Lämna katterna/katten ensam?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Bengal & Bondkatt

Lämna katterna/katten ensam?

Inläggav angelicasamuelsson » sön 31 jul 2016, 20:23

Hej alla godingar, haft en bra helg?

Själv har det vart super, åkte ner till Kolmårdens djurpark & njuter av att veta att jag har ytligare 2v kvar på semestern :-)

Min fråga är ang att lämna katt ensam över några dagar?, jag vet att reglerna är att dem ska ha tillsyn 2 ggr per dag men kan man lämna dem över natten & hur många dagar ? & är de bättre lämna katten om den har en katt kompis eller klarar dem sig lika bra själva ?
Får ett riktigt dåligt samvete över att lämna mina 2 ensam på natten, ser ju dem som två små bebisar liksom men kanske är så att dem klarar de bättre än jag tror ? Jus bara att jag märkt att dem inte äter eller går på låda om jag inte är hemma.

Om jag tex åkt hemifrån ett par tim högst så när jag kommer så kutar den ena katten till lådan så fort jag kommer hem så förmodligen håller hon sig eller så har hon bara inte vart vaken & känt av något.

Men iaf, ni som har katter & mer erfarenhet. Vad anser ni? :rose:
angelica

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: Lämna katterna/katten ensam?

Inläggav ApanAnn » sön 31 jul 2016, 20:38

Jag skulle aldrig lämna dem utan tillsyn för mer än 12-14 timmar om jag kan hjälpa det. När vi skulle bort över helgen fick kissarna bo på pensionat. Om jag var borta över natten men kunde se till dem på kvällen och sedan direkt på morgonen skulle det kanske kännas ok, men inte längre än så.

Lagen finns av en anledning... Om en katt blir sjuk eller skadad och det går några dar riskerar du att ha en död katt.

Är det mer bortavaro än över dagen är det bara att ta med katten, fixa kattvakt eller boka pensionat.

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » sön 31 jul 2016, 20:45

ApanAnn skrev:Jag skulle aldrig lämna dem utan tillsyn för mer än 12-14 timmar om jag kan hjälpa det. När vi skulle bort över helgen fick kissarna bo på pensionat. Om jag var borta över natten men kunde se till dem på kvällen och sedan direkt på morgonen skulle det kanske kännas ok, men inte längre än så.

Lagen finns av en anledning... Om en katt blir sjuk eller skadad och det går några dar riskerar du att ha en död katt.

Är det mer bortavaro än över dagen är det bara att ta med katten, fixa kattvakt eller boka pensionat.

Hej.

Förstår hur du tänker, men jag har fattat de som att katterna mår bättre i deras hemmiljö & revir än att dra dem till ett
pensionat? Men jag kanske har fel?
angelica

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » sön 31 jul 2016, 21:00

När jag har varit borta mer än 12 timmar har jag alltid fixat någon som kommer och ser till mina katter. Har någon av mina katter varit dålig innan jag ska bort, brukar jag som regel ställa in och stanna hemma.
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Sarilus
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Sphynx, cornish rex, snowshoe

Inläggav Sarilus » sön 31 jul 2016, 21:01

Över natten har jag inga problem alls att lämna katterna. De är ändå "ensamma" varje natt då de inte får vara i vårt sovrum pga allergi. Om vi varit borta hela dagen eller så tycker jag ofta att de springer på toa och äter när vi kommer hem precis som du beskriver, men det tror jag beror på att de legat och sovit hela dagen bara, för sen brukar det bli full fart på kvällen!

Vi har varit bortresta i upp till en vecka och då haft kattvakt som kommit morgon och kväll och tömt kattlådor/gett mat och stannat en stund för lite gos och lek. När vi kommer hem efter en sån vecka är de väldigt kelsjuka, men annars tror jag inte att det går nån nöd på dem. När vi var borta i en månad däremot fick de bo hemma hos kattvakt.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » sön 31 jul 2016, 21:05

Lagen är ju väldigt tydlig, tillsyn 2ggr/dygn.

Dock kan jag väl medge att jag vid ett fåtal tillfällen lämnat mina tre utan tillsyn i ca 24h. Det händer inte ofta kanske en gång per 1-3 år, dvs inget jag satt i system. Dessutom spenderar jag tiden jag är borta med att nojja över dem och ha dåligt samvete, så jag får oftast inget ut av att vara borta...
Helst ser jag till att en kompis eller granne tittar till katterna ett par ggr om dagen. (Kan tipsa om att lägga ut en trevare här, jag har kattvaktat över några dagar till med-forumister och det har gått hur bra som helst.)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 31 jul 2016, 23:52

angelicasamuelsson skrev:

Hej.

Förstår hur du tänker, men jag har fattat de som att katterna mår bättre i deras hemmiljö & revir än att dra dem till ett

Som de övriga har sagt. Lagen säger tilsyn 2 gånger per dag. Detta gäller både för inne och utekatter .

Vad som helst kan hända när man är borta och går det riktigt illa, så kan katter behöva få snabbt hjälp . Katter har också behov att få ha den mänskliga kontakten ,även om de är två .

Sen kan de ju visa behovet på olika vis.

Så vill/kan man inte sätta katter på pensionat .

Så då är det bara att skaffa en kattvakt eller så får man stanna hemma .

Jag har inga direkt problem att lämna mina katter på dagen när jag jobbar ,då det handlar som mest om 9 timmar . Men lite noj och tänkande på dem blir det .

Mina äter duktigt och går på toa och leker förmodligen en en hel del när jag är borta .
Men på kvällarna/nätterna är det svårare .Då katterna är vana att ha mig hemma och få lek och sällskap. Så jag har inte varit borta någont på flera år. Både för att jag nojar och för att jag inte haft någon kattvakt.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » mån 01 aug 2016, 21:22

angelicasamuelsson skrev:Hej.

Det är viktigare för mig att de blir bra omhändertagna, och vi kunde ha med lite filtar och klös och saker som luktade hemma.

Klart de skulle välja att vara hemma med oss istället för pensionat om de fick välja själva, men pensionatet är mycket bättre än att lämnas ensamma hemma vind för våg. En kompromiss kan ju vara att skaffa kattvakt, men vi hade inte den möjligheten denna gången.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 01 aug 2016, 21:32

Att lämna små livliga yrväder mer än en vanlig arbetsdag vågar jag inte. Det är mkt som kan hända när katterna är ensamma. Slutet på mina katters tonårsperiod höll på att sluta helt förskräckligt. Strax innan jag kom hem från jobbet försökte hankatten hoppa tvärs över trapphuset i vår villa men misslyckades med hoppet så han föll 2 våningar ner i trappan. Änglavakt så han slog inte ihjäl sig utan klarade sig undan med skador i näshålan, blödningar innuti bröstkorgen/lungsäck och ordentlig hjärnskakning. Han låg först på intensivvårdsplats på djursjukhuset i ungefär ett dygn och sedan ytterligare några dagar på djursjukhuset. Senare fick han även ont i ryggen som sannolikt orsakades av fallet. I mer än ett år efter fallet var han ordentligt mörkrädd så vi fick skaffa nattlampor.

Hade jag varit bort ett helt dygn hade jag kommit hem till en död katt :-( Kattungar och tonårskatter är väldigt ivliga och när dom är tonåringar tror dom tydligen att dom kan flyga.

Jag lämnar aldrig mina katter ensamma längre stunder än en normal arbetsdag. Fick innan olyckan höra mkt om vilken hönsmatte jag var men efter det blev det tyst på sådana kommentarer.
Bild

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » mån 01 aug 2016, 21:45

Jag tror att det längsta jag varit borta från Nikita är ca 19-20 timmar men då nojade jag en hel del. Det var när jag åkte bort över dagen när vi var på landet men pappa och annan familj var där - ville inte släpa med mig henne till Stockholm tre timmar vara ensam i lägenheten mesta delen av en dag och sedan ut till landet igen. Blev lite sur eftersom de släppt ut henne när jag kom tillbaka, men som tur är så går hon inte långt från huset, men jag vill vara med när hon är ute.

Ang att baJsa när matte kommer hem, Nikita gör det gladeligen just när jag kommit innan för dörren efter att inte ha bajsat sedan dagen innan när jag just kommit hem, ja förutom när jag lagat något riktigt gott och just ska börja äta (särskilt om man har gäster) :roll:

Som sagt, tillsyn två ggr om dygnet, inte för att det är lag utan för att det är det enda rätta att göra. Du kan alltid göra som min syster, bli kompis med grannen och sedan är det lätt för hen att titta över och gosa katt och ev vattna blommor. Och när grannen sedan är bortrest så återgäldar du tjänsten :grin:

Användarvisningsbild
Hanzki
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Ragdollen Zune

Inläggav Hanzki » tis 02 aug 2016, 08:43

Eftersom jag går hemma hela dagarna så är Zune väldigt sällan ensam. Som mest har han varit själv 4-5 timmar några ggr. Jag tror att han tycker det är skönt att slippa "gubbfan" då och då. :grin:
Betjänt åt Zune

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 05 aug 2016, 15:43

Hej igen.

De va nämligen min mamma som ville lämna sin pisse ensam över helgen & kände att jag ville veta mer om hur de gått för andra. Så tack alla för svar,
Min mor lämna nu katten över helgen, fredag-söndag & jag får åka ner ett par gånger över helgen & han är 4 månader men nu undrar drar jag vore det dumt & ta med han hem till mig? Vi har 2 kattungar.

:rose:
angelica

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » fre 05 aug 2016, 17:43

Oj. Ett par gånger över helgen. En kattunge.
På tok för lite!

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 05 aug 2016, 17:46

Jag skulle ta hem kattungen till mig .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 05 aug 2016, 18:01

Spatborg skrev:Oj. Ett par gånger över helgen. En kattunge.
På tok för lite!

Det står att de ska ha tillsyn 2 gånger per dag vi är där 3 gånger freda lörda & söndag är de för lite?
angelica

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 05 aug 2016, 18:02

eye of a tiger skrev:Jag skulle ta hem kattungen till mig .

Tänker ju på att vi har våra två honor & ifall de blir mycket fräs & morrande om inte han har det bättre hemma hos sitt på sitt revir ?
angelica

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » fre 05 aug 2016, 18:09

På tok för lite!

Det står att de ska ha tillsyn 2 gånger per dag vi är där 3 gånger freda lörda & söndag är de för lite?

Menar du att ni är där tre gånger per dag?
Jag tänker att det är en liten katt. En bebis. Ta hem och ha i ett eget rum om du är orolig för dina katter.

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 05 aug 2016, 18:11

Spatborg skrev:
På tok för lite!

Menar du att ni är där tre gånger per dag?
Jag tänker att det är en liten katt. En bebis. Ta hem och ha i ett eget rum om du är orolig för dina katter.

Han fyller 5 månader snart, japp vi är där på morgon middag & kväll.
angelica

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 05 aug 2016, 18:17

Tänker ju på att vi har våra två honor & ifall de blir mycket fräs & morrande om inte han har det bättre hemma hos sitt på sitt revir ?

Ni kan ju ordna ett rumm för honom så han får vara där. Är han och honorna okasterade så bör de hållas åtskilda
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 05 aug 2016, 18:20

eye of a tiger skrev:

Ni kan ju ordna ett rumm för honom så han får vara där. Är han och honorna okasterade så bör de hållas åtskilda

Asså redan? dem är ju bara kattungar, dem är 4 månader & 2 v ungefär. är de så stor risk för parning ?
angelica

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 05 aug 2016, 18:39

eye of a tiger skrev:

Asså redan? dem är ju bara kattungar, dem är 4 månader & 2 v ungefär. är de så stor risk för parning ?

Tösen blev könsmogen vid 5 månader.

Har läst att det kan ske tidigare än så.
Jackson Galaxy

Bild

Ida
Kattunge
Kattunge

Inläggav Ida » fre 12 aug 2016, 20:33

Jag skulle ALDRIG lämna en kattunge hemma ens 12 timmar. Jag blir nojig bara min bebis är hemma 4 timmar (det är det längsta hon varit ensam hittills). Det är såklart lätt för mig att säga eftersom jag jobbar natt och min sambo jobbar dag och därtill oftast hemifrån, men man kan skaffa kattvakt eller ha katten på pensionat. Även om lagen säger tillsyn 2 ggr/dag (vilket för övrigt gäller friska, vuxna katter - är det kattungar ska man enligt lag se till dem oftare än så) så tycker jag inte det är rimligt att titta till katten ett par gånger om dagen bara.

Användarvisningsbild
angelicasamuelsson
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav angelicasamuelsson » fre 12 aug 2016, 22:04

Ida skrev:Jag skulle ALDRIG lämna en kattunge hemma ens 12 timmar. Jag blir nojig bara min bebis är hemma 4 timmar (det är det längsta hon varit ensam hittills). Det är såklart lätt för mig att säga eftersom jag jobbar natt och min sambo jobbar dag och därtill oftast hemifrån, men man kan skaffa kattvakt eller ha katten på pensionat. Även om lagen säger tillsyn 2 ggr/dag (vilket för övrigt gäller friska, vuxna katter - är det kattungar ska man enligt lag se till dem oftare än så) så tycker jag inte det är rimligt att titta till katten ett par gånger om dagen bara.

jag tror det är väldigt individuellt & att man känner nog sin katt & vad den klarar av eller inte, sen absolut att dem ska ha tillsyn men sen som du säger, man jobbar ju & jag jobbar tec 8h & ingen är hemma så dem måste ju klara sig.
tex jag kan va borta hela dagen och komma hem & våra katter tittar liksom på mig & bara " jaha har du vart borta "
liksom dem bryr sig inte om jag är hemma eller borta. sen förstår jag dig, är också super nojig! skulle inte kunna lämna mina över natten, dem är ju som ens bebisar.
angelica

EmilyR
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav EmilyR » ons 31 aug 2016, 22:58

Är det någon som använt sig av City Kattvakten? Jag åker bort några dagar senare i september och min ordinarie kattvakt är också bortrest! Man vill ju lämna ansvaret till någon man litar på.

petitlafleur
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav petitlafleur » ons 18 apr 2018, 08:03

...........ja, det finns ju som sagt en lag av en anledning. Jag har också funderingar på om jag kan lämna min Mozzie hemma över natten. Jag har haft honom hos en granne tidigare men han visar tydligt att han inte gillar det upplägget. Om man har tillsyn både på kvällen och morgonen borde det kanske vara ok??

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 18 apr 2018, 08:10

Tillsyn morgon och kväll och att lämna katten hemma i sin tillvanda miljö är en bra lösning. Framförallt om det bara rör sig om någon/några dagar då det ofta blir mer stressande för katten att flytta på sig.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Allmänt kattprat!"