Kattlucka till balkongen

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Kattlucka till balkongen

Inläggav Aziz » mån 19 okt 2015, 17:17

Har ni erfarenhet av att ha kattlucka till balkongen? För och nackdelar?

Kissen hemma älskar att vara på balkongen, särskilt på natten och i gryningen springer han ut och in och därför har vi nästan alltid dörren på glänt.

När det varit kyligt ute har vi svept in oss i filtar för att inte frysa bara för att kissen inte ska behöva "be om lov" varje gång han vill ut.

Nu har vi fått nya balkongdörrar i helglas men jag har sett i någon gammal tidning av Kattliv att det kommit en ny kattlucka på marknaden som man kan fälla in i glas. Någon som har testat att installera en sådan eller har erfarenheter av andra kattlucke-lösningar ut till balkongen?

Blir det dragigt på vintern?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Kattlucka till balkongen

Inläggav Starwatcher » mån 19 okt 2015, 19:45

Har inget tips på kattlucka men jösses så jag känner igen mig :smile: Jag och bonushusse är sönderfrusna, Tösen som också är frusen av sig trycker sig mot element och springer sedan till kaminen och så hankatten som vill ut på altanen en stund - springa in snabbt och sedan ut igen :roll: Det har hänt att vi eldat i kaminen för att hålla värmen inomhus så han ska få springa in och ut :oops:

Att vi har eluppvärmt hus är svårt att förklara 8-[
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 19 okt 2015, 22:54

Har inte heller tips, men jo... Sova med ögonmask som är obekväm och varm ock glider av, så gardinerna kan vara uppe och katterna se ut genom förnstren har ju hänt. Ofta. Vi får ju lida lite för att katterna ska ha det bättre än oss.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 19 okt 2015, 23:08

Ja vad gör man inte för sina älsklingar. :smile: Tänkte dock att det får vara nog med att frysa nu, och om kissen absolut ska ut och in nätterna igenom så får han vara så vänlig att pallra sig genom en lucka. Men just nu är jag nerbäddad i sängen med extra varm pyjamas och balkongdörren är...hm öppen. :oops:

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tis 20 okt 2015, 06:10

Vi har, både till balkongen och till altanen. I början tejpade vi upp dem och det var kallt och dragigt t, men ändå bättre än öppen dörr.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 20 okt 2015, 09:14

Spatborg skrev:Vi har, både till balkongen och till altanen. I början tejpade vi upp dem och det var kallt och dragigt t, men ändå bättre än öppen dörr.

Hur lång tid tog det innan kissarna lärde sig att trycka upp luckan själva?

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tis 20 okt 2015, 11:05

Vi övade lite förra hösten, först var den öppen hela tiden, sen lockade vi med godis på andra sidan, men det gick sådär. (Sure flap)
Jag tror inte att den ena katten kan den, vi funderar på att byta ut den. (Förresten, chip-lucka till innätad balkong? Smart va)
Så köpte vi pet safe ut till rastgården, och tänkte ha den öppen, det är ju som sagt bättre än att behöva öppna dörren, men det behövdes inte, katterna sprang ut och in som om de alltid haft lucka :)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 20 okt 2015, 13:01

Spatborg skrev:Vi övade lite förra hösten, först var den öppen hela tiden, sen lockade vi med godis på andra sidan, men det gick sådär. (Sure flap)
Jag tror inte att den ena katten kan den, vi funderar på att byta ut den. (Förresten, chip-lucka till innätad balkong? Smart va)
Så köpte vi pet safe ut till rastgården, och tänkte ha den öppen, det är ju som sagt bättre än att behöva öppna dörren, men det behövdes inte, katterna sprang ut och in som om de alltid haft lucka :)

Ok, tack! Bra att veta.

Vi har ju också nätad balkong så det behöver ju verkligen inte vara något avancerat. Viktigast att den sluter tätt och att det inte blir så dragit och att kissen förstår hur han ska gå in och ut. Han är ju rätt stor, så det gäller ju att han inte tycker att det känns trångt och obehagligt.

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tis 20 okt 2015, 14:25

Två hyllkonsoler och en bit filt ifall det blir för dragigt :)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 20 okt 2015, 17:39

Hittade luckan, den visades i Kattliv, nr 1 2015 och säljs av http://www.petster.eu

Jättefin, men ganska dyr, 995:-

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » ons 21 okt 2015, 09:59

Vilken? Jag ser massa grejer men ingen kattlucka.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » ons 21 okt 2015, 10:38

annars går det säkert att beställa motsvarande från glasmästarfirma tror jag om ni behöver andra mått. Beror ju lite på hur er balkongdörr ser ut. I luckan du länkade till verkar låsningen enbart vara med hasp vilket en klurig bengalkille lätt klurar ut hur det funkar :roll:
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 21 okt 2015, 10:39

Spatborg skrev:Vilken? Jag ser massa grejer men ingen kattlucka.

Här är länken

http://www.petster.eu/se/grp/katt-luckor.php

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » ons 21 okt 2015, 11:23

Den var snygg!

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » fre 23 okt 2015, 08:25

Jag vänjer mina katter vid att vara ute mindre när det blir kallare. De är inte så intresserade då heller.
Norsk skogkatt och Helig Birma

Användarvisningsbild
Liselottemj
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Liselottemj » fre 23 okt 2015, 08:26

Aziz skrev:
Spatborg skrev:Vilken? Jag ser massa grejer men ingen kattlucka.

Här är länken

http://www.petster.eu/se/grp/katt-luckor.php

Den här var jättesöt. :-D
Norsk skogkatt och Helig Birma

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 23 okt 2015, 09:22

StarwatcherI luckan du länkade till verkar låsningen enbart vara med hasp vilket en klurig bengalkille lätt klurar ut hur det funkar :roll:

Tänkte inte på det, trodde det var en "flap". :oops: Då är ju risken att luckan ändå står vidöppen hela tiden. Kisse är rätt brutal när han slänger upp en dörr, det är från glipa till vidöppen på en nanosekund, aldrig att han öppnar en dörr lite diskret och glider in i en lagom stor "kattkroppsglipa". :smile:

LiselottemjJag vänjer mina katter vid att vara ute mindre när det blir kallare. De är inte så intresserade då heller.

Den enda skillnaden för kissen hemma är att han vistas kortare stunder på ballkongen, men det blir väldigt mycket spring ut och in.

jollan84
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav jollan84 » ons 10 jan 2018, 22:52

Hej på er!

Blivande kattägare här som gärna vill skaffa lucka i balkongdörren så att en framtida katt eller två kan både utföra sina behov samt äta mat och bara beundra utsikten från denna.

Vad tror ni om det? (Kattnät är så klart bra för kattens säkerhet också)
Någon som har satt i en lucka i sin balkongdörr? Gjorde ni det isåfall själva eller anlitade ni någon?
Vi bor i bostadsrätt, måste man prata med sin BRF först?

Tack på förhand,
MVH Josephine

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 11 jan 2018, 00:00

Vi fryser fortfarande med dörren öppen. :smile: Funkade inte med lucka i vår nya balkongdörr eftersom det är dubbla glas som liksom rör sig i sidled när man öppnar. Den här vintern har ändå varit ganska mild men idag när termometern gled ner mot -7 här i Sollentuna ville inte kissarna heller att balkongdörren skulle vara öppen. :-D

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » tor 11 jan 2018, 10:23

Aziz skrev:Vi fryser fortfarande med dörren öppen. :smile: Funkade inte med lucka i vår nya balkongdörr eftersom det är dubbla glas som liksom rör sig i sidled när man öppnar. Den här vintern har ändå varit ganska mild men idag när termometern gled ner mot -7 här i Sollentuna ville inte kissarna heller att balkongdörren skulle vara öppen. :-D

Även vi fryser med öppen altandörr ut till nätade altanen. Hankatten vill ju få springa in och ut. Vi har glasdörr som inte går att sätta lucka i. Löser värsta problemet genom att elda i kaminen.
Bild

jollan84
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav jollan84 » sön 14 jan 2018, 07:40

Hej!

OK, tack för svar, synd att det inte gick för er, vi verkar ha en "vanlig" balkongdörr, finns det då något som gör att det inte skulle kunna fungera att skaffa en kattdörr?

Finns det någon här som lyckats att sätta in en kattdörr i sin balkongdörr? :)

MVH Josephine

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 14 jan 2018, 11:15

jollan84 skrev:Hej på er!

Blivande kattägare här som gärna vill skaffa lucka i balkongdörren så att en framtida katt eller två kan både utföra sina behov samt äta mat och bara beundra utsikten från denna.

Någon som har satt i en lucka i sin balkongdörr? Gjorde ni det isåfall själva eller anlitade ni någon?

Tack på förhand,
MVH Josephine

Kattluckor är bra på så vis att man kan slappna av en liten liten liten aning i sina betjäntsysslor... Vi har flera fungerande luckor, men får ofta öppna och stänga dörrar ändå. Katterna brukar sitta och jama precis bredvid kattluckan - förmodligen bara för att det känns trevligare när någon välkomnar en så. :smile:

Uteservering? Nja, det brukar dra till sig mycket "smådjur" men vattenskål finns alltid utomhus (tills det blir minusgrader). Kattlåda har vi någon gång provat att ha på altanen men den har aldrig använts där. Våra katter går numera helst på toa i terrängen (de revirmarkerar på så vis också) men vill ha låda kvar inne också... framförallt pga tidigare nämnda minusgrader.

Vi har inga lämpliga dörrar att såga upp hål i... funderade ett tag på att anlita glasmästare för att sätta kattlucka i fönster... men valde helt sonika att göra hål rakt genom väggen istället. Det bör man nog inte göra om man bor i BRF dock. ;-)
Oavsett viken lösning man väljer om man bor i hyreshus eller liknande måste fasaden gå att återställa till ursprungligt skick (om någon har synpunkter på förändringen).

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 14 jan 2018, 12:46

KattenOxå skrev:
jollan84 skrev:Hej på er!

Tack på förhand,
MVH Josephine

Kattluckor är bra på så vis att man kan slappna av en liten liten liten aning i sina betjäntsysslor... Vi har flera fungerande luckor, men får ofta öppna och stänga dörrar ändå. Katterna brukar sitta och jama precis bredvid kattluckan - förmodligen bara för att det känns trevligare när någon välkomnar en så. :smile:

Uteservering? Nja, det brukar dra till sig mycket "smådjur" men vattenskål finns alltid utomhus (tills det blir minusgrader). Kattlåda har vi någon gång provat att ha på altanen men den har aldrig använts där. Våra katter går numera helst på toa i terrängen (de revirmarkerar på så vis också) men vill ha låda kvar inne också... framförallt pga tidigare nämnda minusgrader.

Vi har inga lämpliga dörrar att såga upp hål i... funderade ett tag på att anlita glasmästare för att sätta kattlucka i fönster... men valde helt sonika att göra hål rakt genom väggen istället. Det bör man nog inte göra om man bor i BRF dock. ;-)
Oavsett viken lösning man väljer om man bor i hyreshus eller liknande måste fasaden gå att återställa till ursprungligt skick (om någon har synpunkter på förändringen).

Även om man bor i bostadsrätt måste balkongen och fasaden samt även balkongdörren gå att återställa i ursprungligt skick då dessa saker tillhör föreningen och inte lägenheten.

Det är lag på att om det är 5 m eller högre så får inte katten vistas själv på balkongen om man inte satt upp nät eller dylikt.

Kolla först med er förening om det är tillåtet att näta in eller ta upp ett hål för en kattlucka. En del föreningar är griniga på sådant.

Många Brf tillåter inte heller att man ex matar fåglar på balkongen då det kan dra till sig ex råttor/möss så kattlåda eller matfat för katt är inte säkert att dom tillåter. Bäst att ni kollar upp även sådant. Är det kallt blir maten kall och katter brukar inte gilla kall mat. Ni behöver fortsatt ha kattlåda inomhus, många katter vill inte använda en låda utomhus.
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 14 jan 2018, 15:40

Just att ställa ut mat på balkongen skulle jag tro kan bli ett problem om ni inte äger huset själva (dvs inte bostadsrätt eller hyresrätt). Det är inte bara brf som brukar ha synpunkter på det - häromkring har de nog de flesta hyresvärdar förbjudit att mata djur (de syftar i regel på fågelmat, men argumentet är att maten hamnar på marken så det lär nog gälla även mat till hund/katt) på balkongen eftersom det attraherar skadedjur etc. EDIT: såg nu att ni bor i bostadsrätt - ni lär absolut höra med brf angående både mat, nät, lucka etc så att det inte blir surt när ni redan gjort nåt. :)

Vatten kan också bli ett problem, åtminstone vintertid eftersom det blir riktigt kallt även innan det fryser. Jag skulle inte vilja servera så kallt vatten till katterna: jag har nämligen häst och varje vinter är det hästar runt om i landet som får kolik (ont i magen) för att de dricker alldeles för lite när dricksvattnet (utomhus) är för kallt. Katter är ju generellt inte så duktiga på att dricka, ens när vattnet är väl tempererat, så det skulle jag servera inomhus.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 15 jan 2018, 16:38

Colourspot skrev:Vatten kan också bli ett problem, åtminstone vintertid eftersom det blir riktigt kallt även innan det fryser. Jag skulle inte vilja servera så kallt vatten till katterna: jag har nämligen häst och varje vinter är det hästar runt om i landet som får kolik (ont i magen) för att de dricker alldeles för lite när dricksvattnet (utomhus) är för kallt. Katter är ju generellt inte så duktiga på att dricka, ens när vattnet är väl tempererat, så det skulle jag servera inomhus.

Vill bara förtydliga att naturligtvis får våra katter vatten inomhus också. Jag tycker att katter alltid ska ha tillgång till sådana förnödenheter som vatten, mat och toa inne i "stugvärmen" ÄVEN OM de ibland går ut på balkong/altan/trädgårdstomt etc.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » mån 15 jan 2018, 17:01

KattenOxå skrev:
Colourspot skrev:Vatten kan också bli ett problem, åtminstone vintertid eftersom det blir riktigt kallt även innan det fryser. Jag skulle inte vilja servera så kallt vatten till katterna: jag har nämligen häst och varje vinter är det hästar runt om i landet som får kolik (ont i magen) för att de dricker alldeles för lite när dricksvattnet (utomhus) är för kallt. Katter är ju generellt inte så duktiga på att dricka, ens när vattnet är väl tempererat, så det skulle jag servera inomhus.

Vill bara förtydliga att naturligtvis får våra katter vatten inomhus också. Jag tycker att katter alltid ska ha tillgång till sådana förnödenheter som vatten, mat och toa inne i "stugvärmen" ÄVEN OM de ibland går ut på balkong/altan/trädgårdstomt etc.

Hej KattenOxå! :-D

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » mån 15 jan 2018, 17:56

Hej! :vinka:

Bra påpekande om vattentemperaturen... kanske inte alla tänker på.

Ett annat tips till jollan84 kan ju vara att inte påbörja några större ombyggnationer innan de (skaffat) och lärt känna katten ifråga. Jättebra att planera och kanske redan nu höra sig för med bostadsrättsföreningen, men alla katter är olika... Jag har själv haft en som faktiskt inte ville gå ut alls, gillade inte ens öppna fönster och försökte aldrig smita ut genom ytterdörren tex. Till henne hade det varit helt överflödigt med kattlucka. (Skyddsnät på höga balkonger är det dock lagkrav på.)

jollan84
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav jollan84 » ons 17 jan 2018, 20:18

Hej,

Tack för alla svar.

Japp, vi har redan kontaktat Bostadsrättföreningen och de ska återkomma till oss. Allt det där med skyddsnät etc har vi redan under kontroll.

Det enda jag alltså undrar är om någon lyckats göra en kattlucka i sin balkongdörr och om det i så fall var svårt etc att göra rent tekniskt?

/Josephine

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » tor 18 jan 2018, 00:05

jollan84 skrev:Det enda jag alltså undrar är om någon lyckats göra en kattlucka i sin balkongdörr och om det i så fall var svårt etc att göra rent tekniskt?

/Josephine

Vi valde bort altandörrarna pga att de har "svåra mått" (endast ca 20 cm trämaterial nertill, och betydligt lägre golv ute än inne så det skulle krävas något för katterna att mellanlanda på... och för oss människor att snubbla över) men vi har monterat luckor på andra ställen och principen är ungefär densamma. Inte tekniskt svårt men man måste klura lite och mäta noggrant så luckan hamnar på rätt höjd osv.

https://www.skil.se/anvisningar-steg-fo ... lucka.html

Återgå till "Allmänt kattprat!"