Feliway /Friends

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Feliway /Friends

Inläggav miss_mia » lör 03 dec 2016, 13:40

Har nu testat det, men det verkar som mina inte gillar det allt?

Finns det flera katter som har samma problem :-k
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Feliway /Friends

Inläggav Starwatcher » lör 03 dec 2016, 14:24

Hos oss fungerar Feliway friends fint. Vi har haft problem med vanliga klassiska Feliway då honkatten haft en högre kortisondos - den kombinationen blir hon som ett åskmoln av.
Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » lör 03 dec 2016, 14:48

Starwatcher skrev:Hos oss fungerar Feliway friends fint. Vi har haft problem med vanliga klassiska Feliway då honkatten haft en högre kortisondos - den kombinationen blir hon som ett åskmoln av.

Och här är det Hassel som har ett åskmoln :swear: :pfft:

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » mån 16 jan 2017, 22:54

Hos oss verkar Feliway Friends ha effekt!
Om effekten är god återstår att se... ;-)
Katterna vistas ideligen i samma rum numera, och sover i dubbelsängen allt närmare varandra :hi5: men det blir ju lite mera gruff också jämfört med när de bodde avskilt från varandra.

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 16 jan 2017, 23:15

Svårt att säga, har haft det inpluggat mest hela tiden sedan lillen kom. Katterna pussas, leker och brottas med ungefär samma passion som alltid, dvs in i kaklet oavsett sinnesstämning. Sällan lagom av något här hemma. :roll:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » tis 17 jan 2017, 09:27

Vi har tidigare provat sprejen och gamla varianten av väggfeliway. Sprejen har haft effekt på hankatten iaf. Väggdosans effekt visade sig på så vis att när vi pluggade ur den så gick Knutte in och strilade där den suttit...

När jag handlade foder och sånt i november passade jag på att köpa Feliway Friends (och Royal Canin Calm).
Vi jobbar inte särskilt aktivt på katternas relation längre, men tyckte det kunde vara bra att ha en sådan där dosa att plugga in om det skulle bli lite extra gruffigt någon period. Med RC Calm var det nog så att jag fallit för mina egna skriverier om supertorrisarna. ;-) Blivit påmind om hur bra det fungerade för oss en gång i tiden.

Så under december har katterna haft en dosa i sovrummet - inte non stop, den pluggas ur några dagar då och då, kan vara att jag behöver eluttaget till annat och tycker det kan passa att pausa. De har även serverats RC Calm. Men JWB torrisar står också alltid framme i en skål, och de får Pussi, Mjau och annan blötmat flera gånger om dagen.

Det har hänt lite annat som eventuellt kan signalera att det är sovrummet som gäller numera, ett träd från PetFun har flyttat in där och en robot som krävt att sängbenen höjdes några centimeter. Men jag tror nog att starkaste dragningskraften ändå får tillskrivas Feliway Friends. Hankatten vill vara där inne hela tiden nu, fastän det blev syrrans planhalva iom uppdelningen för några år sedan.

Och syrran vill inte gå därifrån så nu händer det grejer mellan dem. Häromdagen låg de jättenära varandra utan minsta lilla morrning eller fräsning. Och igår var det dags för det igen tyckte Knutte som började rulla framför syrran och visa magen, strupen, rumpan och allt man kan tänka sig. Morr och fräs, sa syrran, men ändå... inget allvarligare bråk. Hon låg kvar hela tiden, hon sa nej och han respekterade det, gick iväg och brottades med en klöspelare istället.

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » tis 17 jan 2017, 09:52

Jag har provat båda i perioder och tycker inte att jag märkt av någon skillnad direkt. Nu har jag Friends ipluggad igen för att jag envist vill se om den inte gör något trots allt :smile: Inte för att vi har några stora problem, men när det är matdags så blir det gruff deluxe för att alla missförstår varandra och inte lyssnar på varandras signaler. Samt blir överexalterade pga. maten.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 17 jan 2017, 17:54

Kanske ska förtydliga att det är Feliway Friend för eluttag jag syftade på. Feliway spray gillar ingen av katterna. Vanliga Feliway för eluttag använde vi innan herrn fick kattkompis. Men vet inte riktigt vilken effekt det hade. Men nu när jag tänker efter gillas klösträdet närmast uttaget där vi pluggar in dosorna mest och det kanske har med saken att göra.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 30 jan 2017, 14:23

Jag har flyttat den där dosan till mer neutral mark numera (och har den urpluggad mycket också) för sovrummet blev alltför attraktivt för båda katterna med Feliway Friends där.

Men de har fortsatt att sova i sängen - samtidigt - båda två! Dubbelsäng, så det går ju att hålla hyfsade avstånd... men ändå!

På det stora hela är de bättre vänner än på länge nu, men det har ju varit en och annan konfrontation också... eller egentligen snarare att de har rykt ihop av pur överraskning. De hinner liksom inte alltid fatta vem det är som plötsligt kommer in i rummet och hoppar upp i sängen... och då är tydligen anfall bästa försvar.

Fina Knutte åkte på stryk en gång. Jag hann inte se upprinnelsen, bara att de tumlade runt. Och sedan var det som vanligt inte en skråma på honan... men på Knutte. :-( Ena sidan från framben till bakben var det som fick smaka på Satmarans sylvassa klor denna gång. Det är jämna plågor här kan man säga. ;-)

Ingen infektion, inget veterinärbesök och veckan därpå var de ännu bättre vänner! Så återigen - tur i oturen! :-)

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 02 feb 2017, 05:30

jag har haft rn gästkatt som blev galen av feliway, hon gav sig på alla andra djur. blev "normal" igen när feliwayen försvann.
och elvis har inte sovit i sin favoritbädd sen jag pluggade in feliway i närheten av den. så för oss har det funkat sådär...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 02 feb 2017, 06:15

Spatborg skrev:jag har haft rn gästkatt som blev galen av feliway, hon gav sig på alla andra djur. blev "normal" igen när feliwayen försvann.
och elvis har inte sovit i sin favoritbädd sen jag pluggade in feliway i närheten av den. så för oss har det funkat sådär...

Vanliga Feliway eller Friends?
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 02 feb 2017, 07:15

vanlig till gästkatten och vid bädden hade vi friends.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » tor 02 feb 2017, 09:24

:wait: feomr
KattenOxå skrev:Jag har flyttat den där dosan till mer neutral mark numera (och har den urpluggad mycket också) för sovrummet blev alltför attraktivt för båda katterna med Feliway Friends där.

Men de har fortsatt att sova i sängen - samtidigt - båda två! Dubbelsäng, så det går ju att hålla hyfsade avstånd... men ändå!

På det stora hela är de bättre vänner än på länge nu, men det har ju varit en och annan konfrontation också... eller egentligen snarare att de har rykt ihop av pur överraskning. De hinner liksom inte alltid fatta vem det är som plötsligt kommer in i rummet och hoppar upp i sängen... och då är tydligen anfall bästa försvar.

Fina Knutte åkte på stryk en gång. Jag hann inte se upprinnelsen, bara att de tumlade runt. Och sedan var det som vanligt inte en skråma på honan... men på Knutte. :-( Ena sidan från framben till bakben var det som fick smaka på Satmarans sylvassa klor denna gång. Det är jämna plågor här kan man säga. ;-)

Ingen infektion, inget veterinärbesök och veckan därpå var de ännu bättre vänner! Så återigen - tur i oturen! :-)

Keso har sovrummet, men Hassel kommer vid 5-tiden, då får huliganer mat.
Sen har vi inte så mycket, leka om vi är hemma, då, men jag vet att Hassel gömmer sig om
Keso vill vara med

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » tor 02 feb 2017, 15:06

miss_mia skrev::wait: feomr
KattenOxå skrev:Jag har flyttat den där dosan till mer neutral mark numera (och har den urpluggad mycket också) för sovrummet blev alltför attraktivt för båda katterna med Feliway Friends där.

Keso har sovrummet, men Hassel kommer vid 5-tiden, då får huliganer mat.
Sen har vi inte så mycket, leka om vi är hemma, då, men jag vet att Hassel gömmer sig om
Keso vill vara med

Hur ska vi gå vidare nu? Mina är ju så :-k
och då blir jag rädd för slagsmål dumt.
Vad göra?

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » tor 02 feb 2017, 17:14

För oss handlar det om att Satmaran är en satmara helt enkelt. ;-)

Nej, men Feliway Friends har haft effekt hos oss, katterna vill vara vänner nu verkar det som. Det där lilla slagsmålet från häromveckan... det är sånt som händer lite då och då bara. Men det var ju lugnare för oss alla under den perioden när de hade huset uppdelat i varsin halva.

Honan verkar gilla RC Calm, tror hon äter mer än Knutte av det. Så det kan ju spela in också.

Två dagar i rad har han fått lukta henne i rumpan, med nosen upptryckt ordentligt. Det har hon inte tillåtit sedan de var kattungar.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » fre 03 feb 2017, 08:32

Vi har c/d för Urinary, det ska vara bra . Kanske vi ska testa Friends :-k
Det är svårt när man ska till jobbet.
Vill ta med dom ;-)

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » fre 03 feb 2017, 09:47

miss_mia skrev:Vi har c/d för Urinary, det ska vara bra . Kanske vi ska testa Friends :-k
Vill ta med dom ;-)

Vad menar du? Har ni inte redan testat Feliway Friends?
Menar du prova igen?

Eller var det veterinärfodret Royal Canin Calm du tänkte på?

Bråkar dina katter och slåss, eller är du bara orolig för att de ska göra det?

Våra katter är mycket sällan ensamma hemma, men man hinner ju ändå inte hålla koll på dem hela tiden. Det kan gå från noll till hundra på några sekunder bara, och inte ens om jag varit i samma rum hade jag kunnat avstyra allt bråk. De är som de är - djur, och för den delen bråkar vi människor rätt duktigt mellan varven också... men vi är iaf så pass civiliserade inom vår familj att det inte krävs omplåstring på sjukhus efteråt. ;-)

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » fre 03 feb 2017, 11:26

C/D Urinary Stress ( inte vanliga Urinary utan just Urinary Stress står på påsen) innehåller vad jag förstått samma lugnande ämnen (tryptofan och hydrolyserat mjölkprotein) som RC Calm. Kan vara bra att veta om man vill fortsätta ge C/D för att urinvägarna behöver det, men fortfarande vill ha den lätt lugnande effekten för katten.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » fre 03 feb 2017, 14:14

Safia skrev:C/D Urinary Stress ( inte vanliga Urinary utan just Urinary Stress står på påsen) innehåller vad jag förstått samma lugnande ämnen (tryptofan och hydrolyserat mjölkprotein) som RC Calm. Kan vara bra att veta om man vill fortsätta ge C/D för att urinvägarna behöver det, men fortfarande vill ha den lätt lugnande effekten för katten.

Den är det

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » mån 06 feb 2017, 09:14

oc och
KattenOxå skrev:
miss_mia skrev:Vi har c/d för Urinary, det ska vara bra . Kanske vi ska testa Friends :-k
Vill ta med dom ;-)

Vad menar du? Har ni inte redan testat Feliway Friends?
Menar du prova igen?

Eller var det veterinärfodret Royal Canin Calm du tänkte på?

Bråkar dina katter och slåss, eller är du bara orolig för att de ska göra det?

Våra katter är mycket sällan ensamma hemma, men man hinner ju ändå inte hålla koll på dem hela tiden. Det kan gå från noll till hundra på några sekunder bara, och inte ens om jag varit i samma rum hade jag kunnat avstyra allt bråk. De är som de är - djur, och för den delen bråkar vi människor rätt duktigt mellan varven också... men vi är iaf så pass civiliserade inom vår familj att det inte krävs omplåstring på sjukhus efteråt. ;-)

Vi ska testa Feliway Friends igen.
Förra gången jag skulle köpa Feliway Friends sa dom att det är för flera katter :wait:

Du undrade om jag är rädd? Jag är det. Vi har uteplats som är rätt stor, o den har nät.
Dock så kommer det katter, på uteplatsen . Även om katterna är inne och ser katter så kan de :swear:

BildBildBildBild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » mån 06 feb 2017, 10:13

Feliway friends verkar göra att mina katter blir lite mindre stressade av utekatter som dom ser genom fönstren.

Vi har satt upp film på kritiska fönsterrutor så att katterna inte lika lätt ser främmande katter vilket har fungerat mkt bra. Finns att köpa billigt på t.ex Claes Ohlson, blir inte alls fult eller mörkt inomhus samt är mycket enkelt och snabbt att sätta upp. Bara att dra bort om man inte är nöjd och helt utan märken på fönsterrutorna.

http://www.clasohlson.com/se/Pr34143200 ... sgodYYQD7g

Så insynsskydda lägenheten, testa friends och framför allt ta det lugnt själv. Är matte rädd blir katterna rädda! Jag vet att det inte är lätt alla gånger men ju lugnare man är ju lugnare blir katterna.

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » mån 06 feb 2017, 21:37

Jag tror faktiskt att Feliway är en ren (och dyr!) bluff. Har haft det på eller av i några omgångar, och märker ingen skillnad på mina båda katter. Kanske är det kattägarens oro som marknadsföringen riktar in sig på. Katterna klarar sig bra ändå.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » tis 07 feb 2017, 08:59

ClaesC skrev:Jag tror faktiskt att Feliway är en ren (och dyr!) bluff. Har haft det på eller av i några omgångar, och märker ingen skillnad på mina båda katter. Kanske är det kattägarens oro som marknadsföringen riktar in sig på. Katterna klarar sig bra ändå.

Ja, det är dyrt och tillverkarna tjänar pengar på människor som oroar sig för sina husdjur. Men att preparaten skulle vara en bluff håller jag inte med om. Jag har märkt tydliga reaktioner hos mina katter som helt klart haft med Feliway att göra.

Exempelvis när vi hade katterna separerade med nätdörr i några år ;-) och skulle göra övningar för att få dem att närma sig varandra. Då sprejade jag Feliway på tygtrasor och katthalsband och bytte dessa sinsemellan katterna. När Knutte fick sina preparerade remsor runt halsen blev han superlugn och gosig, och lullade iväg till sin favoritfåtölj, rullade sig och somnade som en stock. Det var inte riktigt så det var tänkt att övningen skulle gå till, men... men...

Samma sak med Feliway Friends - det har effekt! Men det kräver kanske vissa finjusteringar för att få det att fungera optimalt. Och man kan inte vänta sig mirakel av ett enstaka preparat, bäst resultat får man med flera åtgärder samtidigt.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 11 feb 2017, 06:28

ClaesC skrev:Jag tror faktiskt att Feliway är en ren (och dyr!) bluff. Har haft det på eller av i några omgångar, och märker ingen skillnad på mina båda katter. Kanske är det kattägarens oro som marknadsföringen riktar in sig på. Katterna klarar sig bra ändå.

Nisse blev rädd av feliway vilket gjorde honlm aggresiv. Dock verkar den funka på vissa katter. tror det kan vara en kombination av ägarens tro samt saken.

sen så är det nog ett verktyg som behöver kombineras med ett antal verktyg som catificering ,postiv förstärkning och ägarens lungn även om det kan vara svårt .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » sön 12 feb 2017, 08:35

Nu är det dag 3, och jag tycker att det är lugnt . Huliganer är mer mysiga med sina bröder :hi5:

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 12 feb 2017, 09:01

miss_mia skrev:Nu är det dag 3, och jag tycker att det är lugnt . Huliganer är mer mysiga med sina bröder :hi5:

:hi5: Härligt. vad bra att det funkar .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » sön 12 feb 2017, 09:12

eye of a tiger skrev:
miss_mia skrev:Nu är det dag 3, och jag tycker att det är lugnt . Huliganer är mer mysiga med sina bröder :hi5:

:hi5: Härligt. vad bra att det funkar .

Hoppas det varar :glasses: :glasses:

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » fre 17 feb 2017, 17:14

Jag hämtade hem min andra katt för en vecka sedan. En Turkish Van, fem månader gammal vid namn Kara. Nu gällde det att få honom att lira med min snart två år gamla Ocicat Zelda. Skaffade i förebyggande syfte två Feliway Friends och pluggade in i min 75 kvm stora lägenhet.

Första två dagarna så kunde inte Zelda gå in i sovrummet där Kara låg under sängen utan att fräsa och morra konstant. Det följande två dagarna var det slagsmål blandat med jagande genom lägenheten. Sedan var det lek med samma leksaker och nu en vecka senare är de kompisar.

Eftersom jag omöjligtvis kunnat göra ett blindtest så finns det ingen som helst bevisning för att Feliway Friends fungerar men inte heller något bevis för att det är verkningslöst. Borde testas vetenskapligt.

Jag är i alla fall nöjd att mina två inkompatibla katter blev vänner på en vecka så jag kör på några månader med Feliway Friends sedan lägger jag nog ner det.

Zelda Finakissen och Kara Storakissen:

Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt

Inläggav miss_mia » sön 19 feb 2017, 11:00

Så fina :hi5:
Det kommer bra

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge

Inläggav Bascule666 » tor 23 feb 2017, 15:21

Nu är de så goda vänner att de försöker klämma in sig samtidigt i min enda igloo. Kör fortfarande med två Feliway Friends och det verkar funka bra.

Zelda & Kara är kompisar nu:

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 23 feb 2017, 15:30

Bascule666 skrev:Nu är de så goda vänner att de försöker klämma in sig samtidigt i min enda igloo. Kör fortfarande med två Feliway Friends och det verkar funka bra.

Zelda & Kara är kompisar nu:

Bild

Härlig bild på 2 fina kompisar! Du får skaffa större igloo när Kara blir ännu större :grin:
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge

Inläggav Bascule666 » fre 24 feb 2017, 15:47

Ja, det får antingen bli en igloo till eller om jag hittar en XXL. Enligt uppfödaren så kommer Kara att bli rejält stor, han är redan knappt sex månader gammal klart större än min snart två år gamla Ocicat Zelda. Hon är dock extra liten, väger bara lite över tre kilo.

Återgå till "Allmänt kattprat!"