Vattenfontän?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Vattenfontän?

Inläggav Jenny_E » tis 19 jan 2016, 18:43

Lollo vill ha en vattenfontän.
Matte och husse vill ha en så tyst sådan som möjligt.
Några tips?

Användarvisningsbild
Katterna på bordet
Kattunge
Kattunge
Katt: Tessa och Kajsa från ett djurhem
Kontakt:

Re: Vattenfontän?

Inläggav Katterna på bordet » tis 19 jan 2016, 19:00

Jag tror att här fanns några rekommendationer :) http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=225594

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Jenny_E » tis 19 jan 2016, 21:00

Tack! :)

Vidare frågor dock:
Husse är lite osäker på att ha en sådan i badrummet men det borde väl funka? (el etc).
Hur fort riskerar filter etc att sätta igen om man dessutom har en skäggig hund som slabbar tro?

Användarvisningsbild
merry maid
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt
Kontakt:

Inläggav merry maid » lör 23 jan 2016, 01:05

Jag har flera olika, men den tystaste av dom är Drinkwell 360, hörs inte ett ljud.

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » lör 23 jan 2016, 08:10

Oavsett om man har hund eller inte bör man rengöra den varje vecka och byta kolfilter om det finns ett par gånger i månaden minst. Vi har en drinkwell 360 i plast och den brummar mycket men våra kompis har en Lucky Kitty som är helt ljudlös.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 23 jan 2016, 09:03

merry maid skrev:Jag har flera olika, men den tystaste av dom är Drinkwell 360, hörs inte ett ljud.

Drinkwell 360 låter mkt mer än Lucky Kitten. I Lucky kitten slipper man också dyra filter.
Bild

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » lör 23 jan 2016, 18:57

Starwatcher skrev:
merry maid skrev:Jag har flera olika, men den tystaste av dom är Drinkwell 360, hörs inte ett ljud.

Drinkwell 360 låter mkt mer än Lucky Kitten. I Lucky kitten slipper man också dyra filter.

Man måste inte använda kolfilter. Den funkar precis lika bra utan. Drinkwell saknar vilket jag tycker är dåligt. Byter man inte vatten varje dag anser jag att man skall ha kolfilter.

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Jenny_E » mån 25 jan 2016, 15:06

Verkar råda delade meningar kring denna... Den såg bättre/roligare ut än Lucky kitty dock.

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » ons 03 feb 2016, 08:56

Jenny_E skrev:

Verkar råda delade meningar kring denna... Den såg bättre/roligare ut än Lucky kitty dock.

360 plast är inte tyst oavsett vad någon säger. Kolla denna videon http://youtu.be/PzrHfBLc7c4
Det är en bra fontän men ha den inte i rummet bredvid sovrummet.
När jag är hos mina vänner sitter jag oftast bredvid deras lucky Kitty och den är då ljudlös men den är ju som sagt lite tråkig.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » ons 03 feb 2016, 09:33

Nackdelen med plast är risken för svarthaka. I plast blir det mycket lätt små repor som blir perfekta boställen för bakterier att växa i. Därför använder jag aldrig skålar etc i plast.

Lucky må vara lite tråkig rent estetiskt men den är stadig, knäpptyst och utan filter (jag bytte vatten varannan dag ungefär). Lätt att diska. Bra om katterna betraktar vatten som leksak - ingen risk att hela golvet täcks med vatten av den orsaken ;) . Har bekanta vars katter har ägnat sig åt den leken..

annaerika
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav annaerika » lör 13 feb 2016, 12:41

Uppdaterad 25/2.

Filtren har fått ny ägare.

Hej
Jag har bytt fontän och har filter från den gamla över. Någon som vill ha? Det är filter till en Drinkwell original. Skicka ett mail till mig aehandmade@live.se så kan jag maila bild på dem.
Gick med i detta forum för att kunna bli av med filtren men får inte lägga upp det under köp och sälj förrän jag gjort en massa inlägg här. Moment 22... Testar här istället då. Jag vill bara ge bort några filter.
Senast redigerad av annaerika tor 25 feb 2016, 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Jenny_E » sön 14 feb 2016, 21:00

Colourspot skrev:Nackdelen med plast är risken för svarthaka. I plast blir det mycket lätt små repor som blir perfekta boställen för bakterier att växa i. Därför använder jag aldrig skålar etc i plast.

Lucky må vara lite tråkig rent estetiskt men den är stadig, knäpptyst och utan filter (jag bytte vatten varannan dag ungefär). Lätt att diska. Bra om katterna betraktar vatten som leksak - ingen risk att hela golvet täcks med vatten av den orsaken ;) . Har bekanta vars katter har ägnat sig åt den leken..

Tänker mer tråkig i form av mindre lockande för katterna. Men tyst låter bra. Får fundera på var vi ska/kan ha den bara, hade ju glömt att tänka på att det kom ett skötbord i vägen i badrummet...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 14 feb 2016, 21:57

Mina katter föredrar Lucky kitten trots den för oss människor tråkigare designen.

Drinkwell 360 dög enbart till att bada tassarna, Raindrop tävlade dom om att demontera den fortast :roll: Cat it dög vare sig till dricka, tvätta tassar eller leka med. Värst var nog Drinkwell Platinum som lät väldigt högt - hankatten blev nästan rädd och till slut fick honkatten nog och lyfte av 5 liters tanken med vatten som rann ut över parkettgolvet i köket. Då tyckte båda katterna att det blev mkt roligt med människor som sprang runt i panik för att torka upp vattnet :pfft: :smile: Ingen av mina katter drack alls ur Drinkwell Platinum. För att kunna sova var vi tvugna att stänga av den fontänen nattetid (vi har sovrummet en våning ovanför köket).
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 15 feb 2016, 10:48

Har skaffat en Lucky kitten och kissarna hemma är nöjda med den. Jag tycker också att den är helt ok, låter inte mycket och diskret design i vitt porslin. Vill man så finns den även i babyrosa. :-)

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Vattenfontän?

Inläggav Siv » sön 24 dec 2017, 17:07

Jag funderar på att göra ett nytt försök med vattenfontän till Siv och Dools. Jag har tidigare provat Lucky kitten, men den ignorerade de totalt.

Nu funderar jag på att prova Cat Mate.
http://m.zooplus.se/shop/katt/kattskala ... ter/250924

Egentligen vill jag inte gärna köpa en i plast och har även kikat på Raindrop, men jag tror att Cat Mate med ett högre våningsplan skulle kunna tilltala åtminstone Dools. Någon som har erfarenhet av den?

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » sön 24 dec 2017, 23:22

Min katt älskar sin,även mammas katt är förtjust i sin.

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tis 26 dec 2017, 18:54

Det viktigaste är att ha en fontän där pumpen drivs med lågspänning från en transformator, typ akvariepump. Starkström och vatten ihop är aldrig bra och kan i värsta fall leda till dödsfall.
Jag har en Cat mate fontän som är ljudlös och uppskattas av båda kissarna. De dricker från olika nivåer.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 27 dec 2017, 18:48

Tack betjänten och ClaesC för era svar! Vad roligt att höra att era katter gillar Cat mate! Och mycket skönt att höra att den är ljudlös!! Hur tycker ni att fontänen är att rengöra, är det enkelt eller krångligt?

ClaesC skrev:Det viktigaste är att ha en fontän där pumpen drivs med lågspänning från en transformator, typ akvariepump. Starkström och vatten ihop är aldrig bra och kan i värsta fall leda till dödsfall.
Jag har en Cat mate fontän som är ljudlös och uppskattas av båda kissarna. De dricker från olika nivåer.

Oj, det låter otäckt! Men har inte alla vattenfontäner till katter en sådan pump?

Återgå till "Allmänt kattprat!"