Älskade skyggisar (tips att fånga in skyggisar som har rymmt)

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Re: Älskade skyggisar

Inläggav eye of a tiger » lör 21 mar 2015, 06:21

Hej och välkommen.

Att bli bli buren på är det nog en del katter som inte gillar,de känner sig instängda och känner nog att de inte har någon flykt väg. Därför sprattlar vissa katter.

Tösen fick jag se till att ta väldigt korta tränings pass med .Hon var som din tjej. Jag lyfte en bit från marken och släppte ner på en gång och höll på detta viss en tid. innan jag började göra det längre och längre.

både inne och ute. Det gäller att inte hålla så de blir för spända och får negativ syn på det hela. Också viktigt att själv lura kroppen att inte vara spänd.

Att visa att deras flyktväg inte är avstängda.

lilla pojken , fick jag jobba på ett helt annat sätt med. Då han har sitt bagage, bägge kan jag bära och lyfta på i dags läget . Detta gör jag för att jag vill att de inte ska bli stressad och rädda när jag måste ta i dem.
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Katt: 2 Huskatter
Kontakt:

Inläggav warin » sön 22 mar 2015, 17:07

Stackars Katla :consoling: Dagen har varit jobbigt för henne, det var så att jag fick ett par nya möbel som gjorde att jag var tvungen att möblera om lite hemma hos mig. Jag fick hjälp av en vän att göra plats för nya möbel.

Självklart var det otäckt med en ny person , dessutom väsnades vi nog när vi flyttade på lite möbler. Men dock berättade vännen för mig att hon såg Katla sticka huvud ur igloo-grotta men backade snabbt tillbaka in i igloon som finns placerade bakom soffan.

Hon har inte vågat äta något alls idag.

Men annars för övrigt, har hon ätit ur matskålen bara en meter från mig för ett par dar sen! :grin: Dock en kort stund. Dessutom kom hon ut ur gömställe igår trots jag stod, hon brukar tycka jag är mer otäckt om jag står. Men igår kom hon ut ändå. yeah! :hi5:

Men nu får vi se hur det blir ett par dagar framöver med tanke på att dagen varit jobbigt, och dessutom är det lite nya möbler i hemma.

UPDATE : nyss kom hon ut ur gömställe! Hon kollade in läget lite, men gick rätt snart tillbaka in till gömstället. Var faktiskt beredd på att hon skulle inte våga komma ut alls på ett tag.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 23 mar 2015, 09:36

Antinen skrev:Och till min förvåning blev jag väckt häromdagen av Jack, Harry och Ivan (Ivan är en av våra tamisar, han har sina problem med men...).
Förvåningen bestod av:

1) Harry i sängen, har försökt få upp honom i flera månader.
2) Jack vill ha gos.
3) Harry och Ivan gjorde någonting tillsammans. Harry och Ivan är inte direkt de bästa av kompisar, numera har de iaf börjat tolerera varandra. :)

Jack har börjar gå med på det här med att bli klappad nu, att bli kliad triggar honom till att bita och slåss men det går att mjukt stryka honom över ryggen, det tycker han väldigt mycket om när han är på det humöret. Lustigt nog är det lättare att klippa klorna på honom än att gosa med honom.
Har även börjat ge upp det här med eventuell omplacering, så fort jag försöker ta upp det blir jag nedröstad. Sambon vill behålla honom, hen som placerade honom här i jourhem har sagt att hon inte lyssnar när jag tar upp det och vänner och bekanta säger också att jag "inte får" omplacera honom. Och han är så himla perfekt för den här flocken, det är aldrig något problem med honom, han gruffar aldrig med någon och älskar alla. Och han är ju himla charmig. :)

Harry möter nu ALLA besökare vid dörren och tigger gos. Och han håller på att utforska hela lägenheten nu, hittar honom på alla möjliga omöjliga ställen. Han har verkligen blommat ut. Min mamma såg honom för första gången igår och hon frågade flera gånger om han verkligen var en vildkatt. :grin: Nu är han mer busig och retsam ungkatt än skygg och förvildad. :) Det är fint att se hur han tittar på mig och de andra katterna för att se hur vi reagerar innan han väljer att bli rädd för någonting. Oftast urartar det inte ens i att han blir rädd längre, utan han kommer fram till mig eller flocken och söker stöd och tankar trygghet och sedan går han och undersöker den eller det som gjorde honom bekymrad.

Och med Ohfelia står det still. Men nu har jag skaffat mig både en plan B och en plan C. Förhoppningsvis kommer någonting att funka. Har sett små tecken på att baksteget kanske håller på att lossna men troligtvis är det bara jag som inbillar mig.

Märker att jag ofta utelämnar James ur mina uppdateringar, han är som han är. Vi jobbar på med lyftträning och sådär. Men han är så himla social, så det gör inte mig så mycket om han inte är så hanterbar. Nog för att det skulle vara trevligt att få dom där klorna klippta.
Måste erkänna att jag är ganska stressad för att jag tror nämligen inte att James kommer att bli en gammal katt, väldigt inavlad, större delen av hans släkt har dött av FIP och ja. Jag försöker mest bara att njuta av mitt vita lilla yrväder.

ja; man får njuta så länge man har katterna. Skyggisar tycker jag överaskar hela tiden
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 23 mar 2015, 09:39

warin skrev:Stackars Katla :consoling: Dagen har varit jobbigt för henne, det var så att jag fick ett par nya möbel som gjorde att jag var tvungen att möblera om lite hemma hos mig. Jag fick hjälp av en vän att göra plats för nya möbel.

Självklart var det otäckt med en ny person , dessutom väsnades vi nog när vi flyttade på lite möbler. Men dock berättade vännen för mig att hon såg Katla sticka huvud ur igloo-grotta men backade snabbt tillbaka in i igloon som finns placerade bakom soffan.

Hon har inte vågat äta något alls idag.

Men annars för övrigt, har hon ätit ur matskålen bara en meter från mig för ett par dar sen! :grin: Dock en kort stund. Dessutom kom hon ut ur gömställe igår trots jag stod, hon brukar tycka jag är mer otäckt om jag står. Men igår kom hon ut ändå. yeah! :hi5:

Men nu får vi se hur det blir ett par dagar framöver med tanke på att dagen varit jobbigt, och dessutom är det lite nya möbler i hemma.

UPDATE : nyss kom hon ut ur gömställe! Hon kollade in läget lite, men gick rätt snart tillbaka in till gömstället. Var faktiskt beredd på att hon skulle inte våga komma ut alls på ett tag.

Jackson skickar styrkebuffar. Det är jobbigt med nya människor. Men det är ju.ändå modigt att Katla vågar komma fram trots en jobbig dag.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » mån 23 mar 2015, 20:18

:love: :love: :love: :love: :love: så känner jag mig just nu! Har hittat Katlas svaghet : skinka!

Det utnyttjade jag självklart. :grin: Jag satt och rev ut bitar ur skinka och slängde det ut. Hon kom allt närmare, till slut blev hon för otålig för att vänta så hon tassade skinka ur min hand och åt upp den. Jag kände hennes tass på min hand :grin:

Mitt i iver att äta upp en bit av skinka kom hon nära mig , då kände jag hennes morrhår mot min hand vilket fick hene backa ( jag försökte inte ens klappa henne, jag satt stilla och rev bara ut bitar av skinka åt henne)

Vid en tillfälle höll jag skinka i handen, en bit av skinka, och höll det ut åt henne, hon VILLE ta den , det syntes på henne. hon luktade på skinkan som var på min fingrar men vågade inte ta den.

Känner mig extra glad idag, det syns va? :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 23 mar 2015, 22:26

:hi5: Härliga nyheter warin. =D>
Jackson Galaxy

Bild

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tis 24 mar 2015, 09:20

Skinka och kalkon var vägen till min skyggis hjärta också, så förstår precis känslan när man väl ser katten som bara _vill_ komma närmare den där smaskiga saken som finns i människohanden, men ännu inte riktigt vågar.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » tis 24 mar 2015, 22:20

eye of a tiger och Safia - ja, en härlig känsla är det!

Idag hände det samma sak igen med skinkan, med skillnad är att idag vågade hon en gång ta skinkan från min hand med munnen men i fortsättning valde hon att ta skinkan från min hand med hjälp av tassen. När hon såg att jag hade skinkan i handen, hon stod och liksom mjölktrampade på golvet. :wub:

Jag hade en vippa med mig, jag försökte locka henne att leka. och lyckades nästan. Hon följde vippans rörelse med blickar, när vippan hängde i luften, då såg jag att hon blev allt mer nyfiken. Så ställde hon sig på baktass och stod upp med framtassarna i luften och försökte slå till vippan men hon stod lite för långt ifrån. Efter ett tag lyckades hon röra vid den men vågade inte släppa loss.. Hon följde med vippans rörelse fram och tillbaka på golvet men efter ett tag backade hon och vågade inte mer. Hon gömde sig bakom soffan. Inte tillräckligt självsäker inför mig ännu. Men tro mig, mitt hjärta smälte när hon stod på "människors vis"

Hon går omkring och tittar runt, men återvänder hela tiden tillbaka till gömställen bakom soffan. Skönt att hon har en trygg bas där hon känner sig säker :grin:

Tycker så mycket om henne! Hon är så söt :wub:

Användarvisningsbild
Dr Kousak
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Sonia, Juni & Pipen

Inläggav Dr Kousak » tis 24 mar 2015, 22:24

Warin & Katla: YAY!!! :hi5:
"And God said, love your enemy, and I obeyed Her and loved myself."
Khalil Gibran

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 24 mar 2015, 22:59

warin skrev:eye of a tiger och Safia - ja, en härlig känsla är det!

Idag hände det samma sak igen med skinkan, med skillnad är att idag vågade hon en gång ta skinkan från min hand med munnen men i fortsättning valde hon att ta skinkan från min hand med hjälp av tassen. När hon såg att jag hade skinkan i handen, hon stod och liksom mjölktrampade på golvet. :wub:

Jag hade en vippa med mig, jag försökte locka henne att leka. och lyckades nästan. Hon följde vippans rörelse med blickar, när vippan hängde i luften, då såg jag att hon blev allt mer nyfiken. Så ställde hon sig på baktass och stod upp med framtassarna i luften och försökte slå till vippan men hon stod lite för långt ifrån. Efter ett tag lyckades hon röra vid den men vågade inte släppa loss.. Hon följde med vippans rörelse fram och tillbaka på golvet men efter ett tag backade hon och vågade inte mer. Hon gömde sig bakom soffan. Inte tillräckligt självsäker inför mig ännu. Men tro mig, mitt hjärta smälte när hon stod på "människors vis"

Hon går omkring och tittar runt, men återvänder hela tiden tillbaka till gömställen bakom soffan. Skönt att hon har en trygg bas där hon känner sig säker :grin:

Tycker så mycket om henne! Hon är så söt :wub:

Grattis! Tror att du börjar se ketchup effekten :rosor: sån under bar läsning .
Jackson fick jag inte ens titta på när jag lockade med kyckling .Vilket var vägen till honom. På samma vis som din Katla , så började han sin lek väldigt försiktigt och trevande. När jag så småningom lyckades locka till lek.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » tis 24 mar 2015, 23:52

warin skrev::love: :love: :love: :love: :love: så känner jag mig just nu! Har hittat Katlas svaghet : skinka!

Det utnyttjade jag självklart. :grin: Jag satt och rev ut bitar ur skinka och slängde det ut. Hon kom allt närmare, till slut blev hon för otålig för att vänta så hon tassade skinka ur min hand och åt upp den. Jag kände hennes tass på min hand :grin:

Mitt i iver att äta upp en bit av skinka kom hon nära mig , då kände jag hennes morrhår mot min hand vilket fick hene backa ( jag försökte inte ens klappa henne, jag satt stilla och rev bara ut bitar av skinka åt henne)

Vid en tillfälle höll jag skinka i handen, en bit av skinka, och höll det ut åt henne, hon VILLE ta den , det syntes på henne. hon luktade på skinkan som var på min fingrar men vågade inte ta den.

Känner mig extra glad idag, det syns va? :smile:

Rökt skinka var hemligheten bakom Harrys förvandling också. Vårt skink-konto har skjutit i höjden och under en lång period hade vi Harry på frukostbordet varenda dag. :smile:

Användarvisningsbild
Ninnis
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Ninnis » fre 27 mar 2015, 17:26

Gjorde en liten "före och efter-bild" på Hjalle :-) Första bilden är tagen dagen efter han hade kommit till mig i september. Andra bilden tog jag förra veckan. Tycker det är så kul att se skillnaden. På första bilden var han ju fullständigt livrädd och ville väl helst försöka trycka sig in under elementet.

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » fre 27 mar 2015, 19:22

Ninnis - underbara bilder! Man ser verkligen skillnad, skoj med såna "före och efter" bilder!! :D

Antinen -Ja, det ser ut som det blir troligen också så att "skinka-kontot" höjer upp i höjden här också :smile:

eye off tiger - vore underbart med ketchup effekt men den verkar inte riktigt ske riktigt än (?) men å andra sidan känns det som om Katla är på G! :grin:

Idag luktade hon på min knä nämligen och luktade även på mina händer ( hon sökte efter skinka men den var slut, hon fick den sista ) Dessutom förvånade hon mig genom att "luftbuffa" mot mig! Ni vet när en katt brukar buffa mot ens ben med kroppen? Hon betedde sig precis så , såg ut som hon var på väg att buffa men dock nöjde hon sig med att buffa mot mig med avstånd på kanske 10-20 cm luft emellan.. Hon visade rumpan för mig ett par gånger och mjölktrampade på golvet pga jag hade skinka i handen :grin: :wub:

Tycker att idag verkar hon liiite mer nyfiken på mig. tittar lite mer på mig och så men för övrigt beter hon likadant. Är försiktigt, håller avstånd ( när jag inte har skinka det vill säga) , går runt för att sen återvända till gömställe bakom soffan ideligen.

Försökte locka henne till lek med vippan men resultat blev bara att hon tittade på vippan på avstånd för att sen gå mot soffan.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 27 mar 2015, 21:45

Ninis -Verkligen finna bilder. Man ser verkligen skillnad på Hjalle. Ser verkligen ut som en härlig kille.

Warin-Tycker verkligen Katla har gjort stora steg :rosor: . Att hon nosar på dina händer är stort :hi5: . Kom i håg när Jackson vågade ta kyckling i från min hand , till efter det ta sitt först steg .ta den fysiska kontakt genom att nosa på min tå. Det låter som ingenting men för honom var det ett stort steg. Och efter det så rann det bara på.

Katla låter som hon gör samma samma sak mot dig som Jackson gjorde mot kompisen .När han började bli intresserad av att vilja ta kontakt men inte vågade

vad har du för vipp? Mitt tips är att du provar lite ol.ika. Da bird brukar funka för vissa. Mina gillar snören, cat chatcher, och large kittenator .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » lör 28 mar 2015, 09:32

Eye of a tiger - visst har hon gjort stora framsteg! :grin: ja jag har redan provat med laserpekare, den var hon inte speciellt intresserad av. Första gången gick hon fram och luktade på den men tappade snabbt intressen. Sen har jag provat med en piggboll, en liten leksaksmus men hon gick bara fram och luktade på dessa saker och såg inte speciellt intresserad ut.

Angående vippan jag har det är typ med en pinne med en mellanlångt svans, i början verkade det fungera då hon ställde sig upp och ville slå till den men var för försiktig. Men igår stannade hon till och tittade på den på avstånd men sen gick hon in bakom soffan.

Dock har jag en leksak kvar som jag inte testat ännu då jag tyckt den verkar lite klumpigt pga lång snöre , det är en lång snöre med en liten fågel och lite fjädrar. Egentligen är den syfte att man ska kunna hänga den upp på nåt så att fågel är i luften. Kanske jag kan kolla på olika sidor i internet efter bra leksaker. Tack för tipset, de leksaker du sa verkar va bra. Kanske skulle det vara nåt? Inte lätt det här med leksaker svårt veta om dessa skulle intressera katla eller inte. Hittils har hennes gensvar på mina försök till lekar varit ljummet.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 28 mar 2015, 09:58

Nej . Det är inte alls lätt med leksaker. Det är som det brukar sägas att det är en hel vetenskap :smile: . Jag har en kräsen tös , så jag har provat och prövar fort farande. Man får försöka olika leksaker samt att prova dra under och över saker. Tösen och lill pojken älskar tunnlar att gömma sig bakom..

Jag tror att det är en bra ide du fick .Att använda en vippa med ett långt snöre. Det brukas ju andra använda när det gäller skyggisar.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » sön 29 mar 2015, 13:31

:love:

Idag hade jag och Katla en mys stund ihop!

Igår kunde jag stryka över henne sidan om kroppen när hon höll på att luftbuffa mot mig, dessutom tog hon skinka direkt från min fingrar, inte en gång utan flera gånger.

Jag försökte leka med henne igår men dock skrämde jag iväg henne istället. var inte min mening, jag skulle bara försiktigt slänga iväg en fågel, en sån där leksak med lång snöre ( en liten kramdjur så klart, inget annat :smile: ) Då blev hon skrämd och stack iväg. Men dock senare under kvällen, såg jag henne försiktigt närma sig fågeln som låg kvar på golvet och luktade på den.

I morse när jag skulle ge henne mat, hon stod och mjölktrampade, väntade ivrigt på maten men gömde sig dock när jag närmade mig.. Jag satte mig en bit ifrån matskålen och hade skinka med mig. Hon kom ganska snabbt fram till mig, tog skinkan och idag buffade hon PÅ mig, ( mot min knät) Dessutom strök hon kinden mot min finger som bar en bit av skinka. Jag testade med att börja klappa henne, det gillade hon! Jag klappade henne vid örat, sidan om halsen , på huvudet, på ryggen. hon lutade med huvudet mot handen. ja hon visade tydligen att hon gillade det! Hon gick runt nästan hela tiden. Mjölktrampade på golvet. :wub: Hennes svans är så små, så söt! Ibland kom hon på att jag faktiskt ju är otäckt och tog några steg i från mig men kom tillbaka snart igen. :grin: Men dock så började jag hosta, då tog hon avstånd där och så var det slut på mys-stunden :wait: :grin:
Dock såg jag snabbt att så fort min hand var högre (typ över hennes huvud) då blev hon lite skrämd och backade. men så länge mina händer var lägre under hennes huvud-nivå då gick det bra.

Men tycker mig se svagt löp-beteende hos henne som tex svansen var lite åt sidan, hoppas ni fattar hur jag menar nu? ( hon ÄR kastrerad, det såg katthemmet till). Men i övrigt såg jag inte så mycket "löpbeteendet" men jag tänker att det kan vara mer invant beteende? Eller så är det bara hennes sätt helt enkelt. Jag tänkte på att katter som kastreras sent kan fortfarande visa lite det beteende? Eller är jag ute och cyklar nu?

Shit vad mycket det har hänt på de sista dagar nu!! :grin: Men dock när jag inte har skinka med mig, då i övrigt är det ungefär likadant, hon gömmer sig fortfarande, osv. jag är fortfarande otäckt om jag står men.. jag KLAPPADE henne idag! och det var inte bara en klapp. :grin:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 29 mar 2015, 14:45

Oh vilken underbar läsning. :rosor: :hi5: .

Fina modiga Katla.

För står vad du menar. Tösen kan i bland ha sin svans i lite krokigt formationer, hon är kastrerad. Inga av hankatterna har regerat eller att hon har bjudet ut sig . Tror det är hennes sätt att visa vad hon känner .

Du kan ju hålla koll. Det har ju hänt att kastrering har lämnat hormoner kvar . Men det borde du ju se om hon utvecklar något mer som fel kisseri eller bjuder ut sig . Helt enkelt singnaler på löpande honkatter

Jag lyckades ju skrämma jackson när vi var i första stadium till lek, så det händer . Katla var ju ändå duktig att hon kolade in fågeln. Så bra jobbat warin
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Dr Kousak
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Dr Kousak » sön 29 mar 2015, 14:54

Bild

Här är dagsfärsk bild på Semlan :).
Khalil Gibran

Användarvisningsbild
Dr Kousak
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Dr Kousak » sön 29 mar 2015, 14:56

Åh vilka härliga framsteg, Katla!
Khalil Gibran

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » sön 29 mar 2015, 21:34

Har nu insett hur mycket Feliway påverkar min skyggis Atlas. Har det inpluggat i vägguttag dygnet runt i normala fall, men förra helgen tog det slut så katterna var utan det under ett par dagar medans jag väntade på leverans från zooplus. Atlas blev ganska snabbt mycket nervösare mot plötsliga ljud och spenderande mer tid under föremål istället för öppet på golvet eller på hyllor och dyl. Även magen började krångla med halv-diarré. Men så i fredags fick jag min nya dosa och pluggade in det i väggen, och idag har hans mage varit betydligt bättre(går även på Fortiflora för tillfället) och har varit mer kelig och lugn i blicken.
Plexi däremot blev en surtant och skulle lappa till Bobo med tassen när han blev för närgången, men nu börjar hon också bli tolerantare. :P
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tis 31 mar 2015, 23:55

Dr Kousak skrev:Bild

Här är dagsfärsk bild på Semlan :).

Vad vacker hon är. Hon ser ju riktig hemmastad ut :rosekiss:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 01 apr 2015, 10:05

Nu har Jackson bott hos mig i nästan ett år. Tala om vilka framsteg han har gjort. Gull pojken Som kompisen alltid brukar säga när hon hälsar på.

Nu skulle dom på länsstyrelsen ha se honom. Dom som dömde ut honom . bara för att han miste sin mamma vid fem veckors ålder .tänk hur många katter som förlorat livet på grund av detta. :-? :-(
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 03 apr 2015, 00:16

Lilla underbara Jackson . =D> Det ordentliga Dip han hade för två månader sen .Har verkligen förändrat honom. I dag har han agerat som jag har varit ensam med honom fast kompisen är här. Han har uppträtt Tryggt och varken brytt sig om att hon har råkat gå för nära eller att vi har gått samtidigt . Vilken skillnad från den första tiden när han träffade henne.

Nu i kväll gick han fram till henne i soffan och ville ha gos och lätt henne att klappa honom och han slickade hennes hand. :luv: Hon har förmodligen rätt att förutom all rädsla han hade inombords. så kan han ha trott att han inte skulle få bo kvar.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » fre 03 apr 2015, 15:05

Dr Kousak , tack! Jaa blir lika glad över varenda framsteg min Katla gör! Vilken fin katt du har, längtar efter den dan Katla är så pass trygg att hon kan avslappnat vila på soffan som din Semlan gör :grin:

Förlåt min okunskap men undrar vad Dip betyder, Eye of tiger? Men jätteroligt att höra om Jackson!

Nu har jag en undran. Katla gör fortfarande framsteg så gott som varenda dag, :grin: Hon vågar mer och mer. Men idag hände det en grej, jag undrade vad hände där? För det första : vi höll på och myste ihop när jag satt golvet, jag klappade henne helt plötsligt lade hon sig på golvet på sidan med magen mot mig, blev glad där! Det hela varade högst ett par sekunder där, hon hade tassar på min hand och tänkte nafsa på min fingrar men ställde sig upp snabbt så var det hela över. Hon börjar visst bli så pass trygg att hon vågar visa magen för mig. :grin:

Så gick hon ifrån mig och plötsligt satte hon ner sig för att slicka därnere, men hon avbröt sig på gång ( ställde sig upp på en gång) och stirrade på mig, hon stirrade rakt på mig så jag blinkade å avbröt ögonkontakt. Hon gick till soffan på en gång. Så , vad hände där? Kom hon på att jag var läskig trots allt? :smile:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » fre 03 apr 2015, 18:23

Dipp, Jackson tog ett ordentligt steg tillbaks.

Katla verkar var en riktig modig tjej och verkar bli mera varm hemma hos dig , warin. Härligt att läsa att öppnar sig mer och mer . Det kommer nog inte dröja länge tills hon kommer att stånga sig mot dig

Kompisen sa samma sak om Jackson .Då han stryk sig mot hennes ben och plötsligt hade tittat på henne och gått där ifrån.

Det låter som Katla och Jackson får sina stunder .Då de kommer på sig själva och måste gå undan en stund för att återhämta sig .

han var ju också rätt vaksam när kompisen tog över vippan leken. Han tittade väldigt noggrant på henne innan han vågade släppa loss lite.

Jag är inte glad på Jackson :P. Han närmar sig kompisen alltid mera när jag inte är inne. Idag hade han nosat henne på näsan . Jag ville ju se :wait: :luv:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » tis 07 apr 2015, 17:24

Awesomeness! James bestämde sig för att ligga i mitt knä idag! :hi5:
När han kom för ett år sedan så gick han inte att ta i, han väckte mig rätt ofta om mornarna genom att sätta klor och tänder i mig. Och nu så går skruttkatten och lägger sig i mitt knä, tokspinner och tvättar sig. :wub:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 08 apr 2015, 14:19

Härligt :hi5:

Hur går det med Katla warin?
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » ons 08 apr 2015, 19:13

Roligt att höra om James! :D

Ja, hur det gått med Katla, för två dagar sen, dvs förrigår strök hon sig mot min ben hon gjorde det så försiktigt :love: dessutom kunde jag stå och slänga ut bitar av skinka, hon vågade komma fram och ta bitar av skinka! Numera när jag kommer med matskålen, backar Katla bara några steg tillbaka :grin:

Men igår betedde hon sig som ja jag vet inte, det var som om hon blivit mer "rädd". När hon gick ut ur gömställe igår kväll, då rusade hon från A till B som hon gjorde i början.
Jag satt kvar på golvet längre än i vanliga fall, i början var hon som vanligt. Jag kunde klappa henne, hon gick och kom tillbaka till mig för mer klapp men ju längre tid jag var på golvet,då blev hon mer osäker, mer "rädd". Senare under kvällen när jag satt på fåtölj, då rusade hon från A till B som hon gjorde i början. Allt det pga att jag satt på golvet längre än normalt? Ja, vet inte.

Hon åt inte upp allt mat i morse. Det brukar hon alltid göra i vanliga fall, som om hon kände på sig att jag skulle få besök under dagen idag?

Idag har jag knappt sett röken av henne men det har ju sina förklaringar, fick besök av min föräldrar idag. Då är det ju inte så konstigt. Dock har de åkt för ett bra tag sen nu så jag hoppas att hon vågar komma fram snart. Förhoppningsvis kommer kvällsmaten locka fram henne :grin:

Bortsett från det, har jag hittills kunnat klappa henne varje dagar ( nästan) Jag hoppas att det går att klappa henne ikväll med men det återstår ju att se. Ja, ungefär så har det gått :grin:

UPDATE : Hon kom fram till slut, men hittills verkar hon vara mer intresserad av gos än av maten :smile: Hon har gått runt i lägenhet och kollat in läget lite och jag har kunnat klappa henne. Nu verkar hon vara lite mera "framåt" än hon var igår. :luv:

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 09 apr 2015, 10:38

Katla :hi5:

Hon fick nog en backlash . Det händer som sagt då och då här med.

Hon verkar var en riktig mysprop .
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » lör 11 apr 2015, 16:09

eye of a tiger, åh ja det verkar bo en riktigt mysig katta där inne :grin:

dock är hon svårflörtad när det gäller leka :wait: Har försökt få henne att leka, nej misslyckats varje gång, hon blir osäker och går till hennes ställe bakom soffan. Som när jag såg henne peta på leksaksmus och verkade vara på G till lekhumör där., Då gällde det att passa på tänkte jag men nej. Vissa gånger ser hon kanske rent av nyfiken ut men drar sig undan varje gång :pfft: Kanske gör jag nåt fel, kanske har jag helt enkelt inte hittat den "rätta tekniken" som fångar hennes intresse.

Nå väl egentligen har jag inget att klaga över då jag har fått klappa henne varje dag :luv:

Bild

( ja ni ser ju själva hur mysig hon tycker det är att bli klappad, hm nu ser jag att det ser ut som om jag tvingar hennes huvud åt viss håll men nej det är helt och hållet frivilligt av hennes sida, det lovar jag :smile: )

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 11 apr 2015, 21:01

Man ser verkligen hur Katla njuter . :rosekiss:

Det var ju bra att ho n petade på musen .Jackson älskar ju skum gummi bollar och pingis bollar . Har du provat att hänga lakan över soffan eller någon stol? Jackson började ju leka . När han inte såg mig och jag inte honom . Han var ju väldigt försiktig i början .

Som sagt är tösen svår flörtad . tunnlar och cuber plus hennes älskade vippor brukar få i gång henne.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Dr Kousak
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Dr Kousak » tor 16 apr 2015, 11:05

Warin: Vilka framsteg, vad glad jag blir! Och så fin hon är, Katla!

Med Selma går det långsamt, hon vill vara nära men vi får ff inte klappa. Hon stryker sig lite mot maken, men nosar mest på mig och sedan går hon.

Ang det där med att leka. Alla katter är så olika. Min Busan älskade skosnören, då skulle man gärna hålla i det och dra runt i en stor cirkel, gärna på sängen, då jagade hon snöret som en stolle. Hanna älskade pingisbollar! Sessan gick igång på den prassliga lektunneln. Sonia går i gång på laserpekare. Juni vill inte att man blandar sig i leken, hon fixar själv. Selma leker gärna med en stor typ amöba med kattmynta i. Juni, Sonia och Selma jagar varandra genom huset. Selma blir rädd för laserpekaren och Juni fattar inte vad den skall vara bra till :). Min gamla barndomskatt, Tussen, älskade en ganska stor svart gummipackning (typ 5-6cm i diameter) och hemgjorda garnbollar, inget annat dög.
Khalil Gibran

Användarvisningsbild
Antinen
Überkatt
Überkatt

Inläggav Antinen » fre 17 apr 2015, 17:51

Harry har upptäckt soffan!

Bild

Och det börjar gå bättre med Ivan och Harry! I början fick jag gå emellan och avbryta bråk minst en gång om dagen och nu kan dom ligga bredvid varandra i soffan. Ivan är inte en skyggis men han är en problemkatt. Nu blir jag tvungen att gå emellan kanske en gång varannan vecka. Ivan är en sådan katt som ofta ger sig på osäkra katter men ju tryggare Harry har blivit desto säkrare har han också blivit, man skulle till och med kunna säga att han faktiskt har själförtroende nu. :)

Bild

Och så blir jag bara tvungen att slänga in den här bilden på James, för att han verkligen är ett litet lyckopiller! Tyvärr verkar det som att han fått foderallergi men vi försöker lösa det. :)

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » mån 04 maj 2015, 09:13

Det som känns segt med Jackson just nu är klokippning. Han är väldigt känslig när det gäller tassarna . Nu på sista tiden så får jag röra framtassarna lite. Men springer i väg som avlöning. när man försöker ta honom när han ligger och sover.

Igår kom han dock upp på klösträdet när jag klippte klorna på Jane där . Han ser ju att både jane och nisse får godis i samband med kloklippning. Han får ju även om jag inte tar klorna.

Får väl se om jag ber veterinärina att söva honom .för att ta klorna samtidigt med den kommande vaccineringen.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 09 maj 2015, 17:02

Fina modiga Jackson
. Små skvättig i går och får under sängen två gånger en stund . Tror att han har lärt sig när kompisen brukar komma och den här gången dröjde det en vecka samt hon kom senare på kvällen än hon brukar .

Idag får han runt benen som han har gjort tidigare när hon satt i hallen och kalla de på honom. Gick då i mot henne med jackson snurrades runt benen och han gick fram till henne och nästan snuddades hennes näsa och lät henne klappa honom .

Han fräste inte heller när hon kom nära hans ligg plats i trädet eller flyttade på sig som han har gjort förut.

I morgon firrar vi fem 1 års dagen . Katten som var för arg och elak ;För 1 år sen. Har verkligen visat att man inte ska döma boken efter omslaget.
.
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
Fam.Morrhår
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Ett gäng Morrisar
Kontakt:

Inläggav Fam.Morrhår » sön 10 maj 2015, 14:10

Känns som att man står och stampar lite med Atlas framsteg, nu när han är under foderallergiutredning. Ena stunden kan han vara hur gosig som helst, i nästa så ser man bara ett grått streck som smiter in under sängen. Har försökt att ha lite kattigloos, hyddor och papplådor ställda lite varstanns i lägenheten som han kan krypa in i om han vill det, vilket han gör ibland. Har även satt upp hyllor längst kortsidan och halva långsidan i mitt vardagsrum och de använder han också flitigt. Jag märkte att han blev lugnare med Feliway i uttaget, så det har jag, men nu när de har ändrat designen på den så vet jag inte riktigt om den funkar längre...tycker han verkar mer spänd och småstressad på någotvis... Har kollat runt min lägenhet efter tecken på katter som strukit förbi, men hittar inget. Dock vet jag att det finns gott om utekatter i byn, så, tja...man vet aldrig om han blivit skrämd, känt sig hotad etc...
Bild
Han har dock gjort ett stort framsteg idag; jag lyckades klippa en hel tass med klor idag helt själv utan hjälp, vilket är superstort! Innan har det varit en kamp med blodvite att klippa klorna, men idag fick jag göra det. Han började streta lite, men då lade jag ner klosaxen och talade lugnande och masserade honom runt kindena och hakan tills han slutade sprattla i mitt knä. Sen kunde jag ta resten av klorna på tassen. Matte är superstolt!
Plexi - HcL ns 3 år
Bobo Rag n04 2 år
Messi - Rag n04 2 år
Mirai - HcL n 03 6 Mån
R.i.p Atlas 2016-08-12 :cry: :-({|=

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 18 jun 2015, 08:29

Duktiga Jackson som börjar bli bekväm i transportburen .Att han kan ligga i korgen lite längre med luckan öppen. :rosor:
Jackson Galaxy

Bild

Användarvisningsbild
warin
Mogen katt
Mogen katt
Kontakt:

Inläggav warin » lör 20 jun 2015, 17:32

Oj man har inte varit här inne på ett bra tag, (seg dator så man lessnat lite) ja Katla har utvecklats en hel del sen sist :hi5:

Hon hoppar upp på sängen vid fotändan ibland på kvällar, yes! I början lade hon sig bara på fårpäls jag har på golvet vid sidan om sängen. ett par veckor senare vågade hon hoppa upp o ligga vid fotändan, det har hon börjat med nyligen. men är fortfarande försiktig.

Hon håller sig undan om jag är i rörelse med ett betryggande avstånd men när jag sitter eller är lugn då kommer hon gärna. Fortfarande undviker hon att sova utan "skydd" Hon sover fortfarande helst bakom soffan i grottan vid hörnet. men kan vila i närheten av mig ibland vid korta stunder.

För ett par veckor sen fick jag en besök från Stockholm, hon har tidigare berättat att av någon anledning tycks skygga / "elaka" djur vara lugn med henne å dras till henne liksom. Det fick jag se med egna ögon, hon kom fram! :shock: trodde inte på henne först när hon sa att katten kommit ur gömställen men så fick jag se det med egna ögon. Vännen har till och med klappat henne,wow! Men det syntes på Katla att hon var mer på sin vakt än i normala fall. ( min föräldrar hade varit hos mig ett par dar tidigare innan besök från stockholm, då kom Katla inte ens fram.

För ett par helg sen då jag vart bortrest via jobb över helg å pappa såg efter Katla. Då hade hon kommit fram och tittat på pappa under korta stunder 3-4 ggr. Sen var det för ett par dar sen som en vän kom på besök ( en annan vän) då kom Katla fram men dock har hon inte kunnat klappa henne.

Katla blir allt modigare!! :hi5: Annars i övrigt har det på sistone känts som om det inte hänt så mycket. det känns som vi befinner oss i en "platå" Oj det blev ju en lång texter, det här haha.

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 21 jun 2015, 13:59

Härlig uppdatering warin. Känner igen katlas beetende igenom Jackson att rörelser var mycket otäckt. Han gick stora omvägar runt mig och kompisen och sprang förbi i början innan de blev mindre och inte lika bråttom..

Mycket duktigt gjort av katla att våga sticks fram huvudet när din pappa var där .

Min kompis har inte fått klappa Jackson på ett år. Det har väl inte varit förrän nu som han har börjat våga känna sig pass avslappnad runt henne .
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Allmänt kattprat!"