Lord Elronds och Nox Solos tråd

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Re: Lord Elronds tråd

Inläggav Weaxzezz » mån 13 jun 2016, 02:26

Tass

(sent using tapatalk - there is no autocorrect for sindarin)

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 13 jun 2016, 05:57

Jag har inte uppdaterat nåt på länge i tråden men det är mest för att det inte finns så mycket att säga. Allt går bra, han äter bozita blötmat, leker som en buse helst på natten (vilket inte gör mig nåt då jag vänt på dygnet totalt höhö), och nu inväntar jag en ny leverans av mat, sand och så två likadana spön som är likadant som det han redan har också. Men det spöt älskar han och har effektivt mördat det så då det var på rea tänkte jag att jag kunde lika gärna köpa två på en gång så han inte blir utan när han mördar nästa. Tror jag beställde en extra kattspade också, som var på rea den med. Har en bra men det skadar aldrig att ha en extra ifall den går sönder.

Han hårar som en idiot så jag försöker borsta honom då och då men det hjälper fasiken inte haha. Nåja, HAN far ju inte illa av det i alla fall. Nu när det är varmt ute igen och inte blir mörkt på nätterna har jag tänkt att jag ska försöka se om han kanske vill gå ut lite. Förra året vägrade han, så fort han kom ut så skrek han och fick panik, hur jag än gjorde. Men han älskar att sitta i öppet fönster och kolla på fåglarna och det syns att han gärna skulle springa efter dem om han kunde. Jag sätter alltid på honom selen och står bakom och håller i honom även om han än så länge bara sitter still, eftersom vi är på femte våningen. Har armarna om honom i ett säkert grepp och han är såklart aldrig UTANFÖR fönstret. Bara förtydligar så ingen tror att jag tycker det är en bra idé för en katt att springa omkring på typ fönsterblecket utanför fönstret fem våningar upp. :smile:

In fact, jag ska fasiken leta fram kopplet nu så jag kan prova ta ut honom. Måste göra det under natten eller tidigt på morgonen för på dagen är det för mycket folk ute - då skräms han ju bara mer, liksom.

Sen ska vi leka med nya spöt idag, för det borde komma senare. :-D
Bild
"I'm old Greeeeeeegg, I've got a manginaaaaaaaaaaaaa!"

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 13 jun 2016, 06:41

Nu har vi varit ute på äventyr. Det var läskigt en stund men det gick över ^^

Bild

Bild

Via tapatalk. Du har stavat fel.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 13 jun 2016, 06:46

Han är jättefin. Äventyr kan vara lite läskigt ibland men han ser ut att tycka att det är spännande.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 13 jun 2016, 06:57

Yrhättans skrev:Han är jättefin. Äventyr kan vara lite läskigt ibland men han ser ut att tycka att det är spännande.

Ja det började med att det var läskigt, han jamade och ville helst in igen. Men jag lockade på honom och pratade med honom och sen gick han omkring och undersökte lite. Fortfarande lite osäker men vi tog en kort promenad tillsammans och sen satte jag mig på en bänk och han la sig under den och spejade. Helt lagom för första gången ute. Ska försöka ta ut honom regelbundet från och med nu. Runt 5-6 på morgonen är ganska lagom för då är det lugnt ute men inte kallt.

Kan inte fatta att han redan bott här i över ett år. Känns som om det var igår han flyttade in. Har lovat honom att det blir ett till klösträd fast storleken mindre (det han har nu är enormt) framöver om bostadstillägget går igenom. Leksaker har han massor av och som sagt redan ett klösträd men why not another one? :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 13 jun 2016, 07:32

Guybrush Threepwood skrev:
Yrhättans skrev:Han är jättefin. Äventyr kan vara lite läskigt ibland men han ser ut att tycka att det är spännande.

Ja det började med att det var läskigt, han jamade och ville helst in igen. Men jag lockade på honom och pratade med honom och sen gick han omkring och undersökte lite. Fortfarande lite osäker men vi tog en kort promenad tillsammans och sen satte jag mig på en bänk och han la sig under den och spejade. Helt lagom för första gången ute. Ska försöka ta ut honom regelbundet från och med nu. Runt 5-6 på morgonen är ganska lagom för då är det lugnt ute men inte kallt.

Kan inte fatta att han redan bott här i över ett år. Känns som om det var igår han flyttade in. Har lovat honom att det blir ett till klösträd fast storleken mindre (det han har nu är enormt) framöver om bostadstillägget går igenom. Leksaker har han massor av och som sagt redan ett klösträd men why not another one? :smile:

Jag har just varit ute och lekt en stund med busgänget, att gå ut tidigt på morgonen är mysigt hälsar dom.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 13 jun 2016, 07:43

Ja under dagen är det folk ute och många med sina hundar. Undviker helst det.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 13 jun 2016, 12:23

Så fin han är. :rosekiss:

När jag gick ut med vår kattunge första gången så tyckte han att det var jätteläskigt. Men nu vill han gå ut varje dag. Han sätter sig framför selen och går ibland in i transportväskan som står vid dörren och väntar på att jag ska bära ut honom. :smile:

Husse som jobbar natt på helgerna och kommer hem i ottan går också ofta ut med båda kissarna en stund vid 5-6 tiden. Det är jätteskönt för mig för då sover de jättenöjda sedan och jag får sovmorgon. :hi5:

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: huskatt

Inläggav Weaxzezz » mån 13 jun 2016, 23:14

Shroom är avundsjuk på promenaderna, och jag är avundsjuk på den extra spaden. Min största rädsla är att min ska gå sönder igen

(sent using tapatalk - there is no autocorrect for sindarin)

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Re: Lord Elronds och Nox Solos tråd

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 19 dec 2016, 01:24

På Halloween flyttade Nox Solo in hos oss, och vi stormtrivs allihopa. Han ska alltid sova med mig. :heart:

Bild

Bild
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » mån 19 dec 2016, 06:22

Heeeeej!! :vinka: Vilken sötnos du har fått hem, grattis. :wub:
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » mån 19 dec 2016, 08:37

Jag har saknat dig/er! Och hjärtligt välkommen, Nox Solo!

Användarvisningsbild
Colicoids
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Colicoids » mån 19 dec 2016, 09:03

Vilken söt liten en!
Välkommen tillbaka!

Starwatcher
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 19 dec 2016, 09:19

Liten och söt :love: Grattis :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 19 dec 2016, 10:40

Älskar namnet Nox. Och fasen vilken näpen liten profil han har :love:
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 19 dec 2016, 12:06

Välkommen allihop! :rosor: Så söt och fint namn! :glasses:

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 19 dec 2016, 12:24

Tack hörni! Ja han är världens gospropp! Ska vara med jämt. Står jag i köket och fixar te så klättrar han upp för mig tills han kan sitta på axeln och hålla koll. xD
Tog en vecka för Elrond att vänja sig, nu busar och myser de ihop så fint, så fint.

För övrigt kommer namnet Nox från Harry Potter. Lumos är vad man säger för att toppen av trollstaven ska tändas, Nox säger man för att den ska släckas igen. Tyckte det var passande då han var mörk i färg. Och Solo kommer såklart från Han Solo. :grin:
Bild

Gisele
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Norsk skogkatt
Kontakt:

Inläggav Gisele » mån 19 dec 2016, 14:47

Nox är ett perfekt namn! Vad söt han är!
Hur funkar det med din ekonomi med en till katt? Läste vad låg inkomst du har, måste vara tufft att få ihop det varje månad med allt som man inte kan förutsäga händer. En katt till med försäkring, id-märkning, vaccinering, mat, kastrering mm blir tufft för dig. Men du kanske har en överenskommelse med din mamma att hon hjälper dig?
Bild
Tack för alla fina år, alla duktiga kunniga uppfödare och huskattälskare. Nu går jag. Forumet har gått i graven, kunskapen är borta. Negativa tråden tog livet av vårt forum.

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 19 dec 2016, 14:55

Gisele skrev:Nox är ett perfekt namn! Vad söt han är!
Hur funkar det med din ekonomi med en till katt? Läste vad låg inkomst du har, måste vara tufft att få ihop det varje månad med allt som man inte kan förutsäga händer. En katt till med försäkring, id-märkning, vaccinering, mat, kastrering mm blir tufft för dig. Men du kanske har en överenskommelse med din mamma att hon hjälper dig?

Katterna har ett separat konto som ligger i mammas händer, som jag alltså inte kan röra om inte hon ger dem till mig och då ska det såklart handla om katterna. Nox är redan försäkrad, ID-märkt och vaccinerad. Dock är han för ung för kastrering. Dessutom har jag och mamma en överenskommelse också då hon vet hur mycket mina katter hjälper mitt psykiska mående. Jag förstår hur du tänker, men "I have it covered", eller hur man nu ska säga. :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » mån 19 dec 2016, 19:50

Hej hej Nox :)

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 20 dec 2016, 17:21

Han hälsar hej tillbaka!

För övrigt, bara som en notis, om jag någonsin skriver i någon tråd typ "blä har inga pengar" "vet inte hur jag ska ha råd med x" osv så är det ENBART MIG det syftar på. Katterna har ALLTID sand och ALLTID mat och deras försäkring dras automatiskt från DERAS konto som jag varje månad lägger in pengar på som jag alltså inte kan röra utan hjälp från mamma. Bara så ingen tror att de far illa av att min ekonomi inte är den bästa. Alltså, det jag får ut av mina katter är en vilja att överleva. Känslan när Nox kommer och hälsar på mig varje gång jag kommer hem och hur Elrond rullar runt på golvet av glädje när det vankas mat går inte att beskriva.

Nox sitter för övrigt i knät på mig och tvättar sig lite i skrivande stund. :)

Kommer bildbomba sen, har tagit så sjukt mycket bilder på Nox!
Bild

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » tis 20 dec 2016, 23:07

GT, jag förstår precis hur du menar när du säger att katterna påverkar ditt mående positivt. Jag tror inte att du och jag är de enda i världen som mår märkbart bättre med att dela liv med katt(er). Eller hundar, eller giraffer eller vad det nu kan vara.

Och jag är helt övertygad om att dina katter alltid kommer i första rum och att du aldrig skulle vanvårda dem. Jag är fullkomligt övertygad om att du hellre skulle leva på makaroner resten av ditt liv än att ge katterna ett mindre bra foder eller sand, eller skippa försäkringen, eller låta bli att gå till vet. IAF så är den GT jag lärt känna här en sådan person. :rosor:

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » tis 20 dec 2016, 23:13

Gud ja! Jag nekar mig själv redan massor just för att kunna lägga undan till dem om det händer nåt. Men jag ser det som en win-win. De får vård om det behövs - de ger mig lycka och styrka att orka vardagen. För dem måste jag ju kliva upp. Lådan måste städas, matskålarna diskas och fyllas och vattenskålarna med. Hur dåligt jag än mår så får jag inte bara ligga hela dagarna. Dessutom ska de aktiveras, få uppmärksamhet, lek och gos. Inte för att Nox ger mig mycket till val. Finns det sittyta så sätter han sig, oavsett om jag sitter i soffan eller på toaletten. :roll: :smile:
Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » ons 21 dec 2016, 09:46

Kommer några bilder.

Första gången kissarna sov ihop för första gången!
Bild

För att illustrera att kattungar kan sova ÖVERALLT. Ja, han sover på den bilden, i en hand, hängandes sådär. xD
Bild

En bild tagen för några minuter sedan som illustrerar hans rutin rätt bra. Först leka med nåt, sen somna med det. :smile:
Bild

Idag fick Nox Gandalfs gamla halsband. Var ett jättestort steg för mig, i fyra år har det legat i en fin ask och jag har alltid haft den med mig när jag flyttat omkring. Trodde aldrig det skulle höra hemma på en katt igen, men nu känns det som att det gör det. Det hör hemma på Nox. Jag älskar inte Nox mer än Elrond på något vis, tro inte det, men han kom in i mitt liv precis när det behövdes som mest och när han sover innanför tröjan på en smälter hjärtat och det finns inget mysigare än att vakna med en katt tryckt mot ansiktet. Han är speciell, min Nox. Men Elrond är också speciell, han är min älskade fiskatt alltid!
Bild

Rita
Überkatt
Überkatt
Katt: Lilo, DRX
Kontakt:

Inläggav Rita » ons 21 dec 2016, 12:27

Guybrush Threepwood skrev:Tack hörni! Ja han är världens gospropp! Ska vara med jämt. Står jag i köket och fixar te så klättrar han upp för mig tills han kan sitta på axeln och hålla koll. xD
Tog en vecka för Elrond att vänja sig, nu busar och myser de ihop så fint, så fint.

För övrigt kommer namnet Nox från Harry Potter. Lumos är vad man säger för att toppen av trollstaven ska tändas, Nox säger man för att den ska släckas igen. Tyckte det var passande då han var mörk i färg. Och Solo kommer såklart från Han Solo. :grin:

I Norge finns en jättegod lakritskola som kallas Nox :-D Samma "serie" som Fox (citron) och Rox (hallon). Alla tre är goda, men Nox är bäst. Väldigt passande namn på din lakritskille :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » ons 21 dec 2016, 12:29

Rita skrev:
Guybrush Threepwood skrev:Tack hörni! Ja han är världens gospropp! Ska vara med jämt. Står jag i köket och fixar te så klättrar han upp för mig tills han kan sitta på axeln och hålla koll. xD

I Norge finns en jättegod lakritskola som kallas Nox :-D Samma "serie" som Fox (citron) och Rox (hallon). Alla tre är goda, men Nox är bäst. Väldigt passande namn på din lakritskille :rosor:

Åh, haha, så roligt jag funderade faktiskt på Fox också - fast från Mulder i X-Files då. :smile:
Egentligen ville jag döpa honom till Han Solo, men på svenska kommer det alltid bli fel med han/Han i både tal och skrift. Så han får väl vara Hans lilla kattpolare istället.
Bild

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 06 mar 2017, 05:05

Jag är så jävla kär i mina katter. Elrond som alltid blinkar åt mig i låååånga stunder och direkt lägger sig på rygg för att bli kliad på magen och Nox som helst ska ligga i knät eller i famnen dygnet runt. Utom när han leker. Han har vuxit så sjukt mycket och snart ryker bollarna (här kastrerar de tyvärr inte innan katterna är lite äldre och eftersom han inte visat minsta tecken på att vara könsmogen än så känns det onödigt att stressa honom med att åka flera timmar buss för att göra det) men helt galet alltså hur stor han blivit! Snart lika stor som Elrond, och det känns som om det bara var igår han fick plats i en hand med huvudet hängandes ner (minst i kullen). Världens bästa Nox och världens bästa Elrond. Nox är liksom goofy och lite sådär kattungejobbig men mysig som fan och Elrond är verkligen ett passande namn för han är ståtlig och lugn och tålmodig. Han är bara tre men han känns äldre, typ en vis gammal gubbe. :smile:

Förutom när de leker och brottas på skoj, då är det riv i honom. :grin:

Ville bara ge en liten uppdatering på mina underbara katter som värmer mig så jävla hårt i hela kroppen.
Bild

Aziz
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Aziz » mån 06 mar 2017, 08:39

Härlig uppdatering om dig och dina söta kissar! Visst är det häftigt att ens lilla kisse plötsligt har blivit jättestor. Man får titta på bilder för att fatta hur små dom faktiskt var. Jag kallar fortfarande vår yngsta katt för lillen. Vägde honom här om dagen och han väger nu 5.2 kg! Inte en så liten lillen med andra ord. :smile:

Användarvisningsbild
Guybrush Threepwood
Old Gregg
Old Gregg

Inläggav Guybrush Threepwood » mån 06 mar 2017, 13:55

Aziz skrev:Härlig uppdatering om dig och dina söta kissar! Visst är det häftigt att ens lilla kisse plötsligt har blivit jättestor. Man får titta på bilder för att fatta hur små dom faktiskt var. Jag kallar fortfarande vår yngsta katt för lillen. Vägde honom här om dagen och han väger nu 5.2 kg! Inte en så liten lillen med andra ord. :smile:

Nox är inte så stor än men han var ju minst i kullen och riktigt liten också (mamman var liten också, pappan var inte någon stor katt heller) så känns helt absurt. Han brukade utan problem klättra upp för mina kläder till axeln när jag lagade mat för han blev så sällskapssjuk. Nu går det inte längre. Och han kunde inte hoppa upp i klösträdet ordentligt fast han försökte tappert - så han fick klättra upp via stolparna (när jag ställde ut hjälpmedel ignorerades de 8-[ ). Det jag älskar med mina katter är att de är båda underbara men väldigt olika. Elrond älskar att leka och mysa, men på hans villkor. Han är jättenöjd bara man pratar med honom, leker med honom en stund och klappar honom i förbifarten. Han är ingen knäkatt men kommer ibland och lägger sig i sängen. Nox är tvärtom. Den jäkeln får man typ släpa ner ur knät femtioelva gånger när man sitter så han inte får plats eller man gör saker. Ligger jag i sängen ligger han på bröstet, punkt slut. Sen är han så löjlig ibland, bortskämd typ, sitter jag i datorstolen sätter han upp framtassarna på mig och riktigt sträääääcker ut ryggen men vägrar försöka hoppa upp men jamar gnälligt tills jag lyfter upp honom. För det mesta, han kan hoppa upp också, om han vill. :roll:

Det är dock skönt att Nox lugnat sig med tvättandet. Sätter man ansiktet mot honom tvättas näsan utan undantag varje gång. När han var yngre kunde man bli attackerad av tvättning när man sov helst i typ öronen, näsan och munnen. :wait: 8-[
Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"