AKS Jag undrar del 5

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: AKS Jag undrar del 5

Inläggav Yrhättans » mån 30 jan 2017, 21:33

Bobbin skrev:Kattsandsfråga, testar här innan jag startar en egen tråd. Vi måste byta kattsand till Lexi. Vi har använt Pussi compact, men tycker den har börjat damma något fruktansvärt. Lexis hosta har blivit värre, i lördags hostade hon tre gånger vilket är mer än hon brukar. Dessutom syns det i badrummet att det är ett fint lager damm överallt.

Så jag söker så lite dammande lersand som möjligt. Behöver inte vara grävvänlig. Lilla damen kan på sin höjd peta en liten håla (som hon för det mesta missar), men gräva över får den tvåbenta personalen göra. Så bra klumpbildande sand sökes.

Vet att Eaverclean finns och har ganska bra pejl på vilken som skulle vara aktuell (Less trail). Men kikar också på Zooplus Extreme Classic och Tigerino Canada. EC finns det ju ganska många inlägg om, men inte Tigerino. Någon som använt den och kan recensera? Gärna mer input om ni har!

Jag använder Sjöbogårdens Kitty, den är inte dammfri men har även testat Monster som jag tyckte dammade mycket mindre. Ett sätt jag provat som fungerade bra var att jag ställde mig utomhus och fyllde över sanden i hinkar innan jag hällde upp. Mycket damm fastnade i hinken och försvann med luften.

Användarvisningsbild
Bobbin
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Lexi, huskatt

Inläggav Bobbin » mån 30 jan 2017, 21:38

Starwatcher skrev:
Bobbin skrev:Kattsandsfråga, testar här innan jag startar en egen tråd. Vi måste byta kattsand till Lexi. Vi har använt Pussi compact, men tycker den har börjat damma något fruktansvärt. Lexis hosta har blivit värre, i lördags hostade hon tre gånger vilket är mer än hon brukar. Dessutom syns det i badrummet att det är ett fint lager damm överallt.

Så jag söker så lite dammande lersand som möjligt. Behöver inte vara grävvänlig. Lilla damen kan på sin höjd peta en liten håla (som hon för det mesta missar), men gräva över får den tvåbenta personalen göra. Så bra klumpbildande sand sökes.

Vet att Eaverclean finns och har ganska bra pejl på vilken som skulle vara aktuell (Less trail). Men kikar också på Zooplus Extreme Classic och Tigerino Canada. EC finns det ju ganska många inlägg om, men inte Tigerino. Någon som använt den och kan recensera? Gärna mer input om ni har!

Extreme classic var tidigare mkt bra men började sedan damma hemskt. Även Everclean dammar tyvärr. För att skona fr.a Tösens luftvägar har vi numera luftrenare som gör ett bra jobb. Efter luftrenarna kom in hostar och nyser min Fröken mindre och jag tycker det har blivit mindre dammigt.

Kall och fuktig luft går inte ihop med hennes luftvägar har vi märkt så vi eldar lite extra i braskaminen.

Hm, luftrenare har jag inte tänkt på. Ska kollas upp. Tyvärr har vi inga eldningsmöjliheter, däremot avfuktare som håller fukten i schack. Tack för tipset.

Användarvisningsbild
Bobbin
Profetkatt
Profetkatt
Katt: Lexi, huskatt

Inläggav Bobbin » mån 30 jan 2017, 21:43

Yrhättans skrev:

Jag använder Sjöbogårdens Kitty, den är inte dammfri men har även testat Monster som jag tyckte dammade mycket mindre. Ett sätt jag provat som fungerade bra var att jag ställde mig utomhus och fyllde över sanden i hinkar innan jag hällde upp. Mycket damm fastnade i hinken och försvann med luften.

Tyvärr var det i samband med att vi gick över till Sjöbogårdens Kitty som hon började hosta. Sedan dröjde det alldeles för länge innan vi fattade och bytte tillbaka till Pussi. Nu dammar den också, därav mitt letande efter alternativ. Tack ändå.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 30 jan 2017, 21:59

Såg att Tigerino fanns som klumpbildande silikatströ, det kanske skulle fungera?

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 31 jan 2017, 07:59

Alla katter går ju inte på det, men det absolut minst dammande är kristallsand. Den är i princip dammfri. Men som sagt, inte alla katter som accepterar den.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 31 jan 2017, 16:35

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Hur kan en katt (Nikita) gå från 0 till 100 på typ 20 sekunder? Hon ligger och sover och snarkar djupt på sitt fårskinn men om jag öppnar necessären, dessutom i ett annat rum, där det ligger en Dreamies påse så är hon här på fem röda med högljudda mjau? :-k

Det är samma här. Extrem lukt och hörsel när de vill.
Farten tror jag beror på någon slags superkraft.

Mmm, för ibland är hon stendöv, som när hon kloar på överkastet mindre än en meter från där jag sitter och jag säger nej! Då hör hon absolut ingenting. :roll:

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 31 jan 2017, 16:36

mjlee skrev:
Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Hur kan en katt (Nikita) gå från 0 till 100 på typ 20 sekunder? Hon ligger och sover och snarkar djupt på sitt fårskinn men om jag öppnar necessären, dessutom i ett annat rum, där det ligger en Dreamies påse så är hon här på fem röda med högljudda mjau? :-k

Det är samma här. Extrem lukt och hörsel när de vill.
Farten tror jag beror på någon slags superkraft.

Mmm, för ibland är hon stendöv, som när hon kloar på överkastet mindre än en meter från där jag sitter och jag säger nej! Då hör hon absolut ingenting. :roll:

Selektiv hörsel kallas det. Något mina tre ligister behärskar intill perfektion. :blink:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » ons 01 feb 2017, 10:25

Jag håller på att övertala småskitarna att prova lådan med "träsand" men de hälsar att den luktar konstigt. Vi får se... det hade varit bra med något mindre dammigt, men mina små overlords måste ju godta det hela också.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 22:08

ApanAnn skrev:Jag håller på att övertala småskitarna att prova lådan med "träsand" men de hälsar att den luktar konstigt. Vi får se... det hade varit bra med något mindre dammigt, men mina små overlords måste ju godta det hela också.

Inte lätt alla gånger att övertyga om nya saker. Kan du prova att blanda från början och på sikt fasa ut den vanliga sanden?
Jag har provat pellets till mina och de var mycket övertygande i att matte var totalt knäpp och skulle bytas ut omgående.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 02 feb 2017, 22:15

Jag tillhör de som ofta undrar vad katterna egentligen säger och att det skulle vara roligt att förstå.
Med tanke på Yra just nu vill jag verkligen inte förstå vad hon säger.
Hennes mage läker fint och hon är ett gostroll mot husse. Men, jag har gett henne utegångsförbud i åtminstone en vecka till så allt är helt läkt. Det betyder att när jag öppnar altandörren så får de andra gå ut, inte hon, självklart vill hon absolut gå ut nu men får inte. Hon blänger på mig och går och letar upp husse konstant pratande (muttrande är kanske ett bättre ord). Jag vill inte förstå henne just nu för jag misstänker det är många svordomar om korkad matte.
Jag kan höra henne pratande och husse som helt håller med henne vad hon än säger. Nåja, än jag den stora utdelaren av mat så lite hopp om förlåtelse har jag.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 feb 2017, 04:50

Varför envisas Nikita med att efter sitt shit and run komma och gosa med mig och köra upp rumpan i mitt ansikte. Eh, älskade goset, om du vill mysa, kan du inte vända den andra sidan till? Och jo, det är trevligt med grooming, men kaaaanske inte just efter att du tvättat dig i rumpan när du bajsat? :roll:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » fre 03 feb 2017, 04:59

var glad att hon tvättar rumpan först iaf :smile:

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 03 feb 2017, 05:16

Yrhättans skrev:Jag tillhör de som ofta undrar vad katterna egentligen säger och att det skulle vara roligt att förstå.
Med tanke på Yra just nu vill jag verkligen inte förstå vad hon säger.
Hennes mage läker fint och hon är ett gostroll mot husse. Men, jag har gett henne utegångsförbud i åtminstone en vecka till så allt är helt läkt. Det betyder att när jag öppnar altandörren så får de andra gå ut, inte hon, självklart vill hon absolut gå ut nu men får inte. Hon blänger på mig och går och letar upp husse konstant pratande (muttrande är kanske ett bättre ord). Jag vill inte förstå henne just nu för jag misstänker det är många svordomar om korkad matte.
Jag kan höra henne pratande och husse som helt håller med henne vad hon än säger. Nåja, än jag den stora utdelaren av mat så lite hopp om förlåtelse har jag.

Ibland är det verkligen inte svårt att förstå katter. Du har med största säkerhet totalt idiotförklarats av Yra. Vadå inte få göra vad alla andra gör? Tur för Yra att hon har husse att beklaga sig för. Umm, det är inte så att husse ibland sticker till henne en godbit eller två? Eller är det enbart förstående han ger? Mutor är bra men jösses vad de små liven kan vara långsinta när de vill! :smile: Nikita kan tom gosa med en förorättad min. Så vänta dig inte att bli förlåten så lätt, usla människoslav. :censored:

Katter har ju tydligen inte lika många muskler som tex vi människor eller hundar och kan därför inte visa lika tydligt vad de känner eller läsas av, av människor enligt vetenskapen. Men jag tycker nog inte Nikita har några problem med att förklara när hon är på dåligt eller gott humör ansiktsmuskler eller ej.

När jag sitter vid datorn, Nikita svansar fram och tillbaka och till slut sätter sig och stirrar ut mig, slickas lite och några nafs för att sedan när jag lutar mig tillbaka, fläker ut sig över tangentbord och mus då vet jag mycket väl vad hon vill. Dvs, sluta sitta och stirra på dumburken och ge mig gos NU. Så vi kompromissar. Matte flyttar mus till höger hand och skriver pekfingervalsen så inte huvudkudden vispar runt och stör Nikita.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » fre 03 feb 2017, 22:19

Yrhättans skrev:

Såg att Tigerino fanns som klumpbildande silikatströ, det kanske skulle fungera?

Jag har börjat gå övet till Tigerino från EC, och jag är väldigt nöjd, betydligt bättre (enligt både mig och katterna) än extreme classic. Håller sig fräch väldigt väldigt länge, är finkornigare (är det ett ord?) än EC, är dessutom ljusare i färgen (har inget med funktionen att göra, är bara lite trevligare visuellt tycker jag), klumpar bättre... Dock tycker jag att det dammar lika mycket/lite om den.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 05 feb 2017, 15:28

Varför vill lillen ligga över halsen på en när man ligger i sängen? Vår lille ettåriga abypojke är som en nattvandrande unge. Han somnar alltid i sitt favoritträd för natten men kommer 2-3 gånger per natt för att gosa. Varje gång stannar han kanske 10 minuter, spinner som en traktor och han vill absolut ligga över våra halsar, varför? Någon annan som har katt med det beteendet? Han går mellan mig och husse och vi brukar båda erbjuda honom att ligga under täcket vilken han gärna gör en liten stund men strax så vill han lägga sig över halsen igen oavsett om man ligger på rygg eller sidan. Han väger nästan 5 kg så det är inte helt bekvämt tryck över halsen. :smile: Han ligger aldrig någon annan stans i sängen. Begriper inte alls vad som är så lockande. Det är ju rätt knöligt och hårt liksom. :-k

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 05 feb 2017, 16:32

Ingen katt som ligger över halsen hos oss! Tur det!

Men att en aby kan brumma som en moped känner jag till. ;-)
Folk som ringde till mig brukade häpet fråga "Vad är det som låter?" för katten gillade att höra min röst och började alltid spinna högljutt när hon hörde den. Kanske trodde hon att jag pratade med henne?
Hon föredrog att ligga på vänster axel, nära halsen iofs men inte över den. Knutte föredrar att ligga på min bröstkorg och mjölktrampa på sidan av halsen, oftast hamnar trampningarna i håret (hästsvansen) på kudden bredvid halsen... men struphuvudet har också fått sig ett och ett annat "felsteg". Han har aldrig trampat på höger sida, utan föredrar vänster. Links... ;-)

Kan det vara att de vill känna en på pulsen?

Hur hittar jag pulsen? http://www.allas.se/lar-dig-ta-pulsen-o ... ar-gor-du/
Pulsen tas säkrast på insidan av handleden, nedanför tummen, eller på sidan av halsen. Du känner pulsslagen med hjälp av pek- och långfingret.

Tar du pulsen på handleden letar du efter artären som går längsmed underarmen. Om du inte hittar pulsslagen där kan du i stället känna på sidan av din hals, där pulsen ofta är kraftigare. På barn och personer med lågt blodtryck är det alltid lättare att ta pulsen på halsen.

Det är viktigt att inte använda tummen, speciellt om du tar pulsen på någon annan. I tummen finns en stor artär som kan förvilla slagen.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 05 feb 2017, 18:09

KattenOxå skrev Men att en aby kan brumma som en moped känner jag till. ;-) Folk som ringde till mig brukade häpet fråga "Vad är det som låter?"

:smile: Ja, det känner jag igen. Sist jag ringde och bokade taxi och nämnde att jag skulle ha katt med mig så började telefonisten skratta och sa - Jag hör den!

Kan det vara att de vill känna en på pulsen?

Skulle kanske kunna ha med det att göra. :-k Även när lillen sitter i knät eller för en liten stund ligger bredvid en så lägger han gärna en tass på halsen, helst på struphuvudet. Har tänkt ibland på de där skrönorna om katter som lägger sig hos bäbisar och kväver dom att det måste ha varit en kisse med samma beteende som lillen, en "halsliggare". :shock:

Lillen har dock inte så mycket tryck i tassarna även om han är tyngre än man kan tro när man ser honom. Jag läste i någon rasbeskrivning för aby att de ska ha små och prydliga tassar. :angelic: Han ser väldigt rolig ut när han mjölktrampar också. Tassarna går som trumpinnar liksom, men utan någon egentlig styrka. Men som sagt 5 kg katt över halsen när man ligger ner känns lite lätt kvävande. :smile:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 05 feb 2017, 18:23

Buskissen har numera bestämt sig att ligga på min mage även under nattimmarna och inte bara när jag ligger och läser. Den illasinnade människokatten i kolonien hävdar att det beror på att det är högsta platsen? :roll:

Annars finns det ju en hel del teorier om just pälsboebeteendet; Why Do Cats Sleep on Your Neck and Face?.

Vet inte om det stämmer eller inte men en bland många teorier.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » sön 05 feb 2017, 18:34

Intressant länk Missan, tack! Lillen gillar värme och mjukt underlag men föredrar som sagt att ligga tvärs över halsen än under täcket eller på kudden. Herr katt ligger som de flesta katter antingen mellan benen eller "sked". "Halskatt" är ett nytt begrepp för mig liksom. :smile:

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » sön 05 feb 2017, 22:00

Min Curry skulle bestämt ligga over min hals när han var yngre, men han växte ifrån det runt 1.5-års ålder ca. Han har alltjämt kvar ovanan att 'bygga bo' I allt löst (som I oflätat) hår på huvudkudden.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 05 feb 2017, 22:05

Ingen av mina katter har någonsin legat över halsen på mig. Är tacksam för det :smile:
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 06 feb 2017, 16:11

Jag behöver hjälp att tyda kattspråket. Ibland måste jag vara några dagar hos min syster och hennes katt Bosse. Nikita, som iofs alltid låter mycket väser som en orm och svär något alldeles otroligt. Öronen platta och munnen öppen. Hon ser ärligt jättefarligt ut och väser på alla. Men inte aggressiv och försöker slåss. Men hon låter som hon är på väg att döda Bosse. Han är fruktansvärt 'på' och tycker hon är det mest fascinerande som finns. Han sitter hela tiden utanför dörren till sovrummet där Nikita och jag bor. Kattspråket när de träffas är öronen upp, ser nyfiken ut. Ligger eller sätter sig ner. Tittar bort eller blinkar mjukt. Nikita skriker argt och väser när hon ser honom eller tror att hon ser honom. Men ibland springer han fram och liksom bitchslappar henne. Inga klor och jag tror inte han träffar så ofta. Nikita låter och han springer iväg med burrig svans men kommer sedan tillbaka och samma sak händer igen. Jag hör honom inte alls och han väser inte ens. Vad göra? Stackars Nikita kan ju inte vara inlåst i ett litet sovrum i flera dagar! Vem är mest aggressiv?

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » mån 06 feb 2017, 16:38

mjlee skrev:Jag behöver hjälp att tyda kattspråket. Ibland måste jag vara några dagar hos min syster och hennes katt Bosse. Nikita, som iofs alltid låter mycket väser som en orm och svär något alldeles otroligt. Öronen platta och munnen öppen. Hon ser ärligt jättefarligt ut och väser på alla. Men inte aggressiv och försöker slåss. Men hon låter som hon är på väg att döda Bosse. Han är fruktansvärt 'på' och tycker hon är det mest fascinerande som finns. Han sitter hela tiden utanför dörren till sovrummet där Nikita och jag bor. Kattspråket när de träffas är öronen upp, ser nyfiken ut. Ligger eller sätter sig ner. Tittar bort eller blinkar mjukt. Nikita skriker argt och väser när hon ser honom eller tror att hon ser honom. Men ibland springer han fram och liksom bitchslappar henne. Inga klor och jag tror inte han träffar så ofta. Nikita låter och han springer iväg med burrig svans men kommer sedan tillbaka och samma sak händer igen. Jag hör honom inte alls och han väser inte ens. Vad göra? Stackars Nikita kan ju inte vara inlåst i ett litet sovrum i flera dagar! Vem är mest aggressiv?

Låter på beskrivningen som att Bosse försöker bjuda in till lek. Den typen av "bitchklappning" gör mina katter när dom vill leka nu-jagar-vi-varandra-på kul.

Jag tror inte Nikita egentligen är arg, låter mer som om hon är stressad och rädd :-k
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 06 feb 2017, 22:09

Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Jag behöver hjälp att tyda kattspråket. Ibland måste jag vara några dagar hos min syster och hennes katt Bosse. Nikita, som iofs alltid låter mycket väser som en orm och svär något alldeles otroligt. Öronen platta och munnen öppen. Hon ser ärligt jättefarligt ut och väser på alla. Men inte aggressiv och försöker slåss. Men hon låter som hon är på väg att döda Bosse. Han är fruktansvärt 'på' och tycker hon är det mest fascinerande som finns. Han sitter hela tiden utanför dörren till sovrummet där Nikita och jag bor. Kattspråket när de träffas är öronen upp, ser nyfiken ut. Ligger eller sätter sig ner. Tittar bort eller blinkar mjukt. Nikita skriker argt och väser när hon ser honom eller tror att hon ser honom. Men ibland springer han fram och liksom bitchslappar henne. Inga klor och jag tror inte han träffar så ofta. Nikita låter och han springer iväg med burrig svans men kommer sedan tillbaka och samma sak händer igen. Jag hör honom inte alls och han väser inte ens. Vad göra? Stackars Nikita kan ju inte vara inlåst i ett litet sovrum i flera dagar! Vem är mest aggressiv?

Låter på beskrivningen som att Bosse försöker bjuda in till lek. Den typen av "bitchklappning" gör mina katter när dom vill leka nu-jagar-vi-varandra-på kul.

Jag tror inte Nikita egentligen är arg, låter mer som om hon är stressad och rädd :-k

Jag håller med, tror inte det är så mycket ilska utan mer rädd. Bosse bjuder in till lek.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tis 07 feb 2017, 22:15

Jag undrar vad Yra försöker säga. Hon lägger sig bakom datorn och tar spjärn mot väggen för att långsamt försöka putta datorn i golvet.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » tis 07 feb 2017, 23:06

Yrhättans skrev:Jag undrar vad Yra försöker säga. Hon lägger sig bakom datorn och tar spjärn mot väggen för att långsamt försöka putta datorn i golvet.

Enligt Google translator för katt-kropps-språk betyder det ungefär "Vik hädan onda ting som stjäl uppmärksamhet från den enda legitima gudinnan i hemmet, dö för tusan dator, dö!"

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » tis 07 feb 2017, 23:18

Yrhättans skrev:Jag undrar vad Yra försöker säga. Hon lägger sig bakom datorn och tar spjärn mot väggen för att långsamt försöka putta datorn i golvet.

Ja, hon tycker nog att det räcker med datortid för matte och att matte ska ge henne all uppmärksamhet.

Det finns många fördelar med en stor, tung stationär dator :smile: Senaste datorbygget blev en stationär dator med fönstersida och belysning till Tösens stora gillande. Mkt kul att titta in i datorn som hon för övrigt hjälpt till med att bygga ihop. Platsen uppe på datorn är en uppskattad sittplats som är strikt Chefens privata dvs Tösens.
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » ons 08 feb 2017, 00:01

Aziz skrev:

Enligt Google translator för katt-kropps-språk betyder det ungefär "Vik hädan onda ting som stjäl uppmärksamhet från den enda legitima gudinnan i hemmet, dö för tusan dator, dö!"

Oj! Det måste vara en väldigt lik översättning till 'skutta upp på datorn, trycka in reset eller power off knappen och sedan skutta vidare'-beteendet.
Och naturligtvis 'jag lägger mig på boken'-beteendet alternativt 'jag trampar rundor på allt ditt pyssel/handarbete, gärna tuggar lite på något och/eller snattar något'-beteendet.
Frågan är nog om inte allt katterna egentligen säger är "Du skall Inga andra gudar hava jämte mig"... :-k

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 08 feb 2017, 05:26

Var bara tacksam att hon inte kräks på den när hon tröttnat på att datorn tar för mycket, enligt Yra, tid som bättre kunde ängnas åt gos och lek. :smile:

Nej jag talar absolut inte från personlig erfarenhet :grin:

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 08 feb 2017, 08:45

Är det någon som har tips på hur man utfodrar två katter med olika foder?

Doxy har ev. FIC , kristaller i urinen eller någon slags bakteriell urinvägsinfektion (Väntar på odling och att man kollat efter kristaller i mikroskop), så hon ska äta veterinärfoder i en månad.

Midna är 1½ år och därmed kanske hon inte behöver fri tillgång på foder längre? Men hon äter som en häst... det skadar väl inte henne om hon äter av Doxys foder men jag vills dels inte ge henne torrtoder i onödan och dels är det ju Doxy som behöver äta det där.

Vi jobbar lite olika tider men generellt sett är ingen hemma mellan 10-18, så det blir flera timmar utan mat om vi ska utfodra dem åtskiljda.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 08 feb 2017, 09:01

Lurvpöse skrev:Är det någon som har tips på hur man utfodrar två katter med olika foder?

SureFeed som är chipstyrda verkar funka bra.
Men om det finns plats skulle jag föredra utfodringslådor med chipluckor för där inne kan man placera vilka slags skålar som helst.
På Kattstatus finns superbra beskrivningar, bl a på varianter med IKEAs Hol, gjorda av Myntasmatte.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » ons 08 feb 2017, 09:24

Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:
mjlee skrev:Jag behöver hjälp att tyda kattspråket.
(...)
Nikita skriker argt och väser när hon ser honom eller tror att hon ser honom. Men ibland springer han fram och liksom bitchslappar henne. Inga klor och jag tror inte han träffar så ofta. Nikita låter och han springer iväg med burrig svans men kommer sedan tillbaka och samma sak händer igen. Jag hör honom inte alls och han väser inte ens. Vad göra? Stackars Nikita kan ju inte vara inlåst i ett litet sovrum i flera dagar! Vem är mest aggressiv?

Jag håller med, tror inte det är så mycket ilska utan mer rädd. Bosse bjuder in till lek.

Instämmer med tidigare utlåtanden.
Bosse är nyfiken och lekfull. Nikita är rädd och vill vara i fred.
Rädsla och aggressivitet ligger dock ganska nära varandra, det är samma/liknande hormoner inblandade och enligt mig är det närmare tillhands att hon slår över i aggression än att hans leklust gör det.

Denna tolkning är aningens färgad av hur våra egna katter gjort mot varandra i alla år. ;-) Och baserat på hur mycket ansträngningar som har krävts av oss ägare för att försöka förändra deras relation skulle jag råda dig att bara låta det vara som det är... ungefär.

Ge henne höga och trygga platser att vara på när ni är på besök hos syrran, en nätdörr kan vara väldigt bra att ha. Om det är standardmått på syrrans dörrar går det kanske att hitta en på Blocket eller Byggmax etc, och såga ut en öppning på ganska enkelt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 08 feb 2017, 09:59

KattenOxå skrev:
Yrhättans skrev:
Starwatcher skrev:

Ge henne höga och trygga platser att vara på när ni är på besök hos syrran, en nätdörr kan vara väldigt bra att ha. Om det är standardmått på syrrans dörrar går det kanske att hitta en på Blocket eller Byggmax etc, och såga ut en öppning på ganska enkelt.

Visst är det så att din syster, mjlee bor i Stockholmstrakten? Ett tips är att hålla koll på skänkes sidorna på nätet. Jag har ett antal ggr sett innerdörrar som ges bort. Då behöver ni bara en sticksåg som ni kanske kan låna av ngn eller hyra några timmar (Bauhaus t.ex hyr ut verktyg), lite nät och en pistol för klammer. Hela jobbet tar inte alls lång tid, dörren är bara att lyfta på och av enkelt!

Vi har alltid vår nätdörr på plats in till sovrummet. Perfekt om en katt måste tillfälligt separeras eller båda katterna stängas in i sovrummet. Allt blir mkt lugnare enl katterna när dom kan se vad och vem som finns utanför rummet. Höga platser att vara på ger också ökad trygghet.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » ons 08 feb 2017, 20:49

Tack för råd och stöd. Ja tyvärr är nog Nikita stressad och rädd/arg. Men jag blir irriterad att Bosse måste vara så på. Nikita är helt ok med katter som min brors husis som helt ignorerar henne. Det är inga problem med höga säkra platser eftersom Bosse är helt markbunden. Han kommer från Stockholms katthem och har artros fast han är ung. Äter något dyrt j/d Hills foder Nikita är tokig i och moffar så fort hon kan. Hon har en plats ovanpå kylskåpet han verkligen inte kan nå med tanke på att han inte kan hoppa upp på matbordet eller i fönstret utan en stol. Men jag tycker synd om mitt gos som sitter där. Ibland stänger jag in Bosse i köket så Nikita kan vara i resten av lägenheten. Men då försökte hon bara bryta sig in i köket för där finns smaskiga maten :roll: Bosse har fri tillgång och flera skålar med torris över hela lägenheten så jag måste plocka bort allt när hon är ensam. Faktiskt gick det bra idag, Nikita sov på mig i vardagsrummet och Bosse sov under min systers säng. Igår var det världens hallands. Bosse kom farande som en blixt och jag tror han fick en riktig örfil av Nikita. Han är fortfarande nyfiken och vill leka men inte riktigt lika närgången tycker jag. Imorgon åker vi hem och Nikita är lycklig.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 08 feb 2017, 21:38

mjlee skrev:Tack för råd och stöd. Ja tyvärr är nog Nikita stressad och rädd/arg. Men jag blir irriterad att Bosse måste vara så på. Nikita är helt ok med katter som min brors husis som helt ignorerar henne. Det är inga problem med höga säkra platser eftersom Bosse är helt markbunden. Han kommer från Stockholms katthem och har artros fast han är ung. Äter något dyrt j/d Hills foder Nikita är tokig i och moffar så fort hon kan. Hon har en plats ovanpå kylskåpet han verkligen inte kan nå med tanke på att han inte kan hoppa upp på matbordet eller i fönstret utan en stol. Men jag tycker synd om mitt gos som sitter där. Ibland stänger jag in Bosse i köket så Nikita kan vara i resten av lägenheten. Men då försökte hon bara bryta sig in i köket för där finns smaskiga maten :roll: Bosse har fri tillgång och flera skålar med torris över hela lägenheten så jag måste plocka bort allt när hon är ensam. Faktiskt gick det bra idag, Nikita sov på mig i vardagsrummet och Bosse sov under min systers säng. Igår var det världens hallands. Bosse kom farande som en blixt och jag tror han fick en riktig örfil av Nikita. Han är fortfarande nyfiken och vill leka men inte riktigt lika närgången tycker jag. Imorgon åker vi hem och Nikita är lycklig.

Jag tror att om du vore där en längre period kanske en månad skulle de skapa någon sorts vapenvila, men eftersom det är kortare besök hinner de inte bestämma gränserna riktigt.

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Starwatcher » ons 08 feb 2017, 21:53

Yrhättans skrev:
mjlee skrev:Tack för råd och stöd. Ja tyvärr är nog Nikita stressad och rädd/arg. Men jag blir irriterad att Bosse måste vara så på. Nikita är helt ok med katter som min brors husis som helt ignorerar henne. Det är inga problem med höga säkra platser eftersom Bosse är helt markbunden. Han kommer från Stockholms katthem och har artros fast han är ung. Äter något dyrt j/d Hills foder Nikita är tokig i och moffar så fort hon kan. Hon har en plats ovanpå kylskåpet han verkligen inte kan nå med tanke på att han inte kan hoppa upp på matbordet eller i fönstret utan en stol. Men jag tycker synd om mitt gos som sitter där. Ibland stänger jag in Bosse i köket så Nikita kan vara i resten av lägenheten. Men då försökte hon bara bryta sig in i köket för där finns smaskiga maten :roll: Bosse har fri tillgång och flera skålar med torris över hela lägenheten så jag måste plocka bort allt när hon är ensam. Faktiskt gick det bra idag, Nikita sov på mig i vardagsrummet och Bosse sov under min systers säng. Igår var det världens hallands. Bosse kom farande som en blixt och jag tror han fick en riktig örfil av Nikita. Han är fortfarande nyfiken och vill leka men inte riktigt lika närgången tycker jag. Imorgon åker vi hem och Nikita är lycklig.

Jag tror att om du vore där en längre period kanske en månad skulle de skapa någon sorts vapenvila, men eftersom det är kortare besök hinner de inte bestämma gränserna riktigt.

Håller med! Smaskigt godis när Bosse är i närheten kan göra att hon börjar associera Bosse med ngt positivt.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 08 feb 2017, 22:17

Lurvpöse skrev:Är det någon som har tips på hur man utfodrar två katter med olika foder?

Doxy har ev. FIC , kristaller i urinen eller någon slags bakteriell urinvägsinfektion (Väntar på odling och att man kollat efter kristaller i mikroskop), så hon ska äta veterinärfoder i en månad.

Midna är 1½ år och därmed kanske hon inte behöver fri tillgång på foder längre? Men hon äter som en häst... det skadar väl inte henne om hon äter av Doxys foder men jag vills dels inte ge henne torrtoder i onödan och dels är det ju Doxy som behöver äta det där.

Vi jobbar lite olika tider men generellt sett är ingen hemma mellan 10-18, så det blir flera timmar utan mat om vi ska utfodra dem åtskiljda.

Om jag förstått rätt så är det inte för alltid de ska äta olika mat. Om de får mat innan ni går och du lämnar lite Doxy mat framme så får den som vill äta. Sen serverar ni mat när ni kommer hem och kanske har de separerade över natten med tillgång på sin mat. Lite trixigt kanske men så länge de inte är permanent utan bara en tid kanske det funkar?

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tor 09 feb 2017, 07:05

Mina katter äter helt olika mat, och det vore inte alls bra om de åt varandras. (Njurkatter ska definitivt inte äta vanlig BARF, och njurfoder är inte jättebra för en frisk katt - dessutom blir lilla fröken katt fet av att norpa av njurmaten...) Att ha mat framme utan att jag är hemma är således inget alternativ. Jag jobbar och är borta åtskilliga timmar. Här serveras frukost och middag, det funkar bra och båda katterna får då en lagom portion för att bli nöjda (delar jag upp på tre mål blir det så lite åt gången). Annars kan en ju dela upp det på t.ex frukost, middag, nattmacka. Katterna får sin mat på respektive matplats - numera är lillebrors i köket och lillan äter ute i rummet (bor i en liten etta).

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tor 09 feb 2017, 10:24

Tack för svar. Just nu funkar det att utfodra dem enligt Yrhättans förslag. Midna sitter utanför dörren och piiiiper när hon hör att Doxy sitter på andra sidan dörren och äter torrfoder ;-)

Vi ska även ge Doxy metacam under en vecka. Med både Pix och Midna så gick det att vissla på dem och de åt från pipetten själva. De verkade tycka att det var rätt gott.

Men med Doxy är det som att försöka medicinera en järv... det tycks vara äckligt och sedan spjärnar hon emot så fort jag lyfter upp henne. 3,2 kg väger plötsligt 23,2.

Någon har något bra lifehack för att ge medicin med pipett?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » tor 09 feb 2017, 10:43

Lurvpöse skrev:Tack för svar. Just nu funkar det att utfodra dem enligt Yrhättans förslag. Midna sitter utanför dörren och piiiiper när hon hör att Doxy sitter på andra sidan dörren och äter torrfoder ;-)

Vi ska även ge Doxy metacam under en vecka. Med både Pix och Midna så gick det att vissla på dem och de åt från pipetten själva. De verkade tycka att det var rätt gott.

Men med Doxy är det som att försöka medicinera en järv... det tycks vara äckligt och sedan spjärnar hon emot så fort jag lyfter upp henne. 3,2 kg väger plötsligt 23,2.

Någon har något bra lifehack för att ge medicin med pipett?

Två förslag:
En tar katt i knä, sätt ett finger på yttersidan av hörntänderna, tryck till, mun öppnas och den andra sprutar in medicin.

Ta katt i knä, på sidan av tandraden finns ett hål där man kan spruta in medicin även om munnen är stängd.

Återgå till "Allmänt kattprat!"