Utekatt & mörker - Tacksam för tips & råd

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
maio
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Utekatt & mörker - Tacksam för tips & råd

Inläggav maio » mån 21 nov 2016, 22:37

Hej allihopa!
En av mina katter har börjat spendera allt fler sena kvällar och nätter utomhus...
Såklart har detta orsakat oro och ångest för mig då jag är väl medveten om att hon lätt kan bli påkörd :-(

Hon har redan ett reflexhalsband men det funkar inget vidare då hon är väldigt långhårig. Halsbandet syns inte alls igenom all päls! Jag har försökt hitta andra alternativ på nätet och har bland annat funderat på att köpa en reflexlampa för att sätta fast på halsbandet. Jag vet dock att reflexlampor främst är till för hundar och undrar då om det kanske påverkar henne negativt när hon är ute i mörkret ?
(t.ex. försämrar mörkerseendet eller blir en distraktion)

Den bästa varianten jag har hittat är Hurttas "Lifeguard säkerhetsscarf" (https://animail.se/khurttalifeguardsake ... frosa.html) till henne. Den är dock också till för hundar och är alldeles för stor för min lilla katt...
Det är kanske någon som känner till någonting snarlikt men som är lite mindre & kan passa en katt?

Jag är väldigt tacksam för alla tips då jag vill att min katt ska vara så säker som möjligt.
Tack på förhand!
Senast redigerad av maio mån 21 nov 2016, 22:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Utekatt & mörker - Tacksam för tips & råd

Inläggav eye of a tiger » mån 21 nov 2016, 22:48

Börja att hålla henne inne på nätterna . det är väl det tryggaste alternativet.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

maio
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav maio » mån 21 nov 2016, 22:51

Jag har verkligen försökt att hålla henne inne men ibland smiter hon ut när man går till jobbet på morgonen och kommer inte tillbaka förrän nästa dag... Nu på hösten/vintern blir det dessutom mörkt väldigt tidigt så hur jag än gör kommer hon vara ute när det är mörkt, även om det inte är på natten. :-(

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 21 nov 2016, 23:00

Bygg en sluss/alternativ sätt en hylla vid dörren. ett knepp från jackson galaxy som funkar här hemma.

. Hur mycket leker du med henne?
Får hon vippa lek dagligen /hjärn gympa?

Börja lära henne gå ut i sele och koppel så får hon ju gå ut under trygga förhållanden.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Inläggav Fragole » tis 22 nov 2016, 00:07

Jag skulle inte sätta på katten något som "dinglar" som en reflexlampa lätt göt. Risken finns art katten fastnar och det kan sluta illa.
Att köpa ett hundhalsband är inte heller att rekommendera då de oftast inte har säkerhetsknäppning som går upp om katten skulle fastna i något.

Tyvärr har jag inga förslag mer än att hålla katten inne under nätterna. Det känns inte jättebetryggangde att katten håller sig ute ett dygn i sträck. Jag skulle helst se katten minst två gånger per dygn (om mina nu hade varit utekatter)

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tis 22 nov 2016, 12:23

När mina katter var utekatter, så hade jag reflexband på dom. Ena katten är långhårig. Enda sättet att få reflexen att synas någorlunda väl var att ha halsbanden väldigt, väldigt lösa. Vilken innebär att några band försvann och ibland kom katterna hem med bandet runt magen.

För övrigt håller jag med om att försöka ha katten inne på natten. fasta måltider kan hjälpa där.

+sluss

Åhh -VIKTIGT: se till att reflexbandet har en del töjbar bit, så minskar risken att dom kväver sig men ökar risken att dom tappar bandet.
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » ons 23 nov 2016, 09:00

(Katter blir påkörda när det är ljust också)

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » mån 19 dec 2016, 17:57

Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tis 20 dec 2016, 09:24

kitecat skrev:https://www.djurkompaniet.se/hund/preparat-hund/reflexspray-horse-amp-pets-200ml

Det står visserligen att det är ofarligt men jag skulle inte använda det till katter som ju slickar sig rena till skillnad från hund och häst. Det finns vanliga katthalsband som fungerar som reflexer som jag skulle rekommendera istället. Det finns även halsband med en liten batteridriven dosa som blinkar i avsikt att synas bra i mörker, frågan är dock om inte katten skulle bli irriterad själv av det blinkande ljuset.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » tis 20 dec 2016, 10:33

Aziz skrev:
kitecat skrev:https://www.djurkompaniet.se/hund/preparat-hund/reflexspray-horse-amp-pets-200ml

Det står visserligen att det är ofarligt men jag skulle inte använda det till katter som ju slickar sig rena till skillnad från hund och häst.

Instämmer! Kul med nya produkter, men den där sprejen är nog inte avsedd för katter i första hand. (Sedan om någon kan ha nytta av den ändå på något vis... amen för det.)

Det finns många faror för katter som är ute i det fria, där vi bor är dock inte trafiken det värsta. Det är inte komplicerat som i stan med fräcka omkörningar och bussar som skymmer sikten osv. En enda smal väg finns det och man hör på långt håll om det kommer bilar.

Katterna har halsband med bjällra korta perioder om det är mycket fågelungar (i och utanför rastgården) men oftast prioriterar jag att de ska kunna gömma sig för rovdjur. Jag vill helst inte spöka ut dem i självlysande plingande tingeltangel utan tänker att de nog klarar sig bäst au naturel.

(Om en katt springer framför en bil vet jag inte hur mycket det skulle hjälpa med ett reflekterande halsband faktiskt? Ska bilisten hinna tvärnita eller styra undan? Risken är väl då att någon annan förolyckas istället?)

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 25 dec 2016, 14:24

Hemma vid så har vi katter som är ute när det är mörkt och deras ögon reflekterar ju MEN dom har en jävla tendens att kuta ut framför bilen när man kör förbi. Och jagar dom är dom ju ofta i jakttrans så dom utsätter sig för risker rätt friskt.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"