Två väldigt bra städprylar!

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Två väldigt bra städprylar!

Inläggav Colourspot » sön 15 jan 2017, 13:40

Aziz skrev:Nu blir jag jättetråkig för den här tråden men inskaffade både dammsugaren och ångmaskinen och returnerade båda.

Dammsugaren var förvisso ett demoex från El giganten så den kanske hade pajat på något sätt, men den var den enda som gick att få tag på och jag fick den lite billigare. Den orkade inte suga upp den utsprätta sanden (Ever Clean) utanför lådorna. Batteriet tog slut direkt och när man satte den i laddningsdockan så rasade sand ut på golvet. Jag lämnade tillbaka den inom kort.

Tusan också. Jag har (i typ ett år) funderat på en sladdlös dammsugare. Dels för att min dammsugare tar upp typ hela städskåpet (där skulle gärna hink och mopp få stå istället, så trist att ha framme...), samtidigt som jag bor så litet att den vanliga dammsugaren inte kan stå framme på ett smidigt sätt. Jag är inte van vid den dyraste dammsugaren precis men ska jag köpa nytt ska den banne mig suga rent och behålla skräpet också :wait:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 14:28

En sladdlös dammsugare ersätter inte en vanlig dammsugare, det är mer att se som ett komplement för att suga upp lite mellan man städar ordentligt. Vår sladdlösa har hållt precis garantitiden och sedan gått sönder :swear: Just nu har vi ingen utan jag använder en "riktig" dammsugare även när vi bara ska dammsuga runt lådorna och det blir klart bättre om än inte lika smidigt.
Bild

Användarvisningsbild
myntasmatte
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Huskatt x3

Inläggav myntasmatte » sön 15 jan 2017, 17:57

Jag har köpt en BOSH "Zoo", särskilt avsedd för de som har djur. En dyr rackare, men jag är riktigt nöjd. Den suger bra och ersätter en vanlig dammsugare så när som på att den är bökig att göra om till handdammsugare och därför inte fungerar så bra till klösträd, soffa eller andra upphöjda ytor. Men till golv, kattsand, katthår är den toppen och inte sämre än en vanlig :-)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 15 jan 2017, 18:44

Starwatcher skrev:En sladdlös dammsugare ersätter inte en vanlig dammsugare, det är mer att se som ett komplement för att suga upp lite mellan man städar ordentligt.

Meh, näää! :pfft: Jag vill isf ersätta. Hatar att lägga pengar på teknik till hushållet, vill definitivt inte behöva ha två dammsugare. Jag bor så litet, flera kompisar som bor större (...dock utan djur och fortfarande inte ett helt hus, liksom, utan normalstor tvåa typ...) har bytt helt. Däremot kan jag tänka mig att dammsuga ett par gånger i veckan, eller t.o.m varannan dag eller nåt om den står redo utan meck. Istället för som nu, en gång i veckan, ibland varannan vecka..så att det inte blir då smutsigt mellan gångerna. Äsch. Besviken jag!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 19:01

Colourspot skrev:
Starwatcher skrev:En sladdlös dammsugare ersätter inte en vanlig dammsugare, det är mer att se som ett komplement för att suga upp lite mellan man städar ordentligt.

Meh, näää! :pfft: Jag vill isf ersätta. Hatar att lägga pengar på teknik till hushållet, vill definitivt inte behöva ha två dammsugare. Jag bor så litet, flera kompisar som bor större (...dock utan djur och fortfarande inte ett helt hus, liksom, utan normalstor tvåa typ...) har bytt helt. Däremot kan jag tänka mig att dammsuga ett par gånger i veckan, eller t.o.m varannan dag eller nåt om den står redo utan meck. Istället för som nu, en gång i veckan, ibland varannan vecka..så att det inte blir då smutsigt mellan gångerna. Äsch. Besviken jag!

Det beror kanske också på att vi är ganska noga med städningen. Får man trassel med fågelloppor som vi råkade ut för kan man glömma en sladdlös och påslös dammsugare, då krävs absolut en riktig dammsugare där man tar ut och slänger påsen direkt.

Våra Electrolux sladdlösa blev ganska äckliga också med tiden. Själva innerpåsen får man inte tvätta, resten kan diskas men den icke tvättbara var inte rolig, inte så konstigt med tanke på att all kattsand som den sög upp.

En annan aspekt att tänka på innan köp är laddningstiden och hur lång driftiden är per laddning. En del är riktigt dåliga!
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt

Inläggav Colourspot » sön 15 jan 2017, 19:10

Starwatcher skrev:
Colourspot skrev:

Det beror kanske också på att vi är ganska noga med städningen. Får man trassel med fågelloppor som vi råkade ut för kan man glömma en sladdlös och påslös dammsugare, då krävs absolut en riktig dammsugare där man tar ut och slänger påsen direkt.

Våra Electrolux sladdlösa blev ganska äckliga också med tiden. Själva innerpåsen får man inte tvätta, resten kan diskas men den icke tvättbara var inte rolig, inte så konstigt med tanke på att all kattsand som den sög upp.

En annan aspekt att tänka på innan köp är laddningstiden och hur lång driftiden är per laddning. En del är riktigt dåliga!

Just drifttiden är orsaken till att jag inte köpt nån. Jag bor som sagt litet och dammsugandet tar oftast en kort stund. Men ändå, jag vill inte stå där och hå dammsugit, och sen tappa nåt men inte kunna dammsuga igen för att batteriet är stendött. Prislappen är ju ändå rätt saftig för dammsugare överlag (tycker jag. Värt om den används mycket och fungerar mycket bra, förstås, men min är en av de billigare de hade när jag skulle flytta hemifrån och jag tyckte ändå att den blev dyr...hehe..). Och kattsand och päls är ju en rätt stor del i varför jag dammsuger :smile: (gjordes förstås innan också. Men det går åt minst tre gånger så mycket påsar med katt. Trots mindre lgh. Föga förvånande, iofs.)

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 15 jan 2017, 19:15

Phobia skrev:Här hittade jag igen Black & Decker moppen! 15-i-1 som jag har för 2199 kr och 10-i-1 för 1549 kr.

KattenOxå ;-)

Jag är fortfarande jättenöjd och den fungerar felfritt!

Tack för att du påminner! :smile:

Länken funkade inte för mig men jag hittade nog samma företag: https://www.renthem365.se/aangrengoerare/

Tror det blir billigare att köpa via Amazon, från Deutschland är det ju fraktfritt numera. 127 Euro för en med massor av tillbehör: https://www.amazon.de/Black-Decker-Tech ... 443&sr=1-2

Jag har suktat hela tiden, men har lite samma problem som Colourspot... fastän vi bor i hus har vi väldigt ont om förvaringsutrymmen. Städskåpet är inte 60 x 60 som väl är att räkna som normalstorlek, utan 45 x 45 centimeter, och att plussa på med mer maskiner därinne går inte. Men nu funderar vi faktiskt på att slänga ut en braskamin och göra städskrubb där istället. Bygger om huset lite lätt för att få plats med en ångmopp alltså. :smile:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 19:51

KattenOxå skrev: Men nu funderar vi faktiskt på att slänga ut en braskamin och göra städskrubb där istället. Bygger om huset lite lätt för att få plats med en ångmopp alltså. :smile:

:shock: :shock: men vad säger Knutte och hans syster om det?? Prickisarna hade aldrig förlåtit mig för braskamin älskas innerligt av båda två.
Bild

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 15 jan 2017, 20:43

Starwatcher skrev: :shock: :shock: men vad säger Knutte och hans syster om det?? Prickisarna hade aldrig förlåtit mig för braskamin älskas innerligt av båda två.

Litet hus, med två tjocka murstockar och tre eldstäder. Bara en av braskaminerna används frekvent. Så man får väga för- och nackdelar mot varandra. Visserligen bra att ha extra värmekällor (med kokplattor på) men att ha plats att förvara 3-packet med dammsugarpåsar från Clas Olsson vore inte heller så dumt.
Tack för tipset förresten! :rosor: Nu kan man kosta på sig att slänga påsarna lite oftare, även fast det inte blivit riktigt fullt.

Förövrigt var det roligt att se Knuttes reptilhjärna slå till första gången vi gjorde upp eld inomhus... Han reste sig och gick i raskt tempo så långt bort han kunde komma från brasan, vi hittade honom senare bakom en "brandvägg" i arbetsrummet där vi hade en extrasäng stående lutad mot väggen.

Han vande sig så småningom men första gången jag skulle elda fastän jag var ensam hemma reagerade han likadant. Han hänger med dåligt i det här med kvinnliga brandmän och sånt som gäller nuförtiden. :smile:

Knutte och syrran kommer nog att uppskatta värmen från kaminen någon annanstans istället. Vi har en del drömmar och planer, tillsvidare kan den få stå i växthuset och driva ut lite fukt därifrån.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 15 jan 2017, 21:21

KattenOxå skrev:
Starwatcher skrev: :shock: :shock: men vad säger Knutte och hans syster om det?? Prickisarna hade aldrig förlåtit mig för braskamin älskas innerligt av båda två.

Litet hus, med två tjocka murstockar och tre eldstäder. Bara en av braskaminerna används frekvent. Så man får väga för- och nackdelar mot varandra. Visserligen bra att ha extra värmekällor (med kokplattor på) men att ha plats att förvara 3-packet med dammsugarpåsar från Clas Olsson vore inte heller så dumt.
Tack för tipset förresten! :rosor: Nu kan man kosta på sig att slänga påsarna lite oftare, även fast det inte blivit riktigt fullt.

Förövrigt var det roligt att se Knuttes reptilhjärna slå till första gången vi gjorde upp eld inomhus... Han reste sig och gick i raskt tempo så långt bort han kunde komma från brasan, vi hittade honom senare bakom en "brandvägg" i arbetsrummet där vi hade en extrasäng stående lutad mot väggen.

Han vande sig så småningom men första gången jag skulle elda fastän jag var ensam hemma reagerade han likadant. Han hänger med dåligt i det här med kvinnliga brandmän och sånt som gäller nuförtiden. :smile:

Knutte och syrran kommer nog att uppskatta värmen från kaminen någon annanstans istället. Vi har en del drömmar och planer, tillsvidare kan den få stå i växthuset och driva ut lite fukt därifrån.

:lol: Hos oss är det tvärtom. Det brukar vara jag som eldar i kamin. När husse gjorde det första gången trodde tydligen inte Prickisarna att det verkligen skulle bli brasa. Jättelöjligt - brasa är en matte-grej. Efter ett tags kollande bestämde sig iaf katterna för att det tydligen ändå var brasa och Tösen la sig i hennes kaminfåtölj.

Första gången vi eldade var det kärlek direkt från honkattens sida, hankatten var lite osäker som han oftast är med nymodigheter men efter kort stund sjönk även han ner framför brasan.

Vi letar nytt, större hus nu och flera kaminer står på önskelistan då vi alla 4 verkligen gillar brasa och värme. Men visst vill man ju också få plats med saker som dammsugarpåsar också :-D
Bild

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » lör 18 feb 2017, 21:25

Nu 16 månader efter jag köpte min uppladdningsbara dammsugare har batteriet börjat att ge upp. Inte så konstigt då jag använt den varje dag sedan inköpet. Dags att börja googla efter nytt batteri, imponerad av hur bra originalet funkat.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » lör 18 feb 2017, 21:55

Som kattägare blir man duktig att hitta bra städprylar och man nöter ut dom snabbare än andra människor.

Användarvisningsbild
Bascule666
Kattunge
Kattunge
Katt: Ocicat & Turkish Van

Inläggav Bascule666 » ons 22 feb 2017, 20:37

Eftersom det var jag som startade denna tråden för ganska länge sedan vill jag bara ge en kommentar om hur bra Electrolux batterier överlever.

Electrolux UltraPower ZB5022 batteri har efter 16 månader med minst en gång om dagens användning (oftast nära total urladdning) minskat i kapacitet med knappt hälften. Från början klarade batteriet knappt 20 minuter, numera ligger det närmare 10 minuter. Kanske inte så illa med tanke på att vi pratar om runt 500 laddcyklar.

Jag är väldigt nöjd med dammsugaren på det stora hela och att batterier åldras är knappast Electolux fel.

Nytt batteri till Electrolux UltraPower ZB5022 kostar dessvärre 958:- att ersätta.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » fre 05 maj 2017, 13:18

Puttar upp denna tråd genom att fråga om ångtvätten: vad kan hända om man använder den på parkettgolv? Och i så fall till skillnad från att moppa blött.

Låter den mycket, vad säger katterna?

Användarvisningsbild
Phobia
Überkatt
Überkatt

Inläggav Phobia » sön 07 maj 2017, 23:07

Jag ångmoppar mina ekgolv regelbundet och jag kan inte se att dom tagit någon skada, efter ett och ett halvt år.

Den låter väl ingenting direkt, typ "bzzz" är väl det närmsta jag kan komma på. :smile: sen puffar det ju till när den släpper ut ångan emellanåt. Mina katter har inte brytt sig utan varit mer nyfikna och undrat vad fasiken det är jag släpat hem och rengör golven med typ. :-D

Skickat från min MI 5 via Tapatalk
Älskade jävla Loftus. Du fattas mig. 2008-2016.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » mån 08 maj 2017, 21:36

Phobia skrev:Jag ångmoppar mina ekgolv regelbundet och jag kan inte se att dom tagit någon skada, efter ett och ett halvt år.

Den låter väl ingenting direkt, typ "bzzz" är väl det närmsta jag kan komma på. :smile: sen puffar det ju till när den släpper ut ångan emellanåt. Mina katter har inte brytt sig utan varit mer nyfikna och undrat vad fasiken det är jag släpat hem och rengör golven med typ. :-D

Skickat från min MI 5 via Tapatalk

Tack tack, vad bra! :-D

Återgå till "Allmänt kattprat!"