AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav eye of a tiger » lör 11 mar 2017, 17:27

Det sägs ju när katten vänder ryggen åt en så vill de inte ha något att göra med en.Men vad betyder det när katter lägger sig rumpa mot rumpa nära varandra. :-k

Busfrön lägger sig oftas på det visset
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » mån 13 mar 2017, 09:55

Vad har era katter för vattenskålar?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 13 mar 2017, 11:04

Lurvpöse skrev:Vad har era katter för vattenskålar?

Jag har 2 st. en i keramik i form av ett lite oregelbundet hjärta från BRUKA design som står på soffbordet, och en i form av en glasskål på fot som står på golvet. Känner att kattprylar håller på att ta över hela inredningen så jag bestämde mig för att ha vattenskålar som jag själv tycker är snygga och som inte är designade för katter. Men det funkar jättebra, snyggt och praktiskt eftersom de är tillräckligt vida för att inte katternas morrhår ska "slå" i kanterna.

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » mån 13 mar 2017, 13:04

Har dessa, använder både som mat- och vattenskål, i både svart och vitt och typ 10 insatsskålar. 8-[

Bild
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 13 mar 2017, 15:57

En glasskål (arv från farmor) med breda kanter som sedan smalnar av mot botten så Nikita inte behöver stötta i sina morrhår på andra sidan av köket till maten, en porslin/keramikskål i vardagsrummet och hennes favo, min stora (tunga) caffe lattemugg, keramik på skrivbordet :roll: eftersom hon annars knuffar omkull mitt vattenglas med tassarna alt har ner min vattenflaska med sin viftande svans. Hon dricker ur alla tre men som sagt den på skrivbordet är favoriten.

Edit: Försök med fontän var ett fiasko så det har jag gett upp. Vatten ska inte röra sig enligt damen.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 13 mar 2017, 21:52

Nikita gör något underligt. Jag äter ofta middag framför datorn, om jag inte går ut med tallriken direkt i köket, alt sätter ner den medan jag äter så börjar hon krafsa och krafsa. Alltså inte bara vid tallriken utan på mig också. Särskilt om jag ätit något som innehållit tomater, tex ketchup, spaghettisås eller liknande. Jag undrar varför det blir ett sånt envist krafsande på mig. Mystiskt :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 13 mar 2017, 22:41

Två stora vattenskålar, en vid maten och en ett par meter bort. Yra dricker också direkt från kranen.
På sommaren står det vattenskålar ute lite överallt.
Sen är det alltid gott att dricka ur mattes vattenglas.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 13 mar 2017, 23:37

Yrhättans skrev:

Två stora vattenskålar, en vid maten och en ett par meter bort. Yra dricker också direkt från kranen.
På sommaren står det vattenskålar ute lite överallt.
Sen är det alltid gott att dricka ur mattes vattenglas.

Mmm, Nikita ska alltid smaka ur glaset/koppen matte dricker från. Det verkar inte spela någon roll om det är te med honung eller tonic vatten, knäppkatten :smile:

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » ons 15 mar 2017, 16:10

mjlee skrev:
Tessera skrev:

Ja. Lómë har gjort det.

Hur mår ditt lilla busfrö? Är han fortfarande lika ungkattig? :smile: Visst har du sagt att du ska behålla honom som fertil och se om det blir en kull eller två efter honom?

Mitt lilla busfrö är drygt tre år nu! Han driver mig till vansinne med att inte kunna låta mamma vara i fred - mamma Minou tyckte han skulle flytta hemifrån när han var sex månader men...

Han har faktiskt blivit pappa! Jag chippade honom vid 10 månaders ålder, han blev fertil förra våren och fick para i augusti 2016. I november föddes fem fina pojkar! Ska chippa honom igen, hoppas att det blir lite lugnare med mamma Minou då.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Styrketräning för innekatt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 11:48

Jag kom på ett bra sätt för min innekatt att träna styrkan.
Man sprutar lite catnip på toppen av klöspelaren.
Eftersom jag har en ganska hög klöspelare måste katten hoppa upp och när han har upptäckt lukten hänger han där ett tag och gnider med huvudet där lukten är.
:-)

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Re: Styrketräning för innekatt

Inläggav Lurvpöse » fre 17 mar 2017, 16:42

Moderation Trådar sammanfogade och flyttade

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 17:15

Flyttad vart?

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Re: Styrketräning för innekatt

Inläggav KattenOxå » fre 17 mar 2017, 18:38

Fredrik skrev:Jag kom på ett bra sätt för min innekatt att träna styrkan.
Man sprutar lite catnip på toppen av klöspelaren.
Eftersom jag har en ganska hög klöspelare måste katten hoppa upp och när han har upptäckt lukten hänger han där ett tag och gnider med huvudet där lukten är.
:-)

Hänger du honom ibland uppochner så han får träna bakbenen också. ;-)
Magrutor, har ni någon övning för det?

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt

Inläggav Fredrik » fre 17 mar 2017, 19:03

Tack för svaret
En innekatt blir ofta lite överviktig. Därför skrev jag detta. Att det är bra för katten att få lite träning. Du måste ha tolkat mitt inlägg på fel sätt eftersom du var så ironisk.
:rose:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 17 mar 2017, 21:04

Fredrik skrev:Tack för svaret
En innekatt blir ofta lite överviktig. Därför skrev jag detta. Att det är bra för katten att få lite träning. Du måste ha tolkat mitt inlägg på fel sätt eftersom du var så ironisk.
:rose:

Jag tolkade det på mitt sätt, fel sätt enligt dig alltså?
Roligt skrivet, kul att inte alla är lika varandra. Jag brukar leka Rammstein med mina katter, eller King Henrik med hankatten som då skyddar målburen som värsta läckra hunken, men jag förväntar mig inte på långa vägar att alla ska leka på likande sätt med sina katter. Dock tål jag om de skrattar lite åt mitt sätt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 18 mar 2017, 13:56

Tösen logik. Hon ogilar att gå på blöt eller fuktig mark. men att doppa och gå vatten pölar för att komma i små isbitar och whatnote det kan man minsan göra utan problem. :roll:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » lör 18 mar 2017, 14:04

eye of a tiger skrev:Tösen logik. Hon ogilar att gå på blöt eller fuktig mark. men att doppa och gå vatten pölar för att komma i små isbitar och whatnote det kan man minsan göra utan problem. :roll:

Ja men det är ju viktigt!
Honey är så rolig när det kommer till att bli blöt om tassarna. Hon tycker inte om det och ska alltid slicka tassarna när de blir blöta. Väldigt roligt när hon är ute på balkongen och det är blött (eller snö). Slicka tass, sätta ner tass, ta upp damma tass igen för den blev ju blöt igen också om och om igen

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » lör 18 mar 2017, 14:52

Fragole skrev:Honey är så rolig när det kommer till att bli blöt om tassarna. Hon tycker inte om det och ska alltid slicka tassarna när de blir blöta. Väldigt roligt när hon är ute på balkongen och det är blött (eller snö). Slicka tass, sätta ner tass, ta upp damma tass igen för den blev ju blöt igen också om och om igen

Nikita är likadan, när det just snöat lite i vintras, ja mer frost, gick vi ut och hon slickade tassen efter varenda steg :smile: Däremot är det inga problem att doppa tassen i mitt vattenglas gärna så det välter omkull.

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: RE: Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Fragole » lör 18 mar 2017, 15:02

mjlee skrev:
Fragole skrev:Honey är så rolig när det kommer till att bli blöt om tassarna. Hon tycker inte om det och ska alltid slicka tassarna när de blir blöta. Väldigt roligt när hon är ute på balkongen och det är blött (eller snö). Slicka tass, sätta ner tass, ta upp damma tass igen för den blev ju blöt igen också om och om igen

Nikita är likadan, när det just snöat lite i vintras, ja mer frost, gick vi ut och hon slickade tassen efter varenda steg Däremot är det inga problem att doppa tassen i mitt vattenglas gärna så det välter omkull.

Nä, vattenglas måste man sticka tassarna i! Så till vida att vattennivån är så låg att man inte kan dricka rakt ur glaset (Honey är precis som Nikita på den punkten!) Honey har nu ett eget vattenglas på bordet

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 18 mar 2017, 18:31

mjlee skrev:

Nikita är likadan, när det just snöat lite i vintras, ja mer frost, gick vi ut och hon slickade tassen efter varenda steg :smile: Däremot är det inga problem att doppa tassen i mitt vattenglas gärna så det välter omkull.

:smile: Söta Honey :rosekiss: ,Paddor verkar lite speciella. Jane skakar bara tassarna tills hon är nöjd
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 19 mar 2017, 12:25

Fler som har flera katter där de måste ha med syskona över allt?

Jane har nog börjat med det på senaste åren att Jackson ska följa med ut . Hon är rätt bestämd på den punkten.

Kommer han inte så går hon och hämtar honom .
sen är dom ju som klister på varandra även om de inte direkt ligger i hög .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 19 mar 2017, 22:17

eye of a tiger skrev:Fler som har flera katter där de måste ha med syskona över allt?

Jane har nog börjat med det på senaste åren att Jackson ska följa med ut . Hon är rätt bestämd på den punkten.

Manami och Luna följs åt för det mesta men de övriga kan göra saker var för sig.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 21 mar 2017, 15:17

Yrhättans skrev:
eye of a tiger skrev:Fler som har flera katter där de måste ha med syskona över allt?

Manami och Luna följs åt för det mesta men de övriga kan göra saker var för sig.

Det är så söt när de gör det.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 21 mar 2017, 21:19

För en stund sen avslutade vi kvällslek och Luna hoppade upp i mitt knä för lite gos. När hon ligger där ser hon syrran lägga sig högst upp i klätterträdet. Hon ligger kvar en kort stund men sen hoppar hon också upp och börjar tvätta syrran noga. Nu ligger de och sover tätt tillsammans.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 22 mar 2017, 05:52

Awww. :rosekiss: yrhättans

Funderar om Jane försöker säga något till mig. Då hon sätter sig på bordet med ryggen till och vägrar titta på en men lyssnar . Hon har satt sig ett antal gånger nu högt på deta vis så jag riktigt ska se.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 22 mar 2017, 06:45

eye of a tiger skrev:Awww. :rosekiss: yrhättans

Funderar om Jane försöker säga något till mig. Då hon sätter sig på bordet med ryggen till och vägrar titta på en men lyssnar . Hon har satt sig ett antal gånger nu högt på deta vis så jag riktigt ska se.

Hmm, något vill hon. Spännande om du kommer på vad

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 22 mar 2017, 11:19

Yrhättans skrev:
eye of a tiger skrev:Awww. :rosekiss: yrhättans

Hmm, något vill hon. Spännande om du kommer på vad

Ja det är rätt intressant . Hon har ju också lagt sig i korgen i sängen varje fredag på morrgonen med på sissta tiden . sist sa jag inte ens att det var fredag och nästan helg bara för att testa.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » ons 22 mar 2017, 12:48

Börjar undra om det ligger något i det här med "marskatt"...?

Jag tycker att mina katter går runt och skriker mer under våren. Med Pix kunde jag förstå det i och med att hon blev kastrerad först när hon var 5 år, men Midna har aldrig löpt och går ändå runt och gastar hemma.

Låter era katter mer så här års?

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 22 mar 2017, 13:08

Luna låter som besatt och hon blev ändå kastrerad förra året vid den här tiden.
Mycket värre när solen är framme, då sjunger man opera till grannens stora glädje.
Visst låter hon mycket och ofta, men i slutet av februari började vi märka stor skillnad, och nu senaste veckorna blir det bara värre och värre. Men som tur är är hno mycket lugnare på kvällen.

Har förövrigt precis köpt en vattenfontän till Luna, efter mycket funderingar blev det en Raindrop, någon annan som har/haft en sån?
Vi stod i valet mellan den och en Lucky kitty, men trodde att Lucky kitty skulle bli lite för tråkig. Så vi chansade på Raindropen.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 22 mar 2017, 13:30

Lilla Luna skrev:Luna låter som besatt och hon blev ändå kastrerad förra året vid den här tiden.
Mycket värre när solen är framme, då sjunger man opera till grannens stora glädje.
Visst låter hon mycket och ofta, men i slutet av februari började vi märka stor skillnad, och nu senaste veckorna blir det bara värre och värre. Men som tur är är hno mycket lugnare på kvällen.

Har förövrigt precis köpt en vattenfontän till Luna, efter mycket funderingar blev det en Raindrop, någon annan som har/haft en sån?
Vi stod i valet mellan den och en Lucky kitty, men trodde att Lucky kitty skulle bli lite för tråkig. Så vi chansade på Raindropen.

Vårkänslor kan det vara. de flesta katter kan ju regera på ändrade tempraturer i luften. Att det börja lukta mera. att det är ljusare ute osv .

mina får vårkänslor .det pratas mera. vaknare tidigare
mera spring i benen osv
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 24 mar 2017, 17:57

Varför smakar Shebas påsar så otroligt mycket bättre än askarna? :-k Nikita kan stenvägra att äta en ask, det är dag för dag vad som är ätbart eller inte, finns ingen logik bakom.

När jag beställer från zooplus nästa gång blir det påsar inte askar även de är dyrare känns det bättre än att slänga halva asken i princip varje dag. :wait: Och nej, att ha den i kylen även om den sedan är uppvärmd till rumstemperatur rynkar damen nosen åt och anser är oätbart.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 24 mar 2017, 18:19

Och varför är inte alla påsar lika lätta att klämma ur? Det är vad jag undrar.
Pussi (Felix) är väl bäst, men sedan är de olika grader av sämre allihopa, jättesvårt att pressa ur allt. På så vis är det bättre med portionsformar.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 24 mar 2017, 19:39

KattenOxå skrev:Och varför är inte alla påsar lika lätta att klämma ur? Det är vad jag undrar.
Pussi (Felix) är väl bäst, men sedan är de olika grader av sämre allihopa, jättesvårt att pressa ur allt. På så vis är det bättre med portionsformar.

Men eller hur? Det kan bli riktig kladdigt och man vill ju gärna att allt kommer ut. Jag tycker att det varierar tom mellan olika Sheba påsar. Synd bara, för mig och Nikita att jag har mer än 40 askar kvar. Så det kommer ta ett tag innan det blir några påsar :smile:

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 25 mar 2017, 10:41

Lilla Luna skrev:

Har en av varje. Raindrop funkar inte hos mig, bor för litet - katterna hoppade hela tiden på den så att golvet blev en damm :roll:

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 25 mar 2017, 12:08

Lilla Luna skrev:Har förövrigt precis köpt en vattenfontän till Luna, efter mycket funderingar blev det en Raindrop, någon annan som har/haft en sån?

Vi har 3 lucky kitten som vi alla inkl katterna är mkt nöjda med. Hade tidigare en raindrop som båda katterna tyckte var jättekul. Dom tävlade om vem som kunde demontera den fortast. Vi har parkettgolv i hela huset så... Dessutom låter raindrop mer än Lucky kitten.

Men jag vet att många är mkt nöjda med Raindrop. Det är inte alla katter som är lika roade av att plocka isär saker som mina är och alla har ju inte fontän i sovrummet heller :-)
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 27 mar 2017, 09:12

Fler som har katter som älskar att krypa in under täcken och andra saker?Tösen älskar att cava under täcket när jag är hemma .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 28 mar 2017, 17:38

Nikita grymtar/jamar när hon hoppar, mest när hon inte hoppar så högt, tex upp på skrivbordet :-k Är det någon annan katt som gör likadant? Hon har absolut inte ont eller liknande, utan bara piper.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 28 mar 2017, 17:49

mjlee skrev:Nikita grymtar/jamar när hon hoppar, mest när hon inte hoppar så högt, tex upp på skrivbordet :-k Är det någon annan katt som gör likadant? Hon har absolut inte ont eller liknande, utan bara piper.

Jane kan låta så där .hon kuttrar .Hon har inte heller ont utan har alltid gjort det
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tis 28 mar 2017, 23:14

mjlee skrev:Nikita grymtar/jamar när hon hoppar, mest när hon inte hoppar så högt, tex upp på skrivbordet :-k Är det någon annan katt som gör likadant? Hon har absolut inte ont eller liknande, utan bara piper.

Chilla kan knappt hoppa utan att låta... Väldigt dålig stealth-inställning på den kissen. :smile: Hon har ett speciellt litet "mrow" för att hoppa upp/ner på saker.

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 29 mar 2017, 11:03

Luna gör så hela tiden, hon typ skramlar lite. Speciellt när hon hoppar ner från lite lägre höjder.
Vi brukar skämta här hemma om att hennes ljudlåda är trasig och skramlar när hon hoppar. :smile:

Raindroppen kom förövrigt igår och det tog exakt 5 min för Luna att fatta att man kan dricka från den, imorse föredrog hon dock badkaret som vanligt, men nu under lunchen drack hon där ut igen. Dessutom är den väldigt tyst, lyckat köp! :hi5:

Återgå till "Allmänt kattprat!"