Frasse & Frejas tråd

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Re: Frasse's tråd [8/11]

Inläggav KattenOxå » mån 12 dec 2016, 14:06

lindak skrev:Bild

Jag är mållös! :frissa: Vilken utstrålning han har!
Jättefina bilder, Linda! Den översta i bildsviten är ju underbar med de där stora ögonen och vinklade öronen!

OT: Vad är pumlor?
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 12 dec 2016, 14:22

KattenOxå skrev:
lindak skrev:Bild

Jag är mållös! :frissa: Vilken utstrålning han har!
Jättefina bilder, Linda! Den översta i bildsviten är ju underbar med de där stora ögonen och vinklade öronen!

OT: Vad är pumlor?

Hihi ja han är rätt charmig :smile:

Pumlor :-D
Bild

KattenOxå skrev:Okej, den där rejäla tejpningen kan nog ställa till en del problem, men annars har jag en hälsning från Knutte här:

- Halloj Frasse, hur har du det där uppe i norr, mycket snö i din rastgård? Coolt med träd inomhus, det har inte vi. Jo förstår du lillkillen, med paketöppning gör man så att man börjar med en valfri hörna och sätter i huggtänderna där från sidan liksom, och så gnager man tills man får upp en öppning och sedan utgår man därifrån och river upp lådan tills man är nöjd. Jag brukar hjälpa min matte att öppna paket från Amazon och Zooplus. Syrran hjälpte henne en gång att slå in paket, det var fel att göra i julstressen... man får aldrig skrynkla med omslagspapper och strimla presentsnören på sånt som ska ges bort!

Med vänlig hälsning, Knutte. :angelic:

Shhh! Berätta inte hur man ska göra :smile: :pfft:

Än så länge nöjer sig Frasse med att äta upp sin Zalando kartongkoja :hi5:

Frasse vägrar gå ut i sin kattgård, han blir blöt och kall om tassarna ju :swear:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » mån 12 dec 2016, 16:02

lindak skrev:
KattenOxå skrev:Okej, den där rejäla tejpningen kan nog ställa till en del problem, men annars har jag en hälsning från Knutte här:

- Halloj Frasse, hur har du det där uppe i norr, mycket snö i din rastgård? Coolt med träd inomhus, det har inte vi. Jo förstår du lillkillen, med paketöppning gör man så att man börjar med en valfri hörna och sätter i huggtänderna där från sidan liksom, och så gnager man tills man får upp en öppning och sedan utgår man därifrån och river upp lådan tills man är nöjd. Jag brukar hjälpa min matte att öppna paket från Amazon och Zooplus. Syrran hjälpte henne en gång att slå in paket, det var fel att göra i julstressen... man får aldrig skrynkla med omslagspapper och strimla presentsnören på sånt som ska ges bort!

Med vänlig hälsning, Knutte. :angelic:

Shhh! Berätta inte hur man ska göra :smile: :pfft:

Frasse vägrar gå ut i sin kattgård, han blir blöt och kall om tassarna ju :swear:

My bad. :oops: Knutte sa faktiskt "Finns det ingen spoilerfunktion som på Flashback, det här kanske inte är så lämpligt för alla att läsa?"

Angående utevistelse så finns det kläder som gör det mera uthärdligt!
Vi var ute igår två människor och två katter, och det var perfekt orörd nysnö att springa fort fort fort i. Inte jättekallt heller, men Fräulein hade faktiskt en tomterock på sig medan hon bara satt och väntade på att Husse skulle skotta klart. Rosewood från Zooplus i strl medium. Båda katterna kan ha den, men lite kort på sidorna åt Knutte är den, ska köpa en large till honom. Medium är lite lång i ryggen åt syrran, men det är lätt att korta av med ett veck eller något sånt, gissar att det kommer att bli så med den större storleken åt Knutte men men...
Plagget gillades från första stund av Knutte. Syrran behövde en inkörningsperiod med några provningar först, hon trodde hon skulle para sig när den stora tjocka luddiga grejen kom uppifrån, bakifrån och sedan stramade runt framkroppen. :smile:

Det går alltså käpprätt utför här... jag har börjat köpa hundkläder åt katterna. :smile:

Bild
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Frasse's tråd [12/12]

Inläggav Starwatcher » mån 12 dec 2016, 16:37

Orörda paket??? Prickisarna tittar på varandra mkt undrande. Paket sliter båda Prickisarna upp på nolltid. Båda två anser att paket är självklart till dom och därmed ska paketen öppnas direkt. Dom tipsar om en annan metod dvs man tar fram några klor och slitsar upp paketet, därefter sticker man ner tassar och drar upp allt.

Hur som helst anser Tösen att Frasse är en mkt klok ung kattpojke som har vett att förstå att man inte ska gå ut i det här hemska vädret :smile:

KattenOxå - jättesött med så fina hundtäcken :hi5: Tråkigt nog avskyr mina katter att ha allt som ens påminner om täcken eller kläder. Eftersom jag helst undviker att bli patient respekterar jag givetvis deras önskan om att få slippa :oops: Ett enda undantag har hankatten gjort, när han hade ont i ryggen gick han glatt omkring med en liten varm handduk över ryggen. Mattes fritid gick åt att värma handdukar då .

Jättefina Pumlor, Lindak :-D Men pumlorna ser hemskt ömtåliga ut 8-[
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 12 dec 2016, 17:13

Pumlor är julgranskulor, bara ett annat namn :) här har vi bara i plast och tur var det :smile:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 12 dec 2016, 17:42

Frasse är helt bedårande :rosekiss: och du är en himla duktig fotograf Linda! Önskar att jag kunde ta sådana bilder.

Angående tomtedräkterna som Kattenoxå visat så påminner konstruktionen om lillens väst. Kanske skulle jag kunna lura på honom en tomtedräkt. :-k Annars har jag köpt kattpojkarna här hemma var sin rutig fluga. :oops: Tänkte faktiskt drista mig till att prova även med herr katt, han är ju ändå van vid halsband. Har bara en konstig känsla av att julfotografiet inte blir riktigt som jag har tänkt mig... ;-)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tis 13 dec 2016, 07:32

Jag har tänkt sy en tomtedräkt till Frasse 8-[ :oops: I så fall gör jag det enkelt och syr samma modell som det här täcket jag ritade upp

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 13 dec 2016, 10:59

Fina bilder.Tösen hälsar att det är mycket äckligt att bli blöt och kall om tassarna ute sen är det mycket trist ute så inget roligt att titta på så hon förstår Frasse.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 14 dec 2016, 10:09

lindak skrev:Jag har tänkt sy en tomtedräkt till Frasse 8-[ :oops: I så fall gör jag det enkelt och syr samma modell som det här täcket jag ritade upp

Bild

Ja, ungefär en sådan väst har ju lillen fast kortare över ryggen. Jag har bett en händig (har själv tummen mitt i handen) arbetskompis att sy en till lillen i fint tyg som julklapp. Designmöjligheterna är ju oändliga med denna modell som bas. Jag tycker att en väst sitter mycket säkrare än de selar jag har provat. Lillen är ju väldigt slank och tar sig lätt ur de flesta som jag provat, men västen sitter säkert och verkar skön att röra sig i. Kom på nu att jag kan be henne göra en tomtemodell också med modellen som utgångspunkt. Tack för inspirationen! :rosor:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 14 dec 2016, 10:49

Aziz skrev:Frasse är helt bedårande :rosekiss: och du är en himla duktig fotograf Linda! Önskar att jag kunde ta sådana bilder.

Angående tomtedräkterna som Kattenoxå visat så påminner konstruktionen om lillens väst. Kanske skulle jag kunna lura på honom en tomtedräkt. :-k Annars har jag köpt kattpojkarna här hemma var sin rutig fluga. :oops: Tänkte faktiskt drista mig till att prova även med herr katt, han är ju ändå van vid halsband. Har bara en konstig känsla av att julfotografiet inte blir riktigt som jag har tänkt mig... ;-)

:smile: Du måste visa julfotot här på forumet! Hos oss skulle fluga runt halsen innebära slut påjulfriden.
Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 14 dec 2016, 10:50

Så stilig Frasse är!!! :rosor:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 14 dec 2016, 11:46

Starwatcher skrev :smile: Du måste visa julfotot här på forumet! Hos oss skulle fluga runt halsen innebära slut påjulfriden.

Ja, det kanske slutar med ett foto på mig och husse i varsin fluga och en anmälan till djurskyddsföreningen från Herr katt. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 14 dec 2016, 12:50

Aziz skrev:
Starwatcher skrev :smile: Du måste visa julfotot här på forumet! Hos oss skulle fluga runt halsen innebära slut påjulfriden.

Ja, det kanske slutar med ett foto på mig och husse i varsin fluga och en anmälan till djurskyddsföreningen från Herr katt. :smile:

:smile: Herr Katt får skicka in fotot på er till Bengaltassen tillsammans med hans kommentarer.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 14 dec 2016, 14:18

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:

:smile: Herr Katt får skicka in fotot på er till Bengaltassen tillsammans med hans kommentarer.

:smile:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » lör 17 dec 2016, 16:52

lindak skrev:Jag har tänkt sy en tomtedräkt till Frasse 8-[ :oops: I så fall gör jag det enkelt och syr samma modell som det här täcket jag ritade upp

Bild

Jätteduktig är du lindak!

Frasse ser superstolt ut i sitt snygga täcke! Speciellt på den översta bilden.
Det är förresten slående om man kollar bilder av hundkläder (som ju tomterocken jag köpte klassas som) på Zooplus, att de flesta husdjuren ser så oerhört stolta och nöjda ut. Undantag finns, en del ser faktiskt lite lite lite kränkta ut... när ägaren varit okänslig och tvingat på dem konstigheter i samma stund som varorna anlänt, typ.

Köpte tomtejackan mycket för att ha något att utgå ifrån, ids inte göra mallar från scratch. (Har planer på att sy en vinterkappa/overall till Fräulein.) Båda katterna gillar att ha textila material på sig, har övat sedan barnsben.
Men ett tips till den som vill ta julkort etc på ovana individer är att välja plagg som är lätta att ta av. En fluga t ex tänker jag kan göras med resår eller annat mjukt band som lätt glider av eller isär. Man kan lägga bandändarna löst omlott och bara sätta en snodd, ring eller liknande runt, på så vis kan man rycka av halsbandet istället för att tvingas stå och pillra... om det blir panik. Jag brukar ta en tång och knipsa av den lilla pinnen som ofta finns på spännet till köpta katthalsband så att det lätt ska glida av om katten fastnar i något.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 19 dec 2016, 09:25

:love: :love: :love:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » lör 24 dec 2016, 22:16

God Jul :-D

Bild

Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » lör 24 dec 2016, 22:58

God Jul :topstar:
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Frasse's tråd [24/12]

Inläggav eye of a tiger » sön 25 dec 2016, 07:04

Vad fin han var i sin dräkt
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 25 dec 2016, 20:13

Åh, precis sådana bilder som jag drömmer om att jag ska ta på kissarna. Vilket år som helst....

God Jul fina Frasse och hans matte! :mistlsmile:

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 04 jan 2017, 14:26

Beställt en försenad julklapp åt skitungen :grin: Ska komma nästa torsdag enligt DPD
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 04 jan 2017, 17:52

Oj, ska Frasse också börja träna så här efter jul som alla andra januarimotionärer? (väldigt trångt på SATS så här års) :blink: Häftigt hjul, vet många som har liknande till sina bengaler. Tror inte att det skulle vara något för herr katt men kanske lillen skulle behöva kuta av sig lite utan att välta halva lägenheten. :-k

Var har du hittat det?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 04 jan 2017, 20:32

Jättefint hjul! Tror Prickisarna skulle gilla ett sådant men trista matte tycker dom ska springa mindre och äta mer ](*,)
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 04 jan 2017, 21:05

tösen är lite sotis på det fina hjulet. Hon vill ju springa hela tiden
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 04 jan 2017, 21:41

blir kul att höra vad han tycker om hjulet =)
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 05 jan 2017, 07:49

http://www.petplanet.co.uk/product.asp? ... f_id=67905

Där har jag beställt hjulet. Vart ca 2500 kr :-D

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 06 jan 2017, 20:59

Frasses öronhår har blivit helt utom all kontroll 8-[ :smile:

Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Re: Frasse's tråd [6/1]

Inläggav tjjo » fre 06 jan 2017, 22:26

Blir det nå utställningar för krulltotten iår?
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Re: Frasse's tråd [6/1]

Inläggav lindak » fre 06 jan 2017, 23:13

tjjo skrev:Blir det nå utställningar för krulltotten iår?

Vi får se! Han är så ful i pälsen, lite tunnhårig osv så går se hur bra den kommer tillbaka :)

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Re: Frasse's tråd [25/1]

Inläggav lindak » ons 25 jan 2017, 10:06

Tänka sig att nu har yrvädret bott här mer än ett år :love:

Vi hade tänkt försöka uppfostra honom lika bra som Gullan, men det har skitit sig 8-[ Där Frasse vill vara, är han. Det Frasse vill göra, gör han. Han har gett våran nya kontonentalsäng en makeover, en soffdyna likaså. Han stjäl gärna mat från våra talrikar och tuggar på det mesta. Bet av antennkabeln en gång, tur den gick byta :smile:

Älskade skitunge!!

Nu är han anmäld till vårens första utställning, det blir i slutet av april i Umeå. Jag hoppas han hinner pälsa på sig lite tills dess, han är lite halvnaken :smile:

Bild

Kommer någon till utställningen blir det förhoppningsvis lätt att hitta rätt bur

Bild

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 25 jan 2017, 11:12

Jag kommer :grin:
(om jag får ledigt)

Vill se både katt och burskynke ;-)
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 25 jan 2017, 11:19

tjjo skrev:Jag kommer :grin:
(om jag får ledigt)

Vill se både katt och burskynke ;-)

Kul!

Vi är bara anmälda till söndag!

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Kontakt:

Inläggav tjjo » ons 25 jan 2017, 11:25

Jag har anmält min bäbis, men vi tar båda dagarna :smiling:
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 25 jan 2017, 11:36

tjjo skrev:Jag har anmält min bäbis, men vi tar båda dagarna :smiling:

Åh kommer du med en bebis :luv:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 01 mar 2017, 20:47

lindak skrev:http://www.petplanet.co.uk/product.asp?dept_id=314&pf_id=67905

Där har jag beställt hjulet. Vart ca 2500 kr :-D

Vad tycker Frasse om hjulet? Prisvärt?
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » ons 01 mar 2017, 22:03

Är nyfiken på om hjulet kommit fram och vad han tycker om den! :grin:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 02 mar 2017, 07:04

Jag har sålt det igen :smile:

Till en början sprang Frasse om jag mutade med en god godis, till slut listade han ut att han kom ingenstans och började hoppattakera mina fingrar för att få godiset. Då la jag ut det på annons, det vart sålt typ en tisdag vid lunch och hämtat dagen efter, och vem går då, för första gången friviiligt och springer i hjulet tisdag kväll? :wait: :pfft:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » tor 02 mar 2017, 07:28

lindak skrev:Jag har sålt det igen :smile:

LOL! :smile:
Tänkte det att om man köpte ett sånt hjul till våra katter skulle de nog bara sitta där med förundrad uppsyn.

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 02 mar 2017, 08:17

Jag tror nog att Prickisarna nog skulle gilla ett hjul men å andra sida är inte vårt problem att dom springer för lite. Båda katterna borde istället springa mindre och äta mer :smile:

Var hjulet annars bra?
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 02 mar 2017, 10:36

Jo inga fel på det! :)

Återgå till "Allmänt kattprat!"