Älskade knyte. Inte trodde jag för sju år sen att morr-fräs-spott under soffan skulle sluta i det här.

Moderator: SKS
Safia skrev:Jaromir berättar - ni förstår, jag måste få matte att fatta riktigt hur mycket jag tycker om henne. Om jag mjölktrampar, huvudbuffar, flörtar hej vilt och rullar upp magen i vädret. Samtidigt. Tror ni hon begriper vad jag menar då?
Älskade knyte. Inte trodde jag för sju år sen att morr-fräs-spott under soffan skulle sluta i det här.
Safia skrev:Jaromir berättar - ni förstår, jag måste få matte att fatta riktigt hur mycket jag tycker om henne. Om jag mjölktrampar, huvudbuffar, flörtar hej vilt och rullar upp magen i vädret. Samtidigt. Tror ni hon begriper vad jag menar då?
Dr Kousak skrev:Vilka härliga framsteg era skyggisar gör ♥!
Vår Selma fick flytta till ett annat akuthem för 3-4 veckor sedan. Vi reser så mycket under sommaren och kan omöjligt hitta kattvakt till alla tillfällen och pensionat är inte att tänka på med Selma. Hon fick flytta till en 60+:are som arbetar hemma ett par dagar/vecka. Hon har en äldre kattherre sedan tidigare och han är enl utsago lugn men lekfull. Enl rapporter som gör hon små framsteg. Vi saknar den lilla mjuka skugglika varelsen som så gärna åt skinka ur hande och gosade lite på avstånd. Som jamade lite hest och såg ner i golvet. Som älskade att vara ute i kattgården. Jag hoppas verkligen att hon har det bra där hon är och att det får bli hennes för-alltid-hem!
Det är ju ett framsteg att han börjar bli mera avslappnad. Snart kommer du säker se en en tass som sticker fram och försöker slå efter vippan.Ninnis skrev:Vilken fin bild på Vilbert![]()
Min nya skyggis Latte sitter fortfarande mest under sängen. Största framsteget han har gjort hittills var en kväll när jag lekte med de andra två. Plötsligt ser jag att han sitter och tittar och följer vippan med blicken. Han ser ut som han vill hoppa fram, men inte riktigt vågar.
Man ser på sättet han ligger också att han är inte lika spänd. Inte lika beredd till flykt hela tiden utan mer avslappnad även om han fortfarande ligger under sängen.
Men jag tror det blir bra det här bara han får tid på sig.
Mimmi Hittekatt skrev:Hej! Mjau! Jag heter Mimmi och är ny här.
Är en liten skyggis som skaffade matte och lägenhet för 5 månader sedan![]()
Trivs mycket bra hemma nuförtiden men tycker att min matte ändå är lite suspekt. Hon får inte komma för nära och hon får definitivt inte röra vid mig. Men hon får gärna leka lite...
Jag känner mig i alla fall mycket älskad även om jag har mycket kvar att lära mig.
Behöver nog peppa min matte med lite solskenshistorier om skyggisar som har blivit tryggisar.
Hon behöver kanske byta ut lite erfarenheter också.
Starwatcher skrev:Jag tror inte alls på tvång (om inte nöden verkligen kräver det) oavsett om katten är skygg eller ej. Man kommer mkt längre med positivt sätt. Att få katten att tycka att det man gör är ok även om det inte älskas är nog bäst. Fortsätt att pilla på tassarna, ge positiv uppmuntran och inte försöka klippa alla klor på en gång.
Eftersom hon verkar gilla skinka så kanske en liten flisa skinka efter varje klo kan gå hem?
Kloklippning är inte alltid lätt även om katten är motsatsen till skyggis - mina katter älskar att jag pillar på deras tassar, hålla baktass älskas men kloklippning - nope! Jag har gett upp, klorna klipps en gång per år i samband med veterinärbesök.
Tycker den här tråden är så underbar med alla fina, duktiga och modiga "skyggisar" som visar att allt som behövs är tålamod och massor av kärlek
Safia skrev:Jaromir har retirerat in under sängen efter gårdagens pärs hos veterinären. Stackaren fick bli stucken tre gånger innan de fått tillräckligt för blodproverna, händer ibland när han är stressad och spänner sig så att det inte finns något flöde i kärlen. Matte känner sig som en skurk, men tröstar sig med att det är ett nödvändigt ont. Tids nog kommer han fram annat än för mat och låda, dock blir medicin-givningen något av ett äventyr med att lirka fram en motvillig katt från under säng med tabletter och flytande medicin noggrant gömt i mat.
Återgå till "Allmänt kattprat!"
Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster