AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Lurvpöse » ons 29 mar 2017, 11:15

Pix lät när hon hoppade upp på grejer och Midna gör det med. Precis likadant...

Doxy säger inget, ninjor jobbar inte så.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 29 mar 2017, 22:42

När jag ger Nikita Dreamies, gör jag det som man ger en häst socker, dvs i handflatan. Nikita brukar snusa exakt som en häst gör vilket är jättekulligt. Är det någon annan som gör på samma sätt?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » ons 29 mar 2017, 23:17

mjlee skrev:När jag ger Nikita Dreamies, gör jag det som man ger en häst socker, dvs i handflatan. Nikita brukar snusa exakt som en häst gör vilket är jättekulligt. Är det någon annan som gör på samma sätt?

Pisco gör det, men han är helt besatt av att lukta på saker (misstänker att han har nedsatt syn pga ögoninflammation tidigt i sitt liv). Saker måste luta något för att han ska äta det. Han kan äta visst godis först men sen rata det när förpackningen varit öppen och det förlorat lite av sin doft.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 30 mar 2017, 13:43

mjlee skrev:När jag ger Nikita Dreamies, gör jag det som man ger en häst socker, dvs i handflatan. Nikita brukar snusa exakt som en häst gör vilket är jättekulligt. Är det någon annan som gör på samma sätt?

När Frasse får Dreamies får man passa fingrarna, han hugger så blodvite uppstår 8-[

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tor 30 mar 2017, 15:15

lindak skrev:

När Frasse får Dreamies får man passa fingrarna, han hugger så blodvite uppstår 8-[

Nikita också, därav handflatan :smile: Men hon liksom snufflar precis som en häst gör när jag ger henne det. :-k

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 30 mar 2017, 15:25

mjlee skrev:Nikita också, därav handflatan :smile: Men hon liksom snufflar precis som en häst gör när jag ger henne det. :-k

Måste testa efter jobbet!

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 30 mar 2017, 17:21

Jag ger herr katt godis på samma sätt och han nosar länge innan han liksom surplar i sig torrisarna.
Senast redigerad av Aziz lör 01 apr 2017, 21:17, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 31 mar 2017, 23:50

mjlee skrev:
lindak skrev:

Nikita också, därav handflatan :smile: Men hon liksom snufflar precis som en häst gör när jag ger henne det. :-k

Frasse fattade absolut inget när jag hade godiset i handflatan. Filmade efter några försök :smile:

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » lör 01 apr 2017, 00:13

Pisco hälsar att Frasses matte inte är riktigt klok! De ska ju ges vid fingertopparna, inte mitt i handflatan! Och ges den mitt i handflatan ska ju handens ägare självklart flytta på den till fingertopparna!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 01 apr 2017, 10:37

Fragole skrev:Pisco hälsar att Frasses matte inte är riktigt klok! De ska ju ges vid fingertopparna, inte mitt i handflatan! Och ges den mitt i handflatan ska ju handens ägare självklart flytta på den till fingertopparna!

Duktig Frasses! Precis så undviker man blodvite och får en snusade kattnos istället. :smile:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » lör 01 apr 2017, 16:47

lindak skrev:
mjlee skrev:
lindak skrev:

Frasse fattade absolut inget när jag hade godiset i handflatan. Filmade efter några försök :smile:

Underbar film med Frasse!

Själv matar jag inte med godis ur handen, det är för farligt känner jag. Lägger på en assiett eller liknande istället.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 07 apr 2017, 09:23

Plockat hem min fotostudio men utrymmet jag har nu är så jäkla litet att jag måste tänka om gällande ljussättning och bakgrunder 8-[ Ska testa beställa en sports tyg och se in det funkar, men då det är så dyrt har jag bara råd med ett. Vilken färg ska jag börja med? Det är till katt ;-) Svart har jag

Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » fre 07 apr 2017, 12:24

Jag gör då med Lillan. Hon slickar också noga rent mina händer som hållit i godiset. Hon är försiktig när hon tar godis. Lillebror får inte äta såna små godbitar ur handen, han blir alldeles för på :roll:

hardbanana
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Huskatter såklart!

Inläggav hardbanana » lör 08 apr 2017, 15:58

lindak skrev:Plockat hem min fotostudio men utrymmet jag har nu är så jäkla litet att jag måste tänka om gällande ljussättning och bakgrunder 8-[ Ska testa beställa en sports tyg och se in det funkar, men då det är så dyrt har jag bara råd med ett. Vilken färg ska jag börja med? Det är till katt ;-) Svart har jag

Bild

Jag tycker grått är fint men även den turkosa nertill. :grin:

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » lör 08 apr 2017, 16:12

lindak skrev:Plockat hem min fotostudio men utrymmet jag har nu är så jäkla litet att jag måste tänka om gällande ljussättning och bakgrunder 8-[ Ska testa beställa en sports tyg och se in det funkar, men då det är så dyrt har jag bara råd med ett. Vilken färg ska jag börja med? Det är till katt ;-) Svart har jag

Bild

Skulle satsa på den gröna (?) jag!

Valka
Veterankatt
Veterankatt
Katt: RagdollLok och SibirKira

Inläggav Valka » lör 08 apr 2017, 16:22

Jag letar efter ett ställe som säljer Kattens no 1, några tips? Måste kunna få hem det hit till Norge.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 08 apr 2017, 18:03

Bild

Turkosa såklart.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 08 apr 2017, 20:14

När inträffar den berömda personlighetsförvandlingen efter FORL operation? Nikita opererades i december. Samtidigt togs blodprov så vi vet att hon mår bra i övrigt. Men hon är precis samma bossiga, dominanta, bortskämda prinsessa som tidigare som bestämmer när det ska gosas och vilken mat som ska serveras och som bits när kattslaven inte förstår tillräckligt fort vad som krävs. Den enda skillnaden är att hon knaprar lite mer på sina torrisar.

Är det något fel eller är det bara naturliga Nikita? :-k

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 08 apr 2017, 20:38

Varför skulle hon ändras?

Tösen är inte opererad för forl men hon är ju en väldigt bestämd madam. när det gäller saker som godis,gos.vilka leksaker och leksätt som funkar med mera med mera .Jane är rätt så bossig över sin bror . det är hon som bestämmer när lek ska ske och hur det ska lekas men är ändå snäll mot honom .Det ser jag som hennes personlighet och inget som kommer och förändras .

Tror det är Nikitas personlighet .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » lör 08 apr 2017, 20:39

Valka skrev:Jag letar efter ett ställe som säljer Kattens no 1, några tips? Måste kunna få hem det hit till Norge.

Tror supercat levererar till Norge

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » lör 08 apr 2017, 20:40

Tack för era svar :rosekiss: turkos, är det den blå eller gröna ni menar? 8-[

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 08 apr 2017, 21:10

lindak skrev:Tack för era svar :rosekiss: turkos, är det den blå eller gröna ni menar? 8-[

Nedre raden, mitten.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 08 apr 2017, 21:18

mjlee skrev:När inträffar den berömda personlighetsförvandlingen efter FORL operation? Nikita opererades i december. Samtidigt togs blodprov så vi vet att hon mår bra i övrigt. Men hon är precis samma bossiga, dominanta, bortskämda prinsessa som tidigare som bestämmer när det ska gosas och vilken mat som ska serveras och som bits när kattslaven inte förstår tillräckligt fort vad som krävs. Den enda skillnaden är att hon knaprar lite mer på sina torrisar.

Tror inte hon förändras, det är kanske om FORL gått långt man märker skillnad.
Nikita är nog en oföränderlig urkraft.
En mycket gullig som håller matte i trim.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » sön 09 apr 2017, 10:44

Yrhättans skrev:
lindak skrev:Tack för era svar :rosekiss: turkos, är det den blå eller gröna ni menar? 8-[

Nedre raden, mitten.

:rosor:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 09 apr 2017, 14:48

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:När inträffar den berömda personlighetsförvandlingen efter FORL operation? Nikita opererades i december. Samtidigt togs blodprov så vi vet att hon mår bra i övrigt. Men hon är precis samma bossiga, dominanta, bortskämda prinsessa som tidigare som bestämmer när det ska gosas och vilken mat som ska serveras och som bits när kattslaven inte förstår tillräckligt fort vad som krävs. Den enda skillnaden är att hon knaprar lite mer på sina torrisar.

Tror inte hon förändras, det är kanske om FORL gått långt man märker skillnad.
Nikita är nog en oföränderlig urkraft.
En mycket gullig som håller matte i trim.

Ja och det känns otroligt skönt att hon kanske inte haft så ont länge :hi5: utan det här är helt enkelt Nikita :smile: Just nu ligger hon och chillar i köksfönstret i solen och njuter. Inga andra katter och många fönster med sol. Dessutom bara torrisar eftersom jag tycker det blir minst kladdigt när man bor borta.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 09 apr 2017, 17:50

Jag undrar om den stora vårtröttheten drabbat ligan i dag. Jag hade planerat att passa på att ta kort på pigga katter ute eller i full lek inne. Glöm det. Här har det varit sova hela dagen med kort avbrott för mat och låda. Jag blev så glad för någon timme sen när jag hörde tassar på väg ner men tji fick jag. Det var Luna som krävde att matte skulle sätta sig och vara underlag för ytterligare någon timmes sova.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 09 apr 2017, 20:12

Nä, inget fel alls på Nikita! Självklart ska en riktig prinsessa vara exakt så!! Hon är ju kattjej :hi5:
Bild

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 09 apr 2017, 20:13

Yrhättans skrev:Jag undrar om den stora vårtröttheten drabbat ligan i dag. Jag hade planerat att passa på att ta kort på pigga katter ute eller i full lek inne. Glöm det. Här har det varit sova hela dagen med kort avbrott för mat och låda. Jag blev så glad för någon timme sen när jag hörde tassar på väg ner men tji fick jag. Det var Luna som krävde att matte skulle sätta sig och vara underlag för ytterligare någon timmes sova.

Inte hos oss - här är det vårpiggt, ja för vårpiggt för även katter måste faktiskt sova ibland

/*världens tråkigaste matte*
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 09 apr 2017, 21:06

Nu när det blivit mörkt är det full fart. Altandörr öppen och ligan springer för fullt

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 09 apr 2017, 21:15

Starwatcher skrev:
Yrhättans skrev:Jag undrar om den stora vårtröttheten drabbat ligan i dag. Jag hade planerat att passa på att ta kort på pigga katter ute eller i full lek inne. Glöm det. Här har det varit sova hela dagen med kort avbrott för mat och låda. Jag blev så glad för någon timme sen när jag hörde tassar på väg ner men tji fick jag. Det var Luna som krävde att matte skulle sätta sig och vara underlag för ytterligare någon timmes sova.

Inte hos oss - här är det vårpiggt, ja för vårpiggt för även katter måste faktiskt sova ibland

/*världens tråkigaste matte*

Samma här, Busfrön är vårpigga .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Valka
Veterankatt
Veterankatt
Katt: RagdollLok och SibirKira

Inläggav Valka » mån 10 apr 2017, 16:02

lindak skrev:
Valka skrev:Jag letar efter ett ställe som säljer Kattens no 1, några tips? Måste kunna få hem det hit till Norge.

Tror supercat levererar till Norge

Tack!

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » sön 23 apr 2017, 13:24

Varför envisas Nikita att springa precis framför kattslaven med svansen rakt upp, särskilt när det är matdags. Resultatet blir bara att kattslaven snubblar över Nikita, får balansera upp sig ordentligt för att inte av misstag råka trilla på henne och matserveringen försenas. :-k

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 23 apr 2017, 16:01

mjlee skrev:Varför envisas Nikita att springa precis framför kattslaven med svansen rakt upp, särskilt när det är matdags. Resultatet blir bara att kattslaven snubblar över Nikita, får balansera upp sig ordentligt för att inte av misstag råka trilla på henne och matserveringen försenas. :-k

Antagligen av samma orsak som mina kissar som gör exakt samma sak; för att dom kan. :grin:

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: AKS Jag undrar

Inläggav ApanAnn » tis 25 apr 2017, 21:12

Någon som har chippade katter som även har dem örontatuerade? Jag hörde eller läste någonstans om chippade katter som hade en särskild bokstav tatuerad i örat för att signalera att chip fanns. Alltså inte ett helt IDnr utan bara för att signalera att det är någons katt. Det var nog inte i Sverige.

Inte för att jag tänker märka kissarna extra i brådrasket. Verkar onödigt att söva dem bara för det liksom. Men är det något som görs i Sverige?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 26 apr 2017, 16:46

Mina är både öronmärkta och chippade, men de är precis i övergången till det att chip började bli vanliga. De var först öronmärkta från katthemmet innan jag lät chippa dem som extra säkerhet efter det att de kommit till mig. Numera vet jag att katthemmet inte öronmärker utan enbart chippar de nya katter som kommer från dem.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Midna och Link (hcs & nfo)

Inläggav Lurvpöse » ons 26 apr 2017, 16:59

Midna är både chippad och öronmärkt. Hon var enbart chippad när jag fick henne. Men jag bad om tatuering i samband med kastreringen.
Doxy är enbart chippad. Dels är hon kolsvart och dels har hon förkrympta öron p g a skabb så det gick inte.

Pix tatuerades i samband med tandstensborttagning.

Jag vet inte om de fick någon speciell siffra/bokstav.
Pix (200?-2015) och Doxy (200?-2021) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Re: AKS Jag undrar

Inläggav Aziz » tor 27 apr 2017, 08:58

ApanAnn skrev:Någon som har chippade katter som även har dem örontatuerade? Jag hörde eller läste någonstans om chippade katter som hade en särskild bokstav tatuerad i örat för att signalera att chip fanns. Alltså inte ett helt IDnr utan bara för att signalera att det är någons katt. Det var nog inte i Sverige.

Inte för att jag tänker märka kissarna extra i brådrasket. Verkar onödigt att söva dem bara för det liksom. Men är det något som görs i Sverige?

Ja min yngsta är både chippad och tatuerad. Han var chippad hos uppfödaren och blev tatuerad i samband med kastreringen för ca 1 år sedan. Tror inte att det framgår av tatueringen att han är chippad. Inget som vet nämnde i alla fall.

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 27 apr 2017, 15:11

Om någon behöver gå till tandis så får det nog bli extra märkning samtidigt. Det jag menade med särskild bokstav var väl egentligen att det bara var en bokstav och inte ett helt ID-nummer. Typ: kolla mitt chip för jag har ett X i örat, eller nåt.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tor 27 apr 2017, 16:38

ApanAnn skrev:Om någon behöver gå till tandis så får det nog bli extra märkning samtidigt. Det jag menade med särskild bokstav var väl egentligen att det bara var en bokstav och inte ett helt ID-nummer. Typ: kolla mitt chip för jag har ett X i örat, eller nåt.

Nej, det är ett helt ID nummer. Såg rätt klumpigt ut till en början men det har bleknat lite.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 05 maj 2017, 14:47

Hur kan en katt vara så smidig och så klumpig på samma gång? Nikita kan köra slalom, hoppa som en panter, klättra elegant. Men igår hörde jag en stor duns och då hade hon lyckats slå ner en ljuslykta och ha sönder min nyckelskål på samma gång. :-k

Återgå till "Allmänt kattprat!"