Älskade skyggisar (tips att fånga in skyggisar som har rymmt)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Älskade skyggisar

Inläggav Safia » mån 22 jun 2015, 09:49

Jaromir berättar - ni förstår, jag måste få matte att fatta riktigt hur mycket jag tycker om henne. Om jag mjölktrampar, huvudbuffar, flörtar hej vilt och rullar upp magen i vädret. Samtidigt. Tror ni hon begriper vad jag menar då?

Bild

Älskade knyte. Inte trodde jag för sju år sen att morr-fräs-spott under soffan skulle sluta i det här. :grin:
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Paks
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Huskatten (och marodören) Leo

Inläggav Paks » mån 22 jun 2015, 10:01

Safia skrev:Jaromir berättar - ni förstår, jag måste få matte att fatta riktigt hur mycket jag tycker om henne. Om jag mjölktrampar, huvudbuffar, flörtar hej vilt och rullar upp magen i vädret. Samtidigt. Tror ni hon begriper vad jag menar då?

Bild

Älskade knyte. Inte trodde jag för sju år sen att morr-fräs-spott under soffan skulle sluta i det här. :grin:

Vilken sötnos! Det där knytet har det verkligen bra.

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » mån 22 jun 2015, 12:06

Safia skrev:Jaromir berättar - ni förstår, jag måste få matte att fatta riktigt hur mycket jag tycker om henne. Om jag mjölktrampar, huvudbuffar, flörtar hej vilt och rullar upp magen i vädret. Samtidigt. Tror ni hon begriper vad jag menar då?

Bild

Men åh så gulligt :-)

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » mån 22 jun 2015, 12:37

Kul att läsa om framsteg de gör. Hjalle har också tagit enorma kliv de senast veckorna. Han har blivit en riktig knäkatt och älskar att gosa och kela. Står alltid vid soffan och väntar på att jag ska sätta mig när jag kommer hem.
Han hade tyvärr också en period av matvägran igen, men nu har vi en veterinär som kommer hem hit och undersöker så det blev inte allt för stressigt för honom. Han fick en kortisonkur och det var förvånansvärt lätt att få i honom tabletterna.

Den största grejen är dock att jag har adopterat honom så nu är det officiellt och han är min på riktig :grin:

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 Huskatter
Kontakt:

Inläggav warin » tis 23 jun 2015, 00:06

Ninnis, vad härlig att han nu är din på riktigt! :d
Men vad bra med en veterinär som kan komma hem till en!! Oroar mig lite grann för den dan jag måste ta med Katla till veterinär ( hon fick nästan panik av att bara bli instängd i en rum , föreställ då en transportbur) Men men dock dröjer det bra tag innan det blir dax för vetten :)

I morse när jag åt frukost, då satt jag och Katla kom glatt mot mig men vände huvudet bakåt för att kolla nåt bakom. Under tiden ställde jag mig upp för att lämna en sak på diskbänken . Så vände Katla huvudet rakt fram igen och då hoppade hon till pga jag var närmare än innan MEN hon stod kvar! :hi5:

Nyss har hon hoppat upp på min knä två gånger för att bli kelad. :luv:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 23 jun 2015, 23:20

Verkligen härlig bild på Jarome , Safia.

Skyggisar kan och vill så gärna visa hur mycket de älskar sina ägare .När de får mod att visa det. Tråden är verkligen bevis på det .

Grattis Ninnis till er bägge två. :rosor:

Underbar uppdatering , warin. :hi5:
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » ons 24 jun 2015, 09:32

Warin: Ja det är helt klart värt de extra pengarna (framkörningsavgift) för att veterinären ska komma hem hit. Dessutom är han den bästa veterinär som jag har träffat.

Tack för gratulationer. Det var som att Hjalle förstod när papperna var påskrivna för han började på en gång ta för sig mer här hemma. Som att han insåg att han får stanna för alltid :)

Jag har två dagar sen blivit jourhem åt en till skyggis. Han har placerat sig under min säng och kommer bara fram för mat och låda på natten när jag sover. Men det ska nog bli ordning på honom också. Hjalle bodde ju bakom soffan i drygt en månad och honom gick det ju riktigt bra för. :-D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 24 jun 2015, 10:03

Aww . Ninnis. Kompisen sa något liknande med Jackson.Hon trodde att han slutligen har förståt att han får stanna och blivit mera öppen.

Det kommer nog gå bra med den nya katten .Underbart att du hjälper skyggisar.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 25 jun 2015, 10:43

Jackson har då och då legat bredvid mig sängen men aldrig på. I går natt när jane som vanligt lagt sig högt upp mellan ben .kom Jackson och la sig mellan mina ben nedanför Jane . Så jag hade två katter liggande så en bra stund. Inget skönt för ryggen . Men man blev varm i hjärtat.Mysbollar :heart:
Jackson Galaxy

Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » tor 25 jun 2015, 11:50

Det här är Vilbert, utefödd i kattkoloni och utan någon egentlig mänsklig kontakt innan han fångades in som 4-åring. För att lägga ytterligare ett snäpp till svårighetsgraden att få honom tam och orädd för mänsklig kontakt så är han i princip blind från en långt gången PRA (och var det sannolikt redan vid infångandet) så att han har svårare att uppfatta och registrera vad som händer i omgivningen.

Bekväm med att bo inomhus blev han ganska snabbt, men särskilt kärvänlig var han inte i början utan höll sig på respektfullt avstånd från människor. Med tiden började han uppskatta en klapp på huvudet och lite kli under hakan, och nu på senaste året har han börjat våga sig upp i soffor och sängar för ett kort besök även om han fortfarande inte är någon knäkatt. Senaste månaden eller så har han till och med varit bekväm nog för att snurra ihop sig och somna i närheten, och för någon dag sen togs den här bilden där han har rumpan och svansen tryckta mot mitt ben där jag sitter bredvid.

Förändringar sker hela tiden med skyggisarna, även sju år efter det att de kom in i hushållet. :heart:

Bild
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 26 jun 2015, 00:19

Härlig uppdatering safia.
Jackson Galaxy

Bild

Dr Kousak
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sonia & Juni

Inläggav Dr Kousak » sön 28 jun 2015, 22:31

Vilka härliga framsteg era skyggisar gör ♥!

Vår Selma fick flytta till ett annat akuthem för 3-4 veckor sedan. Vi reser så mycket under sommaren och kan omöjligt hitta kattvakt till alla tillfällen och pensionat är inte att tänka på med Selma. Hon fick flytta till en 60+:are som arbetar hemma ett par dagar/vecka. Hon har en äldre kattherre sedan tidigare och han är enl utsago lugn men lekfull. Enl rapporter som gör hon små framsteg. Vi saknar den lilla mjuka skugglika varelsen som så gärna åt skinka ur hande och gosade lite på avstånd :). Som jamade lite hest och såg ner i golvet. Som älskade att vara ute i kattgården. Jag hoppas verkligen att hon har det bra där hon är och att det får bli hennes för-alltid-hem!
"And God said, love your enemy, and I obeyed Her and loved myself."
Khalil Gibran

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 29 jun 2015, 22:50

Dr Kousak skrev:Vilka härliga framsteg era skyggisar gör ♥!

Vår Selma fick flytta till ett annat akuthem för 3-4 veckor sedan. Vi reser så mycket under sommaren och kan omöjligt hitta kattvakt till alla tillfällen och pensionat är inte att tänka på med Selma. Hon fick flytta till en 60+:are som arbetar hemma ett par dagar/vecka. Hon har en äldre kattherre sedan tidigare och han är enl utsago lugn men lekfull. Enl rapporter som gör hon små framsteg. Vi saknar den lilla mjuka skugglika varelsen som så gärna åt skinka ur hande och gosade lite på avstånd :). Som jamade lite hest och såg ner i golvet. Som älskade att vara ute i kattgården. Jag hoppas verkligen att hon har det bra där hon är och att det får bli hennes för-alltid-hem!

:consoling:
Förstår det. Men det var ju bra att hon gör framsteg i det nya hemmet med.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » tis 30 jun 2015, 08:09

Vilken fin bild på Vilbert :-)

Min nya skyggis Latte sitter fortfarande mest under sängen. Största framsteget han har gjort hittills var en kväll när jag lekte med de andra två. Plötsligt ser jag att han sitter och tittar och följer vippan med blicken. Han ser ut som han vill hoppa fram, men inte riktigt vågar.
Man ser på sättet han ligger också att han är inte lika spänd. Inte lika beredd till flykt hela tiden utan mer avslappnad även om han fortfarande ligger under sängen.
Men jag tror det blir bra det här bara han får tid på sig.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 04 jul 2015, 12:05

Ninnis skrev:Vilken fin bild på Vilbert :-)

Min nya skyggis Latte sitter fortfarande mest under sängen. Största framsteget han har gjort hittills var en kväll när jag lekte med de andra två. Plötsligt ser jag att han sitter och tittar och följer vippan med blicken. Han ser ut som han vill hoppa fram, men inte riktigt vågar.
Man ser på sättet han ligger också att han är inte lika spänd. Inte lika beredd till flykt hela tiden utan mer avslappnad även om han fortfarande ligger under sängen.
Men jag tror det blir bra det här bara han får tid på sig.
Det är ju ett framsteg att han börjar bli mera avslappnad. Snart kommer du säker se en en tass som sticker fram och försöker slå efter vippan.
Jackson Galaxy

Bild

Mimmi Hittekatt
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Hittekatt
Kontakt:

Inläggav Mimmi Hittekatt » tis 07 jul 2015, 19:17

Hej! Mjau! Jag heter Mimmi och är ny här.
Är en liten skyggis som skaffade matte och lägenhet för 5 månader sedan ;-)
Trivs mycket bra hemma nuförtiden men tycker att min matte ändå är lite suspekt. Hon får inte komma för nära och hon får definitivt inte röra vid mig. Men hon får gärna leka lite...
Jag känner mig i alla fall mycket älskad även om jag har mycket kvar att lära mig.
Behöver nog peppa min matte med lite solskenshistorier om skyggisar som har blivit tryggisar.
Hon behöver kanske byta ut lite erfarenheter också.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 07 jul 2015, 22:42

Mimmi Hittekatt skrev:Hej! Mjau! Jag heter Mimmi och är ny här.
Är en liten skyggis som skaffade matte och lägenhet för 5 månader sedan ;-)
Trivs mycket bra hemma nuförtiden men tycker att min matte ändå är lite suspekt. Hon får inte komma för nära och hon får definitivt inte röra vid mig. Men hon får gärna leka lite...
Jag känner mig i alla fall mycket älskad även om jag har mycket kvar att lära mig.
Behöver nog peppa min matte med lite solskenshistorier om skyggisar som har blivit tryggisar.
Hon behöver kanske byta ut lite erfarenheter också.

Hej Mimmi välkommen hit . Jackson här . Vilken tur att du fått en matte :rosor: . Jag håller med att först är mattar/hussar är riktigt farliga . Men när man har lärt känna dom .Så är dom inte så tokiga. De kan leka med en, ge en smaskigt godis och när man har lärt känna dom riktig bra. så är pussar och klappar det bästa man kan få

Nu mera vill jag ha det dagligen . Det är ett krav att matte ska lyfta upp mig så jag får stånga henne i huvudet och pussas. .
Jackson Galaxy

Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » ons 08 jul 2015, 08:20

Hej Mimmi. De tre pojkarna här hemma berättar att tvåbeningarna inte är så farliga som de ser ut, men visst förstår vi att det tar lite tid att vänja sig vid dem. Du är precis där du ska vara efter fem månader. Säg åt matte att fortsätta leka med dig, locka med lite godis (rökt skinka och kalkon är smaskens hälsar Jaromir; nej, räkor ska det vara tycker Vilbert; eh, vad pratar ni om killar, allt godis funkar, jamar Jacek) och bara vara så får hon se vad som händer.

Kanske överraskar du till och med dig själv med att helt plötsligt en dag börja sätta en tass på människoben för att se vad de har i händerna; och kanske om ännu ett tag sitter du i ett knä och tittar förvånat runtomkring för att du inte själv riktigt förstått vad som händer. På något underligt sätt så blir de mindre farliga de där varelserna på två ben ju längre tiden går...

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 12 jul 2015, 09:04

Modiga jackson. Jag kan nu lyfta upp honom på soffbordet när kommpisen sitter i soffan och stor gosa med mig utan att bli spänd och vill hoppa ner.

Han har skjälv gått upp på bordet när hon har suttit där men raskt hoppar ner om hon har rört sig. Och att lyfta honom i närheten av henne har varit rätt omöjligt innan.

Rent otroligt vad en riktigt rädd och skygg katt kan göra när de blommar ut.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » lör 18 jul 2015, 19:15

Tyvärr så funkar det inte med Latte här hemma. Eller rättare sagt så funkar det inte med Hjalle och honom. Latte började ju komma ut från under sängen, men så fort han gjorde det så jagade Hjalle tillbaka honom och senaste veckan har han helt slutat försöka komma ut. Jag har flyttat tillbaka maten under sängen så han ska få äta i lugn och ro i alla fall.
Det skär i hjärtat på mig när jag ser honom ligga och trycka där. Hade han valt det själv hade det inte gjort någonting. Han hade fått komma fram i sin egen takt, men så är det ju inte.
Han är inte särskilt rädd för mig. Han äter ur handen på mig och jag får leka med honom. Allt så länge det är under sängen.
Så på måndag flyttar han till ett nytt jourhem. Jättetråkigt för jag har ju fallit lite för honom och skulle gärna fortsätta jobba med honom och se honom bli riktigt trygg. Men det här är det bästa för honom. Han skulle aldrig utvecklas ordentligt här. Tyvärr. :-(

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 19 jul 2015, 01:50

:consoling:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 28 jul 2015, 13:08

Jackson vågade gå och ställa sig när kompisen när hon höl på med väskan för att se vad hon gjorde i går kväll

I dag satte han sig nära vid hennes stol för att få ost.
Fick se en bild av förra gången att han lag sig n ära kompisen i soffan när jag var ut med syster yster. Han såg bekväm ut .
Han har verklige utvecklats på 1 år
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » ons 29 jul 2015, 10:43

Alltid rolig att se ens katt utvecklas!! <3 <3

Man kan vara så hemmablind, stundvis känns det som om det stått ganska still med katla ett tag nu men när jag tänkt efter.. Jag kan klappa henne, hon busar gärna dagligen. hon har lagt till sig ovanan att tigga vid frukost :smile: (troligen skinkan som lockar)

Om hon tycker att jag ligger och drar för länge på morgonen ( oacceptabelt! Någon behöver mat! :wait: )
Då kan hon liksom klösa på sängen, om min arm råkar vara utanför säng då kan hon kloa på den armen.

Hon har hoppat upp på sängen men hon stannar inte kvar lång stund, utan bara kort stund. Totalt sett hittills bara två gånger har hon vågat hoppa upp på min knä ( hon stod på min knä kort stund, jag klappade henne men hon hoppade ner rätt snart) men det är ett tag sen hon vågade sig på det nu. Har inte gjort om det sen dess, men man vet aldrig.... :grin:

Rörelser är fortfarande otäckt, fortfarande håller hon en viss avstånd mellan oss även om jag KAN klappa henne osv. Hon har VISST utvecklats, bara jag som ... blivit "hemmablind"?

Jag undrar om ni har några tips.. Jag håller på och lyfta henne kort stund för att på längre sikt kunna lyfta henne,. det går bra att lyfta några cm. Hon blir inte rädd alls. Även om hon älskar det inte. Jag kan hålla hennes tassar en stund, jag kan till och med trycka på hennes tassar så att klor dyker upp men bara kort stund. Jo , den 16 Augusti kommer vi utökas med en kattunge från katthem :goofy:

Katlas klor har blivit riktigt långa men hon är inte så pass tam att jag kan hålla fast henne och klippa hennes klor. Jag vill helst klippa hennes klor innan kattungen anländer. Hennes klor är så långa att hon fastnar i leksaker, i täcke osv. Jag håller på att vänja henne vid att jag rör vid hennes tassar, lyfta upp henne lite åt gången. En vän föreslog att jag skulle kunna klippa henne "under tvång" men jag tycker inte om den iden alls. Hon trodde att Katla skulle komma över det snabbt och fatta att det inte är något farligt. Men det kan göra mer skada än nytta tänker jag? Eller överdriver jag? Ja jag undrar om ni har några tips att komma med?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 29 jul 2015, 12:26

Jag tror inte alls på tvång (om inte nöden verkligen kräver det) oavsett om katten är skygg eller ej. Man kommer mkt längre med positivt sätt. Att få katten att tycka att det man gör är ok även om det inte älskas är nog bäst. Fortsätt att pilla på tassarna, ge positiv uppmuntran och inte försöka klippa alla klor på en gång.

Eftersom hon verkar gilla skinka så kanske en liten flisa skinka efter varje klo kan gå hem?

Kloklippning är inte alltid lätt även om katten är motsatsen till skyggis - mina katter älskar att jag pillar på deras tassar, hålla baktass älskas men kloklippning - nope! Jag har gett upp, klorna klipps en gång per år i samband med veterinärbesök.

Tycker den här tråden är så underbar med alla fina, duktiga och modiga "skyggisar" som visar att allt som behövs är tålamod och massor av kärlek :rosor:
Bild

Användarvisningsbild
miss_mia
Überkatt
Überkatt
Katt: 2 Burmilla/huskatt och 1 R.I.P

Inläggav miss_mia » ons 29 jul 2015, 17:23

Starwatcher skrev:Jag tror inte alls på tvång (om inte nöden verkligen kräver det) oavsett om katten är skygg eller ej. Man kommer mkt längre med positivt sätt. Att få katten att tycka att det man gör är ok även om det inte älskas är nog bäst. Fortsätt att pilla på tassarna, ge positiv uppmuntran och inte försöka klippa alla klor på en gång.

Eftersom hon verkar gilla skinka så kanske en liten flisa skinka efter varje klo kan gå hem?

Kloklippning är inte alltid lätt även om katten är motsatsen till skyggis - mina katter älskar att jag pillar på deras tassar, hålla baktass älskas men kloklippning - nope! Jag har gett upp, klorna klipps en gång per år i samband med veterinärbesök.

Tycker den här tråden är så underbar med alla fina, duktiga och modiga "skyggisar" som visar att allt som behövs är tålamod och massor av kärlek :rosor:

+1
Stassie, min obeskrivbart älskade katt sen barndomen somnade 100430, 20 år ung.
Välkomna älskade små huliganerna Hassel o Keso som kom hem 1/7 :).

BildBildBildBild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 29 jul 2015, 22:23

Ja när man tror att det står och stampar .så visar skyggisar att det ändå händer saker och ting. Det låter som katla gör en hel del fram steg.

I dag sprang Jackson inte och gömde sig under sängen och tryckte när postbudet kom med sandpaketen . Han gick till och med ut i hallen . När budet gick ut för att hämta andra paketet :shock:

Andra gången la han sig under sängen men ändå inte helt under . :rosor:

Angående kloklippning så tror jag inte på tvång .

Jag har tyckte att det gick betydligt lättare att klippa klorna på min äldsta när jag började muta honom med godis för varje klo.

Med jackson så ser jag inte alls att tvång skulle funka. Jag misstänker att det är samma sak med katla. Så jag tycker du inte är fel ute.

Tror man får mera framgång med positiva metoder än tvång om det inte är nödvändigt.

Just nu tränar jag kolla tänder och med tass hållning .

Jag gör detta när han är på riktigt gos humör ,jag pratar en hel del och har stryket och petat på tasarn. Jag berömmer honom när han inte flyttat på tassen . Vilket jag tror gör att han känner att han gör något bra.

Jag slutar när han dragit tillbaka dom och provat lite senare på dagen.

Jag har visat och låtet honom undersöka klosaxen .så han ska vänja sig vid den

Har nu i alla fall lyckats hålla framtassarna och kunnat trycka ut lite klor.

Du kan ju alltid testa Starwatchers förslag med skinka för varje klo och bara ta en klo per dag.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 11 aug 2015, 00:35

Det är så härligt att se Jackson på eget bevåg göra lek ansattser när det gäller kompisen. Tror att han börjar se henne som en i flocken .

Och tydligen så har inte mina ögon bedragen mig .han har vuxit ännu mera sen kompisen var här. Han har ju sett ut som en paj . När han har legat i klösträdet nära balkongen i den avlånga bädden och då menar jag inte att han är tjock. Kompisen tycker att han han har bliver större.
Jackson Galaxy

Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » ons 12 aug 2015, 19:56

Jaromir har retirerat in under sängen efter gårdagens pärs hos veterinären. Stackaren fick bli stucken tre gånger innan de fått tillräckligt för blodproverna, händer ibland när han är stressad och spänner sig så att det inte finns något flöde i kärlen. Matte känner sig som en skurk, men tröstar sig med att det är ett nödvändigt ont. Tids nog kommer han fram annat än för mat och låda, dock blir medicin-givningen något av ett äventyr med att lirka fram en motvillig katt från under säng med tabletter och flytande medicin noggrant gömt i mat.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 13 aug 2015, 07:26

Safia skrev:Jaromir har retirerat in under sängen efter gårdagens pärs hos veterinären. Stackaren fick bli stucken tre gånger innan de fått tillräckligt för blodproverna, händer ibland när han är stressad och spänner sig så att det inte finns något flöde i kärlen. Matte känner sig som en skurk, men tröstar sig med att det är ett nödvändigt ont. Tids nog kommer han fram annat än för mat och låda, dock blir medicin-givningen något av ett äventyr med att lirka fram en motvillig katt från under säng med tabletter och flytande medicin noggrant gömt i mat.

Stackarn :consoling: tyvärr måste man göra jobbiga saker för deras bästa.

Tur att katter lever ändå i nuet och kommer över det.

Kompisen är ju här och i går var vi borta 6 timmar. Tog ut Jane efter att hälsat på trion och fyllt på med mat. Kompisen berättade att Jackson blivit väldig kelig och att han buffat huvudet mot hennes hand. Hon fick klappa hans huvud för första gången :rosor:

Även katter som så skygga och kattorinterad som Jackson skappar oc h har behov av mänsklig kontakt. Så hjärtvärmande.

Det var också en stressig dag för pojken :consoling: . Syrran,barnen och pappa kom på kvällen. Jackson gömde sig bakom trädet i vardagsrummet och kryp sen efter golvet ut på balkongen . . Han gömde huvudet bakom en av transportburarna
och satt där hela tiden de var här.

Jane som hade hälsat på familjen. upptäckte att brorsan blev rädd och gick ut på balkongen för stödd och tröst :heart:

Tur att han har så fina syskon som ger honom stöd när människor blir otäcka.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » mån 17 aug 2015, 20:17

Besök kan va jobbiga :consoling:

jag fick besök i helg av föräldrar, vi satt i köket och fikade. Då kom Katla fram! Nu har mamma sett Katla irl på riktigt för första gången. Men dock så fort mamma använde röst, smet Katla undan och gömde sig.

Senare på kvällen då jag hade tittat på ett naturprogram och lät ha tv på efteråt, jag använder tv sällan. Katla var så spänd, hade kroppen lågt när hon gick och var på sin vakt . Gömde sig. Först gjorde jag inte koppling men sen insåg jag att jag har tvn på.

Katla är känslig för främlingars röster tydligen? förra gången då en vän var hos mig och hon använde röst, då reagerade Katla på precis samma sätt, dvs gick undan och gömde sig. När vännen slutade använda röst, då kom hon fram efter ett tag.

Jag använder röst ja men min är hon nog van vid. ( jag är döv så jag pratar nog obegripligt haha)

jag använder röst i princip bara när jag vill locka fram henne ( det funkar) /alt tala om hur fin hon är, hur mycket jag tycker om henne, osv ja ni vet den sortens prat ( eller fjäsk? :smile: )

Jag stängde tvn efter ett tag och det dröjde bara en kort stund, sen kom katla fram nästan på en gång.

Får nog ha tvn på oftare för att vänja henne vid ljud. Men annars i övrigt har hon blivit modigare och börjar utforska höjder mer å mer. Hoppade upp på bokhyllan för första ggr ett par dar sen. :D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 17 aug 2015, 21:55

Känner igen det där med röster. Med Jackson var det pappas röst som skrämde honom. Min och kompisen röst gick bra.

Först när pappa började prata bebis språk med Jackson så började han våga mera.

Idag kom syskonbarna in en stund. Innan vi skulle gå ut. Jackson sprang förbi dem och upp i taksängen och la sig under madrassen.

Men denna gång var syrran inte lika sjyst utan började kliva runt på madrassen med honom under den . .Barnen gick ut innan mig . Och jag fick se honom komma fram innan jag gick ut. Så han kommer fram rätt snabbt ändå.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » tis 18 aug 2015, 20:41

Bra ändå att Jackson vågade komma fram snabbt :D

Intressant det där med röster. Idag vågade Katla komma till mig när jag stod och bytte om till myskläder, hittills har hon kommit fram bara när jag är lugn osv, men idag höll jag på att byta om till myskläder, trots det kom hon fram till en :-D

Även när jag rensar sandlådor då brukar hon hålla sig på avstånd men tycker mig märka att avstånd blir allt mindre..

Processen att vänja henne vid att jag rör vid hennes tassar osv, går inte så fort. (det har jag inte förväntat mig heller,) vissa dagar går det bra att jag rör vid hennes tassar men vissa dar tja. Hon måste vara på gos humör DÅ kan jag ta, massera, trycka på hennes tassar :D

Är nyfiken vad hon varit med om, men det får jag ju aldrig veta.

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » tis 18 aug 2015, 20:51

Världen är allt bra liten! När jag kontaktade jourhemmet som har kattungar, jag presenterade mig, berättade lite om mig själv osv.

Hon på jourhemmet tyckte att hon kände igen namnet på Katla ( förut hette Katla Lilith) och det visade sig att Katla hamnade hos henne akut tillsammans med fyra kattungar. Dessa fem hade fångats in i en kattfälla. Katla var väldigt rädd då och i början trodde man att dessa fyra kattungar var hennes kattungar. Men så visade det sig att dessa inte var hennes ungar.

Så blev det att Katla fick flyttas till en annan lugnare jourhemmet, där jag adopterade henne därifrån.

När jag visade bilden på Katla, då sa hon något i stil med "så där lugn såg hon inte ut då."

En bekräftelse på hur mycket Katla utvecklats sen Okt förra året :grin: ( Katla inkom till katthemmet under okt)

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 19 aug 2015, 17:17

Måste ha känts väldigt roligt att få den komentaten :hi5: :rosor:

Till er båda
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » lör 22 aug 2015, 14:27

Jaa, det kändes kul att få den kommentar, En bekräftelse på att jag gjort nåt rätt haha :grin:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 25 aug 2015, 15:37

Hej och hå
Jackson smet ut genom dörren ut i trapphuset Jane i går.

Som tur var det ingen som kommer när Jackson sprang ända ner och ställde sig att glo ut genom fönstren på dörren.

Sen skulle de busa i trapphuset :wait: .Fick alla fall in dom rätt så snart.
Jackson Galaxy

Bild

Lingonskrutt
Superkatt
Superkatt
Katt: Fd hemlösa pälsbollar

Inläggav Lingonskrutt » sön 30 aug 2015, 11:55

Har också en liten skyggis här hemma. Mio kom som kattunge till oss för flera år sedan från en kattkoloni men är ändå inte helt tam. Det tog lång tid innan han var okej med att klappas och han gömde sig ofta. Det som funkade ganska tidigt var att locka med mat och lek, han var ok med att äta ur handen men man fick inte röra honom i början. Skrållan däremot, som också var kattunge och kom samtidigt från samma ställe, gick att kela med efter bara ett par dar, så det verkar vara en fråga om personlighet :-k
Mio är en mycket mer försiktig katt som dock är väldigt nyfiken och närhetstörstande, som tur är.

Hans stora idol och kärlek i livet är Morris, vår katt som vi har sedan innan. Det är tur att han har Morris som förebild, för han är en väldigt lugn och kelen katt som gärna både ligger i knä och bärs runt på. Mio följer ofta honom som en skugga och när Morris kelar med mig och har Mio i sällskap så kelar han också. Mio blir allt mer framåt så numera kommer han ofta fram helt själv och vill kela. Ibland går han och piper för att få uppmärksamhet, och när man kallar på honom så kommer han och vill gosa :luv:
Mat är hans andra stora passion i livet. Om vi äter när vi sitter i soffan så kommer han ofta och vill smaka. Egentligen försöker jag att inte ge katterna så mkt anat än kattmat, men gör undantag för att träna honom att våga mera. Numera hoppar han ibland själv upp på armstödet/ryggstödet eller bredvid oss och blir bjuden och klappad och annars försöker jag locka med godbitar så nära oss som möjligt.
Det är härligt att se hur han långsamt blir tryggare hela tiden fast det har gått så lång tid. Men han är fortfarande rädd för hastiga rörelser, tex om man kommer emot honom springer han ofta iväg en bit när man är nära om man inte rör sig väldigt försiktigt (även om det blir bättre och bättre och om man tar det lugnt går det ofta att gå fram och klappa honom tom). Hur kan man minska hans rädsla för detta?

Senaste året har jag allt oftare kunnat lägga mig hos honom i sängen om jag tagit det försiktigt och ibland har han i sällskap av andra katter hoppat upp och lagt sig hos mig. Idag tog han ytterligare ett kliv framåt när han själv klev upp i sängen till mig med Morris i släptåg. Båda katterna kelade lite men Morris hoppade sedan ner och Mio tänkte också göra det, men när jag kallade på honom ångrade han sig och kelade lite till, tänkte lägga sig på min mage men ångrade sig och lade sig bredvid mig istället. Lilla Misogrisen börjar bli en riktigt kelkatt! :happy:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 30 aug 2015, 19:32

Välkommen hit :rosor:
Kuddos till dig som tog hand om Mio och Skrållan

Morris låter som en fin förebild för Mio.

Jag tror ni inte behöver göra så mycket mer än vad ni gör nu. Fortsätt att ge han något gott enstaka gånger och lek med honom som du gör.

Det låter som han gör framsteg trots han skygga personlighet.

Jackson kan också fortfarande frysa till och då får man stanna till och släppa fram honom.

Tror att en hel del skyggisar törstar efter närhet. Fick tårar i ögonen när Jackson för första gången vågade kela ordentligt med mig . Någon för att han visad det med sina syskon som såg ut så här :shock: i början och tyckte det var små jobbigt med en prickig pojke som skulle stångas hela tiden. Men nu har de vant sig . :-D . Men man kunde ju ändå inte låta bli att bli förvånad och känna sig hedrad att han visade sån kärlek mot en.
Mattes huvudbuffare :rosekiss:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 07 sep 2015, 06:10

Underbara Jackson som är så gosig med mig när han vill .Börjar allt mera ta för sig av kompisen

Inga bra bilder då det var dåligt ljus plus kameran var inställd på in zooming .Men man kan inte låta li att var stolt över lilla bubbis som kelade en stund med kompisen. Det visar hur mycket tålamod och förståelse kan göra mycket ,då kompisen har låtit honom få ta sin tid. plus gett honom ost på morgonen och lekt med honom någon gång. :rosor:

Bild

Bild
Jackson Galaxy

Bild

Lingonskrutt
Superkatt
Superkatt
Katt: Fd hemlösa pälsbollar

Inläggav Lingonskrutt » fre 18 sep 2015, 20:01

Skrev ett långt inlägg men det försvann! Jackson verkar vara en riktig myskatt :luv:
Det känns bra att höra att vi verkar vara på rätt spår! Mio äter just nu medicin så vi har fått ägna oss extra mkt åt lek och att ge godis tillsammans med medicinen för att han ska få i sig den. Därför har det sedan en vecka tillbaka blivit kel minst morgon och kväll med Mio i samband med medicinen. Och detta extra lekande och godis verkar ge effekt. Vi ska verkligen fortsätta att medvetet ägna åt oss att socialisera Mio flera ggr varje dag vilket jag känner att vi kanske inte gjort alltid nu när vi verkligen gör det.
Igår valde Mio att ligga kvar vid min sambos fötter fast Morris gått därifrån. Senare på kvällen valde han vid många tillfällen att lägga sig med magen i vädret nära mina fötter. Att lägga sig med magen i vädret och vid några tillfällen även låta den klappas är ngt han har gjort då och då sedan ett bra tag men inte så mycket som igår. Visst brukar det betyda att katten känner sig trygg när den gör så? Han tänkte också lägga sig bredvid oss i soffan men ångrade sig. Idag har vi haft den längsta sammanhängande kelstund vi nånsin haft :hi5: Men tyvärr avbröts den en gång av plötsligt skrammel och sen igen av att jag var tvungen att ändra sittställning. När jag sedan sträckte handen för att klappa honom när han strök sig mot möbeln bredvid mig blev det för mkt tyckte Mio och ville leka med mig istället :-)

Återgå till "Allmänt kattprat!"