Har du din katt som utekatt eller innekatt?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Fem stycken fina kärleksfulla
Kontakt:

Har du din katt som utekatt eller innekatt?

Inläggav ölandskatten » mån 28 nov 2016, 18:14

Tänkte starta en omröstning men upptäckte att det inte fanns något script som stödde omröstningar (kunde i vart fall inte hitta något på sidan) så därför startar jag en tråd i ämnet. Frågan är alltså...

...har du din katt/katter som utekatt eller innekatt?

Med utekatt syftar jag alltså på att katten kan gå ut- och in som den själv önskar. Detta förutsätter naturligtvis att man bor på egen fastighet och företrädesvis i lantlig milö. Naturligtvis äter och dricker katten inomhus och oftast, åtminstone under den kallare årstiden, även sover inomhus.

Med innekatt syftar jag alltså på att katten aldrig någonsin kan gå ut mer än på sin höjd på en innätad balkong/terass eller i band rastandes av kattägaren.

Ska väl inledande säga att jag har fem katter och bor i "lantlig miljö" som det brukar kallas och mina katter är alla utekatter. Dvs vår-, sommar- och höst är de mest utomhus och har byggt upp sitt eget revir där de fångar skogsmöss och njuter av sitt naturliga element. I trädgården har jag dessutom ett halvt dussin med vattenskålar där katterna kan dricka fräscht vatten som jag brukar byta några gånger varje dag.

Vintertid är de bara ute någon timma i stöten lite beroende på temperatur och snötillgång.

Behöver väl knappast tillägga att alla mina katter är kastrerade, vaccinerade och iD-märkta. ;-)
Går ofta under nicknames som elektronikfreak och Mr Stoned på nätet. ;-)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Har du din katt som utekatt eller innekatt?

Inläggav eye of a tiger » mån 28 nov 2016, 18:39

Två glada Innekatter. De har 8 klösträd, kattgym,tunlar,cuber . en inätad balkong med gång och sitt platser .
en uppsjö av leksaker av dvs slag samt de får hjärngympa och lek med vippa av mig dagligen .de leker dock betydligt mer med varandra.

ang ute möjligheten så säger jag att tösen är lika mycket ute som inne som vilken katt som helst . skillnaden är att jag vet var hon är när jag går ut i sele och jag behöver inte oroa mig att hon blir skadad, påkörd bort jagad, äter förgiftade saker ute ,är borta flera veckor, instängd , angripen av katthatare et etc

grabben är som är en skygges är nöjd med att sitta på balkongen,så han är väl ute nästan hela dagen när jag var hemma. även tösen tyckte balkongen var mycket trevlig när de fick ett träd där och låg nästan hellre där än gå ut i sele vissa dagar
Senast redigerad av eye of a tiger mån 28 nov 2016, 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
zaddraya
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Merlin (husis) Riga, Manda (BRI)
Kontakt:

Inläggav zaddraya » mån 28 nov 2016, 19:11

Tycker kriterierna är lite snäva... Mina katter är innekatter, men har dygnet runt tillgång till en rastgård på 30-40kvm. Det är helt enkelt en innätad del av trädgården, så de kan jaga där ute. Det gör de också, får rätt ofta "presenter" från katterna ;) Så mina är innekatter som tror de är utekatter. De hade inte blivit glada om jag stängde kattluckan...
Merlin (HCL n02) - 15/4 -09
IP S*Billfeldt's Riga made of gold (BRI g) - 29/10 -09
SP S*Billfeldt's Manda Mandarin (BRI e24) - 3/7 -10
Ganondorf (kinesisk grottgecko) - 2012

Kattstatus - För ett bättre kattliv!
SE*Expelliarmus

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » mån 28 nov 2016, 19:26

Kastrerade, vaccinerade, id-märkta innekatter med tillgång till stor innätad balkong och 80-90-100 kvm rastgård.

Bor på landet. Har huskatter.
Andras katter kommer hit och stör mina.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 28 nov 2016, 21:23

Två innekatter med tillgång till innätad balkong. De är inte ute lika mycket nu på vintern eftersom vi inte har kattlucka ut. Så det blir vädring av lägenheten när katterna ska ut... De är hittekatter så de behöver inte vara ute mer nu.

Chilla ligger och snoozar i ett av katträden och Chaplin har varit ett plåster halva kvällen. Tror det är glada och nöjda kissar.

Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Inläggav ölandskatten » tis 29 nov 2016, 08:20

eye of a tiger skrev:Två glada Innekatter. De har 8 klösträd, kattgym,tunlar,cuber . en inätad balkong med gång och sitt platser .
en uppsjö av leksaker av dvs slag samt de får hjärngympa och lek med vippa av mig dagligen .de leker dock betydligt mer med varandra.

ang ute möjligheten så säger jag att tösen är lika mycket ute som inne som vilken katt som helst . skillnaden är att jag vet var hon är när jag går ut i sele och jag behöver inte oroa mig att hon blir skadad, påkörd bort jagad, äter förgiftade saker ute ,är borta flera veckor, instängd , angripen av katthatare et etc

grabben är som är en skygges är nöjd med att sitta på balkongen,så han är väl ute nästan hela dagen när jag var hemma. även tösen tyckte balkongen var mycket trevlig när de fick ett träd där och låg nästan hellre där än gå ut i sele vissa dagar

Jag fick idén till tråden av en gammal Flashback-tråd som säkert gick för dryga 10 år sedan och som om jag inte minns fel gav väldigt många skiftande synpunkter på kattägandet.

Jag är själv inte ursprungligen ölänning utan jag kommer från början från en av våra större städer där jag som barn tillsammans med mina föräldrar hade både katt och hund i en större lägenhet i centrala delarna av staden. Men sedan slutet av 1990-talet i samband med att min fru hastigt avled så flyttade jag till lugnet och paradiset på Öland. Huruvida Öland är paradiset på jorden kan man ju iof sig ifrågasätta när ön ligger i världens mest förorenade innanhav (Östersjön) och vi kanske går en ny vargavinter till mötes. Men oavsett...

Du har naturligtvis helt rätt i att en katt som är innekatt är mer beskyddad från faror än en katt som är utekatt och vandrar fritt i naturen. Har själv blivit av med två katter på detta sättet. :-( :cry:
Jag bor på strandtomt ner mot Kalmarsund och en av mina katter är jag fullt förvissad om att havsörnarna tagit även om jag inte sett det med egna ögon. Jag vet att hundägare som går i området aldrig släpper sina hundar fria just av den anledningen. Även om havsörnarna ofta ger sig på årsgamla svanar eller rävar.
En av mina katter, en underbart fin Bengalkille, blev helt enkelt stulen av en kärring. Jag vet vem hon är men jag orkar inte med att göra polisanmälan. Jag står trots allt kvar som ägare i kattregistren för honom.
Samt en av mina kattjejer blev biten i höften i våras så allvarligt av en gissningsvis okastrerad hankatt så henne var jag tvungen att ta till veterinären för att hon skulle få fixa skadan (nedsövning, rakning, renspolning mm) och sedan fick hon äta penicillin i 10 dagar efter attacken.

Så visst är utekatter mer utsatta för faror, det är ju inget att förneka.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 29 nov 2016, 08:40

2 nöjda innekatter med tillgång till nätad altan :-D Honkatten vill inte ens sätta tassen ute på altanen vintertid och hankatten rusar ut och sedan in :smile:

Även vi bor sk lantligt vilket innebär fält med t.ex skördetröskar och andra farliga maskiner, vägar där ingen håller hastighetsbegränsning, räv mm mm. Finns inte på kartan att mina katter skulle få gå ut på egen tass.

Precis som Spatborg kommer det utekatter och stör mina katter :pfft: Nästa hus får bli "FortNos" med helt inhägnad tomt, enbart för att slippa oönskade besök av främmande djur.
Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 29 nov 2016, 09:58

3 innekatter med tillgång till övervakad vistelse på balkong sommartid, vintern vill de inte sätta tassarna utanför balkongdörren. För en av dem skulle inte utevistelse (annat än i inhägnad del av trädgård) vara möjlig överhuvudtaget då han är blind och inte skulle klara sig på egen tass där ute.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » tis 29 nov 2016, 14:17

Starwatcher skrev:2 nöjda innekatter med tillgång till nätad altan :-D Honkatten vill inte ens sätta tassen ute på altanen vintertid och hankatten rusar ut och sedan in :smile:

Även vi bor sk lantligt vilket innebär fält med t.ex skördetröskar och andra farliga maskiner, vägar där ingen håller hastighetsbegränsning, räv mm mm. Finns inte på kartan att mina katter skulle få gå ut på egen tass.

Precis som Spatborg kommer det utekatter och stör mina katter :pfft: Nästa hus får bli "FortNos" med helt inhägnad tomt, enbart för att slippa oönskade besök av främmande djur.

Samma som Starwatcher
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
Thaeri
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt

Inläggav Thaeri » ons 30 nov 2016, 15:25

ölandskatten skrev:...har du din katt/katter som utekatt eller innekatt?

Tarzan är innekatt med tillgång till innätad balkong.

Jag bor mitt i ett lägenhetskvarter med över 700 lägenheter och minst dubbelt så mycket boende och jag skulle aldrig släppa ut en katt på egen tass i ett sådant, dels för att jag inte litar på att alla är djurvänliga, och dels för att det redan finns en hel del utekatter här så det blir väldigt jobbigt för en katt som är ny i området att etablera ett nytt revir. Nu tillåter inte hyrsevärden utekatter heller visserligen, men i vanlig ordning är det inte alla som bryr sig om det, och sen finns det mycket villor, radhus och kedjehus i omkringliggande kvarter.

Tarzan är van utekatt sedan uppväxt och dessutom några år hos mina föräldrar, men han är också blyg eller till och med skygg gentemot främmande människor till och med inomhus, så att ta ut honom i sele bort från det trygga reviret är inget alternativ heller, det skulle förmodligen sluta i panik, och han verkar väldigt nöjd med inomhuslivet :-)

ölandskatten skrev:Tänkte starta en omröstning men upptäckte att det inte fanns något script som stödde omröstningar (kunde i vart fall inte hitta något på sidan) så därför startar jag en tråd i ämnet.

När man skapar en ny tråd har den där blå rutan under den man skriver i två flikar istället för en: den som kommer upp automatiskt är densamma som vid vanliga inlägg och heter Alternativ (där man kan bocka i och ur val som har med BBCode, smileys och signaturen att göra), och Skapa omröstning :)

:edit: Jag tror att du kan PM:a en moderator och be om att få en omröstning tillagd i efterskott så fixar de det :-) Personligen hade jag nog haft ganska många alternativ, till exempel
- ren innekatt
- innekatt med innätad balkong, altan eller liten rastgård
- innekatt med stor rastgård eller inhägnad trädgård
- utekatt som får gå in och ut som den vill
- ladugårds-, stallkatt eller motsvarande som väldigt sällan om ens alls får komma in i huset
Bild
Matte till Tarzan – HCS n 09, f. oktober 2004

Användarvisningsbild
ölandskatten
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Kontakt:

Inläggav ölandskatten » tor 01 dec 2016, 02:41

zaddraya skrev:Tycker kriterierna är lite snäva... Mina katter är innekatter, men har dygnet runt tillgång till en rastgård på 30-40kvm. Det är helt enkelt en innätad del av trädgården, så de kan jaga där ute. Det gör de också, får rätt ofta "presenter" från katterna ;) Så mina är innekatter som tror de är utekatter. De hade inte blivit glada om jag stängde kattluckan...

Du har naturligtvis helt rätt i att alternativen - utekatt eller innekatt - var lite snävt tilltaget. Men istället för att jag själv lade upp 11 olika alternativ så tänkte jag att det blir bättre om resp kattägare själv med egna ord får beskriva hur de har sin katt som familjemedlem. Dessutom blir tråden för resp besökare lite roligare att läsa. :smile:

Drar mig till minnes en vän till mig som även han bor i lantlig miljö och har tre hundar (collie). Han drar sig aldrig för att berätta att han mestadels har hundarna som utehundar i innätad rastgård. Men börjar man snacka lite mer fördjupande om dessa hundar så visar det sig att denna innätade rastgård delar de tre hundarna med ett gäng får och att rastgården består av tre stycken rastgårdar på 100 x 100 meter dvs varje rastyta är på 10.000 kvm (2 tunnland/1 hektar) . Samt att innätningen mest är till för att skydda fåren från rävar och vargar. Colliehundarna ser nog till att sköta sitt jobb som en av de bästa vallhundarna.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tor 01 dec 2016, 14:05

Mina nuvarande katter är innekatter med tillgång till inhägnad kattgård.

Dom började som innekatter med koppelpromenader.

Jag flyttade ut på landet, där blev dom utekatter, dock tröttnade jag på dels alla andra katter som kom in till mig (bodde i en marklägenhet) dels på allt tjafs om att det "bara" var mina katter som kissade (övriga 20 katter räknades inte). Så jag byggde en stor kattgård efter godkännande från min hyresvärd.

Sen flyttade jag till annat län, också ute på landet. Där blev mina katter utekatter igen med kattlucka. Där bodde jag i nästan 8 år.

Nu har jag flyttat igen till en marklägenhet, byggt en kattgård och jag var lite orolig hur mina 15 år gamla damer skulle ta omställning till livet som innekatt - men det var inga problem :)
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 02 dec 2016, 10:27

Ingen av våra katter får gå ut och in som de vill men vi prioriterar jättemycket att de ska få komma ut så mycket som möjligt enligt deras egna önskemål. Inne har de alltid (om det inte är allt för kallt) tillgång till en nätad balkong. Dessutom försöker vi gå ut med dom minst en gång om dagen, men oftast blir det 2-3 gånger beroende på tid och väder. Vår yngre katt (1 år) har sele (väst egentligen) och flexikoppel och den äldre 7 åringen har endast halsband. Det är ett system som funkar för oss och som vuxit fram genom de år som den äldre katten har bott hos oss, alltså inget jag rekommendera att bara kopiera rakt av med vilken katt som helst.

När vår äldre katt kom till oss som 4 åring kom han från ett "vind för vågen liv" och hade bytt hem flera gånger. Vi hade honom helt inne den första månaden men det blev mer och mer ohållbart och vi började att gå ut med honom, först i sele, vilket inte gick bra alls (lång historia som jag kan berätta i någon annan tråd en annan gång) och sedan med bara halsband men med sällskap.

Det visade sig direkt att han gillade att vara ute med sällskap och efter diverse turer genom åren där vi bl.a. bistått herr katt med att upprätthålla tomtgränserna som hans revir mot andra katter, så har vi nu en situation där vi kan gå ut med honom utan sele och han håller sig med oss på tomten och kommer på inkallning. Vår miljö är att vi har en tomt på ca 1600 kvm och med en sammanhållen gräsyta på ca 800 kvm. Där tränar vi bl.a agility och det finns gott om äppelträd att klättra i och buskar att gömma sig i. Området där vi bor är väldigt lugnt med separerad trafik så det är långt till bilvägar, människor är djurvänner, hundar kopplade m.m. Eftersom jag upplever att båda katterna mår så bra av att vara ute så blir jag också motiverad att ta ut dom så mycket jag kan.

Lillen är som sagt i sele men jag låter honom bestämma var vi ska gå och takten, så vi springer en hel del och jag får motion också. :hi5: Den enda regeln är att ingen lämnar tomten. Jag, eller husse, hänger alltså efter lillen med koppel och herr katt hänger efter oss. Vi lägger rätt mycket tid på katternas utevistelse men vi har inga småbarn och jobbar ofta hemifrån så det funkar för oss. Jag tycker att jag får ut jättemycket av dessa utevistelser med katterna även om det ibland kan bli långtråkigt med en timmes gnagarspan vid komposterna. Men jag brukar lyssna på musik eller någon pod ibland om vi fastnar vid ett sorkhål. :smile:

Användarvisningsbild
Saiph
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Saiph » mån 12 dec 2016, 13:30

Har inga katter just nu men har enbart haft innekatter och kan inte tänka mig att ha det på något annat sätt heller.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » tis 13 dec 2016, 00:54

Innekatt med koppelpromenader. På landet med stor trädgård och långt från vägen får hon vara ute under mattes vakande öga. Regeln är att när jag är ute i trädgården/på bryggan får Nikita vara det också. Nu är jag lite nojig så jag visslar ganska ofta på henne för att kolla var hon är. Och som kastrerad hona ger hon sig inte av på egna äventyr. Så fort det blir kväll åker hon obönhörligt in.

Nu när det är kallt sticker hon inte nosen utanför dörren. Tack och lov, när det är varmare måste jag stänga in henne i hallen när jag ska vädra och ha en öppen balkongdörr.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » tis 13 dec 2016, 12:56

Innekatter utan tillgång till innätad balkong - de får vara där med mig som sällskap och med sele. Lillebror har varit på ett par koppelpromenader i sommar men han är mest spänd och smyger runt alt sitter och låter i ett träd. Han kan ligga på balkongen och titta ibland men är det riktigt varmt ligger han hellre vid tröskeln till balkongdörren. Lillan var utekatt hos tidigare ägaren men henne har jag inte ens provat att gå ut med - passerar en större bil en bit bort när hon är med på balkongen är hon inne på en millisekund, trots att det inte är nära och vi är en bit upp (inte bottenplan). Tanken är att näta in på nästa ställe vi bor på. Hamnar vi i hus eller lägenhet med uteplats på marken vill jag gärna ha en rastgård, om det går att förhandla att eventuella grannkatter kommer och stör. Hur det blir med koppelpromenader får vi se till sommaren - Lillebror skulle bli tvärsur om jag släpade ut honom i snön bara sådär :smile: . I området finns utekatter som Lillebror tycker är läbbiga (han är generellt rädd för främmande katter sen han fick duktigt med stryk av sin kattkompis i tidigare hemmet). Lillan får inte gå på promenad förrän hon är trygg på balkongen - jag måste kunna lita på att hon inte får panik och lyckas dra innan jag är bekväm med att prova. Båda mina förefaller helt nöjda med tillvaron trots att min lägenhet är liten och jag inte har möjlighet att ha det största klösträdet på marknaden.
Senast redigerad av Colourspot tis 13 dec 2016, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mulla
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 Huskatter

Inläggav Mulla » tis 13 dec 2016, 14:42

Jag har 2 innekatter, eftersom jag bor i lägenhet. Ska näta in balkongen till sommaren. Jag o min familj har nästan alltid haft katter. När vi bodde i hus, så hade vi 3 katter som fick gå ut när de ville. När mina föräldrar skiljdes så flyttade jag med pappa, men vår ena katt var gammal o sjuk, så den fick vi avliva, en stannade hos grannen (det var egentligen deras, men vi typ delade på katterna), o en tog min syster med när hon flyttade med mamma. Det gick faktiskt jättebra att ta honom från att vara utekatt till en lägenhet.

Sen har min mamma o syster (som sen flyttade till egen lägenhet) alltid haft innekatter. Pappa o hans nya fru skaffade innekatt för ett par år sen. O nu jag själv, 2 katter för några månader sen.

Användarvisningsbild
tjjo
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tor 15 dec 2016, 10:24

jag har två innekatter, bor i stan, precis bredvid en park
Mina katter har en massa klösträd och andra aktiveringsgrejor inne,
De brukar få gå ut i sele ibland, mest på sommaren ;-)
Dom har även tillgång till en inglasad balkong.
Bild

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » fre 16 dec 2016, 23:35

Min katt har tillgång till rastgård, löplina och promenader i sele.

Fredrik
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Min katt: halvt skogskatt

Inläggav Fredrik » tor 22 dec 2016, 17:30

Jag har min som innekatt.
Före jag skaffade katt sa en del personer att katten inte mår bra att vara innekatt, och dom får sjukdomar och så vidare.
Men min katt har aldrig varit ute och han verkar ha anpassat sig bra att vara inne. Visst är han lite mullig, men istället har han trygghet.

Användarvisningsbild
Tilrittan
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Huskatt och Maine Coon

Inläggav Tilrittan » fre 23 dec 2016, 16:16

Min ena är både ock. Hon har fri tillgång ut på sommarstugan ute på en bilfri ö, men i stan är hon strikt innekatt.
Min andra är än så länge bara innekatt. Han flyttade in hos oss i oktober, efter stugsäsong. Men i vår får han samma öde som sin kompis. :)

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » lör 24 dec 2016, 10:12

betjänten skrev:Min katt har tillgång till rastgård, löplina och promenader i sele.

Löplina? Under uppsikt hoppas jag.

Användarvisningsbild
Alade
Moderator
Moderator
Katt: huskatter

Inläggav Alade » sön 25 dec 2016, 09:06

Innekatter i lägenhet några trappor upp. Vi har fixat allt material för att näta in balkongen till våren och då blir de nog glada. Ingen av dem trivs jättebra med promenader med koppel, så förhoppningsvis blir balkongen rolig att spana från utan att det blir lika läskigt. Jag tror aldrig att vi kommer att ha katterna frigående, men vi har en dröm om hus på landet och en stor kattgård med kattlucka till.
Bild

Bor tillsammans med CF (människa), Emmett (människobebis), Rex och Bixa (huskatter).

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 25 dec 2016, 14:20

Bor i lantlig miljö med grannar , jag skulle dock aldrig släppa ut mina katter på egen tass.
Dom har tillgång till nätade fönster.

När jag lyckas bestämma mig vart kattgården ska vara så ska dom få en sån.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » ons 28 dec 2016, 20:57

Spatborg skrev:
betjänten skrev:Min katt har tillgång till rastgård, löplina och promenader i sele.

Löplina? Under uppsikt hoppas jag.

Självklart!!!

Användarvisningsbild
frenchvanilla
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Burma (n) och Siames (a)

Inläggav frenchvanilla » mån 16 jan 2017, 20:10

Innekatter, med tillgång till altan och koppelpromenader, och mycket klättermöjligheter inomhus. Tills jag bor i en halvöken så kan jag inte erbjuda en katt sin riktiga naturliga miljö. :-)
Bild Bild
"We are the finest cats in Siam! There are no finer cats than We Am!"

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » mån 16 jan 2017, 21:47

Det är synd om katter som alltid är instängda, utan balkong, rastgård eller möjlighet till promenader (tänk själv hur det skulle kännas att aldrig få gå ut!) Då är det ägarens oro som styr, inte kattens behov av omväxling. Naturligtvis får man anpassa efter boendet, det är inte bra att släppa katten hur som helst i en stadsmiljö med tanke på riskerna i trafiken. Men man får allt anstränga sig lite för att katten ska må bra. Själv bodde jag tidigare i centrala Göteborg och hade nätad balkong, gick en promenad om dagen med birman Kajsa i sele upp i en backe. Nu bor jag i ett lugnt villaområde och båda katterna (även Lucas som kommer från Djurskyddets katthem) har kattlucka och går som de vill, håller sig mest på tomten. Och de trivs! ;-)

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: RE: Re: Har du din katt som utekatt eller innekatt?

Inläggav Fragole » tis 17 jan 2017, 11:39

ClaesC skrev:Det är synd om katter som alltid är instängda, utan balkong, rastgård eller möjlighet till promenader (tänk själv hur det skulle kännas att aldrig få gå ut!)

Detta är så individuellt. Jag förstår att du då tycker synd om min ena katt som inte går ut på balkongen eller går ut på promenader. Jag skulle tycka mer synd om honom om jag tvingade ut honom eftersom han får extrem panik. Så mycket panik att han börjar urinera ofrivilligt.
Nu är det kanske inte riktigt till mig du menar eftersom mina katter har tillgång till övervakad utevistelse (balkong och ö sele), men detta är något min ena katt avstår från då han är för rädd. De gånger han sätter sin fot på balkongen far han panikslagen in igen så fort det kommer en bil (och vi bor bredvid en ganska så trafikerad väg).

Nä, jag tycker inte det är synd om dem. En bra och stimulerande innemiljö kan väga upp mycket mot en utevistelse. Och det är faktiskt inte alls katter som vill komma ut

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 17 jan 2017, 19:55

Min skygges må ha inätad balkong som han vill gå ut på .men jag skulle som sagt aldrig tvinga ut honom i sele och koppel då han skulle bli mycket rädd av det . Finns ju ingen mening med det .

vissa katter är väl för rädd och trivs bättre inne . har möt dvs utekatts ägare som försökt tvinga ut sina rädda katter vilket resulterar att katten springer in igen och vägrar gå ut .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » lör 04 feb 2017, 16:39

2 innekatter som kommer ha tillgång till balkong till sommaren (ska näta in den; har gjort halvvägs men balkongens utformning gör att jag måste skaffa nån slags stänger för att spänna nätet, det var oerhört mycket krångligare än jag föreställt mig att få upp det där j**la nätet). de har klösträd, vi leker med dem, de leker m varandra, ngn är nästan alltid hemma... de verkar glada; svansarna är uppe i luften för jämnan, de kommer och möter en i dörren spinnandes när man kommer hem och särskilt tjejen är extremt gosig och social (i detta nu ligger hon och håller om min arm med huvudet vilandes på mig).

ena katten föddes ute och hade hårt uteliv innan han kom till oss. han är 100% ointresserad av att gå ut (när jag kommer hem från jobbet står dörren öppen en liten stund och han spanar ut men sätter bara tassen nåt steg utanför dörren).

andra katten... ja du, vart ska man börja? provade gå ut med henne i sele 3 ggr. första gången var hon rädd men nyfiken, andra gången kan jag inte tolka hennes beteende för hon bara sprang runt (oklart om det var i vild panik eller lek?! hon är inte svårläst i vanliga fall men den gången var och förblir en gåta för mig), tredje gången fick jag tvinga ut henne och sen gömde hon sig i buskarna (icke önskvärt då det finns gigantiska råttor och råttgift där jag bor) och kom bara fram när en hund kom förbi som hon ville hälsa på. när ytterdörren står öppen går hon inte mot porten ut, utan upp i trappen när hon vill undersöka. jag tolkar detta som att hon inte är särskilt intresserad av världen utanför huset, men jag vet faktiskt inte. till våren kanske jag provar med sele igen. drömmen är att ha hus med trädgård de kan vara i men det alternativet ligger långt fram i framtiden.

Återgå till "Allmänt kattprat!"