Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Här pratar vi om allt som har med katter att göra. Ordet är fritt!

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Jenny_E
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Huskatt och ragdolldrömmar

Re: Kattdokumentärer, föreläsningar ...

Inläggav Jenny_E » tor 13 okt 2016, 00:08

Aziz skrev:Tack Yrhättans, har anmält mig till G1 nu, verkar vara en populär kurs = många i kön, men jag har iofs inte så bråttom. Allt kommer till den som väntar. :-D

Gick G1 för några år sedan, går G2 nu. Väldigt intressant! Bra kunskaper om katthållning i allmänhet i G1 och om avel i G2- väldigt vettigt kursinnehåll där tycker jag hittills!

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 13 okt 2016, 16:04

Jenny_E skrev:
Aziz skrev:Tack Yrhättans, har anmält mig till G1 nu, verkar vara en populär kurs = många i kön, men jag har iofs inte så bråttom. Allt kommer till den som väntar. :-D

Gick G1 för några år sedan, går G2 nu. Väldigt intressant! Bra kunskaper om katthållning i allmänhet i G1 och om avel i G2- väldigt vettigt kursinnehåll där tycker jag hittills!

Jag är ju Högeligen Partisk i frågan men ja, jag tycker PawPedskurserna är bra. G1-kursen är ganska basic. G2-kursen är mer fokuserad på avel och genetik, färgbestämning och kattungens utveckling och så.

/Tessera
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt
Katt: Spaten, Tuborg och Erdinger

Inläggav Spatborg » tor 13 okt 2016, 17:07

Jag måste vara först i världen med att misslyckas med G1 (piiinsaaaamt)
Fick jättemycket hjälp från kursledarna men så kom jag till.... tror det var nästsista uppgiften och det tog bara stopp. Skallen slutade fungera.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 13 okt 2016, 18:55

Spatborg skrev:Jag måste vara först i världen med att misslyckas med G1 (piiinsaaaamt)
Fick jättemycket hjälp från kursledarna men så kom jag till.... tror det var nästsista uppgiften och det tog bara stopp. Skallen slutade fungera.

Du vet, man kan testa igen: ;-)
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tor 13 okt 2016, 19:03

Jo jag vet. Men jag tycker att det är pinsamt. Jag försvann bara utan att mejla dem eller så, klarade inte ens av det...
Jag är visst inte så bra på att hantera stress.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 13 okt 2016, 19:14

Spatborg skrev:Jo jag vet. Men jag tycker att det är pinsamt. Jag försvann bara utan att mejla dem eller så, klarade inte ens av det...
Jag är visst inte så bra på att hantera stress.

Du får pipa till mig om du vill att jag ska förmedla kontakt igen.
Bild

Användarvisningsbild
Spatborg
Überkatt
Überkatt

Inläggav Spatborg » tor 13 okt 2016, 20:16

Nej nej nej, det vill jag inte (men tack för erbjudandet)
Jag skötte mig inte sist så...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 13 okt 2016, 21:52

Åh så roligt det vore att gå G1-kursen :-D Ska anmäla mig när jag har lite bättre med tid!
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 14 okt 2016, 10:53

Tack alla för inspel kring G1, :rosor: Ska bli roligt även om det verkar dröja ett tag tills en plats blir ledig.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 16 okt 2016, 20:56

Här kommer ett passande inlägg från Maddie's Fund Education med tanke på en annan tråd som belyser skillnader och likheter mellan att köpa katt från Blocket vs Katthem och de krav en del katthem ställer på intresserade köpare av en "hemlös" katt.

Scott Trebatoski är ansvarig för Hillsborough’s Pet Resources och i denna föreläsning pekar han på djurhemmens höga krav som ställs på de som vill adopterar djur från djurhem i USA. Istället för att se att det är få procent som misshandlar djur anser han att djurhemmen betraktar varje potentiell person som vill adoptera ett djur som en del av denna procent istället att tänka tvärtom.

Han anser också att djurhemmen hellre avlivar djur än att adopterar bort djuren till en kanske inte 100% perfekt djurägare men i alla fall en som kan sörja för djurets välfärd. Föreläsningen tar även upp andra idéer och tankar kring hur man snabbare ska kunna adoptera ut djuren.

Detta är alltså en föreläsning om amerikanska förhållanden. Där är det nästan lika vanligt med hemlösa hundar som katter på djurhemmen.

Här är mer information om Scott Tebatoski;
Hillsborough’s Pet Resources chief proves to be lifesaver.

Här är föreläsningen;
Maddie Talks 1 Scott Trebatoski 720p

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 17 okt 2016, 16:18

Någon som ska till nordiska kattkonventet i Göteborg den 5 november?

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: 2 x huskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » mån 24 okt 2016, 10:08

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » mån 24 okt 2016, 17:48

Intressant att stressnivån minskade så snabbt om en katt fick tillgång till lådor/gömslen i en ny miljö.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » mån 24 okt 2016, 18:45

Missan skrev:Intressant att stressnivån minskade så snabbt om en katt fick tillgång till lådor/gömslen i en ny miljö.

Verkligen! Ser fram emot att applicera detta nästa gång jag tar med katt på semester. Resväskan får bli hårig så länge katten är mindre stressad ^^

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 24 okt 2016, 23:32

[quote="Missan"]Här kommer ett passande inlägg från Maddie's Fund Education med tanke på en annan tråd som belyser skillnader och likheter mellan att köpa katt från Blocket vs Katthem och de krav en del katthem ställer på intresserade köpare av en "hemlös" katt.

Scott Trebatoski är ansvarig för Hillsborough’s Pet Resources och i denna föreläsning pekar han på djurhemmens höga krav som ställs på de som vill adopterar djur från djurhem i USA. Istället för att se att det är få procent som misshandlar djur anser han att djurhemmen betraktar varje potentiell person som vill adoptera ett djur som en del av denna procent istället att tänka tvärtom.

Han anser också att djurhemmen hellre avlivar djur än att adopterar bort djuren till en kanske inte 100% perfekt djurägare men i alla fall en som kan sörja för djurets välfärd. Föreläsningen tar även upp andra idéer och tankar kring hur man snabbare ska kunna adoptera ut djuren.

Detta är alltså en föreläsning om amerikanska förhållanden. Där är det nästan lika vanligt med hemlösa hundar som katter på djurhemmen.

Här är mer information om Scott Tebatoski;
Hillsborough’s Pet Resources chief proves to be lifesaver.

Här är föreläsningen;
Maddie Talks 1 Scott Trebatoski 720p

[/

Tittade på den här först nu, verkligen superintressant.

Användarvisningsbild
Weaxzezz
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav Weaxzezz » tis 25 okt 2016, 00:55

En kort om domesticeringen av katter

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 17 dec 2016, 15:53

Else-vet producerar informativa och humoristiska inslag på Elsevetchannel som handlar om våra husdjurs hälsa och specifika problem som kan drabba dom.

Inslagen är ritade och illustrerade med "glimten i ögat" men även granskade av veterinär så de innehåller förhoppningsvis en relevant portion av sanning.

Här är ett exempel som tar upp FIC hos katter, så nu vet jag att det finns en Musse Pigg i varje katt ...

Happy watching!

Feline Idiopathic Cystitis - Plain and Simple (Sketch)

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 19 dec 2016, 11:45

Superbra informativ film, tack Missan! :rosor:

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » fre 23 dec 2016, 10:40

Missan skrev:Else-vet producerar informativa och humoristiska inslag på Elsevetchannel som handlar om våra husdjurs hälsa och specifika problem som kan drabba dom.

Inslagen är ritade och illustrerade med "glimten i ögat" men även granskade av veterinär så de innehåller förhoppningsvis en relevant portion av sanning.

Här är ett exempel som tar upp FIC hos katter, så nu vet jag att det finns en Musse Pigg i varje katt ...

Happy watching!

Underbara filmer! Inte sett alla ännu, men t ex den om TOXOPLASMOSIS är ju guld!
Oftast passerar sjukdomen helt obemärkt "like happiness in a marriage" :smile:

Älskar karlns monotona röst och brytning. Infotainment när det är som bäst!

Äntligen tvingades jag förstå det där med att de små masksegmenten verkligen inte kan smitta människor (däggdjur) om man får dem i sig - utan att de först blivit uppätna av en mellanvärd som också behöver inmundigas för att man isåfall ska kunna få parasiterna i sig. Det har jag hört förr - men iom en tjatig tecknad film från Ungern fick jag lite av en aha-upplevelse.
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » fre 23 dec 2016, 11:05

Det var denna om "Toxoplasmosis" jag hade sett. (Fanns tydligen en tidigare version också.)
Bette Davis: "It's better to be hated for who you are, than to be loved for someone you're not. It's a sign of your worth sometimes, if you're hated by the right people."

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 23 dec 2016, 21:23

Kul att ni gillade inslagen och jag håller med om att det blir lättare att ta till sig en del teori om man tar till humor och illustrationer som inte bara är torrt vetenskapliga.

Här kommer en artikel från CNN; Cat Culture; 'Mysterious Power over Humanity': How cats effect health som diskuterar både kattens liv och vårt liv med katten som husdjur och hur katten kan påverka vår hälsa.

Där finns också några kortare videosnuttar relaterade till katter bla finns det ett inslag om Yoga med katter på katthem - skulle passa mig utmärkt för jag har aldrig gillat Yoga och den förbaskade hunden - tacka vet jag katten ...

Happy Reading!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » tor 29 dec 2016, 21:37

mjlee skrev:Jag måste verkligen rekommendera en av de bästa kattdokumentärer jag sett, The Story of Cats tre delar. Finns på youtube.

Första delen av första avsnittet:

---

Här är listan med youtube länkar, klicka bara på den första så ser man sedan länkar till alla avsnitten. https://www.youtube.com/results?search_query=the+story+of+cats

Mycket sevärd, rolig och lärorik!

Här kommer en ny adress för hela serien:

ITV The Story Of Cats 1 of 3 Wild at Heart

ITV The Story Of Cats 2 of 3 Cute Response

ITV The Story Of Cats 3 of 3 Super Cats

Användarvisningsbild
mjlee
Superkatt
Superkatt

Inläggav mjlee » tor 29 dec 2016, 22:40

Missan skrev:
Här kommer en ny adress för hela serien:

Visst är det en underbar serie? Jag är helt förälskad i Pallaskatten. Brukar kolla om den lite då och då. Engelsk tv är helt suverän när det gäller kattprogram tycker jag.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 06 jan 2017, 16:52

Organisationen TICA - The International Cat Association's har en egen utbildningswebb; TICA UNIVERSITY.

Här finns en hel del information även om den ibland är något ytlig. Man kan klicka sig fram via bilderna på webbsidan eller använda flikarna/knapparna längst upp i listen.

Kanske finns det någon eller några forummedlemmar som är medlemmar av TICA och som kan berätta mer om hur organisationen fungerar.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 06 jan 2017, 19:48

Här kommer en svensk kattdokumentär som jag tror sändes första gången hösten 2016; Vårt enda liv med katt.

Visas nu i TV2 och finns på SVT play en tid framöver.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 06 jan 2017, 20:33

Missan skrev:Här kommer en svensk kattdokumentär som jag tror sändes första gången hösten 2016; Vårt enda liv med katt.

Katten är ett av våra mest älskade husdjur och i dokumentären möter vi, förutom en hel mängd olika katter, både kattägare och experter som förklarar sin kärlek till katten. Vi följer katterna i hemmiljö och på en stor internationell kattutställning och besöker också Stockholms katthem. Medverkar gör bland andra kattforskare Carolin Johansson, Elin Hirsch och kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 06 jan 2017, 23:34

Missan skrev:
Missan skrev:Här kommer en svensk kattdokumentär som jag tror sändes första gången hösten 2016; Vårt enda liv med katt.

Katten är ett av våra mest älskade husdjur och i dokumentären möter vi, förutom en hel mängd olika katter, både kattägare och experter som förklarar sin kärlek till katten. Vi följer katterna i hemmiljö och på en stor internationell kattutställning och besöker också Stockholms katthem. Medverkar gör bland andra kattforskare Carolin Johansson, Elin Hirsch och kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström.

Stort tack för tipset :rosor: Hoppas hinna se den på svtplay under helgen :-D
Bild

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 07 jan 2017, 18:39

Den här kattdokumentären visades nyligen på svensk TV; Pussies Galore: Love Me, Love My Cats, och visas på vimeo.

Dokumentären beskrivs enligt nedan och här finns en recension; Pussies Galore: Love Me, Love My Cats review – furry strange tales.

Documentary about fanatical cat lovers, including a woman in California who lives with over 1,000 adopted local strays, a West Country woman with a vast collection of ribbons and rosettes won by her 18 moggies at cat shows, a cats charity shop manager in Lancashire with 40 cat-related tattoos, and the woman who runs Newcastle’s first cat café.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » lör 07 jan 2017, 18:47

Kollar på den på sjuan nu!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 18 mar 2017, 20:25

Här kommer två inslag om Feline Stomatitis som handlar om inflammationer i munnen. Sjukdomen är förknippad med immunförsvaret och katten som är drabbad blir enkelt uttryckt "allergisk" mot plac på tänderna.

Sjukdomen kan bryta ut mycket tidigt redan innan katten fyllt ett år. Diagnostiserar man sjukdomen tidigt kan man i bästa fall behandla genom ordentlig rengöring i munhålan tillsammans med antibiotika men i de flesta fall är det tandsanering som ger bästa effekt.

Katten som har sjukdomen har mycket ont i munnen och får den inte behandling kommer den på sikt att insjukna av andra orsaker som är kopplat till brist på föda och vätska t ex fettlever. Det är också så att katten kan bli personlighetsförändrad på grund av att den har ständig värk.

Philippe Hennet presenterade en studie 1997 som gjordes på 30 sjuka katter. 80% procent av katterna som sanerades på i de flesta fall de bakre tänderna hade god prognos, 13% behövde ytterligare sanering (främre tänderna) och 7% blev aldrig bättre. Denna studie håller fortfarande och refereras till fortfarande i pågående forskning.

Det finns olika teorier varför katten blir sjuk och de teorier berör sjukdomar som är kopplat till nedsatt immunförsvar. Där finns de vanliga kattsjukdomarna som Herpes, Coronavirus nämnda. Forskning pågår i ämnet och siste inslaget nedan refererar till färska studier.

Här följer ett kortare inslag av Dr. Karen Becker från Mercola.com veterinarian, därefter en föreläsning från Maddie's Fund Education.

I det sista inslaget finns det en hel del läskiga bilder så det kan vara bra att vara förberedd på det.

Feline Stomatitis - Inflammation In The Mouth

Update on Chronic Stomatitis

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 apr 2017, 18:22

KIT - Katt i tjänst.

Från Örebropolisen - håll till godo! :grin:

Användarvisningsbild
amiga
Gurukatt
Gurukatt
Katt: En liten svarthårig huskatt<3

Inläggav amiga » lör 01 apr 2017, 20:28

Missan skrev:KIT - hund i tjänst.

Så himla roligt :smile: Jag gillar hur ambitiösa de var! Inspelat och inte bara en text, och dessutom hade katten en egen "polisuniform" (selen som det stod polis på). Känns välplanerat. :grin:
Tigerfadder. Stöder kampen för hemlösa katter.

Sotis

Användarvisningsbild
KattenOxå
Avstängd

Inläggav KattenOxå » lör 01 apr 2017, 21:21

amiga skrev:
Missan skrev:KIT - hund i tjänst.

Så himla roligt :smile: Jag gillar hur ambitiösa de var! Inspelat och inte bara en text, och dessutom hade katten en egen "polisuniform" (selen som det stod polis på). Känns välplanerat. :grin:

Tyckte också det var roligt. Ingen tvekan om att det är ett april-skämt, det är ju liksom inget man kan gå på att "Kattenheten" skulle vara en riktig satsning. Men som sagt, hur hundraprocentigt polismannen spelar rollen! Lite roliga timmen och skolpjäs över det hela, underbart! Jätteroligt när han pausar lite och småpratar mitt under utryckning "har lite bråttom nu, men stanna oss gärna på stan om ni ser oss". Hjärtvärmande liten historia.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » fre 19 maj 2017, 21:03

Tänk om jag hade kollat på de här informativa snuttarna lite tidigare, då hade det kanske varit lite mindre knepigt med kattgenetiken och dess koppling till kattens olika färger.

Måste medge att det trots dessa utmärkta undervisningsfilmer är mycket svårt. Jag kommer säkert att slita ut länkarna om jag ska fortsätta på den inslagna vägen.

Just nu har jag inte mycket att skriva om personerna bakom dessa filmer men jag kan bara tacka för ett utmärkt initiativ.

Hoppas att de kan ge några inspiration att lära sig mer.

Cat Color Genetics - Solids and Tortoiseshells - Part 1

Cat Color Genetics -White - Part 2

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 20 maj 2017, 15:53

Det var länge sedan jag såg något från dessa sköna damer från från Happy Tails i Wisconsin.

Det här programmet handlar om "misc" dvs lite av varje. Det tar upp mat, motion och lite till för både hundar och katter.

Egentligen inget nytt men ändå väl värt en repetition.

Happy Tails - Food and exercise for your Pet.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » sön 21 maj 2017, 12:59

Kan inte låta bli att dela med mig av denna artikel som nyligen publicerats på Catster;

http://www.catster.com/lifestyle/cat-be ... x-location

Det är alltid bra att repetera grundreglerna. Det är katten som ska bestämma var lådan ska stå - inte vi.

Förhoppningsvis kan artikel ge en och annan katt en bättre lpdsituation och en gladare ägare, annars är det bara tjatig repetition.

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » ons 28 jun 2017, 20:56

Kan man säga mer i dessa tider ...

In need of A Holiday - Simon's Cat.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 28 jun 2017, 22:23

Missan skrev:Kan man säga mer i dessa tider ...

Simon's Cat! :smiling: Jag upphör aldrig att fascineras över hur Simon Tofield lyckas fånga de små detaljerna så på pricken! Det märks att han inte bara är en sann kattälskare utan även en sann och luttrad kattägare! ;-)
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 jul 2017, 19:39

Birmafröken skrev:
Missan skrev:Kan man säga mer i dessa tider ...

Simon's Cat! :smiling: Jag upphör aldrig att fascineras över hur Simon Tofield lyckas fånga de små detaljerna så på pricken! Det märks att han inte bara är en sann kattälskare utan även en sann och luttrad kattägare! ;-)

Håller med och det är lustigt att han just haft buskatten som förebild. :smile:

Användarvisningsbild
Missan
Superkatt
Superkatt

Inläggav Missan » lör 01 jul 2017, 19:48

Här kommer del tre i kattens färglära som handlar om sköldpaddsmönstrade katter.

Cat Colour Genetics : Pt 3 - Tabbies

Återgå till "Allmänt kattprat!"