Från katter till katt.... (Och tillbaka. 21/5)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Från katter till katt.... (Och tillbaka. 21/5)

Inläggav Spatborg » ons 11 maj 2016, 10:39

Det här är mina katter.

Bild

Tina Tuborg, världens räddaste. Katthemskatt.
Shinobi Spaten, världens knäppaste. "Du får en av oss"-katt.

Jag har inte ropat "godis" på en vecka. Godis, frukost, och sitt är allt jag lyckats lära dem på fem år. Eller ja, allt jag orkade. Godis funkar alltid.

Den här resan började för exakt en vecka sen med "Shinoobiii, Tiinaaa. Godiiiis!" (Klockan är halv 8 nu när jag börjar skriva. Få se när/om det blir klart...) De flög in i köket!
Jag lurade in Tina i väskan. Som hon kämpade! Hela jag blev täckt med hennes päls, hon fällde massor när hon blev stressad. Först sele, sen väska. Inga risker!
Nobi var lätt. In i buren. Klart.

De skulle till tandläkaren. Han med så mycket tandsten att man knappt såg vissa tänder. Hon med en illröd rand längs med tanköttskanten. Inte så mycket tandsten, togs förra året när veterinären misstänkte FORL. Röntgen visade ingenting.

De åkte iväg med husse. Vid ett-tiden ringde han. Tina hade FORL, de får dra tre tänder. Tandrötterna var borta! Nobi hade två lösa tänder som de pillade ut utan att ta betalt.
De kom hem klockan sex. Hon väldigt väldigt vinglig. Mycket värre än förra året. Han väldigt påverkad, låg orörlig med tungan ute. Jag trodde att han var död. Läste deras papper. Hon -tandresorption. Han - lindrig resorption. Oväntat. Chock. Inte Nobi! Älskade lilla Nobi!!
Han bara låg där. Orörlig. Tina var panikslagen, hon skulle bort bort bort såg det ut som. Bort från det onda. Försökte ställa sig upp. Välte. Upp. Välte. Upp. Välte. Men man såg ändå lite liv. Lite vilja. Lite styrka i henne. Han var utslagen.

Jag fick i henne lite mat. Han var ointresserad. Jag hjälpte henne att kissa. Han låg där. Jag tvättade henne. Matade på nytt. Höll över lådan. Krafsade i sanden för att hon ska förstå vad vi gör där.
Han låg orörlig.

Jag gick och la mig med bebisen och husse stannade hos dem. Han kom upp vid midnatt och jag gick ner. Shinobi var tillbaka. Återställd. Glad nyfiken jobbig. Tina mycket bättre. Fortfarande vinglig men lyckades i alla fall ta sig runt. Lyckades gå några steg innan hon välte. Vi åt, kissade, bajsade. Hon var som när hon kom från tandläkaren förra året, vinglig men ändå ok. Hon var på bättringsvägen.
Jag stannade hos henne tills bebisen vaknade, sen gick jag ner igen när hon somnade om.
Gav mat en gång i timmen, ibland ville hon ha, ibland inte. Vid åtta tiden tyckte jag att hon var lite slö. Trött tänkte jag. Vid nio tiden låg hon under fåtöljen (igen!). Hon gömde sig där. Det var lite hennes grej. Jag gav lite mat och lät henne ligga kvar där. Kl tio skulle jag ge metacam och lite mat. Hon kändes som en trasdocka när jag drog fram henne. Benen var inte alls med. Tina låg på mage med utsträckta ben. Försökte inte ens gömma sig!
Jag ringde veterinären (en annan klinik, den hon opererades på hade stängt) och de tyckte att vi skulle åka in.
Husse åkte in, jag fick vara med bebisen.
Veterinären hade aldrig sett nåt liknande. De fick vänta på neurologen. Vi hade egentligen inte råd med det här, men det löste sig efter några telefonsamtal. De undersökte Tina och kom fram till att hon har skada på storhjärnan. De visste inte om det hade med operationen/sövningen att göra. Hon hade inte ont sa de men hon var väldigt väldigt stressad. Inte konstigt, Tina ÄR alltid stressad och det blir knappast bättre av att vara hos veterinären och inte kunna röra sig.
De ville ha kvar henne för att se till att hon fick i sig mat och vatten. Men då hon inte hade ont, men var stressad och rädd, tog vi hem henne.

Vi diskuterade hur vi skulle gå vidare. Veterinären ville ta prover och magnetröntga hjärnan. Vi behövde fundera på det. Vi hade ju löst det ekonomiska men jag visste inte om jag kunde utsätta Tina för allt det där. Veterinären sa också att det kunde handla om allt mellan ett blodprov och alla undersökningar de kunde komma på, det fanns inga garantier.

Husse ville testa allt. Tina var min från början men så fort han dök upp glömde hon att jag fanns, hon blev hans. Och han hennes.
Jag mindes att jag hade lovat henne athon skulle slippa veterinärer och undersökningar och sån stress. Vi behövde fundera. I hemgångspappre skrev de att det inte var etiskt försvarbart att behandla om hon inte blev bättre inom några dagar.

Vi hämtade hem en förlamad Tina. Vi vakade hela natten. Vände på henne då och då. Gav mat och vatten, höll henne över lådan, krafsade i sanden.
Hon lyckades ta sig till lådan och kissa när jag var uppe hos barnet. Jag tvättade henne, la henne så som hon brukade ligga, gav mat och vatten. Jag hade bestämt mig. Hon skulle slippa leva. (Ändrade mig var femte minut tror jag)
Jag tänkte på rådjursbebisen Erik som vi hittade förra året. Vi lyckades inte ge den mat, Erik dog ensam, kall, och hungrig. (Vi fick dit en jägare till slut)
Tina skulle inte dö hungrig.
Inte vara ensam sin sista natt.

Morgonen var vidrig. Husse bröt ihop efter samtalet med veterinären - jag klarade inte av att ringa. Sen bröt han ihop när vi var på väg dit "hon måste få gömma sig" upprepade han.

Det var sorgligt men vackert.
Jag la henne på papperslakan, men tog bort det, hon skulle få somna in på sin filt. Skit samma om den blir nerspydd. Vi klappade henne. Jag sjöng för henne. Bebisen var överlycklig för hon hade aldrig varit så nära Tina.
Husse gick ut med barnet. Jag tackade Tina för att hon valde oss. Bad om förlåtelse. Sa massa töntiga saker som jag inte vill skriva här.
Sen fick husse prata med henne.
Sen kom veterinären tillbaka.
Sen var det över.
"Jag hör inga hjärtslag". 10.25

Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Re: Från katter till katt

Inläggav Spatborg » ons 11 maj 2016, 11:10

Tina somnade in fredagen 6/5. Dan efter, lördag 7/5 var det fem år sen jag hämtade hem henne.

Kliniken hon opererades på hade stängt över helgen, 4 dagar!!! Vi ringde, mejlade, åkte dit och bankade på dörren. De var på utbildning hela fredan.
På det andra stället visste de inte vad de skulle göra, de visste inte vad som hade gjorts med henne. De ville ha kvar henne för observation, men de skulle inte behandla.

Jag plågas av miljoner "tänk om". Tina och Shinobi hade tid för tandsanering i april men jag missade att ta bort maten på kvällen så vi fick boka om.
Hade jag inte klantat mig hade det säkert gått bra och Tina hade varit hos oss idag. Tänk om...
Hade jag kollat i kalendern hade jag sett att att torsdagen var röd dag, då hade jag inte bokat tid på onsdagen. Hade jag vetat att de skulle stänga i fyra dagar hade jag bett att få papper på allt som hade gjorts och sagts och tänkts.
Det är inte säkert att det hade hjälpt men tänk om.......

Maken pratade med dem i måndags, frågade vad de hade gett henne. Fick undvikande svar och något om "samma som alla katter får, inga konstigheter". Jag har mejlat och bett att få deras journaler. De har inte svarat än.

Det går upp och ner. Jag är mer ledsen för hur hennes liv har varit än att hon är död. Tror jag.
Katten Shinobi har gått ner 300 g på en vecka. Sorg eller tänder, svårt att säga. Går han ner mer får vi åka in (inte till samma ställe)
Den enda glada är bebisen. Har gått och tokflinat hela veckan, antagligen för att göra oss glada. Men hon letar efter Tina och när nån ropar på Shinobi så ropar hon på Tina.
Vi andra har inte ropat på Tina på en vecka.

Tina var cool och rädd och knäpp och söt och skrämmande. Hon var underhållande. Hon jamade högt och klättrade högt och spann högt. Hon var högljudd ibland, men oftast tyst och osynlig. När hon fick kattfnatt var det bäst att söka skydd.
Tina var bäst.
Tina är bäst. Och älskad. Och saknad.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 11 maj 2016, 11:16

Vad hemskt. :cry: vekligen fin Tina
Beklaga sorgen :rose:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 11 maj 2016, 11:41

:rose: :consoling:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 11 maj 2016, 12:28

Vad fruktansvärt det måste ha varit för er!
:rose: :consoling:

Totta
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Somali + hund

Inläggav Totta » ons 11 maj 2016, 13:01

Så hemskt :rose: .
(Jag frågade i fb-tråden om ni vet om hon fick metadon. Francis slutade andas av det när hans tänder kollades, och det visade sig att hans syster inte heller tålde det. De fick iaf igång honom rätt fort, och han repade sig men med en lunginflammation som följd av att ha fått ner vätska i lungorna. Han har dock delvis förändrats i humöret efter det, små saker som är permanenta. Veterinären kunde ju inte veta att han inte skulle tåla detta, men iaf.)

Ni borde verkligen inte klandra er själva för detta.
Pixie SOM n, f 2008
Francis SOM p, f 2009
Havalina SOM a, f 2012

Persson SBI a 1990 -2008, Ronja SOM n 1990 - 2006, Moix SOM p 1991 - 2004, Zelig svart husis 1995 - 2007, Chap rödtabby husis 1983 - 1990, Wham svart husis 1983 - 1986, Tusse SIA n 1969 - 1971

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » ons 11 maj 2016, 13:46

Jag vet inte vad de gav henne men jag googlade metadon och biverkningar.
Överdos kan leda till bakbensförlamning. Har sökt och sökt och sökt men hittar inte om det är övergående eller bestående. Tänk om..

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 11 maj 2016, 14:14

Så fruktansvärt för er :cry:

Får ni inte ut hennes journal så anmäl till ansvarsnämnden, då tar dom in journalen.

Katter ska ju alltid intuberas vid tandingrepp såsom tandstensborttagning. Det finns tyvärr exempel då sådant gått fel hos människor med hjärnskador som följd.

Kan inte ens tänka mig hur vidrigt att lämna en frisk katt och så händer ngt så här illa :-(

:rose:
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » ons 11 maj 2016, 14:30

Surfade glatt runt, blev nyfiken på tråden läste några rader och reagerade bokstavligen med att försöka värja mig mot skärmen, typ som när man håller händerna för ögonen när man ser skräckfilm. Klarar faktiskt inte att läsa varje rad.

Så hjärtskärande beskrivet - exempelvis om bebisen som är glad och går och ropar.

Sorgligt och vackert! :rose:

Användarvisningsbild
Rinka
Überkatt
Überkatt
Katt: 2xRAG

Inläggav Rinka » ons 11 maj 2016, 16:41

Beklagar sorgen :-( :rose:
Bild

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Inläggav Jenny_E » tor 12 maj 2016, 01:31

Usch, beklagar. Saknaden är hemsk. Fick själv nyligen ta bort vår katt, mer väntat men sorgligt.

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » lör 14 maj 2016, 20:40

Stor kram Spatborg! :rose:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » sön 15 maj 2016, 04:02

Tack

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » mån 16 maj 2016, 13:24

Har mejlat kliniken igen.
Får inget svar därifrån. Man undrar ju...

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » tis 17 maj 2016, 20:06

Men fy vad hemskt. sitter och gråter :(

Vackert och sorgligt. Jag beklagar sorgen

...och illa av kliniken att inte ens vilja svara. :cry:
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tis 17 maj 2016, 21:04

Läste tråden idag. Sitter nu med tårar i ögonen, beklagar sorgen.
:rose:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » ons 18 maj 2016, 09:07

Tack.
Tina kom hem igår. Hon är i sin piff (bädd) med favoritleksaken. Lampan är tänd, annars blir det kallt.
Min bebis finns i en urna, det är så ofattbart.

Har skrivit till kliniken på fb också. Ser att de har läst men de ignorerar mig. Jag får väl åka dit.

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » tor 19 maj 2016, 14:43

Men alltså, det låter ju helt bedrövligt. Klart ni måste få svar! :(

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tor 19 maj 2016, 16:34

Nu har de skickat.
Men jag vet inte längre om jag tror på nåt de säger/skriver.

Användarvisningsbild
Anniz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: -allergisk.

Inläggav Anniz » tor 19 maj 2016, 19:10

Beklagar sorgen. :rose:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » fre 20 maj 2016, 14:03

Idag kom journalkopian och ett brev, skrivet på ett sätt som får mig att tro att nån från kliniken finns här. Allt är ua, förutom en grej, hon åkte hem för tidigt. Men det hade de informerat oss om.
Skitsnack, de sa redan på morgonen att katterna skulle hämtas vid fem.
Läser återigen "har ni frågor är ni välkomna att höra av er på..." men de glömde, eller ska jag säga ni glömde säga att ingen kommer svara. På fyra långa dagar.
Jag hatar er. Av hela mitt svarta hjärta. Jag önskar att varenda en av er (kliniken. inte forumet) får känna det jag känner nu. Så länge ni andas.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 20 maj 2016, 14:12

Jag tycker du ska anmäla dom om du inte har gjort det. Gaanska suspect att de inte vill svara och inte skriver ut vad de har gett
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » fre 20 maj 2016, 14:17

Det står där vad hon har fått.
Jag förstår att saker kan gå snett. Men hur lätt är det att tänka så när det gäller ens familj?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 20 maj 2016, 15:06

Jag håller med Eye, jag hade anmält till vetrinära ansvarsnämnden. Hur man gör står på deras hemsida.

Att förlora sin familjemedlem så här måste vara som att få sitt hjärta slitet ut ur kroppen :cry:
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » fre 20 maj 2016, 15:23

Lite så ja.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » fre 20 maj 2016, 16:12

Pm.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 20 maj 2016, 18:30

Du har PM.
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Re: Från katter till katt.... (Och tillbaka. 21/5)

Inläggav Spatborg » lör 21 maj 2016, 13:38

Idag är det 15 dagar sen min fina Tina fick somna in. Ingen i världen kan ersätta henne, men vi var helt enkelt tvungna att skaffa en till katt. För att inte bli galna antar jag.
Och för Shinobis skull!
Saknaden efter Tina är inte en millimeter mindre. Och det är inte Elvis uppgift att laga oss. Men det är allas uppgift att göra varandra lite gladare.
Det här är Elvis
Bild
När Tina dog sa min man att ska vi skaffa flera katter så får det bli från katthem. Han som tjatade om ryssar sen han såg en på nån kattutställning för 3 år sen.
Vi träffade Elvis i söndags. Hämtade igår.
När vi åkte dit kände jag ingen glädje alls. Var mest rädd att Tina skulle titta ner från sin moln och tycka att jaha, redan? Sen när vi kom till hemmet så kändes det mycket mycket bättre, jag såg en katt som skulle få ett bättre liv.
Nu pendlar jag mellan "fina söta fantastiska Elvis" och "mehh.. du är inte ens prickig"
Tina var mycket mindre. Och prickigare. Och svartare.
Vi blir nog kompisar med tiden, Elvis och jag.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » lör 21 maj 2016, 14:05

Spatborg skrev:Saknaden efter Tina är inte en millimeter mindre. Och det är inte Elvis uppgift att laga oss. Men det är allas uppgift att göra varandra lite gladare.

Helt rätt beslut!
Elvis. :love:

Har en liknande nätdörr som vi tagit upp från källaren nu. Röjde och slängde grejer förra helgen, den här behöver vi ju inte längre sa husse och la den i slänghögen. Vi har inte haft syskonen separerade på evigheter. Jag lyckades rädda kvar den, dumt att slänga något som har de rätta måtten till flera dörröppningar här hemma... tänkte om vi skulle få hit hantverkare eller så.

Nu sitter den på plats för att ge skydd åt Knuttes dränage.

Knutte blev både sederad och sövd med narkos... men han är extremt tapper och kämpar på för att kunna komma tillbaka som familjens glädjespridare nummer ett.

Kram från oss! :heart: :heart: :heart: :heart:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » lör 21 maj 2016, 15:12

Tack. Är Knutte hemma? Gick allt bra?

Elvis verkar trivas. Hon sov hos husse, imorse fick hon gå runt och nosa nosa nosa.
Bebisen kallar henne Tina.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » lör 21 maj 2016, 16:22

Va??? Är Elvis en hona??? Det hade jag aldrig trott utifrån bilderna. :smile:
Underbart vacker iaf. Jag ääälskar stora katter. Små också, för den delen.

Ja, Knutte fick vi med oss samma dag. Underbart bemötande på kliniken, mycket finkänsligt av dem att snappa upp önskemålet om att inte lämna honom där. Jag fattar ju att det krävs ibland, men lite kontrollfreak är jag nog allt.

Det verkar ha gått bra. Prognosen är god gissar jag. Återbesök på måndag för kontroll och borttagning av dränage. (Tvivlar på att slangen kommer att sitta kvar till dess dock, Knutte tycker den ska bort snarast.) Han är vid gott mod.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » lör 21 maj 2016, 16:33

Elvis är en tjej ja. Enligt hemmet, jag har inte kollat (vet inte vad man letar efter på en katt...)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » lör 21 maj 2016, 17:40

Grattis till Elvis! Så söt hon är. :rosekiss:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 21 maj 2016, 18:05

Fin är hon.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » ons 09 nov 2016, 19:25

Fick brev från ansvarsnämnden. "Undertecknad motsätter sig anmälan"
Nu ska jag försöka skriva nåt annat än DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE förbannade rövskallar. För det är lite så jag känner.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 09 nov 2016, 21:32

Spatborg skrev:Fick brev från ansvarsnämnden. "Undertecknad motsätter sig anmälan"
Nu ska jag försöka skriva nåt annat än DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE DRA ÅT HELVETE förbannade rövskallar. För det är lite så jag känner.

Förstår att du blir arg. Men att den anmälda skriver så är nog tyvärr vad som brukar ske. Jag hoppas att när ansvarsnämnden fattar beslut ett korrekt beslut och att veterinären får en varning.

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 10 nov 2016, 07:24

:consoling: . Håller tummarna att vetrinären får en varning
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Magica de Hex
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Fluffisar och gostroll <3

Inläggav Magica de Hex » lör 12 nov 2016, 06:40

Men vad?!! :shock:
Vilket dåligt bemötande ni fick från veterinären!

Vi får alltid ett sökarnummer som vi kan ringa när vi hämtat katter som fått narkos efter operationer eller andra ingrepp så konstigt att ni inte fick nåt sånt.... :-?
Den kliniken har verkligen skött det hela dåligt! :swear:

Men Grattis till söta Elvis :rosekiss:
Säljer Kevin Murphy Hydrate me rinse på Köp & sälj - forumet

Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » lör 19 nov 2016, 16:36

De skriver att det går att hitta andra
Veterinärer på deras hemsida.
Det är liksom... wow... finns det andra veterinärer? Menar ni det? :roll:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » sön 07 maj 2017, 08:49

Ett år och en dag har gått.
I förrgår fick jag sms från kliniken där Tina opererades. De fyller 10 år och vill fira detta med bla-bla...

Återgå till "Allmänt kattprat!"