Vilka katt-tidningar finns de?

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Vilka katt-tidningar finns de?

Inläggav satanica » lör 13 sep 2014, 11:59

lite nyfiken på om det finns tidningar förutom kattliv
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Re: Vilka katt-tidningar finns de?

Inläggav Aziz » lör 13 sep 2014, 12:50

Jag har den + "Våra katter" från Sverak och "Bengaltassen" som är medlemstidning för Föreningen Bengalkatten. :-) Känner inte till fler.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 13 sep 2014, 19:36

Jag tipsar om Bengals illustrated, Cat fancy och Savannah illustrated. Alla 3 rekommenderas varmt!

Till skillnad från kattliv är artiklarna i Cat fancy mkt uppdaterade och innehåller mkt fakta som är korrekt. Artiklar om hälsoproblem mm är skrivna av veterinär med inriktning på just katt. Att behandlingsprinciper ibland skiljer sig ngt mellan USA och Sverige gör inget tycker jag.

I övrigt läser jag Våra katter och så klart Bengaltassen :-D
Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: halvperser & lurvig bondkatt

Inläggav sugarcane » lör 13 sep 2014, 22:02

Jag gillar Doggyrapport. Tidningen har gått i graven, men gamla nummer finns tillgängliga på nätet. Populärartiklar om veterinärmedicin om katt & hund. Googla.
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12 år, är ensam kvar.

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » lör 13 sep 2014, 22:08

Efterföljaren till Doggyrapport finns här - http://www.omhundokatt.se/sida.asp?sid=11
Halvpersern Alice, 13, finns inte mer. Bondkatten Kajsa Kavat, 12 år, är ensam kvar.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 15 sep 2014, 14:11

Starwatcher skrev:Jag tipsar om Bengals illustrated, Cat fancy och Savannah illustrated. Alla 3 rekommenderas varmt!

Till skillnad från kattliv är artiklarna i Cat fancy mkt uppdaterade och innehåller mkt fakta som är korrekt. Artiklar om hälsoproblem mm är skrivna av veterinär med inriktning på just katt. Att behandlingsprinciper ibland skiljer sig ngt mellan USA och Sverige gör inget tycker jag.

I övrigt läser jag Våra katter och så klart Bengaltassen :-D

Åh, vad roligt med nya tips. :rosor:

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 15 sep 2014, 14:51

sugarcane skrev:Efterföljaren till Doggyrapport finns här - http://www.omhundokatt.se/sida.asp?sid=11

Hade helt glömt den, läste den tidigare och den är riktigt bra. Tack för påminnelsen! :-)

Iza
Superkatt
Superkatt

Inläggav Iza » lör 20 sep 2014, 18:13

Någon som vet något om katt-tidningar i övriga Skandinavien? Det kunde vara intressant att få lite koll på vad som händer i grannländerna.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Re: Vilka katt-tidningar finns det?

Inläggav Missan » fre 06 jan 2017, 12:08

Har det hänt något sedan 2014 på tidningsfronten?

Vilka tidningar är bra idag?

Finns det nya utländska eller svenska tidningar om katter som ni vill rekommendera eller är det fortfarande samma favoriter som gäller?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » fre 06 jan 2017, 14:43

Cat Fancy har bytt namn till Catster men samma innehåll som tidigare. Finns ett brittiskt magasin som heter Your Cat som jag inte sett tidigare och som jag funderar på men inte har prövat ännu. Någon som har gjort det som kan recensera?

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Ronja och Pucko

Inläggav Nilla70 » lör 07 jan 2017, 14:51

Kul att den här tråden dök upp... hade annars tänkt att starta en egen med samma fråga :-)

Jag köper "Your cat" i bland och jag gillar den.
Det är tjockare än Kattliv och innehåller en hel del intressanta artiklar.
Den som finns att köpa på pressbyrån just nu handlar bland annat om:
att de i Storbritannien ska återinföra lodjuret och konsekvenserna e tror kan bli av detta,
det är en artikel hur du aktiverar din katt,
en som handlar om katters leder, problem och hur man kan underlätta för dem när de blir äldre,
Rasbeskrivning av Snowshoe
några krönikor från kattälskare
massor av läsarbiler
och inga kändisrepotage...

När det gäller "Catster" blev jag nyfiken på den tidningen efter ett tips från någon på det här forumet. Kan tyvärr inte säga vad jag tycker.
Jag hittade den som prenumeration på Tidningskungen och beställde och betalade 6nr den 30juli -16. Har fortfarande inte sett till den i min brevlåda och har en hyfsat flitig brevväxling med tidningskungen just nu... De tyckte i alla fall att jag skulle vara nöjd och glad och att jag kunde förvänta mig mitt första nummer senast mitten av december... dvs 4½ månad efter att jag beställt och betalat den. det tyckte de var helt ok och hade jag vetat det hade jag nog valt att försöka teckna en prenumeration på egen hand... Någon som vet om man kan köpa lösnummer av den någonstans?
Bilder på Ronja och Pucko : http://www.nillasgarden.se/husdjuren/

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » lör 07 jan 2017, 18:05

Nilla70 skrev:
När det gäller "Catster" blev jag nyfiken på den tidningen efter ett tips från någon på det här forumet. Kan tyvärr inte säga vad jag tycker.
Jag hittade den som prenumeration på Tidningskungen och beställde och betalade 6nr den 30juli -16. Har fortfarande inte sett till den i min brevlåda och har en hyfsat flitig brevväxling med tidningskungen just nu... De tyckte i alla fall att jag skulle vara nöjd och glad och att jag kunde förvänta mig mitt första nummer senast mitten av december... dvs 4½ månad efter att jag beställt och betalat den. det tyckte de var helt ok och hade jag vetat det hade jag nog valt att försöka teckna en prenumeration på egen hand... Någon som vet om man kan köpa lösnummer av den någonstans?

Jag prenumererar direkt hos Catser. Man betalar med kort, ev kan nog Paypal fungera. Har fungerat perfekt under alla år. Inte dyrare heller än att ta det via tidningskungen tror jag.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 07 jan 2017, 21:54

Minns att det tog väldigt lång tid för mig också innan första numret av dåvarande Cat Fancy dök upp. Fick däremot många extra nummer efter att jag avslutat prenumerationen så det jämnade ut sig.

Visste inte att man kunde köpa lösnummer av Your Cat på Pressbyrån, tack Nilla för recensionen! Då ska köpa och se om det är värt en prenumeration.

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nilla70 » sön 08 jan 2017, 10:54

Aziz skrev:Visste inte att man kunde köpa lösnummer av Your Cat på Pressbyrån, tack Nilla för recensionen! Då ska köpa och se om det är värt en prenumeration.

Det är inte alla pressbyråer som har You cat i sitt utbud på plats men antingen kan de ta hem eller så går den att köpa på pressbyrån på nätet.

Får se hur jag gör med Catster. Om jag har tålamod att vänta in tidningskungen eller om jag beställer en ny prenumeration direkt från dem.

Your cat ska jag definitivt ta ett steg längre och prenumerera på.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 08 jan 2017, 11:26

Ska köpa ett nr av Your cat och se vad jag tycker, verkar klart intressant.

Tidningskungen tar rövarpris dock för Your cat, hela 1168kr för ett år. Prenumererar man direkt från Your cat kostar det £ 56 dvs ca 670kr! Generellt sett är och har tidningskungen varit väldigt dyra. De flesta utländska tidskrifter går det utmärkt att prenumerara direkt från till mkt lägre pris.

:edit: man kan prova tidningen gratis, elektroniskt genom att ta hem appen i telefonen/plattan. Provtid 14 dagar. Därefter kostar ett år ca 270kr.
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 08 jan 2017, 17:01

Tack för bra info Starwatcher!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » sön 22 jan 2017, 12:50

Kan berätta att jag provat Your cat elektroniskt under provperioden 14 dagar. Under den tiden fanns 2 nr och när nr 2 kom sa appen prydligt till om att det fanns ett nytt nr. Allt har fungerat mkt bra så jag bestämde mig för att fortsätta ett år till en kostnad om 212,9 kr/år. Tidningen är klart värd den kostnaden. Rekommenderas!
Bild

Användarvisningsbild
sugarcane
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav sugarcane » sön 22 jan 2017, 14:36

Starwatcher skrev:/.../ jag bestämde mig för att fortsätta ett år till en kostnad om 212,9 kr/år. Tidningen är klart värd den kostnaden. Rekommenderas!

Tack för detta supertips!

Vad gäller Om hund och katt - http://www.omhundokatt.se/sida.asp?sid=11 - som jag tipsade om för länge sedan så har det inte kommit ut nåt nytt nummer sedan 2014. Finfina arkivet med Doggyrapport, med populärvetenskapliga artiklar om hund och katt av veterinärer, är borta, förmodligen som ett resultat av att Lantmännen sålt Doggy och nye ägaren inte tyckte det var mödan värt att behålla arkivet på nätet. En del nummer som sparats på andra ställen kan man få tag på genom att googla "doggy rapport".

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nilla70 » fre 07 apr 2017, 11:50

Starwatcher skrev:Kan berätta att jag provat Your cat elektroniskt under provperioden 14 dagar. Under den tiden fanns 2 nr och när nr 2 kom sa appen prydligt till om att det fanns ett nytt nr. Allt har fungerat mkt bra så jag bestämde mig för att fortsätta ett år till en kostnad om 212,9 kr/år. Tidningen är klart värd den kostnaden. Rekommenderas!

det kanske är så man ska prenumerera på tidningarna.

Catster har jag fortfarande inte sett ett nummer av sen jag påbörjade prenumerationen i juli 2016 trots en livlig brevväxling mellan mig och tidningskungen. Nu struntar jag i dem. Får jag tidningen så blir det väl en bonus...

Your cat började jag prenumerera på pappersvarianten i februari och har fått ett nummer. Börjar dock bli lite misstänksam då jag tycker att det nog borde kommit ett till vid det här laget. MEN jag gillar ju pappersvarianter. Mysigt att bläddra och jag får inte ont i ögonen som jag kan få när jag glor på en padda.

Jag får kolla de digitala varianterna i stället.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Starwatcher » fre 07 apr 2017, 12:08

Nilla70 skrev:
Starwatcher skrev:Kan berätta att jag provat Your cat elektroniskt under provperioden 14 dagar. Under den tiden fanns 2 nr och när nr 2 kom sa appen prydligt till om att det fanns ett nytt nr. Allt har fungerat mkt bra så jag bestämde mig för att fortsätta ett år till en kostnad om 212,9 kr/år. Tidningen är klart värd den kostnaden. Rekommenderas!

det kanske är så man ska prenumerera på tidningarna.

Catster har jag fortfarande inte sett ett nummer av sen jag påbörjade prenumerationen i juli 2016 trots en livlig brevväxling mellan mig och tidningskungen. Nu struntar jag i dem. Får jag tidningen så blir det väl en bonus...

Your cat började jag prenumerera på pappersvarianten i februari och har fått ett nummer. Börjar dock bli lite misstänksam då jag tycker att det nog borde kommit ett till vid det här laget. MEN jag gillar ju pappersvarianter. Mysigt att bläddra och jag får inte ont i ögonen som jag kan få när jag glor på en padda.

Jag får kolla de digitala varianterna i stället.

Fick du februari numret? I så fall saknar du mars och april numren ,dvs 2 nummer.

Provade prenumeration via tidningskungen för många år sedan. Var bara strul och till mycket högre kostnad än att prenumerera direkt från tidskriften. Hoppas det löser sig för dig och att du kan få pengar tillbaka.

Den elektroniska prenumerationen på Your var fungerar fint iaf.
Bild

Användarvisningsbild
Nilla70
Kattunge
Kattunge

Inläggav Nilla70 » fre 07 apr 2017, 12:38

Fick du februari numret? I så fall saknar du mars och april numren ,dvs 2 nummer.

Provade prenumeration via tidningskungen för många år sedan. Var bara strul och till mycket högre kostnad än att prenumerera direkt från tidskriften. Hoppas det löser sig för dig och att du kan få pengar tillbaka.

Den elektroniska prenumerationen på Your var fungerar fint iaf.[/quote]

Nu börjar jag nästan tro att det är brevbäraren som äter upp mina tidningar... Ja... Mars 2017 heter det numret som jag fick i brevlådan direkt från England, så ett nummer i alla fall.

Har prenumererat på en annan engelsk tidning som heter "Cake decorationg and sugarkraft" i snart 5 år och den kommer punktligt och har aldrig missat ett nummer, så jag börjar nästan misstänka att brevbäraren är kattokig om nu your cat också börjar försvinna...

Få tillbaka pengarna i från tidningskungen tror jag inte på. De hävdar bestämt att tidningarna är skickade och fortsätter envist att bara förlänga med ett nummer för varje gång jag klagat. Dessutom verkar de inte prata med varandra utan jag har fått samma frågor från tre olika personer om min adress verkligen stämmer och om det är något jag kan lägga till i adressen för att tidningen verkligen ska komma fram...

Återgå till "Allmänt kattprat!"