så bra med allt som vi behöver stå och äta på strategiska platser för att inte nås av en tjuvaktig liten kattnos eller tass. :smile: Vår lille tjuv vill gärna lägga beslag på allt som består av kött, fisk, skaldjur eller mjölkprodukter. Annars skulle det ligga nära till hands med spagetti med tanke på att lillen dessutom gärna äter tråd. :swear:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » tor 14 sep 2017, 12:18

Colourspot skrev:Gillar era katter pasta? Lillebror har plötsligt fått för sig att snabbmakaroner är det godaste som finns här i världen, och Lillan hakar såklart på. Med eller utan smör, överkokta eller råa... (Nej, det är inte så att mina katter får äta av min s k mat, men de snor vid varje tillfälle..dvs om jag inte håller i tallriken och äter från den... Eller som nu, när Lillan helt sonika lensade vasken på de stackars makaroner som fastnat i kastrullen...)


EDIT : Ändra det där, förresten. Det hjälper inte ett dugg att hålla i tallriken. Lillan bestämde sig för att markera att matte inte behöver allt det där :roll:

Just billig pasta borde väl inte katterna tycka är så himla mumsigt? Det är väl typ bara mjöl, liksom. Inte ens jag gillar de här makaronerna! Knasiga djur. :smile:


Vad katterna tycker om pasta vet jag inte då vi inte har ngt med spannmål i hemmet pga Tösens allergi. Prickisarna är väl tränade att inte få tigga vid matbordet och att de inte få stjäla mat. Sista gången det hände var när Tösen gjorde en störtdykning rakt ner i min tallrik (Stekt färsk lax med romsås). Då såsen innehöll olja hon är allergisk mot fick hon hemskt ont i magen och numera kan hon komma ut till köket och fråga ngn enstaka gång om hon kan få smaka. Även hankatten har lärt sig att det är ok att fråga en gång om man får smaka men inte när vi sitter ner och äter utan enbart när maten läggs upp. Tjat lönar sig aldrig vet båda.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » tor 14 sep 2017, 15:32

Colourspot skrev:Gillar era katter pasta? Lillebror har plötsligt fått för sig att snabbmakaroner är det godaste som finns här i världen, och Lillan hakar såklart på. Med eller utan smör, överkokta eller råa... (Nej, det är inte så att mina katter får äta av min s k mat, men de snor vid varje tillfälle..dvs om jag inte håller i tallriken och äter från den... Eller som nu, när Lillan helt sonika lensade vasken på de stackars makaroner som fastnat i kastrullen...)


EDIT : Ändra det där, förresten. Det hjälper inte ett dugg att hålla i tallriken. Lillan bestämde sig för att markera att matte inte behöver allt det där :roll:

Just billig pasta borde väl inte katterna tycka är så himla mumsigt? Det är väl typ bara mjöl, liksom. Inte ens jag gillar de här makaronerna! Knasiga djur. :smile:


Nikita är så sparsmakad att hon aldrig skulle äta pasta. :smile: Den enda gången hon faktiskt varit på något var skinkan i köket för några veckor sedan. Tom när jag sitter framför datorn och äter grillad köpkyckling som är det bästa hon vet sitter hon bredvid och tittar artigt på. Jodå, hon får en bit eller två. :angelic: När jag behövde springa ut i köket för att hämta något så satt hon kvar och tittade när jag kom tillbaka. Däremot kan hon slicka skålen/tallriken om jag tex ätit spaghetti med köttfärssås som jag gjorde häromkvällen eller när jag grillat något. Särskilt om det är mycket kryddor. Knaskatt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » fre 15 sep 2017, 09:56

mjlee skrev:
Tom när jag sitter framför datorn och äter grillad köpkyckling som är det bästa hon vet sitter hon bredvid och tittar artigt på.


Påminner om finaste herr katt som aldrig någonsin skulle få för sig något så ohyfsat som att stjäla mat. Han älskar också grillad kyckling, men ber alltid snällt och artigt och skulle jag säga nej skulle han inte be mer. Lillen däremot försöker alltid hitta nya vägar att nå fram till målet och ser man inte upp får man en kattnos i munnen i stället för den tänkta matbiten (den ligger redan i kattmunnen). :smile:

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Inlägg: 3456
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 12:40
Katt: Bengal, Abessinier
Ort: Sollentuna

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Aziz » fre 15 sep 2017, 17:01

Vi har en modkat i sovrummet och den är placerad i närheten av fönstret där det hänger gardiner som når ända ner till golvet. Det är bara lillkissen som använder lådan och när han är färdig så envisas han med att stoppa ner gardinen i hålet till modkat:en. :pfft: Han får jobba ordentligt för att få ner hela gardinbredden i hålet men ger sig inte förrän det är klart. Varför i hela friden gör knaskissen så?

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Inlägg: 1344
Blev medlem: fre 05 feb 2016, 19:14
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter
Ort: Haninge

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav ApanAnn » fre 15 sep 2017, 17:16

Aziz skrev:Vi har en modkat i sovrummet och den är placerad i närheten av fönstret där det hänger gardiner som når ända ner till golvet. Det är bara lillkissen som använder lådan och när han är färdig så envisas han med att stoppa ner gardinen i hålet till modkat:en. :pfft: Han får jobba ordentligt för att få ner hela gardinbredden i hålet men ger sig inte förrän det är klart. Varför i hela friden gör knaskissen så?


Ninjakatten måste undanröja ALLA bevis! :glasses:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt
Inlägg: 2411
Blev medlem: lör 09 jun 2012, 12:40
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav mjlee » lör 23 sep 2017, 17:01

Är det någon annan katt som får lite fulare och 'skivig' päls när det blir kallare? Jag tycker Nikita är lite 'rufsig' just nu ibland. Ena stunden är hon sådär blank och fin som en burma ska vara, sedan skivar den sig. :-k

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Inlägg: 211
Blev medlem: lör 05 dec 2015, 13:38
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lilla Luna » ons 11 okt 2017, 09:07

Har insett att jag misstolkat Lunas tvättningar av Lucifer.. jag tänkte att det var något gulligt och att dom börjar bli kompisar. Men det är alltså en dominans handling?

Luna tvättade Lucifer väldigt noga på huvudet och Lucifer låg och kurrade och såg väldigt nöjd ut. Helt plötsligt slår Luna till Lucifer på huvudet och Lucifer attackerar uppåt och så var katterna i full gång.. :roll:

Men varför slutar tvättningen i bråk/bus? Försökt googla men hittar inga vettiga svar.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10141
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 07:14
Katt: Bengal

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Starwatcher » ons 11 okt 2017, 11:50

Lilla Luna skrev:Har insett att jag misstolkat Lunas tvättningar av Lucifer.. jag tänkte att det var något gulligt och att dom börjar bli kompisar. Men det är alltså en dominans handling?

Luna tvättade Lucifer väldigt noga på huvudet och Lucifer låg och kurrade och såg väldigt nöjd ut. Helt plötsligt slår Luna till Lucifer på huvudet och Lucifer attackerar uppåt och så var katterna i full gång.. :roll:

Men varför slutar tvättningen i bråk/bus? Försökt googla men hittar inga vettiga svar.


Putsning just uppe på huvudet verkar vara en dominansgrej. Tösen putsar hankatten på huvudet men aldrig att hon skulle tillåta att bli putsad själv på huvudet. Hon har t.om försökt dominansputsa bonushusse :shock: vilket inte togs väl upp :smile:

Det är vanligt att putsning slutar i bråk och bus, så är det ofta hos oss och efter vad jag läst är det ofta så. Kanske att en katt tycker att nu räcker det?
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 10852
Blev medlem: tis 01 jul 2008, 11:55

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav eye of a tiger » ons 11 okt 2017, 13:27

Lilla Luna skrev:Har insett att jag misstolkat Lunas tvättningar av Lucifer.. jag tänkte att det var något gulligt och att dom börjar bli kompisar. Men det är alltså en dominans handling?

Luna tvättade Lucifer väldigt noga på huvudet och Lucifer låg och kurrade och såg väldigt nöjd ut. Helt plötsligt slår Luna till Lucifer på huvudet och Lucifer attackerar uppåt och så var katterna i full gång.. :roll:

Men varför slutar tvättningen i bråk/bus? Försökt googla men hittar inga vettiga svar.

Tror det är inget att vara orolig eller behöver att vara tecken på att katter inte trivs. Jane och Jackson kan tvätta varandra på huvudet samntidigt . Det spårar oftast ur då tösrn brukar få nog efter 20 minuters tvätt och grabben blir då tjurig.och då är det game over .

Ibland blir han också så fylld på bräden av energi då det ska slickas enormt mycket från jane och som sagt blir det grinigt .

Dock fortsätter de ha en bra relation




BildBildBild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Inlägg: 11246
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 21:52
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma
Ort: Stockholm

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Birmafröken » ons 11 okt 2017, 18:32

Lilla Luna skrev:Har insett att jag misstolkat Lunas tvättningar av Lucifer.. jag tänkte att det var något gulligt och att dom börjar bli kompisar. Men det är alltså en dominans handling?

Luna tvättade Lucifer väldigt noga på huvudet och Lucifer låg och kurrade och såg väldigt nöjd ut. Helt plötsligt slår Luna till Lucifer på huvudet och Lucifer attackerar uppåt och så var katterna i full gång.. :roll:

Men varför slutar tvättningen i bråk/bus? Försökt googla men hittar inga vettiga svar.

Jag tror inte alls att du misstolkat. Att en katt tvättar och den andra låter sig tvättas betyder att de inte bara accepterar utan t.o.m. gillar varandra. Att det samtidigt är en dominansbekräftelse betyder inte automatiskt att det är något negativt. Där och då trivs katterna i varandras sällskap och känner ömsesidig samhörighet. Att rollerna är tydliga och accepterade gör att relationen blir trygg och harmonisk.

Att det urartar kan bero på många saker, men oftast är det nog en slags överstimulans där instinkten tar över (hjälp, jag har närkontakt med en vuxen KATT, bäst att förvara sig). Det kan också bero på att den dominanta rollen inte är helt självklar. Den som tvättar kan ana lite respektlöshet hos den andra katten och känna behöv av att inte bara tvätta, utan även passa på att visa lite hårdare nypor för att visa vem som bestämmer. Den som blir tvättad kan också vara den som bryter mysstunden av liknande orsaker (men hjälp, här ligger jag och blir tvättad som en bebis av en annan vuxen katt/ men hallå, jag tror det är dags för mig att börja tvätta DIG nu!)

Att det urartar kan också bero på att katterna helt enkelt har för mycket energi i kroppen för att bara ligga och mysa. Lite bråklek då piggar alltid upp!
Senast redigerad av Birmafröken ons 11 okt 2017, 18:40, redigerad totalt 1 gång.


Återgå till "Allmänt kattprat!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster